کمبود محبت در کودکان چگونه است

درمان کمبود محبت در کودکان + نشانه های آن

یکی از نیازهای ضروری کودکان توجه و ابراز محبت از جانب والدین و اعضای خانواده می باشد، متاسفانه کم نیستند تعداد مواردی که نشانه های کمبود محبت در کودکان را از خود بروز می دهند بدون اینکه والدین آن ها توجهی به نشانه های این مشکل داشته باشند.

بهتر است بدانیم کمبود محبت در دوران کودکی در صورتی که به موقع درمان نشود می تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات در همان دوره کودکی و سپس بزرگسالی گردد. همه ما تا به حال افرادی را دیده ایم که روابط اجتماعی خوبی ندارند و یا به درستی با فرزندان خود ارتباط برقرار نمی کنند، شاید اولین نکته ای که به نظرمان می رسد این است که چنین افرادی خودشان در کودکی مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند.

بنابراین توجه به نشانه های رفتاری کودکان و نحوه برخورد، ارتباط گیری و تربیت اصولی فرزندان خیلی مهم تر از حدی می باشد که ما در ذهنمان تصور می کنیم زیرا همین بی مهری های والدین یکی از دلایل مهم ایجاد بزهکاری، فرار از خانه، افسردگی و…. می باشد.

با توجه به اهمیت حفظ سلامت روحی فرزندان، ما در این مقاله قصد داریم به موضوع کمبود محبت در کودکان بپردازیم، نشانه ها و همچنین راه های درمان این مشکل را توضیح دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

نشانه های کمبود محبت در کودکان

نشانه های کمبود محبت در کودکان

بهتر است بدانیم کودکان خصلتی دارند که حتی اگر موضوعی را از دیگران پنهان کنند همچنان از نحوه رفتار آن ها می توان فهمید که مشکلی پیش آمده، حال موضوع مهم کمبود محبت در کودکان که پنهان شدنی نیست خیلی راحت تر تشخیص داده می شود و فقط به یک عامل نیاز دارد، آن هم توجه والدین، اعضای خانواده و حتی مربیان و معلمان می باشد.

نشانه های رفتاری کمبود محبت در دوره کودکی برای هر فردی می تواند متفاوت باشد، یعنی یک کودک کاری کند که حس ترحم اطرافیان را برانگیزاند یا اینکه تغییر رفتاری تعجب آور را نسبت به ارتباط با دیگران در پیش بگیرید، ولی به طور کلی آنچه که اهمیت دارد توجه به تمامی تغییرات رفتاری کودکان می باشد. به همین علت در ادامه مطلب به بررسی مهم ترین نشانه های کمبود محبت در کودکان می پردازیم:

جلب توجه

یکی از شایع ترین نشانه های کمبود محبت در دوره کودکی، انجام کارهای عجیب، گاهی سخت، به دور از انتظار و غیر منطقی توسط کودکان می باشد، بهتر است بدانیم تنها دلیل این کار جلب توجه می باشد. کودکانی که با کمبود محبت مواجه اند ممکن است برای جلب تحسین، تشویق و ابراز علاقه و محبت دیگران نسبت به خود در جمع های خانوادگی و دوستانه کارهایی عجیب انجام دهند.

مشارکت در صحبت های بزرگسالان

برخی از کودکان به جای بازی کردن با هم سن و سالان و یا انجام تکالیف مدرسه، به صحبت های افراد بزرگسالی که در حال بحث با یکدیگر هستند گوش می دهند، به یکباره نظر خود را بیان می کنند، حرف های بی ربط با سن خود را به زبان می آورند و از این کار خود نیز پشیمان نیستند، متاسفانه اغلب کودکانی که این کار را انجام می دهند دچار کمبود محبت در کودکان هستند.

حسادت به دیگران

فرقی نمی کند که در مقابل چشمان کودکی که دچار کمبود محبت است به یک فرد بزرگسال محبت کنید یا یک کودک، مهم این است که آن کودک با دیدن هرگونه ابراز محبتی حس حسادت در وجودش شعله ور می شود. این کودکان در چنین مواقعی یا ساکت و منزوی می شوند و یا به سرعت خود را به شما نزدیک کرده تا مورد توجه و محبت قرار بگیرند.

انزوا و گوشه گیری

یکی دیگر از نشانه های کمبود محبت در کودکان گوشه گیر شدن تدریجی این افراد می باشد. کودکانی که با این مشکل مواجه هستند خود را حقیر دانسته، زندگی را پر از دغدغه تجسم کرده، امید و انگیزه خود را از دست می دهند و به تدریج از قرار گرفتن در جمع های خانوادگی و دوستانه دور خواهند شد و کم حرفی و تنها ماندن را به دیدن ارتباط خوب دیگر کودکان با والدین و اعضای خانواده ترجیح می دهند.

پرخاشگری

علائم کمبود محبت در کودکان

همانطور که گفتیم کمبود محبت در کودکان با نشانه های مختلف و متفاوت در افراد بروز می کند، مثلا برخی از کودکان نه تنها ساکت و کم حرف نمی شوند بلکه بسیار عصبانی و پرخاشگر خواهند شد، در مقابل حرف های والدین و اطرافیان به شدت واکنش نشان می دهند زیرا این افراد ذهنی پر از دغدغه دارند که کسی برای آرامش آن ها قدمی بر نمی دارد. بهتر است بدانیم کودکانی که پرخاشگر می شوند این کار را برای به دست آوردن خلوت و تنهایی انجام خواهند داد زیرا تمایلی به ارتباط گیری با دیگران ندارند.

عدم دلسوزی برای دیگران

به تدریج کودکانی که با کمبود محبت مواجه هستند به این وضعیت عادت می کنند، روحیه ای سرد جایگزین عواطف کودکانه آن ها می شود و نسبت به مشکلات دیگران بی تفاوت خواهند شد. این کودکان نسبت به تنهایی، ناراحتی، بیماری و درخواست کمک اطرافیان واکنشی نشان نمی دهند زیرا علاوه بر اینکه حس محبت خود را از دست می دهند در ذهن خود به این موضوع فکر می کنند مگر کسی به آن ها تا به حال توجه کرده است؟

ترس از تنهایی

متاسفانه تعدادی از کودکان به دلیل درمان نشدن مشکل کمبود محبتی که دارند به تدریج دچار ترس از تنهایی می شوند، روزی را در ذهن خود تجسم می کنند که والدین، اعضای خانواده و دوستانشان آن ها رها کرده و آن ها تنها می مانند. بهتر است بدانیم اگر کمبود محبت در کودکان به موقع درمان نشود می تواند زمینه ساز ایجاد بیماری های روحی مانند افسردگی، زود رنجی و… گردد.

احساس ناامنی و بی پناهی

کودکی که با کمبود محبت مواجه است تصور می کند کسی را ندارند که به او تکیه کند، اگر مشکلی داشته باشد بدون ترس و دلهره با او در میان بگذارد و به طور کلی تنها و بی پناه می باشد زیرا هیچ کسی حتی والدینش به حد کافی به او توجه و محبت نمی کنند.

بی ثباتی در احساسات

یکی دیگر از نشانه های کمبود محبت در کودکان بی ثباتی در بیان احساسات می باشد، یعنی برخی از چنین کودکانی آنقدر به اطرافیان خود محبت می کنند که سبب صلب آسایش آن ها می گردند و یا اینکه آنقدر بی تفاوت و سرد می شوند که حتی یک کلمه محبت آمیز بر زبانشان جاری نخواهد شد.

ارتباط گیری با افراد غریبه

متاسفانه برخی از کودکان به دلیل کمبود محبت و توجه والدین و اعضای خانواده خود به سمت ارتباط گیری با افراد غریبه سوق پیدا می کنند که این اقدام می تواند زمینه ساز رخ دادن تعرض به کودکان باشد.

عدم اعتماد به نفس

بدون شک کمبود محبت در کودکان با کاهش اعتماد به نفس همراه خواهد بود زیرا کودکانی که والدینشان توجهی به آن ها ندارند، موفقیت های بزرگ و کوچکشان را تشویق نمی کنند و کودکان را مورد حمایت عاطفی خود قرار نمی دهند باید منتظر ایجاد کمبود محبت در فرزندانشان باشند.

درمان کمبود محبت در کودکان

درمان کمبود محبت در کودکان

همانطور که گفتیم کمبود محبت در کودکان اگر به موقع درمان نشود عوارض و عواقب منفی زیادی را برای دوران کودکی و همچنین بزرگسالی آن ها به همراه دارد، عوارضی که گاه جبران ناپذیرند و منجر به تباه شدن زندگی کودکان می گردند.

با توجه به نشانه های گفته شده در قسمت قبلی همین مقاله توجه به آن ها می تواند والدین، دیگر اعضای خانواده و حتی معلمان و مربیان را نسبت به کمبود محبت آن ها هوشیار کرده و درمان به موقع صورت بگیرد. در ادامه مطلب به راه های درمانی این مشکل اشاره می کنیم:

ارتباط گیری مناسب والدین با کودکان

بدون شک کودکان در مرحله اول نیازمند توجه و ابراز محبت والدین خود هستند و بعد از آن ها توجه دیگر اعضای خانواده، بنابراین برای بهبود مشکل کمبود محبت، والدین باید ارتباط خود را با کودکان صمیمانه کرده و محبت و علاقه خود را به فرزندانشان ابراز کنند. شاید در ابتدا برخی از کودکان با دیدن چنین رفتارهایی از جانب والدین خود تعجب کنند ولی قطعا به تدریج آن ها نیز این محبت را قبول کرده و به پدر و مادر خود نزدیک خواهند شد.

ابراز علاقه بدون غرور یا شرم

متاسفانه برخی از والدین به واسطه غرور و یا شرمی که از بیان علاقه و جملات عاطفی دارند به کودکان خود محبت نمی کنند، این افراد کسانی هستند که خودشان هم مورد محبت و توجه والدین قرار نگرفته اند و ابراز علاقه برایشان موضوعی عجیب و خجالت آور می باشد. چنین والدینی تصور می کنند که اگر خوراک و پوشاک و مایحتاج تحصیل فرزندان خود را فراهم کنند به معنی ابراز محبت می باشد در حالی که نمی دانند کودکان به بیان احساسات هم نیاز دارند.

منتقل کردن حس ارزشمند بودن به کودکان

توصیه می کنیم کسانی که کودکشان دچار کمبود محبت است از طریق انجام کارها و رفتارهای مختلف به او ثابت کنند که چقدر برایشان ارزشمند است، مثلا اگر نظری درمورد موضوعی دارد به صحبتش گوش دهند، اگر تمایل به انجام کاری ندارد به نظرش احترام بگذارند، او را با دیگر کودکان مقایسه نکنند، موفقیت های کوچک و بزرگ فرزندشان را مورد تشویق و تحسین قرار دهند و… شک نکنید کودکان با دیدن چنین رفتارهایی احساس خوشبختی کرده و بیش از پیش به والدین خود نزدیک می شوند.

اهمیت دادن به همه امورات کودکان

بهبود کمبود محبت در کودکان

متاسفانه برخی از والدین با دیدن موفقیت در تحصیل کودکان خود جملاتی مانند کاری که نکردی، سخت نیست، این همه امکانات داری و…. موفقیت کودک خود را کوچک و بی ارزش جلوه می دهند. برخی از والدین نیز به هیچ یک از علایق ورزشی، علمی، حرفه ای و.. کودک خود توجه نکرده و هر کاری را که خودشان بخواهند انجام می دهند.

بهتر است بدانیم یک از راه های کمک کننده به درمان کمبود محبت در کودکان توجه و پیگیری روند درسی، تفریحی، ورزشی و استعدادیابی کودکان می باشد. والدین نباید منتظر باشند که کودکشان آن ها را از وضعیت خود آگاه کند بلکه با پیگیری منطقی، به جا و اصولی می توانند به کودک خود ثابت کنند که برایشان مهم است.

رفتار مناسب و به دور از پرخاشگری

متاسفانه برخی از والدین با پی بردن به کمبود محبت در کودکان رفتاری نامناسب و خشن را بروز می دهند، مثلا بیان می کنند مگر در زندگی چه چیزی کم داری، امکانات دیگران را ببین، مگر پدر و مادر ما چه کاری برایمان انجام دادند و….

در حالی که باید بدانند نیازهای کودکان در فراهم کردن امکانات مادی خلاصه نمی شود بلکه هر فردی به بیان احساسات، علاقه، محبت و توجه نیز نیاز دارد. بنابراین برای کمک به بهبود این مشکل بهتر است والدین آرامش خود را حفظ کرده و درک کنند که کودکان هم به محبت نیاز دارند و با این نگرش با کودک خود صحبت کرده و به او نزدیک شوند.

مراجعه به مشاور

یکی از ضروری ترین کارهایی که برای بهبود مشکل کمبود محبت در کودکان باید انجام شود، مراجعه به مشاور می باشد. با این اقدام می توان در سریع ترین زمان ممکن با توجه به شرایط زندگی، روحیات کودک و والدین به درمان کمبود محبت کمک به سزایی انجام داد.

تاثیر محبت به کودکان

تاثیر محبت به کودکان

همانطور که گفتیم کودکان علاوه بر تامین نیازهای مادی به برطرف کردن نیازهای عاطفی و روحی نیز نیاز دارند، همانطور که کمبود محبت عوارض جدی و گاه جبران ناپذیر به همراه خواهد داشت، مورد توجه قرار دادن و ابراز علاقه به کودکان نیز فواید و اثرات مثبت فراوانی را ایجاد می کند.

به همین علت آشنایی با تاثیرات مثبت محبت به کودکان برای ترغیب والدین به انجام این کار بسیار مهم می باشد، در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین تاثیرات و فواید محبت به کودکان اشاره می کنیم:

ساختن شخصیت غیر وابسته

زمانی که کودک از لحاظ محبت و ارتباط عاطفی کمبودی نداشته باشد، به دیگران برای دریافت محبت و توجه وابسته نمی شود، اعتماد به نفس در کودک افزایش می یابد و به دلیل تشویق، تحسین و توجه والدین به او به خودباوری رسیده و استعدادهای منحصر به فردش را شناسایی و شکوفا می کند.

یادگیری بیان احساسات به نحو درست

بهتر است بدانیم کودکان ما باید یاد بگیرند که چطور به عزیزان خود در زندگی عشق ورزیده و به آن ها ابراز محبت و علاقه کنند، ابراز علاقه به اعضای خانواده توسط کودکان هیچ جنبه منفی ندارند و حتی باعث بهبود روابط عاطفی و ایجاد صمیمیت در خانواده می شود.

افزایش تمرکز و پیشرفت

بدون شک کودکی که ذهنش درگیر جلب توجه، حسرت و کمبود محبت نیست بهتر می تواند بر موضوعات درسی، ورزشی و یادگیری حرفه های مختلف متمرکز شده و به موفقیت و پیشرفت دست پیدا کند. به همین علت اگر پیشرفت فرزندانتان مهم است ابراز علاقه، محبت و توجه اصولی نسبت به کودکان را فراموش نکنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم کمبود محبت در کودکان پرداختیم، نشانه های رفتاری این مشکل را بیان کردیم، همچنین تعدادی از راه های درمانی و تاثیرات مثبت محبت کردن به کودکان را توضیح دادیم. با توجه به اهمیت ساختن روحیه، شخصیت، اعتماد به نفس و آینده کودکان، چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا عوارض و نشانه های کمبود محبت در کودکان می تواند ماندگار شود؟

بله، اگر این مشکل به موقع و به طور کامل درمان نشود امکان انتقال به دوره بزرگسالی را نیز خواهد داشت

آیا کمبود محبت در کودکان ناشی از تربیت ناصحیح می باشد؟

یکی از علل ایجاد این مشکل دقیقا تربیت ناصحیح و برخورد غیر اصولی والدین با کودکان است

آیا کمبود محبت در کودکان عوارض روحی دارد؟

بله، عوارض گذرا و همچنین ماندگار، در صورتی که این مشکل به موقع درمان نشود مانند ایجاد بیماری افسردگی

آیا کمبود محبت در کودکان با مراجعه به مشاور قابل درمان است؟

بله، یکی از اصلی ترین راه های درمان کمبود محبت مراجعه به مشاور می باشد

4.5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور