بررسی انواع مشکلات خانوادگی

انواع مشکلات خانوادگی+ تاثیر آن ها در زندگی

خانواده مهم ترین و امن ترین جای دنیا برای هر فرد می باشد. بعد از سپری کردن یک روز پر مشغله، بودن در کنار اعضای خانواده می تواند باعث بازیابی انرژی و رفع خستگی شود. خانواده ای که اعضای آن به فکر یکدیگر هستند تبدیل می شود به جایی برای حل مشکلات اعضای آن بدون پنهان کاری و جایگاهی برای رشد و پیشرفت والدین و فرزندان. خانواده می تواند بهترین جایگاه برای احساس کردن آرامش باشد و یا اینکه تبدیل به بدترین جای دنیا شود. مرز میان این بهترین و بدترین را اعضای خانواده مشخص می کنند. ما در این مقاله به بررسی برخی از مهم ترین انواع مشکلات خانوادگی می پردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرد.

شاید برخی از افراد به هنگام ازدواج هدف از تشکیل خانواده را دوری از تنهایی و زندگی مجردی تصور کنند و گمان کنند مسئولیت جدیدی در زندگی آن ها به وجود نمی آید، در حالی که با در کنار هم قرار گرفتن زن و شوهر مسئولیتی جدید برای آن ها شکل می گیرد به نام امن نگه داشتن محیط خانواده برای همسر و در آینده برای فرزندان.

در تمامی خانواده ها اختلافات و مشکلات خانوادگی وجود دارد ولی حل کردن این مشکلات به بهترین روش و دامن نزدن به آن ها در برخی از خانواده به خوبی انجام نمی شود. ماندگاری مشکلات در خانواده و یا حل کردن مشکل به طرز غیر صحیح می تواند تاثیرات جدی و یا جبران ناپذیری را برای اعضای خانواده داشته باشد.

علل رخ دادن انواع مشکلات خانوادگی

به وجود آمدن مشکلات در زندگی دارای زمینه های قبلی می باشد، با گذشت زمان و حل نشدن موضوعات زمینه ای، مشکلات جدی تری به وجود می آید. در ادامه مطلب به بررسی برخی از مهم ترین مشکلات خانوادگی و راه حل برطرف کردن آن ها می پردازیم:

اختلافات زن و شوهر

اختلاف زوجین در انواع مشکلات خانوادگی

طبیعی است که زوجین در ابتدای زندگی مشترک با یکدیگر اختلافاتی داشته باشند که مهم ترین آن ها اختلاف نظر در زمینه ارتباط با دوستان، اقوام، تفریح و مهمانی می باشد که در صورت حل نشدن این مشکلات با گذشتن چند سال از زندگی مشترک اختلاف نظرها جدی تر هم می شود. وقتی دو نفر از دو خانواده با شرایط متفاوت باهم ازدواج می کنند بدون شک به اختلاف نظر هم بر می خورند ولی به جای اینکه زوجین از یکدیگر ناراحت شوند باید به فکر رفع اصولی این مشکل باشد.

بهترین راه حل صحبت منطقی با یکدیگر درمورد موضوع مورد اختلاف است. در ابتدای زندگی صبر و گوش دادن به حرف های همسر می تواند راه حل خوبی برای رفع مشکلات باشد. گاهی اوقات دخالت اقوام هر یک از زوجین می تواند زمینه به وجود آمدن انواع مشکلات خانوادگی باشد، در این مواقع زن و شوهر باید با رعایت کردن احترام اجازه دخالت هیچ یک از اقوام را در زندگی خود ندهند.

در نهایت اگر مشکل به راحتی حل نشد صحبت کردن با مشاور خانواده در این زمینه توصیه می شود. اختلافات میان زن و شوهر می تواند بر روابط عاطفی میان آن ها اثر بگذارد و موجب سردی رابطه و گاهی بی احترامی شود. با به دنیا آمدن فرزندان و بزرگ شدن آن ها، مشکلات میان والدین می تواند تاثیر منفی بر تربیت، روحیه و رفتار اجتماعی فرزندان بگذارد، بنابراین هیچگاه به بحث ها و اختلاف نظرها دامن نزنید و در مرحله اول با همسر خود صحبت کرده و در نهایت با مشاور متخصص مشورت کنید.

برای اطلاع از ویژگی های مرد واقعی بر روی لینک کلیک کنید.

اختلاف فرزندان با یکدیگر

جدال خواهرها و برادرها با یکدگیر یکی از انواع مشکلات خانوادگی است که در اکثر موارد مربوط به دوران کودکی فرزندان است که می تواند ناشی از توجه بیشتر والدین به یکی از فرزندان و یا تصور اشتباه آن ها درمورد این موضوع باشد. برای رفع این مشکل از فرق گذاشتن بین فرزندان خودداری کنید و اگر یکی از کودکان شما چنین موضوعی را بیان کرد با رفتار خود و همچنین انجام برخی کارها به او ثابت کنید که تصور اشتباهی دارد.

گاهی اوقات این اختلافات به دوران نوجوانی، جوانی و بزرگسالی هم می رسد. بدترین زمانی که انواع مشکلات خانوادگی بر فرزندان تاثیر خطرناک دارد مربوط به نوجوانی است. زمانی که نوجوان با خواهر و برادر خود به مشکل جدید برمی خورد و یا مشکلات کودکی تا نوجوانی ادامه پیدا می کند، فرد به دنبال راهی برای پر کردن خلا عاطفی خود و رفع تنش و استرس خارج از خانواده می گردد و رفته به رفته از بستر امن خانواده دور می شود. بنابراین با طولانی و یا شدید شدن اختلافات میان فرزندان مخصوصا در دوران نوجوانی با مشاور در این زمینه صحبت کنید.

برای اطلاع از دلایل پرخاشگری نوجوانان بر روی لینک کلیک کنید.

اختلاف میان والدین و فرزندان

انواع مشکلات خانوادگی میان والدین و فرزندان

در زندگی های امروزی تفاوت نسل والدین با فرزندان بیشتر نمایان شده است. گاهی اوقات اختلاف نظر میان آن ها به حدی زیاد می شود که موجب فراری شدن فرزندان از خانه می گردد. والدین می توانند قدم اول را برای جلوگیری از بیشتر شدن این اختلافات بردارند.

فرزندان با وارد شدن به دوران نوجوانی متوجه تفاوت هایشان با والدین می شوند و تحریک می گردند که از نظرات والدین خود دوری کنند، در این زمان والدین می توانند با احترام گذاشتن به نظرات آن ها و صحبت منطقی درمورد افکار اشتباه فرزندان از ادامه دار شدن انواع مشکلات خانوادگی در این زمینه جلوگیری کنند. فرزندان هم باید از جبهه گرفتن در مقابل پدر و مادر خود دوری کرده و نظرات خود را برای آن ها توضیح دهند. صحبت با مشاور خانواده همیشه برای بعد از به وجود آمدن مشکلات نیست بلکه می توان برای جلوگیری از این اختلافات هم با مشاور در ارتباط بود.

برای اطلاع از شیوه صحیح برخورد با نوجوانان بر روی لینک کلیک کنید.

اختلاف با خانواده همسر

یکی دیگر از انواع مشکلات خانوادگی مربوط به اختلاف با خانواده همسر است. گاهی اوقات با دخالت های خانواده ها مشکلات جدی در زندگی زوجین به وجود می آید و حتی می تواند منجر به جدایی شود. در این مورد هر یک از زوجین باید از دامن زدن به صحبت خانواده ها خودداری کرده و تا حد امکان در مقابل آن ها جبهه نگیرند و با همسر خود صحبت کنند تا از دخالت خانواده هایشان در زندگی خود جلوگیری کنند.

در برخی موارد از انواع مشکلات خانوادگی یکی از زوجین به دلیل مشکلات روحی که دارد کوچک ترین صحبت خانواده همسر خود را به بزرگترین اختلاف تبدیل می کند. در هر کدام از این موارد مراجعه به مشاور مسیر این اختلافات را کوتاه می کند و از بروز مشکلات جدی مانند قطع ارتباط با خانواده همسر، اختلاف میان زن و شوهر، قطع ارتباط عاطفی و حتی جدایی جلوگیری می کند.

برای اطلاع از راهکارهای حل اختلافات خانوادگی بر روی لینک کلیک کنید.

اعتیاد

اعتیاد یکی از انواع مشکلات خانوادگی

یکی از انواع مشکلات خانوادگی که علاوه بر آسیب زدن به خانواده موجب ایجاد مشکلات اجتماعی هم می شود اعتیاد است. اعتیاد والدین موجب آسیب های روحی جدی به فرزندان می شود، آینده ها را تحت تاثیر قرار می دهد و موقعیت اجتماعی آن ها میان دوستان، هم کلاسی ها و فامیل را خدشه دار می کند.

علاوه بر آسیب به فرزندان، اعتیاد والدین موجب از بین رفتن سلامت جسمی و روحی خود آن ها می شود و حتی ممکن است باعث از دست دادن موقعیت شغلی شود. اعتیاد والدین می تواند موجب طلاق و از هم پاشیدن بنیان خانواده شود. اعتیاد همیشه مربوط به والدین نیست، در برخی موارد اعتیاد فرزندان موجب خراب شدن آینده خانواده می شود.

برای اطلاع از آسیب های اجتماعی اعتیاد بر روی لینک کلیک کنید.

مشکلات مالی

این مورد از انواع مشکلات خانوادگی در مرحله اول باید قبل از ازدواج بررسی شود. در جامعه ما اولویت درآمدزایی با مرد است و زن در صورتی که تمایل داشته باشد در صورت رضایت داشتن همسرش می تواند شاغل باشد، بنابراین قبل از ازدواج شفاف سازی درمورد شغل و میزان درآمد مرد موضوع بسیار مهم برای شروع زندگی و جلوگیری از اختلافات است.

گاهی اوقات در طول زندگی مشکلاتی مانند ورشکستگی، اخراج از محل کار، اعتیاد، بیماری و… می توانند عامل به وجود آمدن مشکلات مالی شوند. در این موارد زن و شوهر باید به جای دعوا کردن باهم به فکر حل مشکل در کنار هم باشند و بدانند که معنی زندگی مشترک حل کردن مشکلات با کمک همدیگر است نه خالی کردن میدان. در صورتی که فرزندان هم توانایی شاغل شدن را داشته باشند می توانند در این زمینه کمک کنند.

برای اطلاع از عواقب مقایسه همسر با دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

طلاق

طلاق یکی از انواع مشکلات خانوادگی

موضوعی که در جامعه امروزی آمار صعودی دارد و یکی از مهم ترین انواع مشکلات خانوادگی محسوب می شود. اکثر زوجین دیگر تمایلی به رفع مشکلات و صبوری ندارند و طلاق را به ادامه زندگی با اختلاف ترجیح می دهند. همانطور که در موارد قبلی همین مقاله گفتیم با به وجود آمدن اختلاف در هر زمینه ای بهتر است زن و شوهر با مشاور خانواده صحبت کنند و از دامن زدن به اختلافات جلوگیری کنند زیرا مشکلات حل نشده ممکن است منجر به جدایی زوجین از همدیگر شوند.

وقتی در زندگی مشترک فرزندانی هم وجود داشته باشند طلاق والدین می تواند موجب آسیب زدن به آن ها شود هرچند که والدین تصور کنند بهترین کار را انجام داده اند. پس طلاق و جدایی می تواند باعث ایجاد عواقب بعدی و طولانی مدت در آینده شود.

برای اطلاع از نحوه برخورد با کودکان طلاق بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی برخی از مهم ترین انواع مشکلات خانوادگی پرداختیم و تاثیر آن ها بر زندگی هر یک از اعضای خانواده را توضیح دادیم. بهترین راه حل مشکلات خانوادگی صحبت کردن با مشاور است. گاهی اوقات اطلاعات و رفتار ناصحیح می توانند منجر به بیشتر شدن اختلافات شوند. پس بهتر است قبل از گرفتن هر تصمیمی برای حل مشکلات به فکر صحبت کردن با مشاور باشیم. چنانچه نیاز به مشاوره تخصصی برای حل مشکلات خانوادگی خود هستید می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا مشکلات خانوادگی بر رشد کودکان تاثیر گذار است؟

بله، استرس و نگرانی کودکان بر رشد فکری و جسمی آن ها تاثیر گذار است

آیا اختلاف فرزندان با یکدیگر می تواند خطرناک باشد؟

هر نوع اختلافی که حل نشده باقی بمانند موجب بروز عوارض جدی می شوند

راه درمان مشکلات خانودگی چیست؟

مراجعه به مشاور، پیدا کردن علت اصلی اختلافات، دریافت راه حل از طرف مشاور و اجرا کردن توصیه ها

آیا ممکن است اختلافات خانوادگی موجب فرار فرزندان از خانه شود؟

بله، یکی از دلایل مهم فرار از خانه، اختلافات خانوادگی است

5/5 - (5 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور