درد پهلو در بارداری چگونه است

13 دلیل درد پهلو در بارداری و نحوه درمان آن

درد پهلو در بارداری می تواند ناشی از موارد مختلفی باشد که دوره بارداری مادران را دچار مشکل کرده و موجب کاهش کیفیت زندگی خانم های باردار می شود. در چنین مواقعی ممکن است بانوان تصور کنند که مشکلی برای جنین به وجود آمده و یا شرایط جسمی خودشان در خطر می باشد، از این رو آشنایی با علل ایجاد چنین دردی مهم و ضروری خواهد بود. به همین علت ما در این مطلب قصد داریم به بررسی درد پهلو در بارداری از ناحیه چپ و از ناحیه راست بپردازیم. همچنین نحوه برطرف کردن درد بارداری را نیز طی نکاتی به شما آموزش خواهیم داد، پس در ادامه همراه ما باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

علت درد پهلو در بارداری چیست؟

علت درد پهلو در بارداری

بارداری تغییرات عمده ای در زندگی و بدن شما ایجاد می کند. در حالی که بیشتر این تغییرات با هیجان امیدوار کننده همراه است، این در حالی است که گذراندن موارد زیادی در یک زمان ممکن است احساس غافلگیری برای شما ایجاد نماید.

تجربه حمل نوزاد اغلب به این معنی است که هر درد غیر منتظره یا علامت جدید سؤالات و نگرانی هایی را به همراه دارد، که بسیاری از آنها با این موضوع همراه هستند که آیا این طبیعی است؟

اضافه وزن، سکسکه های گوارشی (به عبارتی ملایم)، و سایر تغییرات فیزیکی که همراه با رشد یک زندگی جدید به وجود می آیند می توانند باعث درد در پهلو برای شما شوند.

درد سمت راست در دوران بارداری معمولا جای نگرانی ایجاد نمی کند. این درد می تواند به دلایل رایجی اتفاق بیفتد که معمولاً به راحتی مدیریت می شوند و موقتی هستند.

با این حال، گاهی اوقات درد پهلو در بارداری می تواند نشانه موضوع جدی تری باشد که ممکن است به کمک پزشکی نیاز داشته باشید. اگر در دوران بارداری درد پهلوی راست دارید، می توانید در ادامه همراه ما باشید تا از این موضوع و دلیل آن اطلاعات لازم را بدست آورید.

علل شایع درد سمت راست در دوران بارداری

در این قسمت همراه ما باشید تا درد پهلو در بارداری و دلایل شایع آن را بررسی کنیم.

درد پهلو راست در بارداری

فشار عضلانی

همانطور که بدن شما با رشد جنین سازگار می شود، وزن اضافه خواهید کرد. افزایش میانگین 13 تا 17 کیلوگرم وزن می تواند طبیعی باشد.

شما برای رشد و تغذیه یک نوزاد سالم به وزن بارداری نیاز دارید اما، وزن اضافه می تواند کشیدن تصادفی عضله را آسان تر کند. این بیشتر در سه ماهه دوم و سوم بارداری شما دیده می شود.

وزن اضافه شده، به علاوه خم شدن بیش از حد هنگام تلاش برای یک وضعیت راحت، یا بلند کردن کودک نوپا یا چیز سنگین دیگری می تواند باعث درد پهلو در سمت راست شما شود.

ممکن است به دلیل رگ به رگ شدن یا کشیدگی عضله در پهلو احساس درد کنید. همچنین گاهی اوقات کمر درد می تواند گسترش یابد و باعث درد در قسمت میانی و پایین سمت راست شما شود.

درد رباط گرد

در دوران بارداری، رحم شما مانند یک بالون بزرگ می شود و جنین شما رشد می کند. رباط های گرد مانند طناب هایی هستند که به نگه داشتن رحم در جای خود کمک می کنند. با بزرگتر شدن رحم شما نرم تر و کشیده می شوند.

گاهی اوقات رباط های گرد تحریک شده یا خیلی سفت می شوند. این اغلب می تواند باعث درد در سمت راست پایین شما شود. ممکن است درد شدید یا درد مبهمی احساس کنید. این معمولا در سه ماهه دوم با افزایش وزن نوزاد و مایع آمنیوتیک اتفاق می افتد.

ممکن است وقتی صبح از رخت خواب بیرون می آیید یا وقتی خیلی سریع حرکت می کنید، درد رباط گرد داشته باشید. حتی سرفه یا عطسه شدید می تواند باعث درد رباط شود.

معمولاً می‌توانید این درد سمت راست را با قرار گرفتن در وضعیت راحت‌تر تسکین دهید. کشش های ملایم، حرکت آهسته و خم کردن باسن نیز کمک می کند.

علل گوارشی

دلایل درد پهلو در بارداری

گاز، یبوست و نفخ در بارداری شایع است. همانطور که احتمالا تجربه کرده اید، آنها همچنین می توانند باعث درد سمت راست شوند و از علل درد پهلو در بارداری محسوب گردند.

مشکلات گوارشی ناراحت کننده تحت تأثیر سطوح هورمونی بالا و پایین در دوران بارداری قرار می گیرند. تغییرات هورمونی به ویژه در سه ماهه اول و دوم بارداری شایع است.

در اواخر بارداری، سطح هورمون ها ممکن است چنین تأثیری نداشته باشد. با این حال، افزایش وزن در سه ماهه سوم بارداری می تواند بر دستگاه گوارش شما (معده و روده) فشار وارد کند. همراه با سوزش سر دل، این امر همچنین می‌تواند باعث گاز گرفتگی و درد شدید و کوبنده در معده یا پهلو شود.

با نوشیدن آب فراوان و افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی خود نفخ و درد را تسکین دهید. غذاهای غنی از فیبر عبارتند از:

  • میوه ها و سبزیجات تازه یا منجمد
  • نان سبوس دار
  • عدس
  • برنج قهوه ای
  • جو

همچنین از غذاهایی که باعث گاز گرفتگی می شوند، مانند موارد زیر بهتر است خودداری کنید:

  • شیر و سایر غذاهای لبنی
  • غذاهای سرخ شده
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • لوبیا
  • گل کلم
  • کلم بروکلی

انقباضات براکستون هیکس

برکستون-هیکس انقباضات «کاذب» هستند – به نوعی شبیه تمرینی است که برای زمانی که اتفاق واقعی رخ می دهد، اجرا می شود. آنها معمولا در سه ماهه سوم بارداری شما اتفاق می افتند اما می توانند در اوایل بارداری نیز رخ دهند.

Braxton-Hicks مانند یک گرفتگی یا گرفتگی در ناحیه پایین شکم شما احساس می شود. آنها ممکن است کمی شبیه به دردهای پریود شوند. این انقباضات معمولاً دردناک نیستند اما گرفتگی ممکن است باعث درد سمت راست شود.

در سه ماهه اول و دوم بارداری، ممکن است گاهی اوقات با کشش رحم دچار گرفتگی عضلات شوید. در سه ماهه سوم، گرفتگی عضلات ممکن است به دلیل کشیدگی عضلات و رباط های اطراف معده و ناحیه کشاله ران باشد.

رابطه جنسی در سه ماهه دوم و سوم بارداری نیز می تواند باعث ایجاد درد گرفتگی شود. هر نوع گرفتگی می تواند باعث درد یا درد شدید شود. گرفتگی عضلات معمولا خود به خود از بین می رود.

علل جدی تر درد سمت راست در بارداری

عوامل درد پهلو در بارداری

گاهی علت درد پهلو در بارداری می تواند ناشی از عوامل جدی تری باشد که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

در حاملگی خارج رحمی تخمک بارور شده در خارج از رحم شروع به رشد می کند.

اما یک بارداری سالم و طبیعی فقط در رحم اتفاق می افتد. بارداری خارج از رحم می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

این وضعیت می تواند باعث درد شدید سمت راست و گرفتگی در اوایل بارداری و احتمالاً قبل از اینکه متوجه بارداری خود شوید، شود. شما احتمالاً علائم دیگری مانند موارد زیر دارد:

درد شدید معده

خونریزی خفیف یا شدید

لکه بینی قرمز یا قهوه ای

در صورت داشتن هر یک از این علائم فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. گاهی اوقات یک حاملگی خارج از رحم باید قبل از اینکه به بدن شما آسیب برساند، برداشته شود. شما می توانید پس از تجربه حاملگی خارج از رحم به بارداری طبیعی ادامه دهید.

سقط جنین

درد شدید سمت راست در قسمت پایین معده همراه با علائم دیگر ممکن است به معنای سقط جنین باشد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

لکه بینی، خونریزی قرمز یا لخته

درد شدید یا گرفتگی در قسمت پایین معده شما

درد پایین کمر

به احتمال زیاد در سه ماهه اول بارداری سقط جنین دارید. گاهی اوقات ممکن است قبل از اینکه بدانید باردار هستید، سقط جنین اتفاق بیفتد.

آپاندیسیت

زمینه ساز درد پهلو در بارداری

آپاندیسیت – عفونت یا التهاب آپاندیس شما – در حدود 0.05 درصد از زنان باردار اتفاق می افتد. در حالی که در بارداری رایج نیست، ممکن است متوجه نباشید که آپاندیسیت دارید زیرا برخی از علائم ممکن است شبیه سایر علائم بارداری باشد.

این می تواند خطرناک باشد زیرا آپاندیس عفونی در صورت عدم درمان می تواند متورم و ترکیده شود. ترکیدن آپاندیس می تواند سموم مضر را در بدن شما پخش کند. شما می توانید در هر زمانی از بارداری خود به آپاندیسیت مبتلا شوید.

آپاندیسیت معمولا باعث درد سمت راست پایین می شود. ممکن است درد شدید یا درد مبهمی احساس کنید. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند موارد زیر را داشته باشید:

در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه سوم، ممکن است علائم کمتر شایع آپاندیسیت داشته باشید:

  • درد سمت راست وسط تا بالا
  • سوزش سردل
  • گاز گرفتگی
  • اسهال
  • خستگی

در صورت داشتن هر یک از این علائم فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا ممکن است در دوران بارداری دچار مشکل شود. این اندام گلابی شکل در سمت راست بالای شکم شما قرار دارد و به هضم چربی های غذایی که می خورید کمک می کند. گاهی اوقات، مایع درون آن – صفرا – می تواند سنگ های سختی را تشکیل دهد که همین سنگ ها منجر به درد پهلو در بارداری خواهد شد.

علائم سنگ کیسه صفرا عبارتند از:

  • درد سمت راست بالا
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • تب

در صورت داشتن هر یک از این علائم به پزشک خود اطلاع دهید. گاهی اوقات سنگ کیسه صفرا ممکن است خود به خود از بین برود. اجتناب از تمام غذاهای چرب و سرخ شده می تواند به توقف علائم شما کمک کند.

پره اکلامپسی

پره آکلامپسی در بارداری

پره اکلامپسی یک بیماری مرتبط با بارداری است. این عارضه اثرات متعددی از جمله فشار خون بالا دارد.

تقریباً 5 تا 8 درصد از زنان باردار به پره اکلامپسی یا اختلالات فشار خون مرتبط مبتلا می شوند. این مشکل بیشتر در سه ماهه دوم و سوم بارداری ظاهر می شود.

پره اکلامپسی می تواند فشار خون شما را به سطوح خطرناکی برساند. این می تواند شما را در معرض خطر سکته مغزی قرار دهد. همچنین می تواند به کبد، کلیه ها یا ریه های شما آسیب برساند.

اگر پره اکلامپسی دارید، ممکن است در سمت راست بالا، معمولاً درست زیر دنده ها، درد داشته باشید. در صورت داشتن علائم پره اکلامپسی که شامل موارد زیر می شود فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سردرد
  • تاری دید
  • حساسیت به نور روشن
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خستگی
  • تورم (به خصوص در پاهای شما)
  • تنگی نفس
  • کبودی
  • ادرار کم

عفونت دستگاه ادراری

بر اساس گزارش March of Dimes، تا 10 درصد از مادران باردار در دوره ای از بارداری خود به عفونت ادراری UTI مبتلا می شوند. علائم معمولی شامل میل ناگهانی به ادرار کردن، درد یا سوزش همراه با ادرار، و ادرار خونی است، اما برخی از بیماران مبتلا به UTI نیز درد شکمی را تجربه می‌کنند. نگرانی در مورد عفونت های ادراری در دوران بارداری این است که آنها می توانند به یک عفونت در کلیه های شما تبدیل شوند که خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد. خبر خوب این است که اگر عفونت ادراری زود هنگام تشخیص داده شود، درمان آن با آنتی بیوتیک ها آسان است و این یکی از دلایلی است که پزشک متخصص زنان و زایمان شما ادرار شما را در هر ویزیت آزمایش می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

مراجعه به پزشک برای درد پهلو در بارداری

درد پهلو در بارداری، می تواند ناشی از موارد مختلفی باشد که در موارد فوق بررسی کردیم.

برای هر کسی که نمی‌داند آیا درد شکم در دوران بارداری نشان‌دهنده یک مشکل جدی سلامتی است، مهم است که سایر علائم را در نظر بگیرید.

اگر خانمی درد در ناحیه شکم و هر یک از علائم زیر داشته باشد، درمان فوری پزشکی ضروری است:

خونریزی واژن

درد گرفتگی در دو طرف پایین شکم همراه با خونریزی می تواند نشان دهنده از دست دادن بارداری باشد. در این مورد، ممکن است فقط لکه بینی خفیف وجود داشته باشد، یا خونریزی ممکن است گسترده تر باشد.

همچنین درد در یک طرف، خونریزی و ترشحات آبکی قهوه‌ای رنگ واژن از علائم اولیه حاملگی خارج از رحم هستند. این همیشه منجر به از دست دادن بارداری می شود و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

هر کسی که ممکن است از دست دادن بارداری یا حاملگی خارج رحمی را تجربه کند باید فوراً تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.

استفراغ

در حالی که تهوع صبحگاهی بخشی مورد انتظار بارداری است، استفراغ شدید همراه با درد سمت راست دلیلی برای نگرانی است.

این ترکیب از علائم می‌تواند نشان‌دهنده استفراغ باروری باشد، یک شکل شدید و پایدار از تهوع صبحگاهی که نیاز به درمان در بیمارستان دارد. درمان معمولاً شامل داروهای ضد تهوع و استروئیدها است.

علاوه بر این، استفراغ مکرر می تواند منجر به عوارض قابل توجهی مانند کم آبی بدن شود.

درد پهلو در بارداری وقتی سمت چپ باشد!

بسیاری از زنان در دوران بارداری درد سمت چپ را تجربه می کنند. درد اولیه بارداری ممکن است به دلیل کشش بدن شما برای ایجاد فضا برای کودک یا مشکلات گوارشی باشد. درد بعدی در بارداری می تواند به دلیل کشش رباط های شکم، عفونت کلیه یا عفونت مجرا باشد.

بسیاری از زنان در دوران بارداری درد سمت چپ را تجربه می کنند. در اوایل بارداری، این می تواند نشانه ای از کشش بدن شما باشد تا جایی برای کودک شما باز کند، یا می تواند ناشی از مشکلات گوارشی مانند بیماری ریفلاکس معده و یا یبوست نیز شناخته شود.

عفونت‌های دستگاه ادراری یا عفونت‌های کلیه می‌توانند باعث درد در سمت چپ شما در هر نقطه از بارداری شوند. زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی و ساختاری در دوران بارداری بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند.

علائم و نشانه های درد سمت چپ در دوران بارداری

علائم درد پهلو در بارداری

انواع مختلف درد سمت چپ که می تواند در بارداری وجود داشته باشد عبارتند از:

  • درد گرفتگی شبیه دردهای قاعدگی
  • فشار در ناحیه لگن شما
  • گرفتگی در سمت چپ پایین شکم
  • درد در ناحیه شرمگاهی شما
  • درد در قسمت پایین کمر
  • دردی که از ران شما پایین می آید
  • احساس کلیک در لگن شما
  • ادرار همراه با درد

علل درد سمت چپ در دوران بارداری

سه ماهه اول

درد سمت چپ در سه ماهه اول معمولاً ناشی از تغییرات طبیعی بدن در دوران بارداری است. همچنین ممکن است مربوط به مشکلات گوارشی باشد که در دوران بارداری بدتر می شوند. درد سمت چپ در اوایل بارداری نیز ممکن است ناشی از سقط جنین باشد. جدی ترین علت درد پهلوی چپ در اوایل بارداری حاملگی خارج از رحم است که نیاز به درمان اورژانسی دارد. عفونت‌های مجاری ادراری و کلیه‌ها می‌توانند در هر مرحله از بارداری باعث درد سمت چپ شوند.

سه ماهه دوم

درد رباط گرد شایع ترین علت درد در هر دو طرف در سه ماهه دوم بارداری است. رباط های گرد از رحم حمایت می کنند. آنها در طول بارداری کشیده می شوند تا کودک در حال رشد شما را در خود جای دهند. این یک درد شدید است که در شکم یا ناحیه لگن، در هر دو طرف احساس می شود. هر حرکت ناگهانی که باعث جمع شدن سریع این رباط ها شود می تواند باعث درد شود. فقط چند ثانیه طول می کشد و به طور کلی در سه ماهه سوم بهتر می شود.

سه ماهه سوم

درد کمربند لگنی که گاهی به آن اختلال عملکرد سمفیز پوبیس می گویند، می تواند در هر مرحله از بارداری رخ دهد، اما در اواخر بارداری شایع تر است. درد ممکن است در استخوان شرمگاهی، تقریباً در سطح باسن، در دو طرف کمر، یا در ناحیه پرینه، که ناحیه بین واژن و مقعد شما است، رخ دهد. ممکن است به ران شما نیز سرایت کند. همچنین ممکن است در ناحیه شرمگاهی احساس ساییدن یا صدای کلیک داشته باشید. PGP برای کودک شما مضر نیست، اما می تواند برای شما بسیار ناراحت کننده باشد.

چه زمانی برای درد پهلوی چپ در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر یک از علائم زیر را همراه با درد سمت چپ خود دارید، باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب یا لرز
  • خونریزی واژن
  • غش یا سبکی سر
  • درد شدید
  • مشکل در حرکت کردن
  • نشت مایعات از واژن
  • حرکت کودک کمتر
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال مکرر
  • مشکل در ادرار کردن یا ادرار همراه با درد

تشخیص درد سمت چپ در دوران بارداری

تشخیص درد پهلو در بارداری

پزشک شما یک تاریخچه پزشکی می گیرد، به علائم شما گوش می دهد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. در صورت لزوم، پزشک ممکن است برای تعیین علت دقیق درد سمت چپ، سونوگرافی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی را تجویز کند. آنها همچنین ممکن است آزمایش خون یا ادرار را برای بررسی سایر مسائل مانند عفونت دستگاه ادراری درخواست کنند.

درمان درد سمت چپ در دوران بارداری

درمان درد سمت چپ به علت آن بستگی دارد. ممکن است شامل ترکیبی از درمان های خانگی، دارو یا درمان باشد.

تغییرات طبیعی بارداری

برای درد سمت چپ که مربوط به تغییرات طبیعی بارداری است، موارد زیر ممکن است مفید باشد:

اجسام سنگین برندارید.

سعی کنید با یک بالش بین زانوهای خود بخوابید.

آهسته تر اما بیشتر حرکت کنید.

از یک پد گرم کننده استفاده کنید.

بیشتر اوقات استراحت کنید.

تمرینات کگل را انجام دهید.

برای حمایت بیشتر از کمربند بارداری استفاده کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی درد پهلو در بارداری بپردازیم. اینکه درد پهلو در بارداری در پهلوی سمت راست و چپ چه دلیلی می تواند داشته باشید و برای برطرف کردن آن چه کاری می توان انجام داد، مواردی هستند که بررسی کردیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با درد پهلو در بارداری داشتید، می توانید با کارشناسان دکتر فکر تماس بگیرید.

 

درد پهلوی سمت چپ در بارداری نشانه چیست؟

می تواند دلایل مختلفی از جمله بلند کردن اجسام سنگین داشته باشد.

علت درد سمت راست پهلو در بارداری چیست؟

درد سمت راست می تواند ناشی از بارداری خارج از رحم، آپاندیسیت، عفونت ادراری و یا موارد دیگر باشد.

بهترین راه برای درمان درد پهلو در بارداری چیست؟

در ابتدا باید علت آن را کشف و سپس برای درمان اقدام نمایید.

آیا درد سمت راست پهلو می تواند خطرناک باشد؟

اگر خیلی شدید نبوده و علائم خاصی همچون خونریزی و غیره را نداشته باشید خیر خطرناک نیست.

5/5 - (6 امتیاز)

همچنین ببینید

سنجش هورمون hCG

هورمون hCG چیست و چه زمانی ترشح می شود؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور