پارگی کیست تخمدان
پارگی کیست تخمدان

درمان گیاهی پارگی کیست تخمدان + علائم آن

خانم های بسیاری با نگرانی زیاد این سوال را می پرسند که علائم پارگی کیست تخمدان چیست؟ و یا پارگی کیست تخمدان چه خطری دارد؟ این نگرانی ها تا حدی منطقی و درست است، چراکه حتی در درصدهای پائین هم چنین اتفاقی می تواند برای بانوان خطرساز باشد. البته خوشبختانه روش های مختلفی همچون درمان بموقع گیاهی و یا دارویی پارگی کیست تخمدان از بروز بسیاری از عوارض جلوگیری می کند. اما باید دید که خونریزی کیست تخمدان چند روز طول میکشد؟

این در حالی است که اگر آگاهی در مورد اینگونه مسائل بالا برود، بانوان با دید بازتری برای پیشگیری و درمان اقدام خواهند کرد و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری به عمل می آید. مقاله حاضر را به این موضوع اختصاص داده ایم و قصد داریم تا اطلاعات نسبتا جامعی را در مورد پارگی کیست تخمدان به شما عزیزان ارائه دهیم. همچنین، در صورت سوالات بیشتر، می توانید با مشاوران و روانشناسان ما تماس حاصل فرمائید. 

پارگی کیست تخمدان چیست؟

پارگی کیست تخمدان چیست؟

در دستگاه تناسلی زنان، دو بخش به نام تخمدان وجود دارد که به صورت قرینه در دو طرف رحم قرار گرفته اند. این تخمدان ها بادامی شکل بوده و اندازه آن ها نیز تقریبا به همین اندازه است. مهمترین وظیفه تخمدان ها، نگهداری تخمک است.

حال گاهی در این تخمدان ها، کیسه های پر از مایع و یا مواد نیمه جامد به وجود می آید که به آن ها کیست تخمدان گفته می شود. علیرغم آنکه در اغلب اوقات، نام کیست تخمدان در بین خانم ها ایجاد ترس و نگرانی بیش از حد می کند، اما باید گفت که این کیست ها انواع مختلفی دارند و برخی از آن ها هیچ گونه خطری به وجود نمی آورند.

برای مثال، ممکن است بانوان در هر چرخه عادت ماهیانه، یک کیست دریافت کنند، در حالی که درد یا مشکل خاصی پیدا نکرده و کیست آن ها پس از مدتی بخودی خود از بین می روند. بر این اساس می توان گفت، کیست ها که بیشتر هم در سنین باروری شیوع پیدا می کنند، غالبا بدون ضرر یا درد خاصی بوده و نیاز به درمان هم ندارند.

با این حال، همیشه هم اینگونه نیست و گاهی کیست های تخمدان در اثر رشد غیر عادی سلول ها بوجود آمده و یا ایجاد درد و فشار زیادی می کنند. بدتر از آن، زمانی است که پارگی کیست تخمدان اتفاق می افتد. در چنین شرایطی اگر رسیدگی های لازم و بموقع انجام نشود، ممکن است عارضه هایی را برای ناحیه تناسلی زنان ایجاد کرده یا منجر به عفونت دستگاه تناسلی شوند. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید، در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

علائم پارگی کیست تخمدان

علائم پارگی کیست تخمدان

علیرغم آنکه بسیاری از خانم ها از کیست تخمدان خود مطلع نیستند، اما در صورت پارگی آن یک سری دردها و علائم تجربه می شود که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشد.

  • درد شکمی ناگهانی و شدید در زیر شکم بطوری که ممکن است خانم از درد به خود ببیچد یا خم شود
  • داشتن حالت تهوع و استفراغ
  • احساس سرما و کاهش دمای بدن
  • سریع شدن تنفس
  • سبکی سر یا ضعف

تشخیص پزشکی پارگی کیست تخمدان

پس از اینکه یک خانم علائم بالا را در خود مشاهده کرد و به پزشک مراجعه نمود، برای آنکه متخصص درباره احتمال پاره شدن کیست تخمدان به یقین برسد، ممکن است از شخص سوالاتی را درمورد سابقه پزشکی و کیست های احتمالی قبلی بپرسد. یا آنکه یک سری معاینات و آزمایشات را انجام می دهد. چرا که این احتمال وجود دارد که بارداری خارج از رحم، آپاندیست یا سنگ کلیه علت اصلی دردها باشد.

آزمایشاتی که برای تشخیص درمان گیاهی پارگی انجام می شود، عبارتند از:

  • سونوگرافی: جهت تصویر برداری از اندازه و و محل کیست
  • انجام تست حاملگی: پزشک بررسی خواهد کرد که آیا کیست در اثر بارداری به وجود آمده است یا خیر
  • آزمایش خون: هدف اصلی این آزمایش، مشخص کردن میزان آهن بدن و احتمال رشد سلول های سرطانی است
  • کشت واژن: این آزمایش به شناسایی عفونت لگن کمک می کند
  • سی تی اسکن: تصویر دقیقی از لگن تهیه می کند

درمان گیاهی پارگی کیست تخمدان

درمان گیاهی پارگی کیست تخمدان

پس از اینکه مشخص شد، کیست تخمدان دارید، چه باید کرد؟ نخست آنکه باید بگوئیم منظور از درمان گیاهی پارگی کیست تخمدان ، بیشتر مربوط به پیشگیری و درمان خانگی کیست تخمدان می شودد. چراکه بعد از پارگی، بهترین راه مراجعه به پزشک است تا آن ها درمان های لازم را انجام دهند.

به هر ترتیب، اگر قرار باشد که به شما در مورد درمان یا پیشگیری گیاهی پارگی کیست تخمدان بگوئیم، موارد زیر توصیه می شود.

گاندورما

گانودرما در طب سنتی چینی به عنوان یکی از بهترین داروهای درمان گیاهی پارگی کیست تخمدان شناخته می شود. این قارچ به دلیل ترکیباتی که دارد سطح ایمنی بدن را افزایش می دهد و به دلیل خاصیت ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن از رشد کیست یا سرطان تخمدان جلوگیری می کند. علاوه بر این، گاندورما که در عطاری ها یافت می شود، برای خانم های مبتلا به اندومتریوز، فیبروم رحم، دیسمنوره و بیماری التهابی لگن مفید می باشد.

چای زنجبیل

زنجبیل یکی از گزینه های خوب برای تسکین درد و گرفتگی به شمار می رود. این گیاه در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی تخمدان نیز تاثیر گذار است. همچنین، زنجبیل به علت گرما بخشی به بدن، در کاهش درد به هنگام پاره شدن کیست تخمدان موثر است. البته برای این منظور بایستی با پزشک خود مشورت کنید.

چای بابون

یک قاشق بابونه را با یک پیمانه آب دم کنید. این گیاه خاصیت ضد التهابی بسیار بالایی دارد و گرفتگی عضلات را بهبود می بخشد. همچنین، در طب سنتی، از بابونه برای درمان کیست تخمدان هم استفاده می شود و بدین ترتیب احتمال پارگی نیز کمتر خواهد بود.

چغندر

چغندر به علت داشتن ترکیبی تحت عنوان بتاسیانین در پاکسازی سموم بدن بسیار تاثیر گذار است. بعلاوه، این گیاه با مواد قلیایی خود کمک می کند تا اسید بدن متعادل شود. گفته می شود که بهتر است هر روز یک قاشق غذاخوری چغندر را با ژل آلوئه ورا مخلوط کرده و میل نمائید تا از رشد کیست ها جلوگیری به عمل آید.

سرکه سیب

اگر کیست تخمدان در اثر کمبود پتاسیم به وجود آمده باشد، سرکه سیب به درمان آن کمک می کند. توصیه می شود که یک قاشق سرکه طبیعی را در یک لیوان آب گرم ریخته و تا بهبودی کامل میل نمائید.

بادام بخورید

بادام دارای سطح بسیار بالیی از منیزیم است. این ترکیب باعث کاهش درد و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. البته بهتر است از بادام بو داده استفاده شد.

پارگی کیست تخمدان چه خطری دارد؟

پارگی کیست تخمدان چه خطری دارد؟

همانطور که گفته شد، کیست ها انواع خوش خیم و بدخیم دارند. پارگی کیست های خوش خیم معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی کند، اما انواع بدخیم ممکن است صدماتی را به بانوان وارد نمایند.

به عنوان مثال، پارگی کیست تخمدان در برخی مواقع موجب خونریزی داخلی زیادی شده و این می تواند جریان خون در بدن را دچار اختلال کند. بطوری که اگر به آن رسیدگی نشود، حتی احتمال مرگ را به دنبال خواهد داشت. البته چنین مواردی نادر است، اما بهرحال، نباید آن را کم اهمیت پنداشت.

در مواقعی که کیست تخمدان درموئید باشد، احتمال اینکه منجر به پریتونیت یا التهال پرینه شود زیاد است، که در این صورت بسیار خطرناک خواهد بود.

از سوی دیگر، گاهی کیست پاره شده به دور تخمدان پیچ می خورد و جریان خون را قطع می کند. این حالت یکی از حالت های اورژانسی پاره شدن کیست تخمدان بوده و نیاز به رسیدگی فوری دارد.

درمان دارویی پارگی کیست تخمدان

در مواردی که پارگی کیست تخمدان پیچیده است، لازم است که حتما درمان تحت نظر پزشک انجام شود. به عنوان مثال، وقتی که خون زیادی از دست برود، پزشک انجام یک سری معاینات و بستری شدن در بیمارستان را توصیه می کند. در طول بستری شدن، معمولا علائم حیاتی و نسبت گلبول های قرمز به کل حجم بدن اندازه گیری می شود. همچنین، گاهی لازم است برای بررسی خونریزی داخلی، اسکن انجام شود.

در چنین شرایطی، جراحی انجام می شود و با بیهوش کردن بیمار، یک برش کوچک ایجاد شده و کیست ها از تخمدان خارج می شوند.

علت پاره شدن کیست تخمدان چیست؟

حقیقت این است که هنوز علت دقیق پارگی کیست تخمدان مشخص نشده است و به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما بر اساس موارد بررسی شده، تصور می شود که پارگی کیست در خانم هایی که قبلا سابقه کیست یا پارگی آن را داشته اند، بیشتر باشد.

علاوه بر این، ورزش های شدید و یا رابطه جنسی نیز می توانند در پارگی تخمدان نقش داشته باشند. همچنین، هر چقدر اندازه کیست بزرگتر شود، احتمال پارگی آن بیشتر خواهد بود.

مراقبت های بعد از درمان

مراقبت های بعد از درمان

بسته به اینکه پاره شدن کیست تخمدان و درمان آن تا چه حدی پیچیده بوده باشد، مراقبت های بعد از درمان هم متفاوت است.

در مواقعی که درمان ساده انجام شده باشد، دردها معمولا پس از چند روز بهبود می یابند و در صورت وارد شدن فشار زیاد، خانم ها می توانند از مسکن های تجویز شده استفاده کنند. البته اگر سرگیجه داشتید، حتما به پزشک مراجعه کرده و در صورت لزوم آزمایش های کنترل خون را انجام دهید.

اما در مواقعی که پارگی کیست تخمدان پیچیده بوده و از جراحی هایی همچون لاپاراسکوپی استفاده شود، ممکن است به یک یا دو روز بستری شدن در بیمارستان نیاز باشد. دوره بهبودی کامل نیز حدودا 12 هفته به طول می انجامد. مراقبت از بانداژ و زخم ها در چنین مواردی بسیار مهم است. گفتنی است که اگر یکی از علائم زیر را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • خونریزی های غیر عادی و شدید
  • درد شدید یا تورم در شکم
  • تب
  • ترشحات بد بو یا تیره واژن

خونریزی کیست تخمدان چند روز طول میکشد؟

مقدار خون ناشی از پارگی کیست تخمدان به نوع آن دارد. برخی از خانم پس از ترکیدن کیست در کنار سایر علائم، شاهد لکه بینی هستند و برخی دیگر خونریزی زیاد دارند. در هر صورت، اگر بموقع برای درمان اقدام شود، مدت خونریزی زیاد نخواهد بود با رفع مشکل اصلی، بهبودی حاصل می شود.

اینکه خونریزی کیست تخمدان چند روز طول میکشد را می توانید از پزشک خود سوال کند تا با توجه به وضعیت شما، پاسخ شما را بدهد.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه فرمودید، در این مقاله بررسی کردیم علائم ، درمان گیاهی و درمان دارویی پارگی کیست تخمدان چیست؟ همچنین دیدیم که پارگی کیست تخمدان چه خطری دارد؟ و خونریزی کیست تخمدان چند روز طول می کشد؟

با این وجود، اگر همچنان فکر می کنید که در مورد این موضوع به اطلاعات بیشتری نیاز دارید یا می خواهید درباره سایر بیماری های زنان بیشتر بدانید، ضمن اینکه توصیه می کنیم مقالات موجود در سایت را مطالعه کنید، همکاران در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب آماده پاسخگویی هستند. 

در چه صورت می توان فهمید که کیست تخمدان پاره شده است؟

دردهای شکمی ناگهانی و شدید، و همچنین حالت تهوع و استفراغ می توانند از علائم پارگی کیست تخمدان به شمار روند.

پارگی کیست تخمدان چه خطری دارد؟

در این مقاله به تمامی خطرات احتمالی این مسئله پرداخته شده است.

آیا برای درمان پاره شدن کیست تخمدان به جراحی نیاز است؟

روند درمان بستگی به پیچیدگی کیست دارد. هر چه کیست بزرگتر و بدخیم تر باشد، درمان های جدی تری نیاز است.

خونریزی کیست تخمدان چند روز طول می کشد؟

برای اطلاع از این موضوع بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. چرا که نوع و پیچیدگی کیست در میزان خونریزی موثر است.

2/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص فلیبانسرین

قرص فلیبانسرین چیست؟ + موارد و نحوه مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور