سرد مزاجی در مردان
سرد مزاجی در مردان

دلایل سرد مزاجی در مردان و راههای از بین بردن آن

سرد مزاجی در مردان یکی از مهم ترین اختلالات جنسی به شمار می رود که با پیامدهای خاص خود همراه است. بسته به هر شخصی، دلایل ، عواقب و نشانه های سرد مزاجی مردان می تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی عوامل مختلفی همچون مشکلات فیزیکی و هورمونی، روابط نامطلوب زناشویی، مسائل و اختلات روحی روانی در کاهش میل جنسی دخیل هستند. درمان و راههای از بین بردن سرد مزاجی را نیز می توان در سه حیطه تغذیه ، پزشکی و روانی بررسی و درمان نمود.

در این مقاله با جزئیات بیشتری به  سرد مزاجی در مردان خواهیم پرداخت. اما چنانچه شما به عنوان آقا یا خانم دچار چنین مسئله ایی هستید یا احساس می کنید که همسرتان با چنین موردی مواجه است، می توانی برای دریافت مشاوره جنسی اختصاصی و راه های درمان با مشاوران دکتر فکر در تماس باشید.

منظور از سرد مزاجی در مردان در مردان چیست؟

داشتن میل جنسی یکی از غرایز طبیعی همه انسان ها به شمار می رود. این نیاز به طور طبیعی در مردان بیشتر از زنان است. این در حالی است که برخی از مردان به یک سری اختلالات جنسی، از جمله سردی مزاج مبتلا می شوند. منظور از سرد مزاجی در مردان آن است که او میلی به نزدیکی نداشته و از مهم ترین علل خودداری همسر از رابطه جنسی محسوب می شود.

این امر می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد و مشکلاتی همچون عدم رضایت از رابطه جنسی، عدم تجربه ارگاسم یا انزال زودرس را با خود به همراه داشته باشد. چنین پدیده ایی تقریبا در بین بسیاری از مردان شایع بوده و توجه بسیاری از پزشکان و سکسوتراپیست ها را به خود جلب نموده است.

با توجه به آنکه وجود این اختلال می تواند تاثیر منفی بر سلامت جسمی و رابطه زناشویی بگذارد، در ادامه بیشتر با نشانه ها و درمان سرد مزاجی در مردان صحبت خواهیم کرد.

انواع سرد مزاجی در مردان

انواع سرد مزاجی در مردان

دلایل سرد مزاجی در مردان به سه نوع  عمومی، موقعیتی و مادام العمر تقسیم بندی می شوند. دلایل به وجود آمدن هر یک از این موارد نیز می تواند متفاوت باشد و حتی تشخیص آن ها برای افرادی عادی نیز گاهی دشوار اشت. بنابراین توصیه می شود که برای ریشه یابی از مشاوره جنسی کمک بگیرید تا راههای از بین بردن سرد مزاجی مردان موثرتر عمل نماید. در زیر تفاوت این سه نوع را مشاهده می کنید.

  • همیشگی / مادام العمر: چنین مردانی در ابتدای زندگی هیچگاه میل جنسی قوی نداشته و ندارند.
  • عمومی / اکتسابی: میل جنسی قبلا در مرد وجود داشته است، اما بتدریج علائم سردمزاجی در او پیدا شده است و میلی به ایجاد رابطه با کسی ندارد.
  • اکتسابی / موقعیتی: مرد قبلا به ایجاد رابطه جنسی با همسر یا شریک خود علاقه مند بوده، اما اکنون چنین میلی در او دیده نمی شود. در مقابل دوست دارد که خود به تنهایی یا توسط فرد دیگری تحریک شود.

نشانه های سرد مزاجی مردان

همانطور که گفته شد، در بسیاری از موارد تشخیص نشانه های سردمزاجی مردان نیازمند بررسی های متخصصان این حوزه است. چرا که بسیاری از این علائم فیزیولوژیک بوده و با آزمایشات می توان به آن ها پی برد. اما به طور کلی ما علائم تشخیص این اختلال را به صورت زیر توضیح می دهیم.

  • تحریک پذیری پایین یا عدم برانگیختگی توسط شریک جنسی
  • داشتن اختلال نعوظ
  • دیرانزالی یا عدم انزال در زمان تحریک جنسی
  • زود انزالی
  • تبدیل شدن رابطه زناشویی به رابطه معمولی و صرفا هم خانگی
  • کم شدن تعداد روابط جنسی
  • سرد شدن روابط عاطفی

دلایل سرد مزاجی شامل چه مواردی می شود؟

نشانه های سرد مزاجی مردان

سرد مزاجی می تواند بسته به انواعی که قبلا به آن ها اشاره کردیم، منشاهای مختلفی داشته باشد. این دلایل را می توان در دو دسته فیزیکی و روانی زیر جای داد.

رفتار نامناسب شریک جنسی

برای آقایان بسیار مهم است که همسر یا شریک جنسی شان برای رابطه جنسی مشتاق بوده و از آن لذت ببرد. اما گاهی رفتار خانم ها به نحوی است که مرد احساس می کند معاشقه برایش جذابیتی ندارد و این یک اشتباه بزرگ در زندگی زناشویی است.

برای مثال، همیشه مرد شروع کننده رابطه است و زن تنها به عنوان یک وظیفه آن را انجام می دهد. همچنین، خانم هایی که از تحریک جنسی استفاده نمی کنند و در زمان نزدیکی بدون واکنش هستند، به مرور  سرد مزاجی در مردان  از نوع عمومی / اکتسابی یا اکتسابی/ موقعیتی را بوجود می آورند.

بسیار مهم است که خانم در رختخواب با آراستگی، بوی خوش، لباس و رفتار تحریک کننده ظاهر شده و همسر خود را در زمان نزدیکی مورد تحسین قرار دهد. گاهی اوقات بی توجهی به همین مسائل به ظاهر کوچک منجر به سردن شدن رابطه عاطفی زن و شوهر می شود.

افسردگی

یکی از شایع ترین دلایل سرد مزاجی در مردان ، افسردگی می باشد. این افسردگی خود می تواند علت ها و نمودهای مختلفی داشته باشد.

برای مثال، مردانی که افسردگی دارند دچار حالاتی همچون عدم تمرکز، وسواس فکری، خشم، انزوا، کم شدن حافظه، ناامیدی، بی علاقگی نسبت به همسر و خانواده، دوری عاطفی و جنسی، بی قراری و … می شوند.

حتی افسردگی پس از زایمان خانم ها نیز می تواند سبب پایین آمدن کیفیت رابطه عطفی و جنسی شود. اگر چنین دوره ایی بیش از حد به درازا بکشد، زمینه سرد مزاجی در مردان را فراهم می آورد. بهمین دلیل، بایستی حتما به دنبال راه های درمان افسردگی بود.

عدم نزدیکی برای مدت طولانی

متاسفانه با وجود آنکه همواره بر اهمیت و فواید رابطه جنسی بر آقایان و خانم ها تاکید می شود، اما گاهی اوقات زوجین این موضوع را جدی نگرفته و در آینده با پیامدهای بدی مواجه می شوند. غافل از آنکه تاثیر ترک رابطه جنسی بر بردن به ابعاد مختلفی کشیده می شود.

نمی توان برای تمامی زوجین تعداد دفعات یکسانی را جهت برقراری رابطه جنسی تجویز کرد و این بسته به میل آن ها دارد. اما اگر رابطه جنسی به مدت طولانی قطع شود، نه تنها سبب سرد مزاجی در مردان ، بلکه کاهش میل جنسی در زنان را به وجود می آورد.

مصرف موارد مخدر و یا الکل

برخی از افراد به طور کاملا غلطی تصور می کنند که مصرف مواد مخدر یا الکل ها باعث افزایش میل جنسی می شود. این باور کاملا غلط بوده و باید بگوییم که نتیجه کاملا عکس خواهد بود.

کارشناسان در بررسی مشکلات جنسی اعتیاد ترک آن دریافته اند که مواد مخدر به دلیل آنکه بسیاری از حسگرها را غیر فعال می کنند و حساسیت را به نوعی از بین می برند، در عدم تحریک پذیری و سرد مزاجی در مردان هم نقش مستقیمی دارند. زیرا ناحیه تناسلی دیگر حساسیتی از خود نشان نمی دهد.

البته در افرادی که به تریاک برای زودانزالی متوس می شوند، در اوایل مصرف مشکلشان برطرف می گردد، اما بتدریج دچار اضطراب شده و تاثیر مواد نیز از بین خواهد رفت. این مواد آسیب زا می توانند از نوعی اعم از ماری جوانا، حشیش، تریاک، مواد محرک، کوکائین، اکس، شیشه، ریتالین و … باشند. در هر صورت هر کدام با نقشی که در کاهش تستوسترون دارند، به پایین آمدن میل جنسی نیز کمک خواهند کرد.

مصرف برخی از داروها

امکان دارد که به دلیل مشکلات مختلف، مرد مجبور به مصرف یک یا چند دارو شود. البته نمی توان به قطعیت گفت که عارضه اصلی و حتمی این داورها سرد مزاجی در مردان است، اما می تواند رد آن موثر باشد.

برای مثال تعدادی از داروهایی که برای رفع مشکلات اعصاب و روان تجویز می شوند، به کم شدن این میل جنسی کم می کنند. برخی داروهای قلبی، آنتی آندروژن ها، درمان کننده ها اختلالات پروستات، داروهای شیمی درمانی، کاهش دهنده های کلسترول، ضد ایدز و غیره را می توان از این موارد به شمار آورد.

کم بودن سطح تستوسترون

هورمون تستوسترون همان هورمونی است که ویژگی های مردانه را می سازد و عمدتا در بیضه ها تولید می گردد. اگر میزان این هورمون در بدن پایین باشد، به راحتی می تواند موجب سرد مزاجی در مردان شود.

در واقع تستوسترون اسپرم و میل جنسی را در آقایان بیشتر کرده و کمبود آن با علائمی همچون تمایل جنسی کم و اختلال نعوظ همراه باشد. مواردی همچون دیابت، مشکلات تیروئیدی، فشار خون بالا، کلسترول زیاد، استعمال موارد مخدر، استرس  و اضطراب در کاهش این هورموم نقش دارند. همچنین، کم شدن مایع منی نیز بخشی از پیامدهای میزان کم تستوسترون می باشد.

عواقب سرد مزاجی مردان چیست؟

واقب سرد مزاجی مردان چیست؟

برای پایدار ماندن یک رابطه زناشویی و قوت بخشیدن به آن عوامل بسیاری دخیل هستند. اما یکی از بدترین عواقب سرد مزاجی مردان و زنان، از بین رفتن صمیمت بین زوجین و سردی رابطه عاطفی آن ها می باشد.

زنانی که شاهد بی میلی جنسی از سوی همسرشان هستند، دچار خلاهای عاطفی و احساسی می شوند. او حس می کند که همسرش به او علاقه مند نیست و همین می تواند بر کاهش اعتمادبنفس او تاثیرگذار باشد. بعلاوه توقف یا کم شدن رابطه جنسی با مرد، سبب یائسگی زودرس در مردان می گردد.

از دیگر عواقب سرد مزاجی مردان  می توان به مواردی همچون افزایش سطح استرس، کاهش میزان ایمنی بدن، کم شدن سوخت و ساز بدن، آسیب به قلب، افسردگی، احتمال خیانت، خستگی و ضعف جسمی، آسیب به دستگاه تناسلی و … برای هر دو جنس آقا و خانم اشاره نمود.

راههای از بین بردن سرد مزاجی مردان 

اگر بخواهیم راههای از بین بردن سرد مزاجی مردان را مورد بررسی قرار دهیم، در حقیقت بایستی به دو بخش روانی و بالینی توجه نماییم. زیرا برخی از دلایل بروز چنین مشکلی ناشی از مشکلات فیزیکی است و نمی توان آن ها را صرفا با بهبود مسائل رانی از بین برد. بخش دیگر نیز به حوزه های روحی و عاطفی مربوط می شود که نیازمند آموزش و فرهنگ سازی مناسبی دارد.

پر واضح است که درمان مشکلات فیزیکی و هورمونی تنها توسط پزشکان و متخصصان این امر امکانپذیر است و حتی شاید لازم به مصرف برخی داروهای خاص باشد.

اما در حیطه روانی گاهی آگاهی از یک سری نکات همسرداری می تواند بهترین راههای از بین بردن سرد مزاجی مردان باشد و ما را از مراجعه به روانشناس و روانپزشک بی نیاز نماید. البته چنانچه زوجین در ایجاد یک رابطه نرمال موفق نباشند، مراجعه و کمک گرفتن از این متخصصان انکار ناپذیر است. با تمام این تفاسیر خوب است که نکته های زیر را برای بهبود رابطه خود در نظر بگیریم تا سرد مزاجی در مردان را به حداقل برسانیم.

  • اگر از رابطه جنسی خود رضایت کافی را ندارید، این مسئله را با همسرتان در میان گذاشته و با صحبت های دوستانه به دنبال راه حل باشید.
  • بمحض بروز اختلاف یا مشکل، تختخوابتان را جدا نکنید و از قطع کردن رابطه جنسی بشدت بپرهیزید
  • در هنگام رابطه جنسی تنها به ارگاسم رسیدن خود و لذت بردن آن فکر نکنید. بلکه برای رضایت طرف مقابل نیز تلاش نمایید. 
  • اگر دچار برخی اختلالات جنسی هستید، آن ها را بپذیرید و از درمان های زود انزالی، اختلال نعوظ، بی میلی و … استفاده کنید. 
  • در هنگام نزدیکی حتما معاشقه داشته باشید و آن را به یک رابطه خاطره انگیز تبدیل کنید
  • توقعات بی جا و مقایسه را کنار بگذارید و همسرتان را با تمام نقص و کاستی های منحصر به خودش دوست داشته باشید.

درمان سرد مزاجی مردان با تغذیه

علاوه بر روش ها و راههای از بین بردن سرد مزاجی مردان که در بالا اشاره شد، طب سنتی نیز برای رفع این مشکل پیشنهاداتی را ارائه می کند که البته عموما در حیطه غذا و تغذیه می گنجند. موثرترین مواد خوراکی در این زمینه را می توان موارد زیر به شمار آورد:

  • شنبلیله: این گیاه در طب پزشکی به عنوان یکی از کمک کننده های بسیار خوب برای تقویت میل جنسی و بهبود آن محسوب می شود. در یک تحقیق ثابت شد که مصرف 600 میلی گرم عصاره این گیاه در افزایش قوای جنسی تاثیرگذار می باشد.
  • زعفران: زعفران به دلیل خاصیت نشاط آوری که دارد، باعث کاهش اضطراب و استرس و در نهایت بالا بردن سطح توان جنسی می گردد. اثر آن بر سرد مزاجی در مردان نیز بیشتر در زمینه بهبود عملکرد نعوظ و افزایش رضایت جنسی است.
  • حبوبات: لوبیا، نخود، عدس و باقلا دارای مواد مغذی بسیار عالی بوده و در تقویت میل جنسی دخیل هستند.
  • آجیل: شواهد به خوبی نشان می دهد که مردان با خوردن آجیل مخصوصا پسته، میل جنسی بالاتری پیدا می کنند.
  • ادویه جات: ادویه هایی از قبیل زنجبیل، مرباى زنجبیل، دارچین، فلفل، داروفلفل، آقرقرها، بوزیدان، سیاهدانه، کندر، جین‏سینگ، تودرى سرخ و سفید، انیسون، قسط شیرین، زنیان، مرباى آمله، انقوزه، بهمن سرخ و سفید، دانه‏ هاى داخل میوه‏ کاج، فلفل سفید، فلفل سیاه، فلفل دراز، هل بوا در این مورد سودمندند

خلاصه مطالب

آنچه که خواندید تلاشی بود در جهت آگاهی رسانی درباره دلایل سرد مزاجی در مردان و راههای از بین بردن آن و سعی نمودیم تا شما خوانندگان گرامی را از عواقب و نشانه های سرد مزاجی مردان مطلع سازیم.

با این وجود، روانشناسان و مشاوران دکتر فکر در کنار شما هستند تا به شما در مورد هر کدام از مشکلات و اختلالات جنسی مشاوره و راهنمایی ارائه دهند. چرا که یک مشاوره اختصاصی می تواند نتیجه سریعتر و موثرتری را به ما دهد. برای این منظور مشاوره انلاین و تلفنی جنسی در تمایم روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب پاسخگوی تمامی سوالات در این زمینه خواهند بود. 

دلایل سرد مزاجی در مردان چیست؟

عواملی همچون رفتار نامناسب جنسی، کم بودن تستوسترون، مصرف مواد مخدر و الکل، افسردگی، اضطراب، ترک نزدیکی بریا مدت طولانی و … در سرد شدن مزاج مردان موثرند.

نشانه های سرد مزاجی مردان کدامند؟

مهمترین نشانه ها عبارتند از تحریک پذیری پایین یا عدم برانگیختگی، دیرانزالی یا عدم انزال، زود انزالی، بی میلی به ایجاد رابطه جنسی و …

راههای از بین بردن سرد مزاجی مردان شامل چه مواردی است؟

درمان سرد مزاجی به دو بخش فیزیکی و روحی تقسیم می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

آیا درمان سرد مزاجی مردان با تغذیه امکانپذیر است؟

تا حدودی بله. توضیحات کامل را در مقاله می توانید مطالعه فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور