بی اشتهایی در دوران بارداری
بی اشتهایی در دوران بارداری

علل بی اشتهایی در دوران بارداری در ماههای مختلف + نحوه درمان آن

همانطور که افزایش وزن بی وریه در دوران بارداری می تواند مشکل ساز باشد، بی اشتهایی در دوران بارداری نیز یکی از مشکلات شایع است و باید به آن رسیدگی شده و حتماً برطرف شود. به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه قصد داریم علل بی اشتهایی در دوران بارداری در ماههای مختلف و همچنین درمان بی اشتهایی در دوران بارداری را بررسی کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

بی اشتهایی در دوران بارداری چقدر خطرناک است؟

طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا، تقریباً هفت میلیون زن آمریکایی هر ساله از اختلالات خوردن رنج می برند که شیوع آن در سال های باروری به اوج خود می رسد. اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی می تواند دوره های قاعدگی را متوقف کند و مشکلات باروری را برای زوج هایی که امیدوارند باردار شوند ایجاد کند، اما این بدان معنا نیست که باردار شدن در حالی که با اختلال خوردن دست و پنجه نرم می کنید غیرممکن است.

شیوع اختلالات خوردن در زنان باردار ناشناخته است. با این حال، اینگونه برداشت می شود که اختلالات خوردن در دوران بارداری رخ می‌دهد. اما بی اشتهایی عصبی چقدر برای یک زن باردار و کودک در حال رشد او خطرناک است؟ در پاسخ به این سوال نیز باید بگوییم اگر به آن رسیدگی نشده و برطرف نگردد، می تواند بسیار خطرناک باشد.

آیا می توانید با بی اشتهایی عصبی باردار شوید؟

بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند که مبتلا شدن به بی اشتهایی عصبی در مقطعی از زندگی خود به معنای نابارور بودن یک زن است. این کاملا نادرست است! در واقع، زنانی که از بی اشتهایی عصبی بهبود یافته اند و وزن مناسبی دارند، می توانند بارداری شاد و سالمی داشته باشند. در حالی که زنان با سابقه اختلالات خوردن باید از محرک های بارداری (مانند افزایش وزن و سایر تغییرات در بدن) آگاه باشند، هیچ دلیلی وجود ندارد که فردی با سابقه اختلال خوردن نتواند باردار شود.

این مشکل زمانی به وجود می آید که زنان مبتلا به اختلالات خوردن فعال باردار شوند. زنانی که به دلیل بی اشتهایی عصبی دچار کمبود وزن و سوءتغذیه هستند، ممکن است از پریودهای نامنظم یا آمنوره یا عدم وجود دوره قاعدگی رنج ببرند. در نتیجه، آنها ممکن است تصور کنند که قادر به باردار شدن نیستند و به طور مداوم از پیشگیری از بارداری استفاده نمی کنند. این می تواند منجر به بارداری ناخواسته شود که به ویژه در خانمی که از بی اشتهایی عصبی رنج می برد به دلیل ارتباط بین کمبود وزن و عوارض بارداری می تواند خطرناک باشد.

اهمیت افزایش وزن در بارداری

افزایش وزن در دوران بارداری مهم است است. یک زن باردار به طور متوسط ​​روزانه 250 تا 300 کالری بیشتر از زنان غیرباردار نیاز دارد. این مواد مغذی درشت و ریز مغذی اضافی رشد کودک را حفظ کرده و مواد غذایی جنین در حال رشد را تامین می‌کند.

ایده افزایش وزن ممکن است کمی برای زنان باردار ترسناک باشد، اما این یک مرحله مهم در روند بارداری است.

به گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان “میزان وزن به دست آمده در دوران بارداری می تواند بر سلامت فوری و آینده یک زن و نوزادش تاثیر بگذارد.”

در حالی که هر بدن متفاوت است، طبق ACOG، میانگین افزایش وزن در دوران بارداری بین 11 تا 40 پوند است که در درجه اول به شاخص توده بدنی قبل از بارداری بستگی دارد.

میانگین افزایش وزن بالاتر نشان دهنده توصیه برای فردی است که بارداری خود را با وزن کمتری شروع می کند، که برابر با BMI کمتر از 18.5 است.

بی اشتهایی در دوران بارداری می تواند به چه مشکلاتی منجر شود:

  • مشکل در شروع شیردهی
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری
  • تاخیرهای رشدی

بی اشتهایی عصبی ممکن است مانعی برای افزایش وزن مناسب در دوران بارداری باشد. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که زنان قبل از بارداری به وزن مناسبی دست یابند، اما در صورت بارداری ناخواسته ممکن است همیشه این امکان وجود نداشته باشد. زنانی که قبل از بارداری دچار کمبود وزن هستند و BMI آنها زیر 18.5 است، برای حمایت از بارداری سالم نیاز به افزایش وزن بیشتری در طول بارداری نسبت به زنان با BMI طبیعی دارند. آنها در دوران بارداری باید 28 تا 40 پوند اضافه وزن داشته باشند که برای حمایت از رشد کودک به 400 کالری اضافی در روز نیاز خواهند داشت.

افزایش وزن در دوران بارداری مهم است؛ زیرا بین افزایش وزن مادر و وزن جنین رابطه مستقیمی وجود دارد. در نتیجه، زنی که وزن کم دارد، در معرض خطر بیشتری برای به دنیا آوردن نوزادی کم وزن است. این می تواند شانس بقای نوزاد را در روزهای اولیه پس از زایمان کاهش دهد.

زنانی که در دوران بارداری از بی اشتهایی عصبی رنج می برند، 2.3 برابر بیشتر احتمال دارد نوزادی با وزن کم به دنیا بیاورند و 1.5 برابر بیشتر در معرض مرگ جنین هستند. این به طور مستقیم به این دلیل است که اکثر زنان مبتلا به بی اشتهایی در زمان بارداری دچار کمبود وزن هستند. مطالعات تحقیقاتی نشان داده‌اند که زنان مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی قبلی که در زمان بارداری وزن طبیعی داشتند، نسبت به زنان معمولی احتمال تولد نوزاد کم وزن یا مرگ جنینی نداشتند.

درمان بی اشتهایی در دوران بارداری

عوارض بی اشتهایی در دوران بارداری

وزن کم هنگام تولد تنها عارضه ای نیست که می تواند از بی اشتهایی عصبی در دوران بارداری ایجاد شود. بی اشتهایی عصبی همچنین خطرات دیگری را برای مادر و نوزاد به همراه دارد.

بی اشتهایی بالاترین میزان مرگ و میر را در بین هر بیماری روانی دارد و حدود 5 درصد موارد منجر به مرگ و میر می شود. این خطر در دوران بارداری افزایش می یابد، به خصوص اگر مادر از علائمی مانند هیپوترمی (دمای پایین بدن)، برادی کاردی (ضربان قلب آهسته)، افت فشار خون (فشار خون پایین) یا ادم (احتباس مایعات) رنج می برد.

زنان مبتلا به بی اشتهایی فعال در دوران بارداری در معرض خطر بیشتری برای زایمان از طریق سزارین (به جای زایمان واژینال) هستند. سزارین زنان را در معرض خطر ابتلا به عفونت پوشش داخلی آندومتر، خونریزی پس از زایمان، ترومبوز ورید عمقی و جفت سرراهی (در دوران بارداری بعدی) قرار می دهد. در بسیاری از مواقع، زنانی که یک بار از طریق سزارین زایمان می کنند، برای کاهش خطر پارگی رحم، حاملگی های بعدی را نیز از طریق سزارین انجام می دهند.

سزارین روش های نسبتاً ایمنی هستند اما به ندرت ممکن است بر جنین تأثیر بگذارند. نوزادانی که از طریق سزارین به دنیا می آیند به دلیل سن حاملگی نادرست و برخی مشکلات تنفسی در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس هستند. آنها 50 درصد بیشتر احتمال دارد که آپگار کمتری داشته باشند.

وزن کم بدن در دوران بارداری، به دلیل بی اشتهایی عصبی، ممکن است منجر به وضعیتی به نام محدودیت رشد داخل رحمی شود. IUGR زمانی اتفاق می افتد که کودک فضای کافی برای رشد نداشته باشد و در نتیجه زایمان زودرس و رخ می دهد. نوزادانی که به این روش به دنیا می آیند وزن کمتری دارند و ممکن است کمتر زنده بمانند.

بی اشتهایی در دوران بارداری می تواند منجر به عوارض اضافی پس از زایمان شود. بی‌اشتهایی زن معمولاً با پیشرفت بارداری بدتر می‌شود و به دنبال آن وضعیت او پس از زایمان وخیم می‌شود. اگر حاملگی او به دلیل تولد نوزاد کم وزن نیز پیچیده باشد، ممکن است در آینده از بیماری قلبی عروقی، بیماری انسدادی ریه و سایر مشکلات رنج ببرد.

اگر باردار هستید و از بی اشتهایی عصبی رنج می برید چه کاری باید انجام دهید؟

اگر متوجه شدید که باردار هستید و از رفتارهای اختلال خوردن رنج می برید، مهم است که با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود در مورد مشکلات خود صادق باشید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دوران بارداری شما ممکن است بخواهد افزایش وزن و رشد کودک شما را با دقت بیشتری دنبال کند تا اطمینان حاصل شود که بارداری شما در مسیر سالمی پیشرفت می کند.

 ممکن است لازم باشد قرار ملاقات های اضافی را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود یا با یک متخصص تغذیه تنظیم کنید که می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که تغذیه مورد نیاز برای حفظ رشد کودک خود را دریافت می کنید.

گروه‌های مشاوره و حمایت همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا با تغییرات بارداری سازگار شوید و برای این مرحله جدید در زندگی خود آماده شوید و در عین حال نگرانی‌های خود را در مورد اختلال خوردن مدیریت کنید.

بی اشتهایی چگونه بر بارداری تاثیر می گذارد؟

بی اشتهایی می تواند به طرق مختلف بر بارداری تأثیر بگذارد، که با احتمال باردار شدن شروع می شود. میزان بارداری برنامه ریزی نشده در زنان مبتلا به بی اشتهایی بیشتر است. این نتیجه می تواند به دلیل تعامل بین رفتارهای اختلال خوردن و اثربخشی برخی روش های پیشگیری از بارداری یا به دلیل دوره های نامنظم و عدم اطمینان در مورد باروری باشد.

اگر یک زن مبتلا به بی اشتهایی باردار شود، تامین انرژی مورد نیاز مادر و نوزاد دشوار است. اگرچه بسیاری از زنان درک می کنند که فرزندشان به تغذیه نیاز دارد، اما اختلال آنها می تواند عملی کردن این امر را برای آنها دشوار کند.

رشد ضعیف جنین یا دوره های رشد

کمبود انرژی

کمبود مواد مغذی

گذشته از اثرات فیزیکی بی اشتهایی بر بارداری، می تواند برای سلامت روان نیز بسیار تاثیرگذار باشد. زنان ممکن است احساس گناه، اضطراب یا احساسات بد دیگری را تجربه کنند.

علائم بی اشتهایی می تواند در دوران بارداری ادامه یابد یا حتی بدتر شود. بی اشتهایی می تواند خطر عوارض بارداری را افزایش دهد. دریافت کالری محدود و مواد مغذی ضروری کمتر می‌تواند بر رشد و تکامل کودک تأثیر بگذارد و حمل یک نوزاد سالم را به چالشی تبدیل کند.

سقط جنین: بی اشتهایی می تواند خطر سقط جنین را در دوران بارداری افزایش دهد. لکه بینی در دوران بارداری می تواند نشانه ای از سقط جنین باشد و زنانی که این را تجربه می کنند باید فورا به پزشک مراجعه کنند.

نقایص مادرزادی: برخی از نقایص مادرزادی در زنان باردار با سابقه بی اشتهایی شایع تر است.

مشکل در بارداری: سابقه بی اشتهایی یا بی اشتهایی فعلی می تواند بر بارداری تأثیر بگذارد زیرا اختلالات خوردن می تواند بر هورمون های خاصی و چرخه قاعدگی تأثیر گذار باشد.

عوارض بارداری مرتبط با بی اشتهایی می تواند برای زنان اضطراب آور باشد. حمایت پزشکان و سایر متخصصان سلامت می تواند به ارائه نظارت و مشاوره برای بارداری ایمن کمک کند.

علل بی اشتهایی در دوران بارداری در ماههای مختلف

آمار بی اشتهایی در دوران بارداری

بی اشتهایی می تواند یک بیماری خصوصی باشد. بسیاری از زنان در سکوت رنج می برند. به دلیل این ویژگی، تشخیص دقیق تعداد زنان در دوران بارداری با بی اشتهایی دشوار است. با این حال، تقریباً 0.9٪ از زنان در ایالات متحده معیارهای تشخیص بی اشتهایی را دارند که بسیاری از آنها در سنین باروری هستند.

جالب توجه است، آمار بی اشتهایی و بارداری نشان می دهد که چگونه بارداری یک اختلال خوردن می تواند از زن به زن متفاوت باشد. برای برخی از زنان، افزایش وزن بارداری می تواند علائم بی اشتهایی را بدتر کند. برای برخی دیگر، علائم اضطراب می تواند در طول بارداری به دلیل نگرانی در مورد تأثیر آن بر جنین بهبود یابد.

یافتن درمان برای بی اشتهایی

درمان بی اشتهایی معمولاً به ترکیبی از روان درمانی و مشاوره تغذیه نیاز دارد. در موارد شدید، این ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشد. در حالی که هیچ دستورالعمل مشخصی برای درمان بی اشتهایی وجود ندارد، اما معمولاً شامل رسیدگی به دلایل اساسی افزایش وزن نامنظم، ارزیابی کمبودهای تغذیه ای و یادگیری مجدد رفتارهای غذایی وجود دارد.

در حالت ایده آل، درمان بی اشتهایی باید قبل از باردار شدن یک زن انجام شود. با این حال، این همیشه امکان پذیر نیست و هنوز گزینه های زیادی برای حمایت از زنان مبتلا به بی اشتهایی در طول بارداری وجود دارد. درمان بی اشتهایی در دوران بارداری می تواند به سلامت روان مادر در دوران بارداری کمک کند. درمان از سوی متخصصان پزشکی همچنین از سلامت جسمانی مادر و سلامت کودک او حمایت می کند.

درمان بی اشتهایی در دوران بارداری با آنچه معمولاً انجام می شود متفاوت است. تیم درمان باید شامل یک متخصص سلامت مادر مانند یک متخصص زنان و زایمان، یک روانپزشک، یک متخصص تغذیه و هر حرفه ای دیگری باشد که ممکن است مناسب باشد. درمان اغلب شامل مصاحبه انگیزشی یا درمان شناختی رفتاری است.

زنانی که با بی‌اشتهایی دست و پنجه نرم می‌کنند می‌توانند خانواده‌های سالمی داشته باشند و بارداری نیز ممکن است فرصتی برای جستجوی درمان و حمایت برای اختلال خوردن باشد.

خطرات بی اشتهایی بارداری

آمارهای مرتبط با بی اشتهایی در دوران بارداری

اختلالات خوردن از جمله بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی، و سایر اختلالات تغذیه یا خوردن معمولاً در دوران نوجوانی یا جوانی ظاهر می شوند و به طور نامتناسبی بر زنان تأثیر می گذارند. یکی از اختلالات در دوران بارداری، بی اشتهایی است که باید به آن رسیدگی شود زیرا در صورتی که شدید باشد می تواند بر سلامت مادر و جنین تاثیر بگذارد.

تحقیقات در مورد بروز اختلالات خوردن در دوران بارداری (و به طور کلی) بی اشتهایی در دوران بارداری محدود است. علاوه بر فقدان نسبی مطالعات، نتایج مطالعاتی که ما انجام می‌دهیم ممکن است به دلیل عدم تمایل بسیاری از زنان باردار به اعتراف به اختلالات خوردن نادرست باشد. برخی تخمین‌ها نشان می‌دهند که این مشکل بین 5 تا 8 درصد از زنان مشاهده می شود. مطالعه ای که در نروژ انجام شد نشان داد که از هر 21 زن، یک زن در دوران بارداری دچار اختلالات تغذیه ای بوده که اختلال پرخوری شایع ترین آن است.

داشتن اختلال خوردن و تمایل به بارداری

اگر اختلال خوردن یا مشکلاتی از این قبیل دارید و می خواهید باردار شوید، ممکن است توصیه شود که بارداری را به تعویق بیندازید و ابتدا به دنبال درمان اختلال خوردن خود باشید. زیرا در این حالت شما قوی‌تر و سالم‌تر خواهید بود و بهتر برای چالش بارداری و والدین آماده خواهید شد.

درمان بی اشتهایی در دوران بارداری

درخواست کمک چیزی است که بسیاری از افرادی که با اختلال خوردن دست و پنجه نرم می کنند با آن مشکل دارند. در ابتدا باید به شما بگوییم که در میان گذاشتن این مشکل  با پزشکان می تواند به شما در کنترل آن کمک بسیاری نماید.

پزشکان همچنین پیشنهاد می‌کنند که در مورد نیازهای تغذیه‌ای کودک خود را آموزش دهید و در صورت نیاز به حمایت تغذیه‌ای بیشتر، با یک متخصص تغذیه، ترجیحاً کسی که تجربه اختلالات خوردن را دارد، مشورت کنید.

فراتر از درمان پزشکی و سلامت روان، پزشکان توصیه می‌کنند راه‌هایی برای ارتباط با کودکی که در داخل بدن شما رشد می‌کند پیدا کنید و بدن باردار خود را دوست داشته باشید و بپذیرید. می توانید با صحبت با کودک خود شروع کنید.

پزشکان می گویند: «هرچه بیشتر با کودکی که در درون شما رشد می‌کند ارتباط برقرار کنید، ممکن است از تغییرات مرتبط با آن ناراحتی کمتری داشته باشید. همچنین یافتن اطمینان در دانستن اینکه تغییرات بدن شما موقتی هستند نیز مفید است.

در یوگای دوران بارداری یا فعالیت‌های هوازی کم‌تأثیر، مخصوص نیازهای افراد باردار، ثبت نام کنید تا بدن خود را برای زایمان قوی نگه دارید و به یاد داشته باشید تا زمانی که می‌توانید خودتان را دوست داشته باشید وکارهایی را انجام دهید که احساس خوبی به شما می‌دهد و به آرامش تان کمک خواهد کرد.

خلاصه مطلب

بی اشتهایی در دوران بارداری می تواند از عوامل بسیاری نشات بگیرد که ما سعی کردیم مهم ترین این موارد را بررسی کنیم. به علاوه علل بی اشتهایی در دوران بارداری در ماههای مختلف نیز در این مطلب بررسی گردید و درمان بی اشتهایی در دوران بارداری نیز بررسی شد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص علل بی اشتهایی در دوران بارداری در ماههای مختلف داشتید، می توانید از مشاوره کارشناسان ما استفاده نمایید.

آیا بی اشتهایی در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد؟

بله این مورد می تواند خطرناک باشد و باید برطرف گردد.

درمان بی اشتهایی در دوران بارداری چگونه ممکن است؟

برای درمان می توان از روش های مشاوره ای و تغذیه ای استفاده کرد.

بی اشتهایی در دوران بارداری در چه زنانی می تواند خطرناک باشد؟

بی اشتهایی بیشتر در افرادی که نگران چاق شدن هستند، دیده می شود و خطرناک است.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

سنجش هورمون hCG

هورمون hCG چیست و چه زمانی ترشح می شود؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور