برخورد با کودکان طلاق
برخورد با کودکان طلاق

نحوه برخورد با کودکان طلاق در مدرسه

آگاهی از  برخورد با کودکان طلاق در مدرسه را می توان یکی از وظایف معلمان و مدیران به شمار آورد. چرا که اثرات منفی جدایی والدین بر روی فرزند، احساسات و روان او را شکننده تر خواهد کرد و اگر به درستی با آن ها برخورد نشود، بایستی شاهد پیامدهای ناخوشایند روحی، تحصیلی و حتی جسمی کودک بود. از این رو، توصیه اکید روانشناسان آن است که با توجه به تاثیر طلاق بر کودکان دبستانی ، شیوه های آموزشی و رفتاری متناسبی اتخاذ گردد.

در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم و ببینیم که مناسب ترین نحوه برخورد با کودکان طلاق در مدرسه به چه شکلی است. اما اگر شما نیز از پرسنل مدرسه هستید و در مورد شیوه رفتار با کودکان طلاق با مشکل مواجه هستید یا نیازمند راهنمایی می باشید، می توانید با مشاوران و روانشناسان دکتر فکر ارتباط گرفته و مشاوره دریافت نمایید. 

چرا باید مراقب برخورد با کودکان طلاق باشیم؟

هر کدام از دانش آموزان مدرسه قصه زندگی خود دارند. یکی از وظایف مهم مدیران، معاونان و معلمان مدارس علاوه بر آموزش، توجه به شرایط روحی و جسمی دانش آموزان و بکارگیری شیوه های رفتاری متناسب با آن ها می باشد.

از جمله این موارد، نحوه برخورد با کودکان طلاق است. زمانی که آمار طلاق در یک جامعه همچون کشور ما بالا می رود، طبیعتا تعداد فرزندان طلاق نیز افزایش می یابد. بنابراین، بایستی به این مسئله توجه جدی شود.

اما دلیل چیست؟ چه تفاوتی میان برخورد با کودکان طلاق و سایر کودکان می باشد؟ علت این امر را باید در حساسیت های روحی و روانی این دانش آموزان جستجو کرد. زیرا کودکی که تک والد است، معمولا دچار خلع عاطفی یا مشکلاتی همچون اضطراب خواهند شد. بنابراین، برای بالا بردن سطح سلامت روانی و کم کردن سطح استرس کودکان طلاق توجه به شیوه رفتار بسیار مهم است. 

نحوه برخورد با کودکان طلاق در مدرسه

نحوه برخورد با کودکان طلاق در مدرسه

مسلما نه معلمان و نه هیچ کدام از پرسنل مدرسه نمی توانند خلا های عاطفی کودکان طلاق را کاملا پر کنند. چرا که این نقش بر عهده پدر و مادر می باشد.

اما نکته اصلی آن است که برخورد با کودکان طلاق در مدرسه باید به شکلی باشد که از بر حساسیت های آن ها افزوده نشده و علاوه بر پیشگیری از عقب افتادگی درسی، دچار انزوا و دوری از همسالان خود نشوند. در زیر تلاش کرده ایم تا برخی از مهم ترین مواردی که می بایست در برخورد با کودکان طلاق در مدرسه مورد توجه قرار گیرد را بیان نماییم.

به منظور آشنایی با عوامل طلاق عاطفی زن و شوهر و راه های جلوگیری از آن وارد لینک شوید

بر روی توانایی ها و نقاط قوت آن ها بیشتر تاکید کنید

کودکانی که والدین آن ها از یکدیگر جدا شده اند، غالبا اعتماد بنفس پایینی دارند. حال اگر در مدرسه، معلم نیز نقاط ضعف یا کاستی های او را مورد توجه قرار دهد، این اعتماد بنفس بسیار کمتر خواهد شد و بتدریج شاهد ترس از مدرسه در او خواهیم بود.

بهتر است که با شناخت شایستگی ها و نقاط قوت کودک، به او مسئولیت های مرتبط با آن داده شود و او را مورد تحسین قرار دهید. اجازه دهید که او خود را باورد کند و به جای گوشه گیری، خود را توانا ببیند.

در مقابل پرخاشگری ها واکنش مناسب داشته باشید

به دلیل آنکه کودکان طلاق معمولا در درون خود دچار خشم می شوند، این احساس را بروز داده و رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند. حتی امکان دارد که بخاطر اضطراب، در انجام تکالیف منظم نباشند. این امر طبیعی است. چرا که نیازهای آن ها بخوبی پاسخ داده نشده و نسبت به بقیه حسادت می کنند.

در برخورد با کودکان طلاق در مدرسه سعی کنید، حین کلاس آن ها را مورد تشویق قرار دهید. به جای آنکه او را مورد سرزنش قرار دهید، از بازخوردهای متناسب با روحیه او استفاده کنید. حتی می توانید آن ها را در گروه های همسالان قرار دهید تا ارتباط بیشتری با دوستانشان برقرار نمایند.

علائم رفتاری یا مشکلات اساسی را جدی می گیرد

با وجود تمام مواردی که در مورد تاثیر طلاق بر کودکان دبستانی ذکر شد، گاهی این علائم در برخی از بچه ها شدت بیشتری دارد. به طوری که می توانند به یک رفتار خطرناک تبدیل شوند. هر چه تعارض و کشمکش های بین والدین در زمان بیشتر بوده باشد، این اثرات قوی تر و کودک بهانه گیر تر خواهد بود.

البته بچه ها غالبا این احساسات را از چشم والدین پنهان می کنند و سعی می کنند که آن ها را مخفی نگه دارند. در صورتی که تاثیر منفی آن در کلاس درس سرایت خواهد کرد. چنانچه دانش آموزان دست به رفتارهای خطرآفرین می زند، توصیه می شود که با مشاوره کودک دکتر فکر تماس گرفته و راهکارهای صحیح جهت نحوه صحیح برخورد با کودکان طلاق در چنین مواقعی را دریافت نمایید.

ترحم به کودکان طلاق ممنوع

گرچه همواره توصیه می شود که برخورد با کودکان طلاق در مدرسه به نحوی باشد که دچار آسیب های روحی نشوند، اما هرگز نباید از روی این ترحم به آن ها محبت کرد.

بچه ها به خوبی متوجه ترحم می شوند و آن را درک می کنند. از این رو، با این کار نه تنها باعث پایین آمدن عزت نفس او می شویم، بلکه توجه سایر دانش آموزان را به این موضوع جلب خواهیم کرد. چنین محبت هایی نه تنها سازنده نیست، بلکه مخرب نیز خواهد بود.

رابطه دوستانه با او داشته باشید

هیچ گاه در میان سایر دانش آموزان و در کلاس از کودک در مورد طلاق والدینش سوال نپرسید. این کار بسیار خطرناکی است. در مقابل اگر می خواهید به او کمک کنید، بهتر است به صورت خصوصی و خیلی دوستانه با او به صحبت بنشنید. نشان دهید که شنونده خوبی هستید و قصد سرزنشش را ندارید.

اگر مایل نیست تا رد مورد مسئله ایی صحبت کند، اصرار نکنید و اجازه دهید که احساس راحتی نماید. همچنین در برخورد با کودکان طلاق به انتخاب کلمات بسیار دقت کنید. مثلا اگر مادر ندارد، به جای آنکه بگویید با مامانت بگو، می توانید از عبارت ” به کسی که باهاش تکالیف رو انجام میدی یا کسی که برات خوراکی میزاره میاری” استفاده نمایید.

برای اطلاع از 10 راه برگشت به زندگی بعد از طلاق بر روی لینک کلیک فرمایید

از والد یا سرپرست او کمک بگیرید

اگر می خواهید در نحوه برخورد با کودکان طلاق موثرتر عمل کنید، توصیه می شود که با والد یا کسی که از او نگهداری می کند کمک بگیرید. حتی می توانید مسائلی که در کلاس اتفاق می افتد را با او در میان گذاشته و به راه حل های مناسب برسید.

کودک به دلیل آنکه بیشترین وقت خود را در خانه می گذارد، اکثر واکنش ها یا تاثیرات را در آن جا می گیرد. حتی به جای آنکه از کودک اطلاعات بگیرید و مثلا بپرسید که در طول هفته با چه کسی زندگی می کند، با والد او صحبت نمایید. بدین ترتیب، باعث افزایش استرس کودک نخواهید شد و به طور غیر مستقیم او را شناسایی نمایید.

در برخورد با کودکان طلاق تعادل داشته باشید

یادمان باشد، همانقدر که محبت می تواند سازنده باشد، شکل افراطی آن مخرب تر خواهد بود. برخورد ما با کودکان طلاق نباید به نحوی باشد که خود را مجاز به هر نوع رفتار ناهنجار و غیر مسئولانه ایی بداند.

آزاد گذاشتن بیش از حد و گوشزد نکردن اشتباهات او به شیوه صحیح، باعث می شود که هیچ نوع محدودیتی را نپذیرند. بنابراین، حتما چهارچوب ها و مرزها را مشخص کنید و به او بفهمانید که رعایت کردن آن ها یک عمل شایسته و مسئولانه می باشد.

جهت اطلاع از نشانه های کودک باهوش و نحوه رفتار با او بر روی لینک کلیک فرمایید

تاثیر طلاق بر کودکان دبستانی

تاثیر طلاق بر کودکان دبستانی

گرچه طلاق می تواند بر فرزندان در هر سنی اثر مخرب داشته باشد، اما بچه های خردسال به دلیل نیازهای عاطفی زیاد بیشتر در معرض آسیب هستند. به طور کلی اگر بخواهیم تاثیر طلاق بر کودکان دبستانی را شرح دهیم، موارد زیر از مهم ترین آن ها به شمار می رود.

  • ناسازگاری با همکلاسی ها
  • بروز لجبازی کودکان
  • عدم تبعیت از قوانین
  • دلتنگی برای پدر بزرگ، مادربزرگ و یا اقوام دیگر
  • وسواس
  • سماجت
  • داشتن احساس ترس و اضطراب
  • حس عدم امنیت
  • احساس گناه
  • عدم توانایی
  • مشکل در برقراری ارتباط با همسالان
  • انزوا
  • بی میلی به مدرسه
  • عصبانیت و پرخاشگری
  • افسردگی
  • بهم خوردن نظم خواب
  • بی اشتهایی
  • کناره گیری اجتماعی

خلاصه مطالب

هدف از نگارش این مقاله بررسی نحوه برخورد با کودکان طلاق در مدرسه بود و تلاش کردیم تا مهم ترین تاثیر طلاق بر کودکان دبستانی را نیز یادآوری نماییم.

اما نمی توان انتظار داشت که معلمان بتوانند تنها نجات دهنده فرزندان طلاق بوده یا تاثیرات شگرفی بر روی آن ها داشته باشند. بلکه بیشترین سهم را والدین به خود اختصاص می دهند. به همین دلیلف چنانچه شما جزء والدینی هستید که از یکدیگر جدا شده اید، بهتر است که حتی نحوه برخورد دریت برخورد با فرزند خود را بیاموزید. همکاران و مشاوران مجرب ما در همه روزهای کایر هفته از ساعت 8 صبح الی 12 آماده ارائه راهنمایی به تمامی دوستان گرامی در این زمینه خواهند بود. 

نحوه برخورد با کودکان طلاق در مدرسه چگونه باید باش؟

در این مقاله می توانید با مهم ترین شیوه های برخورد با کودکان طلاق در مدرسه آشنا شوید.

تاثیر طلاق بر کودکان دبستانی چگونه است؟

کودکان طلاق در دوران دبستان دچار حالتی همچون پرخاشگری، انزوا، لجبازی، بهانه گیری، بی اشتهایی، عدم تعامل با همسالان و … خواهند شد.

آیا باید به کودکان طلاق در مدرسه توجه بیشتری شود؟

بله. اما این توجه به در تعادل بوده به ترحم تبدیل نشود.

با کودکان طلاق که سرکشی زیاد دارند چگونه برخورد کنیم؟

برای دریافت راهنمایی در این مورد می توانید با مشاوران کودک دکتر فکر تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور