تقویت رحم برای بارداری

راه های تقویت رحم برای باردار شدن

یکی از اولین اقداماتی که بانوان در جهت کسب آمادگی برای بارداری انجام می دهند، تقویت کردن رحم می باشد. رحم اندامی است که جنین در آن شکل گرفته و رشد می کند پس نیازمند تقویت شدن و کسب آمادگی های لازم برای بارداری است. به همین دلیل اهمیت این موضوع بسیار بالا می باشد زیرا اگر رحم به واسطه وجود بیماری یا دیگر مشکلاتی که مربوط به سبک زندگی است، ضعیف باشد بارداری دچار مشکل شده و ممکن است توانایی نگهداری جنین تا زمان زایمان را نداشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی راه های تقویت رحم در جهت کسب آمادگی برای بارداری بپردازیم، پس با ما همراه باشید. همچنین می توانید برای مشاوره و طرح سوال در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

راه های تقویت رحم

راه های تقویت رحم

برای تقویت کردن رحم راه های متفاوتی وجود دارد که انجام تعدادی از این موارد برای تمامی بانوان ضروری می باشد، در ادامه مطلب به برخی از این راه های مهم و ضروری اشاره می کنیم:

بررسی رحم و تخمدان

قبل از اقدام به بارداری تمامی بانوان باید سونوگرافی رحم و تخمدان جهت بررسی سلامت این اندام ها را انجام دهند، زیرا وجود هرگونه بیماری از قبیل کیست های تخمدانی، فیبروم رحم، توده و غده های خوش خیم، ساختار و اندازه غیر عادی رحم و… می تواند بر روند باردار شدن تاثیر بگذارد. فردی که دچار مشکلات رحم و تخمدان است بدون انجام سونوگرافی هیچگاه متوجه بیماری خود نمی شود و در نتیجه نمی تواند اقدامی در جهت درمان بیماری و تقویت کردن رحم انجام دهد. همچنین انجام پاپ اسمیر برای بررسی وجود بیماری های عفونی از جمله بیماری های مقاربتی از اقدامات لازم در جهت آمادگی برای بارداری است.

برای اطلاع از درمان خانگی کیست تخمدان بر روی لینک کلیک کنید.

کنترل وزن

باید بدانیم اضافه وزن بانوان می تواند موجب تضعیف رحم، به هم خوردن تعادل هورمون های جنسی و روند تخمک گذاری شود. به همین دلیل به همه بانوانی که تصمیم برای بارداری دارند توصیه می شود وزن خود را متناسب با قد کنترل کنند. از جمله راه هایی که به این موضوع کمک می کند ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی سالم است. برای اطلاع از اینکه وزن هر فرد متناسب با قد او می باشد یا نه می توان از روش بررسی شاخص توده بدنی یا BMI استفاده کرد.

برای اطلاع از بهترین ورزش برای زایمان طبیعی بر روی لینک کلیک کنید.

ورزش کردن

یکی از راه های تقویت رحم انجام حرکات ورزشی است. ورزش کردن علاوه بر کنترل وزن موجب بهبود جریان خون و اکسیژن رسانی به عضلات رحم شده و به کنترل سطح هورمون های جنسی کمک می کند. انجام حرکات ورزشی که مربوط به عضلات کف لگن باشند مستقیما به تقویت رحم کمک می کنند. از جمله این ورزش ها می توان به شنا و برخی از تمرینات ایبروبیک و یوگا اشاره کرد. لازم به ذکر است که تمامی ورزش ها به سلامت بدن، کنترل وزن و تقویت شدن رحم کمک می کنند ولی برخی از حرکات ورزشی تاثیر بیشتری بر عضلات رحم دارند.

رژیم غذایی سالم

از جمله عواملی که تاثیر مستقیم بر روی سلامت بدن، کنترل و درمان بیماری ها، آمادگی برای بارداری و تقویت شدن رحم دارد کنترل رژیم غذایی است. بانوانی که تصمیم به بارداری دارند باید از مصرف بیش از حد کافئین( چای، قهوه، نوشانه، شکلات)، قند، شکر، نمک، غذاهای سرخ کردنی و چرب خودداری کرده و تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند انواع کنسرو، سوسیس، کالباس و… اجتناب کنند. همچنین مصرف زیاد گوشت قرمز برای زنانی که مبتلا به فیبروم رحم هستند توصیه نمی شود. رژیم غذایی سرشار از ویتامین C, D, E, کلسیم، منیزیم و پتاسیم به تقویت رحم کمک می کند. همچنین مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند انواع سبزیجات و میوه ها برای تقویت سیستم تولید مثل لازم و ضروری هستند. قرار دادن مواد غذایی از قبیل ماهی، میگو، مرغ، تخم مرغ، لبنیات، لوبیا، عدس، نخود فرنگی، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای در رژیم غذایی باعث تقویت شدن رحم می شود. مصرف آجیل، میوه های خشک، توت، کنجد و عسل هم بسیار مفید هستند.

بررسی بیماری های فعلی و زمینه ای

همانطور که گفتیم مصرف یکسری مواد غذایی و ورزش کردن برای تقویت رحم لازم هستند، ولی قبل از اقدام به تغییر رژیم غذایی و انجام حرکات ورزشی باید بررسی شود که فرد فشار خون بالا، کمبود ویتامین D و آهن، دیابت، بیماری های قلبی، تنفسی، نارسایی کلیوی یا هر نوع بیماری دیگری دارد یا نه، زیرا وجود هر بیماری در فرد انجام حرکات ورزشی و رژیم غذایی را محدود می کند و باید متناسب با شرایط جسمی انتخاب شوند. همچنین مصرف یکسری از داروها موجب تضعیف سیستم تولید مثل می شوند که در زمان اقدام به بارداری و در جهت تقویت شدن رحم این داروها باید بررسی و در صورت لزوم جایگیزین شوند. بنابراین برای تقویت رحم در قدم اول باید سلامت جسمی فرد مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد.

برای اطلاع از سونوگرافی های ضروری بارداری بر روی لینک کلیک کنید.

آغاز مصرف اسید فولیک

یکی از مهمترین و بهترین راه های تقویت کردن رحم در جهت آمادگی برای بارداری مصرف اسید فولیک است. این ویتامین برای همه مادران باردار در همان روز های ابتدای بارداری تجویز می شود. اسید فولیک در کنار مصرف مکمل های آهن موجب جلوگیری از کم خونی در بارداری و در نتیجه تقویت رحم می شود. همچنین موجب تقویت تشکیل ستون فقرات جنین می گردد.

کنترل استرس

کنترل استرس برای تقویت رحم

یکی از عوامل زمینه ساز بیماری های گوناگون استرس می باشد. استرس بالا و مداوم موجب اختلال در عملکرد طبیعی اندام های بدن از جمله سیستم تولید مثل می شود. استرس به صورت مستقیم بر روند تخمک گذاری تاثیر گذار است. بنابراین کنترل استرس و حفظ آرامش موجب تقویت رحم می شود. انجام تمرینات یوگا و پیاده روی می تواند به کنترل استرس کمک کند.

عدم مصرف الکل و دخانیات

باید بدانیم مصرف هرگونه نوشیدنی حاوی الکل، کشیدن سیگار و مواد مخدر موجب تخریب و تضعیف سیستم تولید مثل می شوند و در صورت باردار شدن فرد می توانند بر سلامت جنین تاثیر گذاشته و باعث ایجاد بیماری های مادرزادی شوند. بنابراین در قدم اول برای جلوگیری از نازایی، دیر زایی و تضعیف سیستم تولید مثل و در قدم دوم برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جنین، بانوانی که قصد بارداری دارند باید از مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر خودداری کنند.

بررسی اختلالات ژنتیکی

اگر فرد در خانواده خود افرادی را می شناسد که مشکل سیستم تولید مثل یا هر نوع بیماری دیگری دارند که توسط پزشک مشخص شده بیماری ژنتیکی است، باید پزشک خود را در جریان بیماری بگذارد تا در صورت لزوم اقدامات لازم برای کاهش خطر انجام شود.

قطع مصرف داروهای ضد بارداری

همانطور که می دانیم داروهای ضد بارداری موجب به هم خوردن سطح طبیعی هورمون های جنسی شده و از عمل تخمک گذاری جلوگیری می کنند. حال برای اقدام به بارداری و تقویت رحم، سطح هورمون های جنسی باید به حالت طبیعی برگردند و از مصرف قرص های جلوگیری از بارداری خودداری شود. با انجام این کار سیکل های قاعدگی به حالت طبیعی و منظم برگشته، فرد می تواند روز تخمک گذاری خود را به طور نسبی مشخص کند و در این فاصله زمانی اقدام به برقراری رابطه کرده و احتمال بارداری را بالا ببرد.

برای اطلاع از روش های جلوگیری از بارداری بر روی لینک کلیک کنید.

مصرف مکمل های دارویی

زمانی که رحم مشکلات جدی داشته باشد، در کنار رعایت مواردی که نام بردیم فرد نیاز دارد که مکمل های دارویی هم دریافت کند. این کار باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود و بررسی های پزشکی به صورت کامل انجام بگیرد.

برای اطلاع از نشانه های تنبلی تخمدان بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین به تمامی بانوان توصیه می شود برای تقویت کردن رحم و اقدام به بارداری در قدم اول آزمایشات و سونوگرافی های لازم را انجام دهند تا اگر بیماری وجود دارد درمان شده و از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود، زیرا با وجود بیماری درمان نشده نمی توان برای تقویت رحم اقدام کرد.

تقویت رحم برای بارداری در طب سنتی

تقویت رحم در طب سنتی

امروزه با گسترش طب سنتی و بررسی های علمی که در این زمینه انجام می شود، خیلی از بانوان تمایل دارند ابتدا برای تقویت شدن رحم به سراغ تجویز های گیاهی بروند و در صورت نتیجه نگرفتن به داروهای شیمیایی روی بیاورند. به همین علت ما در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی مواردی در طب سنتی بپردازیم که به تقویت سیستم تولید مثل کمک می کنند:

  • دمنوش میخک
  • بومادران، سنبل الطیب
  • بابونه، پونه کوهی، زیره سبز
  • گل سرخ، گل قند، گل همیشه بهار
  • زنجبیل و دارچین
  • آویشن، عرق کاسنی
  • ریشه گیاه ماکا، چای سبز
  • مخلوط عسل و دارچین
  • مخلوط سیاه دانه و عسل
  • مخلوط کنجد و مرزه

همچنین مصرف سیر، آب هویج، مویز، بادام، گردو، انجیر، لوبیا یبز، به، کاهو، کرفس، تره فرنگی، تمشک و شیره چغندر قند توصیه می شود. در طب سنتی علاوه بر استفاده از دمنوش های گیاهی به مصرف مواد غذایی سالم که در قسمت قبل نام بردیم و انجام حرکات ورزشی متناسب با شرایط فرد تاکید شده است.
لازم به ذکر است استفاده از دمنوش های گیاهی برای افرادی که فشار خون بالا، دیابت، مشکلات قلبی و یا هر بیماری دیگری که دارند باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

برای اطلاع از زمان بروز علائم بارداری بر روی لینک کلیک کنید.

تقویت رحم در دوران پریودی

تقویت رحم در زمان پریودی

زمانی که رحم در سیکل های قاعدگی خون ریزی دارد انجام تعدادی از مواردی که موجب تقویت کردن رحم می گردند با محدودیت مواجه می شوند. در ادامه مطلب به مواردی که موجب تقویت سیستم تولید مثل بانوان در زمان پریودی می شوند اشاره می کنیم:

  • عدم تحمل درد و خونریزی بیش از حد نسبت به سیکل های قبلی و مراجعه به پزشک برای بررسی تخصصی و در صورت وجود بیماری، درمان آن موجب تقویت رحم می شود.
  • رعایت رژیم غذایی سالم، عدم مصرف مواد غذایی و تنقلات فرآوری شده، دوغ و نوشابه. مصرف شیر گرم، عسل و دمنوش های گیاهی که در قسمت قبل توضیح دادیم.
  • انجام حرکات ورزشی سبک مانند پیاده روی و شنا موجب تقویت عضلات رحم و رفع گرفتگی آن می شود.
  • ماساژ شکم و کمر به آرامی علاوه بر رفع درد پریودی و گرفتگی عضلات رحم موجب تقویت آن هم می شود.
  • گرم نگه داشتن رحم و دوری از سردی آن، به همین منظور استفاده از کمپرس گرم توصیه می شود.
  • رعایت بهداشت ناحیه تناسلی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی که عامل عفونی همچون باکتری دارند به سلامت و تقویت شدن رحم کمک می کند.

برای اطلاع از بهترین قرص برای کاهش درد پریود بر روی لینک کلیک کنید.

همانطور که گفتیم رعایت تعدادی از موارد نامبرده در این مقاله در دوران پریودی به واسطه درد و خونریزی با محدودیت مواجه می شوند مانند حرکات ورزشی و رژيم غذایی اما رعایت کردن مواردی همچون عدم مصرف الکل و کشیدن سیگار، مصرف اسیدفولیک و کنترل استرس در زمان پریودی هم برای تقویت کردن رحم لازم است.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی راه های مختلف تقویت رحم از جمله طب سنتی، مکمل های دارویی، ورزش و رعایت رژیم غذایی سالم پرداختیم. با توجه به اینکه اختلال در سیستم تولید مثل علاوه بر ایجاد مشکلات جسمی و تاثیر بر کیفیت زندگی فرد می تواند بر توانایی باروری بانوان و سلامت جنین شکل گرفته هم تاثیر گذار باشد، می توانید برای مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا طب گیاهی برای تقویت رحم موثر است؟

بله، راه های کمک کننده فراوانی در طب گیاهی برای تقویت رحم وجود دارند

آیا با ورزش های منظم می توان رحم را تقویت کرد؟

بله، یکی از بهترین راه های تقویت رحم ورزش کردن است

آیا رحم ضعیف باعث ایجاد مشکلات بارداری و یا سقط جنین می شود؟

بله

آیا اعتیاد به مواد مخدر یا الکل موجب تضعیف رحم می شود؟

بله، قطعا اعتیاد بر روند باداری تاثیر گذار است

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

ترس کودکان از تاریکی

ترس کودکان از تاریکی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور