بعد از جدايي چه كنيم
بعد از جدايي چه كنيم

بعد از جدايی چه كنيم که حس بهتری داشته باشیم؟

وقتی که از یک رابطه بیرون می آئیم، باید بعد از جدايی چه كنيم؟ آن هم زمانی که احساس و عواطف مان درگیر شده و در یک وضعیت دشوار قرار داریم. در چنین مواقعی بسیار مهم است که بتوانیم در یک بازه زمانی نرمال بر خود مسلط شده تا در روابط عاطفی، شغلی و تحصیلی دچار مشکل نشویم. سوال این است که بعد از تموم شدن رابطه چکار کنیم؟ و مهم تر از آن، نحوه رفع دلتنگی بعد از جدایی چگونه است؟

در ادامه با 7 راهکار برای مقابله با حس جدایی را معرفی خواهیم کرد که شما را به طور عملی کمک خواهد کرد. البته دوستان گرامی باید توجه داشته باشند هیچ توصیه و روش علمی و روانشناسی بدون اجرایی صرفا با خواندن و بدون اجرایی کردن موثر واقع نخواهد شد. همچنین، اگر در این زمینه نیازمند مشاوره و راهنمایی اختصاصی و متناسب با خود هستید، می توانید با کارشناسان تیم دکتر فکر در ارتباط باشید.

چرا نمی دانیم بعد از جدايی چه كنيم؟

بعد از تموم شدن رابطه چکار کنیم؟

بیشترین و مهمترین دلیلی که باعث می شود تا پایان دادن به یک رابطه داشته باشد، این است که نمی دانیم بعد از جدايی چه كنيم؟ این امر خود چند دلیل عمده دارد. اول اینکه، یک یا هر دو طرف رابطه واقعاً نمی‌دانند که آیا تمام کردن این ارتباط صحیح است یا خیر و در دوراهی احساس و منطق گیر می کنند. 

دومین علت، ترس از تنهایی و دلتنگی های می باشد که بعداً قرار است با آنها دست و پنجه نرم کنیم. سوم، عدم آشنایی با روش درست جدا شدن می باشد. یعنی در حالی که من میدانم تصمیم درستی برای ترک کردن عشق اشتباه خود گرفته ام اما نمی دانم که چگونه باید این کار را انجام دهم. آیا بایستی با گفتمان و صحبت موضوع را با او در میان بگذارم یا به یکباره او را ترک کرده و تمامی راه های ارتباطی را ببندم؟

دلیل چهارم، نگرش‌های اجتماعی و دیدگاه نزدیکان در مورد ماست. اینکه از برخی از اطرافیان از این رابطه آگاه بوده و با جدا شدن چه دیدی نسبت به ما خواهند داشت مسئله آزاردهنده خواهد بود. پاسخ تمام این سوال ها، در یافتن چند نکته مهم نهفته است.

ابتدا اینکه دلیل جدایی ما چیست و تا چه حد از آن مطمئن هستیم. روانشناسان معتقدند که اگر حتی بعد از چند سال متوجه شدیم که در روابط عاطفی ناسالم هستید، بسیاری از حقوق شما نادیده گرفته شده، بدون هدف به درازا کشیده، احتمال می دهید که سرانجامی نخواهد داشت، بخاطر برخوردهای طرف مقابل مدام احساس گناه در رابطه آزارتان می دهد و به طور کلی بعد از یک سنجش متوجه می شوید که نقاط ضعف رابطه عاطفی تان بیشتر از نقاط قوت آن است، شکی در درستی پایان دادن به آن وجود ندارد. حال اگر به این نتیجه رسیدید و تصمیم به خاتمه رابطه گرفته اید، به شما خواهیم گفت که بعد از جدايی چه كنيم؟

بعد از جدايی چه كنيم و چگونه با شکست عاطفی کنار بیاییم؟

 7 راهکار برای مقابله با حس جدایی

قبل از اینکه بخواهیم در مورد راهکارهای کنار آمدن با جدایی صحبت کنیم، خوب است ابتدا یک نکته مهم را درباره روش صحیح پایان دادن به رابطه سمی ذکر کنیم. آن هم این است که اگر با توجه به موارد بیان شده در بالا مصر هستید که باید ارتباط خود را قطع کنید توصیه می شود که یک جلسه دو نفره را در فضای آرام برای گفتگوی منطقی ترتیب دهید.

بدون آنکه بحث به توهین یا عصبانیت و پرخاشگری کشیده شود، ضمن آنکه درباره دلایل خود برای جدایی با او صحبت می کنید، از او بخواهید تا تمام حرف های خود را در همین جلسه بازگو کند، چرا که آخرین گفتگو می باشد و قرار است او را کاملا از زندگی خود حذف نمائید.

امکان دارد طرف مقابل این سوال را مطرح کند که بعد از جدايی چه كنيم؟ و یا شروع به التماس کند اما شما باید مصمم باشید و با احترام آن را تمام شده بخوانید. ضمنا، هیچگاه با عزت نفس پائین صحبت نکنید و ارزش خود را حفظ کنید.

واقعیت را بپذیرید

یادتان باشد که به طور طبیعی پس از ورود به هر نوع رابطه ایی، احتمال خروج از آن نیز وجود دارد. بنابراین، منطقی باشید و نباید توقع داشت که یک نفر تا ابد در هر شرایطی در کنارتان بماند. بعلاوه شما تنها فردی نیستید که چنین تجربه ایی داشته است. از این رو، قبل از هر چیز باید بپذیرید که ارتباط تمام شده و تا بعد از آن فکر شود که بعد از جدايی چه كنيم؟

پذیرش واقعیت نیز بدان معناس است که شکست عاطفی نیز مانند یک بیماری یا درد، مراحل خاص خود را دارد که باید طی گردند. انتظار نداشته باشیم که پس از حذف شخصی که مدتی با او بوده و خاطره داریم، بلافاصله و بدون هیچ تغییری به زندگی عادی برگردیم.

از این گذشته، دردهای احساسی مانند دردهای فیزیکی نیستند که با یک قرص مسکن به یکباره ساکت شوند. حتی امکان دارد که یک دوره افسردگی را نیز پشت سر بگذارید. البته اگر این دوره طولانی مدت شد و علائم زیر را به مدت طولانی در سردرگمی بودید و از خود مدام می پرسید بعد از تموم شدن رابطه چکار کنیم؟ بایستی حتما با یک روانشناس صحبت نمائید. به عنوان مثال اگر:

  • به شدت بی اشتها می شوید یا اختلال غذایی پیدا می کنید
  • خوابتان دچار اختلال جدی می شود
  • روابط شغلی اجتماعی تان متزلزل شده
  • مشکلات خانوادگی زیادی را با پدر و مادر و دیگر اعضا پیدا کرده اید

هرگز برای فرار از تنهایی وارد رابطه جدید نشوید

بعد از جدايي چه كنيم و چگونه با شکست عاطفی کنار بیاییم؟

به چند دلیل احتمال دارد که در فاصله کمی تصمیم به شروع یک رابطه جدید بگیرید. وقتی که احساس تنهایی به شما غلبه می کند، مدام دلتنگ می شوید، حس عذاب وجدان دارید، به دنبال انتقام هستید و یا قصد فراموشی عشق قدیمی را دارید و حال مانده اید که بعد از جدايی چه كنيم؟ شاید به سمت فرد جدیدی بروید.

اما اگر زمان کمی از این جدایی گذشته و هنوز با افکار آزار دهنده دست و پنجه نرم می کنید، اکیدا توصیه می شود که رابطه جدیدی را شروع نکنید. اجازه دهید تا ذهن و روانتان بازیابی شود و برای یک آغاز دوباره آماده شوید. البته مدت زمان فراموشی عشق در زنان و مردان متفاوت است و بسته به عوامل گوناگون، دوره زمانی خاصی می تواند داشته باشد. اگر تعارضات و کشمکش های درونی حل نشده باقی بمانند، در رابطه بعدی خود را به شکل بدتری نشان می دهند.

احساساتتان را انکار نکنید

ما انسان هستیم با طیف وسیعی از احساسات غم، شادی، عصبانیت، مهربانی و غیره. بنابراین، اگر احساس ناراحتی و غم می‌کنید، نباید خود را یک انسان ضعیف تصور کرده و مورد سرزنش قرار دهید. به احساساتتان اجازه بروز دهید. اگر دلتان می خواهد گریه کنید. تا می توانید گریه کنید. 

در روزهای نزدیک به جدایی به خودتان اجازه دهید که مدتی حالتان بد باشد. مدام با خود تکرار نکنید که بعد از جدایی چه کنیم و یا خود را ناتوان فرض نمایید. در چنین مواقعی نوشتن افکار و به روی کاغذ آوردن هر آنچه که در ذهن و روانتان می گذرد، بهترین شیوه برای تخلیه هیجانات و احساسات است. 

بدون هیچ قضاوتی و بی آنکه بخواهید به دنبال اصلاح خود باشید درونیاتتان را بنویسید. درد و دل کردن با کسی که واجد صلاحیت باشد نیز در این زمینه می تواند کمک کننده باشد. در ادامه بیشتر توضیح می دهیم که چه کسی مناسب درد و دل کردن است.

یادتان باشد که سرزنش کردن دانستن خود برای اتفاقی که پیش آمده است تنها دوره سوگ را افزایش داده و شما را در یک مسیر طولانی و پر پیچ و خم قرار می دهد. حتی اگر اشتباه کرده باشید نیز نباید بخاطر آن دچار کمبود اعتماد بنفس شوید.

تمام چیزهای خاطره انگیز را دور بیندازید

7 راهکار برای اینکه بعد از جدانی چه کنیم

در جلسات مشاوره مربوط به درمان شکست های عشقی و عاطفی بسیاری از افراد می پرسند بعد از جدايی چه كنيم؟ در حالی که هنوز با رد پای رابطه روبرو هستند و تاثیرات آن را در زندگی خود می بینند. 

این رد پا میتواند چت ها یا شماره تلفن، هدایای گذشته، صفحات مجازی، مکالمات صوتی، عکس ها و فیلم ها، موزیک های مشترک و هر چیزی باشد که شما را به یاد شخص مورد نظر می اندازد. متاسفانه بعضی از خانمها یا آقایان برای اینکه به اصطلاح از شر هدایای گرفته شده راحت شوند، می خواهند آنها را به طرف مقابل پس دهند، در حالی که او چنین درخواستی در این رابطه نداشته است.

این کار اشتباه است. همچنین اگر قبلاً به مکان خاصی زیاد می رفتید، تا می توانید کمتر آنجا روید. اگر قبلاً با یکدیگر چت کرده‌اید، حتما آنها را حذف کنید. از دیدن پروفایل ها یا دنبال کردن صفحات شخصی او نیز بپرهیزید. چرا که با هر بار تماشا و مرور دوباره، شما یک خراش جدید به روحتان وارد کرده اید.

به سوال های ذهنی تان پاسخ دهید

در غالب اوقات افرادی که یک شکست عشقی یا پایان رابطه عاطفی را تجربه می کنند، سوالات بسیار زیاد در ذهن شان مطرح می شود که همچون یک نشخوار فکری آنها را آزار می دهد. همین امر باعث می‌شود تا مدام به آنچه که گذشته فکر کرده و با مرورهای چندین باره، دچار پشیمانی شده یا فراموشی برایشان بسیار بیشتر طول بکشد.

اگر میخواهید به این مشکل غلبه کنید، یک راهکار بسیار موثر را به شما پیشنهاد می کنیم. یک کاغذ و قلم بردارید و همه سوالاتی که در مورد رابطه در ذهنتان خطور می کند را یادداشت کرده و پاسخ آن را در مقابلش بنویسید. به عنوان مثال، بعد از جدايی چه كنيم؟ پاسخ می تواند این باشد که زندگی می کنم و به تمام آرزوهایم دست خواهند یافت.

چرا او مرا ترک کرد؟ پاسخ: من خودم این گونه خواستم. چرا رابطه انقدر طول کشید؟ پاسخ: چون من اشتباه کردم. با احساس تنهایی بعد از جدايی چه كنيم؟ پاسخ: به خودم زمان میدهم تا شخصی مناسب وارد زندگیم شود.

توجه داشته باشید که دفترچه مجزایی برای این کار در نظر بگیرید و هر بار که برایتان مطرح می شود، بپرسید و پاسخ دهید.

تکنیک موثر دیگر درباره شیوه و نحوه رفع دلتنگی بعد از جدایی صندلی خالی نام دارد. بدین صورت گیر صندلی برای خود و یک صندلی را برای شخص مقابل‌تان که به طور فرضی قرار است با او صحبت کنید، تدارک می بینید. بر روی صندلی نشسته فرض کنید که شخص موردنظرتان بر روی آن نشسته است. حال هر آنچه که در وجودتان میگذرد را بدون کم و کاست و ملاحظه‌ای به او بگویید. این شیوه خشم درونی را کاهش داده و شما را برای بخشش آماده می کند.

نقاط منفی رابطه را به یاد بیاورید

معمولاً زمانی که از یک رابطه عاشقانه بیرون می آییم و دچار حس دلتنگی میشویم، تنها خوبی های شخص مقابل به یادمان می آید زیرا مغز ترجیح می دهد با این کار احساس بهتری داشته باشد. 

در حالی که بهتر است به نقاط ضعف رابطه و شخص مقابل بیندیشید و به یاد بیاورید که او برای شما چه آزارهای روحی و یا شاید حتی جسمی را به وجود آورده است. مهم نیست که شما تمام کننده رابطه بوده یا او. به هر حال مطمئناً طرف مقابلتان در طول رابطه اشتباهاتی را مرتکب شده و کاستی هایی داشته است.

نحوه رفع دلتنگی بعد از جدایی

نحوه رفع دلتنگی بعد از جدایی

مطمئن باشید که حتی اگر با اطمینان رابطه را ترک کرده باشید، باز هم در روزهای نخست پس از جدایی احساس دلتنگی به سراغتان خواهد آمد و شما را از نطر روحی و روانی تحت تاثیر قرار می دهد. حتی ممکن است تاب نیاورید و گوشی به دست شوید و بخواهید دوباره به همان رابطه اشتباه برگردید.

در این صورت، با دلتنگی بعد از جدايی چه كنيم و چگونه با آن کنار بیائیم؟ بهترین روش و نحوه رفع دلتنگی بعد از جدایی این است با یک دوست یا مشاور صحبت کنید. البته باید دقت داشته باشید که این دوست نباید کسی باشد که با طرف مقابل هم رابطه خوبی داشته باشد زیرا ممکن است صحبت های شما را نزد او بازگو کند و یا برگرداندن دوباره دوستی پادرمیانی نماید.

بلکه با شخصی صحبت کنید که می دانید دلسوزانه شما را دوست دارد و قصد کمک کردن به شیوه صحیح را دارد. روشی که قبلا هم به آن اشاره کردیم، یعنی نوشتن ذهنیات و دورنیات بر روی کاغذ هم در این مورد موثر است.

سخن پایانی

امیدواریم با مطالب فوق توانسته باشیم اطلاعات سودمندی را در رابطه با اینکه بعد از جدايی چه كنيم به شما ارائه دهیم و همه دوستان گرامی که در این مرحله هستند، راهکارهای مناسبی اتخاذ نمایند.

با تمام نکات ذکر شده، هر انسانی ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به جدایی نشان دهد و یا در معرض های جدید زیادی قرار بگیرد که او را سردرگم کند. همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 آماده پاسخگویی به همه دوستان گرامی هستند.

بعد از تموم شدن رابطه چکار کنیم؟

در این مقاله 7 راهکار در مورد بعد از جدايی چه كنيم برای شما عزیزان ارائه شده است.

چگونه می توان از دلتنگی بعد از جدایی کاست؟

بهترین روش و نحوه رفع دلتنگی بعد از جدایی این است با یک دوست یا مشاور صحبت کنید. البته باید دقت داشته باشید که این دوست نباید کسی باشد که با طرف مقابل هم رابطه خوبی داشته باشد و گفته های شما را نزد او بازگو کند.

در چه صورت باید یک رابطه را تمام کرد؟

یک سری معیارها و علائم می تواند نشان دهنده غلط بودن یک رابطه باشد که در مقاله آن ها را می خوانیم.

چطور در یک رابطه جدا شویم؟

اگر در تصمیم خود قاطع هستید که باید ارتباط خود را قطع کنید توصیه می شود که یک جلسه دو نفره را در فضای آرام برای گفتگوی منطقی ترتیب دهید.

4/5 - (4 امتیاز)

همچنین ببینید

فراموشکاری مردان

10 علت فراموشکاری مردان

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور