واژینیسموس چگونه است

واژینیسموس چیست؟ + عوارض و درمان واژینیسموس در خانه

یکی از مشکلات جنسی شایع که متاسفانه آگاهی درمورد آن کم می باشد و به همین علت خانم های بسیار زیادی رابطه جنسی نامطلوب را تحمل می کنند واژینیسموس می باشد. در اغلب موارد بانوانی که با این مشکل مواجه هستند تصور می کنند چون اولین روابط جنسی خود را انجام می دهند و به دلیل کوچک بودن ناحیه واژن یا شرم از همسر است که نمی توانند رابطه جنسی مطلوبی داشته باشند.

این افراد به خیال اینکه بالاخره بعد از چند بار نزدیکی و تحمل درد مشکل برطرف خواهد شد با شرایط دردناکی مواجه می شوند ، در حالی که این تصور اشتباه است و بدون درمان تخصصی قابل درمان نیست. متاسفانه مشکلات جنسی و زناشویی یکی از علل مهم ایجاد اختلاف میان زوجین و جدایی می باشند، به این منظور اگر آگاهی یابی افراد نسبت به موضوعات جنسی و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارند افزایش یابد می توان از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری به عمل آورد.

به همین علت ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم و مشکل رایج واژینیسموس می پردازیم، تعدادی از نشانه های بروز آن، علل ایجاد این مشکل و همچنین راه های درمانی را نیز بیان می کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس چیست

واژینیسم یا واژینیسموس در علم پزشکی به معنای انقباض غیر ارادی عضلات واژن به هنگام دخول است. بانوانی که دچار این مشکل هستند بعد از چند بار تجربه ناموفق و دردناک نزدیکی از برقراری رابطه جنسی که همراه با دخول باشد می ترسند. همانطور که گفتیم متاسفانه برخی از افراد واژینیسم را مشکل در نظر نمی گیرند زیرا اطلاعی از وجود چنین موضوعی ندارند و با اتکا به این تصور که واژن بالاخره به دخول عادت می کند خود را در معرض آسیب های جسمی و روحی جدی قرار می دهند.

بهتر است بدانیم واژینیسم هیچ ارتباطی به خواستن و یا نخواستن خانم ها ندارد زیرا یک مکانیسم کاملا غیر ارادی است و عضلات ناحیه واژن به صورت خود به خودی منقبض شده و از انجام دخول جلوگیری می کنند، به همین علت بانوانی که دچار واژینیسم هستند نباید از وجود آن خجالت کشیده و شرمسار باشند بلکه بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و بعد از انجام معاینات لگنی مورد درمان تخصصی قرار بگیرند.

حال سوال مهمی که پیش می آید این است که واژینیسم را چگونه می توان تشخیص داد یا اینکه نشانه های واژینیسموس چیست؟ همانطور که گفتیم این مشکل مربوط به دخول می باشد بنابراین به هنگام ورود آلت تناسلی مرد به واژن درد و سوزش آغاز شده و تا زمانی که آلت از واژن خارح نشود درد و سوزش ادامه خواهد داشت ولی به محض پایان دادن به دخول دیگر نشانه ای بروز نمی کند.

بهتر است بدانیم بانوانی که از واژینیسم رنج می برند هیچ مشکلی با معاشقه، رابطه دهانی و به ارگاسم رسیدن بدون دخول ندارند بنابراین نمی توان گفت واژینیسم همان بی میلی جنسی است زیرا اگر چنین مطلبی صحت داشت بانوانی که دچار واژینیسم هستند به هیچ روشی به ارگاسم و اوج لذت جنسی نمی رسند.

با توجه به توضیحات گفته شده توصیه می کنیم اگر شما نیز در حال سپری کردن اولین روابط جنسی خود هستید و به هنگام دخول شاهد دردهای غیر قابل تحمل می باشید یا اینکه به طور کلی امکان دخول برای شما وجود ندارد، در اسرع وقت به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و قبل از ایجاد عوارض جدی، واژینیسموس را درمان کنید.

انواع واژینیسموس

انواع واژینیسموس

لازم به ذکر است واژینیسم دارای درجات و انواع مختلفی می باشد، یعنی بانوانی که به هنگام دخول با درد و سوزش مواجه هستند در میزان و شدت مشکل با یکدیگر متفاوت اند، به همین منظور در ادامه مطلب به انواع واژینسم اشاره می کنیم:

  • شدیدترین نوع واژینیسموس مربوط به افرادی است که امکان دخول به هیچ اندازه ای ندارند، یعنی نه آلت تناسلی امکان ورود به واژن دارد نه ابزار برای معاینات لگنی توسط پزشک متخصص زنان.
  • نوع دیگری از واژینیسم مربوط به بانوانی است که ناحیه واژن آنان از انقباض کمتری برخوردار بوده ابزار جهت معاینات وارد می شود ولی آلت تناسلی مرد نمی تواند دخول پیدا کند.
  • مورد آخر از انواع واژینیسم مربوط به خانم هایی است که امکان دخول آلت تناسلی به واژن آنان وجود دارد ولی درد و سوزش بسیار زیادی را تحمل می کنند و لذتی از رابطه جنسی نمی برند.

علل واژینیسموس

همانطور که گفتیم واژینیسم به معنای انقباض غیر ارادی عضلات واژن و جلوگیری از ورود آلت تناسلی می باشد، بهتر است بدانیم عوامل جسمی و روحی فراوانی در شکل گیری این مشکل و انقباض غیر ارادی واژن نقش دارند که برخی نیاز به درمان های جسمی و برخی به جلسات مشاوره ای خواهند داشت.

بنابراین افرادی که دچار واژینیسموس هستند در ابتدا پزشک متخصص زنان علت ایجاد آن را بررسی کرده و سپس درمان تخصصی را پیشنهاد می دهد. از این رو افزایش آگاهی نسبت به علل ایجاد واژینیسم ضروری می باشد، در ادامه مطلب به بررسی مهم ترین علل ایجاد این مشکل جنسی می پردازیم:

شرم از برقراری رابطه

یکی از باورها و شرم های اشتباهی که میان خانم ها وجود دارد این است که در مقابل همسر خود و به هنگام رابطه جنسی خجالت زده شده و تصور می کنند نباید از نزدیکی با همسر خود لذت ببرند، راحت باشند و به ارگاسم برسند، به همین علت با ذهنیت منفی، خودداری از راحت بودن و معاشقه با همسر اقدام به نزدیکی کرده و متاسفانه به هنگام دخول عضلات ناحیه واژن دچار انقباض غیر ارادی خواهند شد.

رابطه جنسی دردناک و غیر معقول در گذشته

علل ایجاد واژبنیسموس

یکی از تاثیراتی که پورنوگرافی بر روابط زناشویی می گذارد ایجاد فانتزی های جنسی غیر معقول و تمایل به انجام پوزیشن های خطرناک و دردناک می باشد. در اغلب موارد آقایانی که به طور مکرر فیلم های پورن را تماشا می کنند به هنگام برقراری رابطه جنسی با همسر خود پوزیشن هایی را به کار می گیرند که نه تنها برای بانوان لذتی به همراه ندارد بلکه موجب تحمل دردهای فراوان، ایجاد ذهنیت منفی نسبت به نزدیکی و در نتیجه ترس از برقراری رابطه جنسی می شوند. اغلب بانوانی که با چنین شرایطی مواجه هستند به تدریج تمایل خود را نسبت به نزدیکی از دست داده و با مشکل جدی واژینیسم رو به رو خواهند شد.

عدم معاشقه و ایجاد آمادگی لازم

بهتر است بدانیم خانم ها به معاشقه قبل از دخول نیاز دارند تا از این طریق بدن آنان از حالت انقباض خارج شده، ترس از نزدیکی رفع شود و چه از لحاظ جسمی و چه روحی برای برقراری رابطه جنسی با همسر خود آماده شوند. خانم هایی که معاشقه را تجربه نمی کنند معمولا به هنگام دخول با مشکل مواجه شده و احتمال ایجاد واژینیسموس برای آنان افزایش می یابد.

آندومتریوز

یکی از بیماری های سیستم تولید مثل و تناسلی بانوان که بسیار دردناک می باشد و کیفیت زندگی خانم ها را تحت تاثیر قرار می دهد، آندومتریوز است. این بیماری زمانی ایجاد می شود که قسمتی از سلول ها و بافت رحم خارج از این اندام تشکیل شوند، در نتیجه عوارض متعددی همچون دردهای لگنی شدید به هنگام رابطه جنسی و در نهایت ترس از نزدیکی و انقباض غیر ارادی ناحیه واژن نمایان خواهند شد.

افسردگی

بهتر است بدانیم نشانه های افسردگی محدود به دور شدن از جمع های دوستانه و خانوادگی، ناراحتی مفرط و گریه نمی باشد، بلکه ممکن است افرادی که دچار افسردگی هستند تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته و اگر در چنین موقعتی قرار بگیرند به طور غیر ارادی عضلات ناحیه واژن منقبض شده و دخول با مشکل مواجه شود.

خستگی و عدم تمایل به نزدیکی

دلیل واژینیسموس

توصیه می کنیم انجام رابطه جنسی با همسرتان را به زمان های آخر شب موکول نکنید زیرا در چنین وقت هایی ممکن است هر دو نفر خسته باشید و یا میل به نزدیکی نداشته و یا نتوانید به اوج لذت برسید، در نتیجه ممکن است خانم ها در چنین مواقعی دچار انقباض غیر ارادی ناحیه واژن شده و به تدریج واژینیسم در آنان شکل بگیرد.

تجربه تجاوز و اجباری بودن رابطه

متاسفانه یکی از علل شکل گیری واژینیسموس تجاوز به بانوان از جانب افرادی به غیر از همسر و یا اقدام به برقراری نزدیکی به صورت اجباری توسط همسر می باشد. در چنین مواقعی خانم ها به صورت ذهنی و جسمی از برقراری رابطه خودداری کرده و تمایلی به انجام آن ندارند، در نتیجه عضلات ناحیه واژن به صورت غیر ارادی منقبض شده و از انجام دخول ممانعت به عمل می آورند.

ترس از بارداری

متاسفانه مشکلات روحی متعددی هستند که زمینه ساز ایجاد واژینیسم می باشند، از جمله این موارد می توان به ترس از بارداری اشاره کرد. برخی از خانم ها که بنا به دلایل مختلفی مانند تجربه تلخ بارداری های قبلی، ترس از زایمان، ترس از متعهد شدن در برابر فرزند و… از باردار شدن می ترسند دچار واژینیسم شده و به صورت غیر ارادی از انجام دخول جلوگیری می کنند.

از دیگر مواردی که سبب ایجاد واژینیسموس شده و مربوط به سلامت ناحیه واژن هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آتروفی یا خشکی واژن
  • زگیل تناسلی
  • پارگی یا زخم ناحیه واژن
  • عوارض بیماری های مقاربتی و تاثیر بر واژن

عوارض واژینیسموس

عوارض واژینیسموس

با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که درد و سوزش و یا عدم دخول به هنگام رابطه جنسی را باید جدی گرفته و در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کرد. در این مورد بهتر است بدانیم اگر واژینیسم به موقع مورد درمان تخصصی چه روحی و چه جسمی قرار نگیرد عوارض جدی را به همراه داشت که گاه جبران ناپذیر هستند، از جمله چنین عوارضی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد مشکلات زناشویی

بدون شک زوجینی که نمی توانند با یکدیگر به مدت طولانی رابطه جنسی داشته باشند به تدریج دچار اختلاف شده و مشکلات جدی در زندگی مشترک آنان شکل خواهد گرفت.زمانی که زن و شوهر نمی توانند از هم بستر شدن با یکدیگر لذت برده، از دغدغه های ذهنی برای لحظاتی دور شوند و به آرامش برسند این مشکلات را ناخودآگاه به تمام زندگی بسط داده و اگر درمان واژینیسم به موقع انجام نشود ممکن است زندگی مشترک به سمت طلاق یا خیانت سوق پیدا کند.

عدم بارداری

همانطور که می دانیم تا زمانی که دخول، انزال و تخلیه مایع منی در واژن زن صورت نگیرد اسپرم و تخمک با یکدیگر لقاح نیافته و بارداری آغاز نمی شود، بنابراین واژینیسم با ایجاد مشکل در انجام دخول می تواند سبب جلوگیری از رخ دادن حاملگی شود.

ایجاد مشکلات روحی

یکی دیگر از عوارض واژینیسموس برای خانم ها شکل گیری مشکلات روحی است. بانوانی که با انقباض غیر ارادی عضلات ناحیه واژن مواجه هستند به واسطه تحمل درد و سوزش، ایجاد بی میلی جنسی، انتقادهای همسر، عدم بارداری، ترس از طلاق و… ممکن است دچار بیماری های روحی و روانی شده و تحمل زندگی مشترک برای آنان دشوار شود.

کاهش اعتماد به نفس

بدون شک همه افراد تمایل دارند در مقابل همسر خود به هنگام نزدیکی بدون نقص جلوه دهند، متاسفانه برخی از خانم ها به دلیل ناآگاهی تصور می کنند واژینیسم مشکلی غیر قابل درمان بوده و از این رو دیگر نمی توانند با همسر خود رابطه جنسی برقرار کنند چون به اصطلاح ناقص هستند. در نتیجه وجود چنین تصوراتی اعتماد به نفس بانوان کاهش یافته و به تدریج از نزدیکی با همسر خود دور می شوند.

درمان واژینیسموس در خانه

درمان واژینیسموس

با توجه به رایج شدن درمان های خانگی و سنتی اغلب افراد تمایل دارند زمانی که با مشکلی مواجه می شوند در ابتدا درمان ها و روش های خانگی را امتحان کرده و اگر به نتیجه مطلوب نرسيدند سپس به پزشک متخصص مراجعه کنند.

بهتر است بدانیم درمان های خانگی و سنتی به عنوان روش های کمک کننده در نظر گرفته می شوند و به بهبود روند درمان کمک می کنند ولی نباید از انجام روش های درمانی تخصصی تجویز شده توسط پزشک چشم پوشی کرد. درمورد درمان خانگی واژینیسموس نیز روش هایی وجود دارد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

انجام تمرینات کگل

حرکات و تمرینات کگل مربوط به تقویت عضلاف کف لگن هستند، طی این حرکات خانم ها یاد می گیرند که چطور به صورت ارادی عضلات کف لگن و ناحیه واژن خود را کنترل کنند. در نتیجه می توان به هنگام انقباض غیر ارادی ناحیه واژن آن ها را به حالت رها شده سوق داد.

معاشقه قبل از دخول

توصیه می کنیم برای کمک به تسریع روند درمان واژینیسم و رفع مشکلات روحی مانند ترس از نزدیکی و یا شرم، قبل از شروع دخول با همسر خود معاشقه کرده، رابطه دهانی داشته باشید و از حرکات ماساژ جنسی بهره ببرید. از این طریق خانم ها مشتاق دخول شده، نمی ترسند و خود را برای ورود آلت تناسلی مرد به واژن آماده می کنند.

دوری از استرس و رفع خستگی

اگر در طول روز با عوامل استرس زا مواجه می شوید و به شدت خسته اید بهتر است از تنکنیک های تمدد اعصاب، دوری از اضطراب و رفع خستگی همچون یوگا، پیاده روی، شنا و… استفاده کرده تا از این طریق یک رابطه جنسی ایده آل را تجربه کنید.

لازم به ذکر است در کنار روش های خانگی گفته شده برای درمان واژینیسم راه های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

ژل لوبریکانت

ژل های جنسی لوبریکانت که در انواع مختلف با کاربردهای متفاوت در دسترس هستند به بهبود انجام دخول کمک کرده، از ایجاد سوزش و درد ناحیه واژن جلوگیری می کنند و در کل بر افزایش کیفیت روابط جنسی تاثیر گذار هستند.

بوتاکس

یکی از روش های درمان واژینیسموس بوتاکس ناحیه واژن توسط پزشک متخصص و در مراکز درمانی می باشد. با انجام بوتاکس ناحیه واژن اندکی بی حس شده و درد و سوزش به هنگام دخول احساس نمی شود.

پروتز

با انجام این روش پزشک متخصص پروتزهای مخصوصی را در ناحیه واژن قرار داده و به تغییر اندازه آن و در نتیجه بهبود انجام دخول کمک می کند.

لیزر

بهبود واژینیسموس

یکی دیگر از راه های درمان واژینیسموس استفاده از لیزرهای ویژه ای است که به رفع انقباض عضلات ناحیه واژن کمک کرده و از ایجاد درد و سوزش جلوگیری می کنند. بهتر است بدانیم در این روش خونریزی وجود ندارد، بستری بیمارستانی انجام نمی شود و به طور کلی روشی مطلوب در نظر گرفته خواهد شد.

جراحی برای رفع انسداد واژن

لازم به ذکر است در اثر انجام جراحی های مختلف و یا پارگی و زخم ممکن است مسیر واژن دچار انسداد شده و درد و سوزش به هنگام نزدیکی ایجاد شود، از این رو برای درمان چنین مشکلی پزشک متخصص با انجام جراحی انسدادهای واژن را برطرف می کند.

درمان آندومتریوز

اگر پزشک متخصص با انجام بررسی های مختلف تشخیص دهد که دردهای هنگام نزدیکی ناشی از آندومتریوز است با انجام جراحی باز و یا لاپاراسکوپی ضایعات این بیماری را خارج کرده و به بهبود درد کمک می کند.

مشاوره

همانطور که گفتیم یکسری از دلایل روحی و روانی می توانند سبب ایجاد واژینیسم شوند به همین علت درمان چنین افرادی توسط مشاور و سکستراپی انجام خواهند شد، به هنگام تشکیل جلسات مشاوره ای علت اصلی شناسایی و درمان می شود.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم واژینیسموس پرداختیم، تعدادی از علل ایجاد این مشکل جنسی را بیان کردیم، همچنین به برخی از مهم ترین راه های درمان آن اشاره نمودیم. با توجه به اینکه واژینیسم کیفیت زندگی بانوان را تحت تاثیر قرار داده و در روابط زناشویی اختلاف ایجاد می کند بهتر است آگاهی خود را نسبت به آن افزایش دهید، به این منظور می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا واژینیسموس به طور کامل درمان می شود؟

در اغلب موارد واژینیسم به طور کامل درمان می شود ولی گاهی بنا به دلایلی مانند وجود آندومتریوز ممکن است دردهای لگنی مجددا آغاز شوند، ولی به طور کلی این مشکل قابل کنترل می باشد.

آیا واژینیسموس می تواند سبب ایجاد اختلافات زناشویی شود؟

بله، نارضایتی جنسی یکی از علل ایجاد اختلافات زناشویی است.

آیا تشکیل جلسات مشاوره ای برای رفع مشکلات روحی و درمان واژینیسموس تاثیر گذار هستند؟

بله قطعا، زمانی که ایجاد واژینیسم ناشی از مشکلات روحی باشد راه درمانی تشکیل جلسات مشاوره ای خواهد بود.

آیا واژینیسموس به صورت ارادی ایجاد می شود؟

خیر، واژینیسم کاملا غیر اردای رخ می دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور