ترس از دخول
ترس از دخول

ترس از دخول یا جینوفوبیا چیست؟

ترس از دخول یا جینوفوبیا یک نوع ترس فیزیکی و روانی به شمار می رود که در آن، زن نسبت به داخل شدن اندام تناسلی مرد به داخل واژن خود هراس دارد و حتی در مواردی دچار وحشت و حمله پانیک می شود. افرادی که دچار این مشکل هستند، نه تنها از صمیمت با جنس مخالف اجتناب می کنند بلکه حس تنهایی به آن ها دست می دهد. بر همین اساس روانشناسان توصیه می کنند که باید دید علل و نحوه درمان بیماری جینوفوبیا چیست؟

خوشبختانه تحقیقات صورت گرفته در این مورد، کمک های شایان ذکری به خانم های دارای ترس از دخول کرده است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. همچنین اگر در این زمینه با سوال یا ابهامی مواجه شدید، مشاوران ما در کنارتان هستند تا شما را در این زمینه یاری دهند.

 

ترس از دخول یا جینوفوبیا چیست؟

ترس از دخول یا جینوفوبیا چیست؟

جینوفوبیا یکی از اختلالات واژینیتی به شمار می رود که در آن زن نسبت به برقراری اولین رابطه جنسی یا دفعات بعد بشدت احساس ترس و واهمه دارد. واکنش این افراد به دخول آن است که یک سوم عضلات ابتدای واژن خود را به شکل غیر ارادی منقبض می کنند تا آقا این کار را انجام ندهد.

در این میان، اگر مرد قصد داشته باشد تا به زور دخول را انجام دهد، حالات ناشی از جینوفوبیا یا همان ترس از دخول بیشتر شده و با بجا گذاشتن یک خاطره بد، این ترس حتی ممکن است برای همیشه با آن ها باقی بماند. بطوری که دچار بی میلی جنسی نیز می شوند.

در چنین شرایطی، محیط واژن هم در هنگام رابطه بخوبی خیس نمی شود. آن ها حتی از ایجاد هر گونه تحریک هم خودداری می کنند. متاسفانه این نوع اختلال، پیامدهای منفی گوناگونی را به جای می گذارد. یعنی علاوه بر آنکه زن و مرد از فواید رابطه جنسی بر روی سلامت بدن محروم می شود، ارتباط عاطفی بین آن ها نیز به مرور تضعیف شده و مرد تصور می کند که همسرش به او علاقه ای ندارد.

علل ترس از دخول چیست؟

علل ترس از دخول چیست؟

جینوفوبیا می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. گاهی یک خانم قبلا، مثلا در دوران عقد یا مدت آشنایی ازدواج از معاشقه لذت می برده است اما پس از ازدواج در هنگام دخول دچار استرس شود.

اما به طور کلی، جینوفوبیا را باید یک فوبیا یا ترس غیر ارادی همچون سایر انواع فوبیاها، مثل فوبیای خون، فوبیای پرواز، آکروفوبیا، آنتو فوبیا (ترس از حشرات) و … دانست. از دیدگاه روانشناسان، موارد زیر از مهمترین علل ترس از دخول به شمار می رود.

واژینیسموس

در بیماری واژینیسموس، به هنگام دخول، ماهیچه های واژن به طور غیر ارادی منقبض شده و مقاربت را دردناک می کند. وارد کردن تامپون با اینگونه موارد تداخل دارد و پیامد آن ترس از صمیمت را بوجود می آورد.

تجاوز یا سوء استفاده های جنسی در گذشته

اگر خانمی تعرض جنسی کودکان را تجربه کرده باشد، در آینده با اختلالاتی همچون اختلال استرس پس از سانحه مواجه شود. این تجربه همچنین بر دیدگاه رابطه جنسی تاثیر گذاشته و ترس از دخول یا صمیمت جنسی را پدید می آورد. البته نمی توان ادعا کرد که تمامی افراد مورد تجاوز قرار گرفته دچار جینوفوبیا می شوند اما اثر آن غیر قابل انکار است.

کودک آزاری اشکال مختلفی دارد. به عنوان مثال، مورد آزار قرار گرفتن توسط کودکی دیگر، پورنوگرافی و مشاهده فیلم های مستهجن، آلت نمایی، نوازش کردن اندام تناسلی، شرکت دادن کودک در کارهای جنسی و … از این موارد به شمار می روند.

ترس از بیماری

از آنجا که برخی بیماری ها از طریق رابطه جنسی منتقل می شود، یک علت جینوفوبیا می باشد. از جمله این بیماری ها، انتقال ویروس HIV است. چنین بیماری هایی و خطرات احتمالی، این تفکر را به وجود می آورد که سکس می تواند سلامت آن ها را تهدید کند و جینوفوبیا را به وجود می آورد.

اختلال خود زشت بینی

اغلب خانم هایی که جینوفوبیا دارند، احساس می کنند که همسرشان با دیدن بدن آن ها، علاقه اش را از دست خواهد داد و دیگر آن ها را دوست نخواهد داشت زیرا از عزت نفس پائینی دارند و فکر می کنند بدن زشتی دارند. در چنین مواردی معمولا شخص از این القائات دست نمی کشد و به نوعی دچار یک اختلال روانی است و مبتلایان به آن به طرز وسواس گونه ای نسبت به جسم خود فکر می کنند.

تاثیرات فرهنگی و عقیدتی

اعتقاد زیاد به برخی باورهای مذهبی که حساسیت خاصی نسبت به رابطه جنسی دارد، ممکن است احساس گناه در رابطه را در شخص زنده کند. البته این دیدگاه به شکل فوبیا نیست اما اگر به شکل افراطی وجود داشته باشد، ترس از دخول را به وجود می آورد.

فوبیاهای مرتبط با جینوفوبیا

فوبیاهای مرتبط با جینوفوبیا

یک سری فوبیاهای دیگر وجود دارد که با ترس از دخول مرتبط هستند. این فوبیاها عبرتند از:

  • نوسوفوبیا: ترس از مبتلا شدن به بیماری
  • ژیمنوفوبیا: ترس از برهنه دیدن دیگران یا برهنه شدن در انظار سایرین
  • هتروفوبیا: ترس از جنس مخالف
  • هافوفوبیا: ترس از لمس شدن یا لمس کردن
  • توکوفوبیا: ترس از بارداری و یا زایمان

رفتارهای حاکی از جینوفوبیا

افراد مبتلا به جینوفوبیا به محض انکه صحبت از دخول می شود یا در معرض آن قرار می گیرند، علائمی همچون استرس و اضطراب، تپش قلب، احساس ضعف و خستگی، عصبانیت، تعریق، تنگی نفس، خشک شدن دهان و بی میلی را از خود نشان می دهند. 

همچنین، اینگونه افراد به طور خودآگاه و ناخودآگاه بهانه می آورند تا رابطه برقرار نشود. 

  • وقتی احساس می کنند که همسرشان قصد نزدیکی و صمیمیت دارد، بر سر او فریاد می زنند
  • وقتی که می دانند طرف مقابل قصد مقاربت دارد، دست به رفتار یا جر و بحث می زند تا این ماجرا را بهم بزند
  • بی تمایلی به رابطه عاشقانه
  • بخاطر ترس از دخول، از بودن در موقعیت های آمیزش جنسی اجتناب می کند

درمان ترس از دخول

درمان جینوفوبیا

برخی از خانم های دارای ترس از دخول تصور می کنند که بایستی برای درمان به پزشکان متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند و یا درمان این امر نیاز به جراحی های خاصی دارد. حقیقت این است که همانطور که قبلا هم اشاره شد، جینوفوبیا بیشتر منشا روانی داشته و با درمان فیزیکی بهبود نمی یابد. البته به جز در مواردی که علت این ترس، واژینیسموس است و نیازمند درمان های پزشکی است. 

بهترین شیوه برای درمان جینوفوبیا، مراجعه به درمانگران جنسی است. این درمانگران با ارائه برخی تمرینات خاص در این حوزه، معمولا در طی 2 الی 3 جلسه درمان را انجام می دهند. توصیه اکید به آقایان در این باره نیز آن است که هرگز به اجبار همسر خود را وادار به دخول نکنند.

نکته مهم دیگری که باید بدان توجه کرد، این است که برخی آقایان نیز در خلال ترس از دخول همسر خود با مشکلاتی همچون اختلال نعوذ مواجه می شوند و به دنبال آن دچر استرس و اضطراب نیز می شوند. روش های درمانی سکستراپی به رفع اینگونه مسائل نیز کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله علل و روش های درمان بیماری ترس از دخول یا جینوفوبیا و برخی از علائم آن را مورد بررسی قرار دادیم.

با این وجود، اختلالات و مشکلات جنسی دارای انواع گوناگونی بوده و هر کدام نیازمند اقدامات درمانی خاصی هستند. چرا که برخی منشا روانی دارند و تعدادی از مسائل جنسی ناشی می شوند. به همین دلیل، توصیه می شود که قبل از آنکه مشکلات جدی تری به وجود آید، حتما با مشاوران جنسی صحبت کنید. مشاوران مجرب دکتر فکر در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 آماده پاسخگویی به شما هستند.

ترس از دخول یا جینوفوبیا چیست؟

ترس از دخول یکی از اختلالات واژینیتی به شمار می رود که در آن زن نسبت به برقراری اولین رابطه جنسی یا دفعات بعد بشدت احساس ترس و واهمه دارد.

ترس از دخول چه دلیل دارد؟

واژینیسموس، تجاوز یا سوء استفاده های جنسی در گذشته، اختلال خود زشت بینی، ترس از بیماری و باورهای مذهبی از مهم ترین علت های جینوفوبیا هستند.

آیا ترس از دخول قابل درمان است؟

بله. بهترین شیوه برای درمان جینوفوبیا، مراجعه به درمانگران جنسی است و کارشناسان ما در خدمت شما هستند تا در این زمینه شما را یاری کنند.

3.4/5 - (5 امتیاز)

همچنین ببینید

فراموشکاری مردان

10 علت فراموشکاری مردان

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور