پاکسازی کبد بعد از ترک الکل
پاکسازی کبد بعد از ترک الکل

بهترین روش های پاکسازی کبد بعد از ترک الکل

پاکسازی کبد بعد از ترک الکل یکی از مواردی است که باید حتماً پس از ترک به درستی انجام شود. زیرا اگر پاکسازی کبد بعد از ترک الکل به درستی انجام نشود، ممکن سات عواقب جبران ناپذیری بر جای گذشته و حتی فرد این عضو خود را برای همیشه از دست بدهد و با مشکلات جدی تری رو به رو گردد. به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه قصد داریم مشکلاتی را که استفاده از الکل برای کبد به وجود می آورد و همچنین نحوه پاکسازی آن را شرح دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

اهمیت پاکسازی کبد بعد از ترک الکل

کبد عضوی است که الکل را متابولیزه می کند. یک کبد متوسط ​​می تواند معادل یک نوشیدنی کوچک در ساعت را متابولیزه کند. وقتی زیاد مشروب می خورید، به کبد شما فشار وارد شده و متابولیزه کردن آن مختل می شود. اعتیاد به الکل می تواند منجر به سه بیماری اصلی کبد شود: کبد چرب، هپاتیت و سیروز.

هرچه زودتر یک فرد نوشیدنی را متوقف کند، در دراز مدت وضعیت بدن او بهتر خواهد بود. هنگامی که کبد دچار تغییرات فیبروتیک شود، نمی توان آن را به طور کامل ترمیم کرد.

چندین کار وجود دارد که می توانید برای ترمیم آسیب کبدی ناشی از مصرف الکل انجام دهید که مهم ترین آنها ترک نوشیدن الکل است.

بیماری کبد چرب الکلی، ناشی از چربی اضافی به دلیل نوشیدن الکل است که در داخل سلول های کبد رسوب می کند.

هپاتیت الکلی ناشی از مصرف منظم الکل است و التهابی است که عملکرد کبد را مختل می کند.

سیروز به دلیل زخم شدن کبد ایجاد می شود و منجر به زردی پوست و چشم، تورم و کبودی می شود.

الکل همچنین می تواند بر لوزالمعده تأثیر بگذارد و شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان و دیابت قرار دهد.

نحوه پاکسازی کبد از الکل

نحوه پاکسازی کبد بعد از ترک الکل

چندین کار وجود دارد که می توانید برای کمک به معکوس کردن اثرات الکل بر روی کبد خود انجام دهید، مانند:

نوشیدن را متوقف کنید: اگر به شما گفته شده که کبد ناسالمی دارید، اولین و مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که نوشیدن الکل را متوقف کنید.

ایجاد تغییرات سالم دیگر در شیوه زندگی: این بدان معناست که دیگر سیگار نکشید و وزن خود را متعادل نمایید. علاوه بر اعتیاد به الکل، چاقی یکی از علل اصلی بیماری های کبدی است، در حالی که سیگار حاوی سمومی است که آسیب کبدی را بدتر می کند.

مراقب آنچه میل می کنید باشید: وقتی غذاهای فرآوری‌شده، قندها و چربی‌های اشباع‌شده زیادی نمی‌خورید، کبد مجبور نیست برای فیلتر کردن آن چه از طریق آن وارد می‌شود، سخت کار کند.

ورزش کنید: ورزش به غیر از کمک به جلوگیری از چاقی، می تواند از راه های دیگری به کبد کمک کند. ورزش منظم سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهد.

به داروهایی که مصرف می کنید توجه کنید: حتی برخی از داروهای بدون نسخه می توانند در صورت مصرف بیش از حد برای کبد مضر باشند، مانند استامینوفن.

اجازه ندهید سموم غیرضروری وارد شوند: پرهیز از مواد دیگر مانند داروهای تجویزی غیرقانونی یا سوء مصرف‌شده می‌تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند. این همچنین به معنای انجام اقدامات احتیاطی اضافی است، مانند استفاده از ماسک در هنگام برخورد با اسپری‌های آئروسل، رنگ‌های اسپری، حشره‌کش‌های اسپری و هر شکل دیگری از مواد شیمیایی اسپری شده. مراقب باشید که چه مواد شیمیایی ممکن است با پوست شما تماس پیدا کند و در صورت نیاز دستکش بپوشید.

الکل چگونه بر کبد تأثیر می گذارد؟

الکل باعث اختلال و آسیب طولانی مدت به کبد می شود، به ویژه در کسانی که الکل را برای مدت طولانی یا مقادیر زیادی مصرف می کنند. الکل ابتدا با تجمع چربی به کبد آسیب می رساند. این مرحله بیماری کبد چرب الکلی نامیده می شود. این وضعیت منجر به هپاتیت الکلی یا التهاب و تحریک در کبد خواهد شد. این التهاب باعث ایجاد زخم غیرقابل برگشت در کبد یا سیروز می شود. در حالی که تجمع چربی و التهاب قابل برگشت هستند، جای زخمی که در نهایت ایجاد می‌کنند قابل برگشت نیست. اگر شما یک مصرف‌کننده مزمن الکل هستید، باید اقداماتی را انجام دهید تا یاد بگیرید چگونه کبد خود را قبل از آسیب‌دیدگی از الکل پاک کنید.

مضرات الکل برای کبد

بیماری کبد چرب ناشی از مصرف الکل یا  AFLD چیست؟

بیماری کبد چرب الکلی AFLD اولین مرحله بیماری کبدی است. در AFLD، چربی در سلول های کبد رسوب می کند و به آنها آسیب می رساند. حدود 20 درصد از افرادی که به مدت طولانی الکل زیاد می نوشند دچار AFLD می شوند. دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد:

بیماری کبد چرب غیر الکلی یا NAFLD: از بین این دو بیماری، NAFLD به مصرف الکل مرتبط نیست. با این حال، پزشکان در حال حاضر از علت این عارضه مطمئن نیستند. اگرچه گاهی اوقات NAFLD خفیف است، اما در برخی از بیماران می تواند پیشرفت کند. مطالعات به وضوح نشان نداده اند که آیا مصرف مقادیر کم الکل در صورت ابتلا به NAFLD بی خطر است یا خیر. بنابراین، بسیار مهم است که با پزشک خود در مورد شرایط خاص خود صحبت کنید تا ببینید آیا نوشیدن متوسط ​​​​الکل برای شما بی خطر است یا خیر.

بیماری کبد چرب الکلی یا استئاتوز الکلی: هنگامی که شما به بیماری کبد چرب الکلی مبتلا هستید، سلول های کبد شروع به تجمعبیش از حد چربی می کنند. نوشیدن الکل باعث می شود بدن شما چربی بسازد و از سوزاندن چربی اضافه بدن جلوگیری کند. سپس تمام این چربی اضافی در داخل سلول های کبد شما رسوب می کند، جایی که می تواند به کبد آسیب برساند. برخی از چربی ها حتی می توانند بعد از نوشیدن از سایر نواحی بدن به کبد منتقل شوند.

علائم و نشانه های AFLD

متأسفانه خود AFLD علائم بسیار کمی دارد. علائم اصلی AFLD عبارتند از:

  • احساس خستگی
  • داشتن ناراحتی در سمت راست بالای شکم
  • رنگ زرد پوست یا سفیدی چشم

از آنجایی که علائم بسیار کمی وجود دارد، تشخیص AFLD در مراحل اولیه برای پزشکان دشوار است. این بیماری اغلب در صورت نیاز با انجام تصویربرداری یا آزمایش خون که نشان دهنده مشکلات مربوط به مواد شیمیایی در کبد شما است، مشاهده می شود. گاهی اوقات، پزشکان نمی توانند بیماری کبد چرب الکلی را پیدا کنند تا زمانی که به وضعیت خطرناک تری مانند سیروز تبدیل شود.

درمان AFLD

درمان کبد چرب الکلی عمدتاً به تغییر در شیوه زندگی شما بستگی دارد. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترک کامل الکل
  • رژیم غذایی سالم
  • کاهش وزن، اگر اضافه وزن دارید
  • ورزش، که ممکن است میزان چربی در کبد را کاهش دهد

دریافت واکسن‌هایی مانند هپاتیت A، هپاتیت B، ذات‌الری، و واکسن سالانه آنفلوانزا (آنفولانزا) AFLD را درمان نمی‌کند، اما ممکن است به جلوگیری از بروز بیماری‌های جدی‌تر در آینده کمک کند. همچنین مهم است که قبل از مصرف هر گونه ویتامین، گیاه یا مکمل با پزشک خود صحبت کنید. برخی از محصولات می توانند به کبد شما آسیب بیشتری وارد کنند.

ارتباط هپاتیت با مصرف الکل

هپاتیت  ناشی از مصرف الکل چیست؟

هپاتیت الکلی التهاب کبد است و استفاده منظم از الکل می تواند باعث رشد آن شود. این التهاب عملکرد طبیعی کبد را مختل می کند و می تواند منجر به چندین مورد ناراحت کننده شود.

علائم و علل هپاتیت ناشی از الکل

برخی از موارد هپاتیت الکلی حاد ممکن است علائمی ایجاد نکند و افرادی که در حال ابتلا به هپاتیت الکلی هستند ممکن است تا زمان پیشرفت بیماری از وجود آن با خبر نباشند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرگمی، به دلیل تجمع سم آمونیاک
  • تورم در شکم زمانی ایجاد می شود که کبد پروتئینی به نام آلبومین را به اندازه کافی تولید نمی کند.
  • خونریزی که ممکن است شدید باشد زیرا کبد به اندازه کافی پروتئین مورد نیاز برای لخته شدن خون را تولید نمی کند.
  • خونریزی در گلو ناشی از ضعیف شدن رگ های خونی که با هپاتیت اتفاق می افتد.
  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها که به آن یرقان نیز می گویند، زمانی رخ می دهد که کبد نتواند ماده ای به نام بیلی روبین را تجزیه کند. زردی ناشی از هپاتیت الکلی به خودی خود خطرناک نیست. با این حال، نشان می دهد که سایر شرایط خطرناک کبدی احتمالا وجود دارد. افرادی که زردی را تجربه می کنند باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

دانشمندان کاملاً مطمئن نیستند که چه چیزی در مورد الکل باعث هپاتیت الکلی می شود. با این حال، مصرف زیاد الکل نقش مهمی در بروز آن ایفا می کند. بدون مصرف الکل، عملاً هیچ خطری برای ابتلا به هپاتیت الکلی وجود ندارد. هنگامی که مصرف الکل متوقف شود، التهاب ناشی از هپاتیت الکلی ممکن است در نهایت به طور کامل از بین برود.

چندین عامل خطر دیگر ممکن است، زمانی که با سوء مصرف الکل ترکیب شوند، خطر ابتلا به هپاتیت الکلی را بیشتر کنند. این عوامل خطر عبارتند از:

  • تغذیه نامناسب
  • اختلالات یا بیماری های سیستم ایمنی
  • بیماری های ویروسی، به ویژه هپاتیت B یا هپاتیت C
  • استفاده از تایلنول، به ویژه در مدت زمان طولانی
  • سن بالای 55 سال
  • جنسیت مونث
  • چاقی

درمان هپاتیت ناشی از الکل

درمان هپاتیت الکلی شامل قطع مصرف الکل و حمایت از کبد در حین بهبود است. ترک الکل بخش مهمی از درمان اولیه است زیرا تا زمانی که الکل مصرف شود، التهاب بیشتر خواهد بود. خبر خوب این است که با گذشت زمان، پس از قطع مصرف الکل، التهاب کبد کاهش می یابد.

ممکن است از داروها برای توقف یا کاهش التهاب استفاده شود. اولین داروی مورد استفاده برای درمان هپاتیت الکلی استروئیدها است. این داروها التهاب را کاهش می دهند و سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند. استروئیدها همچنین ممکن است به کاهش زمان بهبودی کمک کنند.

در حالی که سوءتغذیه نقش کمتری ایفا می کند، برخی اوقات نشان داده شده است که پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مغذی در حالی که وزن سالمی دارد، علائم هپاتیت الکلی را بهبود می بخشد.

متأسفانه، التهاب می تواند منجر به زخم شود که سیروز الکلی نیز نامیده می شود.

سیروز چیست؟

هنگامی که بیش از حد الکل می نوشید، به ویژه در دوره های طولانی، بافت سالم کبد شما با بافت زخم جایگزین می شود. سیروز زخم کبد است. سلول ها در نواحی آسیب دیده به طور موثر عمل نمی کنند یا به طور کلی  می میرند و عملکردشان متوقف می شوند. هر چه بیشتر بنوشید، بافت اسکار بیشتری ایجاد می شود و سیروز بیشتر پیشرفت می کند. در نهایت، کبد شما آنطور که باید کار نمی کند.

علل و علائم سیروز ناشی از الکل

سیروز می تواند منجر به علائم متعددی شود که می تواند از تحریک کننده تا بالقوه کشنده باشد. جدی ترین این علائم زرد شدن پوست و چشم ها، افزایش خونریزی و تورم است.

زرد شدن پوست و چشم ها: افزایش زردی پوست و سفیدی چشم (که به آن یرقان نیز می گویند) یکی از علائم جدی سیروز الکلی است. زردی نشان دهنده عملکرد نادرست کبد است که منجر به تجمع سمومی می شود که در نهایت می تواند کشنده باشد. فردی که زردی را تجربه می کند باید به دنبال کمک فوری پزشکی باشد.

افزایش کبودی یا خونریزی: افزایش خونریزی به این دلیل رخ می دهد که کبد به اندازه کافی از اجزای مورد نیاز برای لخته شدن خون را متوقف می کند. همچنین می تواند باعث شود که فرد راحت تر از قبل کبود شود.

اگر متوجه شدید که خونریزی شما افزایش یافته است، باید در اسرع وقت به دنبال کمک پزشکی باشید.

تورم در شکم، پاها، پاها یا مچ پا: آخرین علامت مهم سیروز الکلی تورم است، به خصوص در داخل شکم. این تورم که آسیت نیز نامیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که کبد دیگر پروتئین‌هایی را که آب را در داخل رگ‌ها نگه می‌دارد نمی‌سازد. این نشان می دهد که کبد آنطور که باید کار نمی کند. تجمع مایع در شکم می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.

علائم دیگر ممکن است شامل گیجی، ضعف و خستگی، کاهش اشتها، کاهش وزن، آتروفی عضلانی، حالت تهوع و استفراغ، درد و حساسیت در سمت راست بالای شکم، افزایش مقدار عروق خونی کوچک و قابل مشاهده روی پوست، خارش پوست و ریزش مو باشد.

ایجاد سیروز الکلی یک پیشرفت آسیب کبدی است که معمولاً با کبد چرب شروع می شود.

درمان سیروز الکلی

زخمی که سیروز ایجاد می کند معمولاً غیرقابل برگشت است، اما با مصرف بیشتر الکل بدتر می شود. قطع مصرف الکل برای جلوگیری از پیشرفت سیروز الکلی حیاتی است.

درمان هر گونه بیماری زمینه ای که بر کبد تأثیر می گذارد نیز مهم خواهد بود. بیماری هایی مانند هپاتیت یا یک اختلال خود ایمنی ممکن است سیروز الکلی را بدتر کند. حفظ یک رژیم غذایی با پروتئین و کالری بالا معمولاً توسط متخصصان پزشکی همراه با حفظ سطح سالم ورزش توصیه می شود. این فعالیت به بهینه سازی عملکرد باقی مانده کبد کمک می کند.

درمان عوارض ناشی از سیروز نیز بخشی ضروری از درمان خواهد بود. از آنجایی که سیروز را نمی توان معکوس کرد، اثرات آن باید به محض ظهور درمان شوند.

در نهایت، تنها راه بهبودی کامل از سیروز الکلی پیوند کبد است. در حالی که پیوند می تواند منجر به بهبودی کامل شود، این گزینه به راحتی برای اکثر افراد در دسترس نیست.

بیماری کبد و پانکراتیت

در کنار بررسی تأثیر الکل بر کبد، بررسی این موضوع که الکل چگونه باعث پانکراتیت می شود نیز مهم است.

لوزالمعده غده ای در پشت معده است که مسئول آزادسازی آنزیم های گوارشی است و برای پردازش مواد با کبد کار می کند. پانکراس ملتهب پانکراتیت نامیده می شود.

در اکثر موارد، الکل باعث پانکراتیت حاد می شود، اگرچه علل دیگر ممکن است شامل تروما، شرایط متابولیک یا عفونت باشد. مصرف زیاد و طولانی الکل حدود 60 تا 90 درصد از موارد پانکراتیت مزمن را تشکیل می دهد.

ابتلا به پانکراتیت مزمن شما را در معرض خطر سایر بیماری های جدی از جمله سرطان و دیابت قرار می دهد. قطع مصرف الکل به طور قابل توجهی شانس شما را برای بهبودی پانکراتیت افزایش می دهد.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی این موضوع بپردازیم که پاکسازی کبد بعد از ترک الکل چگونه ممکن است و همچنین استفاده بیش از حد الکل می تواند چه مشکلاتی را برای کبد به وجود بیاورد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در این رابطه داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

آیا الکل می تواند منجر به تخریب کامل کبد شود؟

بله اگر در مصرف آن افراط شود قطعاً بدین موضوع منجر خواهد شد.

آیا امکان جبران آسیب کبدی بعد از ترک وجود دارد؟

در صورتی که آسیب خیلی پیشرفته نباشد، بله وجود دارد.

به صورت کلی چه مدت طول می کشد تا کبد به صورت کامل پاکسازی شود؟

این مدت بستگی به مدت مصرف و میزان تخریب بافت بستگی دارد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

ترک گل چند روز طول می کشد؟

ترک گل چند روز طول می کشد؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور