عشق اول زنان
عشق اول زنان

عشق اول زنان + چگونه می توان عشق اول را فراموش کرد؟

از نظر روانشناسی عشق اول زنان همچون مردان به دلیل تجارب بسیاری از اولین ها و سوگیری های عاطفی جدید، به یاد ماندنی تر از عشق یا عشق های بعدی است. با این حال یک سوال که در این زمینه برای اغلب افراد مطرح می شود، آن است که چرا فراموش کردن عشق اول برای زنان آسان نیست؟ چرا آن ها برای از یاد بردن این تجربه به فرصت بیشتری نیاز دارند؟ 

حقیقت این است که تفاوت هایی بین ساختار ذهن و روان خانم ها وجود دارد که این پروسه را کمی دشوارتر می کند. در این مقاله می خواهیم دلایل اصلی را مورد بررسی قرار داده و بفهمیم که چگونه می توان عشق اول را فراموش کرد؟ همچنین، اگر در اینباره نیاز به راهنمایی بیشتر یا مشاوره دارید، می توانید با مشاوران ما تماس حاصل فرمائید. 

نظر روانشناسی در مورد عشق اول زنان چیست؟

نظر روانشناسی در مورد عشق اول زنان چیست؟

عشق دیر یا زود سر و کله اش در زندگی همه پیدا می شود و برای هر کسی با هر موقعیتی لذت ها و رنج های بسیاری را به همراه دارد. گرچه عشق زن و مرد ندارد اما اگر بگوئیم تاثیر عمیق تری بر روی زنان می گذراد، بیراه نگفته ایم. آن هم عشق اول که همانند همه اولین های دیگر به دلیل تازگی اش بسیار ماندگار از انواع عشق بعد است.

اما ماجرا به این سادگی ها هم نیست. عشق ها در طول تاریخ هم پایان خوش و وصال داشته اند، هم پایان نافرجام. در مورد پایان خوش که جای بحثی نیست اما عشق اول زنان اگر با شکست روبرو شود، می تواند اثرات مختلفی از جمله افسردگی به جای داشته باشد.

شاید دلیل آن هم تا حدودی مشخص باشد. زنان به علت داشتن احساسات قوی تری نسبت به مردان، بیشتر درگیر روابط احساسی و عشق شدید می شوند و همین امر وابستگی عاطفی یا دلبستگی را بیشتر می کند اما نمی توان پاسخ این سوال را به همین سادگی داد. برای درک بیشتر، بهتر است توضیحات بیشتری بدهیم.

چرا فراموش کردن عشق اول برای زنان آسان نیست؟

چرا فراموش کردن عشق اول زنان آسان نیست؟

در اینکه فراموشی عشق اول زنان سخت تر از مردان است، دلایل جسمی و روحی مختلفی در این امر نهفته است که باعث می شود مدت زمان فراموشی عشق در زنان و مردان اندکی متفاوت باشد.

هورمون ها نقش اساسی دارند

برای روشن شدن این قضیه باید سری به دنیای پزشکی بزنیم و فعل و انفعالاتی که در بدن رخ می دهد را مورد بررسی قرار دهیم.
شاید عجیب باشد اما بسیاری از پزشکان و روانشناسان، عشق را به اعتیاد و عده ایی نیز وسواس فکری یا حتی به وسواس شسشتو تشبیه کرده اند. علت این امر هم ترشح یک سری هورومون ها اعم از سرتونین، دوپامین و هورمون عشق یا همان اکسی توسین است.
تولید اکسی توسین در افراد عاشق بیشتر از حالت معمول تولید می شود و همان هورمونی است که رابطه مادر و فرزند را نیز قوی تر می کند و به هنگام رابطه جنسی نیز آزاد می شود. زمانی که عشق اول به سراغ زنان می آید، با ترشح زیاد این هورمون اولین اعتیاد را تجربه می کنند.

آن ها همانند یک فرد معتاد به مصرف الکل یا هر کدام از مواد مخدر دیگری، دوست دارند که معشوق خود را دائم ببینند و در کنارش باشند تا آن حس شادی حاصل از تولید اکسی توسین در هنگام دیدار را به دست آورند.
دوپامین نیز که به همراه استوکولین، سرتونین تولید می کنند نیز با وجود عشق، حالت سرخوشی و لذت را ایجاد می کنند و این امر باعث ایجاد وابستگی به معشوق می شود. بنابراین، می توان حدس زد که چرا فراموش کردن عشق اول برای زنان آسان نیست، البته این موضوع می تواند برای مردان نیز صادق باشد.

تجربه اولین های زندگی

تجربه اولین های زندگی در عشق اول زنان

فرض کنید برای اولین بار در زندگی تان به یک مکان زیبا سفر کرده اید. در این سفر جهای دیدنی را برای نخستین بار می بینید و لذت آن در ذهنتان می ماند. عشق اول زنان نیز چنین اثری دارد.

او برای اولین بار با دیدن کسی، قلبش به شدت می تپد، برای اولین بار دلتنگی از جنس دیگر را تجربه می کند، برای نخستین بار می خواهد که همه خوبی ها و زیبایی های دنیا را به شخصی تقدیم کند و هزاران اولین دیگر که همگی هیجانی متفاوت از گذشته را ارائه می کنند.

در روانشناسی عشق اول زنان گفته می شود که چون مغز به دنبال حفظ و به خاطر سپاری خاطرات لذت بخش است، همواره آنچه را گذشته مرور می کند و می خواهد مجددا به آن حالت برگردد. همین امر هم فراموش کردن معشوق قدیمی را دشوارتر می کند.

اولین شکست عشقی، اولین عشق قدرتمند است

عشق در دل او جوانه زده و از لحظات گوناگون اولین عشق خود خاطره دارد، به سختی می تواند نبود آن را بپذیرد. یکی از رایج ترین عواقب در شکست عاطفی عشق اول زنان این است که همواره منتظر برگشت معشوق خود هستند و جایگزین کردن شخص دیگر را غیر ممکن می دانند. البته چنین احساسی می تواند طول عمر متفاوتی در افراد داشته باشد اما پس از مدتی معمولا فروکش می کند.

اولین عشق، اولین های بسیاری را با خود می آورد

عشق اول زنان غالبا در سنین جوانی و نوجوانی رخ می دهد. آن ها با این تجربه احساس بزرگسالی می کنند و به نوعی رشد خود را احساس خواهند کرد. بعلاوه، اولین قرارها، جملات عاشقانه، ما شدن ها و به طور کلی خاطرات گذشته دائم مرور می شود. بعلاوه، چون این موضوع در سنین پائین تر رخ داده، می تواند خاطرات جوانی بسیاری را با خود به همراه داشته باشد.

بر روابط بعدی تاثیر می گذارد

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک غذای جدید را برای اولین بار تست کنید و به دلیل خوشمزگی زیاد دوست داشته باشید که آن را بارها امتحان کنید. حتی ممکن است ذائقه غذایی تان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
عشق اول زنان نیز چنین تاثیری دارد. این عشق می تواند روابط آتی را نیز تحت تاثیر قرار دهد و دوباره در جستجوی تجربه آن باشید اما برایتان پیش نیاید زیرا دیگر اولین نیست و آن هیجان سابق را ندارد.

چگونه می توان عشق اول را فراموش کرد؟

چگونه می توان عشق اول را فراموش کرد؟

قبل از اینکه به نحوه فراموش کردن عشق اول زنان بپردازیم، یک نکته را باید در نظر داشته باشیم. منظور از فراموشی این نیست که به طور کامل وجود چنین شخصی را از یاد ببریم.

ما انسان هستیم و تنها مگر در اثر آسیب به مغز یا آلزایمر وقایعی به این مهمی را کاملا فراموش نمائیم، حتی اگر سال های سال از آن سپری شود. بلکه مقصود این است که بپذیریم ماجرای عشق اول و معشوق تمام شده و باید زندگی را بدون او ادامه داد. حال برای محقق شدن چنین امری چه باید کرد؟

سعی نکنید با احساستان بجنگید

جنگیدن با احساس فقط استرس و اضطراب را بیشتر و فراموشی را سخت تر می کند. برای فراموش کردن عشق اول زنان بهتر است به جای آنکه به طور غیر واقعی همه چیز رابطه گذشته را بد جلوه دهند، حقیقت را بپذیرند و سعی کنند تا درس های جدیدی را بیاموزند تا در روابط بعدی موفق تر باشند. اگر خاطرات برایتان مرور می شود، به خود اجازه دهید تا از آن لذت ببرید تا به مرور فراموش شود.

به خود زمان بدهید

گرچه احوالات پس از شکست عشقی عشق اول زنان بسیار دردناک است اما باور داشته باشید که زمان معجزه خود را به شما نشان خواهد داد. یک هشدار جدی در این رابطه آن است که هرگز برای فرار از تنهایی و وضعیت کنونی رابطه جدیدی را شروع نکنید.

این کار به هیچ وجه صحیح نیست و تنها شما را در یک رابطه اشتباه قرار می دهد زیرا در این دوره شما بسیار آسیب پذیر هستید و حتی ممکن است مورد سوء استفاه قرار بگیرید.

اهداف بزرگ تان را از سر بگیرید

احتمال دارد که به دلیل افسردگی یا احساس درماندگی، پس از شکست عشق اول زنان دچار یک نوع روزمرگی و بی انگیزگی شوند. به این فکر کنید که روابط عاطفی گرچه مهم هستند اما تنها یک جنبه از زندگی را شامل می شوند و شما هنوز هزاران دلیل برای داشتن یک زندگی زیبا دارید.

ممکن است قبلا هدفی در سر داشته اید که نیمه کاره رها شده است. با برنامه ریزی و امید، مجددا تلاش خود را برای رسیدن به آرزوهایتان بیشتر کنید. یا اینکه اهداف جدیدی را در نظر بگیرید و سرگرمی های جذاب برای خود بسازید.

مثبت اندیش باشید

حتی اگر این کار در دوران فراغ برایتان سخت است، از تکنیک های مثبت اندیشی بهره ببریدو به دیگران عشق بورزید از لحظه های بودن در کنار دوستان یا خانواده لذت ببرید.

علیرغم برخی تلقین ها و کلیشه ها، عشق اول زنان را قدرتمندتر از پیش کند، به شرطی که روحیه ایی قوی داشته باشند. از تفریحات و فعالیت هایی که به شما انرژی می بخشد نیز غافل نشوید و باور کنید که هیچ کس جز خودتان شما را خوشبخت نخواهد کرد.

سخن پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا با ارائه توضیحات علمی به اینکه چگونه می توان عشق اول را فراموش کرد بپردازیم و به طور خاص بر روی عشق اول زنان تمرکز نمودیم.

با این وجود، در چنین مواقعی افراد به طور اختصاصی نیاز به صحبت با یک مشاور دارند تا متناسب با روحیات و شرایط آن ها را راهنمایی کند. تیم دکتر فکر با داشتن روانشناسان و مشاوران مجرب در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 آماده خدمت رسانی به تمامی هموطنان گرامی در شهرستان ها و تهران می باشند. 

چرا فراموش کردن عشق اول برای زنان آسان نیست؟

پاسخ به این سوال جنبه های مختلفی دارد که در مقاله به آن ها پرداخته شده است.

چگونه می توان عشق اول را فراموش کرد؟

مثبت اندیش بودن، زمان دادن به خود، تنظیم اهداف بزرگ و کوچک، بیشتر کردن روابط اجتماعی، محدود کردن زمان برای فکر کردن به گذشته و … را می توان از بهترین راهکارها دانست.

آیا می توان عشق اول را فراموش کرد؟

بله. اما منظور از فراموشی این نیست که به طور کامل وجود چنین شخصی را از یاد ببریم، بلکه باید بپذیریم ماجرای عشق اول و معشوق تمام شده و باید زندگی را بدون اون ادامه داد.

پس از سپری شدت چه مدت زمان از عشق اول می توان وارد رابطه جدید شد؟

این امر بستگی به مدت و میزان تاثیر رابطه قبلی دارد. برای دریافت راهنمایی های بیشتر با همکاران ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور