کمبود اعتماد به نفس در کودکان چیست

علل کمبود اعتماد به نفس در کودکان + راه های تقویت آن

یکی از اصول مهم در تربیت فرزندان به کار بردن راه های کاربردی برای شکل گیری و تقویت اعتماد به نفس در کودکان می باشد. کم و بیش در میان جمعیت کودکان شاهد افرادی هستیم که در برقراری ارتباط اجتماعی و صحبت کردن با هم سالان خود دچار مشکل هستند، اگر سوالی از آن ها پرسیده شود مضطرب و پریشان می شوند، از انجام کارهایی که به آن ها محول می شود هرچند کوچک خودداری می کنند و به اصطلاح در مواجه شدن با امور زندگی در پشت دیگران به خصوص والدین خود پنهان می شوند.

اعتماد به نفس پایین در کودکان نه تنها باعث ایجاد مشکلات در دوره کودکی می شود بلکه زمینه ساز به وجود آمدن مشکلات متعددی در سنین بلوغ و بعد هم بزرگسالی خواهد شد. بهتر است بدانیم که اکثر مشکلات شخصیتی در بزرگسال ریشه در دوران کودکی آن ها دارد. کودکان به تنهایی نمی توانند اعتماد به نفس خود را شکل بدهند و سپس تقویت کنند بلکه نیازمند همراهی والدین، دیگر اعضای خانواده و مربیان خود می باشند.

برخی از کودکانی که اعتماد به نفس خوب و بالایی ندارند ممکن است به تدریج بنا به دلایل مختلفی همچون بی انگیزه بودن، تنهایی، نداشتن دوست صمیمی و ترسیدن از شکست خوردن از رفتن به مدرسه خودداری کنند و با مشکلات روحی فراوانی مواجه گردند. به دلیل اهمیت تمامی توضیحات گفته شده ما قصد داریم در این مقاله به بررسی موضوع مهم کمبود اعتماد به نفس در کودکان بپردازیم، علل ایجاد این کمبود و راه های تقویت اعتماد به نفس را به شما عزیزان توضیح دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

سن شکل گیری اعتماد به نفس در کودکان

سن شکل گیری اعتماد به نفس در کودکان

بهتر است در ابتدا با مفهوم کلی اعتماد به نفس آشنا شویم. اعتماد به نفس به معنای اطمینان داشتن توانایی ها و استعدادهای فردی، احترام گذاشتن به خود و دیدن نکات مثبت زندگی می باشد. در واقع اعتماد به نفس نوعی توانایی دفاع از خود در برابر دیگران است. داشتن چنین حسی در زندگی موجب پذیرفتن هرآنچه که هستیم می شود تا باور کنیم هر فردی مجموعه ای از ویژگی های مثبت و منفی در زندگی دارد که باید نقاط ضعف خود را باور کرده، دست از انکار بردارد و برای تبدیل آن ها به نقاط قوت تلاش کند.

برای اطلاع از راه های تقویت خودباوری بر روی لینک کلیک کنید.

اعتماد به نفس خوب و بالا موجب برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران می شود این همان مشکلی است که برخی از کودکان با آن مواجه هستند، نمی توانند به تنهایی با کسی صحبت کنند و به اصطلاح برای خود دوست پیدا کنند. داشتن اعتماد به نفس بالا موجب ایجاد انگیزه در افراد برای شروع و انجام کارهای مختلفی که به تازگی در آن ها تجربه کسب کرده اند خواهد شد.

در ادامه مطلب بهتر است بدانیم که شکل گیری اعتماد به نفس در کودکان از چه سنی شروع می شود و چه کسانی در این امر نقش مهمی دارند. طبق بررسی های انجام شده مشخص گردیده که کودکان تا 5 سالگی ویژگی یا حسی مشخص به نام اعتماد به نفس که بتوان میزان آن را مورد سنجش قرار داد و با نوجوانان و بزرگسال مقایسه کرد را ندارند.

برای اطلاع از راه های تقویت عزت نفس کودکان بر روی لینک کلیک کنید.

اگر کودک شما تا قبل از 5 سالگی برای انجام کارهای مختلف خود انگیزه دارد و پیش قدم می شود نشان از شکل گیری پایه های شخصیتی او می باشد یعنی از بدو تولد تا 5 سالگی تمام رفتارهای کودکان، احساسات، انگیزه و توانایی هایی که دارند در جهت پایه گذاری شخصیت آن ها می باشد و نمی توان به این ویژگی ها نام اعتماد به نفس را نسبت داد.

اعتماد به نفس در کودکان از 5 سالگی به بعد به طور قطع شروع به شکل گیری می کند. میزان حس اعتماد به نفس شکل گرفته در کودکان به طرز تربیت آن ها بستگی دارد. والدینی که برای به کارگیری اصول تربیتی فرزندان خود وقت صرف می کنند قطعا شاهد رشد مثبت اعتماد به نفس در کودکان خواهند بود.

علاوه بر والدین، دیگر اعضای خانواده و مربیان که در زمینه های مختلف بیشتر با کودکان در ارتباط هستند نقش مهم و تاثیر گذاری در شکل گیری اعتماد به نفس در کودکان دارند. همانطور که می دانیم نمونه رفتار و شخصیت کودکان در سنین پایین بازخوردی از رفتار والدین و اعضای خانواده می باشد، یعنی والدین نقش مستقیم و اصلی در شکل گیری اعتماد به نفس در کودکان را برعهده دارند.

برای اطلاع از اهمیت روانشناسی رنگ ها در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

طریقه صحیح برخورد والدین با یکدیگر، با کودکان و دیگر افرادی که با آن ها در ارتباط هستند می تواند تاثیرات مثبت و یا منفی در روند تربیت فرزندان داشته باشد. همانطور که گفتیم از 5 سالگی اعتماد به نفس در کودکان شروع به شکل گیری می کند و بعد از 7 سالگی کودک تمایل به دخالت، کنجکاوی، سرک کشیدن و نظر دادن در اموری فراتر از کارهای شخصی خود دارد که این رفتار ناشی از ریشه دار شدن اعتماد به نفس او می باشد.

مثلا در چنین مواقعی کودک اعتماد به نفس پذیرفتن انجام کاری که قبلا به تنهایی انجام نمی داده و یا والدین تصور نمی کنند که او توانایی انجام آن را داشته باشد، پیدا می کند. پس بهتر است برای شکل گیری اصولی و ریشه دار شدن اعتماد به نفس در کودکان از سنین پایین آموزش دادن را شروع کنید تا کودک شما قبل از رفتن به مدرسه از یک میزان قابل قبول اعتماد به نفس برخوردار باشد.

برای اطلاع از مشاوره فرزند پروری بر روی لینک کلیک کنید.

علائم کمبود اعتماد به نفس در کودکان

نشانه های کمبود اعتماد به نفس در کودکان

کودکانی که اعتماد به نفس خوبی ندارند و در واقع دچار کمبود این حس می باشند در رفتارهای خود نشانه هایی را بروز می دهند که والدین و اطرافیان به خوبی می توانند متوجه مشکل کودک بشوند و نسبت به رفع آن و تقویت اعتماد به نفس کودک اقدام کنند. به همین علت آشنایی با نشانه های کمبود اعتماد به نفس در کودکان ضروری می باشد و ما در ادامه مطلب به برخی از چنین نشانه هایی اشاره می کنیم:

خودداری از انجام کارهای جدید

کودکانی که کمبود اعتماد به نفس دارند معمولا بدون اینکه بخواهند کاری جدید را امتحان کنند، ترسیده و از انجام آن خودداری خواهند کرد. این کودکان از اینکه نتیجه کار منفی باشد، شکست بخورند و یا اینکه روش انجام آن را بلد نباشند و حتی توانایی یاد گرفتن نداشته باشند دست به انجام آن ها نمی زنند. به همین علت از پذیرفتن پیشنهاد برای انجام کارهای مختلف دوری می کنند.

بهانه جویی برای انجام ندادن کارها

کمبود اعتماد به نفس در کودکان موجب بهانه آوردن آن ها برای خودداری از انجام کارهای مختلف می شود. چنین کودکانی برای اینکه نسبت به انجام اموری که تجربه ای در آن ندارند شانه خالی کنند بهانه های مختلفی از قبیل اینکه من بلد نیستم این کار را انجام بدهم، من که تا حالا چنین چیزی را ندیدم، من اصلا توانایی انجام این کار را در خودم نمی بینم را بیان می کنند.

بی انگیزه بودن

کودکانی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند به دلیل اینکه با موضوعات جدید در زندگی رو به رو نمی شوند و خود را به چالش نمی کشند، بی انگیزه شده و نسبت به آینده خود ناامید خواهند شد. چنین کودکانی معمولا برای رسیدن به اهداف و ساختن آینده خود تلاش نمی کنند و از انجام کارهای جدید می ترسند.

ناامید شدن در شروع هر کار

کمبود اعتماد به نفس در کودکان موجب ناامیدی در شروع انجام کارها و یا بازی های کودکانه می شود. این کودکان بدون اینکه بخواهند موضوعی را امتحان کنند و خود را به چالش بکشند از ادامه دادن مسیر منصرف می شوند و به اصطلاح کنار می کشند. دلیل چنین رفتاری این است که به خودباوری نرسیده اند و به توانایی های فردی خود اعتماد ندارند.

برای اطلاع از روش های مذاکره با کودک بر روی لینک کلیک کنید.

تغییر رفتار

عدم اعتماد به نفس در کودکان موجب تغییر کردن رفتار آنان می شود. چنین کودکانی به تدریج منزوی می شوند، در اکثر مواقع سکوت کرده و گاهی اوقات پرخاشگر هستند، با کوچکترین تلنگری دچار ناراحتی می شوند و به شدت گریه می کنند. گریه کردن کودکانی که دچار کمبود یا عدم اعتماد به نفس هستند می تواند به دلیل ترس از انجام کار، بهانه جویی برای نپذیرفتن تعهد و یا برانگیختن حس ترحم اطرافیان باشد. آن ها از هر روشی برای دور شدن از موضوع اصلی استفاده می کنند.

بروز مشکلات در برقراری روابط اجتماعی

تاثیر اعتماد به نفس در کودکان بر روابط اجتماعی

یکی از مهم ترین مشکلات ناشی از کمبود اعتماد به نفس در کودکان عدم توانایی در برقراری روابط اجتماعی است. این کودکان معمولا برای صحبت کردن با هم سن و سالان خود دچار مشکل می شوند، خجالت می کشند و یا می ترسند که با کسی صحبت کنند.

گاهی برخی از این کودکان به دلیل تمایلی زیادی که برای دوست شدن با یک فرد دارند ولی قدرت پیش قدم شدن و آغاز صحبت را ندارند از والدین خود درخواست می کنند که برای دوستی آن ها با فرد مورد نظر کاری انجام بدهند. والدین چنین کودکانی گاهی اوقات تصور می کنند که کودک آن ها فقط خجالتی است و به دیگر نشانه های رفتاری فرزندان خود توجه نکرده و در نتیجه درمان این اختلال به تعویق می افتد.

اظهار نظر منفی نسبت به خود

عدم اعتماد به نفس در کودکان منجر به سرزنش کردن آن ها توسط خودشان می شود. این کودکان معمولا نسبت به توانایی ها، شخصیت و کارهایی که انجام می دهند اظهار نظر منفی خواهند کرد. مثلا بیان می کنند من هیچوقت از عهده انجام چنین کارهایی بر نمی آیم، من قدرت صحبت کردن با آن شخص را ندارم، این کاری که انجام داده ام اصلا کار بزرگی نیست، سوالات درسی که حل کردم سخت نیستند و…. یعنی درواقع این افراد به سرکوب هرچه بیشتر اعتماد به نفس خود اقدام می کنند.

برای اطلاع از راهکارهای جلوگیری از بحث با کودکان بر روی لینک کلیک کنید.

خودداری از مورد تحسین قرار گرفتن

برخی از کودکانی که با مشکل عدم اعتماد به نفس رو به رو هستند نیازمند مورد تحسین قرار گرفتن توسط دیگران هستند ولی برخی دیگر از این کودکان تحسین دیگران را نمی پذیرند چون به توانایی ها و کاری که انجام می دهند اطمینان ندارند و تصور می کنند که دیگران آن ها را مورد تمسخر قرار می دهند.

به نتیجه کارهای خود شک می کنند

یکی از عواملی که موجب سرکوب هرچه بیشتر اعتماد به نفس در کودکان می شود این است که چنین کودکانی در اغلب اوقات نتیجه کار خود را باور نمی کنند و دچار تردید می شوند که آیا این نتیجه واقعا درست است؟ روشی که به کار بردم منطقی بوده و هزاران سوال شک برانگیز دیگر. در نتیجه این شک و تردیدها کودک اعتماد به نفس خود را بیشتر از دست می دهد.

دچار اضطراب و استرس می شوند

عدم اعتماد به نفس در کودکان موجب ایجاد و افزایش استرس در آن ها می شود. چنین کودکانی در مقابل پیشنهادهای دیگران برای بازی، درس خواندن و یا انجام کارهای دیگر مضطرب می شوند، برای حرف زدن با دیگران استرس می گیرند و در نهایت به دلیل چنین حالاتی که به سراغ آن ها می آیند از خودشان متنفر می شوند.

در این مواقع احساس پوچی می کنند، به خود تلقین می کنند که توانایی انجام دادن کارهای ساده و کوچک را ندارند و محکوم به تنها ماندن هستند. متاسفانه عدم درمان به موقع چنین کودکانی عواقبی سخت و گاه جبران ناپذیر برای آن ها به دنبال دارد.

انجام دادن بیش از حد کاری که در آن تبحر دارند

عدم اعتماد به نفس در کودکان و رخ دادن اتفاقات منفی در زندگی آن ها باعث می شود که این کودکان برای جلب توجه و مورد تحسین قرار گرفتن دیگران، نشان دادن توانایی های خود و اعلام وجود، کاری که در آن مهارت و تبحر دارند را بیش از حد نیاز انجام دهند. مثلا چون ساختن یک کاردستی را به خوبی یاد گرفته تعداد بسیار زیادی از آن نوع را می سازند.

وابسته بودن به دیگران برای تصمیم گیری

عدم اعتماد به نفس در کودکان موجب وابستگی آن ها می شود. چنین کودکانی نمی توانند به صورت مستقل حتی یک تصمیم کوچک برای زندگی خود بگیرند. کودکانی که مشکل عدم اعتماد به نفس دارند معمولا برای شروع انجام کارهای جدید نیاز به موافقت والدین، خواهر و برادر و یا برخی از مربیان خود دارند. همین نشانه باعث می شود که این کودکان در آینده هم قدرت تصمیم گیری در موضوعات مهم و بزرگتر را نداشته باشند.

علل کمبود اعتماد به نفس در کودکان

مشکل سرخوردگی و عدم یا کمبود اعتماد به نفس در کودکان بی دلیل نیست و خود به خود به وجود نمی آید، برای درمان به موقع این مشکل و یا تقویت اعتماد به نفس در کودکان باید علت ایجاد آن شناسایی شود، به همین علت در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین علل ایجاد کمبود اعتماد به در نفس کودکان اشاره می کنیم:

دخالت والدین در همه امور زندگی کودک

تاثیر دخالت والدین بر اعتماد به نفس در کودکان

برخی از والدین به دلیل مشکلات روحی که خودشان دارند همیشه از تنها گذاشتن کودکان خود می ترسند و دچار نگرانی می شوند. چرا می گوییم این والدین مشکلات روحی دارند زیرا نگرانی بیش از حد و استرس های بی جا نشان از اختلالات روحی دارد ولی خوشبختانه درمان پذیر است.

چنین والدینی در هیچ زمینه ای کودک خود را تنها نمی گذارند، به او کمک می کنند، افکار خودشان را به کودک القا خواهند کرد، از انجام کارهایی که آن ها دوست ندارند و یا تصور می کنند که برای فرزندشان مناسب نیست کودک را منع می کنند، برای پیدا کردن دوست برای کودکشان پیش قدم می شوند، در مهد کودک او را تنها نمی گذارند و…. تمامی این رفتارها موجب تلقین کردن یک تصور به کودک می شود و آن هم ناتوان بودن اوست. کودک در این مواقع خود را آدمی وابسته می بیند که اگر والدینش نباشند زندگی آن ها پیش نخواهد رفت.

سرزنش کردن کودک بعد از شکست در انجام کارها

یکی از عوامل ایجاد عدم اعتماد به نفس در کودکان سرزنش کردن آن ها توسط والدین می باشد. زمانی که کودکی در انجام کاری ناموفق می شود او را سرزنش نکنید، کودکان تجربه و پختگی بزرگسالی را ندارند.

بهتر است به جای سرزنش کردن دلایل شکست را به او توضیح دهید و بیان کنید که قطعا در دفعات بعدی او موفق خواهد شد. با سرزنش کردن، کودک را از کسب تجربه می ترسانید و شاید برای همیشه او را از انجام کاری که دوست دارد دور می کنید.

مشکلات خانوادگی

از دلایل عدم اعتماد به نفس در کودکان می توان به تاثیر دعوای والدین بر فرزندان اشاره کرد. در محیطی که مشکلات خانوادگی و اختلافات فراوان است کودکان همیشه دچار اضطراب می شوند، افکار منفی به ذهنشان هجوم می آورند و در نتیجه تمرکز خود را برای انجام کارها از دست خواهند داد.

برخی از کودکانی که در چنین خانواده هایی بزرگ می شوند چون زندگی خوبی را درمورد والدین مشاهده نمی کنند امید و انگیزه خود را از دست داده و دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند.

منع کردن کودکان از انجام کارهای جدید

محدود کردن کودکان و کمبود اعتماد به نفس

برخی از والدین با تهدید و ترساندن کودکان آن ها را از انجام کارهای جدید منع می کنند و هیچگاه اجازه کسب تجربه را به فرزندان خود نمی دهند. چنین والدینی معمولا زندگی را در یک چارچوب مشخص و محدود پیش می برند و با چنین رفتارهایی موجب ایجاد کمبود اعتماد به نفس در کودکان خواهند شد.

مقایسه کردن با دیگران

هیچگاه کودکان خود را با هم سن و سالانش مقایسه نکنید. قرار نیست اگر کودکی در یک زمینه مشخص استعدادی دارد کودک شما هم دقیقا همان توانایی را داشته باشد بلکه هر کودکی توانایی ها و استعدادهای منحصر به فرد خود را دارد که برای شکوفایی آن ها نیازمند حمایت والدین است.

با مقایسه کردن فقط کودک خود را تحقیر و سرخورده می کنید و اعتماد به نفس او را کاهش خواهید داد. پس به جای سرزنش کردن او را تشویق به شناسایی و شکوفایی استعدادهای فردی کنید.

تخریب شخصیت کودک در جمع

بدترین و ظالمانه ترین کاری که می توانید در حق فرزند خود انجام دهید این است که در جمع دوستانه و یا خانوادگی او را تحقیر و تخریب شخصیت کنید. کودک شما در این مواقع خجالت می کشد از خودش و شما متنفر می شود و هر آنچه هدف و آرزو برای آینده دارد را از بین خواهد برد، به تدریج منزوی شده و برای اینکه مورد تحقیر و تمسخر قرار نگیرد از جمع هایی که شما در آن حضور داشته باشید دور می شود.

تقویت اعتماد به نفس در کودکان

همانطور که گفتیم کمبود اعتماد به نفس در کودکان می تواند عوارض جدی برای دوران کودکی و حتی بزرگسالی داشته باشد از همین رو تقویت این توانایی و احساس از اهمیت بالایی برخوردار است و داشتن اعتماد به نفس بالا راهی برای رسیدن به خودباوری و در نهایت دست یابی به موفقیت در زندگی می باشد. در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین راه های تقویت اعتماد به نفس در کودکان می پردازیم:

کودکان را بدون در نظر گرفتن نتیجه کار تشویق کنید

تشویق کردن برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

فرزند خود را برای شروع کردن کار جدید تشویق کنید، در تمامی مراحل فعالیتش او را حمایت کنید، اگر اشتباه کاری را انجام می دهد او را راهنمایی کنید و هیچ زمان از شکست کودک خود ناراحت نشوید.

حتی اگر کودک شما به نتیجه منفی در کاری دست پیدا می کند او را تحسین کنید که شروع کردن هم، کار بزرگی است و حتما در دفعات بعدی موفق می شود، با این نوع رفتار شما از سرخوردگی فرزندتان جلوگیری کرده و موجب تقویت اعتماد به نفس او می شوید. کودک بیشتر از هر فردی به تحسین و تشویق والدین نیاز دارد پس کودکان خود را از این حس محروم نکنید.

برای پیدا کردن راه حل مشکلات به کودکان فرصت دهید

مداخله های بی جا و بیش از حد والدین منجر به وابستگی کودکان می شود، با این کار کودک شما قدرت تصمیم گیری و حل مشکلات به تنهایی را ندارد. برخی از والدین بیش از حد در زندگی کودکان مداخله می کنند و برخی هم نسبت به تربیت و یادگیری فرزندان خود بی اهمیت هستند. هیچ کدام از این دو روش صحیح نیست، والدین باید به موقع کودک خود را حمایت کنند و به موقع هم فرصت مستقل شدن را به او بدهند.

موضوع های جدید را برای یادگیری به کودکان معرفی کنید

فرزندان خود را در یک زمینه محدود نکنید، شاید کودک شما به نقاشی کشیدن علاقه ای نداشته باشد و به تهیه کاردستی تمایل نشان دهد. بنابراین برای کشف استعدادها و علایق کودکان زمینه ها و موضوعات مختلف را به آن ها معرفی کرده، در حد سن کودک وسایل مورد نیاز را در اختیارش قرار دهید.

با این کار شما کودک خود را خلاق می کنید و از گفتن جمله های من که بلدنیستم، تا الان چنین کاری را انجام ندادم و هیچوقت همچین چیزی را یاد نمی گیرم توسط فرزندتان جلوگیری خواهید کرد.

کودکان را به تمرین های مدوام تشویق کنید

در اکثر مواقع کاری را که کودکان برای اولین بار انجام می دهند نتیجه مثبتی به دنبال ندارد و موفقیت آمیز نخواهد بود زیرا کودکان نیاز به تمرین کردن دارند و باید آزمون و خطا را یاد بگیرند. در این مواقع نقش والدین و مربیان مهم می باشد زیرا آن ها باید به کودک آموزش بدهند که اگر برای اولین بار در یک موضوع با شکست مواجه می شود یا روش انجام یک کار را بلد نیست نباید ناامید شود بلکه به تمرین کردن ادامه دهد نه اینکه از شروع مجدد بترسد.

در چنین رخ دادهایی کودکان معمولا خود را بازنده می دانند زیرا در اولین تجربه خود در یک موضوع شکست خورده اند. بهتر است به کودکان خود توضیح دهید برنده کسی است که دست از تلاش برنمی دارد و از شروع مجدد نمی ترسد، با تشویق و حمایت کردن به تقویت اعتماد به نفس در کودکان خود کمک کنید.

اضطراب خود را به کودکان منتقل نکنید

تاثیر اضطراب والدین بر اعتماد به نفس در کودکان

برخی از والدین در رابطه با زندگی و موضوعات پیش روی کودکان خود دچار استرس می شوند، از اینکه فرزندانشان در انجام کارهای مختلف و یا شرکت در رقابت با کودکان دیگر شکست بخورند و موفق نشوند دچار اضطراب شده و در رفتارهای خود این ترس و نگرانی را نمایان می کنند.

کودکانِ چنین والدینی وقتی شرایط روحی پدر و مادر خود را می بینند از کلیت موضوع مورد نظر ترسیده و از انجام آن خودداری می کنند. در نهایت با ادامه دار شدن این رفتار والدین، کودکان دچار عدم اعتماد و عزت نفس خواهند شد.

همراه با کودکان دلایل شکست آن ها را بررسی کنید

یکی از راه های تقویت اعتماد به نفس در کودکان این است که به جای سرزنش کردن آن ها برای شکست خوردن در یک موضوع خاص و نسبت دادن صفات تحقیر آمیز به آن ها، همراه با خودشان دلایل شکست را بررسی کرده و راه حل های اصولی را به آنان پیشنهاد دهید. در این مواقع بهتر از کودک هم نظر خواهی کرده و بپرسید که به نظر او دلایل شکست چه بوده و چه راه حل هایی به ذهنش می رسد.

استعدادهای کودکان خود را شناسایی و پرورش دهید

یکی از بهترین راهکارها برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان، سوق دادن به مسیر درست موفقیت، ساختن آینده فرزندان، شناسایی و پرورش توانایی های آن ها می باشد. بدون شک هر کودکی تعدادی استعداد و توانایی فردی دارد که ممکن است با دیگر کودکان خانواده و اقوام متفاوت باشد.

بنابراین نباید به دیگر کودکان نگاه کنید و از استعدادهای آنان برای پیش بردن زندگی کودک خود استفاده کنید بلکه می توانید با راه های مختلفی که مشاوران در این زمینه به شما پیشنهاد می دهند شخصیت، علایق و توانایی های فردی کودک خود را شناسایی کرده، او را تشویق به پرورش استعدادهایش کنید و مورد حمایت قرار دهید.

در حد سن از کودک خود انتظار داشته باشید

قطعا توانایی های یک کودک 7 ساله با یک جوان 20 ساله متفاوت می باشد و مقایسه کردن افراد با یکدیگر موجب سرخوردگی و تضعیف اعتماد به نفس خواهد شد. بهتر است برای لذت بردن کودکان خود از زندگی و ترغیب به انجام کارهای مفید در حد سنی که دارند از آن ها انتظار انجام کارهای مختلف را داشته باشید.

با توجه به توضیحات گفته شده والدین، دیگر اعضای خانواده و مربیان کودکان بیشترین نقش را در تضعیف یا تقویت اعتماد به نفس آن ها دارند، پس بهتر است با اصول درست تربیت کودک آشنا شوید و آینده فرزندان خود را به نحو احسنت شکل دهید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی مفهوم کلی اعتماد به نفس پرداختیم، نقش آن را در زندگی و آینده کودکان بیان کردیم، علل و نشانه های کمبود اعتماد به نفس را توضیح دادیم و در نهایت به راه های تقویت این حس و توانایی اشاره کردیم. با توجه به اهمیت اعتماد به نفس در زندگی فعلی و آینده پیش روی کودکان، چنانچه در رابطه با این موضوع به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا کمبود اعتماد به نفس در کودکان برای آینده آن ها عوارض منفی دارد؟

بله، در زمینه های مختلفی از زندگی تاثیر گذار خواهد بود

آیا کمبود اعتماد به نفس در کودکان قابل جبران است؟

بله، می توانید با مراجعه به مشاور روند درمان را سریع تر کنید

آیا کمبود اعتماد به نفس در کودکان ناشی از شرایط خانوادگی می باشد؟

بله، نحوه تربیت و رفتار با فرزندان در این زمینه تاثیر گذر است

آیا کمبود اعتماد به نفس در کودکان مانع از موفقیت می شود؟

در اکثر مواقع چنین کودکانی یا موفقیتی را کسب نمی کنند و یا به سختی آن را به دست می آورند

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

ترس کودکان از تاریکی

ترس کودکان از تاریکی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور