اوردوز چگونه رخ می دهد

علائم اوردوز چیست و چگونه باعث مرگ می شود؟

همه افراد تا به حال حداقل یکبار کلمه اوردوز را شنیده اند و کم و بیش با معنی آن آشنا هستند، شاید بسیاری از افراد تصور کنند تمام کسانی که دچار چنین حالتی می شوند در نهایت جان خود را از دست داده و می میرند، در حالی که این تصور اشتباه است و اگر اقدامات درمانی به موقع انجام شود امکان زنده ماندن چنین کسانی وجود دارد.

بهتر است بدانیم امروزه جوانب بسیار زیادی درمورد این حالت بررسی می شود که اغلب افراد اطلاع چندانی از آن ندارد و ممکن است به دلیل ناآگاهی جان خود را از دست دهند یا اینکه با عوارض جدی رو به رو گردند، به همین علت ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم اوردوز می پردازیم، تعدادی از نشانه های رخ دادن این حالت و راه های درمانی آن را نیز توضیح می دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

علائم اوردوز چیست؟

علائم اوردوز

قبل از اینکه به بررسی نشانه های این موضوع بپردازیم بهتر است با مفهوم اصلی آن بیشتر آشنا شویم، اوردوز به معنای بیش مصرفی می باشد، حال بیش مصرفی یا همان مصرف بیش از حد می تواند ناشی از یکی از موارد زیر باشد:

  • مصرف مواد مخدر در یک وعده فراتر از حد تحمل بدن
  • استفاده از چند ماده مخدر به صورت هم زمان در یک وعده
  • مصرف هم زمان مواد مخدر و الکل در یک وعده
  • استفاده از داروهای پزشکی در یک وعده بیش از میزان استاندارد

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که اوردوز فقط به معنای مصرف بیش از حد یک ماده مخدر نیست. بهتر است بدانیم بیش مصرفی در ابتدا ایجاد مسمومیت می کند، به همین علت گفتیم که ممکن است فرد از مرگ نجات یابد و از طریق انجام اقدامات پزشکی به زندگی بازگردد.

لازم به ذکر است دلیل اقدام به مصرف هر یک از موارد گفته شده مانند ماده مخدر و الکل می تواند ناشی از بی آگاهی افراد باشد، یعنی فرد نمی داند اگر الکل را به صورت هم زمان با مواد مخدر مصرف کند امکان ایجاد اوردوز وجود دارد.

همچنین درمورد مصرف داروهای پزشکی ذکر این نکته ضروری است که برخی افراد به جهت اقدام به خودکشی بیش از حد استاندارد و تحمل جسمانی دارو مصرف می کنند ولی برخی دیگر به دلیل استفاده اندکی بیشتر از داروهایی که حساس هستند دچار چنین حالتی می شوند، یعنی نمی دانند داروی تجویز شده برای آنان تا چه حد حساس است و اگر بیشتر مصرف شود بیماران دچار اوردوز می شوند.

از این رو بهتر است با شنیدن خبر بیش مصرفی دیگران بلافاصله آنان را قضاوت نکرده و تصور نکنیم که حتما اعتیاد داشته و مواد مخدر مصرف کرده اند. بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده ضروری است با نشانه های بیش مصرفی آشنا باشیم تا در صورت مواجه شدن با کسی که دچار این حالت شده چه در اثر مصرف مواد مخدر و چه به دلیل مسمومیت دارویی، بتوانیم به نجات زندگی آنان کمک کنیم.

البته لازم به ذکر است مهم ترین اقدام برای کمک به چنین افرادی تماس با اورژانس و یا انتقال مستقیم آنان به مراکز درمانی می باشد، در ادامه مطلب به مهم ترین نشانه های بیش مصرفی اشاره می کنیم:

  • مشکلات تنفسی ناشی از انسداد مجاری تنفسی که می تواند با بروز صداهای عجیب از ناحیه گلو همراه باشد
  • گیجی، عدم درک شرایط محیطی و در نهایت بیهوشی
  • حالت تهوع، استفراغ و درد ناحیه شکم
  • گشاد شدن مردمک چشم، اختلال بینایی
  • پرخاشگری و اقدام به رفتارهای خشونت آمیز
  • ایجاد توهم و هذیان گویی
  • درد ناحیه قفسه سینه ناشی از حملات قلبی یا مشکلات تنفسی
  • بی قراری و بدگمانی
  • کاهش فشار خون
  • تب شدید، تعریق سرد
  • کبود شدن رنگ لب ها و گاهی صورت
  • مشکل در حفظ تعادل، ایستادن و راه رفتن
  • کما و در نهایت مرگ

توصیه می کنیم اگر داروی خاص و حساسی را مصرف می کنید که یک یا چند مورد از نشانه های گفته شده در همین مقاله جزء عوارض احتمالی آن می باشد، با پزشک خود و یا مشاوران دکتر فکر تماس گرفته، توضیحات تکمیلی را درمورد مصرف چنین دارویی دریافت کنید.

همچنین لازم به ذکر است اگر خود یا یکی از اطرافیان شما مواد مخدر یا الکل مصرف می کنید بهتر است به هنگام مواجه شدن با فشارهای روحی و روانی در زندگی به خود مسلط بوده، از تکنیک های تمدد اعصاب استفاده کنید و به فکر مصرف بیشتر مواد مخدر یا الکل نباشید، زیرا مصرف بیشتر نه تنها به کنترل حال روحی، استرس، عصبانیت و اضطراب شما کمک نمی کنند بلکه ممکن است اوردوز ایجاد شود.

اوردوز چگونه باعث مرگ می شود؟

مرگ ناشی از اوردوز

همانطور که گفتیم بیش مصرفی در همه موارد رخ داده شده باعث ایجاد مرگ نمی شود بلکه ممکن است با اقدامات درمانی به موقع فرد به زندگی بازگردد، ولی سوالی که پیش می آید این است که بیش مصرفی چگونه باعث ایجاد مرگ می شود؟

بهتر است بدانیم بیش مصرفی زمانی مرگ را به همراه دارد که مواد مخدر، دارو یا الکل مصرف شده به شدت بر سیستم های بدن مانند قلب، مغز، تنفس، کبد و کلیه تاثیر گذاشته باشند. در حالتی تاثیر بیش مصرفی باعث مرگ می شود که میزان ماده مصرف شده بیش از حد بوده یا اینکه اقدامات درمانی به موقع انجام نشده باشد و مواد مخدر، دارو یا الکل فرصت کافی برای ورود به جریان خون، گردش در تمامی اندام های بدن و تاثیر گذاری منفی را داشته باشند.

لازم به ذکر است یکسری از موارد موجب تشدید نشانه های بیش مصرفی، سخت شدن روند درمان و در نهایت افزایش احتمال مرگ و میر ناشی از این موضوع می شوند، به همین علت در ادامه مطلب به برخی از این عوامل تشدید کننده اشاره می کنیم:

  • مصرف مجدد مواد مخدر بعد از ترک اعتیاد
  • ضعف جسمانی، آستانه تحمل پایین، وجود بیماری های زمینه ای قلبی، مغزی یا تنفسی
  • سابقه اوردوز ناشی از مصرف ماده مخدر یا داروهای پزشکی
  • تزریق مستقیم مواد مخدر به رگ ها
  • دیر رسیدن به مراکز درمانی و آغاز اقدامات پزشکی ضروری
  • مصرف چند ماده مخدر به صورت هم زمان در یک وعده یا هم زمان با الکل

عوارض بعد از اوردوز

عوارض بعد از اوردوز

بهتر است بدانیم اگر فردی بعد از بیش مصرفی از مرگ نجات پیدا کند به احتمال بسیار زیاد با مشکلات و عوارض جدی درمورد سلامت جسمانی و روانی مواجه خواهد شد، این موضوع موردی است که بسیاری از افراد اطلاعی از آن نداشته و تصور می کنند اگر فرد از مرگ نجات پیدا کند زندگی عادی در انتظار او خواهد بود. بنابراین آگاهی بخش در این مورد ضروری است، از این رو در ادامه مطلب به بررسی برخی از مهم ترین عوارض بعد از بیش مصرفی می پردازیم:

  • ایجاد مشکلات قلبی و عروقی به ویژه افزایش احتمال سکته
  • شکل گیری مشکلات مغزی و سیستم عصبی
  • به وجود آمدن نارسایی های کبدی و کلیوی
  • ایجاد اختلالات روحی و روانی به خصوص افسردگی
  • شکل گیری مشکلات عاطفی
  • تمایل به خودکشی
  • تشدید اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل

بهتر است بدانیم تفاوتی میان ایجاد اوردوز ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر سنتی و صنعتی وجود ندارد، یعنی امکان ایجاد بیش مصرفی و در نهایت مرگ برای تمامی مواد مخدر وجود خواهد داشت ولی موارد نام برده در ادامه مطلب بیشترین احتمال ایجاد نشانه های بیش مصرفی را دارند:

درمان خانگی اوردوز

درمان اوردوز

یکی از موضوعاتی که امروزه در میان مردم رایج شده درمان خانگی مشکلات، اختلالات و بیماری های مختلف است، یعنی اغلب افراد تمایل دارند در ابتدا روش های خانگی و طب سنتی را برای رفع مشکلات خود به کار بگیرند و اگر نتیجه مطلوبی حاصل نشد سپس از روش های پزشکی استفاده کنند.

بهتر است بدانیم در اغلب موارد درمان های خانگی و سنتی به عنوان عوامل کمک کننده به بهبود مشکلات مختلف تاثیرات مثبتی را به همراه دارند ولی درمورد درمان اوردوز به کارگیری روش های خانگی و سنتی موثر نبوده و نجات زندگی فرد مورد نظر نیاز به اقدامات پزشکی دارد.

از این رو توصیه می شود اگر با فردی مواجه می شوید که نشانه های نامبرده در همین مقاله را بروز داده فورا با مراکز درمانی و یا اورژانس تماس بگیرید و به اقداماتی که همان لحظه به شما توسط کادر اورژانس گفته می شود عمل کرده و منتظر بمانید تا کادر درمان به شما کمک کنند. از این طریق می توان شناس نجات زندگی افرادی که دچار بیش مصرفی شده اند را افزایش دهید. از جمله اقدامات پزشکی که در مراکز درمانی برای بهبود حال افراد و کمک به آنان انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستشو معده برای خالی شدن از مواد مخدر الکل و یا دارو
  • استفاده از کربن فعال برای جذب مواد موجود در معده و عدم تاثیر گذاری آن ها
  • تزریق آرام بخش در صورت بی قراری افرادی که دچار بیش مصرفی شده اند

توصیه می کنیم این افراد بعد از بهبود حال جسمی در اسرع وقت به مشاور مراجعه کرده و از جلسات روان درمانی بهره بگیرند، از این طریق می توان میزان عوارض روحی بیش مصرفی را کاهش داد. به این منظور می توانید بدون از دست دادن وقت با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم اوردوز پرداختم، تعدادی از جوانبی که آگاهی درمورد آن ها کمتر می باشد را توضیح دادیم و همچنین نشانه های مهم بیش مصرفی و راه های درمان آن را نیز بیان کردیم. با توجه به توضیحات گفته شده بهتر است آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید، از این رو برای دریافت مشاوره تخصصی می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا کسی که دچار اوردوز می شود امکان زنده ماندن او وجود دارد؟

بله، اوردوز در تمامی موارد منجر به مرگ نمی شود بلکه مسمومیت ایجاد شده با اقدامات پزشکی قابل درمان است.

آیا داروهای پزشکی نیز می توانند باعث ایجاد اوردوز شوند؟

بله، افرادی که به دلیل اقدام به خودکشی از داروها با مقادیر زیاد استفاده می کنند و یا به دلیل عدم آگاهی بیشتر از حد لازم دارو استفاده می نمایند نیز امکان رخ دادن اوردوز برای آنان وجود دارد.

آیا فردی که اوردوز می کند دچار تشنج می شود؟

یکی از نشانه های اوردوز رخ دادن تشنج است ولی به معنای این نیست که در تمامی افراد نمایان می شود.

آیا عوارض روحی بعد از اوردوز قابل کنترل هستند؟

پاسخ این سوال وابسته به شرایط افراد می باشد، بهتر است برای دریافت توضیحات تخصصی متناسب با شرایط به مشاور مراجعه کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور