تاثیر پورن بر نوجوان
تاثیر پورن بر نوجوان

تاثیر پورن بر نوجوانان و روحیات آنها

آگاهی از تاثیر پورن بر نوجوان و روحیات آنها به دلیل گسترش پورنوگرافی و دسترسی آسان به محتویات مستهجن در فضای اینترنتی از اهمیت بسزایی برخوردار است. این فیلم ها نه تنها عملکر مغز را در جهت منفی تغییر می دهند، بلکه اثر بدی بر روی جوانب مختلف شخصیتی، روانی و زندگی اجتماعی آنها دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم تا با دقت بیشتری تاثیر پورن بر نوجوان و دوران زندگی آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

این مطالب هم برای خانواده ها و هم برای نوجوانان مفید بوده و در پیشگیری از گرایش به سمت فیلم ها و عکس های پورن تاثیرگذارند. همچنین، چنانچه احساس می کنید خود یا فرزندنتان به چنین محتویاتی اعتیاد پیدا کرده و برای کمک به او نیازمند راهنمایی می باشید، می توانید با کارشناسان دکتر فکر که همه روزه به صورت آنلاین و تلفنی در خدمت همه دوستان گرامی هستند، مشاوره دریافت نمایید. 

تاثیر پورن بر نوجوان تا چه حد جدی است؟

تاثیر پورن بر نوجوان تا چه حد جدی است؟

نوجوانی به خودی خود یکی از حساس ترین دوره های زندگی است. مسائلی همچون بحران هویت، تغییرات جسمی، روحی و جنسی که در این سن باید با آن ها دست و پنجه نرم کرد، مسیری پر فراز و نشیب را تا دستیابی به رشد و تکامل بوجود می آورند. در این میان، کنجکاوی های نوجوانان برای کشف احساسات و نیازهای تازه پیدا شده، ممکن است دست به تجربه کارهایی بزنند که پیامدهای منفی را به همراه دارد.

گرچه در چنین مواردی، ذهن اغلب مواد به سمت مصرف مواد مخدر نوجوانان می رود اما باید بدانید که یک خطر جدی دیگر کمین فرزندان قرار دارد که شاید به صورت مخفیانه اما به راحتی او را به در دام خود می کشاند. این خطر بزرگ چیزی نیست جز پورنوگرافی.

رشد هورمون های جنسی در بدن پسران و دختران و همچنین تغییرات جسمی در بدن، برای آن ها سوالات بسیاری را به وجود آورده و در یافتن پاسخ دچار سردرگمی می کند. گرچه در گذشته خیال پردازی یکی از راه های پاسخ به این کنجکاوی ها بود، اما امروزه روش های بسیار آسانتر و پیشرفته تری همچون فیلم ها، عکس ها و داستان های مستهجن به نام پورنوگرافی وجود دارد که از طریق اینترنت و دنیای دیجیتال به راحتی در دستری می باشند.

اما تاثیر پورن بر نوجوان چه می تواند باشد و تا چه حد باید نگران نتایج منفی آن بود. یادمان باشد که سن 12 تا 20 سالگی، دوره شکل گیری مغز و شخصیت انسان است. در واقع شیمی مغز بر اساس آنچه که بیشتر می بیند و تجربه می کند، شکل می گیرد و در برابر محرک های بیرونی بسیار آسیب پذیر است. در ادامه تاثیر پورن بر نوجوان را با طور دقیق تری شرح می دهیم تا با دید بازتری برای پیشگیری و مقابله با چنین رویکردی اقدام شود.

تاثیر پورن بر نوجوان چیست؟

پورنوگرافی در ابعاد مختلف جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و خلقی اثرات مخربی دارد که در زیر به آن ها اشاراه شده است. 

تاثیر مخرب بر مغز

بر اساس علم پزشکی، بخش جلویی مغز یا همان قسمت فرونتال آن در انسان ها تا سن 20 سالگی هر روز در حال تغییر است. بدین مفهوم که ساختارهای ذهنی و عادت های رفتاری بر اساس آنچه که بیشتر در معرض آن قرار داریم ساخته می شوند. از سویی می توان گفت که مغز قدرتمندترین اندام جنسی است که ما را در برآورده کردن آن نیز کمک می کند.

چند پژوهش ثابت کرد که پورن می تواند آن قسمت از مغز را که مسئول تشویق و انگیزه بخشی می باشد را کوچک کند. از آنجا که چشم درگاه ذهن است، آنچه که دریافت کرده است را به مغز می فرستد. سپس، مغز شروع به تولید شیمیایی همچون دوپامین، سروتونین، اپی نفرین و اکسی توسین می کند.

این مواد به خودی خود نه تنها بد نیستند، بلکه مفید نیز می باشند. اما تاثیر پورن بر مغز نوجوان باعث می شود که از ترشح بیش از حد این مواد اشباع شده و آستانه های قبلی تغییر کند. بنابراین، دیگر سبک ها و انواع پورن های قبلی شخص را ارضا نکرده و تنوع طلبی به وجود می آید. این امر به همان چیزی منجر می شود که در قبل نیز از آن به عنوان اعتیاد جنسی یاد کردیم. دقیقا همان اتفاقی در مورد کوکائین و هروئین می افتد.

کناره گیری از اجتماع

نوجوانانی که لحظات خود را با فیلم های پورن می گذرانند، تمایلی به بودن در کنار دیگران ندارند. از دیگر مشخصه های مهم و تاثیر پورن بر نوجوان، از دست دادن علاقه و تمایل به شرکت در فعالیت های اجتماعی، پنهانکاری و روی آوردن به یک زندگی مخفی، دروغگویی، فریب کاری و میل به تنهایی است.

حتی بروز رفتارهای خشونت آمیز نسبت به همسالان، روانجوری، خودشیفتگی و فرار از مدرسه نیز در چنین نوجوانانی دور از انتظار نخواهد بود.

تاثیر منفی پورن بر خلق و خو نوجوان

ممکن است که برخی از افراد تصور کنند که عوارض و تاثیرات منفی پورنوگرافی تنها مختص به فرهنگ و سرزمین ماست. زیرا مذهب و افکار سنتی بر آن پر رنگ تر از دیگر کشورهای جهان می باشد. اما حقیقت آن است که کارشناسان در پیشرفته ترین کشورهای دنیا متوجه شده اند که یک ارتباط مستقیم بین افزایش انواع افسردگی و پورنوگرافی وجود دارد. البته، دلیل گرایش زودهنگام به سمت چنین صحنه هایی نیز می تواند در پیدایش انواع افسردگی نقش داشته باشد.

علاوه بر این، نوجوانان و تمام انسان با تماشای پورن دچار احساس گناه وخود سرزنشی شده و این امر اضطراب بالایی را ایجاد می کند. البته باید توجه داشت که عکس این قضیه نیز صادق است. یعنی اگر نوجوانی به علل مختلف افسرده یا سلامت روانی مناسبی را نداشته باشد، احتمالا یکی از گزینه های انتخابی او برای فرار از شرایط نامساعد، دیدن صحنه های جنسی و کسب لذت های آنی خواهد بود.

بدبینی به جنس مخالف و ناتوانی در برقراری ارتباط سالم

کاملا منطقی است که یکی از دلایل کشش به سمت جنس مخالف نیازهای جنسی است که البته بایستی در چارچوب روابط سالم پاسخ داده شود. اما تاثیر پورن بر دیدگاه نوجوان موجب می شود که دیگر کمتر به جوانب عاطفی و عقلانی توجه نماید. بدین مفهوم که بلوغ جنسی بسیار سریعتر از حالت نرمال خود اتفاق می افتد و اصلی ترین ملاک برای برقراری ارتباط با جنس مخالف، مسائل جنسی می باشد.

از طرفی، به طور معمول افرادی که تجربه پورنوگرافی دارند، نسبت به جنس مخالف خود بدبین می شوند. به ویژه در پسران که حتی ممکن است به رفتارهای خشونت آمیز در مورد زنان نیز دست بزنند. آن ها در واقع زن را به عنوان یک شی جنسی می دانند که کارایی دیگری ندارد.

این افراد در آینده نیز به همسر خود اعتماد نداشته و تصور خیانت همواره آن ها را عذاب می دهد.

تبدیل شدن به اعتیاد جنسی

تاثیر پورن بر نوجوان چیست؟

یک خصیصه بسیار مهم فیلم های پورن آن است که قابلیت اعتیادآوری بالایی دارند. نوجوانی که در فواصل زمانی طولانی به تماشای اینگونه فیلم یا عکس های می پردازد، پس از مدتی دچار اعتیاد می شود. یعنی یک اشتغال ذهنی برای او به وجود می آید و نمی تواند در برابر وسوسه تماشای دوباره مقابله کند.

اگر بخواهیم به طور علمی تر بیان کنیم، باید گفت تماشای مداوم این فیلم ها موجب می شود تا سیستم پاداش مغز که در زمان برآورده کرده نیازهای بدن و ذهن پاسخ مثبت می دهد، تنبل شود. یعنی پس از مدتی دیگر مثل گذشته از پورن لذت برده نمی شود.

به دنبال این ماجرا، تاثیر پنهان پورن بر نوجوان او را به سمت دیدن شکل های جدیدتر و متنوع تری از رابطه جنسی می کشاند و دیگر شیوه های قبلی برایش لذت بخش نخواهد بود. این حرص و کنجکاوی به مرور یک نوع اعتیاد جنسی را در او پدید می آورد. در نتیجه همانند آنچه که در اعتیاد به الکل یا مواد مخدر اتفاق می افتد، با عادت کردن به صحنه های قبلی، نیاز به محرک های قوی تر و راه های جایگزین بیشتر می شود.

غافل شدن از ابعاد دیگر زندگی

درگیری ذهنی که به دنبال دیدن صحنه های جنسی برای نوجوان حاصل می شود، تمرکز بر روی دیگر فعالیت ها را کاهش می دهد. کم خوابی و خستگی های جسمی ناشی از آن، سلامت جسمی را به خطر می اندازد و شخص توجهی به مراقبت از خود ندارد. از این گذشته، تاثیر پورن بر افت تحصیلی نوجوان بسیار بارز است. بطوریکه نه تنها نسبت به مدرسه بی علاقه می شود، بلکه تمرکز کافی برای درس خواندن ندارد.

از سوی دیگر، زمانی که نوجوان در حال دیدن صحنه های جنسی است، هیجان و لذتی را تجربه می کند که موقتی خواهد بود. اما بعد از چند دقیقه یا چند ساعت، هورمون های مسئول شادی آفرینی کاهش یافته و یک نوع اضطراب و استرس، افسردگی، عصبانیت و احساس گناه را در خود احساس می کند.

تصویر غیر واقعی از رابطه جنسی

گرچه در فرهنگ سنتی ما ترجیح بر این است که با نوجوانان در مورد مسائل جنسی صحبت نشود، اما حققیت آن است که آن ها باید اطلاعات درستی را در این مورد به دست آورند تا تجسم خود را بر اساس پورن استارها نسازند. یک تاثیر مخرب پورن بر نوجوان، ایجاد کردن یک تصویر غیر واقعی از رابطه جنسی در ذهن اوست.

در واقع، در فیلم های پورن، اندام ها در زیباترین و استاندارترین حالت خود قرار داشته، در اندام های جنسی اغراق صورت می گیرد، ارضای جنسی در فواصل زمانی غیر حقیقی است و روابط جنسی بسیار نامتعارف و غیر اخلاقی می باشد.

این امر باعث می شود که الگوهای نادرستی در ذهن شخص به وجود آید و در آینده نیز در زندگی زناشویی با مشکل مواجه شود که از آن به عنوان اثر کولیج یاد می شود. زیرا انتظارات غیر منطقی از همسر خود دارد. از سوی دیگر، احتمال کشش به سمت روابط جنسی غیر اخلاقی نیز بالاتر خواهد رفت.

نحوه ترک پورن در نوجوان

نحوه ترک پورن در نوجوان

با وجود تمام نکاتی که در مورد تاثیر مخرب پورن بر نوجوان ذکر شده، خبر خوب آن است که امکان دور کردن چنین عادتی از خود را نیز دارند. مغز این قابلیت بزرگ را دارد که در صورت فراهم بودن شرایط مناسب، خود را مجددا بازسازی کرده و به حالت قبل و پاک برگردد.

اما چه اقداماتی می تواند تاثیر پورن بر نوجوان را کاهش دهد و نحوه ترک آن چگونه است. قبل از هر چیز والدینی که به چنین چیزی پی برده اند، بایستی وظیفه خود را به درستی انجام دهند. خشم و عصبانیت نسبت به فرزند کاری از پیش نمی برد. زیرا او شاید در مقابل شما این کار را انجام ندهد، اما بالاخره راه های گوناگون دیگری را برای دستیابی به اینگونه فیلم ها پیدا خواهد کرد.

بهترین کار این است که روابط خود را با نوجوان نزدیک و صمیمانه کنید. سعی کنید بدون قضاوت و سرزنش، او را از عواقب این کار آگاه کرده و در ترک به او کمک نمایید.

اجازه دهید او با اختیار خود تصمیم به حذف و از بین بردن منابع پورن بگیرد. همچنین، مسائل و ریشه های گرایش به چنین صحنه هایی را شناسایی کرده و در راه رفع آن ها بکوشید. اگر احساس می کنید که او همچنان بر این رفتار اصرار می ورزد، بهتر است از مشاور کمک بگیرید و راهکارهای موثر را پیاده سازی نمایید.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه نمودید، در این مقاله هدف ما بررسی تاثیر پورن بر نوجوان از نظر روحی و دیگر ابعاد بود.

با این وجود، اگر همچنان در این زمینه با سوالات بیشتری مواجه شدید یا نیازمند راهنمایی بیشتری بودید، می توانید تنها با کلیک بر روی گزینه تماس با مشاوره که در مقاله آمده است، با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

تاثیر پورن بر نوجوان چیست؟

پورنوگرافی در ابعاد مختلف جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و خلقی اثرات مخربی دارد که در این مقاله به آن ها اشاراه شده است.

آیا پورن در نوجوانان می تواند منجر به اعتیاد شود؟

بله. نوجوانی که در فواصل زمانی طولانی به تماشای اینگونه فیلم یا عکس های می پردازد، پس از مدتی دچار اعتیاد می شود.

تاثیر پورن بر مغز نوجوان به چه نحوی است؟

چند پژوهش ثابت کرد که پورن می تواند آن قسمت از مغز را که مسئول تشویق و انگیزه بخشی می باشد را کوچک کند.

روش های ترک اعتیاد به پورنوگرافی در نوجوان چیست؟

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد به پورن در تمامی سنین می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور