یبوست در بارداری
یبوست در بارداری

7 روش جهت درمان یبوست در بارداری

یبوست در بارداری مشکلی معمول است که درصد زیادی از زنان باردار آن را تجربه می کنند. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی این سوالات و پاسخ آن ها بپردازیم ،علت یبوست در بارداری چیست؟ آیا اگر قبل از بارداری یبوست داشته باشم، احتمال بیشتری برای تجربه یبوست دارم؟ روش های درمان یبوست در بارداری چیست؟ آیا می تواند نشانه چیز جدی تری باشد؟ آیا روی کودک من تأثیر می گذارد؟ آیا بعد از بچه دار شدنم ادامه خواهد داشت؟ در ادامه همراه ما باشید تا از نکات مرتبط با علائم یبوست در بارداری و روش های درمان یبوست در بارداری اطلاعات لازم را بدست آورید.

یبوست در بارداری چیست؟

یبوست در بارداری یکی از مشکلاتی است که علاوه بر درد پهلو در بارداری و یا بواسیر در بارداری ویا حاملگی خارج از رحم ممکن است به وجود بیاید. به همین دلیل ما در این قسمت قبل از اینکه تمامی نکات در رابطه با یبوست در بارداری را بررسی کنیم. ابتدا در خصوص موضوع یبوست با شما صحبت خواهیم کرد.

عملکرد “طبیعی” روده از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اگرچه برخی افراد دفع مدفوع نرم (مثل) را دشوار می دانند. یبوست به معنای داشتن کمتر از 3 دفع مدفوع در هفته و مدفوع سخت است. اگر از یبوست رنج می برید، ممکن است دفع مدفوع دشوار یا دردناک باشد و ممکن است نیاز به فشار دادن یا زور زدن داشته باشید. برخی از افراد مبتلا به یبوست احساس می کنند که روده خود را به طور کامل تخلیه نکرده اند و حتی پس از دفع مدفوع، احساس نیاز بیشتری به دفع دارند.

از هر ۴ زن ۱ نفر در دوران بارداری دچار یبوست می شود. با این حال، یبوست اغلب با پیشرفت بارداری خود به خود برطرف می شود.

علائم یبوست در بارداری

علت یبوست در بارداری چیست؟

علت یبوست در دوران بارداری بستگی به مرحله ای دارد که در آن رخ می دهد. علل احتمالی عبارتند از:

هورمون ها: تغییر سطح هورمون ها در اوایل بارداری باعث می شود روده ها حرکت مدفوع را از طریق روده کند کند. این تاخیر مقدار آبی را که روده بزرگ از مدفوع جذب می‌کند افزایش می‌دهد که باعث می‌شود آن را سفت‌تر و سخت‌تر دفع کند.

ویتامین‌های دوران بارداری: ویتامین‌های دوران بارداری مملو از آهن هستند، یک ماده معدنی مهم که گاهی اوقات ممکن است در دوران بارداری دچار کمبود شود. آهن می تواند باعث یبوست و مدفوع سفت و سیاه شود. توجه داشته باشید که به صورت خودسرانه مصرف ویتامین ها را متوقف نکنید؛ زیرا برای رشد جنین بسیار مهم و ضروری هستند.

فشار از رحم: در بارداری بعدی، رحم در حال رشد می تواند به روده فشار وارد کند و حرکت مدفوع را از طریق روده دشوارتر کند.

علاوه بر اجابت مزاج نادر، یبوست می تواند باعث نفخ، ناراحتی معده و مدفوع سفت و خشک شود که دفع آن دردناک است. همچنین می تواند منجر به این احساس شود که تمام مدفوع دفع نشده است.

یبوست می تواند به خصوص در دوران بارداری ناراحت کننده باشد.

سطوح پایین فیبر غذایی در رژیم غذایی شما می تواند به یبوست در دوران بارداری کمک کند – همانطور که در هر زمان دیگری ممکن است. با این حال، دلایلی وجود دارد که چرا یبوست در دوران بارداری شایع تر است.

افزایش هورمون بارداری پروژسترون می تواند باعث شود روده شما با کارایی کمتری کار کند و غذای شما آهسته تر از طریق روده حرکت نماید. این به عنوان کاهش تحرک معده شناخته می شود.

یکی دیگر از دلایل یبوست، داروها و مکمل هایی است که برخی از زنان در دوران بارداری مصرف می کنند. داروهایی که برای تهوع و استفراغ تجویز می شوند، داروهای ضد اسید برای سوزش سر دل، و برخی داروهای مسکن قوی می توانند در برخی از زنان یبوست ایجاد کنند. مکمل هایی مانند آهن و کلسیم و همچنین برخی مولتی ویتامین ها نیز می توانند باعث یبوست شوند.

اگر هر یک از این موارد را در دوران بارداری خود مصرف می کنید و دچار یبوست هستید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا تغییر در فرمول دارو یا مکمل شما می تواند کمک کننده باشد، صحبت کنید. گاهی اوقات یک تغییر ساده برند یا دوز می تواند یبوست را کاهش دهد. با این حال، هر کس متفاوت است و فرمولاسیونی که برای یک فرد باعث یبوست می شود، ممکن است برای دیگری مفید باشد.

به صورت کلی برای داشتن مشکلات هر چه کمتر در بارداری از جمله یبوست توصیه می کنیم اضطراب در زمان بارداری را کاهش دهید.

علل یبوست در بارداری

آیا اگر قبل از بارداری یبوست داشته باشم، احتمال بیشتری برای تجربه یبوست دارم؟

زنانی که قبل از بارداری یبوست داشته اند، متأسفانه، احتمالاً در دوران بارداری بدتر شدن علائم را تجربه می کنند.

اگر یبوست دارید و قصد بارداری دارید، سعی کنید قبل از بارداری عادت های خوبی داشته باشید. رعایت یک رژیم غذایی سالم، نوشیدن مایعات زیاد و انجام ورزش منظم ممکن است به شما در حفظ حرکات منظم روده کمک کند.

بهتر است زودتر از یبوست پیشگیری کنید تا اینکه بعداً برای درمان آن صبر کنید.

روش های درمان یبوست در بارداری

یکی از روش های درمان یبوست در بارداری افزایش مایعات و فیبر در رژیم غذایی است. خوردن غذاهای سبوس دار، میوه ها و سبزیجات اغلب می تواند یبوست را برطرف کند. اگر علائم ادامه یابد، مکمل‌های فیبر یا ملین‌ها ممکن است یک راه‌حل کوتاه‌مدت باشند – با این حال، همیشه بهتر است به جای مصرف دارو، روده را با یک رژیم غذایی سالم تحریک کنید. مصرف ملین‌ها گاهی اوقات می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند درد شکم و اسهال شود.

آیا می تواند نشانه چیز جدی تری باشد؟

در حالی که بیشتر موارد یبوست نشانه بیماری نیست، گاهی اوقات عوارضی مانند هموروئید، نهفتگی مدفوع یا افتادگی رکتوم وجود دارد. در موارد نادر، یبوست می تواند ناشی از شرایط جدی تری مانند تومور باشد.

اگر نگران هستید، و به خصوص اگر متوجه خون در مدفوع خود شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

آیا روی کودک من تأثیر می گذارد؟

اگر باردار هستید، لازم نیست نگران باشید که یبوست روی کودک شما تأثیر می گذارد زیرا ناراحتی در روده و روده مادر رخ می دهد و به نوزاد منتقل نمی شود. بیشتر ملین ها به خوبی جذب جریان خون نمی شوند و می توان آنها را در دوران بارداری و شیردهی مصرف کرد، اما همیشه قبل از مصرف دارو در دوران بارداری با داروساز خود مشورت کنید.

آیا بعد از بچه دار شدنم ادامه خواهد داشت؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا یبوست ممکن است پس از تولد ادامه یابد. زنانی که سزارین شده اند و یا حتی زایمان طبیعی را تجربه کرده اند، معمولاً برای چند روز یبوست را تجربه می کنند تا زمانی که حرکات منظم روده شان برگردد. خانم‌هایی که بعد از زایمان طبیعی بخیه می‌زنند ممکن است در توالت دچار تردید شوند که می‌تواند باعث تجمع در روده‌هایشان شود.

اگر پس از زایمان از داروهای مسکن قوی استفاده کرده اید، ممکن است باعث یبوست شود.

تازه مادران اغلب در هفته ها و ماه های اول مادر شدن بیش از حد معمول مشغول هستند. ممکن است به نظر برسد که مراقبت از خود از اولویت کمتری برخوردار شده است، اما اکنون اهمیت سلامتی شما کمتر از دوران بارداری شما نیست. حتماً میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار سرشار از فیبر داشته باشید و همچنین مصرف مایعات خود را در دوران شیردهی افزایش دهید تا حرکات روده سالم را تشویق کنید، حتی زمانی که مشغول هستید.

چه زمانی برای درمان یبوست باید به پزشک مراجعه کرد؟

یبوست یک علامت بسیار شایع است که بسیاری از زنان در دوران بارداری آن را تجربه می کنند.

برخی از زنان در مراحل اولیه بارداری خود دچار یبوست می‌شوند، در حالی که این مشکل تا مدت‌ها بعد روی زنان دیگر تأثیر نمی‌گذارد.

روش های درمان یبوست در بارداری

درمانهای خانگی برای یبوست در بارداری

در دوران بارداری، زنان اغلب می توانند یبوست را با استفاده از داروهای خانگی ملایم و ایمن برطرف کنند:

فیبر: مصرف مکمل های فیبر یا خوردن غذاهای فیبردار بیشتر، مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل، می تواند تعداد مدفوع را افزایش دهد و عبور آنها از روده را تسهیل کند. بزرگسالان باید روزانه بین 28 تا 34 گرم فیبر بخورند.

مایعات: نوشیدن آب کافی برای نرم نگه داشتن مدفوع و دفع آسان آن مهم است. اگر فردی احساس می‌کند که آب کمکی نمی‌کند، می‌تواند سوپ‌های شفاف، چای و آب میوه‌ها یا سبزیجات شیرین شده طبیعی را به رژیم غذایی خود اضافه کند.

فعالیت: فعال بودن به حرکت مدفوع در روده کمک می کند. ورزش منظم با تایید پزشک می تواند به رفع یبوست کمک کند. اگر ورزش یک اولویت یا امکان نیست، سعی کنید هر روز پیاده روی ملایم داشته باشید.

پروبیوتیک ها: میلیون ها باکتری سالم در روده زندگی می کنند و به عملکرد صحیح آن کمک می کنند. پروبیوتیک ها ممکن است به جمع شدن باکتری های روده با سویه های سالم کمک کنند که حرکات طبیعی و منظم روده را تشویق می کند. غذاهای سرشار از پروبیوتیک عبارتند از ماست، کلم ترش و کیمچی.

چگونه می توانم از یبوست در دوران بارداری پیشگیری کنم؟

پیشگیری و درمان یبوست شامل بسیاری از مراحل مشابه است.

در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از بروز یبوست یا درمان آن در صورتی که قبلاً آن را تجربه کرده اید، انجام دهید:

رژیم غذایی با فیبر بالا داشته باشید: در حالت ایده آل، شما روزانه 25 تا 30 گرم فیبر رژیمی را از میوه ها، سبزیجات، غلات صبحانه، نان سبوس دار، آلو خشک و سبوس مصرف می کنید. این به اطمینان از مدفوع حجیم‌تر کمک می‌کند که راحت‌تر مدفوع شود.

مایعات زیاد بنوشید: نوشیدن مایعات زیاد مهم است، به ویژه زمانی که افزایش مصرف فیبر به اطمینان از نرمی مدفوع کمک می کند. هر روز 10 تا 12 فنجان مایعات بنوشید. این ترکیبی از یک رژیم غذایی با فیبر بالا و مایعات فراوان است که به بهترین وجه به شما کمک می کند ضایعات خود را از بین ببرید. عرق، آب و هوای گرم/مرطوب و ورزش ممکن است نیاز شما را به مایعات اضافی افزایش دهد.

به طور معمول ورزش کنید: اگر غیرفعال هستید، شانس بیشتری برای یبوست دارید. پیاده روی، شنا و سایر ورزش های متوسط ​​با تحریک روده ها به عملکرد روده ها کمک می کند. سه بار در هفته به مدت 20 تا 30 دقیقه تمرین کنید.

داروهای بدون نسخه: محصولات بدون نسخه مانند متاموسیل (دسته B) وجود دارد که ممکن است به نرم شدن حرکات روده و کاهش یبوست کمک کند. همیشه قبل از استفاده از داروهای بدون نسخه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

کاهش یا حذف مکمل های آهن: مکمل های آهن ممکن است به یبوست کمک کنند. تغذیه خوب اغلب می تواند نیاز شما به آهن را در دوران بارداری تامین کند. مصرف دوزهای کمتر آهن در طول روز به جای مصرف یکباره آن می تواند یبوست را کاهش دهد. در مورد بررسی سطح آهن و توصیه هایی برای مدیریت مصرف آهن در دوران بارداری با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

برای یبوست در بارداری از چه داروهایی نباید استفاده کرد؟

قرص های ملین برای درمان یبوست در دوران بارداری توصیه نمی شوند زیرا ممکن است انقباضات رحمی را تحریک کرده و باعث کم آبی بدن شوند. در مورد مصرف مکمل فیبر بدون نسخه یا ملین یا نرم کننده مدفوع با پزشک خود مشورت کنید. روغن های معدنی نباید در دوران بارداری استفاده شوند زیرا جذب مواد مغذی را کاهش می دهند. در دوران بارداری باید روی تغذیه و عادت های غذایی خود دقت زیادی داشته باشید. به طور مثال برای ترک اعتیاد در بارداری تلاش کنید و تا می توانید سالم زندگی نمایید.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی روش های درمان یبوست در بارداری و همچنین علائم یبوست در بارداری و علل یبوست در بارداری بپردازیم. اگر از این مشکل در بارداری می ترسید و یا با آن درگیر هستید می توانید با کارشناسان ما جهت کسب اطلاعات تخصصی تر در ارتباط باشید.

آیا یبوست در بارداری قابل پیشگیری است؟

بله با راهکارهای ارائه شده در متن می توانید از این مشکل جلوگیر کنید.

آیا یبوست در بارداری برای جنین نیز خطرناک است؟

برای جنین مشکلی ندارد، خیر.

آی یبوست در بارداری بعد از زایمان نیز ممکن است ادامه داشته باشد؟

گاهی اوقات ممکن است این مشکل ادامه دار باشد.

آیا دارویی برای برطرف کردن یبوست در بارداری وجود دارد؟

برای برطرف کردن این مشکل بهتر است از پزشک خود کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

سنجش هورمون hCG

هورمون hCG چیست و چه زمانی ترشح می شود؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور