قرص ضد قرص ضد بارداری اورژانسیبارداری اورژانسی
قرص ضد بارداری اورژانسی

بهترین قرص ضد بارداری اورژانسی

آیا می دانید بهترین قرص ضد بارداری اورژانسی کدام است؟ بانوانی که قبل از نزدیکی و رابطه جنسی، اقدامات پیشگرانه جهت بارداری را انجام نداده و مایل به جلوگیری از حاملگی ناخواسته می باشند، می توانند بدین منظور از روش های دارویی و غیر دارویی استفاده کنند. گرچه روش های ضد بارداری غالبا تاثیر بالایی دارند، اما امکان دارد پس از چند روز، علائم بارداری بعد از مصرف قرص اورژانسی نیز مشاهده و احساس شود. به همین دلیل مهم است که بدانیم چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می شویم.

در این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با قیمت و طریقه مصرف قرص اورژانسی دوتایی و تکی، از تمامی عوارض و وارد احتیاط استفاده نیز آگاه شوید. همچنین، چنانچه در مورد مصرف یا نتایج مصرف هر کدام از روش های بیان شده در ادامه با سوال و ابهامی مواجه شدید، می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و راهنمایی های جامع دریاف نمایید.

قرص ضد بارداری اورژانسی چیست و چه کاربردی دارد؟

جلوگیری از بارداری ناخواسته برای خانم هایی که قصد نزدیکی دارند، با چند روش امکانپذیر است. برای مثال، استفاده از کاندوم، خوردن قرص های ضد بارداری، انجام آی یو دی، و جماع منقطع از مهم ترین اقداماتی است که احتمال بارداری را تا درصد بسیار بالایی کاهش می دهد.
اما گاهی ممکن است که خانم یا آقا نکات مذکور را قبل از مقاربت رعایت نکرده و یا زن مورد تجاوز جنسی قرار گیرد. همچنین، بسیاری از زوجین در اولین رابطه جنسی با رعایت چنین مواردی آشنایی نداشته و نگران حاملگی ناخواسته هستند. در چنین شرایطی بهترین راه پیشگیری از بارداری، قرص ضد بارداری اورژانسی می باشد.

این قرص ها که دارای انواع مختلفی می باشند، پس از رابطه جنسی مصرف می گرددند و باعث می شوند که رها سازی تخمک از تخمدان با تعویق صورت گیرد و اسپرم را برای انجام لقاح تا حد زیادی ناتوان کند. البته تاثیر قرص ضد بارداری اورژانسی صد در صدی نیست، اما می تواند تا حد بسیار زیادی از بارداری جلوگیری نماید.

بهترین روش و قرص ضد بارداری اورژانسی چیست؟

آموزش رابطه زناشویی

به طور کلی دو روش دارویی و غیر دارویی جهت ضد بارداری اورژانسی وجود دارد. ما در جدول زیر به طور خلاصه خصوصیات و نحوه مصرف هر کدام را قید کرده ایم.

نوع قرص و روش ضد بارداری اورژانسی

توضیحات

قرص الا (Ella)

این قرص وقوع بارداری را 84 تا 89 درصد کاهش می دهد. بهترین زمان مصرف نهایتا تا 5 روز پس از نزدیکی است.
قرص تنسی

از بهترین قرص های ضد بارداری اورژانسی محسوب می شود. عوارض جانبی آن کم بوده و دارای یک پروژسترون به نام لوونورژسنرول می باشد. در دو شکل 57% میلی گرم و 1/5 میلی گرم موجود است. بهترین زمان مصرف نهایتا تا 5 روز پس از نزدیکی

قرص لوونورژسترول

نام تجاری آن لونژیل ( اوسیز) است. در دو فرم 75% میلی گرم و 1.5 میلی موجود می باشد و بهترین زمان استفاده آن حداکثر تا 5 روز پس از مقاربت می باشد.

قرص یولی پریستال استات ( Ulipristal acetate)

بهتر است در صورت وجود احتمال بارداری، مصرف نشود. احتمال بارداری را تا 50 درصد کاهش می دهد. بهترین زمان استفاده نهایتا تا 5 روز پس از نزدیکی

دستگاه ای یو دی(IUD) روش غیر دارویی

از طریق قرار دادن در رحم استفاده می شود. مزیت این دستگاه نسبت به دستگاه های این چنینی، آن است که هر زمان شخص مایل باشد می تواند آن را خارج کرده و مجددا برای باردار شدن اقدام نماید. یو ای دی به شکل حرف T بوده و غالبا از جنس مس بوده، و بهتر است حداکثر تا 5 روز بعد از مقاربت در دهانه رحم جایگذاری شود.

 

 

به منظور آشنایی با دلایل خون ریزی بعد از رابطه جنسی وارد لینک شوید

 

مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی برای چه شرایطی است؟

در توضیحات بالا به طور مختصر اشاره کردیم که موارد مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی بیشتر برای چه مواردی است. اما در ادامه به طور کلمل توضیح خواهیم داد که در چه صورت این قرص ها را مصرف نمایید.

• از قرص، وسایل و روش های پیشگیری از بارداری در قبل از مقاربت استفاده نشده باشد.
• خانم مورد تجاوز قرار گرفته و اقدامات پیشگرانه بارداری انجام نشده باشد.
• کاندوم در زمان دخول پاره یا سوراخ شده باشد.
• 3 ساعت از مصرف قرص پروژسترون (مینی قرص) گذشته باشد.
• بیش از 12 ساعت زمان معمول مصرف قرص دزوژسترل 75.0 میلی گرم گذشته باشد.
• داروی پیشگیری را با داروهایی که اثر آن را کم می کنند به طور همزمان استفاده نموده باشید.

جهت اطلاع از مضرات رابطه جنسی مقعدی و علل گرایش افراد به آن بر روی لیک کلیک نمایید

طریقه مصرف قرص اورژانسی دوتایی

علائم بارداری بعد از مصرف قرص اورژانسی

قرص های لونورژسترول، تنسی، الا و یولی پریستال استات به شکل دوتایی و تکی می باشند. نوع دوتایی حاوی 2 عدد قرص 75.0 میلی گرمی و نوع تکی 1.5 میلی گرمی می باشد.
طریقه مصرف قرص اورژانسی دوتایی بدین صورت است که حداکثر تا 72 ساعت بعد رابطه جنسی مصرف شوند. به این ترتیب که ابتدا یکی از آن ها حدود 12 الی 24 ساعت بعد از نزدیکی و دیگری به فاصله 12 ساعت مصرف شود.

توجه داشته باشید که هر چقدر فاصله زمانی خوردن قرص با مقاربت کمتر باشد، اثر پذیری بیشتر خواهد بود. به همین دلیل، احتمال پیشگیری نیز بالاتر خواهد رفت. به نحوی که ثابت شده از میان هر ده نفر مصرف کننده، از حاملگی ناخواسته 8 الی 9 نفر آن ها جلوگیری به عمل آمده است.
همچنین، تاثیر لونورژسترول 1.5 گرمی نیز تا 5 روز ( 120 ساعت) بعد از نزدیکی است. بر اساس تحقیات صورت گرفته، مصرف این قرص ها 24 ساعت بعد، تا 95 درصد، 24 تا 48 ساعت، 85 درصد و پس از 58 ساعت، 58 درصد احتمال حاملگی را پایین می آورند. بنابراین توصیه می شود که در صورت نیاز، مطابق با طریقه مصرف قرص اورژانسی دوتایی و تکی ذکر شده، هر چه زودتر این کار را انجام دهید.

جهت دریافت آموزش رابطه زناشویی وارد لینک شوید

عوارض مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

پس از مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی احتمال دارد که بدن یک سری واکنش ها یا ناسازگاری ها را نشان دهد. این عوارض غالبا عادی بوده و نیازی به مراجعه به پزشک نمی باشد. همچنین، ممکن است بدن در طور چند روز با آن ها سازگاری پیدا کند. مواردی که در زیر عنوان می شود، جزء عوارض معمول هستند. اما اگر با گذر زمان این علائم پایدار بودند یا رو به وخامت رفتند، توصیه می شود که با کارشناسان ما در دکتر فکر تماس بگیرد.
• معده درد یا شکم درد
• نا منظم شدن پریود در سه الی پنج ماه
• سرگیجه
• سردرد
• استفراغ یا حالت تهوع ( بهتر است نیم ساعت قبل یا چهار الی 6 ساعت بعد از مصرف قرص ضدتهوع بخورید)
• احساس درد یا حساسیت در سینه
• احساس ضعف و خستگی
• بروز اختلالات پوستی
• کم یا زیاد شدن ون
• افسردگی

اگر پس مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی عوارض زیر را در خود احساس یا مشاهده نمودید، توصیه می شود که حتما به پزشک مراجعه نمایید.
• خونریزی شدید یا بسیار کم در هنگام قاعدگی
• نا منظم بودن دوره های قاعدگی برای چند ماه
• منقبض شدن و گرفتگی عضلات
• احساس درد در ناحیه لگن
• قطع شدن پریود

به منظور دریافت مشاوره جنسی وارد لینک شوید

علائم بارداری بعد از مصرف قرص اورژانسی

گرچه قرص ضد بارداری اورژانسی برای پیشگیری از حاملگی است، اما به عنوان داروی سقط جنین به شمار نمی رود. بعلاوه، اگر خانم باردار بوده باشد و آن را مصرف نماید، برای جنین مشکلی به وجود نخواهد آورد.
به طور معمول توصیه می شود که 2 الی 4 هفته بعد از مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی برای انجام تست خونی یا ادراری بارداری مراجعه شود. به همین ترتیب، اگر پس از گذشت 3 الی 5 زمان معمول قاعدگی، پریود نشدید شاید لازم به بررسی علائم بارداری بعد از مصرف قرص اورژانسی باشد.
داشتن تهوع هر روزه، حساسیت بیش از حد از سینه نیز خود می تواند از علائم بارداری باشد.

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می شویم؟

آموزش رابطه زناشویی

به دلیل آنکه قاعدگی نشان از عدم حاملگی است، بسیاری از بانوان نگرن هستند و می پرسند که چند روز بعد از مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی پریود می شویم؟ از جمله اثراتی که این قرص ها بر پریود دارند، عبارتند از :
• تغییر کردن علائم پریود
• لکه بینی
• قاعدگی پیش از موعد یا پس از موعد
• خونریزی های غیر عادی ( بیش از حد یا بسیار کم)
• به درازا کشیدن مدت قاعدگی

اما در مورد زمان شروع قاعدگی باید گفت که بستگی به زمان استفاده در دوره قاعدگی دارد. به عنوان مثال، با مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی در سه هفته اول سیکل عادت ماهانه، به احتمال زیاد قاعدگی بعدی زودتر اتفاق بیفتد. در حالی که استفاده دارو در هفته چهارم سبب تاخیر شروع آن خواهید بود.
همچنین، چنانچه قرص در دو روز قبل یا بعد از تخمک گذاری خورده شود، احتمالا تغییری در عادت ماهانه شما به وجود نخواهد آورد.

قیمت قرص ضد بارداری اورژانسی


امروزه قرص ضد بارداری اورژانسی را هم می توان در داروخانه ها به صورت حضوری خریداری نمود و هم به شکل اینترنیت ان را سفارش داد. البته همانند سایر داروهای موجود در بازار، قیمت قرص ضد بارداری اورژانسی نیز ممکن است دچار تغییراتی شود. اما برای کسب اطلاع از میزان دقیق قیمت می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

مواردی که در هنگام استفاده قرص ضد بارداری اورژانسی باید رعایت شود

• حتما قبل از مصرف قرص غذا بخورید و با شکم خالی آن را استفاده نکنید
• چنانچه پس از دو ساعت همچنان احساس تهوع و استفراغ داشتید، می توانید ضد تهوع بخورید
• استفاده از این قرص ها بیش از یک بار در سیکل عادت ماهانه توصیه نمی شود
• جهت پیشگیری از تجربه عوارض آن، بهتر است در هر دوره قاعدگی مصرف نشود
• چنانچه تهوع و استفراغ شدید داشته باشید، اثر بخی دارو کاهش می ایبد
• در صورت داشتن حساسیت به داروی لوونورژسترول از مصرف آن خودداری نمایید
• هر چند که یک دوز قرص ضد بارداری اورژانسی برای جنین بی خطر است، اما در صورت بارداری بهتر است استفاده نشود
• اگر همزمان از یک داروی دیگر استفاده می کنید، قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت نمایید
• قرص ضد بارداری اورژانسی به معنای پیشگیری دائمی از حاملگی نیست
• خوردن این دارو توسط مادران شیرده، سبب کاهش شیر خواهد شد
• هرگز این قرص ها را در دوره متوالی هم مصرف نکنید
• مصرف این دارو برای معتادان به مواد مخدر مناسب نمی باشد
• اگر بیماری زمینه همچون دیابت، سابقه کیست، تومور، سرطان یا خونریزی دارید، از خوردن ان خودداری کنید
• استفاده برای بیماران مبتلا به تنگی نفس یا آسم توصیه نمی شود

خلاصه مطالب

همانطور که دیدید در این مقاله نه تنها به طریقه مصرف قرص اورژانسی دوتایی و تکی پرداختیم، بلکه تلاش کردیم تا به سوالاتی همچون اینکه چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می شویم؟ و علائم بارداری بعد از مصرف قرص اورژانسی چیست؟ پاسخ دهیم. 

با این حال شاید برای برخی از بانوان سوالات متعددی در مورد نحوه مصرف و شک درباره اثر پذیری به دلیل زمان استفاده مطرح شود که نیازمند مشورت با متخصصیان در این زمینه می باشد. همکاران ما در سامانه دکتر به صورت تلفنی و آنلاین در خدمت شما هستند تا در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب پاسخگوی پرسش های همه دوستان گرامی باشند. 

بهترین قرص ضد بارداری اورژانسی چیست؟

قرص الا (Ella)، تنسی، لوونورژسترول، و یولی پریستال استات ( Ulipristal acetate) از بهترین قرص های ضد بارادری محسوب می شوند.

طریقه مصرف قرص اورژانسی دوتایی چگونه است؟

در این مقاله می توانید تمامی اطلاعات لازم در مورد زمان و نحوه مصرف قرص دوتایی و تکی ضد بارداری اورژانسی را مطالعه فرمایید.

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می شویم؟

در مورد زمان شروع قاعدگی باید گفت که بستگی به زمان استفاده در دوره قاعدگی دارد. بسته به اینکه در هفته چندم سیکل مصرف شود، متفاوت خواهد بود.

علائم بارداری بعد از مصرف قرص اورژانسی چیست؟

برای اطلاع از علائم بارداری بعد از مصرف قرص اورژانسی می توانید با کارشناسام دکتر فکر در تماس باشید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

ترس کودکان از تاریکی

ترس کودکان از تاریکی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور