عوامل رشد جنین
عوامل رشد جنین

عوامل رشد جنین + مواد غذایی مفید برای رشد جنین در بارداری

آگاهی از موارد مربوط به عوامل رشد جنین در دوره بارداری بسیار مهم است. به همین دلیل ما در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی عوامل موثر بر رشد جنین در دوران بارداری و همچنین، مواد غذایی مفید برای رشد جنین در دوران بارداری بپردازیم.

معرفی مواد غذایی مفید و نکات مهم در عوامل رشد جنین

عوامل رشد جنین می تواند شامل موارد مختلفی باشد. به صورت کلی بدن مادر و محیط آن تاثیر بسیار زیادی بر روی رشد جنین خواهد داشت. ما در ادامه قصد داریم شرایط محیط بدن و شرایط جفتی را از نظر تاثیری که بر رشد جنین می گذارند، بررسی کنیم و همچنین به معرفی مواد غذایی مفید برای رشد جنین بپردازیم.

مواد غذایی مفید برای رشد جنین در دوران بارداری شامل موارد زیر می شود:

  • لبنیات
  • حبوبات
  • سیب زمینی های شیرین
  • ماهی سالمون
  • تخم مرغ
  • سبزیجات
  • گوشت بدون چربی
  • توت ها
  • غلات کامل
  • آووکادوها
  • میوه خشک شده
  • روغن جگر ماهی
  • اب

هنگام تنظیم برنامه غذایی خود در دوران بارداری، باید بر روی غذاهای کامل تمرکز کنید که مقادیر بیشتری از مواد مفیدی را که در دوران بارداری نیاز دارید به شما می‌دهند، مانند:

پروتئین

ویتامین ها و مواد معدنی

انواع چربی های سالم

کربوهیدرات های پیچیده

فیبر و مایعات

در اینجا 13 غذای فوق العاده مغذی برای خوردن در دوران بارداری آورده شده است.

عوامل موثر بر رشد جنین در دوران بارداری

  1. محصولات لبنی

در دوران بارداری، باید پروتئین و کلسیم بیشتری مصرف کنید تا نیازهای کودک در حال رشد خود را برآورده نمایید. محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، و ماست پاستوریزه است.

محصولات لبنی حاوی دو نوع پروتئین با کیفیت بالا هستند: کازئین و آب پنیر. لبنیات بهترین منبع غذایی کلسیم است و مقادیر زیادی فسفر، ویتامین B، منیزیم و روی را فراهم می کند.

ماست، به ویژه ماست یونانی، حاوی کلسیم بیشتری نسبت به سایر محصولات لبنی است و بسیار مفید است. برخی از انواع آن نیز حاوی باکتری های پروبیوتیک هستند که از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کنند.

  1. حبوبات

مصرف حبوبات یکی از عوامل رشد جنین است که این گروه از غذاها شامل عدس، نخود، لوبیا، نخود، سویا است.

حبوبات منابع گیاهی عالی فیبر، پروتئین، آهن، فولات و کلسیم هستند که بدن شما در دوران بارداری به همه آنها بیشتر نیاز دارد.

فولات یکی از ضروری ترین ویتامین های گروه B (B9) است. این برای شما و کودک بسیار مهم است، به خصوص در سه ماهه اول و حتی قبل از آن.

شما هر روز به حداقل 600 میکروگرم (میکروگرم) فولات نیاز دارید که می‌تواند تنها با غذاها چالش برانگیز باشد. اما افزودن حبوبات می‌تواند به شما کمک کند تا در کنار مکمل‌ها بر اساس توصیه‌ی پزشکتان به آن برسید.

حبوبات به طور کلی دارای فیبر بسیار بالایی نیز هستند. برخی از گونه ها نیز سرشار از آهن، منیزیم و پتاسیم هستند. اضافه کردن حبوبات به رژیم غذایی خود را با وعده های غذایی مانند هوموس روی نان تست غلات کامل، لوبیا سیاه در سالاد تاکو یا کاری عدس در نظر بگیرید.

  1. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین نه تنها به هزار روش پخته می شود، بلکه سرشار از بتاکاروتن است، یک ترکیب گیاهی که در بدن شما به ویتامین A تبدیل می شود.

ویتامین A برای رشد کودک ضروری است. فقط مراقب مقادیر بیش از حد منابع حیوانی ویتامین A، مانند جگر باشید که می تواند در مقادیر زیاد باعث مسمومیت شود.

خوشبختانه، سیب زمینی شیرین منبع گیاهی فراوانی از بتاکاروتن و فیبر است. فیبر شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد، افزایش قند خون را کاهش می‌دهد و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد (که واقعاً در صورت بروز یبوست بارداری می‌تواند کمک کند).

  1. ماهی قزل آلا

یکی دیگر از عوامل رشد جنین، مصرف غذاهای دریایی است. ماهی قزل آلا که روی یک نان تست گندم کامل دودی شده، یا با سس تریاکی کبابی شده، یا در پستو ریخته می شود، یک افزودنی خوشایند به این لیست است. ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است که فواید زیادی دارد.

اینها به مقدار زیاد در غذاهای دریایی یافت می شوند و به ساخت مغز و چشم کودک شما کمک می کنند و حتی می توانند به افزایش طول بارداری کمک کنند.

در اینجا ماهی هایی با جیوه بالا وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید:

  • اره ماهی
  • کوسه
  • شاه ماهی خال مخالی
  • مارلین
  • ماهی تن
  1. تخم مرغ

تخم مرغ ها بهترین غذای سلامتی هستند، زیرا حاوی مقدار بسیار زیادی از مواد غذایی مورد نیاز شما خواهند بود یک تخم مرغ بزرگ حاوی حدود 80 کالری، پروتئین با کیفیت بالا، چربی و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است.

تخم مرغ منبع عالی کولین است، یک ماده مغذی حیاتی در دوران بارداری. این در رشد مغز کودک مهم است و به جلوگیری از ناهنجاری های رشدی مغز و ستون فقرات کمک می کند.

یک تخم مرغ کامل حاوی تقریباً 147 میلی گرم منبع مطمئن کولین است که شما را به میزان مصرف فعلی توصیه شده کولین 450 میلی گرم در روز منبع مورد اعتماد در دوران بارداری نزدیک می کند (اگرچه مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این مقدار کافی است انجام می شود).

  1. کلم بروکلی و سبزی های تیره و برگ دار

بروکلی و سبزیجات تیره و سبز رنگ، مانند کاهو و اسفناج، بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز شما را در خود جای داده اند. حتی اگر عاشق خوردن آنها نباشید، اغلب می توان آنها را در انواع غذاها قرار داد.

فواید آن شامل فیبر، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A، کلسیم، آهن، فولات و پتاسیم است. آن‌ها منبع خوبی از خوبی سبز هستند.

همچنین ممکن است برای رشد چشم جنین مفید باشد.

روغن جگر ماهی همچنین دارای ویتامین D بسیار بالایی است که بسیاری از افراد به اندازه کافی آن را دریافت نمی کنند. ممکن است برای کسانی که به طور منظم غذاهای دریایی یا مکمل های حاوی امگا 3 یا ویتامین D نمی خورند بسیار مفید باشد.

ماهی های کم جیوه مانند سالمون، ساردین، ماهی تن سبک کنسرو شده یا پولاک نیز می توانند به شما در رسیدن به اهداف امگا 3 کمک کنند.

مواد غذایی مفید برای رشد جنین در دوران بارداری

  1. گوشت بدون چربی و پروتئین

گوشت گاو بدون چربی و مرغ منابع عالی پروتئین با کیفیت بالا هستند. گوشت گاو و خوک همچنین سرشار از آهن، کولین و سایر ویتامین‌های B هستند – که همه آنها در دوران بارداری به مقادیر بیشتری نیاز خواهید داشت.

آهن یک ماده معدنی ضروری است که توسط گلبول های قرمز به عنوان بخشی از هموگلوبین استفاده می شود. از آنجایی که حجم خون شما در حال افزایش است، به آهن بیشتری نیاز خواهید داشت. این امر به ویژه در سه ماهه سوم بارداری بسیار مهم است.

سطوح پایین آهن در اوایل و اواسط بارداری ممکن است باعث کم خونی ناشی از فقر آهن شود که خطر کم وزنی هنگام تولد و سایر عوارض را افزایش می دهد.

نکته حرفه ای: ترکیب غذاهای مورد استفاده با ویتامین C، مانند پرتقال یا فلفل دلمه ای، همراه با غذاهای غنی از آهن نیز ممکن است به افزایش جذب کمک کند.

  1. توت ها

انواع توت ها در بسته های کوچک خود مانند آب، کربوهیدرات های سالم، ویتامین C، فیبر و آنتی اکسیدان ها، خواص زیادی دارند.

توت ها دارای شاخص گلیسمی نسبتا پایینی هستند، بنابراین نباید باعث افزایش شدید قند خون شوند.

توت ها همچنین یک میان وعده عالی هستند، زیرا حاوی آب و فیبر هستند. آنها طعم و مواد مغذی زیادی را ارائه می دهند، اما کالری نسبتا کمی دارند.

برخی از بهترین انواع توت ها برای خوردن در دوران بارداری زغال اخته، تمشک، گوجی بری، توت فرنگی و توت آکای هستند.

  1. غلات کامل

بر خلاف همتایان تصفیه شده خود، غلات کامل مملو از فیبر، ویتامین ها و ترکیبات گیاهی هستند. به جای نان سفید، پاستا و برنج سفید به جو، کینوا، برنج قهوه ای، گندم و جو فکر کنید.

برخی از غلات کامل مانند جو و کینوا نیز حاوی مقدار کافی پروتئین هستند.

  1. آووکادو

آووکادو میوه ای غیرعادی است زیرا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب تک غیراشباع است. این باعث می شود آنها طعم کره ای و غنی داشته باشند.

آنها همچنین دارای فیبر، ویتامین B به ویژه فولات، ویتامین K، پتاسیم، مس، ویتامین E و ویتامین C هستند.

آووکادو به دلیل محتوای بالای چربی های سالم، فولات و پتاسیم، یک انتخاب عالی در دوران بارداری است.

چربی‌های سالم به ساخت پوست، مغز و بافت‌های کودک شما کمک می‌کنند و فولات ممکن است به جلوگیری از نقص لوله عصبی، ناهنجاری‌های رشدی مغز و ستون فقرات مانند اسپینا بیفیدا کمک کند.

پتاسیم ممکن است به تسکین گرفتگی عضلات پا که یکی از عوارض جانبی بارداری برای برخی از زنان است، کمک کند. در واقع، آووکادو حاوی منبع معتبر پتاسیم بیشتری نسبت به موز است.

آنها را به عنوان گواکامول، در سالاد، اسموتی و نان تست گندم کامل، و همچنین به عنوان جایگزینی برای مایونز یا خامه ترش امتحان کنید.

  1. میوه خشک

میوه خشک به طور کلی دارای کالری، فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. یک تکه میوه خشک حاوی همان مقدار مواد مغذی میوه تازه است، فقط بدون آب و به شکل بسیار کوچکتر.

یک وعده میوه خشک می تواند درصد زیادی از مواد غذایی توصیه شده در بالا را داشته باشد.

آلو سرشار از فیبر، پتاسیم و ویتامین K است. آنها ملین های طبیعی هستند و ممکن است برای رفع یبوست بسیار مفید باشند. خرما سرشار از فیبر، پتاسیم، آهن و ترکیبات گیاهی است.

با این حال، میوه های خشک حاوی مقادیر زیادی قند طبیعی هستند. مطمئن شوید که از انواع شیرینی که حاوی قند بیشتری هستند اجتناب کنید.

اگرچه میوه خشک ممکن است به افزایش دریافت کالری و مواد مغذی کمک کند، اما معمولاً مصرف بیش از یک وعده در یک زمان توصیه نمی شود.

  1. روغن جگر ماهی

این ماده سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA است که برای رشد مغز و چشم جنین ضروری هستند.

مکمل روغن ماهی ممکن است به محافظت در برابر زایمان زودرس کمک نمایند.

  1. آب

علائم کم آبی خفیف شامل سردرد، اضطراب، خستگی، بد خلقی و کاهش حافظه است.

افزایش مصرف آب ممکن است به تسکین یبوست و کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری که در دوران بارداری رایج است کمک کند.

دستورالعمل های عمومی توصیه می کند که زنان باردار روزانه حدود 80 اونس (2.3 لیتر) آب بنوشند. اما مقدار مورد نیاز شما متفاوت است. برای توصیه بر اساس نیازهای خاص خود با پزشک خود مشورت کنید.

به خاطر داشته باشید که آب را از سایر غذاها و نوشیدنی ها مانند میوه، سبزیجات، قهوه و چای نیز دریافت می کنید.

سعی کنید یک بطری آب قابل استفاده مجدد در دسترس داشته باشید تا بتوانید در طول روز تشنگی خود را رفع کنید.

مشکلات عدم رشد کافی جنین

ما در موارد فوق سعی کردیم به بررسی عوامل موثر بر رشد جنین در دوران بارداری بپردازیم. در این قسمت قصد داریم مشکلات عدم رشد کافی جنین را بررسی کنیم که شامل موارد زیر می شود:

زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد

مشکل در کنترل استرس های زایمان طبیعی

کاهش سطح اکسیژن

هیپوگلیسمی (قند خون پایین)

مقاومت کم در برابر عفونت

نمرات آپگار پایین (آزمایشی که درست بعد از تولد برای بررسی وضعیت جسمانی نوزاد و اینکه آیا به مراقبت های پزشکی خاص نیاز دارد یا خیر) انجام می شود.

آسپیراسیون مکونیوم (زمانی که کودک مدفوع خارج شده خود را در رحم استنشاق می کند) که می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود.

مشکل در کنترل دمای بدن

تعداد گلبول های قرمز غیرمعمول بالا

در شدیدترین موارد، FGR می تواند منجر به مرده زایی شود. همچنین می تواند باعث مشکلات رشد طولانی مدت شود.

شما همیشه نمی توانید از FGR جلوگیری کنید. اما یک سبک زندگی سالم به کاهش خطرات کمک زیادی می کند. به صورت کلی در مراحل رشد جنین در بارداری ممکن است مشکلات متعددی به وجود بیاید مانند حاملگی خارج از رحم که برای کسب اطلاعات بیشتر از این موارد می توانید با ما تماس بگیرید.

رشد جنین

علل رشد پایین جنین

FGR دلایل احتمالی زیادی دارد. یک علت شایع مشکل جفت است. جفت بافتی است که به مادر و جنین می‌پیوندد و اکسیژن و مواد مغذی را به جنین می‌رساند و اجازه می‌دهد مواد زائد از نوزاد خارج شود. گاهی نیز بارداری پنهان دلیل اصلی عدم رشد جنین است.

این وضعیت همچنین می تواند در نتیجه برخی از مشکلات سلامتی در مادر رخ دهد، مانند:

دیابت پیشرفته

 فشار خون بالا یا بیماری قلبی

عفونت هایی مانند سرخجه، سیتومگالوویروس، توکسوپلاسموز و سیفلیس

 بیماری کلیوی یا بیماری ریوی

سوء تغذیه یا کم خونی

کم خونی داسی شکل

بیماری خودایمنی

 سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی یا سوء مصرف مواد

سایر علل احتمالی جنین شامل نقص کروموزومی در نوزاد یا حاملگی چند قلو (دوقلو، سه قلو یا بیشتر) یا زندگی در ارتفاع بالای 5000 پا است.

آیا استرس در دوران بارداری می تواند بر جثه و سلامت نوزاد تأثیر بگذارد؟ یک مطالعه می گوید بله این امکان وجود دارد که استرس منجر به عدم رشد نوزاد گردد.

یک مطالعه نشان می دهد که استرس در دوران بارداری می تواند بر اندازه و سلامت جنین تأثیر بگذارد.

اکثر زنان در طول بارداری خود حداقل یک فکر نگران کننده در مورد جنین در حال رشد خود دارند. با این حال، مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه نیومکزیکو و فراتر از آن انجام شد، اکنون نشان می دهد که استرس بیش از حد می تواند بر اندازه و سلامت کودک تأثیر بگذارد.

آندریاس برگانل، محقق در دانشگاه نیو، نویسنده این مطالعه توضیح داد: «ایده این است که استرس دوران بارداری بسته به زمان استرس‌زا در دوران بارداری، بر فرزندان به دو روش متفاوت تأثیر می‌گذارد.

دانشمندان چگونه به این نتیجه می رسند که این اتفاق می افتد؟ استرس مادر در اواخر دوران بارداری باعث می شود مادران انرژی کمتری را برای فرزندان خود سرمایه گذاری کنند که منجر به کندی رشد در رحم و در دوران شیرخوارگی می شود. با این حال، هنگامی که کودک به استقلال تغذیه ای رسید، دیگر مستقیماً تحت تأثیر تغذیه مادر قرار نمی گیرد و سپس با همان سرعتی که فرزندان غیر محروم رشد می کنند، شروع به رشد می کنند. بنابراین، آنها معتقدند، استرس مادر در اواخر بارداری منجر به کندی رشد در مراحل وابسته می شود، اما بر رشد در مراحل بعدی تأثیر نمی گذارد.

او گفت که به نظر می رسد همه عوامل استرس زای ذکر شده اثر یکسانی داشته باشند. چه مادران مستقیماً در معرض عوامل استرس زا از طریق محدودیت غذایی یا سایر ناملایمات قرار داشته باشند یا به طور آزمایشی برای افزایش “هورمون های استرس” خود مانند کورتیزول دستکاری شده باشند، الگوهای رشد فرزندان در طول مرحله رشد نسبت به زمان بندی عامل استرس زا ثابت مانده است.

راهنمای افزایش وزن نوزاد در سه ماه آخر بارداری

سه ماهه سوم بارداری زمانی است که جنین بیشتر وزن خود را می گیرد. در این دوره، ریه های آن به طور کامل رشد می کند، مو و ناخن رشد می کند، حرکت افزایش می یابد و موارد دیگرتکمیل می شود. همچنین این دوره زمانی است که چربی شروع به تجمع می کند تا به حفظ دمای بدن و همچنین انرژی کمک کند.

برای حمایت از این همه رشد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مصرف غذای خود را افزایش دهید. طبق گفته انجمن بارداری آمریکا، کودک شما در ماه نهم بارداری هر هفته حدود 1/2 پوند (266.6 گرم) وزن اضافه می کند. این نیاز به تغذیه و نظارت کافی دارد تا اطمینان حاصل شود که رشد کودک شما مختل نمی شود.

چند هفته آخر بارداری زمانی است که وزن و رشد کودک به سرعت افزایش می یابد.

کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی می تواند رشد کودک شما را متوقف کند. برای افزایش وزن نوزاد در ماه نهم بارداری، می توانید غذاهای زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید:

ماست: مملو از پری بیوتیک ها، پروتئین و کلسیم است که به تامین نیازهای غذایی و معدنی کمک می کند. این را می توانید همراه با جو کامل یا با میوه ها میل کنید.

ماهی: ماهی برای حمایت از رشد جنین عالی است زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که به رشد مغز کودک شما کمک می کند. همچنین حاوی پروتئین ضروری برای رشد پوست، مو، ماهیچه ها و سلول های دیگر است.

توجه: ماهی را قبل از مصرف کاملا تمیز کرده و بپزید. از ماهی هایی با جیوه بالا مانند اره ماهی، ماهی تن، شاه ماهی خال مخالی و غیره پرهیز کنید.

میوه های خشک و آجیل: دارای مواد مغذی هستند، بخش کوچکی از آنها از مواد مغذی مانند آهن، پتاسیم، منیزیم و ویتامین E بهره مند می شوند.

آووکادو: منبع ویتامین C، فولات و ویتامین B6، این میوه یک چربی سالم عالی برای اضافه کردن به رژیم غذایی شماست.

مرغ: تخم مرغ و مرغ منبع خوبی از پروتئین هستند. آنها به افزایش وزن جنین همراه با فواید کلسترول پایین و اسیدهای چرب امگا کمک می کنند.

سویا: یک جایگزین پروتئین برای گیاهخواران، همچنین حاوی آهن، چربی های سالم و فیبر به همراه سایر مواد معدنی است.

کلم بروکلی: سرشار از ویتامین های گروه B، کلسیم و مواد معدنی، این سبزی چلیپایی به تولید ویتامین A در بدن نیز کمک می کند.

انواع توت ها: سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و کربوهیدرات های ایمن هستند که به عنوان میان وعده های شیرین عالی عمل می کنند.

اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که می خورید فرآوری نشده باشد و از غذاهای کنسرو شده خودداری کنید. برای خواندن برچسب های مواد غذایی و درک ارزش غذایی آنچه خریداری و مصرف می کنید، وقت بگذارید.

هر چیزی که مصرف می کنید مستقیماً بر سلامت کودک شما تأثیر می گذارد. سعی کنید حدود 5 تا 6 بار در روز در مقادیر کنترل شده غذا بخورید، در صورتی که با وعده های غذایی بزرگ راحت نیستید یا دچار کم اشتهایی هستید.

فواید حفظ وزن سالم در دوران بارداری

علاوه بر تضمین رشد ایمن و سالم کودک خود، با حفظ وزن سالم کودک در ماه نهم بارداری از مزایای زیر نیز بهره مند می شوید:

احتمال سقط جنین و زایمان زودرس کمتر است.

کاهش خطر وزن کم هنگام تولد.

سطح قند متعادلی که به ویژه در زمان تولد کمک می کند. (با افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین در طول بارداری)

کاهش خطرات درازمدت کمتر برای نوزاد (دیابت یا چاقی)

نکاتی برای داشتن بهترین وضعیت سلامتی در سه ماهه سوم بارداری

مراقبت از خود در دوران بارداری شامل سه امر ضروری است: سلامت جسمانی، سلامت روانی و سلامت جنین. در حالی که بیشتر تمرکز شما روی سلامت جنین است، باید تعادل مثبتی را بین هر سه حفظ کنید. در زیر چند نکته آورده شده است:

طبق دستور پزشک غذا بخورید و مطمئن شوید که از مصرف چربی‌های سالم دوری نمی‌کنید، زیرا بر خلاف باور رایج، افزایش وزن جنین را در ماه نهم تسهیل می‌کنند تا اینکه در افزایش وزن اضافی نقش داشته باشند.

یک روال ورزشی مناسب داشته باشید. اگر برنامه سختی دارید، پیاده روی کوتاه یا یوگا را کاهش دهید، اما به طور کامل آن را متوقف نکنید، مگر اینکه پزشکتان توصیه کند.

نوشیدن مقدار زیادی آب. هیدراته ماندن گردش خون مناسب را تضمین می کند، تورم و خطرات UTI را کاهش می دهد.

از استرس های غیرضروری خودداری کنید و حتماً نگرانی ها و ترس های خود را با عزیزان در میان بگذارید.

مشکلات خواب ناشی از حرکت جنین، بدن درد یا حتی برآمدگی شما رایج است. در حالی که بی خوابی روی کودک شما تأثیری نخواهد گذاشت، برای جلوگیری از خستگی، خواب کافی ضروری است.

رشد جنین و محیط بدن مادر

بدن مادر عامل اصلی رشد جنین است و ممکن است مهمتر از ژنتیک باشد. این در مطالعه ای در مورد بارداری با اهدای تخمک نشان داده شده است که در آن نویسندگان همبستگی بین وزن هنگام تولد و بدن مادرو نه اهداکننده تخمک را مشاهده کردند. ویژگی های زیر از بدن مادر ممکن است به ویژه برای رشد جنین مهم بوده و در عین حال ممکن است به قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی محیطی حساس باشد. اکثر این عوامل احتمالاً با تأثیرگذاری بر لانه گزینی جفت، رشد و انتقال مواد مغذی یا ایجاد تغییراتی در جنین که بر رشد تأثیر می گذارد، عمل می کنند.

دریافت مواد مغذی مادر یکی از قوی ترین عوامل خطر برای محدودیت رشد جنین است. محرومیت شدید مادر از مواد مغذی، مانند زمان قحطی، بهترین مثال است.

شواهد قوی برای ارتباط بین استرس اکسیداتیو مادر و التهاب و محدودیت رشد جنین وجود دارد. اقامت در نواحی با ارتفاع زیاد، که منجر به هیپوکسی و استرس اکسیداتیو می شود، به طور مداوم با کاهش رشد جنین همراه است، اگرچه پیامدهای این ارتباط نامشخص است. التهاب مادر، که به شدت با استرس اکسیداتیو مرتبط است، همچنین باعث محدودیت رشد می شود.

به طور مستقل یا در ارتباط با این مسیرها، انقباض عروق مادر و افزایش فشار خون عوامل خطر مهمی برای محدودیت رشد جنین است که می تواند تحت تأثیر محیط قرار گیرد. از طریق اختلال در جفت و کاهش تحویل مواد مغذی به جنین، بیماری عروقی یکی از شایع ترین علل محدودیت رشد در نظر گرفته می شود. دود سیگار، با کاهش وزن هنگام تولد تا 150 گرم مرتبط است و احتمالاً حداقل تا حدی از طریق اثرات منقبض کننده عروق نیکوتین عمل می کند.

رشد جنین و عوامل جفتی

تغییرات در محیط بدن مادر می تواند تأثیر عمده ای بر لانه گزینی، رشد، انتقال مواد مغذی و فعالیت هورمونی جفت داشته باشد. به عنوان مثال، استرس اکسیداتیو در اوایل بارداری ممکن است با تهاجم طبیعی تروفوبلاست و گشاد شدن شریان های مارپیچی تداخل داشته باشد و منجر به عروقی شدن ناکافی جفت شود. علاوه بر این، اگر این مواد شیمیایی از سد جفت عبور کنند، می توانند این فرآیندها را به شیوه ای مستقیم تری تحت تاثیر قرار دهند. این بسیار مهم است زیرا کمبود مواد مغذی برای جنین علت شماره یک محدودیت رشد جنین است.

ناقلان مواد مغذی در جفت نیز ممکن است به سموم محیطی حساس باشند که به داخل بافت راه می یابند، که معمولاً برای مواد شیمیایی مورد بحث در این بررسی رخ می دهد. این می تواند از طریق تعامل مستقیم با ناقلین فعال، مانند اختلال مشاهده شده در سیستم های انتقال دهنده اسید آمینه توسط نیکوتین و کوکائین یا با تداخل با سیستم های هورمونی که حمل و نقل را تنظیم می کنند، رخ دهد. در یک مطالعه موش، بیان ژن ناقل مواد مغذی تغییر یافته در ارتباط با تجویز مونو-2-اتیل هگزیل فتالات مشاهده شد.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی فاکتورها و عوامل رشد جنین بپردازیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با عوامل موثر بر رشد جنین در دوران بارداری و یا مواد غذایی مفید برای رشد جنین در دوران بارداری داشتید، می توانید با تماس بگیرید.

بهترین مواد غذایی برای رشد جنین در بارداری چیست؟

بهترین مواد غذایی می تواند شامل حبوبات، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات و غیره باشد.

آیا رشد جنین به جز مواد غذایی به موارد دیگری بستگی دارد؟

بله به شرایط بدن مادر و همچنین شرایط جفت بستگی دارد.

اگر جنین به اندازه کافی رشد نکند چه مشکلاتی به وجود می آید؟

در این صورت ممکن است جنین نارس شده و یا به صورت نارس به دنیا بیاید.

بیشترین رشد جنین در چه ماه هایی است؟

بیشترین رشد جنین در سه ماه اخیر بارداری آن اتفاق میوفتد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

سنجش هورمون hCG

هورمون hCG چیست و چه زمانی ترشح می شود؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور