وابستگی مرد به خانواده
وابستگی مرد به خانواده

5 راهکار عملی برای ترک وابستگی مرد به خانواده

آیا شما هم با مشکل وابستگی مرد به خانواده رو به رو هستید. متاسفانه این مشکل در خانواده های ایرانی شایع تر است و مشاهده می شود که مردان ایرانی به مادر و به صورت کلی خانواده خود بسیار وابسته هستند که به صورت رفت و آمد شوهر به تنهایی با خانواده اش و یا نشانه های دیگر مشاهده می شود. وابستگی مرد به خانواده در خانواده های ایرانی می تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد که ما در این مطلب برخی از آن ها را بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این ما تمامی علائم و راهکارهای مفید برای برطرف کردن آن را نیز در اختیار شما قرار خواهیم داد. در ادامه همراه ما باشید.

وابستگی مرد به خانواده چه تعریفی دارد؟

وابستگی مرد به خانواده می تواند دارای ابعاد مختلفی باشد، ما در این قسمت قصد داریم رایج ترین موارد را بررسی کنیم. یکی از مواردی که مربوط به وابستگی مرد به خانواده می شود، وابستگی مالی است. به این صورت که حتی پس از ازدواج این فرد از نظر مالی به خانواده خود وابسته است اما بعد دیگر که بیشتر خانواده ها با آن در ارتباط هستند، وابستگی عاطفی است. به طور مثال این فرد بدون اجازه دیگران مخصوصاٌ پدر و مادر نمی تواند تصمیمی را بگیرد. ازطرفی به نظرات خانواده خود کاملاً بی توجه بوده و تنها نظر خانواده خودش را در نظر می گیرد. اگر شما با این مشکل رو به رو هستید، در ادامه همراه ما باشید تا دلایل و راه های مقابله با آن را بررسی کنیم.

دلایل وابستگی مرد به خانواده

وابستگی مرد به خانواده از کجا نشات می گیرد؟

وابستگی مرد به خانواده از اختلال شخصیت وابسته که نوعی اختلال شخصیت مضطرب است، سرچشمه می گیرد. افراد مبتلا به DPD اغلب احساس درماندگی، تسلیم یا ناتوانی در مراقبت از خود می کنند. آنها ممکن است در تصمیم گیری های ساده مشکل داشته باشند اما با کمک فردی با شخصیت وابسته می تواند اعتماد به نفس و اتکا به خود را بیاموزد.

کارشناسان بهداشت روان، شخصیت را طرز فکر، احساس و رفتار افراد توصیف می کنند. اختلال شخصیت بر طرز فکر یا رفتار افراد تأثیر می گذارد و باعث می شود در طول زمان رفتار متفاوتی داشته باشند.

اختلال شخصیت وابسته یکی از 10 نوع اختلال شخصیت است. انواع دیگر شامل اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت پارانوئید است. اختلال شخصیت وابسته معمولاً در دوران کودکی یا در 29 سالگی شروع می شود.

افراد مبتلا به DPD نیاز مبرم به مراقبت شدن از جانب دیگران دارند. اغلب، فرد مبتلا به DPD برای نیازهای عاطفی یا جسمی خود به افراد نزدیک خود اعتماد می کند. دیگران ممکن است آنها را نیازمند یا چسبنده توصیف کنند.

افراد مبتلا به DPD ممکن است باور کنند که نمی توانند از خود مراقبت کنند. آنها ممکن است در تصمیم گیری های روزمره مانند اینکه چه چیزی بپوشند بدون اطمینان دیگران مشکل داشته باشند.

آمارها نشان می دهد که تقریباً 10 درصد از بزرگسالان دارای اختلال شخصیت هستند. کمتر از یک بزرگسالان معیارهای DPD را دارند. زنان بیشتر از مردان تمایل به DPD دارند.

علائم و علل اختلال شخصیت وابسته چیست؟

همانطورکه گفته می شود یکی از دلایل وابستگی مرد به خانواده می تواند ناشی از این اختلال شخصیت وابسته باشد. اگر این موضوع به درستی تشخیص داده شود، لازم است با شناسایی عوامل برای درمان آن تلاش کنید. در این قسمت قصد داریم علائم وابستگی مرد به خانواده و این اختلال را بیشتر بررسی کنیم.

متخصصان بهداشت روانی هنوز علت DPD را درک نکرده اند. آنها معتقدند که این نتیجه ترکیبی از ژنتیک، محیط و توسعه است. متخصصان دریافتند DPD در افرادی با تجربیات خاص زندگی بیشتر است، از جمله:

افرادی که سابقه سوء استفاده در روابط داشته اند.

کودکانی که کودک آزاری (از جمله سوء استفاده کلامی) یا غفلت را تجربه کرده اند، ممکن است دچار DPD شوند. همچنین ممکن است بر افرادی که در دوران کودکی یک بیماری تهدید کننده زندگی را تجربه کرده اند، تأثیر بگذارد.

افرادی که در یکی از اعضای خانواده خود سابقه مبتلا به DPD یا اختلال اضطرابی دیگر را دارند.

برخی از افراد ممکن است به دلیل اعمال فرهنگی یا مذهبی که بر اتکا به اقتدار تأکید دارند دچار DPD شوند. اما انفعال یا ادب به تنهایی نشانه DPD نیست.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته ممکن است علائم متعددی داشته باشند، از جمله:

  • اجتناب از مسئولیت شخصی
  • دشواری تنها بودن
  • ترس از رها شدن و احساس درماندگی در پایان روابط
  • حساسیت بیش از حد به انتقاد
  • بدبینی و عدم اعتماد به نفس
  • مشکل در تصمیم گیری های روزمره

اختلال شخصیت وابسته DPD چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص وابستگی مرد به خانواده نیز لازم است نکات لازم را بدانید زیرا در غیر این صورت ممکن است به اشتباه این موضوع را با رفتارهای دیگر تشخیص دهید.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد تا بفهمد آیا بیماری دیگری می تواند باعث علائم شود. ارائه دهنده سلامت روان تشخیص DPD را انجام می دهد.

یک ارائه دهنده سلامت روان در مورد سابقه سلامت روان گذشته با شما صحبت خواهد کرد. سوالات ممکن است شامل احساس شما، سایر نگرانی های مربوط به سلامت روان و مشکلات مربوط به مصرف مواد باشد. ارائه دهنده پاسخ های شما را با عوامل ذکر شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی مقایسه می کند.

برای تشخیص DPD، ارائه دهنده به دنبال پنج معیار تشخیصی DSM-5 است. این عوامل عبارتند از:

  • ترس همه جانبه و غیر واقعی از رها شدن
  • احساس تنهایی یا درماندگی در تنهایی
  • ناتوانی در مدیریت مسئولیت های زندگی بدون درخواست کمک از دیگران
  • مشکلات بیان نظر از ترس از دست دادن حمایت یا تأیید
  • انگیزه قوی برای دریافت حمایت از دیگران، حتی انتخاب انجام کارهای غیر قابل لذت برای بدست آوردن آن
  • مشکل در تصمیم گیری های روزمره بدون ورود یا اطمینان دیگران
  • مشکل در شروع یا تکمیل پروژه ها به دلیل عدم اعتماد به نفس یا توانایی تصمیم گیری
  • به دنبال یک رابطه جدید برای ارائه حمایت و تأیید در هنگام پایان یک رابطه نزدیک باشید

چگونه می توانیم اختلال شخصیت وابسته را مدیریت یا درمان کنیم؟

یک ارائه دهنده سلامت روان می تواند به شما در مدیریت DPD کمک کند. ممکن است از روان درمانی (گفتگوی درمانی) مانند درمان شناختی-رفتاری استفاده کنید. این مراقبت به شما روش های جدیدی را برای مدیریت شرایط سخت می آموزد. روان درمانی و CBT قبل از اینکه احساس بهتری داشته باشید، زمان می برد.

با روان درمانی و CBT، ارائه دهنده شما را در جهت افزایش اعتماد به نفس راهنمایی می کند. شما تلاش خواهید کرد تا فعال تر و متکی به خود باشید. ارائه دهنده شما همچنین در مورد یافتن روابط مثبت تر با شما صحبت می کند. یک رابطه مثبت و معنی دار می تواند اعتماد به نفس را در شما تقویت کند و به شما در غلبه بر برخی از علائم DPD کمک کند.

اگر DPD شما باعث افسردگی یا اضطراب شود، ارائه دهنده شما ممکن است دارو تجویز کند.

درمان وابستگی مرد به خانواده

آیا می توان از اختلال شخصیت وابسته جلوگیری کرد؟

ممکن است نتوانید از DPD جلوگیری کنید. اما درمان می تواند به افراد در معرض خطر ابتلا به این اختلال در یافتن راه هایی برای اجتناب یا کنار آمدن با شرایط دشوار کمک کند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که روابط سالم ممکن است به جلوگیری از ابتلا به DPD در زندگی در آینده کمک کند. اگر یک کودک حتی یک رابطه قوی با یک دوست، والدین یا معلم داشته باشد، می تواند با آثار مضر دیگران مقابله کند.

چشم انداز افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته چیست؟

افرادی که مبتلا به DPD هستند می توانند از نظر عاطفی سالم زندگی کنند در صورتی که تحت مراقبت پزشک قرار گیرند. یادگیری روش های جدید برای مقابله با شرایط دشوار می تواند در دیدگاه کلی آنها تغییر ایجاد کند.

افرادی که تحت درمان قرار نمی گیرند ممکن است در معرض افسردگی و اضطراب باشند. بدون درمان، فرد ممکن است از مواد سوء استفاده کند و مشکلاتی مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکلیسم ایجاد کند. بدون درمان، افراد به احتمال زیاد در روابط ناسالم یا سوء استفاده از دیگران خواهند افتاد.

مشکلات اضافی که DPD می تواند ایجاد کند، چیست؟

بسیاری از مشکلات می توانند در ارتباط با اختلال شخصیت وابسته ایجاد شوند. به عنوان مثال، استرس مداوم DPD می تواند شما را به نوشیدن یا استفاده از مواد مخدر برای مقابله سوق دهد. این می تواند منجر به اختلالات همزمان شود، جایی که اختلال مصرف مواد یک مشکل سلامت روانی را بدتر می کند و برعکس.

اختلال شخصیت وابسته نیز می تواند فشار بر روابط ایجاد کند. یک فرد مبتلا به DPD به اطمینان تقریباً می تواند عزیزان خود را ناامید کند و بین این دو تعارض ایجاد کند.

این نوع رفتارها همچنین می تواند افراد را به روابط سوء استفاده برساند. با تلاش مداوم برای جلب رضایت شرکای خود، افراد مبتلا به DPD ممکن است متوجه نشوند که با آنها با محبت و احترام رفتار نمی شود.

وابستگی مرد به خانواده: چند راهکار عملی

اگر همسر شما این مشکل را دارد، در ادامه همراه ما باشید تا چند راهکار عملی را برای آن بررسی کنیم. یکی از علائم وابستگی مرد به خانواده، رفت و آمد شوهر به تنهایی با خانواده اش است. اگر به جز این مورد که شامل رفت و آمد شوهر به تنهایی با خانواده اش می شود، علائم دیگری نیز وجود دارد در ادامه همراه ما باشید تا راهکارها را به شما معرفی کنیم.

  1. با همسرتان گفتگو کنید: چه کسی تعیین‌کننده است

گاهی یک یادآوری ساده می تواند مشکل وابستگی مرد به خانواده را برطرف کند. همین که شما به همسرتان این موضوع را یادآوری کنید می تواند بسیار مفید واقع شود. به این صورت که همسرتان در این مورد فکر بیشتری داشته و به او یادآوری شود که لازم است در تمامی تصمیمات نیز از شما کمک بگیرد.

  1. پیامدهای وابستگی افراطی را نشان دهید

مورد بعدی اشاره به دخالت های بیجا خانواده است. باید این موضوع را به همسرتان بگویید که در صورت دخالت های بی جا ممکن است تنش های زندگی مشترک شما بیشتر شود و در نتیجه مشکلات متعدد دیگری نیز به وجود بیاید.

  1. بین او و خانواده‌اش جدایی نیندازید

گاهی برخی از افراد برای برطرف کردن وابستگی مرد به خانواده سعی می کنند بین او و خانواده اش فاصله بیندازند. در حالی که این بدترین کاری است که می توانید انجام دهید و مطمئن باشید که پس از این کار بین شما و او مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد. پس بهتر است در هنگام صحبت با همسرتان نیز خیال او را راحت کنید که قرار نیست بین او و خانواده فاصله ای بیوفتد.

  1. هیچ گاه او را متهم نکنید

اگر همسرتان را به این کار متهم کنید که به خانواده اش بیش از حد وابسته است، یعنی او را مجرم می دانید. در این حالت هم او واکنش شدیدی را نشان خواهد داد. در حالی به جای این کار باید با منطق او را از انجام دوباره منصرف نمایید. هیچگاه کمک خود را از وی دریغ نکنید و فراموش نکنید که حل این قبیل مشکلات نیاز به مشارکت دو طرف دارد.

مشکلات ناشی از واستگی مرد به خانواده

  1. مرزهای خود را مشخص کنید

یکی از فعالیت های مفید دیگری که می توانید برای کاهش وابستگی مرد به خانواده انجام دهید، مشخص کردن خط قرمزها است. مردها موجوداتی هستند که باید همه چیز برای آن ها بسیار واضح وشفاف مشخص شود. در نتیجه شما با این کار به صورت دقیق مشخص خواهید کرد که خط قرمزهای تان کدام است و دوست ندارید همسرتان از چه حدی فراتر رود.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی موضوع وابستگی مرد به خانواده بپردازیم. این مشکل را بررسی کردیم، دلایل و علائم آن را توضیح دادیم و راهکارهایی عملی را نیز برای برطرف کردن وابستگی مرد به خانواده معرفی نمودیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری درباره وابستگی داشتید، می توانید با ما در تماس باشید.

 

آیا وابستگی مردان به خانواده می تواند ریشه در کودکی آن ها داشته باشد؟

این موضوع باید بررسی شود تا اطمینان حاص گردد اما می تواند از آن باشد.

آیا مشکل وابستگی مردان به خانواده قابل درمان است؟

بله قطعاً قابل درمان است و باید این موضوع بررسی شود.

وابستگی مردان به خانواده چه مشکلاتی می تواند ایجاد کنید؟

مشکلات بسیاری از ایجاد تنش تا جدایی و طلاق را می تواند به وجود بیاورد.

آیا وابستگی مردان به خانواده تنها به صورت عاطفی اتفاق می افتد؟

خیر ممکن است در ابعاد متفاوتی باشد به طور مثال وابستگی مالی نیز از جمله ابعاد آن است.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور