رفتار صحیح با نوجوان-
رفتار صحیح با نوجوان-

شیوه رفتار صحیح با نوجوان

همانطور که می دانید نوجوانی دوره ای بسیار حساس است و به همین دلیل باید نحوه رفتار صحیح با نوجوان را بدانیم. به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه این مطلب سعی کردیم نکات کاربردی را برای رفتار درست با نوجوان پسر وهمچنین رفتار درست با نوجوان دختر بررسی کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با رفتار با نوجوان پرخاشگر و بی ادب با ما در تماس باشید.

نحوه رفتار صحیح با نوجوان

نوجوانان یک نژاد منحصر به فرد و اغلب خود متناقض هستند. به عنوان یک گروه، آنها برای فردیت تلاش می کنند و در عین حال مشتاق پذیرش همسالان هستند. آنها طوری رفتار می کنند که انگار همه چیز را می دانند و در عین حال تجربه زیادی ندارند. آنها احساس شکست ناپذیری می کنند و در عین حال اغلب ممکن است توسط خطرات بسیاری تهدید شوند.

برخی از نوجوانان با آزمایش و به چالش کشیدن اقتدار پیشرفت می کنند. تعداد کمی ممکن است خود ویرانگر باشند.

همه ما می دانیم سروکارداشتن با نوجوانان کار آسانی نیست. در مواجهه با یک نوجوان چالش برانگیز چه کاری می توانید انجام دهید؟ در زیر 2 کلید برای مدیریت موفقیت آمیز نوجوانان آورده شده است.

  1. روی خودتان کنترل بالایی داشته باشید

یکی از رایج ترین ویژگی های نوجوانان این است که دوست دارند مدام واکنش های منفی والدین شان را برانگیزنند. آن ها این کار را با روش های مختلفی از جمله نافرمانی،گوش ندادن به حرف ها و پرخاشگری انجام می دهند.

در این لحظات، هر چه بیشتر واکنش‌پذیر و ناراحت شوید، نوجوان بیشتر فکر می‌کند که بر شما قدرت دارد.

اولین قانون کلی در مواجهه با یک نوجوان این است که خونسردی خود را حفظ کنید. هرچه نسبت به تحریکات کمتر واکنش نشان دهید، بیشتر می توانید از قضاوت بهتر خود برای مدیریت موقعیت استفاده کنید. هنگامی که از نوجوانی ناراحت شده اید، قبل از گفتن یا انجام کاری که ممکن است وضعیت را بدتر کند، نفس عمیقی بکشید و به آرامی تا ده بشمارید. در بسیاری از موارد، زمانی که به 10 رسیدید، آرامش خود را به دست می‌آورید و پاسخ بهتری به موضوع خواهید داد. اگر بعد از شمارش تا ده هنوز ناراحت هستید، در صورت امکان وقت بگذارید و بعد از اینکه آرام شدید دوباره موضوع را بررسی کنید.

  1. ایجاد مرزهای واضح

از آنجایی که بیشتر نوجوانان می خواهند استقلال و خودخواهی بیشتری را تجربه کنند، برخی به ناچار شما را به چالش می کشند تا میزان قدرت خود را آزمایش کنند. در این شرایط، تعیین حد و مرزها برای حفظ یک رابطه کارآمد و سازنده بسیار مهم است. مرزها باید به طور واضح و مشخص بیان شوند.

موثرترین مرزها (آنها را همچنین می توان قوانین پایه، قوانین خانه، قوانین تیم یا کدهای رفتار نامید) آنهایی هستند که منصفانه، معقول هستند و می توانند به طور مداوم اعمال شوند.

اولین و مهمترین مرز تقریباً در هر موقعیتی این است که با شما محترمانه رفتار شود. این یعنی هر کسی که احترام بگذارید، احترام نیز می بیند.

علاوه بر احترام و بسته به موقعیت، ممکن است فهرستی از قوانین بین فردی، خانوادگی، کلاس درس، تیمی یا شغلی نیز وجود داشته باشد. فهرست مرزها باید نسبتاً کوتاه اما واضح باشد و در صورت لزوم به صورت مکتوب ذکر شود.

نحوه رفتار صحیح با نوجوان-

رفتار با نوجوان پسر

آیا نمی دانید چگونه با پسر نوجوان خود رفتار کنید؟ تربیت پسران نوجوان همیشه آسان نیست. تربیت نوجوان نیازمند صبر و همدلی و شفقت به خود است و رفتار پسر نوجوان می تواند به ویژه در شرایط منحصر به فرد امروزی چالش برانگیز باشد.

در نتیجه همه گیری، فاصله گذاری اجتماعی و تجربه مدارس آنلاین، باعث شده نوجوانان پسر بیش از هر زمان دیگری انزوا، تنهایی و اضطراب را تجربه می کنند. پسران نوجوان در اتاق‌های خود جمع می‌شوند و تمام وقت خود را آنلاین می‌گذرانند، که منجر به افزایش خطر اختلال بازی‌های اینترنتی می‌شود.

علاوه بر این، در حالی که دختران بیشتر در مورد احساسات خود صحبت می کنند، پسران نوجوان تمایل دارند بیشتر ساکت بمانند. از این رو، آنها حمایت والدین یا کمک حرفه ای مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند.

درک رفتار پسر نوجوان و مغز نوجوان پسر

این سوال که چگونه با پسر نوجوان خود رفتار کنید با درک دلایل اصلی مشکلات پسر نوجوان شروع می شود. پسران نوجوان در این سال‌های پرتلاطم چه چیزی را تجربه می‌کنند؟ و والدین نوجوانان چگونه می توانند آگاهی را تمرین کنند و ارتباطی معتبر ایجاد کنند؟

درک مشکلات پسران نوجوان با آگاهی از روند رشد نوجوانان پسر آسان تر است. رفتار پسر نوجوان تا حد زیادی توسط تغییرات هورمونی و عصبی بیولوژیکی که در دوران بلوغ رخ می دهد کنترل می شود.

علاوه بر این، مغز نوجوانان پسر هنوز در حال رشد است. ناحیه ای از مغز که مسئول قضاوت و تصمیم گیری است، یعنی قشر جلوی مغز، تا اواسط دهه 20 به طور کامل بالغ نمی شود. از این رو، پسران نوجوان تغییر انگیزه ها و احساسات را تجربه می کنند.

مقابله با رفتار پرخطر پسران نوجوان

وقتی والدین در مورد برخورد با پسران نوجوان صحبت می کنند، اغلب به رفتار مخاطره آمیز پسر نوجوان خود اشاره می کنند. رفتار خطرناک پسر نوجوان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رانندگی بی پروا
  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • سوء مصرف مواد، که در بین پسران نوجوان بیشتر از دختران است
  • زیاده روی در نوشیدن الکل
  • سیگار کشیدن
  • رفتاری که ممکن است منجر به خشونت یا آسیب شود. به عنوان مثال، دعوا، حمل سلاح، یا شرکت در فعالیت های تفریحی ناایمن.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود پسران نوجوان به سمت رفتارهای پرخطر کشیده شوند. استرس های بیرونی می تواند پسران نوجوان را به سمت رفتارهای مخاطره آمیز سوق دهد تا از بین برود. علاوه بر این، فشار همسالان می تواند یک عامل باشد. در اینگونه مواقع مهم است که نحوه برخورد با فرزند معتاد را بدانید و از مشاوره کودک و نوجوان کمک بگیرید. مشاوران می توانند به پیشگیری از اعتیاد نوجوان کمک کرده و راه درست را به شما نشان دهند.

اصول نحوه برخورد با نوجوانان پسر

هنگام برخورد با پسران نوجوان، والدین باید محدودیت های روشن و پیامدهای مؤثر ایجاد کنند. بنابراین، هنگام بررسی مشکلات پسر نوجوان، یک رویکرد مستقیم داشته باشید. در اینجا پنج دستورالعمل برای نحوه برخورد با پسر نوجوان خود آورده شده است.

محدودیت ها را تعیین کنید. اولاً، والدین و پسران نوجوان توافق می‌کنند که مرزها و قوانینی را تعیین کنند که هر دو بر آن توافق دارند. قوانین باید مبتنی بر ارزش های مشترک ایجاد شود.

در مورد عواقب توافق کنید. در مرحله بعد، والدین و پسران در مورد عواقب عدم پیروی از قوانین صحبت می کنند که باید متناسب با سن شان تعیین شده باشد.

به عنوان مثال، یک پیامد ممکن است از دست دادن امتیاز خودرو یا منع رفت و آمد باشد. علاوه بر این، نتیجه باید متناسب با سن باشد.

استناد به استرداد. علاوه بر این، والدین و پسران نوجوان می توانند از پیامدهایی به نام استرداد یا ترمیم استفاده کنند. از این رو، نوجوانان به بهبود وضعیت پس از نقض قرارداد مشترک کمک می کنند. مثلاً اگر قبض جریمه بابت سرعت زیاد دریافت کردند، خودشان آن را پرداخت می کنند. یا بعد از دعوا برای ترمیم رابطه با خواهر و برادر قدم برمی دارند. در نتیجه، یک نوجوان می تواند اعتماد والدین را به دست آورد.

از مجازات شدید بپرهیزید. با این حال، تنبیه شدید بهترین رویکرد برای برخورد با پسر نوجوان شما نیست. در واقع، تنبیه می تواند اوضاع را بدتر کند. پسران نوجوان ممکن است احساس طرد شدن و رنجش پیدا کرده از این رو، ممکن است بیشتر از والدین خود کناره گیری کنند.

تحقیقات نشان می دهد که پسران نوجوان زمانی بهتر عمل می کنند که والدینشان خونگرم، باز و حمایتگر باشند و در عین حال مرزهای محکمی را تعیین کنند.

نکاتی برای رفتار درست با نوجوان پسر

اغلب، پسران نوجوان به سختی می توانند احساسات خود را در قالب کلمات بیان کنند. یک نظرسنجی ملی که توسط Plan International USA انجام شد، از بیش از 1000 نوجوان نظرسنجی کرد و نشان داد که یک سوم پسرها فکر می کنند که جامعه از آنها انتظار دارد «مرد باشند» و وقتی احساس غمگینی یا ترس می کنند، احساسات خود را پنهان می کنند.

بنابراین، تربیت پسران نوجوان شامل درک این نکته است که آنها ممکن است در به اشتراک گذاشتن عمیق ترین افکار خود احساس راحتی نکنند.

نکات تربیتی باید واضح و کوتاه بیان شوند

در بیان نکات تربیتی به پسرها باید توجه داشته باشید که آن ها را واضح وکوتاه بیان کنید. این یک جنبه مهم از نحوه صحبت کردن شما است.

اگر چیزی دارید که نیاز دارید پسر نوجوانتان بداند، یک سری نکات واضح ارائه دهید. پس از آن، اجازه دهید او به هر یک پاسخ دهد.

در تماس چشمی زیاده روی نکنید در حالی که تماس چشمی اغلب برای برقراری ارتباط موثر توصیه می شود، اما برای برخورد با پسر نوجوان شما صادق نیست. در عوض، ممکن است او را تحت تأثیر قرار دهد یا بترساند. به همین دلیل، رانندگی با هم در ماشین می تواند زمان خوبی برای صحبت باشد.

هنگامی که مشغول انجام کاری هستند با آن ها صحبت کند

بسیاری از پسران نوجوان زمانی که همزمان کار دیگری انجام می دهند، در برقراری ارتباط راحت تر می شوند. بنابراین در حین انجام یک بازی، پیاده روی یا تهیه شام ​​با هم گپ بزنید.

آرام باشید

هنگام ارزیابی نحوه برخورد با پسر نوجوان خود، اجازه ندهید احساسات بر شما غلبه کند. نشان دادن خشم یا ناامیدی ممکن است او را به عمق پوسته‌اش بکشاند. در نتیجه احتمال اینکه او برای حمایت نزد شما بیاید کمتر خواهد بود.

به او زمان بدهید تا گفته های تان را پردازش کند

بسیاری از پسران نوجوان به چند ساعت یا حتی چند روز نیاز دارند تا به گفتگوهای مهم فکر کنند. بنابراین، اگر پسر نوجوانتان رفتار یا نگرش خود را بلافاصله تغییر نداد، ناامید نشوید. به او اجازه دهید اطلاعات را دریافت کند و سپس در زمان خودش آنها را پردازش نماید.

نکته آخر درباره تربیت پسران نوجوان

گاهی اوقات والدین نوجوانان ممکن است احساس کنند که پسر نوجوان آنها هیچ علاقه ای به آنها ندارد. اما والدین نباید اجازه دهند که این موضوع آنها را فریب دهد. شواهد به وضوح به اهمیت دلبستگی بین والدین و پسران نوجوان برای حمایت از سلامت روان نوجوانان و کاهش سوء مصرف مواد اشاره دارد. روابط سالم نوجوان و والدین به پسران نوجوان کمک می کند تا به مردان جوان قوی و مستقل تبدیل شوند.

اصول نحوه برخورد با نوجوانان دختر

برای والدین، برخورد با دختران نوجوان می تواند چالش برانگیز باشد. دختران نوجوان باهوش، با روحیه و قوی هستند. آنها نظرات خود را دارند و چیزها را عمیقاً احساس می کنند.

علاوه بر این، دختران نوجوان دچار انواع تغییرات جسمی و روحی می شوند. آنها در حال توسعه علایق و روابط خارج از خانواده هستند. از این رو، آنها در حال ساختن یک حس مستقل از خود هستند. در نتیجه، آنها گاهی اوقات می توانند با والدین خود برخوردهایی را داشته باشند.

برخورد با دختران نوجوان

دختران نوجوان رفتارهای پر خطر کمتری نسبت به پسرها دارند. اما به هر حال اختلاف ممکن است پیش بیاید. وقتی والدین در مورد نحوه برخورد با یک دختر نوجوان به دنبال مشاوره هستند، به دنبال راه هایی برای حفظ ارتباط نزدیک با دختر خود میگردند.

رشد ذهن و بدن یک دختر نوجوان

بلوغ تاثیر زیادی بر زندگی دختران دارد. این مرحله هم تغییرات خلقی و هم تجربیات جدیدی را به همراه دارد. برای دختران، بلوغ حدود 11 سالگی شروع می شود. در نتیجه، دختران بین 14 تا 16 سالگی از نظر جسمی بالغ می شوند.

بنابراین، رشد جسمانی ناشی از بلوغ می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مربوط به تصویر بدنی و عزت نفس شود. از این رو، دختران نوجوان اغلب در دوران بلوغ به دلیل بوی بدن، آکنه، ویا ناراحتی ناشی از تغییرات جدید در ظاهر خود، آگاه هستند. علاوه بر این، آنها می توانند بیشتر بدخلقی، افسردگی یا اضطرب داشته باشند.

علاوه بر این، مغز نوجوان هنوز در طول سال های نوجوانی در حال رشد است، به ویژه ناحیه ای از مغز که مسئول قضاوت و تصمیم گیری است. این ناحیه، قشر جلوی مغز، تا اواسط دهه 20 به طور کامل بالغ نمی شود. از این رو، دختران نوجوان بیشتر مستعد تغییر انگیزه ها و احساسات هستند.

نوسانات خلقی در اوایل نوجوانی دختران

فیلم‌ها و تلویزیون اغلب داستان‌های کلیشه‌ای از والدین را به تصویر می‌کشند که می‌دانند چگونه با یک دختر نوجوان  با بی‌احترامی رفتار کنند. تصویر کلیشه ای از یک دختر نوجوان دشوار معمولاً شامل درها به هم کوبیده شده، فریاد زدن، اشک ها و دعواهای بزرگ با والدین و خواهر و برادر است.

با این حال، طبق تحقیقات، حقیقتی در این کلیشه وجود دارد. مطالعه ای که در مجله Child Development منتشر شد، تغییرات خلقی را در نزدیک به 500 نوجوان بررسی کرد. محققان نوجوانان را از سن 13 تا 18 سالگی دنبال کردند. سه بار در سال، نوجوانان از گزارش آنلاین برای گزارش شادی، خشم، غم و اضطراب روزانه خود در طی پنج روز استفاده کردند.

در نتیجه، این مطالعه نشان داد که نوسانات خلقی نوجوانان در اوایل نوجوانی بسیار متغیر است. علاوه بر این، دختران نوجوان تغییرات شدیدتری را در سطوح شادی و غم نشان دادند.

وقتی دختران نوجوان اعلام استقلال می کنند

تلاش برای استقلال بخشی اجتناب ناپذیر از رشد نوجوانان است. دختران نوجوان یاد می‌گیرند که مسئولیت پذیر باشند، ارزش‌های خود را شکل دهند و بفهمند که چگونه تصمیم‌گیری کنند که برای آنها بهترباشد.

بنابراین، دختران نوجوان از طریق انتخاب مد، موسیقی که گوش می دهند، دوستانی که با آنها وقت می گذرانند و فعالیت ها و سرگرمی هایی که انتخاب می کنند، استقلال خود را ابراز خواهند کرد و انتخاب‌هایی که می‌کنند ممکن است همان انتخاب‌هایی نباشد که والدینشان برایشان در نظر دارند.

بنابراین، سال های نوجوانی می تواند برای والدین سخت باشد. از این رو، فرزندپروری دختران نوجوان مستلزم یافتن تعادلی بین تعیین محدودیت ها و اجازه دادن به نوجوانان برای ایجاد مسیر خود است. علاوه بر این، والدین ممکن است نیاز داشته باشند که به دختران نوجوان اجازه دهند شکست را تجربه کنند.

رسانه های اجتماعی، تصویر بدن و دختران نوجوان

تصویر بدن بر نوجوانان، به ویژه زنان تأثیر می گذارد. همانطور که بدن آنها رشد می کند، دختران نوجوان تمایل دارند انرژی زیادی را روی ظاهر فیزیکی خود متمرکز کنند.  اگر نسبت به ظاهر خود احساس ناامنی کنند، رسانه های اجتماعی به طور کلی اوضاع را بدتر می کنند.

بر اساس نظرسنجی Common Sense Media، 35 درصد از دختران نوجوانی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، نگران حرف مردم نیز خواهند بودو

علاوه بر این، 27 درصد گزارش داده اند که در هنگام ارسال عکس ها در مورد ظاهر خود استرس دارند و 22 درصد گزارش کرده اند که وقتی کسی روی عکس هایی که پست می کنند نظر نمی دهد یا “لایک” نمی کند، احساس بدی نسبت به خود پیدا خواهندکرد.

علاوه بر این، رسانه‌های اجتماعی خطر آزار و اذیت سایبری یا صرفاً احساس کنار گذاشته شدن را به همراه دارند. در نتیجه بر سلامت روان دختران نوجوان تأثیر منفی می گذارد. مطالعه ای بر روی نوجوانان 13 ساله به نام #سیزده بودن نشان داد که شرکت کنندگانی که سایت های رسانه های اجتماعی را بین 50 تا 100 بار در روز چک می کردند، 37 درصد بیشتر از افرادی که فقط چند بار در روز آن را چک می کردند، مضطرب بودند.

رفتار درست با نوجوان دختر

 

دختران نوجوان و اهمیت دوستی

روابط دوستانه برای دختران نوجوان بسیار مهم است. بنابراین، والدین گاهی اوقات وقتی دخترانشان ترجیح می دهند به جای خانواده وقت خود را با دوستان بگذرانند، احساس بدی پیدا خواهند کرد. اما ارتباط با همسالان بخشی طبیعی از رشد نوجوانان است.

داشتن دوستان صمیمی در نوجوانی فواید بسیاری برای سلامت روان دارد. با این حال، دوستی ها و گروه های دوستانه در میان دختران نوجوان گاهی اوقات می توانند بی ثبات باشند.

به خصوص مهم است که والدین باید از قضاوت دوستان دختر نوجوان خود اجتناب کنند. هرچه بیشتر پذیرفته شوند، بهتر است. اولویت حفظ صمیمیت و ارتباط بین والدین و دختران است. بنابراین، شناخت دوستان و احترام به دوستی آنها  نکته کلیدی است.

نکاتی برای رفتار درست با نوجوان دختر

هیچ رویکرد یکسانی برای نحوه تربیت یک نوجوان وجود ندارد. اما برخورد با دختران نوجوان دشوار نیازمند مراقبت و شفقت است. در اینجا 10 نکته برای فرزندپروری دختران نوجوان آورده شده است.

رفتار های بد را شخصی نکنید

دختران نوجوان در حال رشد هویت و عقاید خود هستند و به همین دلیل طبیعی است که گاهی مخالفت داشته باشند.

قوانین اساسی و مرزها را تعیین کنید

برای تعیین مرزها برای دختران نوجوان، والدین باید محدودیت هایی ایجاد کنند. در مرحله بعد، والدین و دختران می توانند پیامدهای متناسب با سن شان را در صورت نقض قوانین تعیین نمایند. با این حال، در برخورد با دختران نوجوان دشوار، تنبیه شدید بهترین رویکرد نیست. در واقع، تنبیه می تواند اوضاع را بدتر کند.

برقراری ارتباط

والدین باید تا حد امکان با دختران نوجوان خود ارتباط برقرار کنند.

مهربان باشید

برای والدین دختران نوجوان، حفظ شفقت ضروری است و نه تنها به نوجوانان بلکه به والدین نیز کمک می کند.

بگذارید گاهی شکست را تجربه کنند

ریسک کردن همیشه برای دختران نوجوان چیز بدی نیست. در واقع، سطح معینی از ریسک پذیری ایمن و مثبت برای نوجوانان ضروری است تا حس خود را توسعه دهند و عزت نفس به دست آورند. فعالیت‌های ریسک‌پذیر سالم شامل اجرا، سفر، ماجراجویی در فضای باز، چالش‌های فیزیکی و ورود به موقعیت‌های اجتماعی جدید است.

به همه رفتارها حساس نباشید

دختران نوجوان اغلب می‌خواهند با رنگ کردن موهایشان به رنگ بنفش، پیرسینگ جدید یا گوش دادن به موسیقی که والدینشان از آن متنفر هستند، ابراز وجود کنند. بهترین رویکرد این است که آن را رها کنید. از این رو، نوجوانان احساس کنترل بر بدن و محیط خود پیدا نکرده و رفته رفته رفتار مناسب را پیدا نخواهند کرد. البته مهم است که نشانه های رفتارپرخطر مانند نشانه های مصرف مواد در نوجوانان و یا دیگر رفتارهای پرخطر را بشناسید.

از کمک گرفتن نترسید

والدین هرگز نباید در هنگام برخورد با دختران نوجوان دشوار در جستجوی کمک تردید کنند. این ممکن است به معنای صحبت با یک مربی والدین یا رفتن به یک گروه پشتیبانی والدین باشد. یا والدین و نوجوانان می توانند با هم در خانواده درمانی شرکت کنند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی نحوه رفتار صحیح با نوجوان بپردازیم. همه ما می دانیم که نوجوانی دوره ای حساس است و اگر فرزندان ما از پس چالش های آن برنیایند قطعاً در آینده خود با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد. به دلیل اهمیت این موضوع ما در این مطلب سعی کردیم، رفتار با نوجوان پرخاشگر و بی ادب و رفتار درست با نوجوان پسر و همچنین رفتار درست با نوجوان دختر را بررسی کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این موضوع و دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

آیا نحوه رفتار با نوجوان دختر و پسر متفاوت است؟

بله نوجوانان دختر باید محبت بیشتری دریافت کرده و در عوض نوجوانان پسر نیازمند درک شدن هستند.

آیا امکان کنترل کلیه بحران های دوره نوجوانی وجود دارد؟

بسیاری از بحران ها قابل کنترل هستند.

برای دریافت مشاوره نحوه ارتباط با نوجوانان چه راهی وجود دارد؟

می توانید با شماره های دکتر فکر تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

علت های راه رفتن در خواب نوجوانان

علت راه رفتن در خواب نوجوانان

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور