علائم عادت ماهانه دختر
علائم عادت ماهانه دختر

10 مورد از علائم عادت ماهانه دختر

آگاهی از علائم عادت ماهانه دختر  به عنوان یک پدیده طبیعی می تواند نقش موثری در تحمل دردها و  به کارگیری اقدامات لازم برای کاهش آن ها داشته باشد. این علائم را به طور کلی می توان در سه دسته جسمی، روحی و رفتاری قرار داد. همچنین، با توجه به متغیر بودن شرایط و واکنش هایی که سیستم بدن در مقابل چنین پدیده ایی ایجاد می کند، هر فردی ممکن است یک یا چند علامت متفاوت را از خود نشان دهد.

در این مقاله قصد داریم تا 10 مورد از علائم عادت ماهانه دختر را که شیوع بیشتری دارند، مورد بررسی قرار دهیم و نکات بهداشتی مورد نیاز در این دوران آشنا شویم. با این حال، اگر شما به عنوان مادر نمی دانید چگونه اولین قاعدگی دخترتان را برایش توضیح دهید و یا خودتان می خواهید برای کاهش دردها از توصیه های پزشکی مطلع شوید، می توانید با کارشناسان ما در دکتر فکر تماس حاصل نمایید.

علت بروز علائم عادت ماهانه دختر چیست؟

علت بروز علائم عادت ماهانه دختر چیست؟

قاعدگی یا عادت ماهانه یکی از چرخه های طبیعی است که در زندگی هر خانمی اتفاق می افتد. شروع قاعدگی در افراد متفاوت است. اما به طور میانگین از سن 10 الی 15 سالگی اولین تجربه رخ می دهد. این سیکل که به طور نرمال در یک بازه زمانی 24 تا 34 روزه اتفاق می افتد با تغییرات متعددی در بدن همراه است.

در واقع در اوایل هر چرخه، تخمدان های دختر شروع به ساختن تخمک می کنند. در این حین دیواره رحم ضخیم شده تا در صورت باردار شدن، لانه سازی برای تخم بارور شده آماده باشد.

حال اگر 2 هفته پیش از قاعدگی اسپرمی دریافت نشود، دیواره رحم ریزش کرده و شروع به خونریزی می کند. به این پدیده عادت ماهانه می گویند و به طور منظم رخ می دهد. به طوری که عدم آن برای افرادی که رابطه جنسی داشته اند، می تواند یکی از علائم بارداری به شمار رود. 

این فرایند سبب بروز علائم عادت ماهانه دختر و تمامی بانوان می شود. زیرا همگام با چنین چرخه ایی، میزان ترشح هورمون های جنسی همچون استروژن و پروژسترون تغییر می یابد. همین امر دردهای جسمانی و تغییرات روحی و روانی را نیز سبب می شود. البته بسته به مقدار خونی که از بدن خارج می شود، میزان این علائم هم متفاوت خواهد بود.

جهت مطالعه مطلب سقط جنین در دختر باکره وارد لینک شوید

10 مورد از علائم عادت ماهانه دختر

10 مورد از علائم عادت ماهانه دختر

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، علائم عادت ماهانه دختر  به چند شکل جسمی، روحی و رفتاری خود را نشان می دهند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید، توصیه می شود که مطالب زیر را مطالعه فرمایید.

تغییر خلق و خو از علائم عادت ماهانه

از اولین علائم عادت ماهانه دختر که پیش از بقیه سر و کله اش پیدا می شود، نوسانات خلقی و روحی است. قائدگی با تغییراتی هورمونی همراه است که خود در احساسات تاثیر گذار می باشند. به طوری که فرد دچار یک غم و اندوه ناگهانی می شود که خود دلیل آن را نیز نمی داند. حتی ممکن است که بدون علت شروع به گریه کردن کند.

از دست دادن علاقه و انگیزه برای انجام فعالیت ها نیز یکی دیگر از ثمرات شروع عادت ماهانه است. همچنین، یک نوع اضطراب شدید می تواند در دختر پیدا گردد و گاهی نیز دچار افسردگی های مقطعی شود. تحریک پذیری نیز در این دوران افزایش یافته و معمولا با کوچکترین محرک عصبانیت به وجود می آید.

تغییر در رفتار

تمرکز زنان و دختران در روزهای پیش یا آغازین پریود نیز دچار تفاوت هایی می شود. حتی امکان دارد حافظه آن ها ضعیف تر عمل نموده و یک فراموشی خفیف در بخاطر سپاری کارها یا مواردی که باید انجام می داده اند داشته باشند.

کناره گیری اجتماعی نیز بخشی از علائم رفتاری عادت ماهانه دختر محسوب می شود. به شکلی که تمایل کمتری برای صحبت یا بودن در جمع به وجود می آید. آن ها حتی بشدت احساساتی شده و ممکن است به علل بی اهمیت نیز با اطرافیان دعوا کند. این امر نیز به دلیل استرس هایی است که توسط هورمون های بدن ایجاد می شود

به منظور اطلاع از 14 نکته مهمی که دختران قبل از ازدواج باید بدانند بر روی لینک کلیک فرمایید

خستگی و بی حالی

تغییرات هورمونی که از آن صحبت کردیم، یک نوع خستگی و ضعف را در بدن ایجاد می کند. کمبود آهنی که در بدن بخاطر خارج شدن خون کاهش می یابد و کاهش سطح سروتونین که باعث نشاط در بدن می گردد خود از مهم ترین دلایل بوجود آمدن این خستگی است.

به طوری که مثلا میل به خوابیدن در این دوران بیشتر شده و حتی اگر خانم در شب نیز خواب بسیار خوبی داشته باشد باز هم مایل است دوباره بخوابد. البته در این نوع از علائم عادت ماهانه دختر بایستی دقت بیشتری شود. چرا که اگر خستگی مفرط و شدید باشد، احتمال دارد که دلیل آن بیماری های زمینه ایی همچون کم کاری تیروئید یا کم خونی باشد.

کم خوری یا پر خوری

علائم غذایی عادت ماهانه دختر ممکن است از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال بعضی از خانم ها دچار کم اشتهایی شده و برخی دیگر به پرخوری روی می آورند.

این اختلالات خوردن به دلیل تغییراتی که در بدن رخ می دهد به وجود می آید. در نظر برخی از محققان کاهش استروژن در زمان قاعدگی بر اشتها تاثیر گذارد و امکان دارد که یک خانم در این دوران که تخمک گذاریی در بالاترین حد خود قرار دارد، نسبت به پیرامونش احساس نارضایتی داشته و شروع به پرخوری نماید.

مثلا زمانی که گرسنه نیست باز هم دوست دارد غذا بخورد، تعداد وعده های او زیاد تر می شود، از خوردن خود احساس شرم می کند و حتی شاید به صورت مخفیانه رد طول روز نیز میل نماید.

از سوی دیگر، عده ایی دچار کم اشتهایی و بی میلی به غذا می شوند. اما چیزی که واضح است ، اگر این علائم به صورت مقطعی باشند جای نگرانی وجود ندارد. ولی اگر به یک عادت همیشگی تبدیل شوند، موجب آسیب به سلامت جسمی خواهند شد.

برای آگاهی و آشنایی با پیامدها و عوارض خودارضاییلینک را لمس نمایید

سردرد از نشانه های قاعدگی

از جمله شایع ترین علائم عادت ماهانه دختر سردرد می باشد. به این نوع سردرد میگرن قاعدگی نیز می گروند. به طوری که شخص قبل، حین و بعد از عادت ماهانه خود دچار دردهای نسبتا شدید در اطراف سر می شود.

این علامت نیز ناشی از تغییران هورمون استروژن و پروژسترون می باشد. زمانی که این هورمون ها در قبل از پریود به کمترین حد خود می رسند، سبب سردرد می گردند. تفاوت این سردرد با میگرن معمول در آن است که خفیف تر بوده و مانند ضربان در سر احساس می شود. همچنین شما را از فعالیت های روزمره باز نمی دارد.

اما میگرن معمول ابتدا با ضربان شدید شروع شده و از یک طرف پیشانی به سمت دیگر آن حرکت می کند. در چنین حالتی ی توانید از برخی مسکن ها استفاده نمایید.

حساسیت در سینه

بسیاری از خانم ها در قبل و طول قاعدگی در سینه خود احساس درد و تورم دارند. این نوع از علائم عادت ماهانه دختر معمولا از سه روز قبل اغاز می شود. البته این مورد فراوانی کمتری در بین خانم ها داشته و ممکن است برخی از دختران آن را تجربه نکنند.

به ویژه آنکه معمولا چنین دردهایی در سنین پایین تر کمتر رخ می دهد. اگر چنین علامتی را در خود احساس می کنید و موجب رنج شده استف توصیه می شود که مصرف نمک، شکر، کافئین و لبنیات را کاهش دهید. همچنین ورزش کردن نیز می تواند در تخفیف اینگونه علائم موثر باشد.

چنانچه می خواهید با بیست مورد از مهم ترین ویژگی های یک دختر خوب برای ازدواج آشنا شوید، بر روی لینک کلیک نمایید

درد عضلانی یا مفاصل

گرچه نمی توان گفت که این مورد در تمام خانم ها و دختران وجود دارد، اما می توان آن را از علائم عادت ماهانه دختر به شمار آورد. هنوز دلیل اصلی و دقیق این امر برای محققان مشخص نیست و نیاز به بررسی بیشتری دارد، اما در روزهای پیش و حین قاعدگی معمولا دردهای عضلانی ی استخوان درد به سراغ خانم ها می آید.

البته مسلما کاهش کلیسم ناشی از خروج خون در این مسئله نقش دارد. بیشترین درد نیز در ناحیه پا احساس می شود. علاوه بر این، کمر درد نیز یک واکنش مهم بدن به این دوره می باشد. از جمله راه های پیشنهادی برای کمتر کردن اینگونه علائم عادت ماهانه دختر ، استفاده از پد گرم کننده و استراحت کردن است. اگر دردتان شدید است، می توانید از مسکن های کم خطر استفاده نمایید.

جوش زدن در صورت

شاید شما هم در روزهای قبل از پریود مشاهده کرده باشید که جوش ها یا اکنه ها ریز و درشتی بر صورتتان ظاهر می شود. این پدیده از علائم طبیعی عادت ماهانه دختر است و جای نگرانی ندارد. به طوری که حدود یک هفته پیش از شروع چرخه، در نقاط مختلفی از صورت همچون گونه ها، خط فک، چانه و گردن التهاب یا جوش مشاهده می شود. طبق آمارها، 50 تا 80 درصد خانم ها این علامت را در خود نشان می دهند. دلیل اصلی این امر نیز هورمون تستوسترون می باشد، زیرا غدد چربی بدن را تحریک و فعال می نماید.

جهت دریافت مشاوره جنسی و طرح سوالت خود وارد لینک شوید

یبوست یا اسهال

از آنا که حرکات روده در دوران قاعدگی تغییر می کند، روند دفع ادرار یا مدفوع نیز دچار تغییراتی می شود. به طوری که ممکن است فردی دچار یبوست گردد و دیگری اسهال بگیرد.

در واقع یبوست به دلیل تجمع پروزسترون و ضخیم تر شدن دیواره رحم شده و حرکت روده ها نیز آرام تر می شود. برای رفع این حالت بایستی آب و فیبر بیشتری مصرف شود و از خوردن غذای زیاد یا کافئین خودداری گردد.

همچنین اگر دچار اسهال می شوید، بهتر است که شیرین جات، کافئین، لبنیات و غذاهای ادویه دار کمترین بخورید.

داشتن نفخ

اگر حدود یک الی دو هفته قبل از پریود در شکم خد احساس سنگینی یا تورم می کنید، دچار نفخ شده اید. این امر نیز به علت تغییر هورمون ها و حفظ آب و نمک بیشتر در بدن ایجاد می شود. با وجود آنکه این علائم از عادت ماهانه دختر مقطعی است، اما گاهی باعث کاهش اعتماد بنفس بانوان می شود.

البته با اصلاح رژیم غذایی تا حدودی می توان از میزان این تغییرات کاهش داد. به عنوان مثال، پرهیز از خوردن غذاهای شور، مصرف مواد پر پتاسیم، عدم مصرف کربوهیدرات ها مثل آرد سفید و قندهای فراوری شده در این امر تاثیر گذار خواهند بود.

برای آشنایی با علائم بارداری پنهان و نحوه تشخیص آن بر روی لینک کلیک نمایید

نکات بهداشتی برای کم کردن علائم عادت ماهانه دختر

نکات بهداشتی برای کم کردن علائم عادت ماهانه دختر

تحمل دردها و علائمی در دوران قاعدگی، چه در زمینه جسمی و چه روحی برای بانوان گاهی بسیار دشوار است. واقعیت این است که نباید انتظار داشت چنین پدیده ایی بدون هیچ گونه نشانه و دردی باشد. اما مسلما برای کاهش آن ها و همچنین حفظ سلامت جسمی می توان اقداماتی را انجام داد. از جمله نکاتی که به تخفیف علائم عادت ماهانه دختر کمک می کند، شامل موارد زیر می باشند.

  • از نوارهای بهداشتی معطر استفاده نکنید، چرا که می توانند باعث بروز حساسیت یا سوزش شوند.
  • نوارهای بهداشتی را بموقع عوض کنید و اجازه ندهید که بیش از حد کثیف شوند. زیرا به دل درد و عفونت منجر خواهد شد.
  • لباس های زیر نخی و غیر حساسیت زا و پاکیزه استفاده نمایید.
  • شتستوی خود را فراموش نکنید. بهتر است برای این کار از آب گرم یا ولرم استفاده نمایید.
  • به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. به عنوان نمونه، غذاهای فیبردار مثل سبزیجات مفید خواهد بود.
  • مایعات مثل آب فراوان بنوشید.
  • ورزش کنید. البته منظور ورزش های سنگین نیست. بهتر است از حرکات کششی استفاده کرده و به قسمت های تحتانی بدن فشار زیادی وارد نکنید.
  • کیسه آب گرم برای کاهش درد موثر خواهد بود.

خلاصه مطالب

در این مقاله دیدیم که کدام مهم ترین علائم عادت ماهانه دختر کدامند و سعی کردیم تا شما را از برخی نکات بهداشتی نیز مطلع نماییم.

با این وجود، اگر همچنان در این باره با سوالی مواجه شدید و نیازمند راهنمایی بیشتر بودید، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. مشاوران دکت فکر در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب پاسخگوی سوالات شما دوستان گرام خواهند بود.

علت درد علائم عادت ماهانه دختر چیست؟

مگام با چنین چرخه ایی، میزان ترشح هورمون های جنسی همچون استروژن و پروژسترون تغییر می یابد. همین امر دردهای جسمانی و تغییرات روحی و روانی را نیز سبب می شود.

اصلی ترین علائم عادت ماهانه دختر کدامند؟

در این مقاله می توانید با 10 مورد از رایج ترین علائم قاعدگی دختران آشنا شوید.

در دوران قاعدگی چه نکاتی باید رعایت شود؟

در مقاله کنونی سعی شده است تا مهمترین نکات بهداشتی که باید دوران عادت ماهانه رعایت شود، یادآوری گردد.

برای نامنظم بودن عادت ماهانه دختران چه باید کرد؟

همکارا ما می توانند شما را در ریشه یابی و روش های اقدام برای حل مشکلات عادت ماهانه یاری دهند.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور