تجربیات ترک متادون
تجربیات ترک متادون

تجربیات ترک متادون

آشنایی با تجربیات ترک متادون برای افرادی که مدتی است با این دارو درگیر هستند، می تواند تاثیر بسیاری بر تصمیم گیری و قدم گذاشتن در این مسیر بگذارد. با توجه به آنکه تاثیر متادون بر بدن به نحوی است که شخص را به خود وابسته کرده و جدا شدن از آن دشوار می شود. از این رو، تصمیم گرفتیم تا 12 گام تا ترک کامل متادون را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

با توجه به آنکه عملی کردن برخی از این گام ها برای افراد سخت است و حتی ممکن است آن را در نیمه راه رها کنند، توصیه می شود که تجربیات ترک متادون بیان شده در زیر را مطالعه فرموده و اگر نیازمند راهنمایی بیشتری بودید، با کارشناسان ما تماس حاصل کنید تا شما را راهنمایی کنند.

نمونه ایی از تجربیات ترک متادون

نمونه ایی از تجربیات ترک متادون

بنا به انتخاب خودم، یکی از کلینیک های ترک اعتیاد آسان را انتخاب کردم. من قبلاً معتاد به هروئین بودم و بعد به متادون نیز اعتیاد پیدا کردم. می توانم بگویم سخت ترین دوره ترک، سه روز اول بود که بدنم برای سم زدایی به مدت 72 ساعت با این ماده مبارزه کرد.

علائم معمولاً ظرف 24 ساعت از آخرین دوز مصرفی در افراد متادونی مشاهده می شود. با این حال، خارج شدن متادون از بدن مصرف کننده ممکن است از 15 تا 60 ساعت طول بکشد.

عده ای برایشان این سوال مطرح می شود که علائم ترک چند روز طول می کشد؟ در این مورد باید بدانید علائم ترک دارو متادون معمولاً سه تا شش هفته طول می کشد. اما این روند برای افرادی که اعتیاد شدید دارند طولانی تر خواهد بود.

هفت تا 10 روز اول اغلب بدترین حالات را تجربه می کنید. اگرچه گاهی، این مدت طولانی تر می شود. متادون به طور قابل توجهی بیشتر از سایر داروها در بدن می ماند و گاهی اوقات اوج ترک تا 7 روز شروع نمی شود. در این مرحله علائم جسمی شبیه آنفولانزا و علائم روانشناختی ناراحت کننده مانند اضطراب اغلب ظاهر می شوند. طی چند هفته آینده علائم ترک از بین می روند.

12 گام تا ترک متادون بر اساس تجریبات و شواهد علمی

12 گام تا ترک متادون بر اساس تجریبات و شواهد علمی

برای ترک متادون راه های بسیاری وجود دارد. ما در این مطلب، قصد داریم 12 گام تا ترک متادون را بررسی کنیم.

بررسی وضعیت شخص متادونی

بررسی وضعیت فرد به منظور تشخیص نوع درمان اعتیاد ضروری است. برای برخی افراد که اعتیاد شدید دارند، ممکن است شرایط ویژه ای برای ترک متادون در نظر گرفته شود.

تشخیص نوع درمان

پس از بررسی وضعیت فرد، تشخیص نوع درمان انجام می شود. منظور از وضعیت، میزان تاثیر متادون بر بدن و وابستگی جسمی و روحی به آن است.

شروع عملیات درمانی سرپایی

برای افرادی که اعتیاد خفیف دارند، متخصصان تجویز می کنند که مراحل ترک را در منزل بگذرانند. البته در چنین مواردی لازم است که اصولی ترین راه ترک اعتیاد در خانه استفاده شود تا هم شدت علائم ترک کمتر باشد و هم احتمال بازگشت به اعتیاد کاهش یابد.

شروع عملیات درمان شبانه روزی

برخی افراد اعتیاد شدید دارند و بایستی برای آن ها درمان شبانه روزی در نظر گرفته شود. انتخاب نوع درمان نیز بر اساس تشخیص مشاوره روانشناسی می باشد.

 شروع دوره ترک

پس از مشخص شدن وضعیت فرد، دوره ترک به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

ویزیت اولیه

پس از شروع دوره ترک، تمامی افراد یک دوره ویزیت اولیه خواهند داشت. گذراندن این مرحله ضروری می باشد.

تجویز دارو

در صورتی که پزشک صلاح بداند، برای افراد دارو تجویز خواهد شد. البته در کنار دارو درمانی بایستی روان درمانی و گاهی خانواده درمانی هم صورت گیرد.

مشاهده علائم ترک

احتمالاً پس از شروع دوره، تمامی افراد علائم ترک را مشاهده خواهند کرد.

مشاهده علائم جدی ترک

در برخی افراد یک سری علائم جدید ترک مشاهده می شود که می تواند مشکل ساز باشد. به همین دلیل، لازم است که جهت جلوگیری از برخی عوارض که در تجربیات ترک متادون میز دیده می شود، حتما متخصصان حوزه ترک اعتیاد این روند را تحت نظر داشته باشند.

ویزیت جهت بررسی

در افرادی که علائم جدی ترک را دارند، یک ویزیت دیگر به منظور بررسی انجام می شود.

برنامه های درمانی رفتاری

برخی افراد نیاز به برنامه های درمانی رفتاری خواهند داشت. این افراد اغلب از برخی انواع افسردگی و اضطراب شدید رنج می برد. مهم ترین گام قبل از پیاده سازی راه های درمان افسردگی، یافتن ریشه آن است.

برنامه های توان بخشی

پس از پایان یافتن دوره ترک، برنامه های توان بخشی آغاز می شود. این برنامه ها جهت تایید عدم بازگشت فرد به مصرف مواد است.

ترک متادون چطور انجام می شود؟

تاثیر متادون بر بدن

همانطور که تجربیات ترک متادون نشان می دهد، کنار گذاشتن این ماده می تواند از نظر جسمی بسیارسخت باشد. به خصوص وقتی در دوزهای بالا مصرف شود. این دارو معمولاً برای درمان اعتیاد به مواد افیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث می شود برخی از کاربران اعتیاد به مواد دیگر را با آن جایگزین نمایند. در صورت استفاده مصرف مکرر، تحمل به متادون می تواند به سرعت ایجاد شود، این بدان معناست که کاربر برای دستیابی به اثرات مطلوب، به مقدار بیشتری از دارو نیاز دارد.

هنگامی که بدن برای عملکرد طبیعی به متادون متکی شد، وابستگی ایجاد می گردد. کسانی که به متادون وابستگی دارند در صورت ترک مصرف، علائم ناخوشایندی را تجربه می کنند.

از آنجا که فرآیند ترک متادون می تواند علائم نامطلوبی ایجاد کند، به مصرف کنندگان توصیه می شود که در محیط پزشکی سم زدایی کنند. در بیشتر مراکز پزشکی، برنامه های درمانی سرپایی و سم زدایی پزشکی را ارائه می دهند که می تواند به کاهش شدت علائم کمک کند.

روند خروج برای همه یکسان نیست. علائم و مدت زمان ترک آن بستگی به شدت و طول اعتیاد کاربر دارد. ویژگی های جسمی و تحمل کاربر نیز در علائم و مدت زمان تاثیر متادون بر بدن تأثیر می گذارد.

علائم ترک بر اساس تجربیات ترک متادون

علائم ترک متادون مانند اثرات مخرب هروئین، مورفین و سایر مواد مخدر است. علائم ترک متادون معمولاً متوسط ​​و شبیه آنفولانزا هستند.

علائم شایع و شدید ترک متادون عبارتند از:

  • لرز
  • تب
  • اضطراب
  • دردهای عضلانی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تعریق
  • ضربان قلب سریع
  • گرفتگی معده
  • تحریک پذیری
  • پارانویا
  • اسهال
  • ولع خوردن
  • بی خوابی
  • توهم
  • افسردگی

کسانی که اعتیاد شدیدتر به متادون دارند، احتمالاً علائم جدی تر ترک را تجربه خواهند کرد. اگر کاربر به چندین ماده اعتیاد داشته باشد، ممکن است روند ترک برای او طولانی تر و شدیدتر انجام شود.

جدول زمانی برداشت متادون

مطابق با آنچه که در تجربیات ترک متادون گزارش می شود، علائم ترک این ماده معمولاً حداقل 30 ساعت پس از آخرین دوز مصرف شروع شده و بسته به مقدار مصرف شده، امکان دارد حتی بیشتر طول بکشد. علائم جسمی مانند لرز، تب، ضربان قلب سریع و دردهای عضلانی در این مدت آغاز می شود.

روزهای 3-8، ولع مصرف متادون شدید خواهد بود. کاربران ممکن است با اضطراب، بدن درد، حالت تهوع و بی خوابی و همچنین تحریک پذیری، استرس و اضطراب روبرو شوند. در این دوره، علائم جسمی همانند آنفولانزا ادامه خواهد یافت. در اغلب افراد، بین 3 تا 8 روز طول می کشد تا علائم به اوج خود برسند. در این مرحله علائم اضافی مانند افسردگی، استفراغ و گرفتگی عضلات ظاهر می شود.

روزهای 9-15 بعد از اوج گرفتن، علائم شروع به فروکش کردن می کنند. با این حال، برخی از آنها مانند تحریک پذیری، اسهال و ناراحتی جسمی باقی می مانند. هنوز هم ممکن است مصرف کنندگان احساس ولع مصرف شدید مواد مخدر داشته و به افسردگی دچار شوند. اگر افسردگی شدید شود، بعضی از بیماران انگیزه کافی برای ادامه ترک را از دست می دهند.

بعد از دو هفته، علائمی اعم از سطح کم انرژی، اضطراب، مشکل خواب و ولع مصرف برای 2-3 هفته ادامه پیدا خواهد کرد. در مجموع، امکان دارد که علائم ترک متادون، ماهها و یا حتی 2 سال به طول انجامد.

سم زدایی در ترک متادون

سم زدایی متادون در صورت تکمیل در یک مرکز درمان دارویی یا بیمارستان، ایمن ترین و کارآمدترین متد است. مصرف کنندگان متادون همیشه باید زیر نظر پزشک سم زدایی کنند تا اطمینان حاصل شود که بیمار سم زدایی را بدون مشکل انجام می دهد و احتمال بهبودی زیاد است.

اکثر سم زدایی های پزشکی موجب کاهش مصرف دارو یا کاهش دوز مصرفی کاربر در طی چند هفته می شوند. این روش شدت علائم ترک را کاهش می دهد.

از آنجا که متادون یک داروی قوی است و دارای اثرات مخرب مواد مخدر بر مغز می باشد، مدت ها پس از ترک نیز تاثیرات آن در بدن کاربر باقی می ماند.

سم زدایی از متادون می تواند به اندازه سم زدایی از هروئین دشوار باشد. هر دو مواد افیونی دارای تأثیرات مشابهی مثل حالت تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات هستند. یک سم زدایی با نظارت پزشکی شامل بوپرنورفین می تواند علائم ترک را کاهش داده و همچنین مدت زمان سم زدایی را به حداقل برساند.

درمان اعتیاد به متادون و کاهش تاثیر آن بر بدن

درمان اعتیاد به متادون و کاهش تاثیر آن بر بدن

مراکز درمان دارویی از تخصص پزشکان و درمانگران برای تهیه یک برنامه درمانی شخصی برای هر بیمار استفاده می کنند. تقریباً در همه موارد، یک برنامه درمانی بستری بهترین شانس را برای بهبودی معتادان به متادون متوسط ​​تا شدید خواهد داشت.

برنامه های بستری که بعضاً مسکونی نیز نامیده می شوند، درمان پزشکی شبانه روزی، انواع برنامه های درمانی و آموزشهای ارزشمند مهارت های زندگی را در اختیار بیمار قرار می دهند.

درمان سرپایی نیز برای کسانی که اعتیاد به متادون توسط متخصص سوء مصرف مواد جزئی تشخیص داده شده است، یک گزینه عالی است.

متادون معمولاً برای مهار اعتیاد به مواد مخدر دیگر مانند هروئین استفاده می شود. از حدود 20 سال گذشته، این دارو بصورت فزاینده ای به عنوان مسکن برای دردهای متوسط ​​تا شدید تجویز شده است. متادون اغلب به عنوان ماده ای ضروری برای معتادانی که نیازمند غلبه بر اعتیاد هستند، در نظر گرفته می شود.

متادون در بعضی از محافل بحث برانگیز است. زیرا یک ماده مخدر بوده و نگرانی های علمی و اخلاقی در مورد کاربرد آن در درمان اعتیاد به مواد افیونی وجود دارد. همچنین نگرانی هایی در مورد میزان اعتیاد آور بودن متادون و خساراتی که به زندگی مصرف کنندگان و خانواده های آنها وارد می کند، وجود دارد.

با این حال، مشخص شده است که برنامه های نگهداری متادون از اواخر دهه 1970 از متداول ترین و موثرترین روش ها برای درمان اعتیاد به هروئین است. هر ساله ده ها هزار معتاد تحت درمان با متادون قرار می گیرند.

عوارض جانبی مصرف متادون

متادون معمولاً به صورت خوراکی و از طریق قرص تجویز می شود. برخی از موارد غیرقانونی استفاده از متادون ممکن است شامل خرد کردن و بلعیدن قرص ها یا تجویز دارو از طریق تزریق باشد. استفاده وریدی از متادون می تواند منجر به عوارض جانبی مانند ریزش وریدها و انتقال بیماری های دیگر از جمله HIV شود.

علائم احتمالی ترک متادون

افسردگی

درد شکم

لرز یا گرگرفتگی

بی خوابی

تعریق زیاد

یبوست

شکست اعتیاد به متادون

غلبه بر اعتیاد که جزئی از زندگی شما شده است، می تواند طاقت فرسا باشد. بسیاری از افراد در اعتیاد خود عمیق هستند و قادر به یادآوری زندگی قبل از متادون نیستند. اما اگر در مرحله ایی هستید که اعتیاد به متادون کیفیت زندگی تان را پایین آورده یا اگر می خواهید قبل از این اتفاق بهبود پیدا کنید، وقت آن است که آستین همت را بالا بزنید.

چه انتظاراتی در طول دوره توانبخشی دارید

اگر شما آماده ایجاد تغییر و پایان استفاده از متادون هستید، درخواست ارزیابی از یک مشاور سوء مصرف مواد در یک مرکز درمانی بسیار مهم است. برای درک سطح، دفعات و شدت رفتارهای مربوط به اعتیاد به متادون باید شرایط شما ارزیابی شود.

بسته به پاسخ های مربوطه، یک دوره سم زدایی، به دنبال آن درمان های سرپایی یا یکی از سه سبک مختلف درمان سرپایی توصیه می شود. از درمان سرپایی نیز به عنوان درمان حمایتی استفاده خواهد شد.

بعد از بهبودی از ترک متادون چه اتفاقی می افتد؟

بعد از بهبودی از ترک متادون چه اتفاقی می افتد؟

پس از ترخیص از درمان، معمولاً مراکز درمانی برنامه مراقبت های پس از درمان را برای حمایت بیشتر شما و بازگشت به زندگی روزمره ارائه می دهند. این می تواند به ایجاد یک روال سالم در زندگی، روش مواجهه با سختی ها و مشکلات ترک، تکنیک های پیشگیری از عود کمک نماید.

چگونه بیمار می تواند متادون دریافت کند؟

بیمارانی که برای درمان OUD از متادون استفاده می کنند، باید دارو را تحت نظر پزشک دریافت نمایند. پس از یک دوره ثبات (بر اساس پیشرفت و انطباق ثابت شده با دوز دارو)، بیماران مجاز به مصرف متادون در خانه مطابق با دوز تجویز شده هستند.

مدت زمانی که فرد تحت درمان با متادون قرار می گیرد متفاوت است. طول درمان با متادون باید حداقل 12 ماه باشد. برخی از بیماران، نیاز به نگهداری طولانی مدت دارند. این افرد باید با پزشک MAT خود در تماس باشند تا به تدریج دوز متادون را کاهش دهند.

ایمنی مصرف متادون

متادون در صورت تجویز، بی خطر و مفید است. داروی متادون به طور خاص برای هر بیمار متناسب می باشد (و دوزهای آن اغلب تنظیم می شود) و هرگز نباید با دیگران تقسیم شده یا به دیگران داده گردد. این امر به ویژه برای بیمارانی که متادون را در خانه مصرف می کنند و نیازی به نظارت مستقیم در OTP ندارند، بیشتر تاکید می شود.

این بیماران برای اطمینان از استفاده ایمن، باید سابقه سلامتی کامل خود را با ارائه دهندگان بهداشت در میان بگذارند.

سایر داروها ممکن است با متادون تداخل داشته و باعث بیماری های قلبی شوند. حتی پس از از بین رفتن اثرات متادون، مواد فعال آن تا مدتی در بدن ماندگاری خواهند داشت.

نکات زیر که از تجربیات ترک متادون و توصیه های متخصصان گردآوری شده اند، می توانند به دستیابی به بهترین نتایج درمانی کمک کند:

هرگز بیش از مقدار تجویز شده استفاده نکرده و همیشه در زمان های تعیین شده مصرف نمائید. اگر دوز دارو فراموش شده یا احساس می کنید که تاثیرگذار نیست، دوز اضافی را مصرف نکنید.

از مصرف الکل در دوران مصرف یا ترک خودداری کنید.

مراقب اثر متادون بر رانندگی یا کار با ماشین آلات باشید.

در صورت مصرف بیش از حد متادون یا مشکوک به مصرف بیش از حد، با اورژانس تماس بگیرید.

با نگهداری دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی از بلعیدن تصادفی جلوگیری کنید.

متادون را در دمای اتاق و به دور از نور نگهداری کنید.

متادون خود را با کسی به اشتراک نگذارید حتی اگر علائم مشابهی دارد یا آن ها از همان شرایط رنج می برند.

دقت داشته باشید که عوارض جانبی باید جدی گرفته شود، زیرا برخی از آنها ممکن است نشان دهنده شرایط اضطراری باشد. بیماران باید مصرف متادون را قطع کرده و بلافاصله با پزشک یا خدمات اورژانس تماس بگیرند. این علائم عبارتند از:

تنفس کم عمق

احساس سبکی سر یا ضعف

کهیر یا بثورات

تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

احساس درد در قفسه سینه

یک ضربان قلب سریع یا تپنده

توهم یا گیجی را تجربه کنید

زنان باردار یا شیرده و متادون

زنان باردار یا مادران شیرده می توانند با خیال راحت متادون مصرف کنند. درمان جامع نگهدارنده متادون باید شامل مراقبت های قبل از تولد برای کاهش خطرات عوارض دوران بارداری و هنگام تولد باشد. متادون در دوران بارداری نقص مادرزادی ایجاد نمی کند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی تجربیات ترک متادون بپردازیم. همچنین، 12 گام تا ترک کامل متادون نیز بررسی گردید. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با تجربیات ترک متادون داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

پس از ترک متادون، لازم هست که افراد تحت نظر باشند؟

پس از گذشت مدت زمان مشخصی از ترک، این کار لازم نیست.

آیا برای ترک متادون دارو نیز تجویز می شود؟

این موضوع بستگی به شرایط فرد دارد.

آیا علائم ترک متادون قابل تحمل هست؟

علائم ترک در هر فرد می تواند متفاوت باشد.

برای ترک متادون لازم هست به مراکز ترک مراجعه کنیم؟

برای ترک بهتر هست به مراکز ترک مراجعه کنیم.

4.1/5 - (8 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور