تغییر رنگ مایع منی آقایان

علل تغییر رنگ مایع منی در مردان

همانطور که تغییرات درد و خونریزی قاعدگی می تواند از نشانه های وجود بیماری در سیستم تولید مثل زنان باشد، توجه به تغییر رنگ مایع منی در هنگام انزال هم می تواند فرد را از وجود بیماری های سیستم تولید مثل آقایان آگاه کند. منی در حالت طبیعی و سلامت کامل مایعی سفید ابری، شفاف و یا طوسی بسیار کم رنگ است که حاوی میلیون ها اسپرم می باشد. در مایع منی علاوه بر اسپرم موادی همچون قند، پروتئین، آنزیم، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی برای رشد، تغذیه و حفاظت از اسپرم وجود دارد. گاهی به دلیل حوادث و یا بیماری های مختلف رنگ مایع منی تغییر کرده و افراد را دچار نگرانی می کند.

توجه به موقع به این تغییرات و اقدام به بررسی های تخصصی می تواند از عوارض جدی برای سیستم تولید مثل مردان جلوگیری کرده و اگر بیماری وجود داشته باشد به موقع درمان شود. به دلیل اهمیت سلامت سیستم تولید مثل مردان قصد داریم در این مقاله به بررسی تغییر رنگ مایع منی بپردازیم و برخی از علل این مشکل را بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

انواع علت تغییر رنگ مایع منی آقایان

علت های تغییر رنگ مایع منی

همانطور که گفتیم مایع منی به رنگ سفید ابری، شفاف و یا طوسی کم رنگ است و غلظت مشخصی هم دارد. غلظت مایع منی در افراد بالغ و در حالت سالم بودن سیستم تولید مثل، شبیه به تخم مرغ خام و یا ژله به نسبت شل می باشد و بوی قلیایی دارد. غلظت مایع منی در کودکانی که به بلوغ نرسیده اند آبکی است و در افرادی هم که دچار بیماری های مختلف سیستم تولید مثل هستند، این بافت کاملا متفاوت می باشد.

همانطور که توضیح دادیم در مایع منی علاوه بر اسپرم مواد دیگری هم برای تغذیه، رشد و نگهداری اسپرم وجود دارد ولی بهتر است بدانیم که چه موادی موجب تولید رنگ سفید این مایع می شوند. پروستات وظیفه تولید موادی همچون کلسیم، اسید فسفات، زینک، اسید سیتریک، سدیم، آنزیم های پروتئینی، پتاسیم و فیبرینولیسین برای ایجاد رنگ سفید مایع منی را بر عهده دارد. در ادامه مطلب به بررسی انواع رنگ های این مایع می پردازیم و برخی از علل تغییر رنگ منی را بیان می کنیم:

زرد یا سبز

تغییر رنگ مایع منی از حالت طبیعی به زرد و یا سبز می تواند علت های متفاوتی داشته باشد، از جمله:

تغییر رژیم غذایی

مواد غذایی حاوی رنگدانه زرد یکی از علل این تغییرات است. مصرف سیر و پیاز به علت داشتن سولفور موجب زرد شدن مایع منی می شوند. در این صورت اگر تغییر رنگ با نشانه های دیگری همچون درد هنگام انزال و سوزش ادرار همراه نباشد جای نگرانی ندارد و به زودی مایع منی رنگ طبیعی پیدا می کند. در بعضی مواقع مصرف دارو برای بیماری های دیگری در بدن عوارضی همچون تغییر رنگ مایعی منی را به همراه دارد. بعد از اتمام مصرف این داروها چنانچه مایع منی به رنگ طبیعی برنگشت نیازمند بررسی تخصصی توسط پزشک است.

عفونت

ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا، همچنین عفونت های ادراری می توانند دلیل تغییر رنگ مایع منی باشند. در این مورد معمولا تغییر رنگ با نشانه های دیگری همچون درد و سوزش همراه است که در اسرع وقت نیاز به درمان دارند.

عدم انزال طولانی مدت

هرچقدر مایع منی بیشتر در بدن باقی بماند دچار تغییر رنگ به زرد و یا سبز می شود. این تغییر با نشانه دیگری همراه نیست و جای نگرانی هم ندارد. افرادی که انزال دیر به دیر دارند معمولا با این تغییر رنگ مواجه می شوند.

برای اطلاع از مدت زمان رابطه جنسی بر روی لینک کلیک کنید.

ادرار در منی

گاهی اوقات مقدار خیلی کمی ادرار در مجاری باقی می ماند و مایع منی هنگام عبور از این مجاری با ادرار مخلوط می شود و تغییر رنگ پیدا می کند. این مورد از دلایل تغییر رنگ منی هم نشانه وجود مشکل یا بیماری نیست و جای نگرانی ندارد.

گلبول سفید در منی

زمانی که تعداد زیادی گلبول سفید وارد منی می شوند، رنگ منی از سفید به زرد تغییر پیدا می کند که نشانه وجود مشکلاتی همچون بیماری های مقاربتی ، بیماری های خودایمنی، عفونت ادرار و عفونت پروستات به واسطه وارد شدن باکتری های ادرار به این غده است.

بیماری یرقان یا زردی

بیماری یرقان یکی از علل تغییر رنگ مایع منی

افراد مبتلا به این بیماری معمولا پوستی زرد رنگ دارند و سفیدی چشم آن ها به سمت زرد شدن پیش می رود. بیماری زردی به واسطه وجود مقادیر زیادی از رنگدانه بیلی روبین در بدن به وجود می آید. این رنگدانه حاصل شکسته شدن سلول های خونی توسط کبد است. انباشته شدن بیلی روبین در بدن موجب تغییر رنگ مایع منی از سفید به زرد می شود.

قرمز یا صورتی

تغییر رنگ مایع منی به صورتی و یا قرمز نشانه وجود خون در مایع منی می باشد. هر چقدر خون وارد شده تازه باشد رنگ منی صورتی و یا قرمز کم رنگ است. خونی که طولانی مدت در بدن باقی مانده و وارد منی شده است، رنگ این مایع را به سمت طیف قهوه ای تغییر می دهد. از دلایل وجود خون در مایع منی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پاره شدن رگ های خونی

این پارگی می تواند ناشی از رابطه جنسی و یا خود ارضایی های شدید و طولانی مدت باشد.

مشکلات پروستات

پروستات غده ای است که بخشی از مواد موجود در مایع منی را می سازد، بنابراین مشکلاتی که منجر به خونریزی پروستات شوند خون را وارد منی می کنند. جراحی های پروستات، نمونه برداری از این غده، التهاب آن و یا سرطانی شدن پروستات می تواند از دلایل قرمز شدن منی باشد.

برای اطلاع از روش های ترک خود ارضایی بر روی لینک کلیک کنید.

عفونت

ایجاد عفونت در سیستم تولید مثل مردان دلیلی بر تغییر رنگ مایع منی به رنگ های مختلف از جمله قرمز و یا صورتی است. وجود هر گونه نشانه از جمله سوزش و درد در هنگام دفع ادرار، درد هنگام رابطه و انزال را باید جدی گرفت و برای درمان آن ها به موقع اقدام کرد.

کیست کیسه منی

ایجاد کیست در کیسه نگهدارنده مایع منی می تواند منجر به خونی شدن این مایع شود.

تومور

وجود تومور در قسمت های مختلف سیستم تولید مثل مردان یکی از راه های وارد شدن خون به مایع منی و تغییر رنگ به قرمز و یا صورتی می باشد.

برای اطلاع از واقعیت پریود مردانه بر روی لینک کلیک کنید.

فشار خون بالا

فشار خون بالا علت تغییر رنگ مایع منی

عوارض ناشی از فشار خون بالایی که کنترل نمی شود بر قسمت های مختلف سیستم تولید مثل اثر گذاشته و موجب راه پیدا کردن خون به مایع منی می شود.

قهوه ای یا سیاه

همانطور که گفتیم خونی که برای مدت طولانی در بدن باقی می ماند و وارد مایع منی می شود، موجب تغییر رنگ مایع منی به قهوه ای و گاهی سیاه می شود، بنابراین تمامی عوامل و علت هایی که موجب قرمز و یا صورتی شدن منی می شوند همچنین می توانند سبب تغییر رنگ منی به قهوه ای شوند. البته علت های دیگری هم برای قهوه ای یا سیاه شدن مایع منی وجود دارد که در ادامه مطلب به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

فلزات سنگین

وجود مقادیر زیادی از فلزات سنگینی همچون سرب، منگنز و نیکل در بدن ناشی از مصرف آب و مواد غذایی آلوده سبب وارد شدن این فلزات به مایع منی و سیاه شدن رنگ آن می شود.

صدمه به ناحیه تناسلی

وارد شدن ضربه به ناحیه تناسلی می تواند منجر به خونریزی شدید و در نتیجه تغییر رنگ مایع منی به قهوه ای شود.

برای اطلاع از درمان اختلال نعوظ بر روی لینک کلیک کنید.

آسیب نخاعی

یکی از موارد نادر که رنگ مایع منی را تغییر می دهد آسیب نخاعی است. این مشکل موجب ایجاد رنگ قهوه ای منی می گردد.

انسداد مجاری مختلف

انسداد مجاری ادراری یکی از علل تغییر رنگ مایع منی

همانطور که گفتیم خونی که طولانی مدت در بدن بماند رنگ مایع منی را قهوه ای می کند. انسداد مجاری های سیستم تولید مثل مردان یکی از دلایل ماندگاری خون در بدن و ایجاد رنگ قهوه ای و تغییر رنگ مایع منی می باشد.

با توجه به توضیحات گفته شده، دقت کردن به رنگ مایع منی در هنگام انزال ضروری بوده و راهی برای کنترل و درمان بسیاری از بیماری های مختلف سیستم تولید مثل مردان است. همچنین وجود هرگونه درد و یا مشکلات دیگری در هنگام رابطه، انزال و دفع ادرار، درد لگن، شکم و کمر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا نشانه بعدی می تواند تغییر رنگ مایع منی باشد. بنابراین با داشتن هر کدام از این نشانه ها برای بررسی تخصصی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای اطلاع از بهترین زمان رابطه زناشویی بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی رنگ های مختلف طبیعی و غیر طبیعی مایع منی بپردازیم و همچنین برخی از علل تغییرات این مایع را بیان کنیم. با توجه به اهمیت این موضوع برای سلامت جسمی آقایان، حفظ کیفیت زندگی و از دست ندادن قدرت باروری، چنانچه به مشاوره تخصصی در این زمینه نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا مایع منی قرمز یا صورتی حتما نشان دهنده خونریزی هستند؟

بله

آیا تغییر رنگ مایع منی خطرناک است؟

تغییری که به علت خونریزی، عفونت و هر مشکل دیگری که رخ دهد می تواند خطرناک و داراری عوارض جدی باشد

آیا تغییر بافت مایع منی هم نشان دهنده مشکل است؟

برای بررسی تغییر بافت باید آزمایشات تخصصی انجام شود و علت بررسی گردد

آیا تغییر رنگ مایع منی قابل درمان است؟

بله

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور