آی وی اف

آی وی اف (IVF) چیست؟ + درمان ناباروری توسط آن

برای کسانی که تازه وارد دنیای درمان های ناباروری شده اند، اصطلاحات پزشکی و کلمات اختصاری مختلف می تواند گیج کننده باشد که آی وی اف یکی از آن ها است. علاوه بر این، زمانی که از نظر عاطفی دچار مشکل هستید و گزینه‌های موجود را درک نمی‌کنید، ممکن است احساسی بسیار طاقت‌فرسا داشته باشید. در این مطلب همراه ما باشید تا به شما توضیح دهیم که آی وی اف (IVF) یا لقاح مصنوعی چیست؟ و نحوه انجام آی وی اف ( IVF) یا لقاح مصنوعی چگونه است؟

آی وی اف (IVF) یا لقاح مصنوعی چیست؟

لقاح آزمایشگاهی IVF یک روش درمانی برای باروری یا فناوری کمک باروری که در آن اسپرم مرد و تخمک زن در خارج از بدن زن در آزمایشگاه ترکیب می‌شوند.

قبل از اینکه لقاح انجام شود، زن از داروهای باروری برای تحریک تخمدان ها استفاده می کند تا به بازیابی موفق تخمک کمک کند. بازیابی تخمک تحت آرامبخشی و تلقیح در همان روز انجام می شود.

پس از لقاح، جنین به دقت بررسی می شود تا مشخص شود چه زمانی باید به رحم منتقل شود.

ای یو ای

نحوه انجام آی وی اف ( IVF) یا لقاح مصنوعی

در این قسمت همراه ما باشید تا نحوه انجام لقاح مصنوعی را بررسی کنیم.

در ابتدا لازم است سونوگرافی های اولیه، سنجش هورمونی و آزمایشات لازم را انجام دهید سپس مراحل طبق موارد زیر خواهد بود:

مرحله یک، تحریک تخمدان

در این مرحله تخمدان ها به وسیله دارو تحریک شده و اصولاً دو هفته طول خواهد کشید. نکته این مرحله این است که باید تعداد زیادی تخمک تولید شود زیرا تخمک ها یا تکامل ندارند و یا پس از خارج شدن دیگر بارور نخواهند شد. سونوگرافی واژینال نیز در این مرحله انجام خواهد شد.

مرحله دو، عمل تخمک گیری یا پانکچر

در این مرحله با استفاده از یک سوزن توخالی از طریق واژن داخل حفره لگنی شده و سمت تخمک هدایت می شود. این عمل نصف روز زمان برده و دارو مسکن نیز در طول انجام به فرد تجویز می شود.

مرحله سه، تهیه نمونه اسپرم

بعد از این مرحله باید اسپرم ها آماده شوند.

مرحله چهار، بارور کردن تخمک

حالا در یک سری ظروف آزمایشگاهی، تخمک و اسپرم با هم مخلوط شده و در یک آزمایشگاه نگهداری می شوند.

اگر احتمال لقاح بسیار پایین باشد، از روش تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم استفاده می شود.

طی این فرآیند، یک سلول اسپرم مستقیم به درون سلول تخمک تزریق می شود تا لقاح رخ دهد.

تمامی تخمک ها تا زمانی که تقسیم سلولی انجام شود، کنترل خواهند شد. بعد از 5 روز جنین تشکیل خواهد شد. افرادی که نگران بیماری های ژنتیکی هستند نیز می توانند در این مرحله یک سری آزمایش های جداگانه را انجام دهند.

مرحله پنج، انتقال جنین

انتقال جنین به رحم سه تا پنج روز بعد انجام خواهد شد. در این مرحله لوله کوچکی داخل رحم وارد شده و جنین را منتقل می کند که عموماً بدون درد است.

اگر این مرحله با موفقیت انجام شود، لانه گزینی معمولا شش تا ده روز بعد از خارج کردن تخمک رخ می دهد.

نحوه انجام آی وی اف ( IVF) یا لقاح مصنوعی

بزرگترین تفاوت بین IUI و IVF چیست؟

تفاوت اصلی بین IUI و IVF این است که در IUI، لقاح به صورت داخلی انجام می شود. یعنی اسپرم مستقیماً به رحم زن تزریق می شود. بنابراین، در صورت موفقیت آمیز بودن لقاح، جنین در آنجا نیز لانه گزینی می کند.

با IVF، لقاح خارج از رحم یا خارج از رحم، در آزمایشگاه انجام می شود. اسپرم و تخمک برای لقاح با هم ترکیب می‌شوند و پس از این فرآیند، یک یا چند عدد از این تخمک‌هایی که با موفقیت بارور شده‌اند در رحم زن قرار می‌گیرند. در حالت ایده آل، تخمک بارور شده در دیواره رحم کاشته می شود و منجر به بارداری و زایمان یک نوزاد یا نوزادان کامل می شود.

IVF نسبت به IUI درصد موفقیت بیشتری دارد. لقاح مصنوعی نسبت به IVF هزینه کمتری دارد و کمتر تهاجمی است. به طور کلی توصیه می شود که زوج ها قبل از انجام IVF سه دور IUI را امتحان کنند.

IUI و IVF چه مشترکاتی دارند؟

IVF و IUI چند فاکتور مشترک دارند و بیشتر مربوط به آماده شدن برای درمان و فرآیندهای اولیه لقاح انسان است.

قبل از لقاح یا لقاح، هم IUI و هم آی وی اف ممکن است شامل رژیمی از داروهای باروری برای افزایش میزان موفقیت در لقاح یا در مورد IVF برای کمک به تخمک گذاری و کمک به بازیابی تخمک باشد. همچنین، هر دو درمان می توانند شامل فرآیندهایی برای جداسازی اسپرم با بالاترین کیفیت از نمونه های ارائه شده برای استفاده در لقاح باشند.

برای موفقیت آمیز بودن IVF و IUI، یک تخمک باید بارور شود و سپس در پوشش داخلی رحم کاشته شود و به یک نوزاد کامل یا چند نوزاد تبدیل شود. این تقریباً نسخه استخوانی لخت مکانیک درونی مفهوم انسان است.

چه چیزی شما را کاندید IUI در مقابل IVF و بالعکس می‌کند؟

همانطور که قبلاً بحث شد، IUI یا لقاح مصنوعی رایج‌ترین درمان باروری است. به غیر از این واقعیت که این اغلب اولین درمانی است که بسیاری از مردم امتحان می کنند، به این دلیل است که کمتر تهاجمی است و لقاح در داخل انجام می شود، نه در آزمایشگاه. به همین دلیل، لقاح مصنوعی به تخمدان های در حال کار، تخمک های زنده و لوله های فالوپ و در دسترس بودن 5-10 اسپرم متحرک پس از پردازش انزال شریک مرد نیاز دارد.

اگر شما یا همسرتان شرایط لازم برای IUI را ندارید، ممکن است IVF را در نظر بگیرید. IVF برای بسیاری از انواع ناباروری، از جمله مشکلات رحم، مشکلات لوله‌ها، اندومتریوز، عوامل سنی، تعداد و یا تحرک کم اسپرم، ناباروری غیرقابل توضیح و غیره استفاده می‌شود. IVF همچنین می‌تواند برای کسانی که به دنبال استفاده از تخمک اهدایی یا استفاده از یک جایگزین ایده‌آل هستند، می تواند مناسب باشد.

برای اطلاع از انواع سونوگرافی بارداری کلیک کنید.

برتری سن بیولوژیکی بر باروری

برخلاف مردانی که می توانند در طول زندگی خود اسپرم تولید کنند، زنی به دنیا می آید که تعداد محدودی تخمک در تخمدان هایش وجود دارد که اتمام آن نشانه شروع یائسگی اوست. در ابتدا این تعداد در زندگی جنینی حدود 7 میلیون است که به 1 میلیون کاهش می یابد. تولد، و در سن بلوغ به دلیل یک فرآیند فیزیولوژیکی مداوم به نام آترزی، به حدود 3 لک کاهش می یابد و در نهایت فقط 300-400 فولیکول برای استفاده در کل دوره تولید مثل در دسترس می ماند.

بنابراین زنان یک “طول عمر باروری” دارند که در طی آن تخمدان های او فعال هستند، که از بلوغ شروع می شود و در یائسگی به پایان می رسد. اکثر زنان هندی در اوایل دهه 50 خود به یائسگی می رسند. با این حال حتی زنان جوان ممکن است به دلیل مصرف سیگار، سابقه خانوادگی یائسگی زودرس یا غیره، ذخیره تخمدان خود را کاهش دهند. جراحی قبلی تخمدان یا ایدیوپاتیک نیز به عنوان نارسایی زودرس تخمدان یا یائسگی زودرس نامیده می شود.

با بالا رفتن سن زنان، نه تنها تعداد تخمک ها کاهش می یابد، بلکه کیفیت تخمک ها نیز کاهش می یابد، زیرا احتمال بارداری کمتر و احتمال سقط جنین بیشتر می شود. این به دلیل افزایش تعداد تخمک های کروموزومی غیر طبیعی با افزایش سن زن است.

آی وی اف (IVF) یا لقاح مصنوعی چیست؟

سن مناسب برای IVF چیست؟

زنان در 20 سالگی بیشترین باروری را دارند. شانس داشتن یک بارداری سالم و تولد زنده با افزایش سن کاهش می یابد، حتی با استفاده از فناوری کمک باروری. IVF اغلب در زمینه زنان بالای 35 سال و به عنوان آخرین راه حل مورد بحث قرار می گیرد. اما مانند همه چیزهای مرتبط با باروری، شانس شما برای باردار شدن با IVF بهتر است، هر چه جوانتر باشید.

IVF برای زنان در دهه 20 و اوایل 30 سالگی بسیار موفق است. پس از رسیدن به اواسط 30 سالگی، میزان موفقیت به طور پیوسته کاهش می یابد.

در سال 2014، یک مطالعه گذشته نگر در بخش پزشکی تولید مثل، سنگاپور انجام شد. نتایج 3412 چرخه IVF تازه از نظر میزان تولد زنده و میزان سقط جنین در رابطه با سن زنان مورد مطالعه قرار گرفت. نرخ تولد زنده در زنان کمتر از 30 سال بالاترین میزان است و حدود 40٪ می باشد اما در زنان 30 تا 35 ساله به 38 درصد کاهش یافته است. در بین زنان 36 تا 40 ساله، نرخ تولد زنده به 21 درصد کاهش یافته است. این در زنان بالای 40 سال کمترین میزان خود را دارد، یعنی کمتر از 6 درصد.

میزان سقط جنین در زنان زیر 30 سال 15.1 درصد بود، در حالی که میزان سقط جنین در زنان 38 ساله دو برابر شد و به 30 درصد رسید. این میزان در زنان 39 ساله به 47.7 درصد افزایش یافت. در بین زنان 40 تا 44 ساله، میزان سقط جنین به 55.3 درصد رسید.

از این رو زنان زیر 30 سال بیشترین میزان حاملگی سالم را در هر دو روش طبیعی و کمک باروری دارند. بنابراین انتخاب IVF در سن مناسب اما نه به عنوان آخرین راه حل، برای نتیجه موفقیت آمیز IVF بسیار مهم است.

حد بالای سن برای IVF در هند

با پیشرفت های کنونی در فناوری ها و دستکاری های هورمونی، امکان باردار شدن حتی پس از یائسگی با تخمک های اهدایی وجود دارد.

با این حال بارداری در سنین بالا می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد، بنابراین زوجین باید در مورد تمام خطرات مرتبط با بارداری در سنین بالا مشاوره شوند.

طبق دستورالعمل لایحه ICMR 2017 برای فناوری کمک باروری، حداکثر سن برای زنان برای بارداری 45 سال و برای مردان 50 سال است.

اما طبق آخرین لایحه ART 2020، حداکثر سن برای بارداری با استفاده از کمک باروری/IVF در هند 50 سال برای زنان و 55 سال برای مردان است.

با توجه به موفقیت تحقیقاتی آی وی اف از نظر میزان لانه گزینی، نرخ حاملگی بالینی و نرخ تولد زنده در زنان کمتر از 30 سال در بهترین حالت خود قرار دارد و با عبور از 35 سال زنان شروع به کاهش می کند.

عوارض شایع دوران بارداری در بیماران با سن بالا عبارتند از دیابت بارداری، پره اکلامپسی، افزایش عوارض قلبی عروقی مادر، افزایش میزان سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و ناهنجاری های کروموزومی در جنین.

بیماری های همراه قبلی مانند دیابت، فشار خون بالا نیز در زنان با سن بالا شایع تر است که در صورت برنامه ریزی در سنین بالاتر، بارداری را پیچیده تر می کند.

چرا IVF استفاده می شود؟

به زوجین توصیه می شود در صورت تشخیص هر یک از آنها با شرایط زیر، IVF را به موقع انتخاب کنند.

  • اندومتریوز
  • ذخیره تخم مرغ ضعیف
  • مشکلات تخمک گذاری
  • تعداد کم اسپرم
  • لوله های فالوپ مسدود شده است
  • بیماری ژنتیکی مادر یا پدر
  • ناباروری بدون دلیل

بنابراین، زوج‌هایی که با روش‌های طبیعی یا سایر روش‌های کمک باروری جزئی مانند IUI باردار نشده‌اند، نباید زمان گرانبهای خود را برای انتخاب IVF به‌عنوان آخرین راه‌حل در سنین بالا تلف کنند زیرا میزان موفقیت IVF عمدتاً به سن زنان بستگی دارد. حداکثر زمانی که سن زن کمتر از 35 سال باشد.

تفاوت بین IUI وIVF

به زبان ساده، در IUI، متخصصان اسپرم را می شویند و به رحم تزریق می کنند، جایی که به طور طبیعی تخمک ها را بارور می کند. برعکس در IVF، آنها تخمک ها را در آزمایشگاه برداشت و بارور می کنند. این بدان معنی است که IUI روشی کمتر تهاجمی است و داروهای کمتری را نسبت به IVF شامل می شود.

در لقاح مصنوعی (که به اختصار AI نامیده می شود و به آن تلقیح داخل رحمی یا IUI نیز گفته می شود)، متخصصان اسپرم را مستقیماً در حین تخمک گذاری وارد حفره رحم می کنند. با قرار گرفتن بالاتر در حفره رحم، دهانه رحم را دور می زند و مسیر را از طریق لوله های فالوپ کوتاه تر می کند. این باعث افزایش تعداد اسپرم هایی می شود که شانس ملاقات با تخمک را دارند. سپس لقاح در داخل لوله فالوپ رخ می دهد.

در همین حال، با IVF تخمک و اسپرم در خارج از بدن به هم می رسند. پس از برداشت، جنین شناس تخمک را در ظرف پتری قرار می دهد و سپس آن را با اسپرم بارور می کند. هنگامی که آنها لقاح را تأیید کردند و جنین همانطور که انتظار می رود رشد کرد، جنین را در روز 5 یا 6 به داخل رحم منتقل می کنند، که به عنوان مرحله بلوستوسیست رشد جنین شناخته می شود.

تفاوت ای وی اف و ای یو ای

آیا IVF یا لقاح مصنوعی برای من مناسب است؟

لقاح مصنوعی اغلب یکی از اولین گام ها در درمان باروری است. متخصصان از این تکنیک برای کمک به زنانی که پس از یک دوره تلاش نتوانسته‌اند باردار شوند، استفاده می‌کنند. برای زنان، پریودهای نامنظم یا اختلالات تخمک گذاری ممکن است نشان دهنده نیاز به لقاح مصنوعی باشد. زنان مجرد یا زوج های همجنس گرا ممکن است لقاح مصنوعی با اسپرم اهدایی را انتخاب کنند. لقاح مصنوعی نسبت به آی وی اف کمتر تهاجمی بوده و هزینه کمتری دارد، اما میزان موفقیت با IVF بهتر است.

در همین حال، یک متخصص باروری ممکن است IVF را به زنان مبتلا به مشکلات باروری مانند انسداد لوله های فالوپ، اختلالات تخمک گذاری، کاهش ذخیره تخمدان یا اندومتریوز توصیه کند. علاوه بر این، اگر لقاح مصنوعی موفقیت آمیز نبود، ممکن است IVF را در نظر بگیرند.

برای مشکلات باروری مردان (حرکت آهسته اسپرم، تعداد اسپرم کم یا شکل غیر طبیعی اسپرم)، گزینه های دیگری نیز وجود دارد. مشاور شما ممکن است درمان دیگری به نام تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم را توصیه می کنند.

برای بحث در مورد شرایط فردی خود و اینکه کدام درمان برای شما مناسب است، یک مشاوره رایگان 30 دقیقه ای با پرستار باروری ما رزرو کنید. شما می توانید هر سوالی را که دوست دارید بپرسید.

آی یو آی چیست؟

لقاح داخل رحمی IUI که به لقاح مصنوعی نیز معروف است، یک روش ساده است که در مطب انجام می شود. پزشک اسپرم را که قبلاً در آزمایشگاه جمع آوری و پردازش شده بود، در حفره رحم قرار می دهد. قبل از قرار دادن، آزمایشگاه با برداشتن مایع منی و متمرکز کردن اسپرم، اسپرم را شستشو می دهد.

IUI را می توان با کمک درمان های باروری برای افزایش عملکرد تخمک گذاری انجام داد یا در طول تخمک گذاری طبیعی زن انجام داد. کیت های بدون نسخه پیش بینی تخمک گذاری را می توان برای تعیین زمان تخمک گذاری زن استفاده کرد.

اسپرم در داخل حفره رحم بالاتر قرار می گیرد، بنابراین دهانه رحم را دور می زند و مسیر عبور از لوله های فالوپ را کوتاه تر می کند. این باعث افزایش تعداد اسپرم هایی می شود که شانس ملاقات با تخمک را دارند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی روش های آی وی اف و اینکه آی وی اف (IVF) یا لقاح مصنوعی چیست؟ بپردازیم. به علاوه نحوه انجام آی وی اف ( IVF) یا لقاح مصنوعی نیز مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این مورد داشتید، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

در روش ای وی اف روی اسپرم کار می شود یا تخمدان؟

در این روش تخمدان ها و تخمک ها مورد استفاده قرار می گیرند.

آیا روش ای وی اف همیشه برای بارداری موثر است؟

در بیشتر زنان زیر 35 سال موثر است.

آیا روش ای وی اف خطرناک می تواند باشد؟

خیر این روش خطر خاصی ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

زایمان فیزیولوژیک

زایمان فیزیولوژیک چیست؟ + تفاوت آن با زایمان طبیعی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور