پایان دادن به رابطه عاشقانه
پایان دادن به رابطه عاشقانه

روش های مختلف و درست پایان دادن به رابطه عاشقانه

پایان دادن به رابطه عاشقانه برای افرادی که روزی نسبت به یکدیگر احساس و علاقه داشته اند، موضوع بسیار مهمی است.

اینکه بدانید با چه روش هایی می توان درد فراق را کمتر کرد، از لطمات و آسیب های روحی روانی که احتمالا در آینده طرفین را آزار دهد، جلوگیری و جدایی را آسانتر خواهد کرد. به همین دلیل تصمیم داریم تا در این مقاله قصد داریم تا روش های مختلف و درست پایان دادن به رابطه عاشقانه را مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین، اگر شما نیز احساس می کنید که به زمان تمام کردن رابطه عاطفی خود رسیده اید، در انجام این کار مردد هستید و یا هنوز در رابطه قبلی مانده اید و فراموشی برایتان دشوار است، می توانید با مشاوران و روانشناسان خبره دکتر فکر در تماس بوده و مشاوره دریافت کنید.

در چه صورت پایان دادن به رابطه عاشقانه صحیح است؟

روش های مختلف و درست پایان دادن به رابطه عاشقانه

بسیار طبیعی است که هر کدام از ما در مرحله ایی از زندگی به کسی علاقه مند شویم و به او احساس نزدیکی کنیم. اما این روابط لزوما همیشه هم پایدار نیست و شاید روزی مجبور به جدایی شویم. حال سوال این است که چه زمان هایی و چرا پایان دادن به رابطه عاشقانه درست است؟

پاسخ این سوال در هدف ما از ایجاد رابطه نهفته است. اینکه چه چیزی باعث شده است تا ما خود را در چنین ارتباطی وارد کنیم و از آن چه چیزی توقع داشتیم. این مورد از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد و هر کسی ممکن است خلاء را در چیزی ببیند.

اگر پس از مدتی متوجه شویم که فرد مقابل دارای معیارها یا فاکتورهای مورد نظر ما نیست یا عشق بیمارگونه دارد، مجبور به ادامه نیستیم و جدا شدن می تواند گزینه مناسب باشد. برای آشنایی با نشانه عشق بیمارگونه و راه های درمان آن می توانید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

بنابراین، این وظیفه بر عهده خود ماست تا به وضوح برای خود مشخص کنیم که در ابتدا به دنبال چه بودیم و حال چه چیزی را جستجو می کنیم.

روش های مختلف و درست پایان دادن به رابطه عاشقانه

ما بسته به شرایط، ویژگی ها و شخصیت خود یا طرف مقابلمان می توانیم روش های گوناگونی را برای پایان دادن به رابطه عاشقانه انتخاب کنیم. چرا که روابط دارای انواع و ویژگی های متفاوتی هستند و نمی توان همگی را در یک چهارچوب قرار داد. اما به طور کلی، یک سری اصول وجود دارد که برای خاتمه دادن به تمام رابطه کارساز است. در ادامه به روش های مختلف و درست پایان دادن به رابطه عاشقانه می پردازیم.

قبول کنید که جدا شدن آسان نیست

هر چقدر هم که طرفین در یک رابطه عاطفی دارای یک دید منطقی باشند، باید قبول کرد که پایان دادن به رابطه عاشقانه آسان نیست. شما در یک دوره فارغ از طولانی یا کوتاه مدت بودن آن، به یکدیگر احساس، عواطف و خاطره داشته اید.

بنابراین، انتظار نداشته باشید که هیچ دردی را تجربه نکنید و همه چیز بر اساس منطق پیش برود. اگر چنین مسئله ایی را قبول کنید، مسلما تحمل کردن وضعیت بعد از آن برایتان آسان تر خواهد بود. البته اگر 10 روش برای فراموش کردن معشوق قدیمی را بلد باشید، بهتر با این مسئله کنار خواهید آمد.

از سرزنش کردن خود یا دیگری بپرهیزید

گاهی افرادی که جدایی را تجربه می کنند، تا مدت ها خود را مقصر می دانند. برای چنین اشخاصی فرقی ندارد که آن ها تمام کننده باشند یا دیگری. به هر نحو احساس می کنند که دلیل پایان دادن به رابطه عاشقانه شان، رفتارها یا اعمال آن ها بوده است. البته بخش زیادی از چنین تفکری ناشی از کمبود اعتماد بنفس است.

یادمان باشد که هیچ کس کامل نیست. حتی اگر ما نیز اشتباهی را مرتکب شده ایم، نباید بخاطر آن خود را مدت ها مورد سرزنش قرار دهیم.

از سوی دیگر، اینکه فکر کنیم طرف مقابل باعث جدایی مان شده و او را در ذهن خود توبیخ کنیم، نیز یک تفکر مخرب است که به سبب مشغول نگه داشتن مداوم ذهن، تنها آشفتگی را برایمان به ارمغان خواهد آورد. 

دلایل جدایی منطقی داشته باشید

قبل از اینکه بخواهید برای پایان دادن به رابطه عاشقانه هر گونه اقدامی کنید، بهتر است با خود دلیل و چرایی واقعی این کار را مشخص کنید. راه حل برخی از مشکلات یا مسائل جدا شدن نیست، بلکه باید ماند و آن را بررسی و حل و فصل نمود. شاید شما در یک مقطعی از زمان تحت تاثیر احساساتی قرار گیرید که بعد از جدایی برایتان پشیمانی به بار آورد.

اگر واقعاً قصدتان دوری از عشق و رابطه عاشقانه است حتما از خود بپرسید چرا دارم این کارو می کنم؟ آیا با تمام شدن این رابطه مشکل و رفع خواهد شد؟ آیا در رابطه جدید چنین مشکلی برای من وجود نخواهد آمد؟

نکته جالب آن است که در برخی از اوقات دلیل آن که ما می‌خواهیم از شخصیت جدا شویم، فرد مقابل نیست. بلکه خدشه های روحی و روانی هستند که قبلاً به ما آسیب وارد کرده اند یا تحمیلاتی که از سوی دیگران بر ما وارد میشود.اگر این موارد برایتان روشن نیست، حتماً با یک روانشناس یا مشاور صحبت کرده تا با حل مسئله اصلی، هم به قوام رابطه کمک نمایید هم از حسرت ها و پشیمانی های احتمالی آینده آزرده نشوید.

از خشم و عصبانیت بپرهیزید

گاهی در هنگام پایان دادن به رابطه عاشقانه به دلیل وجود عواطف و هیجان های منفی که بر طرفین وارد می شود، کنترل رفتار دشوار شده و افراد به جای صحبت های مودبانه شروع به پرخاشگری و یا حتی توهین و تحقیر یکدیگر می کند.

اگر احساس کردید که گفتگو به سمت عصبانیت پیش می رود بهتر است محل را ترک کنید. گاهی در زمان خشم، کلمات و صحبت هایی رد و بدل می شود که جبران ناپذیر خواهد بود. حتی اگر حق با شماست اجازه دهید به حرمت روزهای خوبی که با یکدیگر داشته اید، احترام حفظ شود و با تصویر بدی از یکدیگر جدا نشوید.

اجازه دهید برود

شاید از دست دادن یک شخص دشوار باشد اما اگر طرف مقابل در جدایی اصرار دارد، اجازه دهید برود. این کار دو مزیت مهم دارد. اول اینکه اگر شخص عکس مقابل دارای دلایل متقاعد کننده باشد، شما به تصمیم او احترام گذاشته و اجازه داده اید تا حتی به قیمت دوری از شما احساس خوشبختی کند. این کار گرچه در سخن آسان اس، اما نشان دهنده یک ویژگی مهم یعنی از خود گذشتگی می باشد.

از طرفی چنانچه علت ترک کردن طرف مقابل متقاعد کننده نیست، با راحت گذاشتن او در تصمیم گیری، نه تنها عزت نفس خود را بالا برده اید، بلکه باعث خواهید شد تا او پس از مدتی متوجه اشتباه خود گردد. همچنین، از پیام دادن یا تماس مکرر بپرهیزید و راه های ارتباطی را ببندید.

زمان درستی را انتخاب کنید

راهکارهای بهبود پس از پایان رابطه عاشقانه

شاید گفتن این حرف که مثلاً چه ساعت یا چه روزی را جهت پایان دادن رابطه انتخاب کنید، کمی خنده دار و مضحک باشد و نتوان یک زمان عالی را برای این کار برگزید. اما مواقعی وجود دارد که پایان دادن به رابطه عاشقانه در آن ها صحیح نمی باشد. بهتر است از طرح این مسئله در چنین موقعیت‌های اجتناب کنید.

مثلاً اگر طرف مقابلتان درگیر یک بیماری سخت است یا یکی از از افراد خانواده او فوت کرده است. شما با جدایی می توانید باعث افزایش درد و رنج او شوید و حتی امکان دارد صدمات جبران ناپذیری به وی وارد گردد.

همچنین، در وسط دعوا زمان مناسبی برای پایان دادن به رابطه عاشقانه نیست. چرا که در چنین مواقعی صحبت ها یا کلمات به درستی و با منطق انتخاب نشده و احتمال دارد سخنی از دهان شما خارج شود که واقعاً منظور اصلی تان نیست.

علاوه بر این، صحبت از جدایی در مقابل جمع، یا فرستادن ایمیل، پیام و تلفن کار درستی نخواهد بود بهترین کار آن است که رو در رو و صورت حضوری مسئله را مطرح نمایید.

صادق باشید اما همه چیز را لزوماً نباید گفت

وقتی که موضوعی همچون پایان دادن رابطه عاشقانه از سوی دیگر از طرفین مطرح می شود، معمولاً دیگری به دنبال دلایل و علتهای آن خواهد بود. در واقع این حق طرف مقابل است تا بداند چرا و به چه دلیل باید به این رابطه خاتمه دهد. 

مسلماً بایستی در بیان دلایل صادق بود. به عنوان مثال، چنانچه دلیل اصلی شما عدم علاقه به طرف مقابل می باشد، بهتر است آن را صادقانه اما محترمانه با او در میان بگذارید. حتی می توانید چرایی عدم علاقه نیز اشاره کنید.

اما همانطور که ما در زبان فارسی ضرب المثلی تحت عنوان ” جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت ” داریم، لزومی ندارد که همه جزئیات یا همه علتهای موجود را بیان نماییم.

این را بپذیرید که همه چیز تمام شده

چیزی که پایان دادن به رابطه عاشقانه را بیش از هر چیز دشوار می کند، نپذیرفتن واقعیت است. حقیقت هر چقدر هم که تلخ باشد، باید آن را پذیرفت. زمانی که یک رابطه تمام می شود، درد و رنج های عاطفی زیادی ممکن است به سراغتان بیاید.

البته بسته به اینکه شما تمام کننده باشید یا دیگری، میزان این رنج متفاوت خواهد بود. اما چیزی که مسلم می باشد، آن است که دیگر رابطه را تمام شده بدانید و با آن برخورد منطقی داشته باشید.

چه بسا بسیاری از افراد بعد از جدایی به دلیل ترس از تنهایی و دلتنگی هایی که قرار است آن را تجربه کنند، غرور خود را زیر پا گذاشته و با روش های مختلف سعی در ادامه دار کردن رابطه دارند و حتی اصرار می ورزند. سعی کنید واقع بینانه به قضیه نگاه کنید. با اصرار و تلاش های بیهوده باعث نشوید تا بعدا که احساساتتان فروکش کرد، خود را سرزنش نمایید یا دچار کمبود اعتماد بنفس باشید.

 

نشانه های رابطه قبلی و راه های ارتباطی را از بین ببرید

شما هر چقدر هم که با یقین از یک رابطه بیرون بیایید، مسلما روزهای خوشی که با یکدیگر داشته اید، با بهانه های مختلف برایتان تداعی خواهد شد. حال اگر هنوز عکسی در گوشی، شماره تلفن، صفحه مجازی، هدایای خریده شده و هر آنچه که یاد آور رابطه احساسی تان باشد را هنوز داشته باشید، مطمئن باشید که پایان دادن به رابطه عاشقانه به معنای واقعی نه تنها بسیار تلخ بلکه طولانی مدت خواهد بود.

راهکارهای بهبود پس از پایان رابطه عاشقانه

وقتی که از یک رابطه خارج می شوید، اگر اوضاع احساسی و عاطفی خوبی ندارید، بایستی حتما برای التیام دردهای خود کاری انجام دهید و اجازه ندهید که به عقده ها و مشکلات روحی تبدیل شوند که بر زندگی آتی شما تاثیر گذار باشد.

قبل از هر چیز اگر غم و اندوهتان زیاد است، بایستی تشخیص دهید که آیا دچار افسردگی شده اید یا نه. اگر اجازه دهید افسردگی بر شما غلبه گردد، تمامی ابعاد زندگیتان را در بر خواهد گرفت. از جمله علائم افسردگی عبارتند از: احساس نا امیدی و درماندگی، افزایش یا کاهش وزن، تغییر در اشتها، کم یا زیاد خوابیدن، ازدست ‌دادنِ علایق و لذت، احساس بی‌ارزش‌بودن، احساس غم، پوچی یا بی‌ارزشی، خستگی و کمبود انرژی، سستی و بی حالی و …

در مرحله بعد نوبت به درمان می رسد. به طور معمول در چنین شرایطی، یک مشاور خوب می تواند جهت بهبود حال ما بسیار موثر باشد. چرا که مشاوران با راهکارهای علمی که ارائه می دهند، دوره غمزدگی را کمتر و بهبود را سریعتر خواهند کرد. روانشناسان دکتر فکر به دلیل سابقه و دانش بالایی که در این زمینه دارند، همواره راهنمایی موثری را به این دسته از دوستان ارائه می دهند.

خلاصه مطالب

در این مقاله تلاش کردیم تا روش های مختلف و درست پایان دادن به رابطه عاشقانه را شرح دهیم و در مورد لزوم خاتمه دادن به روابط عاطفی نیز صحبت کنیم.

اگر شما نیز در ابتدای یک رابطه هستید، در طول آن با مشکل مواجه شده اید، به پایان دادنش می اندیشید، در دوران افسردگی پس از جدایی بسر می برید و یا نمی توانید عشق قدیمی تان را فراموش نمایید، می توانید در همه روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 از طریق شماره های درج شده در سامانه با همکاران ما در ارتباط باشید.

روش های درست پایان دادن به رابطه عاشقانه کدامند؟

در این مقاله می توانید مهم ترین روش های پایان دادن به رابطه عاشقانه را مطالعه فرماید.

در چه صورت باید به یک رابطه عاشقانه خاتمه داد؟

پاسخ این سوال در هدف ما از ایجاد رابطه نهفته است. اینکه چه چیزی باعث شده است تا ما خود را در چنین ارتباطی وارد کنیم و از آن چه چیزی توقع داشتیم.

چگونه بعد از یک رابطه عاشقانه روحیه خود را بهبود ببخشیم؟

برای کسب مشاوره بهبود حالات و افسردگی های بعد از رابطه عاشقانه می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور