قرص برای درد پریود

بهترین قرص برای کاهش درد پریود

درد مشترک تمامی خانم ها بعد از سن بلوغ، درد قاعدگی یا همان پریود است. با شروع سیکل های قاعدگی، عوارض و نشانه های آن هم آغاز می شود ولی شدت و مدت زمان این عوارض که مهم ترین آن ها درد است، متفاوت می باشد. گاهی درد پریود آنقدر شدت می یابد که کیفیت زندگی فرد را در طی چند روزی که پریود است کاهش می دهد. تمامی خانم هایی که این درد را تجربه می کنند، گاهی با افزایش میزان عوارض دردناک این دوره به دنبال بهترین قرص برای کاهش دردهای پریود هستند و ممکن است از هر نوع مسکنی که در دسترس دارند استفاده کنند. ولی واقعیت این است که همه مسکن ها به کاهش درد پریود کمک نمی کنند، به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله به بررسی بهترین قرص برای کاهش درد پریود و نیز تسکین غیر دارویی این نوع از درد بپردازیم. همچنین شما می توانید برای توضیحات بیشتر با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

کاهش سریع پریود در روز اول

بهترین قرص برای کاهش درد پریود روز اول

قبل از صحبت درمورد تسکین درد قاعدگی باید بدانیم که این درد به چه دلیل بروز می کند. رحم بعد از دوران بلوغ هر ماه با تشکیل یک لایه داخلی، خود را برای حاملگی احتمالی آماده می کند. چنانچه حاملگی رخ ندهد دیواره داخلی تخریب می شود. برای از بین رفتن این دیواره، رحم منقبض شده و پوشش داخلی آن به تدریج از بین می رود و خون به همراه بافت تخریب شده از رحم خارج می گردد. این انقباضات رحمی و تخریب دیواره داخلی آن موجب درد پریود می شوند. درد های قاعدگی که اصطلاح علمی آن ها دیسمنوره نام دارد شامل دو گروه اولیه و ثانویه می شوند.

  • دیسمنوره اولیه: در خانم هایی بروز می کند که همیشه قبل از شروع پریود و در حین این دوره دچار درد های خفیف تا شدید به صورت متغیر هستند.
  • دیسمنوره ثانویه: برای خانم هایی بروز می کند که در سیکل های قاعدگی قبلی درد آنچنانی را تجربه نکرده اند و درد محدود و خفیف بوده ولی به تازگی قاعدگی های با درد شدید دارند. این تغییرات می تواند ناشی از بیماری مرتبط با رحم، تخمدان و عفونت لگنی باشد که نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک متخصص زنان دارد.

متاسفانه دختران نوجوان و حتی خانم هایی که قاعدگی بیشتری را تجربه کرده اند در اکثر مواقع با وجود درد های شدید همچنان به دنبال بهترین قرص برای کاهش درد پریود هستند بدون اینکه به این موضوع توجه کنند که شاید این درد شدید پریود ناشی از یک بیماری جدی باشد. بنابراین توصیه می شود با داشتن درد های طولانی مدت و شدید، خونریزی و لکه بینی غیر عادی بین دو سیکل قاعدگی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درد پریود معمولا 3_1 روز قبل از خونریزی قاعدگی شروع شده، طی 24 ساعت اول خونریزی به اوج خود می رسد و 3_2 روز بعد هم کاهش می یابد. حال برای کاهش درد پریود در روز اول چه کار کنیم؟ برای اینکه در روز اول پریود درد شدیدی را احساس نکنید باید از چند روز قبل اقداماتی را انجام دهید، که در ادامه مطلب به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • ورزش: انجام حرکات ورزشی مانند پیاده روی سریع، حرکات کششی، تمرینات ایروبیک، شنا و یوگا به کاهش انقباضات بدن خصوصا نواحی پایینی شکم، لگن و ران کمک می کند. حتی ورزش کردن در طول پریود و دوره خونریزی هم موجب کاهش درد می شود.
  • رژیم غذایی سالم: چند روز قبل از شروع پریود از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی حاوی کافئین مانند چای، قهوه، شکلات و نوشابه خودداری کنید. کاهش مصرف چربی های مضر، شکر، نمک، غذا های فرآوری شده مانند انواع کنسرو، سوسیس، کالباس و… به تسکین و کاهش درد پریود کمک می کند. افزایش مصرف سبزیجات به دلیل داشتن فیبر بالا هم مفید است. حتما مصرف مواد غذایی و مکمل های حاوی ویتامین B1، B6 و E را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از تاثیر ویتامینD، کلسیم و منیزیم بر کاهش انقباضات رحم ودرنتیجه کاهش درد پریود غافل نشوید. مصرف مواد غذایی و مکمل های حاوی امگا3 قبل از شروع پریود مفید بوده ولی در طول این دوره به دلیل افزایش میزان خونریزی توصیه نمی شود.

همانطور که گفتیم برای کاهش درد پریود در روز اول باید اقداماتی را از چند روز قبل انجام داد، ولی برای تسکین درد در همان لحظه می توان از درمان دارویی و دمنوش های گیاهی استفاده کرد. به همین دلیل در ادامه مطلب به معرفی بهترین قرص برای کاهش درد پریود می پردازیم:

قرص های ضد التهابی غیر استروئیدی

قرص کاهش درد پریود

مانند مفنامیک اسید، ایبوپروفن( بروفن و ژلوفن)، ناپروکسن، آسپرین، دیکلوفناک سدیم، سلکوکسیب که جز موارد بهترین قرص برای کاهش درد پریود قرار می گیرند زیرا دیواره رحم هنگام تخریب دچار التهاب می شود و این نوع از داروها به کاهش التهاب و درنتیجه کاهش درد کمک می کنند. البته مصرف آسپرین برای دختران کمتر از 16 سال توصیه به دلیل ایجاد عوارض توصیه نمی شود.

داروهای تسکین دهنده درد عمومی

مانند استامینوفن ساده و کدیین دار که در کاهش درد های پریودی خیلی موثر نیستند ولی می توانند کاهش دهنده سردرد ناشی از فشار این دوره باشند.

داروهای ضد دل پیچه

مانند دی سیکلومین، هیوسین و کلیدینیوم سی هم می توانند موجب کاهش دل درد های خفیف پریودی شوند.

طی توضیحات گفته شده به معرفی بهترین قرص برای کاهش درد پریود پرداختیم ولی نکات مهمی در رابطه با مصرف قرص برای کاهش اینگونه از درد ها وجود دارد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

  • مصرف قرص در طول دوره قاعدگی نباید بیش از حد باشد، معمولا می توان هر 8 ساعت یکبار از قرص های نامبرده استفاده کرد.
  • مصرف قرص های مسکن به همراه قرص های ضد التهاب غیر استروئیدی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • در صورتی که دارای بیماری هایی مانند مشکلات ریوی، قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون، سابقه سکته، بیماری های تخمدان و رحم، مشکلات کلیوی، کبدی و هر نوع بیماری جدی هستید، لازم است تا حد امکان از مصرف این نوع از قرص ها خودداری کرده و در صورت تشدید درد حتما با پزشک خود برای تجویز قرص های مسکن متناسب با شرایطی که دارید مشورت کنید.
  • توصیه می شود اگر درد پریود با مصرف قرص هم کاهش پیدا نکرد حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید و از تحمل درد های غیر عادی خودداری کنید زیرا همانطور که گفتیم درد های شدید و غیر قابل تحمل قاعدگی می تواند ناشی از بیماری مربوط به تخمدان، رحم و عفونت های لگنی باشند که در صورت درمان نشدن بر روند بارداری تاثیر می گذارند.
  • برخی از خانم ها تصور می کنند که بهترین قرص برای کاهش درد پریود، نوافن می باشد. این قرص ترکیبی از استامینوفن، ایبوپروفن و کافیین است که به نوبه خود یک مسکن قوی محسوب می شود. مصرف بدون تجویز پزشک و بیش از حد آن به هیچ عنوان توصیه نمی شود، پس در مصرف این قرص احتیاط کنید.

دمنوش برای درد قاعدگی

دمنوش برای کاهش درد پریود

همانطور که می دانیم درمان گیاهی می تواند کمک کننده در کنار مصرف بهترین قرص برای کاهش درد پریود باشد. دمنوش های مختلف با اثرات متفاوتی هم برای کاهش درد قاعدگی وجود دارد. برای افرادی که دارای بیماری های زمینه ای از قبیل فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، کیست تخمدان و فیبروم رحم هستند، مصرف دمنوش ها بدون مشورت پزشک توصیه نمی شود. در ادامه مطلب به تعدادی از دمنوش های مفید برای کاهش درد قاعدگی اشاره می کنیم:

  • دمنوش دارچین موجب کاهش انقباضات شده و ضد درد می باشد
  • دمنوش زنجبیل باعث کاهش ترشح هورمون های درد می شود
  • دمنوش بابونه برای افزایش آرامش و کاهش استرس
  • دمنوش جعفری
  • دمنوش شوید
  • دمنوش ریحان
  • دمنوش نعنا برای کاهش نفخ دوران قاعدگی

همراه با هر کدام از این دمنوش ها می توان عسل یا نبات برای طبع گرم و تغییر طعم استفاده کرد. لازم به ذکر است که دمنوش رازیانه به افرادی که دارای کیست تخمدان هستند توصیه نمی شود. ممکن است افرادی دارای کیست تخمدان بدون علامت باشند و بدون اطلاع از بیماری خود رازیانه مصرف کنند به همین دلیل تا حد امکان از دمنوش رازیانه برای کاهش درد پریودی استفاده نکنید.

کاهش سریع درد پریود

شروع دروه قاعدگی همانند دیگر تغییرات فیزیولوژیک یا یکسری علائم و نشانه همراه است که به برخی از آن ها در ادامه مطلب اشاره می کنیم:

  • دردناک و حساس شدن سینه ها به دلیل افزایش سطح هورمون استروژن
  • جوش صورت
  • تغییر در خلق و خو مانند گوشه گیر شدن و یا برعکس پرخاشگری، گریه کردن و احساس افسردگی
  • سردرد میگرن
  • درد کمر، قسمت پایینی شکم، ران و گاهی پهلو
  • خستگی بیش از حد و حتی بی دلیل
  • اختلالات گوارشی مانند نفخ، اسهال، یبوست و تهوع
  • سرگیجه
  • اختلال در خواب به دلیل درد های پریودی

وجود این مشکلات قطعا برای افراد آزار دهنده است بنابراین باید به دنبال راه چاره باشیم، از این رو برای درمان سریع درد های قاعدگی می توان موارد زیر را انجام داد:

کمپرس گرم

قرار دادن این نوع از کمپرس روی شکم و کمر

ماساژ آرام

ماساژ دادن نواحی شکم، کمر و ران با استفاده از روغن های مختلف مانند روغن زیتون

نوشیدن آب زیاد

در طول دوره قاعدگی بدن نباید کم آب باشد.

پیاده روی و حرکات کششی

بر خلاف تصور خیلی از افراد ورزش خصوصا حرکات کششی و پیاده روی می تواند موجب تسکین به نسبت سریع برای درد پریود باشد.

مصرف دمنوش های گیاهی

استفاده از دمنوش هایی که در همین مقاله به آن ها اشاره کردیم می توانند به کاهش سریع این درد ها کمک کنند.

دوش آب گرم

استفاده از دوش آب گرم بدون نشستن در محیط حمام یک راه مفید برای کاهش درد قاعدگی است.

دوری از استرس و حفظ آرامش

هرچقدر میزان استرس فرد بالا باشد، میزان انقباضات رحم و دیگر عضلات بدن بیشتر شده و در نتیجه درد قاعدگی افزایش می یابد.

مصرف بهترین قرص برای کاهش درد پریود

همیشه توصیه می شود استفاده از داروهای شیمیایی بعد از امتحان کردن راه های دیگر برای کاهش درد پریود باشد.

کمپرس آب گرم برای درد پریود

همانطور که گفتیم چنانچه استفاده از قرص هایی که در همین مقاله به عنوان بهترین قرص برای کاهش درد پریود به آن ها اشاره کردیم هم درد شما را کاهش نداد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و از تحمل کردن درد های غیر عادی خودداری کنید. درد های شدید دوران قاعدگی می توانند ناشی از مواردی باشند که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

  • آندومتریوز: بیماری که ناشی از رشد بافت رحم در خارج از رحم می باشد که می تواند با کیست شکلاتی( اندومتریوما) همراه باشد.
  • فیبروم رحم: توده هایی که در داخل و یا چسبیده به دیواره بیرونی رحم ایجاد می شوند.
  • کیست تخمدان: کیسه هایی از جنس غشا که می توانند حاوی ذرات مایع، جامد و یا هر دو باشند.
  • عفونت های لگنی: که نیاز به داروی تخصصی برای درمان دارند.

تحمل درد های غیر عادی قاعدگی اگر ناشی از این بیماری ها باشند و به موقع درمان نشوند، عوارض جبران ناپذیری از جمله ناباروری را به همراه خواهد داشت، بنابراین برای معاینات تخصصی حتما به پزشک زنان مراجعه کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی در رابطه با بهترین قرص برای کاهش درد پریود، دمنوش های گیاهی مفید، علت درد های شدید و غیر قابل تحمل و راه های غیر دارویی برای کاهش این نوع از درد ها را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. چنانچه نیاز به توضیحات بیشتر و تخصصی متناسب با شرایط خود دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا دردهای پریودی با دمنوش گیاهی قابل برطرف شدن هستند؟

بله، دمنوش های گیاهی در تسکین درد بسیار موثر می باشند

آیا تحمل دردهای پریودی خطرناک است؟

بله، ممکن است موجب افت فشار خون و ضعف جسمی شوند

آیا دردهای پریودی که با قرص تسکین نمی یابند نشانه وجود بیماری خاصی هستند؟

بله، دردهایی که طولانی مدت هستند و در تمامی سیکل های قاعدگی رخ می دهند نیاز به بررسی تخصصی دارند

آیا از قرص های ضد دل پیچه برای کاهش درد پریود می توان استفاده کرد؟

بله، دردهای خفیف و ساده با این دسته از قرص ها قابل برطرف شدن هستند

3.7/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور