مشاوره کودک و نوجوان
مشاوره کودک و نوجوان

مشاوره کودک و نوجوان

دریافت مشاوره کودک و نوجوان برای پیشگیری از بروز مشکلات روحی و شخصیتی فرزندان در آینده از اهمیت بسزایی برخوردار است. اما از چه سنی مشاوره کودک و نوجوان را آغاز کنیم؟ مسلما در این باره، نباید تاثیر سن و جنسیت کودک در ابتلا به بیماری های روحی و روانی را نادیده گرفت. چرا که معمولا برخی اختلالات و مشکلات روحی روانی از سن خاصی خود را نشان می دهند. همین امر باعث می شود که نحوه انجام مشاوره کودک و نوجوانان تا حدی متفاوت با سایر سنین باشد.

به هر ترتیب، والدین گرامی باید توجه خاصی به ویژگی های رفتاری فرزند خود داشته و علائم هشدار دهنده را جدی بگیرند. از آنجا که برای بسیاری از خانواده ها دستیابی به یک مرکز مشاوره و پرداخت هزینه های بالا امکان پذیر نیست، تیم دکتر فکر شرایطی را فراهم کرده تا این عزیزان برای مشاوره کودک و نوجوان خود از طریق تماس تلفنی و آنلاین با کارشناسان حرفه ایی در ارتباط باشند. بدین ترتیب، علاوه بر مطالعه مقاله زیر، می توانید سوالات خود را با ما در میان بگذاید.

ضرورت مشاوره کودک و نوجوان

ضرورت مشاوره کودک و نوجوان

تغییراتی که در دوره کودکی و نوجوانی رخ می دهد، معمولا یک نوع نگرانی بیش از حد را در والدین به وجود می آورد. اغلب خانواده ها از این می ترسند که مبادا با تغییراتی که در طول رشد فرزندانشان رخ داده است، دیگر نتوان آن ها را کنترل کرد و یا در روند تربیتی آنها تاثیر منفی بر جای بگذارد. همین مسئله موجب پریشانی و ایجاد اضطراب در والدین شده و در صدد یافتن اصول مهم تربیت کودک و نوجوان خود بر می آیند.

برخی از نگرانی های والدین می‌تواند کاملاً درست و به جا باشد. زیرا تغییراتی در رفتار فرزندشان رخ داده که موجب ایجاد خلقیات جدید، بی میلی و ناهماهنگی یا تعارض با تربیت خانوادگی می شوند. گاهی نیز آنچه والدین از آن شکایت دارند، از نظر مشاوره کودک و نوجوان با توجه به اقتضای سن کودک و نوجوان کاملاً طبیعی و نرمال است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

 حتی با وجود اطلاع از نرمال و طبیعی بودن رفتار کودک و نوجوان باز هم عملکرد منفی و یا رفتار نامناسب او باعث آزار والدین خواهد شد. به همین دلیل به دنبال راهی می گردند تا بتوانند به نحوی مطلوب بر این رفتارها خاتمه دهند و یا به طور کلی با کمک مشاوره کودک و نوجوان ، شیوه رفتار صحیح با نوجوان خود را بیاموزند.

مشاوره کودک و نوجوان چه کسی است؟

مشاوره کودک و نوجوان چه کسی است؟

 همانند تخصص های پزشکی، زمانی که مایل به دریافت خدمات مشاوره و روان شناسی هستید، بسیار مهم است به فردی مراجعه کنید که رشته تخصصی او با مشکل بوجود آمده برای شما همخوانی داشته باشد. بهترین فردی که در می‌تواند زمینه مشاوره کودک و نوجوان به شما کمک کند، شخصی است که فارغ التحصیل رشته روانشناسی بالینی، گرایش کودک و نوجوان باشد.

مشاوره کودک و نوجوان در زمینه های مختلفی خدمات ارائه می کند. به عنوان مثال : حتی انجام تست های هوش یکی از اموری است که در مشاوره کودک و نوجوان بدان پرداخته می‌شود. انجام غربالگری برای اطلاع از برخی اختلالات روانی و یا ذهنی از دیگر خدمات مشاوره کودک و نوجوان است.

 حل تعارضات فرزند با خانواده و یا خانواده با فرزندان به کمک یک مشاور می تواند گام موثری برای داشتن سلامت روان فرزند و والدین محسوب شود. اگر شاهد پرخاشگری نوجوان خود هستیم، کسب آگاهی در مورد تغییرات بدنی و بروز نشانه های جسمی و جنسی بلوغ پسران و دختران به ما در داشتن یک برخورد مناسب بیشتر کمک کند.

مرکز روانشناسی کودک و نوجوان دکتر فکر

با مطالعه مطالب فوق، حال بهتر می دانیم که این نوع مشاوره چه نقش مهمی در حل مسائل تربیت فرزندان دارد. اما سوال اصلی این است که نحوه انجام مشاوره کودک و نوجوان چگونه است واز چه سنی مشاوره کودک و نوجوان را آغاز کنیم؟ همچنین چگونه اطمینان داشته باشیم که فرد مورد نظر می تواند به ما در این زمینه کمک نماید؟ دقت در انتخاب و توجه به رشته تحصیلی، مهارت و ویژگی های مشاوره خوب از جمله ضروریات می باشد.

در برخی موارد، شاید شما نیاز شدیدی به دریافت خدمات مشاوره ای احساس کنید، اما در محل سکونت تان مرکز مشاوره خوبی وجود نداشته و یا اصلاً به طور کلی وجود نداشته باشد. در این شرایط می توانید از مشاوره تلفنی کودک و نوجوان استفاده نمائید.

 امکان مراجعه حضوری برای هر یک از شما ممکن است سخت و دشوار باشد. در این شرایط می توانید پس از برقراری ارتباط تلفنی، برای اطلاع از نحوه دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی با ما در ارتباط باشید. خوشبختانه در مرکز مشاوره دکتر فکر در هر ساعت از شبانه روز می توانید اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

از چه سنی مشاوره کودک و نوجوان را آغاز کنیم؟

از چه سنی مشاوره کودک و نوجوان را آغاز کنیم؟

 بهترین سوالی که می توان پرسید این است از چه سنی مشاوره کودک و نوجوان را آغاز کنیم؟ چرا که برخی از مشکلات و انواع اختلالات روانی و یا بیماری های جسمی از همان ابتدای کودکی خود را نشان می دهد. به عنوان مثال: زمان ظهور اختلال بیش فعالی از ۳ تا ۵ سالگی است و در این سن به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

 اختلال طیف اوتیسم نیز به اعتقاد برخی از تحقیقات انجام شده، از دو ماهگی قابل تشخیص می باشد. اما برای اطمینان بیشتر و سنجش بسیاری از جنبه های دیگر، تحقیقات ثابت کرده است که تشخیص این مسئله در سن شش ماهگی می تواند بسیار موثر تر و مناسب تر باشد. با توجه به پیوندی که این اختلالات جسمانی با مشکلات روانی دارند، این تشخیص را مشاوره کودک و نوجوان بهتر از یک پزشک می تواند انجام دهد.

 برخی از مشکلات نوجوانی، ریشه در مسائل حل نشده دوره کودکی دارد. به همین دلیل  یک مشاوره خانواده و یا مشاوره کودک و نوجوان، حل این تعارضات را در وهله اول کار خود قرار می‌دهد و پس از آن، نسبت برای درمان سایر موارد اقدام می کند. در این شرایط، بهترین کار اقدام به موقع و سریع در همان دوره کودکی می باشد. در دوره نوجوانی نیز هر زمانی که مراجعه نماییم می‌تواند تاثیر گذار باشد.

تاثیر سن و جنسیت کودک در ابتلا به بیماری های روحی و روانی

آنچه روانشناسی در تمامی تحقیقات خود ثابت نموده است، این است که جنبه های مختلفی و عوامل متعددی در سلامت روان و جسم ما تاثیر گذار است. سن، جنسیت کودک، شرایط خانوادگی، ویژگی های ژنتیکی و عوامل محیطی همگی در بروز بیماری های جسمی و روحی نقش دارند.

 نمی توان سن دقیقی را همیشه به عنوان سن ابتلا به یک اختلال خلقی روحی یا روانی خاص دانست. اما می‌توان گفت زمان بروز و ظهور این نوع بیماری های روحی و یا روانی در یک محدوده سنی نمود بیشتری خواهد داشت و همچنین بر اساس جنسیت کودک یا نوجوان امکان  ابتلاء و درگیر شدن با آن بیشتر خواهد بود. به همین دلیل برای اطلاع از تاثیر سن و جنسیت کودک در ابتلا به بیماری های روحی و روانی باید با مشاو صحبت کنید.

 اریکسون برجسته ترین نظریه پرداز رشد، اعتقاد دارد که در هر سنی از زمان کودکی تا  پایان عمر، هر یک از افراد با مشکلات و بحران های خاصی روبرو خواهند بود. در صورتی که این بحران ها به درستی حل نشوند، در مرحله بعدی با آن ها همراه خواهد بود و از رشد روانی برای مرحله بعدی جلوگیری به عمل خواهد آورد.

نحوه انجام مشاوره کودک و نوجوان

نحوه انجام مشاوره کودک و نوجوان

برای انجام آزمون های روانشناسی و یا تست های روانی مختلف در سنین پائین، با توجه به اینکه کودکان از ابراز صحبت هایشان ناتوان هستند و همچنین سواد و دانش کافی برای پاسخ دادن به سوالات را ندارند، به طور معمول از والدین سوال می شود و پاسخ های ارائه شده تصمیم گرفته می شود که چه راهکاری مناسب است.

 نقاشی، بهترین ابزار برای شناخت کودکان است. بویژه کودکان خجالتی می توانند آنچه در درون خود دارند را در نقاشی های خود ترسیم می کنند. ترسیم نقاشی می تواند به صورت آزاد و یا با استفاده از چهارچوب ارائه شده مشاور و روانشناس صورت بگیرد. گاهی نیز با هدف خاصی نوع نقاشی و ترسیم آن از کودک درخواست می شود.

 در تمامی جلسات مشاوره کودک و نوجوان از والدین درخواست می شود تا در جلسه حضور داشته باشند. همچنین گاهی ممکن است تنها از والدین اطلاعات لازم دریافت شود. زیرا برخی از مشکلات به رفتار و عملکرد آنها مربوط می شود که در صورت تلاش برای تغییر رفتار کودک و نوجوان به طور اتوماتیک مشکلشان برطرف خواهد شد.

برخی از مهمترین مشکلات کودکان

تربیت جنسی کودکان را می توان به دو صورت تقسیم نمود. آموزش نقش یابی جنسیتی بدین معناست که کودک خود را به عنوان یک دختر یا پسر بپذیرد و تلاش در عملکرد متناسب با جنسیت خود داشته باشد، و یا همانند سایر همجنسان خود لباس بپوشد و رفتار کند.

 تربیت جنسی، امروزه امر بسیار مهمی در جامعه ما محسوب می شود. متاسفانه یکی از دلایلی که کودکان سبب تعرض به کودکان و یا تجربه رفتارهای جنسی نامناسب می شود، عدم تربیت جنسی درست است. در صورتی که فردی در کودکی یکی از این مسائل را تجربه کرده باشد و به موقع تحت درمان قرار نگیرد، در آینده دچار اختلالات روانی بعضا جبران ناپذیری خواهد شد.

 یکی از  موارد نادرست فرزندپروری این است که به کودک آموزش دهیم هر فردی را که می بیند عمو، دایی، خاله یا عمه صدا بزند. زیرا کودک با به کار بردن این کلمات احساس امنیت نسبت به یک غریبه پیدا می کند و متاسفانه این احساس امنیت موجب می شود که در دام برخی از سوء استفاده های جنسی بیفتد. از این رو، در جلسات مشاوره کودک و نوجوان به این نکات ریز نیز پرداخته می شود.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی در رابطه با مشاوره کودک و نوجوان ارائه نماییم. برای برقراری ارتباط با مرکز روانشناسی کودک و نوجوان و اطلاع از پاسخ سوال از چه سنی مشاوره کودک و نوجوان را آغاز کنیم؟ ، تاثیر سن و جنسیت کودک در ابتلا به بیماری های روحی و روانی و نحوه انجام مشاوره کودک و نوجوان با مشاوران ما که شماره های آنان در جدول زیر موجود می باشد تماس حاصل نمایید.

چگونه می توان از مشاوره کودک و نوجوان اطلاع یافت؟

برای تماس با مرکز روانشناسی کودک و نوجوان می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل نمایید.

از چه سنی مشاوره کودک و نوجوان را آغاز کنیم؟

برخی از اختلالات روانی در همان کودکی خود را نشان می دهند. در صورتی که به موقع حل نشود، موجب بروز مشکلات بیشتری در آینده می شود.

تاثیر سن و جنسیت کودک در ابتلا به بیماری های روحی و روانی چگونه است؟

تحقیقات نشان داده است که برخی از مشکلات روانی در جنسیت خاصی بیشتر نمود پیدا می کند و همچنین در سن خاصی بیشتر می باشد.

نحوه انجام مشاوره کودک و نوجوان چگونه است؟

برای دریافت مشاوره کودک و نوجوان به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین با مشاوران ما در ارتباط باشید. کافی است وارد سایت شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

سنجش هورمون hCG

هورمون hCG چیست و چه زمانی ترشح می شود؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور