مشاوره وسواس فکری
مشاوره وسواس فکری

مشاوره وسواس فکری

مشاوره وسواس فکری برای افرادی که دچار اضطراب مزمن بوده و در مسائل مختلف یک سری افکار مزاحم، نگرانی ها، و رفتارهای چرخشی و تکراری را تجربه می کنند توصیه می شود. البته بسته دلایل بروز ، راه های درمان وسواس نیز متفاوت می باشد و تعداد جلسات هم متغیر خواهد بود. بر این اساس، هر چه شدت اختلال بیشتر باشد، ممکن است به طول درمان بیشتر طول بکشد و از انواع روش های ارائه مشاوره وسواس فکری استفاده شود.

متاسفانه بسیاری از افراد در کشور ما با وجود آنکه با چنین اختلالی دست و پنجه نرم می کنند، اما به دلیل عدم دسترسی به مشاوران و روانشناسان حاذق، نمی توانند به صورت حضوری مشاوره دریافت نمایند و زندگی شان مختل می شود. به همین منظور، مشاوره وسواس فکری تلفنی و آنلاین دکتر شرایطی را فراهم کرده تا همه هموطنان گرامی سوالات خود را در این زمینه مطرح کرده و راهنمایی دریافت کنند.

ضرورت مشاوره وسواس فکری در چیست؟

ضرورت مشاوره وسواس فکری در چیست؟

آیا تا بحال شده است که ذهن تان بر روی یک کار، تصویر یا موضوع خاص گیر کرده باشد و مدام نگران آن باشید؟ مثلا به ذهنتان می رسد که آیا شیر گاز را بسته اید یا خیر. آن را چک می کنید و می بینید که بسته است. با این حال، پس از دقایقی دوباره نگران می شوید که مبادا اشتباه کرده اید و گاز باز است. احتمالا این عمل را چندین بار تکرار می کنید و حتی در مسائل دیگر نیز اتفاق می افتد. افکار مزاحم به حدی می رسد که گویی از کنترلتان خارج می شوند.

چنین حالتی را اختلال وسواس فکری می گویند. ویژگی این نوع وسواس آن است که یک میل ناخواسته و تصویر ذهنی در فرد شکل می گیرد که با تکرارهای بیش از حد سبب ایجاد نگرانی بیش از حد شده و به فعالیت های روزانه آسیب می رساند.

در اینگونه موارد، با توجه به آنکه کنترل افکار مزاحم بسیار سخت می شود، شاید نتوان به خودی خود از شر آن ها خلاص شد و اوضواع رو به وخامت رود. به همین دلیل هم مشاوره وسواس فکری ضروری بنظر می رسد تا ریشه یابی درستی صورت گیرد و از درمان های موثر استفاده شود.

مشاوره وسواس فکری برای چه مواردی است؟

وسواس به طور کلی دارای دو عنصر مهم وسواس و اجبار می باشد. فروید یکی از نخستین افرادی بود که روی این موضوع کار کرد. بعدها تحقیقات زیادی رو آن انجام شد.

نکته مهمی که مشاوره وسواس فکری را بسیار ضروری می کند، این است که معمولا اولین راهکاری که افراد برای درمان وسواس خود به کار می گیرند، کنترل یا سرکوب افکار است. در حالی که این کار موجب تشدید و تشویش ذهن شده و حتی می تواند نتایج منفی تری را به دنبال داشته باشد.

اما یک نکته مهم که احتمالا برای شما هم جای سوال خواهد بود، این است که مشاوره وسواس فکری برای چه مواردی می باشد و چه مواقعی باید به مشاور مراجعه نمود. رایج ترین این موارد عبارتند از:

  • ترس از آلودگی ( وسواس شستشو) یا ترس از آلوده کردن خود یا دیگران ( مثلا با اینکه یک شی را بارها شسته اید، باز هم فکر می کنید که آلوده است)
  • ترس از صدمه زدن به دیگران به طور مستقیم و غیر مستقیم ( دائم از این می ترسید که مبادا رانندگی بد باعث آسیب رساندن به بقیه شوید )
  • ترس از نمایش تمایل غریزی غیر اخلاقی جنسی یا پرخاشگری ( نگرانی در مورد فحاشی، رفتار نامناسب یا بی احترامی کردن به دیگران)
  • حساسیت نسبت به نظم و تقارن ( استرس شدید درباره متقارن بودن وسایل و اشیاء که وسواس تقارن نام دارد)
  • افکار تهاجمی و وحشتناک ( اجتناب از حضور در موقعیت هایی که می توانند خطر آفرین باشند)
  • شمارش و رفع: شامل ترتیب دادن برخی چیزها با تعداد یا رنگ باشد. عدم رعایت موارد به ترتیب صحیح عددی یا قرارگیری صحیح قابل قبول نیست و می تواند آنقدر اضطراب شدید ایجاد کند که منجر به حملات هراس شود
  • داشتن شک یا افکار منفی
  • بررسی مجدد: یک مورد بارها و بارها بررسی می شود
  • اختلال احتکار: ترس از دست دادن وسایل منزل یا ابزارهای خاص
  • رفتارهای تکراری: شامل بسیاری از فعالیت های روزمره معمول است. بارها و بارها همان کار را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که صحیح است ،

علائم وسواس فکری اجباری چیست؟

علائم وسواس فکری اجباری چیست؟

ما در بالا توضیحات کلی را درباره خصوصیات وسواس فکری ارائه دادیم، اما در اکثر مواقع تشخیص دقیق این اختلال برای برخی از اشخاص دشوار است.

افراد مبتلا به OCD ممکن است علائم وسواس، اجبار یا هر دو را داشته باشند. این علائم می تواند در تمام جنبه های زندگی مانند کار، مدرسه و روابط شخصی تداخل ایجاد می کند.

اجبارهای رایج عبارتند از:

  • تمیز کردن بیش از حد وسایل کاربردی و  یا شستن مکرر دست ها و بدن
  • ترتیب و نظم چیزها به روشی خاص و دقیق
  • وسواس در مورد انجام دادن برخی کارها به صورت مکرر
  • شمارش اجباری
  • عدم توانایی در کنترل افکار و حداقل روزی یک ساعت را به گذراندن چنین افکاری می گذراند
  • هنگام انجام رفتارها یا تشریفات لذت نمی برد
  • برخی از افراد مبتلا به OCD نیز دارای اختلال تیک هستند. تیک های حرکتی ناگهانی، مختصر و تکراری مانند پلک زدن چشم و سایر حرکات چشم، صورتک زدن، جمع شدن شانه و تکان خوردن سر یا شانه نیز در این افراد دیده می شود.
  • عدم قطعیت و داشتن شک دائمی
  • نیاز به چیزهای منظم و متقارن
  • افکار پرخاشگرانه یا وحشتناک به علت از دست دادن کنترل و صدمه زدن به خود یا دیگران
  • افکار ناخواسته، از جمله پرخاشگری، یا موضوعات جنسی یا مذهبی

وسواس فکری چه زمانی نگران کننده می شود؟

اجبارهای OCD بدین مفهوم است که احساس می کنید مجبور به انجام آنها هستید. این رفتارهای تکراری یا اعمال ذهنی برای کاهش استرس و اضطراب ناشی از افکار مزاحم یا جلوگیری از اتفاق بد به وجود می آیند. در حالی که درگیر شدن در اجبارها هیچ لذتی ندارد و فقط باعث افزایش اضطراب می شود.

علائم ممکن است بیایند و بروند، و با گذشت زمان کاهش یافته یا بدتر شوند. افراد مبتلا به OCD غالبا سعی کنند با اجتناب از موقعیت هایی که وسواس آنها را برانگیخته است، به خود کمک کنند یا شاید از الکل یا مواد مخدر برای آرام کردن خود کمک بگیرند.

اگرچه بیشتر بزرگسالان مبتلا به OCD می دانند کاری که انجام می دهند منطقی نیست، اما برخی از بزرگسالان و اکثر کودکان خود متوجه این وسواس نمی شوند. گاهی والدین یا معلمان علائم OCD را در کودکان تشخیص می دهند.

اگر فکر می کنید OCD دارید، در مورد علائم خود با مشاوره وسواس فکری صحبت کنید. در غیر این صورت، می تواند در تمام جنبه های زندگی تاثیر منفی بگذارد.

دلایل بروز وسواس فکری چیست؟

دلایل بروز وسواس فکری چیست؟

فرضیه های زیادی در مورد علت های وسواس فکری وجود دارد و هنوز نمی توان به قطعیت گفت که چرا چنین مشکلی به وجود می آید. اما به نظر می رسد که عوامل زیر در پیدایش این اختلال نقش دارند.

ژنتیک و سابقه خانوادگی

مطالعات نشان می دهد که در صورت وجود این اختلالات در بستگان و سایر اعضای خانواده، مشکل به دیگر اعضا نیز منتقل می شود. بطوریکه، اگر بستگان درجه یک در کودکی یا نوجوانی دچار OCD شوند، خطر ابتلا به آن بیشتر خواهد بود.

کارشناسان معتقدند که ممکن است برخی از ژن ها در ایجاد اختلال وسواس نقش داشته باشند، اما آنها هنوز ژن خاصی را در این باره کشف نشده است. علاوه بر این، نمی توان گفت که همه افراد مبتلا به وسواس فکری، دارای یک عضو خانواده با این بیماری هستند. تحقیقات مربوط به ارتباط بین ژنتیک و وسواس ادامه دارد و ممکن است به بهبود تشخیص و درمان OCD کمک کند.

ساختار مغز و عوامل بیولوژیکی

طبق مطالعات انجام شده به نظر می رسد که بین این مشکل و عملکرد قسمت های مختلف مغز، یک سری ارتباطات وجود دارد. به عبارتی، شیمی مغز نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد. برخی تحقیقات نشان میدهد اختلال در عملکرد در قسمت های خاصی از مغز یا مشکل در انتقال برخی مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و نوراپی نفرین می تواند در ایجاد OCD اثرگذار باشد.

فاکتورهای محیطی

در برخی از مطالعات بین ترومای دوران کودکی و علائم وسواسی در بزرگسالی، ارتباطاتی کشف شده است. البته برای درک بهتر این رابطه، تحقیقات بیشتری لازم است.

احتمال می رود که عفونت استرپتوکوکی با بروز علائم وسواس فکری ارتباط داشته باشد. استرپتوکوکی، اختلالات عصبی روانپزشکی خود ایمنی کودکان می باشد.

همچنین ممکن است ضربه، تعرض به کودکان یا سایر وقایع استرس زا بتواند در پیشرفت OCD و سایر شرایط بهداشت روان نقش داشته باشند.

انواع روش های ارائه مشاوره وسواس فکری

انواع روش های ارائه مشاوره وسواس فکری

متخصصان بهداشت روان به طور کلی، روان درمانی، دارو درمانی یا ترکیبی از این دو را موثرترین روش برای درمان وسواس فکری می دانند.

در فضای امن درمانی، می توانید یاد بگیرید که چگونه بدون ناراحتی و اجبار، با ناراحتی که تجربه می کنید کنار بیایید. همچنین ممکن است مدتی را به تمرین این مهارت ها در خانه یا محیط های دیگر خارج از درمان بگذارید.

اگر علائم OCD شدید باشد یا به نظر برسد که شخص به درمان پاسخ نمی دهد، مشاوره وسواس فکری ممکن است شما را به روانپزشک ارجاع دهد تا درمان های لازم صورت بگیرد.

لازم به ذکر است که درمان کامل به علائم شما بستگی دارد. تحریک عمیق مغزی نوع جدیدی از درمان است که ممکن است در بهبود علائم OCD افرادی که به سایر روش های درمانی پاسخ نمی دهند، کمک کند.

این روش درمانی هنوز به طور کامل تائید نشده است و ممکن است برخی از خطرات سلامتی را به همراه داشته باشد.

گاهی اوقات مبتلایان به اختلال وسواس فکری، اختلالات روانی دیگری مانند انواع افسردگی، اضطراب فراگیر، و … را نیز داشته باشند. به همین دلیل، در مشاوره وسواس فکری احتمال وجود این بیماری مورد بررسی قرار می گیرد.

دارو درمانی

در حالی که در مشاوره وسواس یاد می گیرید که چگونه با علائم در درمان کنار بیایید، ممکن است فقط برای مدت کوتاهی دارو مصرف کنید. داروهایی که می توانند برای علائم OCD مفید باشند، شامل داروهای درمان افسردگی مانند مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین یا داروهای ضد روان پریشی باشد.

این داروها، علائم وسواس را کاهش می دهد. بسته به علائم و شدت آن ها، ممکن است دارو درمانی 8 تا 12 هفته طول بکشد تا بهبودی حاصل باشد. نکاتی که باید هنگام مصرف دارو برای وسواس فکری در نظر داشته باشید:

دقت داشته باشید که به هیچ وجه بدون مشورت پزشک دارو استفاده نکرده و حتما در ساعت های مشخصی آن ها را مصرف نمائید. همچنین، بدون اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت نمائید، مصرف دارو را قطع نکنید. قطع ناگهانی یک دارو ممکن است منجر به “برگشت مجدد” یا بدتر شدن علائم OCD شود.

هرگونه نگرانی در مورد عوارض جانبی را فوراً به پزشک اطلاع دهید. ممکن است به تغییر در دوز دارو یا داروی دیگری نیاز داشته باشید.

روان درمانی

روان درمانی وسواس فکری

تحقیقات نشان می دهد که انواع خاصی از روان درمانی، از جمله شناختی رفتاری می تواند به درمان وسواس فکری کمک کند.

یکی از مهم ترین تکنیک های روان درمانی، مواجهه درمانی است. در این شیوه، افرادی که OCD دارند در موقعیت هایی قرار می گیرند که وسواس را تحریک می کنند. درمانگر هرگز نباید شما را مجبور به انجام کاری کند که نمی خواهید انجام دهید.

اولین قدم این است که شما همه عوامل استرس زا یا وسواس و اجبارهای خود را توصیف کنید. سپس از شما خواسته می شود تا ترس ها و نگرانی هایتان از خفیف ترین به شدید ترین اولویت بندی نمائید. در مرحله بعد، درمانگر شما را در معرض خفیف ترین مورد قرار می دهد. مثلا ممکن است بخواهد که دستگیره یک در عمومی را لمس و بدون ترس بگیرید.

چنانچه پس از انجام این کار فورا بخواهید دستاتتان را بشویید، درمانگر می خواهد که اندکی صبر کنید. این صبر را در هر مرحله طولانی تر خواهید کرد و بتدریج در معرض اشیاء بیشتری قرار می گیرد که باید برای شستن بیشتر و بیشتر صبر نمائید.

با گذشت زمان، این قرار گرفتن در معرض تدریجی و پاسخ تاخیری به شما کمک می کند بدون ترس از شستن دست ها، کنترل ترس از میکروب در مکان های عمومی را کنترل کنید.

شاید عجیب به نظر برسد، اما این روش جدید برای مقابله مستقیم با ترس، باعث ترس یا وسواس کمتر و کمتر درباره میکروب ها می شود. مغز شما می فهمد که با متوقف کردن انجام اعمال اجباری ، اتفاق بدی نمی افتد.

احتمالاً وقتی اولین دستگیره را لمس کردید بسیار ناراحت می شوید. شاید هم حتی کمی وحشت زده شوید. اما بدن از توانایی شگفت انگیزی برای چیزی به نام عادت برخوردار است و در نهایت با انجام یک کار در گذر زمان، اضطراب کاهش می یابد. چیزی شبیه پریدن در استخر آب سرد است. هنگامی که به داخل می پرید، ممکن است ابتدا آب بسیار سرد باشد. اما بعد از مدتی بدن شما به دلیل عادت کردن، احساس خوبی خواهد داشت.

به همین ترتیب، وقتی که درمانگر برای مواجهه در طی یک دوره زمانی به شما کمک می کند، اضطراب تان کاهش می یابد تا جایی که به سختی قابل مشاهده خواهد بود یا حتی کاملاً محو می شود. سپس درمانگر می تواند در کسب اعتماد به نفس و یادگیری مهارت های ویژه برای کنترل اجبارها از طریق یک شناخت درمانی به شما کمک می کند. این جلسات معمولاً شامل 15 تا 20 جلسه برای در معرض قرار گرفتن است که حدود 90 دقیقه طول می کشد.

شناخت درمانی در مشاوره وسواس فکری معمولاً در طی 15 تا 20 جلسه انجام می شود، و مدت هر جلسه بین 50 تا 60 دقیقه است.

روش خیال پردازی

برای کسانی که ممکن است در برابر موقعیت های واقعی زندگی مقاوم هستند، قرار گرفتن در معرض تخیل که گاهی اوقات تحت عنوان تجسم نیز نامیده می شود، می تواند یک روش مفید برای کاهش اضطراب و برای حرکت به سمت جلو باشد. درمانگر با تجسم به ایجاد یک سناریو کمک می کند تا اضطرابی را که ممکن است فردی در یک موقعیت معمول تجربه کند، ایجاد شود.

آموزش به برگشت عادت

این مداخله شامل آموزش آگاهی، معرفی پاسخ رقابتی، حمایت اجتماعی، تقویت مثبت و غالباً روشهای آرام سازی است. آموزش آگاهی ممکن است شامل تمرین عادت یا تیک در مقابل آینه، تمرکز بر احساسات بدن و عضلات خاص، در قبل و حین انجام رفتار و شناسایی و ثبت زمان عادت یا تیک باشد. این تکنیک ها آگاهی از چگونگی و زمان ایجاد انگیزه ها را افزایش می دهد، و قدرت تغییر را در فرد بوجود می آورد.

درمان شناختی

راه های درمان وسواس

در درمان شناختی، به شما کمک می شود تا به این درک برسید که مغز پیام های خطا ارسال می کند و یاد می گیرید که این پیغام ها را شناسایی نمائید. همچنین، روش های پاسخگویی به این دردها را یاد می گیرید و از روش هایی استفاده خواهید کرد که در کاهش وسواس و اجبار تاثر گذار باشد. شناخت درمانی بر معانی و تجربیات خاص ما متمرکز است.

به عنوان مثال، اگر دوستی بدون تأیید از شما عبور کند، ممکن است عمل او را نادرست تفسیر نمائید و فکر کنید “مریم من را دوست ندارد زیرا سلام نکرده است.” و شاید با احساس تحقیر شدن باور کنید که فکرتان بسیار مهم یا معنی دار است. شناخت درمانی به شما کمک می کند تا از این افکار دور شوید، شواهد را از نزدیک ببینید و چیزی واقع بینانه تر یا دقیق تر به خود بگویید. در این حالت، پاسخ ممکن است این باشد: “چیزی در ذهن مریم است، اما من نمی دانم چیست؟”

شناخت درمانی در OCD همچنین بر تجربه افکار منفی متمرکز است. در حالی که اکثر مردم به راحتی چنین افکاری را رد می کنند، برخی دیگر آن را مهم و درست می دانند. بنابراین، باورهای آنها باعث می شود واکنش های متفاوتی نشان دهند و فکر کنند”من برای داشتن چنین فکری آدم بدی هستم!” تحقیقات نشان می دهد که باور داشتن به اینکه افکار منفی مهم است و تلاش برای نداشتن افکار “بد” در واقع نتیجه عکس می دهد.

معایب رفتار درمانی

اگرچه رفتار درمانی برای تقریباً دو سوم افرادی که درمان را کامل می کنند بسیار موثر است، اما اشکالاتی را نیز دارد.

متاسفانه در این نوع درمان که شامل مواجهه با بدترین ترس ها می شود، بسیاری از بیماران قبل از کامل شدن درمان، آن را نیمه کاره رها می کنند. در حالی که برای نتیجه گرفتن نایز است که تکالیف حتما در بین جلسات انجام شود. در غیر این صورت، هیچ تغییر خاصی در بیمار ایجاد نخواهد شد و حتی فرد نسبت به درمان بدبین می شود.

نکات مهم درباره انتخاب روش درمان وسواس فکری

نکات مهم درباره انتخاب روش درمان وسواس فکری

انجام درمان رفتاری یا شناختی برای OCD تصمیمی است که باید توسط مشاوره وسواس فکری، روانپزشک یا روانشناس به عنوان بخشی از برنامه درمانی اتخاذ شود. به نظر می رسد

مهم نیست که چه نوع درمانی را دنبال می کنید، بلکه بایستی همکاری لازم را با درمانگر داشته و تکالیف را بموقع انجام دهید. قبل از انجام روان درمانی، سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا حاضر هستم با چیزهایی که بیشتر از همه می ترسم روبرو شوم؟

آیا می توانم این هزینه را تأمین کنم؟

آیا حاضر هستم زمان لازم برای شرکت در جلسات هفتگی تا 20 هفته را بگذارم؟

علاوه بر رفتن به یک جلسه هفتگی، آیا من مایلم تکالیف مشق شب را در بین جلسات انجام دهم؟

تحقیقات نشان می دهد افرادی که نتایج خوبی در مشاوره وسواس فکری گرفته اند، افرادی هستند که انگیزه بالایی برای تغییر داشته و نسبت به تکالیف متعهد بوده اند.

اگر تصمیم دارید روان درمانی را به عنوان بخشی از برنامه درمانی خود بگذرانید، اطمینان حاصل کنید که با درمانگر خود راحت هستید. چنانچه احساس می کنید چیزی مانع از داشتن یک رابطه خوب می شود، از مطرح کردن آن نترسید. یک درمانگر یا مشاور خوب خوشحال خواهد شد که این موضوع را با او مطرح کرده اید و سعی می کند این مسائل را حل کند.

نحوه تشخیص اختلال وسواس فکری

اگر شما یا یکی از عزیزانتان علائم OCD دارید، با یک ارائه دهنده خدمات بهداشت روان صحبت کنید. آنها می توانند OCD را تشخیص دهند و با شما همکاری کنند تا موثرترین نوع درمان را پیدا کنند.

برای تشخیص وسواس فکری، متخصص از شما درمورد انواع علائمی که تجربه می کنید، سوالاتی می پرسد. تشخیص OCD به طور کلی مستلزم آن است که علائم بر عملکرد روزانه شما تأثیر بگذارد و حداقل یک ساعت از روز شما را به خود اختصاص دهد.

آنها همچنین تیک یا سایر علائم رفتاری احتمالی دیگر را بررسی خواهند کرد و درباره میزان بینش یا اعتقادات مربوط به وسواس و اجبارها بحث می کنند.

ارائه دهنده خدمات، همچنین از مدت زمان بروز علائم سوال خواهد کرد. نتایج یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که علائم وسواسی که از کودکی شروع می شوند، اغلب شدیدتر هستند.

چند نکته در مورد درمان وسواس فکری

علائم OCD بدون درمان ممکن است با گذشت زمان بدتر شده و بر روابط شخصی و کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که تاکید می شود از مشاوره تلفنی وسواس حتماً استفاده نمایید.

البته درمان همیشه هم آسان نیست. به ویژه گاهی درمان می تواند منجر به احساس اضطراب و پریشانی گردد. اما اگر به برنامه درمانی خود پایبند باشید، می توانید به نتایج خوبی دست پیدا کنید.

اگر به نظر نمی رسد که درمان واقعاً موثر واقع شود یا داروی شما عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند، با درمانگر خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد که درمانگر در انتخاب رویکردها یا نوع داروها تجدید نظر نماید. کار با یک درمانگر دلسوز که علائم و نیازهای شما را درک می کند، کلید اصلی پیشرفت است.

بیشترین درمان شناختی رفتاری هفته ای یک بار در مطب یک درمانگر و با تمریناتی در خانه بین جلسات انجام می شود. اگر OCD شما بسیار شدید است، ممکن است به جلسات مکرر بیشتری نیاز داشته باشید.

وسواس عملی چیست؟

وسواس عملی چیست؟

علیرغم آنکه ما تا بحال از ضرورت و چگونگی مشاوره وسواس فکری سخن گفتیم، اما یک نوع مهم دیگر وسواس، شکل عملی آن می باشد. در زیر تفاوت وسواس و اجبار توضیح داده شده است.

وسواس فکری، اصرار یا تصویر ذهنی مکرر است که اضطراب ایجاد می کند. علائم رایج عبارتند از:

  • ترس از میکروب یا آلودگی
  • افکار ممنوع یا تابوی ناخواسته شامل جنسیت، دین و آسیب
  • افکار پرخاشگرانه نسبت به دیگران یا خود
  • داشتن چیزهایی متقارن یا به ترتیب عالی

وسواس عملی پاسخی است به افکاری که در ذهن می گذرد.

  • تمیز کردن بیش از حد و یا شستن دست
  • ترتیب و ترتیب چیزها به روشی خاص و دقیق
  • به طور مكرر موارد را بررسي كنيد ، مانند اينكه مرتباً قفل بودن درب يا خاموش بودن اجاق را بررسي كنيد.
  • شمارش اجباری

توصیه های مشاوره وسواس فکری برای کنترل خانگی وسواس

استراتژی های خودیاری زیادی وجود دارد که می تواند در مقابله با چالش های مختلف OCD مورد استفاده قرار گیرد و انجام این فعالیت ها به راحتی و به تنهایی خارج از جلسات درمانی انجام می شود. در زیر این توصیه ها بیان شده اند.

تنفس عمیق

با تمرکز روی تنفس تان، هماهنگی ذهن و بدن تان نیز بیشتر شده و می تواند به آگاهی ذهنی شما کمک بسیاری نماید.

آگاهی ذهن به شما کمک می کند تا تمرکز خود را حفظ کرده و شما را افکار وسواسی دور نگه دارد. همچنین، یادگیری مراقبه می تواند راهی عالی برای کنترلC بهتر وسواس باشد.

علاوه بر این، تلاش برای ثبت آنچه در طول روز اتفاق می افتد، یک روش ایده آل برای هماهنگی بیشتر ذهن و بدن است. انجام این کار فقط چند دقیقه طول خواهد کشید و ممکن است در کاهش بسیاری از وسواس های فکری مفید باشد. دقت کنید که برای این کار باید ثابت قدم باشید.

خواب کافی و مناسب داشته باشید

در مشاوره وسواس فکری بر این موضوع تاکید می شود که خوب خوابیدن، می تواند در درمان بسیار موثر باشد. زمانی که خسته هستید و یا از توان کمی برای انجام امور خود برخوردارید، علائم وسواس افزایش می یابد.

از تکنیک های آرام سازی استفاده نمائید

مراقبه آگاهانه، یوگا، تنفس عمیق و تکنیک هایی از این دست برای افزایش تمرکز و کاهش استرس بسیار مفیدند. سعی کنید این تمرین ها را رد برنامه روزانه خود داشته و هر روز آن را انجام دهید.

چگونه یک مشاوره وسواس فکری خوب بیابیم؟

چگونه یک مشاوره وسواس فکری خوب بیابیم؟

یافتن مشاوره وسواس فکری خوب، برای افرادی که از این مشکل رنج می برند، حیاتی است. مسلما اگر امکان مراجعه حضوری به یک مشاوره خوب را داشته باشید، بسیار موثرتر خواهد بود.

البته ممکن است که به هر دلیلی نتوانید به یک مشاور خوب دست پیدا کنید، اما این امر نباید مانع از اقدام برای درمان شود.

مشاوره آنلاین و تلفنی دکتر فکر یکی از بهترین راه ها برای بهره بردن از مشاوره های کم هزینه و مطمئن است. این روش باعث می شود که هم از زمان تان صرفه جویی شود و هم در خانه براحتی از راهنمایی های لازم برخوردار شوید.

مزیت مشاوره آنلاین و تلفنی وسواس دکتر فکر

علاوه بر مزیتی که درباره مشاوره تلفنی و آنلاین نسبت به مشاوره حضوری ذکر شد، این روش مزایای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، از آنجایی که وسواس یک نوع اختلال است، به همین دلیل حضور بیماران در مراکز درمانی خود می تواند مشکلی جدید برای این افراد تلقی گردد.

چرا که گاها این افراد با حضور در این مکان ها، مدام نیاز به شستشو دست یا انجام سایر علائم وسواس دارند. در نتیجه تمرکز آن ها از جلسه مشاوره تلفنی وسواس پرت می شود. در این مواقع استفاده از مشاوره تلفنی وسواس می تواند بسیار مفید باشد.

تصورات نادرست در مورد وسواس فکری

با توجه به آنکه بسیاری از مردم اطلاعات زیادی در مورد وسواس ندارند، مشاوره وسواس فکری علاوه بر موارد فوق، نکاتی را در مورد باورهای اشتباه راجع به وسواس بیان می کند.

  • همه افراد مبتلا به وسواس، وسواس فکری درباره تمیز کردن دارند
  • فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری در طول زندگی با همان وسواس های مشابه روبرو خواهد شد. مضامین علائم OCD می توانند با گذشت زمان تغییر کنند
  • فرزند پروری بد، باعث اختلال وسواس فکری می شود. فرزندپروری معمولی حتی وقتی ناقص باشد باعث OCD نخواهد شد
  • مبتلایان به اختلال وسواس فکری بسیار حساس هستند. وسواس یک بیماری بهداشت روان است، نه یک ویژگی شخصیتی
  • افراد مبتلا به OCD خطرناک هستند. این تصور اشتباه است و افراد وسواسی بخاطر این مشکل باعث اسیب به دیگران نمی شوند.
  • OCD هرگز بهتر نخواهد شد. روش های درمانی زیادی وجود دارد که می تواند به هر دو وسواس و اجبار کمک کند.

سخن پایانی

ما دراین مطلب سعی کردیم به بررسی مزایای مشاوره وسواس فکری بپردازیم و انواع مشاوره وسواس فکری را نیز بررسی کردیم. از آنجایی که مشاوره وسواس فکری برای درمان می تواند کمک کننده باشد، ما به بررسی جزییات مشکل وسواس فکری و راه های برطرف کردن آن نیز پرداختیم.

آیا وسواس با استفاده از خدمات مشاوره وسواس فکری قابل درمان است؟

بله مشاوره وسواس فکری می تواند در درمان بسیار موثر باشد.

مشاوره وسواس فکری برای چه افرادی مناسب است؟

مشاوره وسواس فکری و عملی برای هر فردی که این مشکل را داشته باشد، موثر است.

آیا مشاوره وسواس فکری به صورت تلفنی نیز ارائه می شود؟

بله برای دریافت مشاوره وسواس فکری تلفنی، می توانید از دکتر فکر کمک بگیرید.

در مشاوره وسواس فکری عملی بهترین روش درمانی که توصیه می شود چیست؟

بهترین روش درمانی که در مشاوره وسواس فکری عملی توصیه می شود، با توجه به شرایط فرد اتخاذ خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

عوامل تحریک کنندگی افسردگی کدام اند

7 مورد از مهم ترین عوامل تحریک کنندگی افسردگی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور