مقایسه همسر با دیگران
مقایسه همسر با دیگران

دلایل مقایسه همسر با دیگران و پیامدهای آن

یکی از رایج ترین مسائلی که باعث به وجود آمدن مشکل در زندگی مشترک می شود، مقایسه همسر با دیگران است. زوجینی که خواسته یا ناخواسته شریک زندگی خود را با دیگری در مقام مقایسه قرار می دهند، نه تنها در درون به آشفتگی ذهنی و روحی دچار می شوند، بلکه باعث ایجاد واکنش و حالات بد در همسر خود نیز خواهند شد. از این رو، اگر در زندگی خود چنین امری را احساس می کنید، قبل از هر چیز باید دلایل مقایسه همسر با دیگران را بیابید و سپس در صدد رفع آن برآیید.

در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر دلایل، به راه های کنار گذاشتن مقایسه همسر با دیگران بپردازیم و از تاثیرات آن آگاه شویم. اما چنانچه احساس می کنید که خود یا همسرتان با مقایسه کردن باعث ایجاد مشکلات از هر نوعی شده اید، از طریق مشاوره تخصصی دکتر فکر می توانید ریشه یابی کرده و با راهکارهای مقابله با آن آشنا گردید.

دلایل مقایسه همسر با دیگران چیست؟

دلایل مقایسه همسر با دیگران چیست؟

هیچ کدام از ما دوست نداریم که دیگران این احساس را به ما القا کنند که در سطح پایین تری نسبت به سایرین قرار داریم یا دائما با بقیه افراد مقایسه شویم. این مقایسه می تواند در جوانب مختلفی همچون ویژگی های ظاهری، موقعیت مالی، شغلی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و … ظهور کند اما به هر ترتیب با اثر تخریب کننده ایی همراه خواهد بود.

حال اگر در یک زندگی مشترک چنین مسئله ایی بروز پیدا نماید، میزان شدت تخریب به مراتب بیشتر خواهد بود. زن و شوهری که باید خود را مانند دوستان صمیمی در کنار یکدیگر احساس نمایند، در واقع به دلیل مقایسه از یکدیگر فاصله می کنند.

بر همین اساس، برای زوجینی که با چنین مشکلی مواجه هستند لازم است که حتما از آن دوری کنند. قبل از هر چیز بایستی علت را ریشه یابی نمود تا بتوان راحت تر آن را از بین برد. در زیر به چند مورد از شایع ترین دلایل مقایسه همسر با دیگران اشاره خواهیم کرد.

عدم اعتمادبنفس از دلایل مقایسه همسر با دیگران

یک علت شایع برای مقایسه همسر با دیگران، نداشتن اعتمادبنفس می باشد. متاسفانه فردی که از اعتمادبنفس کافی است، هر چقدر هم که در شرایط مناسبی به سر ببرد، هیچ گاه احساس رضایت نمی کند و همیشه در حال مقایسه کردن با دیگران است.

این افراد داشته های دیگران را بهتر از داشته های خود می دانند و به همین دلیل همواره همسر خود را به دلیل نداشته ها سرزنش می نمایند. این امر بتدریج سبب بوجود آمدن حالاتی همچون منفی نگری، حسادت، ایجاد فاصله، زودرنجی، انتقاد مداوم، جلب توجه، دروغگویی و علت دعوای زیاد زن و شوهر شود.

بعلاوه، افراد دارای کمبود اعتماد بنفس انتظار دارند که همیشه دیگران خواسته ها و نیازهای آنان را برآورده نمایند و اگر چنین اتفاقی نیفتد، احساس سرخوردگی می کنند. گذشته از این، کمبود اعتماد بنفس ما را از آنچه هستیم دور می کند و همواره با مقایسه زندگی واقعی یا همسرشان به طور ناخودآگاه از خود واقعی فاصله گرفته و نیازمند تائید و تصویب دیگران باشیم.

کمال گرایی

کمال گرایی به سه دلیل رخ می دهد، کمال گرایی خودمدار، کمال گرایی دیگر مدار، کمال گرایی القا شده توسط جامعه. ویژگی بارز افراد کمال گرا ترس و اضطراب است و در هر نوعی می تواند مضر باشد.

حال در نوع کمال گرایی دیگر مدار، ما با مسئله ایی همچون مقایسه همسر با دیگران پیش رو خواهیم بود. افراد ایده آل گرا همواره به دنبال بهترین ها هستند. یک زن کمال گرا دائما موقعیت مالی زندگی خود را با دیگران مقایسه می کند و از همسر می خواهد که تمام خواسته های مادی را برآورده سازد و شوهرش را مقصر کاستی های زندگی می داند.

یا مرد ایده آل گرایی که به زیبایی اهمیت زیادی می دهد، مدام همسرش را با خانم های زیباتر مقایسه می کند. این در حالی است که همیشه در هر حالتی صورت های زیباتر و موقعیت مالی بهتر وجود دارد.

یک نکته دیگر آن است که افراد ایده آل گرا به دلیل ترسی که از ناکامی دارند از پشتوانه ضعیفی برخوردارند و از سویی وابستگی زیادی به ارتباط دارند. البته کمال گرایی اندازه های مختلفی دارد، اما اگر زیاد باشد به انتقاد پی در پی از همسر و افزایش نارضایتی منجر می شود.

تاثیر ظاهر بینی در مقایسه کردن همسر با دیگران

متاسفانه از جمله دلایل مقایسه همسر با دیگران و پیامدهای آن، این است که تنها به وجوه سطحی زندگی بقیه دیگران توجه می کنیم. برخی از ما بر اساس آنچه که از ظاهر زندگی دیگران استنباط می کنیم، تصور می کنیم که در شرایط بهتری از ما زندگی می نمایند یا از ما خوشبخت ترند.

یک علت تغییر رفتار مردان بعد از ازدواج و همچنین بانوان در دنیای امروز، وابستگی به دنیای مجازی است. دنیای مجازی باعث شده است تا افراد جامعه تنها لحظات خوش یا جنبه های مثبت زندگی دیگران را ببینند و گمان کنند که مشکل یا کمبود تنها مختص به زندگی شخصی آن هاست.

علاوه بر این، مقایسه شرایط مالی، اقتصادی و اجتماعی یا زیبایی های ظاهری همسر ما با سایرین که در ظاهر دارای موقعیت بهتری هستند، باعث می شود که همواره خود را در سطح پایین تری نسبت به بقیه احساس نماییم.

عدم پذیرش نقص ها یا ویژگی های متفاوت همسر

همه ما دارای تفاوت های فردی و خانوادگی متفاوتی با یکدیگر هستیم و اگر شخصی این تفاوت ها را نپذیرد، همواره در جنگ برای تغییر آن ها است. برای مثال، خانمی که از یک خانواده با فرهنگ غیر مذهبی با مردی مذهبی ازدواج می کند، مدام در پی آن است که عقاید همسرش را تغییر داده و او را با مردانی که همسو با تفکرات وی هستند مقایسه می کند.

یا مثلا، مردی که به زندگی سنتی علاقه مند است، موافق با کار یا استقلال همسرش نبوده و او را با زنان خانه دار مقایسه می کند. به همین دلیل است که همواره توصیه به بررسی اهمیت اختلاف فرهنگی در ازدواج و پیامدهای آن بر زندگی می شود.

همچنین، ممکن است همسران ویژگی یا ویژگی ها منفی یکدیگر را بارز کرده و اگر فردی آن خصوصیات را نداشته باشد، توجه آن ها را جلب کند. البته چنین مواردی غالبا در اثر عدم شناخت درست پیش می آید و افراد تصور می کنند که با ایده آل خود ازدواج نموده اند.

راه های کنار گذاشتن مقایسه همسر با دیگران

راه های کنار گذاشتن مقایسه همسر با دیگران

مسلما هر مشکلی راه حلی دارد و با دست روی دست گذاشتن نمی توان انتظار بهبود داشت. حال که با دلایل مقایسه همسر با دیگران و پیامدهای آن تا حدودی آشنا شدیم، خوب است که با راهکارهای رفع آن نیز آشنا شویم.

البته رسیدن به آرامش و عملی کردن راه های کنار گذاشتن مقایسه همسر با دیگران نیازمند توجه و انگیزه می باشد و صرف اینکه این مطلب را بخوانیم نمی توان انتظار بهبود داشت.

در زیر با چند نمونه از بهترین روش های از بین عادت مقایسه کردن را بیان خواهیم کرد. همچنین، زوجین می توانند در این زمینه برای دریافت راهکارهای مختص به شخصیت خود و همسر یا شرایط موجود با مشاوران دکتر فکر تماس حاصل نمایند.

هم خودتان را بشناسید و هم همسرتان

ازدواج کردن قبل از اینکه مستلزم شناخت دیگری باشد، نیازمند شناخت خود است. ما باید بدانیم که ازدواج چه می خواهیم و شخص مورد نظر ما کیست؟

اگر از اشخاص شوخ طبع و خوش صحبت در جمع خوشمان نمی آید، شاید بهتر باشد که به سراغ افراد برون گرا نرویم. علایق و ویژگی های مورد پسند خود را شناسایی کرده و حتما در دوران مدت آشنایی ازدواج بررسی کنید که آیا در همسرتان وجود دارند یا خیر؟

بدین ترتیب، ما از طریق شناخت خود به طور ناخودآگاه در شناخت دیگری توانمند تر خواهیم بود و گامی مهم در جهت راه های کنار گذاشتن مقایسه همسر با دیگران گذاشته ایم.

چرا که اگر یک سری از مسائل برایمان در دوران مجردی اهمیت زیادی داشته باشد و بعد از ازدواج آن ها را در همسر خود نیابیم، احتمال اینکه او را با دیگران مقایسه کنیم بسیار زیاد است. بنابراین، هم نقاط ضعف یکدیگر را بشناسید هم نقاط قوت و اگر پیمان ازدواج بستید، سعی کنید طرف مقابل را با تمامی خصوصیاتش دوست داشته باشید.

پیامدهای مقایسه همسر با دیگران

حال ما می دانیم که مقایسه همسر با دیگران امری ناپسند است و می توان تهدید کننده زندگی مان باشد. اما آیا دقیقا می دانید که چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. شاید اگر ازعواقب آن آگاه باشیم، بیشتر مصمم شوید که آن را از بین ببریم. مهم ترین این پیامدها مواردی از قبیل زیر خواهند بود.

  • مقایسه کردن رابطه تان را خواهد کشت: اشاره کردن به ضعف ها و ناتوانایی های همسر، باعث ایجاد حالت تدافعی، خشم، خجالت، کینه، و پشیمانی در وی شود.
  • بروز احساس ناکفایتی: انتقاد سازنده بسیار هم خوب است، اما کنایه و طعنه با ایجاد ضعف و پایین آوردن اعتمادبنفس می شود و نمی تواند هیچ گاه خود را انسان موفقی بداند.
  • باعث واکنش متقابل منفی می شود: زن یا شوهری که مورد مقایسه قرار می گیرد، امکان دارد به روش خود یا به طور عملی بخواهد رفتار طرف مقابل خود را پاسخ دهد و از واکنش ها بدی استفاده نماید.
  • نوعی بی احترامی به عشق و احساس است: بنای عشق بر احترام است. اینکه شما همسرتان را با دیگری مقایسه می کنید، یعنی او را فقط برای خود می خواهید و اهمیتی برای خواسته ها و شخص وی قائل نیستید.
  • دید مثبت را از بین می برد: ندیدن ویژگی های مثبت و مقایسه کردن آن ها باعث می شود که احساس بدبینی در ما رخ دهد.

راه های کنار گذاشتن مقایسه همسر با دیگران

برای رفع عادت و رفتاری همچون مقایسه کردن همسر با دیگران روش های متعددی وجود دارد اما مهم ترین آن می تواند به شرح زیر باشد. 

مشکلات و کمبودهای واقعی همسرتان را شناسایی کنید

هر کدام از ما امکان دارد که در دوران کودکی یا سایر مراحل زندگی کمبودهایی را تجربه کرده باشیم اما این احتمال وجود دارد که پس از ازدواج به دنبال رفع آن ها باشیم و همسر را مسئول برآورده کردن همه نیازهایمان بدانیم.

اگر همسرتان شما را با بقیه مقایسه می کند، سعی کنید دریابید که مشکلات دوران کودکی او چه بوده است. البته برای انجام این به مشاوره نیازمند است و افراد غیر متخصص احتمالا از روش های نادرستی وارد شوند که دردسر زا خواهد بود.

از این رو، برای تسهیل ایجاد ارتباط با یک روانشناس یا مشاوره خبره می توانید به صورت تلفنی با کارشناسان دکتر فکر تماس گرفته و در یک محیط صمیمی راه های اصولی دریافت نمایید.

نقاط قوت همرتان را پر رنگ تر ببینید

منشا و اصلی ترین دلایل مقایسه همسر با دیگران، ندیدن نقاط قوت و تمرکز نمودن بر نقاط ضعف است. به جای آنکه با خود تکرار کنید که ای کاش همسر من هم می توانست اینطور باشد یا این کار را کند لحظات خوشی را که با یکدیگر گذرانده اید را یادآوری کنید.

کارهایی که شوهر یا زن برایتان در طول زندگی انجام داده یا می دهد را قدردان باشید و به این بیندیشید که اگر او چنین نبود، چه می شد. قدردانی را فراموش نکنید و با تشکر کردن باعث احساس رضایتمندی خود و همسرتان شوید.

خود را به جای یکدیگر قرار دهید

گاهی اوقات انتظارات نابجایی از همسر خود داریم اما آن را معقولانه می دانیم. این یک علت عمده و از جمله دلایل مقایسه همسر با دیگران به شمار می رود. هر گاه خواستید به طور ذهنی یا شفاهی داشتید همسرتان را با دیگری مقایسه می کردید، یک لحظه تصور کنید که به جای او باشید.

با خود فکر کنید که اگر شریک زندگی تان دیگران را بهتر از شما بداند، چه حسی به شما دست خواهد داد. آیا تاب تحمل قرار گرفتن در چنین موقعیت هایی را دارید یا خیر. این را می توان یک از بهترین راه های کنار گذاشتن مقایسه همسر با دیگران دانست.

در مورد انتظاراتتان صحبت کنید

مسلما انتظاراتی که ما از شریک زندگی خود داریم ما را به سمت مقایسه سوق می دهد. به جای این مقایسه کردن همسر خود با دیگران، بهتر نیست که در یک محیط دوستانه و محبت آمیز با او به صحبت بنشینیم و خواسته هایمان را مطرح کنیم؟

بدین ترتیب، اگر او بتواند آن را برآورده سازد، رضایت هر دو طرف را در پی خواهد داشت. اگر هم به هر دلیلی از عهده آن بر نیاید می تواند با دلایلش شما را مجاب کرده و شما نیز از تنش های روحی و افسردگی دور خواهید شد.

خلاصه مطالب

در این مقاله با بیان تلاش کردیم تا دلایل مقایسه همسر با دیگران و پیامدهای آن را بیان کردیم و شما را با راه حل های از بین بردن آن آشنا نماییم.

با این حال، به تعداد انسان و حتی بیشتر از آن می توان دلایل و منشاءهای مختلفی برای مورد مقایسه قرار گرفتن یا مقایسه کردن همسران یافت که این خود نیازمند واکاوی ها و ریشه یابی های علمی است. اگر می خواهید زندگی خود را از خطر مقایسه کردن نجات دهید، می توانید در همه روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب با مشاوران دکتر فکر تماس حاصل نمایید.

دلایل مقایسه همسر با دیگران چیست؟

در این مقاله می توانید با علت ها و دلایل مختلف مقایسه همسر آشنا شوید.

راه های کنار گذاشتن مقایسه همسر با دیگران چیست؟

برای دریافت پاسخ این سوال و مشاوره تخصصی می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس حاصل نمایید.

پیامدهای مقایسه کردن همسر با دیگران چه چیزهایی است؟

پیامدهایی همچون از بین رفتن محبت، بروز احساس ناکفایتی، واکنش منفی، از بین رفتن دید مثبت، و … را می توان ار جمله پیامدهای مقایسه کردن همسر دانست.

آیا کمبودهای کودکی می تواند دلیل مقایسه کردن همسر با دیگران باشد؟

بله. یکی از عوامل مقایسه کردن با دیگران وجود کمبودهایی است که در دوران کودکی داشته ایم.

دلایل مقایسه همسر با دیگران و پیامدهای آن | دکتر فکر ### راه های کنار گذاشتن مقایسه همسر با دیگران

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور