لجبازی همسر در زندگی
لجبازی همسر در زندگی

لجبازی همسر در زندگی

لجبازی همسر در زندگی می تواند برای زن و شوهر بسیار آزاردهنده باشد. راهکارهای درمان لجبازی همسر با توجه به علل به وجود آورنده این خصوصیت اخلاقی متفاوت خواهد بود. از سوی دیگر، نشانه ها و نمود بروز لجبازی شوهر با لجبازی زنان یکسان نیست و به طبع نحوه برخورد نیز باید متناسب با ویژگی های شخصیتی باشد.

در برخی موارد، مشاهده شده است که لجبازی همسر در زندگی تنها برای اثبات خود به عنوان یک شخص مهم در زندگی می باشد. گاهی نیز زن و مرد احساس می کنند که حقوق آنان به عنوان یک انسان نادیده گرفته شده است و از این طریق می خواهند در مقابل رفتارهای همسرشان مقابله به مثل کنند. ضمن اینکه خواندن مقاله حاضر را به شما توصیه می کنیم، اگر در این زمینه نیازمند راهنمایی هستید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس حاصل فرمائید.

علت لجبازی همسر در زندگی

علت لجبازی همسر در زندگی

چرا یک زن یا مرد در زندگی مشترک لجبازی می‌کند؟ پاسخ این سوال می‌تواند از دیدگاه ها و منظرهای مختلفی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. یکی از علل لجبازی همسر در زندگی به نوع شخصیت فرد بر می گردد و بر اساس آزمون های شخصیت می توان به این مورد پی برد.

همچنین، لجبازی گاهی به علت مسائل محیطی به وجود می آید. در واقع فرد از کودکی یاد گرفته که برای رسیدن به مقاصد خود باید لجبازی کند و والدین این رفتار او را تقویت کرده اند. نوع تربیت در لجبازی کودکان بسیار تاثیرگذار خواهد بود و آنچه افراد از کودکی آموزش می بینند بر روی رفتار و عملکردشان در زندگی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

برخی اوقات نیز لجبازی همسر در زندگی به دلیل مقابله به مثل است. این افراد وقتی در برابر خواسته هایشان با مانع روبرو می شوند و یا رفتار همسرشان را آزاردهنده می یابند، برای اینکه انتقام گرفته باشند شروع به لجبازی می کنند.

نحوه برخورد با لجبازی همسر در زندگی با توجه علل موجود

نحوه برخورد با لجبازی همسر در زندگی با توجه علل موجود

دلایل لجبازی همسر در زندگی بسیار متغیر است و چندین علت می تواند منجر به بروز چنین اخلاقی می شود. متاسفانه برخی از خانم ها و آقایان هنگامی که با این دسته از مسائل مواجه می‌شوند، به اصطلاح عامیانه «یقه پدر و مادر همسر خود را می‌گیرند» و آن ها را مقصر می دانند. این کار موجب می‌شود که نه تنها رابطه با خانواده همسر مختل گردد، بلکه حتی مشکل را تشدید خواهد کرد.

اگر لجبازی از ویژگی‌های شخصیت فرد محسوب می شود، می‌توان آن را بر اساس آزمون های روانشناسی و همچنین مصاحبه های بالینی مورد ارزیابی قرار داد. البته صرف گرفتن یک آزمون، بدون تفسیر آن و یا یک مصاحبه روانشناسی بالینی نمی توان اطلاعات درستی در این باره به دست آورد. بنابراین بهترین روش کمک از یک مشاور خوب می باشد.

اگر لجبازی همسر در زندگی شما در دسته سوم قرار دارد، باید بگوییم که قبل از اینکه به دنبال تغییر در همسر خود باشید، بهتر است تغییراتی در رفتار و عملکرد خود ایجاد کنید تا به دنبال آن، همسر شما نیز رفتارهای خود را تغییر دهد. لازم به ذکر است که در برخی موارد حتی هیچ کدام از این دلایل صدق نمی کند و صرفا فرد به اشتباه چنین تصوری دارد.

درمان لجبازی همسر

همانطور که ذکر شد، لجبازی دلایل مختلفی دارد و بر اساس دلیل به وجود آورنده می توان راهکارهای متفاوتی نیز برای درمان لجبازی همسر ارائه نمود. به طور کلی ما در این مقاله به عمده ترین موارد اشاره خواهیم کرد. اما برای مشاوره اختصاصی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل نمایید.

 لجبازی را با لجبازی پاسخ ندهید

 اگر شما واقعا از لجبازی همسر در زندگی تان رنجیده خاطر شده اید و آن را رفتاری ناپسند قلمداد می‌کنید، آیا باید خودتان نیز مقابله به مثل کنید؟ اگر تا به حال بدین صورت عکس العمل نشان داده اید و اینگونه به همسرتان پاسخ داده اید، احتمالا متوجه شده اید که چنین روشی هرگز به بهبود رابطه با همسر کمک نمی کند.

یکی دیگر عیب های از این رفتار آن است که کم کم به عادت های شخصیتی تبدیل می شود و حتی ممکن است به روابط دوستانه و کار نیز بسط داده شود. پیامد دیگر این نوع رفتار در صورت داشتن فرزند، الگو برداری از والدین است که بسیار نقش پررنگی را ایفا خواهد نمود.

فرزندان همیشه پدر و مادر خود را الگوی رفتاری قرار می‌دهند و مطابق با تحقیقات انجام شده، آنچه را که می بینند انجام می دهند نه آنچه را که می شنوند. بر این اساس، شاید تا حدودی بتوان گفت رفتارهای آنها نتیجه رفتارهای منفی پدر و مادر می باشد.

مهارت های ارتباطی مقابله با لجبازی همسر در زندگی بیاموزید

مهارت های ارتباطی مقابله با لجبازی همسر در زندگی بیاموزید

برخی مواقع رفتارهای زوجین با یکدیگر به گونه ایی است که به طور ناخودآگاه موجب لجبازی همسر در زندگی می شوند. در حقیقت بعضی از افراد به نصیحت کردن و یا مورد انتقاد قرار گرفتن حساسیت خاصی دارند و به همین دلیل در صورتی که در این موضع قرار بگیرند، احساس انزجار به آنان دست خواهد داد و شروع به لجبازی می کنند.

برای این منظور، داشتن مهارت همدلی و ارتباطی نه تنها برای زوجینی که دچار مشکل هستند، موثر است، بلکه به شما کمک می کند تا در کار و روابط اجتماعی خود بسیار موفق عمل نمایید.

 به طور کلی مطابق با تحقیقات انجام شده یکی از مهمترین دلایل اختلاف زن و شوهر، عدم مهارت‌های ارتباطی است. بنابراین بخشی از آموزش های زوج درمانی و همچنین مشاوره خانواده به همین مسئله اختصاص پیدا می‌کند.

 برای درمان لجبازی همسر زمان مناسب را انتخاب نمایید

یادتان باشد که انتقاد از همسر یا تلاش برای رفع لجبازی او بایستی در زمان مناسبی صورت گیرد و نمی توان موقع عصبانیت یا در جمع تغییری در او ایجاد نمود. تشخیص زمان مناسب یکی از مهارت های شما به عنوان همسر است که باید از آن اطلاع داشته باشید.

 به عنوان مثال، زمانی که شما انتقادی از همسر خود دارید و این انتقاد و نصیحت را در جمع و یا زمان نامناسب بیان می‌کنید، طبیعی است که او نسبت به این کار موضع گیری نشان دهد. پرهیز از این شرایط، یکی از بهترین راهکارها برای درمان لجبازی همسر در زندگی می باشد.

استفاده از کلمات مثبت

احتماً شنیده‌اید که “بفرما، بشین و بتمرک ” همه یک معنی دارند، اما لفظ بیان هر یک از آنها متفاوت خواهد بود. حتی شما اگر انتقادی از همسر خود دارید و کاملاً حق داشته باشید، نباید با لحن نامناسب و غیر منطقی آن را ابراز کنید. چراکه این مسئله موجب می‌شود تا لجبازی او بیشتر شود.

تاثیر کلمات در زندگی ما غیر قابل انکار است. بنابراین، باید بدانید که اگر واقعاً می خواهید برای بهبود زندگی مشترک گاهی بردارید، بهتر است از نماد مثبت و تاثیرگذار استفاده کنید و همچنین به بهترین شکل ممکن رفتارهای نادرست همسرتان را در عین حال آرامش و با تکنیک های انتقاد از همسر مطرح کنید.

بپذیرید که او غیر قابل  تغییر است

 برای درمان لجبازی همسر زمان مناسب را انتخاب نمایید

 دقت داشته باشید که اگر لجبازی همسر در زندگی ناشی از رویدادهای دوران کودکی بوده و یا تیپ شخصیتی او بدین صورت است، تغییر آن اگرچه غیرممکن نیست اما بسیار دشوار خواهد بود. حتی اگر خود فرد مایل به ایجاد تغییر در رفتارش باشد، باز هم ممکن است به سختی بتوانند تغییری در خود ایجاد نمایند.

 در مواردی، زوجین عنوان می کنند که همسرشان تمایلی به مراجعه به روانشناس و مشاوره فردی ندارد و یا از راهکارهای ارائه شده استفاده نمی‌کند. در این موارد می توانید بر روی مهارت های خود کار کنید و چنانچه بهبودی احساس نکردید، بهترین راه آن است این رفتار را به عنوان یکی از خصیصه های رفتاری از همسرتان بپذیرید.

 رفتار مثبت همسرتان را تقویت کنید

گاهی واقعا لجبازی از سوی همسر وجود ندارد، و تنها این یک برداشت اشتباه است. اگر به این نتیجه رسیدید که دچار سوء تفاهم شده اید، سعی کنید رفتارهای مثبت همسرتان را تقویت کنید. به عنوان مثال، یک لبخند یا یک تعریف، یک جمله مثبت می تواند نشانه ای از تایید شما برای رفتار محسوب شود. با این کار همسرمتوجه خواهد شد که رفتار او مورد قبول می باشد.

همچنین در صورت مشاهده لجبازی همسر در زندگی ، بدون هیچگونه بحث و یا مشاجره ای تنها با رفتارهای غیر کلامی خود او را متوجه لجبازی اش کنید تا متوجه شود که انجام این گونه رفتارها مورد پسندتان نیست و باعث آزارتان می شود.

 صحبت کردن در مورد لجبازی تاثیری نخواهد داشت

لجبازی زنان و لجبازی شوهر

 یک اشتباه در زندگی زناشویی این است که برای کاهش لجبازی همسر در زندگی خود مستقیماً با او در این مورد کنید و انتظار داشته باشید که صرفا با این روش رفتار او اصلاح شود. باید بگوییم که این کار عمدتا تاثیرگذار نخواهد بود و حتی گاهی تاثیرات منفی نیز برجای خواهد گذاشت.

 یکی دیگر از موضع گیری های احتمالی که در برابر صحبت کردن ممکن است رخ دهد، انکار رفتار انجام شده می باشد. به عنوان مثال، همسر نمی تواند بپذیرد که رفتارش اشتباه است و یا حتی در برخی موارد طرف مقابل را متهم به این گونه رفتار ها می کند. در هر صورت، هرگونه اقدام نابجایی می تواند مشکل به وجود آمده را تشدید نماید.

  برای درمان لجبازی شوهر او را متقاعد نکنید

 از جمله عکس العمل های دیگری که برخی از خانم ها برای درمان لجبازی آقایان از خود نشان می دهند، گوشزد کردن این مسئله به هنگام انجام آن رفتار می باشد که یکی از منفی ترین روش های به شمار می رود. گاهی حتی بازخوردی که در برابر چنین روشی می گیرد این است که “دلم می خواهد این گونه رفتار کنم”.

فراموش نکنید که ممکن است تصور شما اینگونه باشد و همسرتان واقعاً رفتار لجبازی را نداشته و این صرفاً بر اساس ذهنیات شما صورت گرفته باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم که برای اطلاع از ویژگی های همسر و همچنین خودشناسی با مشاوران ما که شماره های آنها در وب سایت است تماس حاصل نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با لجبازی همسر در زندگی + 3 راهکار مهم درمان ارائه نماییم. برای اطلاع از درمان لجبازی همسر و همچنین نحوه مقابله با لجبازی همسر و یا بهترین راه های درمان لجبازی شوهر و زنان با توجه به نوع مشکل خود، با مشاوران ما که شماره های آنان در جدول زیر موجود است، تماس حاصل نمایید.

علت لجبازی همسر در زندگی + 3 راهکار مهم درمان چیست؟

ما در این مقاله به طور کامل در رابطه با این مطلب مقاله مفصلی را ارائه نمودیم که برای اطلاع از آن، وراد سایت شوید.

درمان لجبازی همسر به صورت قطعی وجود دارد؟

قطعیت هر درمانی، در روانشناسی با توجه به ریشه مشکل می تواند متفاوت باشد و ما بر اساس ریشه مشکلات ارائه سخن خواهیم نمود.

آیا برای مقابله با لجبازی همسر ایستادگی در برابر خواسته او منطقی است؟

ایستادگی در برابر خواسته همسر می تواند اوضاع را بدتر از قبل کند و هرگز راه منطقی نمی باشد چراکه مشکلات را نیز بیش از گذشته خواهد نمود.

برای دریافت مشاوره در رابطه با درمان لجبازی شوهر و همچنین درمان لجبازی زنان چگونه می توان اقدام نمود؟

برای برقراری ارتباط با مشاوران دکتر فکر کافی است وارد سایت شوید و با شماره های موجود در جدول تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

برخورد با شوهر بی کار

برخورد با شوهر بی کار

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور