درد ناشی از کیست تخمدان

درمان خانگی کیست تخمدان

یکی از شایع ترین بیماری های مربوط به بانوان، کیست های مختلف تخمدانی هستند که برای هر خانم با شروع سیکل های قاعدگی حداقل یک بار به وجود می آید که ممکن است بدون نشانه باشد و فرد هیچگاه متوجه ایجاد کیست نشود.افرادی که از وجود کیست در تخمدان خود آگاه میشوند اولین سوالی که مطرح می کنند این است که درمان خانگی کیست تخمدان چیست؟ بدون شک همه ما در قدم اول خواهان درمان خانگی بیماری بدون مصرف دارو هستیم. همانطور که گفتیم با توجه به اینکه ایجاد کیست های تخمدان بسیار شایع است پس کسب اطلاعات در این زمینه ضرروی می باشد، بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات مفیدی را در این زمینه کسب کنید و در صورت نیاز به توضیحات بیشتر با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان چیست

تخمدان ها یک جفت اندام کوچک بادامی شکل هستند که در دو طرف رحم قرار گرفته و وظیفه تولید تخمک و هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون را بر عهده دارند. کیست های تخمدان، کیسه هایی با محتویات داخلی هستند که این محتویات می تواند مایع، جامد و یا ترکیبی از مایع و جامد باشند. کیست های تخمدانی میتوانند در داخل و یا چسبیده به دیواره بیرونی تخمدان قرار بگیرند. کیست هایی که حاوی مایع هستند اغلب جز دسته کیست های ساده قرار می گیرند و در صورتی که اندازه آن ها کمتر از 30 میلی متر باشد معمولا با روش های درمان خانگی کیست تخمدان به راحتی قابل بر طرف شدن هستند.قبل از اقدام به هر نوع درمان چه دارویی و چه درمان خانگی کیست تخمدان، باید نوع کیست مشخص شود. کیست های تخمدانی انواع مختلفی دارند که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

کیست های عملکردی یا فانکشنال

  •  کیست فولیکولی: با شروع سیکل های قاعدگی در هر ماه یک تخمک از تخمدان آزاد شده و به رحم وارد میشود.تخمک در جسمی به اسم فولیکول به وجود آمده و رشد می کند، زمانی که قرار است تخمک آزاد شود فولیکول پاره میشود و تخمک رها شده به سمت رحم هدایت می گردد. گاهی اوقات تخمک از فولیکول آزاد نمی شود و همین فولیکول حاوی تخمک تبدیل به کیست تخمدان می شود. کیست فولیکولی نوعی از کیست عملکردی است.
  • کیست جسم زرد یا لوتئال: بعد از اینکه فولیکول تخمک داخل خود را رها کرد پوسته آن جسم زرد نامیده می شود. جسم زرد باید خود به خود جذب بدن شود ولی گاهی اوقات این اتفاق رخ نمی دهد بلکه در تخمدان باقی مانده و به داخل خود مایع جذب می کند و در نهایت تشکیل کیست جسم زرد را می دهد که نوعی از کیست عملکردی است.

کیست های غیر عملکردی یا پاتولوژیک

شامل چند نوع کیست می باشند که می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند که در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم:

  • کیست دوران بارداری: این کیست ها معمولا بی خطر بوده، اندازه کوچکی دارند، بدون درد هستند، خود به خود از بین می روند و نیاز یه درمان خاصی ندارند.
  • کیست درموئید: یا به اصطلاح کیست مویی که خوش خیم می باشد. منشا این کیست سلول های بنیادی زمان جنینی هستند به همین دلیل محتویات داخلی این نوع از کیست ها شامل مو، بافت استخوانی مثل دندان و بافت های پوستی و غدد چربی می باشد.
  • کیست اندومتریوما: بافت داخلی رحم اندومتر نام دارد. کیست اندومتریوما کیستی غیر سرطانی است که از همین بافت اندومتر ولی در داخل تخمدان تشکیل شده و حاوی ماده شکلاتی رنگ می باشد. این نوع کیست به نسبت خطرناک است و نشان دهنده بیماری دردناک آندومتریوز در فرد می باشد. درمان اصلی اندومتریوما درمان خانگی کیست تخمدان نیست ولی این نوع از درمان ها می تواند به درمان دارویی و یا جراحی کمک کننده باشد.
  • کیست آدنوما: کیستی خوش خیم که منشا آن بافت غیر سرطانی اطراف تخمدان است و به همین دلیل هم به دیواره بیرونی تخمدان می چسبند.

علائم وجود کیست تخمدان

گاهی اوقات وجود کیست های تخمدانی بدون درد و نشانه هستند و تا زمانی که فرد سونوگرافی انجام ندهد از وجود کیست بی اطلاع می ماند، اما نشانه هایی که می تواند از وجود کیست در تخمدان به ما هشدار دهد شامل موارد زیر می باشد:

  • قاعدگی نامنظم
  • درد های شدید و تقریبا غیر قابل تحمل در قسمت زیر شکم و مقعد در هنگام قاعدگی
  • نفخ و دل پیچه
  • حساس شدن سینه ها
  • درد در قسمت کمر و ران که به سمت پایین کشیده می شود
  • درد در هنگام نزدیکی
  • تهوع و استفراغ درمورد کیست های بزرگ
  • خونریزی قاعدگی کمتر یا بیشتر از ماه های قبل

برای یادگیری آموزش روابط زناشویی بر روی لینک کلیک کنید.

درمان خانگی کیست تخمدان

درمان خانگی کیست تخمدان

بعد از مشخص شدن نوع کیست تخمدان با انجام سونوگرافی می توان درمان را آغاز کرد. درمان کیست های تخمدانی بسته به نوع و اندازه آن ها متفاوت است. در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی راه های درمانی این بیماری بپردازیم:

1) درمان خانگی کیست تخمدان

پزشک متخصص برای کیست های ساده ای که اندازه کمتر از 30 میلی متر دارند معمولا دارویی تجویز نمی کند و یکسری توصیه برای درمان خانگی کیست تخمدان را به شما توضیح می دهد.
لازم به ذکر است تمامی افرادی که کیست تخمدان دارند اعم از کیست کوچک و بزرگ، خوش خیم و بدخیم، باید سبک زندگی خود را تغییر دهند و از روش درمان خانگی کیست تخمدان که در ادامه مطلب به برخی از آن ها اشاره می کنیم به عنوان روش اصلی درمانی و یا کمک کننده در کنار روش دارویی و جراحی استفاده کنند.

  • رژیم غذایی:مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر و پروتیین کم چرب را در برنامه غذایی خود قرار دهید، از مصرف گوشت قرمز با چربی بالا خودداری کرده به جای آن از مرغ و به خصوص ماهی که حاوی امگا3 می باشد استفاده کنید.هرگز مصرف سبزیجات تازه به خصوص کلم بروکلی و کلم پیچ را فراموش نکنید.مصرف قند، شکر، کیک، کلوچه، نوشابه، چیپس، پفک، سس های پر چرب، غذاهای فرآوری شده( انواع کنسرو، سوسیس، کالباس و…) را کاهش دهید.از مکمل ها و مواد غذایی حاوی ویتامین E استفاده کنید، این ویتامین به درمان کیست کمک می کند. نان تهیه شده از آرد سفید را از برنامه غذایی خود حذف کنید.استفاده از سیب زمینی را به حداقل برسانید.
  • ورزش: برای درمان کیست تخمدان ورزش کردن یکی از موارد مهم و تاثیر گذار است، ولی شدت،نوع و مدت زمان انجام ورزش وابسته به اندازه کیست و شدت درد متفاوت می باشد. در بدترین حالت نوع کیست و شدت درد بالا، انجام پیاده روی توصیه می شود.
    مواردی که تا به اینجا گفته شد بیشتر برای کنترل و کاهش وزن می باشند زیرا بهترین و مهم ترین راهکار درمان خانگی کیست تخمدان که میتواند به رفع و یا جلوگیری از بزرگ شدن کیست کمک کند، کنترل وزن و دوری از چاقی است.
درمان خانگی کیست تخمدان

برای اطلاع از اهمیت ورزش دوران بارداری بر روی لینک کلیک کنید.

  • کنترل استرس: این مورد به درمان انواع کیست های تخمدان با هر اندازه و نوع کمک می کند، پس حفظ آرامش، دوری از تنش، انجام یوگا و خوردن دمنوش بابونه می تواند مفید باشد.
  • رفع گرفتگی عضلات : در هنگام درد و گرفتگی عضلات کمر و شکم چه در زمان قاعدگی و چه قبل یا بعد از آن می توان از دمنوش زنجبیل و دارچین و کمپرس آب گرم استفاده کرد. همچنین برای رفع گرفتگی استفاده از نمک اپسوم به صورت حل شده در آب وان حمام توصیه می شود ولی از این روش در زمان قاعدگی استفاده نکنید چون نشستن در آب طی این بازه زمانی اصلا توصیه نمی شود، می توان قبل یا بعد از مدت زمان قاعدگی از این روش استفاده کرد.

برای اطلاع از تاثیر اضطراب دوران بارداری بر رشد جنین بر روی لینک کلیک کنید.

خیلی از افراد خوردن دمنوش رازیانه را برای درمان خانگی کیست تخمدان پیشنهاد می کنند ولی باید بگوییم که متاسفانه رازیانه و گزنه برای کیست تخمدان خصوصا کیست اندومتریوما کاملا مضر می باشند.
توصیه هایی که در این مطلب تحت عنوان درمان خانگی کیست تخمدان به شما گفته شد بدون خطر و عوارض هستند، اگر توصیه دیگری خصوصا درمورد دمنوش و عرقیجات به شما شده است قبل از انجام آن حتما با متخصص مشورت کنید.

2) درمان دارویی:

برای کیست های بزرگتر و یا کیست هایی که پزشک اطمینان دارد که بدون دارو درمان نمی شوند مثل کیست اندومتریوما، از همان ابتدا درمان دارویی شروع میشود.
پزشک متخصص برای درمان ابتدا داروهای جلوگیری از بارداری را تجویز می کند. تعداد زیادی از کیست ها خصوصا کیست های ساده حتی با اندازه بزرگتر از 30 میلی متر با 2 تا 3 ماه مصرف این قرص ها برطرف می شوند. اگر کیست به قرص های جلوگیری از بارداری مقاومت نشان دهد، پزشک تجویز داروهای تخصصی هر کیست را انجام می دهد.

برای اطلاع از بهترین قرص ضد بارداری اورژانسی بر روی لینک کلیک کنید.

3) درمان با انجام جراحی:

درمان خانگی کیست تخمدان

اگر کیست در تخمدان پاره شده باشد، خانم مبتلا به کیست تخمدان قصد بارداری داشته باشد و کیست موجب ناباروری او شود، با انجام تصویربرداری مشخص شود کیست سرطانی یا بدخیم است و یا اینکه درد های ایجاد شده توسط کیست غیر قابل تحمل و طولانی مدت باشد، پزشک متخصص جراحی را به فرد توصیه می کند، در غیر این صورت مصرف دارو، صبوری و تغیر سبک زندگی را به فرد پیشنهاد می دهد، زیرا امکان برگشت کیست حتی پس از جراحی هم وجود دارد. جراحی کیسیت های تخمدانی به دو روش انجام می شود که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

  • جراحی به روش لاپاراسکوپی: این روش نسبت به جراحی باز تهاجم کمتری را برای بافت تخمدان دارد. از لاپاراسکوپی برای خارج کردن کیست، بر طرف کردن چسبندگی های لگنی برای آغاز بارداری و یا خارج کردن کل تخمدان می توان استفاده کرد.در لاپاراسکوپی چند برش کوچک روی شکم برای وارد کردن ملزومات لاپاراسکوپی به حفره شکمی ایجاد می شود.
  • جراحی به روش باز یا لاپاراتومی: در این روش برش های بزرگتری بر روی شکم ایجاد می شود تا جراح بتواند بدون دوربین و مستقیم به داخل حفره شکمی دسترسی داشته باشد.از این روش برای خارج کردن کیست های پاره شده، توده های بدخیم و یا خارج کردن کل تخمدان استفاده می شود.

برای اطلاع از اینکه علائم بارداری بعد از چند روز مشخص می شود بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

در این مقاله سعی کردیم توضیحاتی در رابطه با انواع کیست تخمدان، نشانه های وجود آن، روش های درمان دارویی، جراحی و درمان خانگی کیست تخمدان را در اختیار شما قرار دهیم.
چنانچه نیاز به مشاوره تخصصی با توجه به شرایط خود در این زمینه دارید و یا سوالات بیشتری در ذهن شماست، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا کیست های تخمدانی موجب ایجاد ناباروری می شوند؟

بله، برخی از کیست ها مانند اندومتریوما می توانند موجب بروز ناباروری شوند ولی بهتر است بدانیم که راه درمان این مشکل هم وجود دارد

آیا کیست تخمدان سرطانی می شود؟

خیر، مگر در موارد نادر که مشکلات دیگر تخمدان هم وجود داشته باشند

آیا کیست تخمدان قابل درمان است؟

بله، راه های مختلفی برای درمان وجود دارد

آیا ورزش های سبک و پیاده روی به کاهش درد کیست تخمدان کمک می کنند؟

بله، قطعا تاثیر گذار هستند

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور