آرایش در دوران بارداری
آرایش در دوران بارداری

مضرات استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری

آرایش در دوران بارداری ممنوع نیست؛ اما از آنجایی که بیشتر محصولات آرایشی آکنده از مواد شیمیایی هستند، گفته می شود بهتر است از آرایش در دوران بارداری خودداری نمایید. امروزه برخی به عرضه لوازم آرایشی قابل استفاده در بارداری می پردازند و ادعا می کنند که فاقد مواد شیمیایی هستند، به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه قصد داریم به معرفی مضرات آرایش در سه ماهه دوم بارداری و یا اول و آخر و بارداری بپردازیم و همچنین برخی از مارک لوازم آرایش مخصوص بارداری را به شما معرفی کنیم.

چرا باید از آرایش در دوران بارداری بپرهیزیم؟

آرایش در دوران بارداری به صورت کلی مجاز نیست، زیرا هر گونه ماده ای که شما استفاده کنید مواد آن از طریق پوست شما به سرعت جذب بدن تان شده و سپس به جنین می رسد. در نتیجه ممکن است برخی مشکلات در جنین شما به وجود بیاید.

لوازم آرایشی قابل استفاده در بارداری

مواد مضر لوازم آرایشی در دوران بارداری

محصولات زیبایی و مواد مراقبت از پوست که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کنید در این قسمت بررسی خواهد شد.

FDA فهرست و دسته بندی به روز شده مواد تشکیل دهنده مورد استفاده در محصولات زیبایی و آرایشی را ارائه کرده است. ثابت شده است که بسیاری از این مواد باعث ایجاد نقایص خطرناک برای سلامتی شما و جنین می شوند.

رتینول و رتینیل پالمیتات

این مشتقات ویتامین A و سایر مشتقات می توانند منجر به نقایص خطرناک مادرزادی شوند. در حالی که داشتن مقدار کافی ویتامین A برای رشد کودک مهم است، بهتر است از این مشتقات ویتامین A خودداری کنید، زیرا می تواند بر رشد کودک شما تأثیر منفی بگذارد.

تازوراک و آکوتان

هر دوی اینها نیز مشتقات ویتامین A هستند، اما فقط در داروهای تجویزی موجود هستند. FDA هر دو را به همان اندازه خطرناک فهرست می کند که باعث نقص مادرزادی می شوند و باید از مصرف آنها در دوران بارداری اجتناب شود. بعید است که در دوران بارداری با هر یک از این مواد مواجه شوید، اما بهتر است در هر صورت آگاه باشید.

برای اطلاع از تاثیر اضطراب در بارداری کلیک می کنید.

بنزوئیل پروکساید و اسیدهای سالیسیلیک

ابتلا به آکنه در دوران بارداری بسیار رایج است، اما باید در انتخاب کرم های آکنه دقت کنید. بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک موادی هستند که بهتر است در دوران بارداری از آنها اجتناب کنید. بسیاری از کرم های رایج آکنه حاوی ترکیبی از این اسیدها برای مدیریت آکنه هستند. اگر در دوران بارداری به دنبال یک راه حل خوب برای آکنه هستید، به دنبال محصولاتی باشید که فقط از یکی از این مواد ضد آکنه استفاده می کنند.

برای اطلاع از علائم بارداری خارج از رحم کلیک کنید.

روغن ضروری

معمولا تصور می شود روغن های ضروری جایگزینی طبیعی برای محصولات زیبایی هستند. با این حال، آنها توسط FDA ارزیابی نمی شوند و نیازی به پیروی از استانداردهای برچسب گذاری دقیق ندارند. روغن‌های ضروری انواع و غلظت‌های متفاوتی دارند، بنابراین بیان یک بیانیه کلی در مورد اینکه آیا باید از آنها در دوران بارداری استفاده کنید یا نه، دشوار است، اما چندین مورد با نگرانی‌های عمده سلامتی در صورت استفاده در دوران بارداری مرتبط هستند. قبل از استفاده از روغن‌های ضروری در دوران بارداری، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

آرایش در سه ماهه دوم بارداری

هیدروکینون

ممکن است استفاده از این روشن کننده معمولی پوست در دوران بارداری برای مبارزه با ملاسما یا رنگدانه های پوست که «ماسک بارداری» نیز نامیده می شود وسوسه انگیز باشد، اما باید از مصرف آن اجتناب کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا، هیدروکینون را در دسته C قرار می دهد، زیرا میزان جذب بالاتری نسبت به سایر مواد شیمیایی موضعی دارد، که باعث می شود مقادیر بیشتری از آن وارد جریان خون شما شود و بر جنین شما تأثیر بگذارد.

برای اطلاع از دلیل درد پهلو در بارداری کلیک کنید

کلرید آلومینیوم

یک عنصر بحث برانگیز، کلرید آلومینیوم موضوع چندین مطالعه بحث برانگیز بوده است و یک عنصر رایج در دئودورانت ها و ضد تعریق ها است. به طور کلی تصور می شود که استفاده از آن در غلظت های پایین بی خطر است، اما باید از محصولاتی که از آن در غلظت های بالا استفاده می کنند اجتناب کنید.

فرمالدهید

یکی از مواد تشکیل دهنده بسیاری از لاک های ناخن و برخی محصولات مو، فرمالدهید است. باید از استفاده از محصولات حاوی فرمالدئید خودداری کنید زیرا با مشکلات باروری و سقط جنین مرتبط است. در حال حاضر در دسته بندی FDA گنجانده نشده است، اما بسیاری از پزشکان به زنان توصیه می کنند که ان را محدود کنند.

ضد آفتاب های شیمیایی

کرم های ضد آفتاب ممکن است حاوی مختل کننده های هورمونی مانند اکسی بنزون ​​یا آووبنزون ​​باشند که می تواند در رشد سیستم عصبی کودک شما اختلال ایجاد کند. اگر نیاز به محافظت از خود در برابر نور خورشید دارید، به جای ضدآفتاب های شیمیایی از محافظت فیزیکی یا طبیعی در برابر آفتاب استفاده کنید.

تترا سیکلین

یک آنتی بیوتیک رایج که برای درمان انواع بیماری های پوستی استفاده می شود. تتراسایکلین و مشتقات آن (دوکسی سیلین و مینوسیکلین) باید اجتناب شود. مطالعات نشان داده اند که این می تواند اثرات منفی هم برای مادران باردار و هم برای نوزادان آنها داشته باشد.

دی هیدروکسی استون

دی هیدروکسی استون یک ماده شیمیایی است که در بسیاری از اسپری های خود برنزه کننده استفاده می شود. این ماده شیمیایی با لایه های مرده پوست روی بدن شما واکنش نشان می دهد و به عنوان جایگزین ایمن تری برای برنزه شدن در برابر آفتاب دیده می شود. اگرچه جذب بدن نمی شود، اما می توان آن را در حین استفاده استنشاق کرد و برای شما و کودکتان ناسالم است.

مارک لوازم آرایش مخصوص بارداری
مارک لوازم آرایش مخصوص بارداری

تغییرات پوستی در دوران بارداری

تغییرات پوستی مرتبط با بارداری برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد. هورمون‌ها عامل اصلی این موضوع هستند.

در حالی که برخی از خانم های خوش شانس 9 ماه کمال چهره خالص را تجربه می کنند، برخی دیگر حداقل یک مشکل جدید یا بدتر پوست را در مقطعی تجربه می کنند. رایج ترین آنها عبارتند از:

  • خشکی
  • تیره شدن پوست (شرایطی به نام ملاسما یا کولاسما)
  • آکنه

افراد مبتلا به بیماری های پوستی از قبل موجود مانند اگزما، پسوریازیس یا روزاسه نیز ممکن است تغییری در علائم خود (برای بهتر یا بدتر شدن) تجربه کنند.

مارک لوازم آرایش مخصوص بارداری

قبل از اینکه به مارک لوازم آرایش مخصوص بارداری توجه داشته باشید، بهتر است به دنبال محصولاتی باشید که ترکیبات گفته شده در موارد فوق را نداشته باشند. پس بهترین راه تحقیق و شناسایی این محصولات است. البته ما به شما پیشنهاد می کنیم از محصولاتی استفاده نمایید که پایه گیاهی دارند.

خلاصه مطلب

ما سعی کردیم در این مطلب به بررسی مضرات استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری و مواد خطرناکی که در لوازم آرایش در دوران بارداری وجود دارد، بپردازیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با لوازم آرایشی قابل استفاده در بارداری و یا آرایش در سه ماهه دوم بارداری به همراه مارک لوازم آرایش مخصوص بارداری داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا آرایش در دوران بارداری ضرری دارد؟

اگر از مواد طبیعی استفاده شود، مشکلی ندارد.

بهترین برند لوازم آرایش برای استفاده در بارداری چیست؟

بهتر است از برندهای بر پایه گیاهی مانند سینره استفاده کنید.

آرایش در سه ماه دوم بارداری چه تفاوتی با سه ماه سوم دارد؟

گفته می شود در اواخر بارداری اگر آرایش کنید مشکلی ندارد.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

سنجش هورمون hCG

هورمون hCG چیست و چه زمانی ترشح می شود؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور