هفت علت درد سینه در خانم ها
هفت علت درد سینه در خانم ها

هفت علت درد سینه در خانم ها

بر اساس تحقیقات، هفت علت درد سینه در خانم ها وجود دارد که عمدتا ریشه فیزیولوژی و روانی دارند. در برخی از موارد، درد سینه یا همان درد پستان مقطعی بوده و کاملا طبیعی است، به همین دلیل نیازی به اقدامات درمانی نیست. اما در موارد دیگر، غالبا این درد شدید بوده و موجب بر هم خوردن شرایط زندگی عادی فرد می شود.

گرچه گاهی اوقات از میان هفت علت درد سینه در خانم ها ، مشکل حادی دیده نمی شود و ممکن است نیازی به دارو و درمان نداشته باشد، اما برای تشخیص بیماری های زمینه ایی احتمالی و پیشگیری از مشکلات آتی بهتر است در این زمینه با پزشک متخصص صحبت شود. چنانچه مایل به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

مقدمه ای بر هفت علت درد سینه در خانم ها

مقدمه ای بر هفت علت درد سینه در خانم ها

درد همیشه زنگ خطری برای شناخت بسیاری از بیماری ها بوده است. در واقع واکنش های بدن نسبت به یک پدیده جدید، خود را به صورت درد نشان می دهند. البته این درد همیشه نشانه یک بیماری نیست، بلکه گاهی به خاطر تغییرات و اتفاقاتی است که در بدن در حال وقوع می باشد. به عنوان مثال : یکی از علائم عادت ماهانه، داشتن درد سینه می باشد. این مسئله می تواند یکی از هفت علت درد سینه در خانم ها به شمار آید.

به طور کلی، پستان درد یکی از رایج ترین مشکلات خانم ها به شمار می آید. تقریبا همه خانم ها در طول زندگی خود، برای یک بار هم که شده، این درد را تجربه کرده اند. این درد می‌تواند خود به عاملی برای ایجاد احساس اضطراب در زنان و ترس تبدیل کند. همچنین وجود این درد حتی می تواند موجب اختلالاتی را در برقراری رابطه جنسی ایجاد کند.

 از جمله ریشه هفت علت درد سینه در خانم ها به عوامل روانشناختی مربوط است. به عنوان مثال، اضطراب و افسردگی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در ایجاد یا تشدید درد نقش دارند. در یک مطالعه روانشناسی تحت عنوان درد پستان دوره ایی در زنان که در سال ۹۴ به چاپ رسید، مشخص شد که اضطراب و افسردگی از عوامل موثر بر شدت و طول درد پستان دوره‌ای مادران است.

لیست کامل هفت علت درد سینه در خانم ها

لیست کامل هفت علت درد سینه در خانم ها
لیست کامل هفت علت درد سینه در خانم ها

در ادامه قصد داریم تا با ذکر توضیحات بیشتر به هفت علت درد سینه در خانم ها پرداخته و جزئیات آن ها را بیشتر بدانیم.

 1. تغییرات هورمونی

 یکی از شایع ترین علل درد پستان، تغییرات هورمونی قبل از زمان یائسگی زنان است. چرا که خانم ها تا پیش از یائسگی چرخه عادت ماهیانه را دارند. در واقع در این حالت، درد پریودی باعث بروز درد سینه در فرد می شود. اما غیر از این، وقتی بدن برای دوران یائسگی آماده می شود، دچار یک سری تغییرات هورمونی خواهد شد که تمام سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از این تاثیرات می تواند پستان درد باشد.

2. عادت ماهانه

 از دیگر موارد مربوط به هفت علت درد سینه در خانم ها که در کلینیک ها و بیماری های پستان اثبات شده است، می توان به دردهای قبل از شروع سیکل قاعدگی اشاره نمود. این نوع درد خفیف است و سبب یک نوع حساسیت خاص در پستان به ویژه قسمت نوک آن می شود. بهتر است بدانید شدت این دردها برای  هر فرد ثابت نمی باشد و حتی در برخی از افراد اصلا چنین دردی مشاهده نمی شود.

 3. فعالیت فیزیکی از علل هفت علت درد سینه در خانم ها

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در بروز درد پستان موثر واقع شود، فعالیت های فیزیکی و ورزش های است که درد را تشدید می کند. این میزان از درد به صورتی است که فرد در فعالیت های روزانه خود دچار مشکل می شود و اختلالات برای او به وجود می آید. پس از این موارد لازم است درمان توسط پزشکان و متخصص آن انجام شود.

 4. سرطان پستان

گاهی برخی از خانم ها به محض احساس اولین درد، تصور می کنند که دچار سرطان شده اند. بهتر است از پیش داوری و یا وارد کردن استرس و اضطراب به خودتان، ابتدا از حدس خود اطمینان حاصل نمایید.

بنابراین، آن دسته از خانم هایی که به طور مداوم احساس اضطراب و ترس ابتلا به سرطان دارند، بهتر است بدانند که این امر موجب در دام افتادن آنها خواهد شد. در واقع سرطان پستان در بیش از ۷۵ درصد موارد بدون دارو و تنها با اطمینان بخشی به بیمار قابل تسکین خواهد بود.

5. اضطراب و استرس

 همانطور که ذکر شد، یکی از هفت علت درد سینه در خانم ها که موجب به وجود آمدن دردهای پستان یا ناحیه سینه می شود، فکر کردن و نگرانی بیش از حد در مورد بروز این مشکل است. البته فشارهای روحی روانی ناشی از مشکلات خانوادگی، کاری، تحصیلی، اختلاف زن و شوهر و … همگی در وارد شدن و افزایش استرس و اضطراب نقش دارند. اگر این موارد ادامه دار باشد، یکی از پیامدهای آن احتمالا سینه درد خواهد بود.

6. وجود توده های سینه از هفت علت درد سینه در خانم ها

وجود توده های سینه از هفت علت درد سینه در خانم ها

 توده های پستانی می تواند به عنوان بیماری های پستانی شناخته شوند. این توده ها به دو شکل خوش خیم و یا بد خیم می باشند. تمامی آنها موجب به وجود آمدن درد پستان در فرد خواهند شد. بهتر است بدانید که توده های بدخیم پستان تنها در ۷ تا ۱۰ درصد موارد علامتی از وخیمی محسوب می شود.

در واقع مطابق با آمار انجام شده و مطالعات گذشته ۷ نفر از هر ۱۰۰ بیماری که تنها درد پستان را بدون هیچ علامت دیگری دارند، ممکن است بیماری بدخیم پستان داشته باشند. به همین دلیل پزشکان برای برخی بیماران که معاینات عادی در آن ها کافی نمی باشد، اقدامات تشخیصی تکمیلی را برای تشخیص قطعی علت درد پستان انجام می دهند.

7. مصرف داروی فنوتیازین

 داروهایی که برای درمان بیماری های روحی و روانی و همچنین حالت تهوع و استفراغ تجویز می شود. از جمله آنها می توان به فنرگان، پروفنازین اشاره نمود. مصرف این نوع داروها نیز موجب ایجاد دردهای پستانی می شود. از دیگر علل دردهای پستان می توان سردردهای با منشاء قلبی و دردهای عضلانی استخوانی به درد پستان، اشاره نمود.

اگر از هفت علت درد سینه در خانم ها این موارد باشد، این نوع دردها، دوره‌ای نمی‌باشند و بهبود بیماری اولیه باعث بهبود آنها خواهد شد. گاهی نیز ضربه های وارد شده به سینه کیست های پستان و توده های بدخیم یا خوش خیم می تواند موجب ایجاد درد در خانم ها شود.

روش های درمان آن سینه درد در زنان

روش های درمان آن سینه درد در زنان

همانطور که ذکر شد، درد پستان را می‌توان به دو دسته دردهای دوره ای و غیر دوره ای تقسیم نمود. مطابق با هر یک از این تقسیم بندی ها، درمان آنها نیز تا حدودی متفاوت می‌باشد. نکته مهم در مورد پیشگیری یا رفع هفت علت درد سینه در خانم ها اهمیت زیادی دارد، تنظیم دوره قاعدگی و وضعیت هورمونی بیمار می باشد.

 چنانچه فرد مبتلا به درد پستان باشد و دوره های عادت ماهانه او طبیعی و منظم باشد یا همچنین احساس درد شدیدی نداشته باشد، پزشکان دارویی برای او تجویز نخواهند کرد. اما در صورتی که این درد بسیار شدید باشد، درمان های دارویی از قبیل مسکن های معمولی، آرامبخش ها ویتامین e و داروهای هورمونی بنابه نظر و صلاحدید پزشک توصیه می شود.

در استفاده از هر یک از داروها بر اساس نوع مشکل از اقدامات بسیار ضروری و مهم محسوب می شود. مصرف غذاهای کم چرب، پرهیز از مصرف داروهای حاوی استروژن و کاهش مصرف قهوه و کاکائو، چای پررنگ، عدم مصرف سیگار و استفاده از لباس زیر مناسب از جمله موارد بسیار مهمی است که به بیماران توصیه می شود.

 توصیه های غذایی و دستورات لازم برای هفت علت درد سینه در خانم ها

  1. استفاده از سینه بند، برای درد پستان منعی ندارد. اما تا حد امکان باید از پوشیدن لباس هایی که موجب فشار آمدن زیاد به پستان می‌شود خودداری نمایید.
  2.  پوشیدن لباس زیر کاملا گشاد نیز توصیه نمی شود. تنگی لباس باید به حدی باشد که مانع از تکان های اضافی عضو شود.
  3.  برای آن دسته از افرادی که مبتلا به این نوع بیماری می باشند، توصیه می‌شود که نسبت به مصرف این نوع غذاها دقت بیشتری داشته باشند. چای پررنگ، قهوه، کاکائو، شکلات، آجیل، سوسیس، کالباس، خیارشور، ادویه جات، نوشابه گازدار، پنیر و غذای پرچرب.
  4.  در تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر یافته ها نشان داده است که کم کردن مصرف چربی در کاهش ابتلا به این نوع بیماری ها موثر است.
  5.  خوردن ماهی حداقل هفته ای یک بار توصیه می‌شود و بهتر است در سبد غذایی قرار گیرد. 

عفونت پستان از هفت علت درد سینه در خانم ها

عفونت پستان از هفت علت درد سینه در خانم ها
عفونت پستان از هفت علت درد سینه در خانم ها

 عفونت پستان از دیگر مشکلات شایع در بین زنان شناخته شده است در طب سنتی ایران و سایر متون قدیم پزشکی در رابطه با عفونت و آبسه های پستان موارد زیادی منتشر شده است. یکی از نشانه ها برای تشخیص این نوع عفونت ها علائمی همانند درد، قرمزی، تب، تورم، و گاهی لمس توده است که البته این موارد توسط خود فرد نیز قابل تشخیص خواهد بود.

 اهمیت تشخیص عفونت های ناشایع پستان درشباهت علائمی است که بین آن ها و سایر سرطان ها وجود دارد. به طور کلی اگر بخواهیم انواع عفونت پستان را تقسیم بندی نماییم باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  1. عفونت های پستان در دوران شیردهی
  2.  عفونت های پستان در دوران غیر شیردهی

 گاهی این عفونت ها ممکن است محدود به سینه فرد باشد و یا به دنبال یک بیماری عمومی در بدن او ظاهر شود. در هر صورت بروز و ادامه یک عفونت می تواند بسیار خطرناک باشد که حتماً لازم است برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه نمایید .

موارد مهم برای مادران شیرده جهت جلوگیری از عفونت پستان

به مادران جوان که به دنبال اطلاع از هفت علت درد سینه در خانم ها می باشند، توصیه می‌شود برای جلوگیری از از ابتلا به عفونت ها و انتقال آن به فرزند خود موارد زیر را در نظر داشته باشند.

  • هنگام شیر دادن به نوزاد، قسمت هاله و نوک پستان را وارد دهان او نمایید. زیرا در صورتی که تنها نوک پستان را وارد دهان نوزاد کنید به احتمال زیاد موجب ایجاد خراش ها بیشتر می شود.
  •  قبل و پس از شیردهی به نوزاد نوک پستان ها را با آب گرم بشورید.
  •  دقت داشته باشید که همواره نور و هاله اطراف آن را تمیز و خشک نگه دارید.
  •  زمان شیردهی را به گونه ایی تنظیم کنید که در زمان گرسنگی به نوزاد شیر داده شود، با این کار نه تنها حجم شیر زیاد می شود، بلکه به علت تخلیه مکرر احتمال عفونت ها کاهش پیدا می‌کند.
  •  در زمان گرفتن کودک از شیر با توجه به تجمع بیشتر شیر در پستان مادر و به دلیل وجود دندان ها در دهان کودک و صدمه به نوک پستان احتمال بروز عفونت ها افزایش پیدا می‌کند.

 چنانچه هر یک از علائمی که در رابطه با عفونت ذکر شد مشاهده نمودید حتما لازم است به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

عوامل خطر در سرطان پستان

 سرطان پستان یکی از شایعترین سرطان ها برای زنان در سراسر جهان شناخته شده است. مسابقه با آمار سازمان بهداشت جهانی میزان ابتلا به این نوع بیماری در حال افزایش است. در واقع هنوز علت مشخصی برای این نوع بیماری شناخته نشده است، اما می‌توان گفت احتمال ابتلا به این نوع بیماری در برخی از زنان بیشتر می‌باشد.

 عواملی که احتمال ابتلا به سرطان را در آیندهبیشتر می کند، عبارتند از : سابقه فامیلی در اقوام درجه اول، عوامل دوران بارداری مانند یائسگی دیررس، بلوغ زودرس، سن اولین زایمان بیشتر از ۳۰ سال، تغییرات بدن بعد از زایمان، عدم شیردهی، عوامل اجتماعی اقتصادی، چاقی پس از یائسگی، مصرف چربی زیاد، تابش اشعه به قفسه سینه، وجود برخی بیماری های خوش خیم پستان.

 دارا بودن هر یک از عوامل ذکر شده در هفت علت درد سینه در خانم ها ، به معنی ابتلای حتمی فرد نخواهد بلکه می توانند علائم هشدار کننده ایی باشند و احتمال ابتلا را افزایش دهد. از این رو، برای تشخیص زودهنگام و جلوگیری از ابتلا به سرطان توصیه می‌شود به پزشک مراجعه نمایید.

انجام خودآزمایی پستان برای هفت علت درد سینه در خانم ها

انجام خودآزمایی پستان برای هفت علت درد سینه در خانم ها

 توصیه می شود که خانم های مجرد و متاهل هر ماه یک بار برای پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان خود آزمایی های پستان را انجام دهند که در واقع شامل دو مرحله ای نگاه کردن و لمس کردن می باشد.

نگاه کردن

 برخی از بیماری ها در واقع به صورت ظاهری تغییراتی ایجاد می‌کند که با نگاه کردن قابل تشخیص می باشد. بنابراین، لازم است فرد با ظاهر انسان های خود آشنا باشد تا بتواند هرگونه تغییرات احتمالی در آنها را تشخیص دهد. در واقع نگاه کردن شامل چند مرحله است. قرار دادن دست ها در دو طرف بدن به حالت آویزان و نگاه کردن به آن.

  •  بالا کشیدن دست ها از کنار سر کاملاً صاف به طرف بالا
  • هم کردن دستها از آرنج و فشار دادن دست ها به کمر فرد دست به کمر زده و فشار می دهد.
  • جلو کشیدن دست ها به صورت صاف و کمی خم شدن به سمت جلو

 در هر یک از وضعیت های ذکر شده لازم است با دقت به پستان نگاه شود تا هرگونه تغییر شامل فرورفتگی پوست یا نوک پستان قرمزی یا زخم آن پوسته پوسته شدن نوک پستان برآمدگی در قسمتی از پستان برجستگی عروق در قسمتی از پستان به سر مهم است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با متخصصان ما تماس حاصل نمایید.

 لمس کردن

 برای داشتن یک معاینه صحیح حتما لازم است آنها را به هنگام معاینه لمس کنید. برای این کار توصیه می شود از قسمت انتهایی بند آخر انگشت میانی دست ها استفاده شود. این قسمت را اصطلاحاً درمانی انگشت می‌گویند که حتی لمس آن بیش از سایر نقاط می باشد. هرگز نباید به وسیله انگشتان فشار داد، زیرا موجب ایجاد توده کاذب می شود.

 محدوده بین استخوان ترقوه از بالا استخوان جناغ سینه و زیربغل از طرفین و دو انگشت پایین پستان باید مورد معاینه قرار گیرد.

 دقت داشته باشید هر گونه تغییری که در رابطه با ظاهر بدن خود مشاهده نمودید. نباید موجب بر هم ریختگی و ایجاد حساسیت در شما شود بهتر است. در این موارد حتماً با پزشک معالج صحبت کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما ارائه نماید. اقدام به موقع و زود هنگام شما نیز می تواند از بروز مشکلات بعدی در آینده جلوگیری به عمل آورد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با هفت علت درد سینه در خانم ها به شما عزیزان ارائه نماییم. در صورتی که مشکل شما جدی است و به دنبال اطلاع از روش های درمان آن می باشید، می توانید با مشاوران ما که شماره های آنان در جدول زیر موجود است، تماس حاصل نمایید. مشاوران ما نحوه معاینه شخصی در منزل را نیز به شما آموزش خواهند داد.

من در زمان نزدیک به پریود دچار درد سینه می شوم آیا دچار بیماری شده ام؟

یکی از هفت علت درد سینه در خانم ها در واقع همین است و این دردها مقطعی بوده و به مرور زمان از بین می رود.

تومور سینه چیست و روش های درمان آن کدام است؟

قبل از اینکه به دنبال اطلاع از روش های درمانی باشید، ابتدا باید از وجود این تومور اطلاع دقیق یابید که برای این مورد لازم است به پزشک متخصص مراجعه نموده و راهکارهای درمان را دریافت نمایید.

برای درمان هفت علت درد سینه در خانم ها چه روش هایی وجود دارد؟

به طور کلی درمان درد سینه را می توان به دو روش طب سنتی و همچنین داورهای شیمایی تقسیم نمود.

آیا وجود درد پستان مزمن همیشگی طبیعی است؟

درد های مقطعی و همچنین برخی دیگر از درد های دوره ای را می توان طبیعی دانست اما اگر این درد دائمی باشد، احتمال وجود بیماری هست.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور