راه های جلوگیری و درمان حالت تهوع در بارداری
راه های جلوگیری و درمان حالت تهوع در بارداری

راه های جلوگیری و درمان حالت تهوع در بارداری

حالت تهوع در بارداری برای برخی از خانم ها امری شایع است. زمان شروع حالت تهوع در بارداری می تواند تا حدودی متغیر باشد. علت حالت تهوع در بارداری نیز هنوز در دست بررسی است. در ادامه به این موضوع که آیا حالت تهوع در بارداری برای جنین ضرر دارد؟ و اینکه درمان حالت تهوع در بارداری چگونه است؟ اطلاعات مفیدی را به شما عزیزان ارائه خواهیم نمود. همچنین می توانید با مشاوران ما که شماره های آنان در جدول زیر موجود است تماس حاصل نمایید.

حالت تهوع در بارداری

حالت تهوع در بارداری
حالت تهوع در بارداری

حالت تهوع در بارداری ، برای بسیاری از خانم‌ها، ممکن است به وجود آید که گاهی در طول صبح و همچنین در زمان های دیگر ممکن است این مسئله برایشان آزاردهنده شود و در برخی موارد دیگر نیز، در در طول روز این حالت هنوز ادامه پیدا کند و با گذشت زمان سخت تر از گذشته شود. حالت تهوع در هر زمانی می تواند صورت پذیرد و بروز پیدا کند.

پس از بروز علائم بارداری پنهان و نحوه تشخیص آن  در هفته ششم، حالت تهوع برای خانم های باردار آغاز می شود. اما این حالت می‌تواند در هفته چهارم نیز آغاز شود و بستگی به طبع بدن هر فردی، ممکن است در ماه های بعدی شدیدتر و یا خفیف تر شود. به طور معمول، می توان گفت در حدود ۱۴ هفته پس از بارداری یا در واقع هفته چهاردهم بارداری به راحتی می تواند حالت تهوع بهبود پیدا کند.

تنها در ۲۰  درصد موارد، ممکن است این حالت تهوع پس از گذشت دو ماه از بارداری درمان نشود. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری به علل روانی و همچنین کاهش قند خون از جمله عواملی است که برای این بیماری مطرح شده است. گاهی به دلیل همین احساس ناخوشایند می‌توان با حمایت روانی و ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و دارو درمان نمود و یا کاهش داد.

حالت تهوع در بارداری و علت های استفراغ

در استفراغ های بدخیم، در دوران بارداری استفراغ ممکن است به حدی شدید باشد که موجب عدم تعادل الكتروليت شود و مشکلات متوالی و تغذیه برای فرد به وجود آورد. تجویز دارو یا مصرف مایعات و ویتامین ها می تواند درمان مناسبی برای تهوع و استفراغ شدید دوران بارداری محسوب شود.

همانطور که در مقالات قبلی در رابطه با عوامل رشد جنین + مواد غذایی مفید برای رشد جنین در بارداری اطلاعاتی را ارائه نمودیم، بهتر است بدانید که افزایش مصرف دیفن هیدرامین موجب افزایش شکاف کام و لب در نوزادان و مصرف فتوتيازين ها موجب ناهنجاری های ساختمانی در نوزادان خواهد شد بنابراین، برای درمان حالت تهوع در بارداری باید با پزشک مشورت نمود.

روش های غیر دارویی نیز برای پیشگیری و درمان تهوع استفراغ ابداع شده است و یکی از روش های تحریک نقطه طب سوزنی پريكارديوم یا نیگان می باشد. این نقطه به فاصله ۴ تا ۵ سانتی متر بالاتر از اولین عرض مچ دست بالاتر از چین عرضی مچ دست در مسیر عصب مدیان شود.

چرا برخی از خانم‌ها نسبت به سایر زنان دیگر از حالت تهوع بسیار بیشتری برخوردارند؟

در صورتی که بیش از دیگر خانم ها، دچار حالت تهوع در بارداری می شوید، ممکن است به دلیل موارد زیر صورت پذیرد.

  • در صورت بارداری دوقلو یا چندقلویی، این نوع بارداری موجب وجود مقادیر بیشتری از بارداری استروژن یا هورمون های دیگر خواهد شد و به همین دلیل تهوع شدید و استفراغ را در پی خواهد داشت. البته نمی‌توان در این رابطه نظریه قطعی داد. زیرا برخی از خانم‌های باردار دوقلو ممکن است حالت تهوع بسیار کم یا چیزی را تجربه کنند.
  •  جنسیت دختر در بارداری مطابق با مطالعات انجام شده، ۵۵ درصد در سه ماهه اول خانم هایی که دختر باردار بودند نسبت به کسانی که پسر باردار بوده اند با حالت تهوع  شدید و ناچیز مواجه می‌شوند.
  •   سابقه تهوع شدید در بارداری قبلی و همچنین سابقه داشتن عارضه جانبی تهوع پس از مصرف قرص ضد بارداری نیز از جمله موارد موثر خواهد بود.
  •  سابقه خانوادگی، تهوع و استفراغ شدید در بارداری و همچنین سابقه سردردهای میگرنی نیز می‌تواند از دیگر عوامل موثر شناخته شود.

زمان شروع حالت تهوع در بارداری

زمان شروع حالت تهوع در بارداری
زمان شروع حالت تهوع در بارداری

همانطور که ذکر گردید، در رابطه با زمان شروع حالت تهوع در بارداری باید گفت تهوع و استفراغ از شایع‌ترین مشکلات جسمی در سه ماهه اول بارداری شناخته شده است که ۵۰ تا ۹۰ درصد زنان باردار درجات مختلفی از آن را تجربه می‌کنند و این مشکل علاوه بر سلامت جسمی و روانی، کارکردهای خانوادگی و اجتماعی آنها را نیز به مخاطره اندازد.

دقت داشته باشید که در رابطه با زمان شروع حالت تهوع در بارداری ، از علائم بارداری خارج از رحم اطلاع یابید و در این زمینه اطمینان لازم را به دست آورید. تهوع و استفراغ بارداری، به بیماری صبحگاهی معروف است و به هنگام شش هفتگی یا یک ماه و نیم پس از بارداری ممکن است برای خانم‌ها به وجود آید در موارد نادری نیز در همان ماه های اول یا چهار هفتگی نیز این علائم مشاهده می شود.

درصد بسیار کمی از خانم ها ممکن است  تا زمان اتمام بارداری این احساس حالت تهوع و استفراغ را تجربه نمایند و به طور معمول با ورود به چهارده هفتگی نیمی از زنانی که حالت تهوع را تجربه نمودند از آن آسوده می شوند و در مابقی موارد ممکن است یک ماه دیگر این روند ادامه داشته باشد. اما پس از آن، ممکن است احتمال بازگشت نیز در درصد ناچیزی از زنان تجربه شود.

علت حالت تهوع در بارداری

تا به حال در رابطه با علت حالت تهوع در بارداری و شروع زمان حالت تهوع اطلاعاتی را ارائه نمودیم. یکی از سوالات دیگر ممکن است این موضوع باشد که علت حالت تهوع در بارداری چیست؟ هنوز هیچ تحقیقی به درستی مشخص نکرده است که چه عواملی می‌تواند موجب حالت تهوع در دوران بارداری شود، اما برخی از علل و عوامل احتمالی را می توان به شرح زیر عنوان نمود.

  • هورمون بارداری (hCG). در اوایل بارداری به سرعت افزایش پیدا می‌کند. نحوه اثرگذاری این هورمون برای تهوع کاملاً نامشخص است اما نگاهی به دلیل افزایش همزمان میزان تب و استفراغ در بارداری با بالا رفتن سن، این احتمال وجود دارد که در ایجاد این مشکل موثر واقع شود.
  • هورمون استروژن : استروژن هورمون دیگری است که در اوایل حاملگی افزایش پیدا می‌کند و یک علت احتمالی دیگر می تواند موجب تشدید این هورمون و به موجب آن حالت تهوع در بارداری شود.

نکته مهم هم در رابطه با علت حالت تهوع بهتر است اطمینان کافی را به دست آورید زیرا گاهی ممکن است  عواملی همانند علائم بارداری پنهان و نحوه تشخیص آن  ناشی از این موضوع شده باشد.

  • افزایش حس بویایی : جالب است بدانید افزایش میزان حس بویایی زنان باردار و تحریک و واکنش سریع آنها نسبت به محیط های اطراف شان و بهای آنها می‌تواند در ایجاد حالت تهوع در فرد  تاثیر به سزایی داشته باشد. من معتقدم که تغییر در حس بویایی یکی دیگر از نتایج هورمون استروژن در بارداری می باشد.
  •  حساسیت معده : دستگاه گوارش برخی از زنان، در زمان تغییرات اوایل حاملگی حساس تر می باشد. برخی تحقیقات نشان داده که زنان دارای نوعی باکتری معده خواهند بود که به احتمال بیشتری تهوع و استفراغ بارداری را تجربه خواهند کرد.
  •  استرس و فشار :  همانطور که استرس و فشار بر معده و دستگاه گوارش می تواند اثر نامطلوبی بر جای بگذارد موجب وجود بیماری صبحگاهی نیز خواهد شد.

آیا حالت تهوع در بارداری برای جنین ضرر دارد؟

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است در ادامه این مطلب برای شما به وجود آید این است که آیا حالت تهوع در بارداری برای جنین ضرر دارد؟ آیا حالت تهوع در بارداری برای جنین ضرر دارد؟ که در این رابطه باید بگوییم قطعا اگر دلیل آن استرس باشد نباید از تاثیر اضطراب در زمان بارداری بر روی جنین غافل شد زیرا بسیار بر جنین تاثیر گذار خواهد بود و در پی درمان آن لازم است باشد.

اما به طور کلی حالت تهوع و استفراغ خفیف تا متوسط گاه و بی گاه برای زنان باردار صورت می پذیرد و سلامت جنین را تهدید نمی‌کند. در واقع عدم وزن گیری در سه ماهه اول بارداری نیز نگران کننده نخواهد بود و تنها حفظ آب بدن و رسیدن مواد غذایی به بدن کافی و لازم می باشد. با بازگشت مجدد اشتها و کم شدن تهوع بعد می تواند شروع به وزن گیری کند.

لازم است از مواد مغذی و کافی در رابطه با ویتامین ها برای رژیم غذایی خود در این مدت زمان مطمئن شوید. قطعاً این نکته را در نظر داشته باشید که استفراغ شدید و طولانی مدت با افزایش خطر زایمان زودرس و یا وزن کم هنگام تولد و نوزادان کوچک برای سن حاملگی که در واقع از نظر جثه ظریف و کوچک در می باشند همراه خواهد بود.

درمان حالت تهوع در بارداری

درمان حالت تهوع در بارداری
درمان حالت تهوع در بارداری

تا به اینجا به عواملی که موجب ایجاد این مشکل حالت تهوع در بارداری می‌شود، اشاره نمودیم. اما آیا راهی برای درمان حالت تهوع در بارداری وجود دارد؟ اگر تهوع و استفراغ شما به عنوان یک زن باردار خفیف باشد، امکان بهبودی آن با چند راه حل ساده ولی کاربردی وجود خواهد داشت که شامل موارد زیر می باشد :

  • کاهش حجم مواد غذایی در هر وعده و افزایش تعداد وعده های غذایی در شبانه روز
  • اجتناب از خالی ماندن معده در طول روز با خوردن تنقلات و ریزه خواری
  • مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده
  • آرام خوردن غذا
  • اجتناب از دراز کشیدن بعد از غذا
  • استفاده از نان تُست یا بیسکوئیت بیست تا سی دقیقه قبل از بلند شدن از تختخواب
  • آرام خارج شدن از تخت خواب
  • دوری از بوهای زننده
  • خوردن غذاها به صورت نیمه گرم (به دلیل بویی که در هنگام داغی ایجاد می کنند)
  • اجتناب از غذاهای چرب، تند و سرخ کردنی
  • شستشوی دهان و مسواک زدن دندان ها پس از غذا
  • مصرف آب و مایعات به اندازهی کافی و به صورت جرعه جرعه در طی روز
  • پرهیز از محرک هایی محیطی مانند سوسو کردن نور لامپ، بوی شدید عطر ، ماشین سوار شدن طولانی، اتاق گرم و گر

گرفته

  • قرار گرفتن در هوای تازه (قدم زدن و یا باز  کردن یک پنجره ممکن است حالت تهوع را تسکین دهد)
  • داشتن استراحت کافی
  • مصرف ویتامین های دوران بارداری همراه با غذا یا قبل از خواب
  • مصرف زنجبیل
  • چای نعناع یا مکیدن آب نبات نعناع به خصوص پس از خوردن غذا
  • استفاده از طب فشاری بر روی نقطه ی موجود در سه انگشت بالاتر از مچ دست
  • رایحه درمانی با عطرهایی مانند لیمو، نعناع یا نارنج
  • دارو درمانی در تهوع استفراغ بارداری

اگر راهکارهای ارائه شده برای درمان حالت تهوع در بارداری موثر واقع نشد، می توانید با تجویز پزشک از داروهای ایمن در بارداری را مصرف کنیم که بیشتر شامل ویتامین b۶ و انواع جدیدی از داروهای ضد تهوع مانند دمیترون خواهد بود به صورت تهوع و استفراغ بسیار شدید بدن فرد دچار کم آبی می‌شود و نیازمند بستری شدن در بیمارستان و سرم درمانی خواهد بود.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با راه های جلوگیری و درمان حالت تهوع در بارداری ، زمان شروع حالت تهوع در بارداری و علت حالت تهوع در بارداری و همچنین اینکه آیا حالت تهوع در بارداری برای جنین ضرر دارد؟ و یا درمان حالت تهوع در بارداری چگونه است؟ اطلاعاتی را ارائه نماییم. در صورتی که مایل به دریافت مشاوره در این زمینه می باشید، می توانید با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

آیا زمان شروع حالت تهوع در بارداری برای همه افراد یکسان است؟

برای برخی از خانم های باردار شروع بارداری می تواند از چهارماهگی تا شش ماهگی در نوسان باشد.

علت حالت تهوع در بارداری چیست؟

هنوز علت این مشکل به خوبی مشخص نشده است. اما می توان گفت مشکلات بالینی از جمله این موارد شناخته شده است.

آیا حالت تهوع در بارداری برای جنین ضرر دارد؟

در صورتی که با استفراغ همراه باشد و در ماه های پایانی بارداری باشد، موجب می شود تا نوزاد کم وزن باشد.

برای درمان حالت تهوع در بارداری داروی مناسب چیست؟

برای حالت تهوع در بارداری می توان از انواع داروهای گیاهی و همچنین ویتامین ها و با تجویز پزشک از داروهای ضد تهوع استفاده نمایید.

5/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

ترس کودکان از تاریکی

ترس کودکان از تاریکی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور