گرایش جوانان به اعتیاد

تاثیر بیکاری بر گرایش جوانان به اعتیاد

گرایش جوانان به اعتیاد در دنیای امروز غیر قابل مقایسه با گذشته است. در این مورد نیز عوامل بسیاری دخالت دارند. مشکلات اقتصادی می تواند یکی از مهم ترین علل گرایش جوانان به اعتیاد باشد. به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه قصد داریم به بررسی تاثیر بیکاری بر گرایش جوانان به اعتیاد بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید تا از این مورد اطلاعات لازم را بدست آورید.

تاثیر بیکاری بر گرایش جوانان به اعتیاد

همه ما می دانیم فقر می تواند عامل بسیاری از مشکلات در جامعه امروز ما باشد. ما در دین خود حدیث های بسیاری داریم که بر این موضوع تاکید می کنند و امام علی (ع) نیز در گفته های خود بر این موضوع تاکید کرده اند که از هر دری فقر وارد شود از همان در ایمان خارج خواهد شد. و دو عبارت فقر و فحشا برای همه ما عبارتی آشنا است که در توصیف جامعه به کار می رود. پس جای تعجبی نیست که ما تاثیر بیکاری بر گرایش جوانان به اعتیاد را بسیار زیاد بدانیم. این موضوع می تواند دلایل و رشته های بسیاری داشته باشد که ما در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

تاثیر بیکاری بر گرایش جوانان به اعتیاد-

گرایش جوانان به اعتیاد و بیکاری

این مقاله به بررسی تغییرات در الگوهای مصرف مواد مخدر و نگرش نسبت به مواد مخدر در رابطه با نرخ بیکاری (جوانان) که می پردازد. تحلیل ما بر اساس داده‌های 28 کشور اروپایی است که به جوانان اشاره می‌کنند. ما دریافتیم که مصرف حشیش و “مواد جدید” به طور مثبت با افزایش نرخ بیکاری مرتبط است. افزایش 1 درصدی نرخ بیکاری منطقه ای با افزایش 0.7 درصدی نسبت جوانانی که اظهار می کنند در مقطعی از زمان حشیش مصرف کرده اند، همراه است. یافته‌های ما همچنین نشان می‌دهد که بیکاری بیشتر ممکن است با درک بیشتر جوانان مرتبط باشد که دسترسی به مواد مخدر دشوارتر شده است، به ویژه دسترسی به اکستازی، کوکائین و هروئین. به گفته جوانان اروپایی، زمانی که اقتصاد بدتر می شود، سیاست های مبارزه با مواد مخدر باید بر کاهش فقر و بیکاری متمرکز شود و نه بر اجرای اقدامات سخت گیرانه علیه مصرف کنندگان.

فاصله‌گذاری اجتماعی، تعطیلی مشاغل و کمبود مشتری ده‌ها میلیون آمریکایی را بدون شغل به خانه‌های خود فرستاده است. آخرین اعداد نشان می دهد که نرخ بیکاری در ماه مارس به 4.4 درصد افزایش یافته است، اما برخی از اقتصاددانان معتقدند این آغاز مسیری است که می تواند منجر به بیکار شدن تقریباً یک سوم از نیروی کار آمریکا شود. جدای از تأثیر مالی، یکی دیگر از عوارض جانبی خطرناک این افزایش  بیکاری احتمالاً افزایش شدید تعداد آمریکایی‌های معتاد است که در ادامه آن را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

تحقیقات بر روی بیش از 130 مطالعه ارتباط بین مصرف مواد، بیکاری و عود را نشان داد. در واقع، مطالعات نشان می دهد که حتی ترس از دست دادن شغل می تواند مصرف الکل، تنباکو و داروهای تجویزی را افزایش دهد. احتمال مصرف مواد مخدر یا الکل و ابتلا به اختلالات مصرف مواد در افرادی که بیکار هستند بسیار بیشتر است.

بررسی تاثیر بیکاری بر گرایش جوانان به اعتیاد در مقالات علمی

در مقایسه با افراد شاغل، افراد بیکار ۸۷ درصد بیشتر احتمال دارد که مصرف الکل شدید و ۲۹ درصد بیشتر در معرض ابتلا به وابستگی به الکل باشند.

افراد بیکار 65 درصد بیشتر در معرض مصرف مواد غیرقانونی هستند و 57 درصد بیشتر احتمال دارد که به مواد مخدر اعتیاد پیدا کنند.

افرادی که در حال بهبودی هستند نیز بیشتر احتمال دارد به مصرف مواد برگردند، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که از دست دادن شغل محرک قابل توجهی برای عود است.

تاثیر مالی اعتیاد روی جامعه

برای یک فرد، هزینه حفظ اعتیاد طولانی مدت می تواند به ده ها هزار دلار در سال برسد. اما در مقیاسی وسیع تر، اعتیاد سالانه میلیاردها دلار برای آمریکایی ها هزینه دارد.

تأثیر اقتصادی یک میلیون آمریکایی که به اعتیاد مبتلا شده‌اند، نجومی است. اینها 4 میلیارد دلار هزینه مستقیم مراقبت های بهداشتی و همچنین 20 میلیارد دلار هزینه کل اقتصادی را شامل می شوند. اعتیاد بر کارفرمایان نیز تأثیر می‌گذارد، زیرا افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد سالانه 500 میلیون روز کاری از دست می‌دهند و 3.5 برابر بیشتر در معرض تصادف در محل کار هستند.

در حالی که ویروس کرونا در حال حاضر بزرگترین تهدید سلامت عمومی برای مردم آمریکا است، مهم است که بحران سوء مصرف مواد را که قبلاً وجود داشت و ممکن است در نتیجه تأثیر آن بدتر شود، فراموش نکنید. در سال 2018، حدود 21.2 میلیون آمریکایی 12 ساله یا بیشتر به درمان برای سوء مصرف مواد نیاز داشتند. از این تعداد، تنها 1.4 میلیون نفر آن را دریافت کردند.

اگر آمریکا به طور بالقوه در آستانه افزایش شدید نرخ اختلالات مصرف مواد به دلیل از دست دادن شغل باشد، مهم است که اطلاعات و منابع در مورد پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد به طور گسترده در دسترس باشد.

علل گرایش جوانان به اعتیاد-

اعتیاد به مواد مخدر و ارتباط آن با فقر

حدود 35 میلیون نفر در سراسر جهان از اعتیاد به مواد مخدر رنج می برند. برای خانواده‌های بی‌شماری، این بیماری با چرخه‌ای از فقر همراه است. عوامل زیادی به اعتیاد به مواد مخدر دامن می زنند، از جمله بیکاری، بیماری روانی و وضعیت مالی.

نقش فقر در مصرف و سوء مصرف مواد مخدر

جوامع فقیر با نرخ قابل توجهی بالاتر از اعتیاد مواجه هستند. بی ثباتی مالی استرس را تقویت می کند و احتمال رفتارهای اعتیاد آور را افزایش می دهد. اعتیاد به هروئین این پیوند را نشان می دهد. افرادی که کمتر از 20000 دلار در سال درآمد دارند، سه برابر بیشتر از افرادی که 50000 دلار درآمد دارند، به هروئین اعتیاد دارند. فراتر از آن، افرادی که تمکن مالی بیشتری دارند کمتر از افراد فقیر از اعتیاد شدید و طولانی مدت رنج می برند. فقدان آموزش، بی ثباتی عاطفی و تبعیض، خطر اعتیاد را افزایش می دهد. با این حال، دو عامل کلیدی برای درک ارتباط بین اعتیاد و فقر هستند.

بیکاری و اعتیاد

بیکاری عامل اصلی اعتیاد به مواد مخدر است. مردان فقیر در سن کار 18 درصد بیشتر با بیکاری مواجه می شوند زیرا فقر و بیکاری یک چرخه مضر را تشکیل می دهند. این چرخه با بیکاری شروع می شود که خطر فقر را افزایش می دهد. سپس، زمانی که در فقر قرار می‌گیریم، به دلیل تعصبات اقتصادی، چالش‌ها در کسب مدرک دانشگاهی، تعصب نژادی و فقدان زیرساخت‌های شغلی در مناطق کم‌درآمد، شکار شغل سخت‌تر می‌شود. این چرخه استرس و اضطراب ناشی از بیکاری، احتمال ابتلا به اعتیاد را افزایش می دهد.

بیماری روانی و اعتیاد

بیماری روانی خطر اعتیاد به مواد مخدر را افزایش می دهد و فقر خطر ابتلا به بیماری روانی را افزایش می دهد. با استفاده از داده های بریتانیای کبیر، بنیاد سلامت روان به این نتیجه رسید که افرادی که در 20 درصد پایین ترین درآمدها زندگی می کنند، دو تا سه برابر بیشتر از افرادی که در بالاترین 20 درصد درآمد قرار دارند، در معرض ابتلا به مشکلات سلامت روان هستند. می توان این را از طریق ننگ و آسیب های اجتماعی بیشتر، بیکاری و روابط پراکنده در محیط های کم درآمد توضیح داد. علاوه بر این، فقر دسترسی به مراقبت و حمایت از سلامت روان را تضعیف می کند. این ارتباط خطرناک است زیرا نظرسنجی‌های جمعیتی در ایالات متحده نشان می‌دهد که نیمی از کسانی که بیماری‌های روانی را تجربه می‌کنند به اعتیاد به مواد مخدر مبتلا می‌شوند.

اعتیاد خطر فقر را افزایش می دهد

زمانی که فردی دچار اختلال مصرف مواد شود، دستیابی به موفقیت مالی یا حفظ وضعیت اقتصادی باثبات می تواند بسیار دشوار باشد. سه عامل اصلی می تواند این رابطه بین اعتیاد و فقر را توضیح دهد.

معتادان بخشی از درآمد خود را صرف مواد مخدر می کنند. در حالی که هزینه مواد متفاوت است، زمانی که در طول زمان اضافه شوند، حتی کوچکترین هزینه نیز می تواند بر رفاه مالی فرد تأثیر بگذارد، به خصوص با افزایش سطح تحمل.

اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند باعث شود که معتاد کار خود را از دست بدهد، عملکرد ضعیفی داشته باشد و در آزمایشات مواد مخدر شکست بخورد. همه اینها امنیت شغلی و موقعیت شغلی را تهدید می کند.

استفاده از مواد خطر هزینه های پزشکی و شرایط مراقبتی طولانی مدت را افزایش می دهد. بسته به شدت مشکل، برخی از ویزیت‌های پزشکی می‌تواند باعث بدهی مالی فرد شود و ثبات اقتصادی را تهدید کند.

ارتباط فقر و اعتیاد-

مبارزه با اعتیاد یعنی مبارزه با فقر و بالعکس

از آنجایی که اعتیاد و فقر به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند، راه حل های قابل اجرا باید این را در نظر بگیرند. کشورهای سراسر جهان به شیوه‌های منحصربه‌فردی با این مسائل مقابله می‌کنند. یکی از راه حل هایی که کشورهایی مانند جمهوری چک، هلند، پرتغال و سوئیس در آن پیشگام بودند، جرم زدایی یا قانونی کردن مواد مخدر است. این روش اعتیاد به مواد مخدر را به عنوان یک بیماری می شناسد و دریافت خدمات حمایتی مانند روانپزشکی، مسکن و اشتغال راحت تر می کند. راهبرد کلی قانونی‌سازی نویدبخش است. از زمان قانونی شدن مواد مخدر، پرتغال شاهد کاهش 80 درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد بود. علاوه بر این، مصرف کلی مواد مخدر کاهش یافت. سیاست جرم زدایی سوئیس با کاهش 80 درصدی مصرف هروئین برای اولین بار مطابقت داشت.

با آگاهی از رابطه به هم پیوسته بین اعتیاد و فقر، سیاست گذاران می توانند به سمت راه حل های واقعی برای شکستن این چرخه مخرب حرکت کنند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی تاثیر بیکاری بر گرایش جوانان به اعتیاد بپردازیم و همانطور که مشاهده کردید این دو رابطه بسیار تنگاتنگی دارند و فقر یکی از موارد اصلی از علل گرایش جوانان به اعتیاد است. در صورتی که شما نیز با این دو مشکل رو به رو هستید، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

 

آیا فقر باعث اعتیاد می شود؟

بله این دو کاملاً به هم وابسته هستند.

برای کاهش فقر و اعتیاد بهترین راه حل چیست؟

پاسخ این سوال در گرو بررسی دقیق شرایط جوامع و اتخاذ بهترین عملکرد است.

آیا با اطلاع از روش های کنترل فقر می تواند اعتیاد را نیز کنترل کرد؟

بله اما در کنار آن باید یک سری راهبردهای مهم و کاربردی نیز اتخاذ گردد.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور