جلوگیری از پشیمانی

7 نکته مهم جهت جلوگیری از پشیمانی

روش های جلوگیری از پشیمانی چیست؟ آیا افرادی که احساس پشیمانی می کنند، بیمار محسوب خواهند شد؟ چطور می توانیم از احساس پشیمانی جلوگیری کنیم و برای اینکه از پشیمانی جلوگیری کنیم، مواردی هستند که در این مطلب بررسی خواهد شد. در ادامه همراه ما باشید تا از این موارد اطلاعات کافی را بدست آورید.

احساس پشیمانی چیست؟

پشیمانی به عنوان یک احساس نفرت آمیز تعریف می شود که بر این باور متمرکز شده است که برخی از رویدادهای گذشته را می توان تغییر داد تا نتیجه مطلوب تری به دست آید.

این یک نوع تفکر خلاف واقع است، که شامل تصور راه هایی است که زندگی شما ممکن است متفاوت پیش رفته باشد. گاهی اوقات تفکر خلاف واقع ممکن است به معنای قدردانی از شانس خوب شما در اجتناب از فاجعه باشد اما در مواقع دیگر روی ناامیدی یا پشیمانی تمرکز می کند.

ویژگی های پشیمانی شامل موارد زیر می شود:

  • بر گذشته تمرکز می کند.
  • این یک احساس منفی و نفرت انگیز است.
  • منجر به مقایسه های صعودی می شود.
  • اغلب شامل سرزنش خود است.

دلیل اینکه حس پشیمانی اینقدر وحشتناک است این است که طبیعتاً به این معنی است که کاری وجود دارد که می توانستید انجام دهید، انتخابی که می توانستید انجام دهید یا اقدامی که ممکن بود انجام داده باشید که باعث می شود اتفاق خوبی بیفتد یا از چیزی وحشتناک جلوگیری کند.

پشیمانی فقط این نیست که آرزو کنیم وقایع به گونه ای دیگر پیش می رفت. بلکه شامل یک جنبه ذاتی از سرزنش خود و حتی احساس گناه است.

چگونه با پشیمانی مقابله کنیم؟

چگونه با پشیمانی مقابله کنیم؟

در حالی که نمی توانید از پشیمانی اجتناب کنید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن این احساسات انجام دهید. یا منفی بودن را از این احساسات خارج کنید و پشیمانی خود را به فرصت هایی برای رشد و تغییر تبدیل نمایید.

پشیمانی اغلب به عنوان یک احساس منفی شناخته می شود اما می تواند عملکرد مهمی داشته باشد و حتی گاهی اوقات به عنوان یک نیروی مثبت در زندگی شما عمل نماید. به عنوان مثال، پشیمانی می تواند انگیزه دهنده باشد. می تواند شما را به غلبه بر اشتباهات گذشته یا اقدامی برای اصلاح آنها سوق دهد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که هم پشیمانی تجربه شده و هم پشیمانی پیش بینی شده می تواند بر تصمیماتی که در آینده می گیرید تأثیر بگذارد. تلاش برای جلوگیری از پشیمانی در آینده می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کند.

پذیرش خود

تصدیق و پذیرش آنچه احساس می کنید ضروری است. وقتی خودتان و آنچه را که احساس می کنید بپذیرید، می توانید تشخیص دهید که ارزش شما با اشتباهات یا شکست های شما تعیین نمی شود.

پذیرفتن خود و احساساتتان به این معنا نیست که نمی خواهید چیزها را تغییر دهید یا بهتر انجام دهید. این فقط به این معنی است که شما می توانید تشخیص دهید که همیشه در حال یادگیری، تغییر و رشد هستید.

یادآوری

به خود یادآوری کنید که رویدادهای گذشته آینده شما را تعیین نمی کنند و شما می توانید انتخاب های بهتری در آینده داشته باشید.

بخشش خودتان

از آنجایی که پشیمانی شامل یکی از مؤلفه‌های احساس گناه و سرزنش خود است، یافتن راه‌هایی برای بخشیدن خود می‌تواند به تسکین برخی از احساسات منفی مرتبط با پشیمانی کمک کند. بخشیدن خود مستلزم انتخابی عمدی برای رها کردن خشم، رنجش یا ناامیدی است که نسبت به خود احساس می‌کنید.

پذیرش اشتباهات خود بخشی از این فرآیند است اما بخشش همچنین مستلزم آن است که شفقت به خود را تمرین کنید. به جای اینکه خود را به خاطر اشتباهات تنبیه کنید، با همان مهربانی و بخششی که به یکی از عزیزان خود نشان می دهید، با خود رفتار کنید.

پذیرش اشتباهات

نسبت به آنچه رخ داده است، ابراز پشیمانی از اشتباهات خود و اقدام برای جبران آن نیز می تواند مفید باشد. ممکن است نتوانید گذشته را تغییر دهید، اما برداشتن گام‌هایی برای بهتر شدن در آینده می‌تواند به شما کمک کند که خود را ببخشید و به جای نگاه کردن به عقب، به جلو حرکت کنید.

عذرخواهی بابت اشتباه

علاوه بر بخشیدن خود، ممکن است عذرخواهی از سایر افرادی که ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته اند نیز مفید باشد. این می تواند به ویژه مهم باشد اگر پشیمانی شما بر روی درگیری در روابط یا سایر مشکلاتی باشد که باعث ناراحتی و درد عاطفی شده است.

استفاده از کمک و مشاوره

یکی از راه‌های کمک کننده به کنار آمدن با احساس پشیمانی، استفاده از این تجربیات برای تقویت اقدامات آینده است. آنچه را که ممکن است تغییر داده باشید یا متفاوت انجام داده باشید، در نظر بگیرید اما به جای نشخوار کردن در مورد چیزهایی که قابل تغییر نیستند، آن را به عنوان یک فرصت یادگیری در نظر بگیرید که به شما امکان می دهد در آینده انتخاب های بهتری داشته باشید.

در واقعیت، ممکن است در گذشته فقط به این دلیل که دانش، تجربه یا آینده نگری لازم برای پیش بینی نتیجه را نداشتید، قادر به انتخاب «بهتر» نبوده باشید. شما انتخابی را که انجام دادید بر اساس آنچه در آن زمان می دانستید و ابزارها و اطلاعاتی که در اختیار داشتید انجام دادید.

به خود یادآوری کنید که اکنون که به دلیل چیزهایی که در گذشته آموخته اید، دانش لازم را دارید تا دفعه بعد که با معضلی مشابه مواجه شدید، انتخاب بهتری داشته باشید.

برای اطلاع از نحوه برخورد با کودکان خجالتی کلیک کنید.

احساس پشیمانی چیست؟

احساس پشیمانی شامل چه مواردی می شود؟

احساس پشیمانی را می توان به دو بخش تقسیم کرد:

  • یک حالت عاطفی منفی
  • ساخت شناختی یک رفتار یا تصمیم جایگزین

حتی اگر تصمیم یا رفتار جایگزین غیرممکن باشد، می‌تواند باعث شود که فرد پشیمان شده درجه‌ای از سرزنش را نسبت به خودش داشته باشد.

پشیمانی ممکن است با منفی نگری در مورد گذشته به طور کلی، یا در مورد یک حادثه خاص در گذشته مشخص شود. برای مثال، ممکن است فردی نسبت به نحوه گذراندن زندگی خود احساس بدی داشته باشد و دچار پشیمانی شود. از طرف دیگر، ممکن است فرد نسبت به یک حادثه خاص احساس بدی داشته باشد، مانند فریاد زدن بر سر مادرش در آخرین باری که او را دید و از آن احساس پشیمانی کند.

پشیمانی معمولاً یک احساس طولانی مدت است و افراد ممکن است بگویند که نمی توانند آن را از بین ببرند. با این حال، پشیمانی نیز می تواند یک احساس کوتاه مدت باشد. این واقعیت که پشیمانی با گذشته مرتبط است، می تواند پردازش آن را به ویژه دشوار کند زیرا اعمالی که منجر به پشیمانی شده است قابل تغییر نیستند.

احساس پشیمانی موضوعی رایج برای داستان های مربوط به دوران بلوغ و همچنین داستان هایی است که در آن افراد زندگی خود را بررسی می کنند.

چگونه پشیمانی می تواند مفید باشد؟

پشیمانی می تواند با کمک به فردی که آن را تجربه می کند برای کسب بینش و بهبود مهارت های تصمیم گیری آینده مفید باشد. تحقیقات دو دهه اخیر (2007) حتی این نظریه را ارائه می دهد که پشیمانی یک ساختار روانشناختی ضروری است که برای تصمیم گیری می تواند مهم و ضروری باشد.

پشیمانی همچنین می تواند مفید باشد زیرا نشان دهنده نیاز به یک اقدام اصلاحی است که می تواند افراد را به اجرای آن اقدام سوق دهد. در شرایط مناسب، این را می توان پیامد سودمند پشیمانی دانست.

سلامت روان و پشیمانی

حتی اگر پشیمانی تغییرات مثبتی در زندگی فرد ایجاد کند، معمولاً منجر به غمگین شدن افراد خواهد شد. پشیمانی ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • سوگیری در تصمیم گیری که منجر به انتخاب های ضعیف می شود
  • اضطراب ناشی از تفکر مکرر در مورد انتخاب یا رفتار بهتر
  • احساس مزمن غم و ناراحتی
  • احساس درجات مختلف گناه
  • شرمندگی
  • خشم

پشیمانی می تواند به طور قابل توجهی مانع شادی شود زیرا پشیمانی اغلب باعث می شود افراد نسبت به تصمیمات یا روش هایی که زندگی خود را در آن سپری کرده اند، احساس شرم، اندوه یا پشیمانی داشته باشند. گاهی اوقات پشیمانی می تواند منجر به افسردگی شود، اما افسردگی همچنین می تواند باعث ایجاد حس پشیمانی شود که قبلا وجود نداشت.

زندگی پر از انتخاب‌ها و مسیرهایی است که انتخاب نشده‌اند، بنابراین جای تعجب ندارد که مردم گاهی از تصمیم‌هایی که گرفته‌اند و تصمیم‌هایی که انجام نداده‌اند پشیمان شوند.

پشیمانی می تواند یک احساس فوق العاده دردناک باشد. این احساسات در حالی که ریشه در احساس پشیمانی، ناامیدی، گناه یا پشیمانی برای چیزهایی که در گذشته رخ داده است، می‌توانند تأثیر قدرتمندی بر زندگی شما در اینجا و اکنون داشته باشند. مشکل این است که وقتی از انتخاب های گذشته یا اشتباهات گذشته احساس پشیمانی می کنید، ممکن است گاهی اوقات لذت لحظه حال را از دست بدهید.

چه چیزی باعث پشیمانی می شود؟

هر زمان که از شما خواسته شود انتخابی داشته باشید، فرصتی برای پشیمانی وجود دارد. آیا تصمیم درستی گرفتید؟ آیا ممکن است اوضاع بهتر از این باشد؟ آیا اگر متفاوت انتخاب می کردید خوشحال تر می شدید؟

چنین پشیمانی‌ها گاهی بر امور پیش پا افتاده متمرکز می‌شوند (مثل اینکه آیا باید سوپ یا ساندویچ را برای ناهار می‌خوردید) و زندگی را تغییر می‌داد (مثل اینکه آیا باید شغل دیگری انتخاب می‌کردید یا با شریک دیگری ازدواج می‌کردید).

اما دقیقاً چه چیزی باعث می شود که افراد از برخی تصمیمات پشیمان شوند و از برخی تصمیمات پشیمان نشوند؟

اگر تصمیم شما خارج از دست شما بوده یا تا حد زیادی تحت تاثیر نیروهای خارجی بوده است، احتمال کمتری وجود دارد که نسبت به اتفاقی که افتاده احساس پشیمانی کنید. دلیل این امر این است که فرآیندهایی مانند ناهماهنگی شناختی و عقلانی، به طور ناخودآگاه مسئولیت شخصی شما را برای نتیجه به حداقل می رساند.

به عنوان مثال، اگر کالایی را خریداری کنید و بدانید که نمی توانید آن را پس دهید، کمتر احتمال دارد از خرید خود پشیمان شوید. به گفته محققان، افراد اغلب به طور ناخودآگاه بسیاری از پشیمانی های روزانه زندگی را سرکوب یا تحریف می کنند بدون اینکه حتی متوجه شوند که این اتفاق می افتد.

زمانی که فرصت های بیشتری برای تغییر عقیده خود دارید، مانند زمانی که می دانید می توانید یک مورد را برگردانید و چیز متفاوتی را انتخاب کنید، به احتمال زیاد آرزو می کنید که ای کاش متفاوت انتخاب می کردید. محققان از این اصل به عنوان فرصت یاد می کنند که نشان می دهد فرصت بیشتر منجر به پشیمانی بیشتر می شود.

روش های جلوگیری از پشیمانی

مردم بیشتر از چه چیزی پشیمان هستند؟

در یک مطالعه قدیمی‌تر که در سال 2008 منتشر شد، محققان داده‌های بایگانی را تجزیه و تحلیل کردند تا بیشتر در مورد مناطقی که به احتمال زیاد باعث ایجاد احساس پشیمانی می‌شوند، اطلاعات بیشتری کسب کنند. نتایج نشان داد که شش مورد از متداول‌ترین پشیمانی‌ها در زمینه‌های تحصیل، شغل، عاشقانه، فرزندپروری، خود و اوقات فراغت متمرکز بوده است.

تاثیر پشیمانی

پشیمانی می‌تواند بر جسم و ذهن شما تأثیرات جسمی و روحی بگذارد. احساس پشیمانی اغلب می تواند منجر به علائم فیزیکی مانند تنش عضلانی، اختلالات خواب، تغییر در اشتها، سردرد، درد عضلانی، درد مفاصل و استرس مزمن شود.

مطالعات نشان داده اند که پشیمانی مداوم می تواند خطر مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه، درد مفاصل و سلامت کلی ضعیف تر را افزایش دهد.

نشخوار مداوم پشیمانی گذشته می تواند منجر به علائمی مانند اضطراب، افسردگی، اعتماد به نفس ضعیف، درماندگی و احساس ناامیدی شود.

ترس از پشیمانی آینده نیز می تواند بر رفتار شما تأثیر بگذارد. پشیمانی پیش‌بینی‌شده یا باور به اینکه در آینده از چیزی پشیمان خواهید شد نیز می‌تواند در ریسک‌پذیری و رفتارهای مرتبط با سلامتی که امروز انجام می‌دهید نقش داشته باشد.

وقتی مردم فکر می‌کنند انجام کاری منجر به پشیمانی بیشتر می‌شود، احتمال کمتری دارد که درگیر رفتارهای مخاطره‌آمیز شوند و هنگامی که مردم فکر می کنند که اقدام نکردن منجر به احساس پشیمانی می شود (مانند مراقبت نکردن از سلامتی خود یا انجام ندادن ورزش منظم)، احتمال بیشتری دارد که اقداماتی را برای جلوگیری از پشیمانی های مورد انتظار انجام دهند.

روش های جلوگیری از پشیمانی

ما در قسمت های فوق سعی کردیم روش های مقابله با پشیمانی را شرح دهیم، حال در این قسمت روش های جلوگیری از پشیمانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

همه چیز را اینقدر جدی نگیرید.

البته زندگی جدی است. مردم مهم هستند پول برای زندگی مهم است. هیچ کس دوست ندارد دیگران رنج بکشند. اما در عین حال برای مقابله با تمامی وضعیت های سخت، کمی شوخ طبیعی و جدی نگرفتن شرایط نیز مورد نیاز است.

 از ذهن برای فکر کردن استفاده کنید نه احساس.

دکتر کاپیل گوپتا می گوید، رهایی از ذهن می تواند منجر به سعادت و روشنگری شود. این ذهن شماست و نه قلب شما که باعث استرس، نگرانی و ناامیدی شما می شود. ما باید از ذهن برای یادگیری و خلق کردن استفاده کنیم.

با چند نفر ارتباط عمیق برقرار کنید.

برای خودتان دایره ارتباطی داشته و سعی کنید افراد این دایره را تا ابد نزد خود نگاه دارید. توجه کنید که این دایره باید به نوعی از شما بهتر باشند تا از آن ها موارد جدیدی را بیاموزید.

تنها قاضی خود باشید.

خودتان تنها فرد مهم زندگی خودتان هستید. سعی کنید نظرات دیگران را تا جای ممکن کم رنگ کرده و تنها به خودتان اهمیت دهید.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی روش های جلوگیری از پشیمانی بپردازیم. اینکه احساس پشیمانی چیست؟ و چگونه با پشیمانی مقابله کنیم؟ نیز مورد بررسی قرار گرفت. اگرچه به صورت کلی پشیمانی تاثیرات منفی روی افراد می گذارد، اما اگر روش های کنترل این احساسات را بدانید، می تواند منجر به ایجاد تاثیر مثبت نیز روی شما شود. اگر شما نیز با این احساس درگیر هستید و نیاز به کمک و مشاوره دارید، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

آیا احساس پشیمانی همیشه مضر است؟

در اغلب اوقات مضر است؛ اما اگر روش کنترل آن را بدانید ممکن است مفید نیز واقع شود.

اصلی ترین دلیل احساس پشیمانی چیست؟

این احساس دلایل مختلفی دارد؛ اما زمانی که فرد حس کند می تواند تصمیمات قبلی را تغییر دهد، بیشتر دیده خواهد شد.

تاثیرهای احساس پشیمانی چیست؟

اختلالات خواب، افسردگی، استرس و بسیاری موارد دیگر از تاثیرات آن هستند.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

اختلال انطباقی

اختلال انطباقی چیست؟ + علائم، نحوه تشخیص و درمان آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور