نشانه های فیبروم رحم

علائم فیبروم رحم چیست+ راه های درمان آن

آیا می دانید فیبروم رحم شایع ترین تومور لگنی خوش خیم در بانوان است؟ بیماری های زنان دارای نشانه های مشترک زیادی هستند به همین دلیل متاسفانه برخی از خانم ها اکثر اوقات بدون انجام معاینات پزشکی دقیق اقدام به درمان خود سرانه می کنند. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درمورد علت، عوارض، درمان و تفاوت فیبروم با سایر بیماری های زنان در اختیار شما قرار دهیم پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

علت فیبروم رحم

درد فیبروم رحم

همانطور که گفتیم این بیماری شایع ترین تومور لگنی خوش خیم در زنان است که در سنین باروری به وجود می آید و قابل کنترل و درمان است. فیبروم، تومور سرطانی نیست ولی در موارد نادر می تواند زمینه ساز و جایگاه مناسبی برای ایجاد سرطان و فیبروم بدخیم در دوره یائسگی باشد. فیبروم رحم نباید با کیست اشتباه گرفته شود، فیبروم نوعی تومور از جنس بافت رحم ولی با تراکم بیشتر در حالی که کیست از جنس غشا می باشد که باهم بسیار متفاوت هستند. به وجود آمدن این بیماری چندین علت دارد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم.

به هم خوردن توازن هورمونی

این مورد شایع ترین علت ایجاد بیماری نامبرده می باشد که به دنبال این عدم توازن،میزان هورمون استروژن در بدن بالا می رود، بنابراین سطح بالای استروژن یکی از دلایل ایجاد فیبروم است.

کمبود هورمون پروژسترون

بر خلاف استروژن، سطح پایین پروژسترون می تواند زمینه ساز ایجاد این بیماری شود.

عوامل ژنتیکی

اگر در خانواده، فرد مبتلا به فیبروم رحم دارید پس احتمال بروز بیماری در شما هم وجود دارد، بنابراین به فکر کنترل و بررسی عوامل دیگری که بیان می کنیم، باشید.

چاقی

اضافه وزن و چاقی عامل مهم و مشترک بین تمام بیماری های زنان است، پس کنترل وزن کمک به سزایی به سلامت بانوان می کند. وجود چربی اضافه در بدن باعث تولید استروژن می شود، هرچه سطح این هورمون بالا برود، احتمال به وجود آمدن فیبروم در رحم هم بیشتر می شود. ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی مناسب از راه های مفید برای کنترل وزن است.

کمبود میزان مصرف میوه و سبزیجات

کمبود فیبر که منبع اصلی آن میوه و سبزیجات است می تواند باعث تشکیل این تومور ها شود.

استرس

نقش استرس در فیبروم رحم

عامل جدایی ناپذیر اکثر بیماری ها در انسان استرس است. استرس باعث بالا رفتن سطح هورمون کورتیزول می شود، کورتیزول رها سازی قند از کبد و عضلات را افزایش می دهد و درنهایت برای کنترل میزان قند خون، انسولین وارد عمل می شود، بالا رفتن سطح انسولین یکی از علل ایجاد این بیماری است.

فشار خون و قند خون بالا

وجود بیماری های زمینه ای از جمله فشار خون و قند خون بیشتر از حد طبیعی می توانند عامل تشدید کننده و یا به وجود آورنده فیبروم رحم باشند.

 مصرف طولانی مدت قرص های جلوگیری از بارداری

قرص های پیشگیری از بارداری حاوی هورمون های استروژن و پروژسترون هستند که اگر طولانی مدت مصرف شوند، به دلیل بالا ماندن میزان سطح این هورمون ها در خون احتمال به وجود آمدن فیبروم رحم را افزایش می دهند.

    برای اطلاع از بهترین قرص ضد بارداری اورژانسی بر روی لینک کلیک کنید.

علائم فیبروم رحم چیست؟

شدت بروز نشانه های این بیماری بسته به نوع محل رشد فیبروم و اندازه آن متفاوت است پس بهتر است ابتدا به انواع آن اشاره کنیم.

  • اینترامورال: توده داخل عضله رحم به وجود می آید و شایع ترین محل رشد فیبروم هم، همین محل است.
  • ساب سروزال: توده برجسته خارج از رحم است.
  • زیر مخاطی: توده داخل حفره رحم تشکیل می شود، کم یاب ترین نوع فیبروم رحم است ولی شدت علائم آن از دو نوع دیگر بیشتر است.

وجود این تومور ها در رحم گاهی به دلیل کوچک بودن سایز و بی خطر بودنشان ممکن است بی علامت باشند و فقط هنگام انجام سونوگرافی به وجود آن ها پی ببریم، ولی به طور معمول این بیماری دارای علائمی است که بسته به اندازه و محل فیبروم، سن فرد مبتلا و سبک زندگی او متفاوت می باشد. ما در ادامه مطلب به تعدادی از علائم وجود فیبروم در رحم اشاره می کنیم:

  • درد های قاعدگی شدید و طولانی مدت
  • خونریزی سنگین قاعدگی همراه با لخته
  • خونریزی بین دوره های قاعدگی
  • درد های لگنی
  • احساس پر بودن شکم
  • بزرگ شدن شکم ولی نه به علت چاقی و اضافه وزن
  • کم خونی به واسطه خونریزی شدید
  • کمر درد و پا درد
  • تکرر ادرار به دلیل فشار بر مثانه
  • یبوست
  • احساس درد در قسمت پایینی شکم
  • ترشحات بیش از حد واژن
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • مشکلات بارداری و زایمان
  • خونریزی غیر عادی در زمان یائسگی برای فیبروم های بدخیم

لازم به ذکر است که تعدادی از این علائم با نشانه های وجود کیست تخمدان مشترک است پس با داشتن چنین نشانه هایی برای تشخیص قطعی به پزشک جهت انجام سونوگرافی مراجعه کنید.

مواد خوراکی از بین برنده فیبروم رحم

مواد غذایی مفید برای فیبروم رحم

بعد از اینکه با انجام سونوگرافی مشخص شد که فرد دارای فیبروم رحم است، پزشک نوع درمان را مشخص و آغاز می کند.مانند دیگر بیماری های زنان، در کنار درمان های دارویی، گیاهی و یا جراحی این بیماری، باید رژیم غذایی هم رعایت شود. ما سعی داریم که در ادامه مطلب برخی مواد خوراکی از بین برنده فیبروم را به شما عزیزان معرفی کنیم.

  • سویا: پروتئین موجود در سویا از رشد توده جلوگیری کرده و به کوچک شدن آن کمک می کند، همچنین سویا حاوی ماده فیتواستروژن است که به دلیل شباهت به استروژن می تواند به گیرنده های استروژنی سطح فیبروم متصل شده و جایگاه اتصال را اشغال کند، بدین ترتیب از بزرگ شدن فیبروم توسط استروژن جلوگیری می کند. البته کسانی که دارای کیست تخمدان هستند باید از مصرف سویا خودداری کنند.
  • ماهی: اسید چرب موجود در ماهی به کاهش تورم و التهاب بافت فیبروم رحم کمک می کند، همچنین ماهی حاوی مقادیر زیادی از ویتامین E و امگا3 می باشد که برای پیشگیری و همینطور درمان فیبروم موثر است.
  • گوشت کم چرب و سفید: گوشت سفید بر خلاف گوشت قرمز میزان استروژن بالایی ندارد، همانطور که گفتیم استروژن یکی از عوامل اصلی ایجاد فیبروم است.
  • انواع میوه به خصوص موز و پرتقال که سرشار از ویتامینD هستند.
  • میوه ها و مکمل های حاوی ماده رسوراترول مانند، انگور، تمشک، بلوبری و توت
  • انواع سبزیجات: به دلیل داشتن فیبر بالا بسیار مفید هستند.
  • لبنیات کم چرب و تخم مرغ
  • مصرف نان سبوسدار و غلات: حاوی مقادیری از ویتامین B هستند که از رشد فیبروم جلوگیری کرده و به درمان آن کمک می کند.

تا به اینجا به مواد غذایی مفید اشاره کردیم ولی یکسری از ماده های غذایی هم هستند که برای این بیماری مضر بوده و نباید مصرف شوند، مانند:

  • شیرینی، کیک، کلوچه، شکلات و نوشابه به دلیل داشتن میزان قند بالا
  • آرد سفید
  • غذا های فرآوری شده( انواع کنسرو، سوسیس و کالباس و…)
  • سس های پر چرب
  • گوشت قرمز
  • مشروبات الکی
  • نمک به دلیل بالا بردن فشار خون
  • بذر کتان

درمان گیاهی فیبروم رحم

دمنوش گیاهی برای فیبروم رحم

برای درمان این بیماری روش های درمان دارویی،جراحی و آمبولیزاسیون شریان رحمی( روش غیر تهاجمی که مانع از خون رسانی به فیبروم می شود) وجود دارد، ما قصد داریم در این مقاله درمان گیاهی را به شما عزیزان معرفی کنیم. درمان گیاهی می تواند از بین برنده فیبروم های کوچک و ساده رحم شود ولی برای فیبروم های بزرگ و بدخیم می تواند یک عامل کمک کننده به درمان دارویی و جراحی باشد و از رشد فیبروم جلوگیری کند.به تعدادی از مواد گیاهی درمان فیبروم در زیر اشاره می کنیم:

  • گیاهان حاوی آنتی اکسیدان مانند چای سبز و زردچوبه
  • جوشانده پیاز به همراه سیر
  • روغن زیتون و کرچک
  • مصرف سرکه به همراه غذا یا سالاد
  • دمنوش زنجبیل و رازیانه
  • دمنوش گیاهانی مانند ریشه قاصدک، خرگوشک، پنج انگشت و خار مریم

نکته بسیار مهم درمورد درمان گیاهی فیبروم رحم این است که حتما باید مشخص شود که فرد مبتلا به فیبروم است و نشانه های آن با کیست تخمدان اشتباه گرفته نشده، زیرا بعضی از درمان های گیاهی برای فیبروم مفید بود و کاملا برای کیست تخمدان مضر است مثل استفاده از رازیانه و سویا.برای این موضوع حالت برعکس هم صدق می کند مثلا گفته می شود که بذر کتان برای کیست تخمدان مفید و برای فیبروم رحم کاملا مضر است. برای رعایت کردن جوانب احتیاط قبل از شروع درمان گیاهی این بیماری، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

عوارض فیبروم رحم

وجود این بیماری با توجه به شدتی که دارد می تواند عوارض مختلفی را بروز دهد. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کم خونی

با توجه به اینکه خونریزی شدید در زمان قاعدگی از نشانه های بروز این بیماری است، بنابراین کم خونی و کاهش تعداد گلبول های قرمز خون می تواند از عوارض طولانی مدت این بیماری باشد.بنابراین به خانم هایی که خونریزی شدید در زمان قاعدگی دارند پیشنهاد می شوند میزان مصرف مواد غذایی و مکمل های حاوی آهن را در برنامه غذایی خود بیشتر کنند.

پایین آمدن کیفیت زندگی

به دلیل درد های شدید در ناحیه شکم، کمر و پا اغلب خانم های مبتلا به این بیماری از انجام کارهای نسبتا سنگین روزانه زندگی خود رنج می برند، هرچند که بقیه نشانه های بروز این بیماری هم در کل کیفیت زندگی افراد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد.

نازایی

طبق تحقیقات انجام شده، حدود 10 درصد از زنان مبتلا به فیبروم دچار ناباروری می شوند که در این حالت هم روش های درمانی برای آن ها وجود دارد، ولی به طور کلی وجود فیبروم در رحم می تواند منجر به اختلال در بارداری طبیعی و منجر به دیر زایی شود که این عارضه هم با روش های درمانی امروزی قابل برطرف شدن است و جای نگرانی ندارد. بنابراین بانوانی که از وجود فیبروم در رحم خود اطلاع دارند باید اقدام به بارداری را تحت نظر پزشک و کنترل شده انجام دهند.

مشکلات بارداری

مشکلات بارداری با فیبروم رحم

فیبروم های رحم یک خانم باردار ممکن است در طول مدت زمان بارداری رشد کند و گاهی اوقات منجر به خونریزی و درد شود( به خصوص در سه ماهه اول و دوم بارداری) بنابراین درمان و بررسی مداوم این بیماری در زمان بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است به دلیل اینکه اگر این درد با درد شکم حاد و آپاندیسیت اشتباه گرفته شود درمان نا به جا انجام و یا عمل جراحی انجام می گیرد.

        برای اطلاع از بهترین پوزیشن جهت باداری بر روی لینک کلیک کنید.

اختلال در زایمان

فیبروم رحم ممکن است باعث زایمان زودرس و یا سقط جنین شود. همچنین بسته به محلی که فیبروم در رحم قرار گرفته نوع زایمان( سزارین یا طبیعی) متفاوت است، اگر فیبروم در نزدیکی دهانه رحم قرار گرفته باشد پزشک تشخیص می دهد که زایمان با سزارین انجام بگیرد تا خطر خونریزی فیبروم هنگام زایمان کاهش پیدا کند. ممکن است خانم باردار از پزشک خود درخواست کند که هنگام زایمان، فیبروم را هم از رحم خارج کند ولی به هیچ عنوان این کار انجام نمی شود چون اگر فیبروم خونریزی کند ممکن است خونریزی قابل کنترل نباشد، در نهایت پزشک مجبور به برداشتن کل رحم شده و احتمال بارداری بعدی آن فرد از بین رود.

        برای اطلاع از نحوه زایمان در آب بر روی لینک کلیک کنید.

در آخر به تمامی بانوان توصیه می شود با داشتن نشانه هایی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، در اسرع وقت به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند تا علت دقیق این نشانه ها مشخص شود و درمان مناسب انجام بگیرد. متاسفانه خیلی از دختران و خانم های متاهل، درد و خونریزی شدید هنگام قاعدگی را عادی تلقی کرده و با مصرف مسکن و یا دمنوش هایی که حتی اطلاع ندارند برای چه بیماری مفید است، اقدام به سرکوب درد به صورت موقت می کنند، به این ترتیب درمان اصلی بیماری به تاخیر افتاده و عوارض جدی تری بروز می کند.

خلاصه مطلب

همانطور که توضیح دادیم فیبروم رحم یک بیماری شایع در بین خانم های بالغ است که میتواند عوارض جدی داشته باشد. ما در این مقاله سعی کردیم مطالبی را درمورد علت به وجود آمدن فیبروم، علائم و نشانه های آن،رژیم غذایی مناسب، درمان دارویی و عوارض آن را به شما توضیح دهیم، چنانچه نیاز به توضیحات بیشتر یا مشاوره تخصصی در این مورد دارید می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا فیبروم رحم باعث ناباروری می شود؟

در برخی از موارد باعث اختلال در روند بارداری و گاهی نازایی کامل می شود ولی راه های کنترل و درمان هم دارد

آیا فیبروم رحم با سونوگرافی های شکمی قابل تشخیص است؟

بله

آیا فیبروم رحم نوعی سرطان است؟

خیر، فیبروم ها در شرایط بدخیم هم سرطان محسوب نمی شوند ولی گاهی در موارد نادر زمینه ایجاد سرطان را فراهم می کنند

آیا فیبروم ها از جنس کیست تخمدان هستند؟

خیر فیبروم توده است و کیست ساختاری از جنس غشاء

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور