کمر درد قبل از پریود
کمر درد قبل از پریود

کمر درد قبل از پریود نشانه چیست ؟

کمر درد قبل از پریود یکی از دردهای رایج در دوران قاعدگی است که بیشتر خانم ها آن را تجربه می کنند. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی روش های کاهش کمر درد قبل از پریود بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

کاهش کمر درد قبل از پریود

درد قاعدگی می تواند شامل درد شکم، نفخ، و سردرد و حتی درد سینه برای اکثر زنان باشد. علاوه بر علائم معمول مرتبط با چرخه قاعدگی، برخی از زنان از کمردرد نیز رنج می برند. این کمردرد می تواند از یک درد آزاردهنده ظریف تا درد ناتوان کننده در آن روزهای ماه متغیر باشد. درد تجربه شده معمولاً در امتداد بخش مرکزی کمر قرار دارد. کمردرد برای اکثر زنان چند روز قبل از سیکل قاعدگی شروع می شود و معمولا پس از آن فروکش می کند. خبر خوب این است که کمردرد در دوران قاعدگی معمولا جدی نیست و در بیشتر موارد فروکش می کند.

اگر این نوع درد در فعالیت‌های زندگی روزمره در طول چرخه قاعدگی شما اختلال ایجاد می‌کند، مهم است که بدانید چرا اتفاق می‌افتد و چگونه با درد کنار بیایید و آن را مدیریت کنید.

دل درد پریودی

چه چیزی باعث کمر درد قبل از پریود می شود؟

کمردرد در دوران قاعدگی معمولاً درد ماهیچه ای دارد و تصور می شود که ناشی از تغییرات هورمونی است. پروستاگلاندین ها (هورمون هایی که در طول چرخه قاعدگی برای تقویت انقباض رحم و از بین بردن پوشش رحم ترشح می شوند) می توانند بر عضلات کمر تأثیر بگذارند. ترشح بیش از حد پروستاگلاندین ها باعث دیسمنوره یا قاعدگی دردناک می شود. انقباضات شدید می تواند منجر به کمردرد شود، زیرا درد می تواند از قسمت پایین شکم به کمر برسد.

زنان مبتلا به آندومتریوز ممکن است در طول چرخه قاعدگی نیز کمردرد را تجربه کنند. اگر این موضوع نگران کننده است، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد این تشخیص و گزینه های درمانی مناسب صحبت کنید.

نکاتی برای کاهش کمر درد قبل از پریود

برخی از زنان از مصرف بدون نسخه استامینوفن یا داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن چند روز قبل از قاعدگی سود می برند.

به طور منظم تمرین کردن. مطالعات نشان می دهد زنانی که به طور منظم ورزش می کنند، دردهای قاعدگی و کمردرد کمتری دارند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید و از مکمل های غذایی حاوی ویتامین B و منیزیم استفاده کنید

مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید.

گرما را اعمال کنید یا حمام آب گرم بگیرید.

از کافئین و شکلات خودداری کنید.

از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید.

برخی از زنان ممکن است برای کمک به درد قاعدگی به قرص های ضد بارداری نیاز داشته باشند.

اگر کمردرد شما پس از چرخه قاعدگی به تعویق افتاد یا دچار درد یا ضعف در ساق پا شدید، باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است بیشتر از کمردرد معمولی ناشی از ترشح پروستاگلاندین در طول قاعدگی باشد.

علل پزشکی کمر درد قبل از پریود

دلایل متعددی وجود دارد که باعث درد شدید کمر در دوران قاعدگی شما می شود. بسیاری از این علل به بیماری های زنان و زایمان مربوط می شود.

PMS

PMS سندرم پیش از قاعدگی وضعیتی است که اکثر افرادی که قاعدگی دارند را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم سندرم پیش از قاعدگی معمولاً در یک هفته قبل از پریود ظاهر می شوند و پس از شروع قاعدگی متوقف می شوند.

علائم رایج PMS عبارتند از:

  • نفخ
  • گرفتگی شکم
  • سینه های دردناک
  • یبوست یا اسهال
  • سردرد
  • تغییرات عاطفی یا نوسانات خلقی

برای برخی افراد، کمردرد شدید یک علامت شایع است. این ممکن است با افزایش التهاب در طول قاعدگی مرتبط باشد.

در یک مطالعه منبع معتبر، محققان دریافتند زنانی که نشانگرهای التهابی بالاتری در طول دوره قاعدگی خود دارند، بیشتر احتمال دارد گرفتگی شکم و کمردرد را تجربه کنند.

کمر درد پریودی

PMDD

PMDD اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی یک بیماری شدیدتر از PMS است. این بیماری با علائم شدید PMS مشخص می شود که می تواند در زندگی روزمره شما از جمله کار، مدرسه و روابط شخصی اختلال ایجاد کند.

علائم رایج PMDD عبارتند از:

  • تغییرات روانی مانند افسردگی، اضطراب و نوسانات خلقی شدید
  • آلرژی، آکنه و سایر شرایط التهابی
  • علائم گوارشی مانند استفراغ و اسهال
  • علائم عصبی، مانند سرگیجه و تپش قلب

مانند PMS، افزایش التهاب می تواند علت درد شدید کمر در PMDD باشد. با این حال، می تواند یک عارضه جانبی سایر علائم PMDD باشد، مانند:

دیسمنوره وضعیتی است که با کرامپ های دردناک پریود مشخص می شود. با دیسمنوره، رحم بیش از حد طبیعی منقبض می شود که منجر به گرفتگی شدید و گاهی ناتوان کننده می شود.

علائم دیسمنوره عبارتند از:

  • گرفتگی شکم
  • درد پایین کمر
  • دردی که از پاها شروع می شود
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  • سردرد یا سبکی سر

گرفتگی‌های پریود ناشی از دیسمنوره می‌تواند در تمام قسمت تحتانی و فوقانی کمر منتشر شود.

در یک مطالعه بر روی بیش از 300 زن 18 تا 25 ساله، محققان دریافتند که بیش از 84 درصد از آنها دیسمنوره اولیه را تجربه کردند. از این 261 شرکت کننده، 16 درصد کمردرد را گزارش کردند.

در حالی که برخی از کمردردها در طول قاعدگی طبیعی است، درد شدید و مداوم در ناحیه کمر می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی تری مانند اندومتریوز باشد.

اندومتریوز وضعیتی است که با جابجایی بافت رحم در خارج از رحم مشخص می شود. این بافت معمولاً به سمت سایر نواحی لگن جذب می شود.

علائم شایع اندومتریوز عبارتند از:

  • درد مزمن لگن، به خصوص در حین و بعد از رابطه جنسی
  • درد لگن خارج از قاعدگی
  • دوره های سنگین که ممکن است طولانی تر باشند
  • درد شدید پریود، از جمله کمردرد

کمردرد ناشی از اندومتریوز ممکن است متفاوت از کمردرد ناشی از PMS، PMDD یا دیسمنوره باشد.

هنگامی که پوشش آندومتر به مکان های دیگر منتقل می شود، می تواند باعث ایجاد درد عمیقی شود که به راحتی با روش های سنتی، مانند ماساژ یا تنظیم کایروپراکتیک قابل رفع نیست.

اندومتریوز یک بیماری جدی است. برای درمان مناسب نیاز به تشخیص دقیق دارد.

داروها، درمان‌های مکمل و جراحی رایج‌ترین درمان‌ها برای کمردرد شدید در دوران قاعدگی هستند.

درد قبل از پریود

کنترل  هورمونی

کنترل هورمونی معمولاً برای افرادی که پریودهای دردناک دارند تجویز می شود. روش های کنترل بارداری ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون هستند. گزینه های جایگزین فقط حاوی پروژسترون هستند.

کنترل بارداری هورمونی می تواند سنگینی و دردناک بودن پریود شما را کاهش دهد، که می تواند باعث تسکین موارد زیر شود:

  • PMS
  • PMDD
  • دیسمنوره
  • اندومتریوز

NSAID ها

NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی) مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن داروهایی هستند که به طور موثر درد و التهاب را کاهش می دهند. می توانید آنها را بدون نسخه (OTC) خریداری کنید.

یک مرور سیستماتیک منبع مطمئن نشان داد که NSAID ها، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، در کاهش درد دیسمنوره در آزمایشات بالینی، حتی بیشتر از آسپرین، بسیار موثر هستند.

TENS مخفف تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست است. این روشی است که از الکترودها برای وارد کردن شوک الکتریکی به پوست استفاده می‌کند که برای کاهش درد، اندورفین طبیعی بدن را آزاد می‌کند.

در یک مطالعه موردی منبع مورد اعتماد روی یک بیمار زن 27 ساله، ترکیبی از دستکاری ستون فقرات، TENS و گرما برای کاهش درد دیسمنوره استفاده شد. بیمار کاهش را تجربه کرد.

طب سوزنی و طب فشاری

طب سوزنی و طب فشاری دو روش درمانی مکمل هستند که بر اعمال فشار به نواحی مختلف بدن برای کاهش درد و بهبودی تمرکز دارند.

در یک مطالعه کوچکتر، محققان دریافتند که 12 جلسه طب سوزنی می تواند درد پریود را به میزان قابل توجهی تا 1 سال کاهش دهد.

در یک مرور سیستماتیک دیگر منبع مطمئن، محققان کشف کردند که طب فشاری به طور موثری درد پریود را در اکثر آزمایشات بالینی کاهش می دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، زیرا علم هنوز متناقض است.

عمل جراحی

اندومتریوز ممکن است به جراحی برای برداشتن بافت رحمی که باعث علائم می شود نیاز داشته باشد. در برخی موارد، پزشک شما ممکن است فقط نیاز به برداشتن بخش های کوچکی از بافت جابجا شده رحم داشته باشد.

اگر جای زخم و آسیب به اندازه کافی گسترده باشد، ممکن است نیاز به هیسترکتومی کامل داشته باشد.

اگر تصمیم به انجام هیسترکتومی برای علائم اندومتریوز دارید، ممکن است شامل حذف موارد زیر باشد:

  • رحم
  • تخمدان ها
  • دهانه رحم
  • درمانهای خانگی

برای کمردرد شدید در دوران قاعدگی که ناشی از یک بیماری جدی‌تر نیست، درمان‌های خانگی می‌توانند به طور موثر درد را کاهش دهند. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید امروز امتحان کنید:

از گرما استفاده کنید. برای کاهش درد، یک پد گرم کننده یا بطری آب پر از آب داغ را در قسمت پایین کمر خود قرار دهید. سعی کنید عضلات پشت خود را شل کنید، که می تواند درد را نیز کاهش دهد.

داروهای OTC ایبوپروفن، آسپرین، یا حتی کرم ضد درد می تواند به تسکین درد پریود کمر شما کمک کند. اکثر کرم‌های تسکین‌دهنده با کپسایسین، یک ترکیب ضد التهابی قوی که می‌تواند درد را کاهش دهد، فرموله شده‌اند. این نوع کرم ها را می توان در قسمت پایین کمر ماساژ داد، که ممکن است به شل شدن عضلات نیز کمک کند.

استراحت و تمدد اعصاب. اگر انجام بسیاری از کارها با کمردرد شدید از دوره قاعدگی برایتان دشوار است، چند روز برای خودتان وقت بگذارید. استراحت با یک کتاب خوب، کمی یوگای ملایم، یا صرفاً یک حمام آب گرم ممکن است به افزایش اندورفین کمک کند که به طور طبیعی با درد مبارزه می کند.

نکات سبک زندگی

برخی فعالیت‌ها، مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل، می‌توانند التهاب را بدتر کنند. علاوه بر این، کافئین زیاد و غذاهای شور یا چرب می تواند علائم پریود شما را بدتر کند.

نوشیدن آب و خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات و سایر غذاهای ضد التهاب ممکن است به کاهش التهاب و تسکین علائم PMS مانند کمردرد کمک کند.

ورزش منظم باعث ترشح اندورفین طبیعی می شود که می تواند به کاهش درد کمک کند. اگر ورزش کردن با کمردرد برایتان سخت است، فعالیت های ملایم تری مانند یوگا یا شنا را امتحان کنید.

اگر به آن علاقه دارید، حتی ممکن است سعی کنید با یک شریک جنسی یا انفرادی رابطه جنسی داشته باشید. داشتن ارگاسم می تواند گرفتگی های پریود را تسکین دهد، که ممکن است به کاهش کمردرد شما کمک کند.

آشنایی با انواع درد پریود

دو نوع درد پریود وجود دارد: دیسمنوره اولیه و دیسمنوره ثانویه.

دیسمنوره اولیه

دیسمنوره اولیه در اثر گرفتگی عضلات ایجاد می شود. معمولاً افراد مبتلا به دیسمنوره اولیه در اولین شروع قاعدگی دچار درد می شوند.

در طول قاعدگی، رحم منقبض می شود تا بافت پوششی رحم جدا شود. پروستاگلاندین ها که پیام رسان های شیمیایی هورمون مانند هستند باعث انقباض بیشتر ماهیچه های رحم می شوند.

افزایش سطح پروستاگلاندین باعث درد بیشتر می شود منبع مورد اعتماد. این انقباضات می تواند باعث گرفتگی معده شود. علاوه بر گرفتگی معده، ممکن است دردی در ناحیه کمر وجود داشته باشد که به پایین پاها تابش می کند.

دیسمنوره ثانویه

دیسمنوره ثانویه اغلب در اواخر زندگی شروع می شود. درد ناشی از مسائل فیزیکی غیر از گرفتگی عضلات است یا تشدید می شود.

با این حال، پروستاگلاندین ها همچنان می توانند در افزایش سطح درد افراد مبتلا به دیسمنوره ثانویه نقش داشته باشند. به عنوان مثال، اندومتریوز اغلب باعث کمردرد می شود.

تعدادی از بیماری های زمینه ای دیگر وجود دارد که بر روی شکم و کمر تأثیر می گذارد، از جمله:

  • عفونت ها
  • رشدها
  • فیبروم ها

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی روش های کاهش کمر درد قبل از پریود بپردازیم. اینکه از چه روش هایی برای کاهش کمر درد قبل از پریود استفاده شود، بستگی به شرایط فرد دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

آیا برای درد کمر در دوران پریودی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خیر زیرا یک درد شایع است.

آیا ورزش می تواند برای درد کمر در دوران پریودی مفید باشد؟

بله قطعاً ورزش می تواند شدت آن را کاهش دهد.

راه های کاهش کمر درد پریودی چیست؟

نوشیدن آب فراوان؛ استراحت زیاد و استفاده از مسکن ها می تواند موثر باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور