حل اختلافات خانوادگی
حل اختلافات خانوادگی

راهکارهایی برای حل اختلافات خانوادگی

حل اختلافات خانوادگی موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. ما در این مطلب قصد داریم به ارائه راهکار هایی برای حل اختلاف خانوادگی بپردازیم و هم چنین به شما کمک کنیم تا از تاثیر روش های مختلف برای حل اختلافات خانوادگی اطلاعات لازم را بدست آورید. در ادامه همراه ما باشید تا از این روش ها و همچنین تاثیر گفتگو بر رفع مشکلات خانوادگی اطلاعات بیشتری بدست آورید.

راهکار هایی برای حل اختلاف خانوادگی

  1. در دعوای زناشویی سعی کنید به جای کینه توزی روی مشکل و حل آن تمرکز کنید.
  2. درک کنید که تصدیق و گوش دادن با گوش دادن معمولی یکی نیست.
  3. به طرف مقابل احترام بگذارید.
  4. به این موضوع فکر کنید که هر کسی در زندگی خود ممکن است اشتباه کند.
  5. از روش گفت و گو دو طرفه استفاده کنید.
  6. علاوه بر گفت و گو به طرف مقابل تان گوش دهید.
  7. با خودتان صادق باشید.
  8. صحبت را تا می توانید سهل و آسان کنید.

حل تعارضات در خانواده

 

کلید 1: سعی کنید به جای کینه توزی روی مشکل و حل آن تمرکز کنید.

اگرماهیت مبارزه را در اختلافات زناشویی تغییر دهید، پویایی آن را تغییر خواهید داد. از سنگ پرانی در مشاجره دست بردارید. استفاده از سرزنش، شرم یا احساس گناه برای وادار کردن همسرتان به انجام کاری، با پایان یافتن رابطه شما اثربخشی کمتری خواهد داشت. در عوض، به جای سرزنش کردن همسرتان، به مشکل رسیدگی کنید.

کلید2: درک کنید که تصدیق و گوش دادن با اطاعت یکی نیست.

گاهی در حل اختلافات خانوادگی ما تنها حرف های طرف مقابل را می شنویم بدون اینکه آن را درک کرده باشیم. در این گونه مواقع بهتر است خودتان را جای همسرتان قرار داده و سعی کنید تمامی حرف های او را درک نمایید.

کلید 3: به طرف مقابل احترام بگذارید.

احترام دو طرفه در تمامی حالات یکی از ارکان مهم است. این موضوع حتی در مواقعی که دعوای زن و شوهر بالا گرفته نیز از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد و حتی اهمیت دو چندان می یابد. پس سعی کنید در مشاجرات خانوادگی هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی احترام به طرف مقابل را فراموش نکنید.

کلید 4: به این موضوع فکر کنید که هر کسی در زندگی خود ممکن است اشتباه کند.

ممکن است دلیل تعارضات خانوادگی شما یک اشتباه باشد. فراموش نکنید که هر کسی در زندگی خود ممکن است اشتباه کند و این موضوعی عجیب نیست.

کلید 5: از روش گفت و گو دو طرفه استفاده کنید.

گفت و گو دو طرفه همیشه جواب می دهد و بدین معناست که دو طرف حق اظهار نظر داشته و بدون هیچ گونه جبهه گیری اجازه دهند طرف مقابل نظر و ناراحتی های خود را بیان نماید.

کلید6: علاوه بر گفت و گو به طرف مقابل تان گوش دهید.

هنگامی که همسر و یا طرف مقابل تان در حال صحبت کردن است، به او خوب گوش دهید و حتی در میان حرف هایش به صورت محترمانه اگر مخالفتی دارید اعلام نمایید.

کلید7: با خودتان صادق باشید.

ممکن است در مشاجرات خودتان نیز کمی  تقصیر کار باشید؛ اگر همین طور است خودتان را گول نزنید و اشتباه تان را بپذیرید.

تاثیر گفتگو بر رفع مشکلات خانوادگی

کلید8 : صحبت را تا می توانید سهل و آسان کنید.

برای این که با همسرتان صحبت کنید، به دنبال شرایط خاص نباشید. از هر فرصتی برای برطرف کردن مشکلات استفاده نمایید.

علل رایج اختلافات خانوادگی

برخی از رایج ترین علل اختلافات خانوادگی شامل موارد زیر می شود:

  • تولد نوزاد
  • تولد فرزندان دیگر
  • به مدرسه رفتن کودک
  • رسیدن کودک به سن بلوغ
  • رسیدن فرزند به سن جوانی

هر یک از این مراحل می تواند استرس های جدید و متفاوت و تعارض احتمالی ایجاد کند.

تغییر در وضعیت خانواده نیز می تواند بر شرایط خانوادگی تأثیر بگذارد و به درگیری کمک کند. این ممکن است شامل رویدادهای زیر باشد:

  • جدایی یا طلاق
  • نقل مکان به خانه یا کشور جدید
  • سفرهای طولانی برای کار
  • رفت و آمد بین شهرها برای کار
  • تغییر در شرایط مالی

تاثیر گفتگو بر رفع مشکلات خانوادگی

معمولاً اولین انگیزه ما هنگام خشمگین  شدن این است که نشان دهیم حق با ماست و به هر قیمتی که شده برنده بحث می شویم. زمانی که هر دو طرف سرسختانه به اسلحه خود می‌چسبند، یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز اگر نگوییم غیرممکن است می‌تواند دشوار باشد.

برای موفقیت آمیز بودن، تاثیر گفتگو بر رفع مشکلات خانوادگی بهتر است موارد زیر را بررسی کنید.

بررسی کنید که آیا این موضوع ارزش مبارزه دارد یا خیر.

سعی کنید مشکل را از شخص جدا کنید.

اگر خیلی عصبانی هستید و نمی توانید آرام صحبت کنید ابتدا سعی کنید خود را آرام نمایید.

به خاطر داشته باشید که ایده حل تعارض است، نه برنده شدن در بحث.

به یاد داشته باشید که طرف مقابل موظف نیست همیشه در مورد همه چیز با شما موافق باشد.

مشکل را تعریف کنید.

با توجه و گوش دادن به دیدگاه طرف مقابل احترام بگذارید.

واضح و منطقی صحبت کنید.

سعی کنید نقاط مشترک را پیدا کنید.

وقتی افراد درگیر آنقدر عصبانی هستند که نمی توانند به حرف یکدیگر گوش دهند، درگیری تشدید می شود و سوء تفاهم ها به بحث ها دامن می زند.  در اینگونه مواقع پیشنهادات ما شامل موارد زیر می شود:

سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

سعی کنید احساسات را کنار بگذارید.

وقتی طرف مقابل در حال صحبت کردن است حرفش را قطع نکنید.

فعالانه به آنچه می گویند و منظورشان گوش دهید.

با پرسیدن سوال بررسی کنید که آنها را درک می کنید.

صحبت های خود را واضح و صادقانه در میان بگذارید.

در برابر اصرار برای مطرح کردن سایر مسائل حل نشده اما نامرتبط مقاومت کنید.

اختلافات جزء جدایی ناپذیر از زندگی خانوادگی هستند. همه ما افرادی با ایده‌ها، شخصیت‌ها و روش‌های متفاوتی برای انجام کارها هستیم.

در حالی که نباید انتظار داشته باشیم که همیشه به توافق برسیم، درگیری و تنش مداوم می تواند باعث استرس و آسیب به روابط ما شود. همچنین حل و فصل تضادهای خانوادگی به طور موثر به کودکان می آموزد که چگونه مذاکره کنند و به سازش برسند و آنها را برای روابط قوی در طول زندگی آماده کند.

توسعه مهارت های مدیریت تعارض برای حل اختلافات خانوادگی

حل تعارض مهارتی است که باید  از کودکی در ما نهادینه شود. به طور مثال برای پرورش این مهارت در کودکان خود می توانید، از آن ها بخواهید از هر گونه تعارضی در زندگی شان استقبال کرده و به جای این که آن را مشکل و یا یک سد ببینند سعی کنند از تعارضات برای رسیدن به پله های بالاتر استفاده نمایند.

مدیریت احساسات یکی از مهارت های مهمی است که برای حل تعارض در جامعه و خانواده باید در ما نهادینه شود. همه ما می دانیم که حفظ خونسردی در یک موقعیت درگیری برای بچه ها (و بزرگسالان) واقعاً دشوار است. به خصوص اگر احساس کنند متهم یا سرزنش شده اند. واکنش تهاجمی یا کناره گیری از موقعیت، پاسخ های رایجی هستند که اغلب افراد در این گونه موقعیت ها نشان می دهند.

همدلی نیاز جمله موارد دیگری است که می توانید به کودکان بیاموزید. در این مهارت کودکان می آموزند که چگونه به نیازها و نگرانی های دیگران گوش دهند و آن را درک کنند. به آن‌ها کمک کنید تا بپرسند چرا طرف مقابل چیزی می‌خواهد و در نظر بگیرند که «در جای او» بودن چگونه است.

ارتباط موثر نیز در این زمینه بسیار مهم است. یادگیری صحبت کردن  به صورت واضح و محترمانه نیاز به تمرین دارد. می‌توانید به بچه‌ها کمک کنید تا روش‌های مثبتی را برای درخواست آنچه می‌خواهند تمرین کنند.

راهکار هایی برای حل اختلاف خانوادگی

نکاتی برای ایجاد روابط خانوادگی سالم

روابط خود را در اولویت قرار دهید. بسیاری از ما زندگی های بسیار پرمشغله با مسئولیت های زیاد داریم. سعی کنید هر روز چند دقیقه را برای گذراندن با خانواده، صحبت کردن، خواندن داستان یا درست کردن شام کنار هم بگذارید. وقتی بچه‌ها می‌بینند که شما روابط را در اولویت قرار می‌دهید، یاد می‌گیرند که برای شما مهم هستند و احساس می‌کنند که دوستش دارید.

ارتباط موثر برقرار کنید. ارتباط خوب برای روابط سالم ضروری است و به اعضای خانواده کمک می کند احساس درک و حمایت شدن کنند. هر روز زمانی را به صحبت و به اشتراک گذاری اطلاعات اختصاص دهید. بچه‌ها همچنین وقتی می‌بینند بزرگترهای اطرافشان با دقت و توجه با یکدیگر صحبت می‌کنند، یاد می‌گیرند که چگونه با احترام ارتباط برقرار کنند.

به عنوان یک خانواده با هم کار کنید. کار با هم به عنوان یک خانواده به همه کمک می کند تا احساس کنند چیز مهمی برای ارائه دارند. همچنین فرصت خوبی برای بچه ها برای یادگیری مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری است.

از یکدیگر حمایت کنید. اجازه دهید اعضای خانواده بدانند که شما برای کمک کردن، عشق و مراقبت در آنجا هستید. آگاهی از نیازهای یکی از اعضای خانواده و پیشنهاد کمک، می تواند استرس و تعارض را کاهش دهد.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به ارائه راهکارهایی برای حل اختلافات خانوادگی بپردازیم. به صورت کلی اختلاف در هر خانواده ای ممکن است وجود داشته باشد و به همین دلیل آشنایی با راهکار هایی برای حل اختلاف خانوادگی ضروری است. علاوه بر این راهکارها ما به تاثیر گفتگو بر رفع مشکلات خانوادگی نیز پرداختیم و سعی کردیم تاثیر روش های مختلف را در این گونه مسائل شرح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت مشاوره تخصصی جهت حل اختلافات خانوادگی با ما تماس بگیرید.

بهترین راه حل برای حل اختلافات خانوادگی چیست؟

بهترین راه حل تمرکز روی مشکل و برطرف کردن آن است.

آیا گفت و گو برای حل اختلافات خانوادگی تاثیر دارد؟

بله قطعاً می تواند تاثیر مثبت فراوانی داشته باشد.

آیا دکتر فکر مشاوره حل اختلافات خانوادگی را ارائه می دهد؟

بله برای دریافت مشاوره در این رابطه می توانید با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خانواده درمانی چیست؟

خانواده درمانی چیست؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور