علائم عفونت دستگاه تناسلی مردان

علائم عفونت دستگاه تناسلی مردان

از جمله مشکلات سیستم تولید مثل مردان، عفونت های ناشی از روابط جنسی کنترل نشده می باشد. عواملی همچون باکتری، ویروس و قارچ می توانند از طریق شریک جنسی منتقل شده و سبب ایجاد عفونت دستگاه تناسلی مردان شوند. اینگونه بیماری های عفونی می توانند طی مدت زمان کوتاهی با بروز علائم همراه باشند یا اینکه تا پیشرفت گسترده در سیستم تولید مثل مردان هیچ نشانه ای نداشته باشند. درمان به موقع این بیماری ها از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا می توانند بر قدرت باروری مردان تاثیر داشته باشند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی بیماری های سیستم تناسلی مردان، علائم وجود عفونت در این اندام ها و روش های درمانی این بیماری ها بپردازیم پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

درمان خانگی عفونت دستگاه تناسلی مردان

درمان خانگی عفونت دستگاه تناسلی مردان

قبل از توضیح درمورد بیماری های عفونی مربوط به این دستگاه باید بدانیم که شامل چه اندام هایی می شود. دستگاه تناسلی مردان که وظیفه تولید مثل را بر عهده دارد از در کنار هم قرار گرفتن اندام های زیر تشکیل می شود:

بیضه ها: یک جفت بیضه که درون کیسه ای به نام کیسه بیضه قرار گرفته اند، وظیفه تولید اسپرم( سلول جنسی مرد) و هورمون های جنسی مردانه را بر عهده دارند.

اپیدیدیم: دقیقا در پشت بیضه و متصل به آن قرار گرفته است. اسپرم بعد از تولید در بیضه وارد اپیدیدیم می شود. وظیفه این قسمت تکامل و بلوغ اسپرم است.

لوله واز دفران: در انتهای اپیدیدیم این لوله شروع می شود و به مجرای انزالی داخل غده پروستات ختم می شود. وظیفه لوله واز دفران ذخیره و انتقال اسپرم به هنگام انزال به درون مجرای انزال می باشد.

کیسه های منی: یک جفت کیسه منی یا سمینال وزیکول در پشت مثانه قرار گرفته که محل ذخیره اسپرم نیستند ولی حاوی مایعی برای تغذیه اسپرم می باشند.

پروستات: در زیر مثانه قرار گرفته و مجرا از میان آن عبور می کند. وظیفه پروستات تولید مایعی شیری رنگ و رقیق است که به مایع منی اضافه می شود.

مجرا: این مجرا وظیفه خارج کردن مایع منی در هنگام انزال را بر عهده دارد و از میان پروستات عبور می کند.

آلت تناسلی: اندامی که وظیفه آمیزش جنسی را بر عهده دارد.

برای اطلاع از دلایل سرد مزاجی مردان بر روی لینک کلیک کنید.

عفونت دستگاه تناسلی مردان هریک از قسمت های نامبرده این سیستم را می تواند درگیر کند و سبب بروز مشکلات جدی شود.عفونت سیستم تولید مثل مردان می تواند از طریق مسدود کردن مجرای انزال، کاهش تعداد اسپرم ها و همچنین کند کردن حرکت اسپرم ها زمینه ساز ناباروری مردان شود. البته باید بدانیم که میزان شیوع عفونت دستگاه تناسلی در مردان کمتر از زنان می باشد.گاهی بروز عفونت در این اندام ها به معنای ورود عامل بیماری زا نیست و می تواند ناشی از بر هم خوردن تعادل باکتری های مفید و طبیعی دستگاه تناسلی باشد.

همانطور که گفتیم عوامل ایجاد عفونت دستگاه تناسلی مردان از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند و می توانند ویروس، باکتری و یا قارچ باشند. عوارض اینگونه بیماری ها علاوه بر سیستم تناسلی، در نواحی مختلفی از پوست، دهان و چشم هم بروز می کنند. در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی تعدادی از این بیماری ها بپردازیم:

سوزاک یا گونوره: عامل ایجاد این بیماری باکتری نایسریا گونوره است. این باکتری غشا مخاطی را درگیر می کند و از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می شود. گاهی کاملا بدون علامت است و گاهی نشانه هایی شبیه درد مثانه دارد. از جمله نشانه های این بیماری می توان به التهاب میزراه و ترشح مخاط چرکی فراوان از آلت تناسلی اشاره کرد که در صورت پیشرفت بیماری با علائمی همچون درد بیضه ها یا کیسه بیضه، عفونت و درد مقعد، درد روده و سوزش و خونریزی مقعد همراه است.

زگیل تناسلی: عامل ایجاد این عفونت دستگاه تناسلی مردان، ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی است. این بیماری باعث ایجاد زگیل بر روی کیسه بیضه، مقعد و نواحی اطراف آن می شود. سایز این زگیل ها از کوچک تا بزرگ متفاوت بوده و می توانند ساختاری شبیه به گل کلم داشته باشند.

برای اطلاع از روش های ترک خود ارضایی بر روی لینک کلیک کنید.

ویروس HPV دهانی: همان ویروسی که باعث بروز زگیل تناسلی می شود توانایی درگیر کردن ناحیه دهان را هم دارد. تنها راه انتقال این ویروس رابطه دهانی با شریک جنسی است که مبتلا به این ویروس می باشد. در صورت خطرناک شدن این بیماری امکان ایجاد سرطان در ناحیه گردن و سر هم وجود دارد.

عفونت دستگاه تناسلی مردان از نوع HPV

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی: عامل ایجاد این نوع از عفونت دستگاه تناسلی مردان ویروس هرپس سیمپلکس است. تبخال تناسلی گاهی می تواند بدون علامت باشد ولی از علائمی که بروز می دهد می توان به تاول های گروهی قرمز رنگ پوستی بر روی ناحیه تناسلی یا مقعد، سوزش، خارش و قرمزی پوست اشاره کرد.

کلامیدیا: عامل ایجاد این بیماری باکتری کلامیدیا می باشد. علائم بروز این بیماری شبیه به سوزاک است و فقط از طریق آزمایش های طبی قابل تشخیص و تمایز است. از نشانه های کلامیدیا می توان به ترشحات مخاطی یا آبکی آلت که بر خلاف سوزاک میزان آن کم است اشاره کرد. دیگر علائم این بیماری درد و حساسیت در یک بیضه، التهاب پروستات و مقعد، درد و التهاب گلو می باشند.

برای اطلاع از نشانه های پریود مردانه بر روی لینک کلیک کنید.

سفلیس: باکتری تریونما پالیدوم عامل ایجاد این بیماری است. با ایجاد زخم های بدون درد ناحیه تناسلی بروز می کند. در مواقعی که این بیماری وخیم می شود زخم هایی در کف دست، پاها و تنه ایجاد می شوند. از جمله دیگر نشانه های این بیماری می توان به تب، سردرد،گلو درد، ریزش موی ناحیه ای، کاهش وزن و بی اشتهایی، درگیری کبد، کلیه و مفاصل اشاره کرد.

بنابراین با داشتن هر یک از علائمی که درمورد این بیماری ها بیان کردیم در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا در مرحله اول آزمایشات تشخیصی در رابطه با عفونت دستگاه تناسلی مردان برای شما انجام شود. این آزمایشات به سه شیوه زیر انجام می گیرند:

  • آزمایش خون
  • آزمایش ادرار
  • کشت نمونه زخم یا ترشح

برای اطلاع از فواید روابط جنسی برای سلامت بدن بر روی لینک کلیک کنید.

در ادامه مطلب قصد داریم به دیگر علائمی که می تواند سبب بروز عفونت دستگاه تناسلی مردان شود اشاره کنیم:

  • درد هنگام نعوظ
  • عدم توانایی دفع ادرار
  • خون در ادرار
  • درد مثانه
  • خون در مایع منی
  • تجمع و سفت شدن ترشحات در زیر پوست آلت تناسلی
درد ناشی از عفونت دستگاه تناسلی مردان

برای اطلاع از موارد استفاده کاندوم خاردار بر روی لینک کلیک کنید.

در رابطه با درمان خانگی عفونت دستگاه تناسلی مردان باید بدانیم که این نوع درمان کمک کننده به درمان اصلی و دارویی می باشد زیرا وقتی علائم پوستی و دیگر علائم مانند درد و ترشحات بروز می کنند قطعا نیازمند داروهای شیمیایی هستند، بنابراین هیچ گاه خودسرانه اقدام به درمان این نوع از بیماری ها نکنید و حتما با پزشک متخصص مشورت کرده و درمان دارویی را آغاز کنید. با این حال از درمان های خانگی که برای درمان عفونت دستگاه تناسلی مردان مفید هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرهیز از داشتن رابطه جنسی
  • عدم استفاده از شلوار و لباس زیر تنگ
  • خودداری از دست کاری کردن زخم ها و التهاب پوستی ناحیه تناسلی
  • تمیز و بهداشتی نگه داشتن آلت تناسلی با آب ولرم و شوینده مناسبی که پزشک تجویز می کند
  • خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی

برای اطلاع از فانتزی های جنسی بر روی لینک کلیک کنید.

علائم عفونت قارچی در مردان

عفونت دستگاه تناسلی مردان از نوع قارچ

برخلاف بیماری های قبلی که نام بردیم، عفونت قارچی دستگاه تناسلی مردان می تواند علاوه بر روابط جنسی، ناشی از عدم رعایت بهداشت ناحیه تناسلی باشد. پوست آلت تناسلی مردان در صورت مرطوب بودن و رعایت نکردن بهداشت مستعد رشد قارچی به نام کاندیدا می باشد. در مردانی که آلت ختنه نشده دارند احتمال بروز عفونت قارچی بیشتر است. از دیگر عوامل زمینه ساز بروز عفونت قارچی دستگاه تناسلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اضافه وزن
  • مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک
  • دیابت
  • مصرف استروئید
  • حساسیت به مواد شوینده، به خصوص شوینده های معطر
  • نقص سیستم ایمنی به واسطه بیماری هایی مانند ایدز

برای اطلاع از ضرورت استفاده از کاندوم بر روی لینک کلیک کنید.

در ادامه مطلب به تعدادی از علایم عفونت قارچی دستگاه تناسلی مردان اشاره می کنیم:

  • تکه های سفید و براق بر روی پوست آلت تناسلی
  • کهیر قرمز
  • نعوظ سخت
  • خارش و سوزش
  • ورم ناحیه تناسلی
  • مواد سفید رنگ و ضخیم زیر پوست سر آلت تناسلی یا قسمت های دیگر آن
  • ترشحات پنیری شکل با بوی نامطبوع
  • مشکل در دفع ادرار

برای اطلاع از آموزش روابط زناشویی بر روی لینک کلیک کنید.

مانند دیگر بیماری ها، برای تشخیص نهایی و درست عفونت قارچی، افرادی که دارای علائم نامبرده هستند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

همانطور که گفتیم عامل اصلی عفونت دستگاه تناسلی مردان، روابط جنسی کنترل نشده است، بنابراین جهت پیشگیری از ابتلای به اینگونه بیماری ها روابط جنسی محافظت شده داشته باشید، در صورتی که شریک جنسی شما مشکوک و یا مبتلای قطعی به بیماری های تناسلی است تا زمان درمان کامل از برقراری ارتباط جنسی خودداری کنید و به بهداشت ناحیه تناسلی خود اهمیت دهید.

برای اطلاع از ایده های جذاب روابط زناشویی بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی در زمینه عفونت دستگاه تناسلی مردان در اختیار شما قرار دهیم. بیماری های تناسلی برای مردان و زنان بسیار آزار دهنده هستند و کیفت زندگی افراد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین به دلیل اینکه با برقراری رابطه جنسی ممکن است بیماری به شریک جنسی منتقل شود، کنترل و درمان عفونت دستگاه دستگاه تناسلی مردان بسیار اهمیت دارد، پس در مرحله اول اقدامات لازم جهت پیشگیری را انجام دهید و در صورتی که مبتلا به این بیماری ها هستید درمان را کامل کنید. چنانچه نیاز به مشاوره تخصصی در زمینه عفونت دستگاه تناسلی مردان دارید می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا تمامی عفونت های دستگاه تناسلی مردان ناشی از بیماری های مقاربتی می باشد؟

خیر، عفونت های قارچی ناشی از عدم رعایت بهداشت هستند و عفونت های ادراری هم گاهی هیچ ارتباطی به روابط جنسی و بیماری های مقاربتی ندارند

آیا بیماری بیماری های سیستم تناسلی مردان قابل درمان هستند؟

امروزه راه های درمانی مختلفی برای انواع بیماری های تناسلی به کار گرفته می شود که نوع درمان به نوع بیماری و شدت آن وابسته می باشد و معمولا اکثر بیماری های این سیستم قابل درمان هستند

آیا راهی برای پیشگیری از انتقال بیماری های مقاربتی وجود دارد؟

بله، استفاده از کاندوم در روابط جنسی

آیا صحیح است که تبخال های تناسلی امکان رشد در محیط دهان را هم دارند؟

بله، به واسطه رابطه دهانی با فردی که چنین بیماری را دارد

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور