سقط جنین با قرص چه عوارضی دارد و در چه مدت تاثیرگذار است؟
سقط جنین با قرص چه عوارضی دارد و در چه مدت تاثیرگذار است؟

سقط جنین با قرص چه عوارضی دارد و در چه مدت تاثیرگذار است؟

در این مقاله قصد داریم تا به موضوع سقط جنین با قرص بپردازیم. برای اطلاع از زمان مصرف قرص جهت سقط جنین ، عوارض سقط جنین با قرص میزوپروستول (سایتوتک) ، خطرات سقط جنین با قرص میزوپروستول (سایتوتک) ، مدت زمان تاثیر قرص میزوپروستول (سایتوتک) ، احتمال زنده ماندن جنین بعد از مصرف قرص سایتوتک و بعد از مصرف قرص سایتوتک چی بخوریم این مقاله را مطالعه کنید.

سقط جنین با قرص

سقط جنین با قرص
سقط جنین با قرص

دوره بارداری، دوره بسیار حساسی برای یک خانم محسوب می شود و به همین دلیل لازم است از 10 علت سقط جنین و علائم آن اطلاع داشته باشید. در صورتی که سقط جنین به هر دلیلی صورت پذیرد، موجب ایجاد مشکلات جسمانی و روانی مختلفی برای خانم باردار خواهد شد که تحمل این شرایط برایش دشوار خواهد شد. گاهی سقط به سرعت و خود به خود صورت می‌گیرد، ولی گاهی نیز پس از مصرف داروهای خاصی می تواند به وجود آید.

اگر سقط جنین با قرص توسط پزشک مصرف نشود و تحت نظر یک متخصص قرار نگیرد، موجب ایجاد مشکلات زیادی برای خانم خواهد شد. موارد مختلفی می تواند از جمله سقط جنین محسوب شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اما اینکه تا چه زمانی می توان این دارو را مصرف نمود؟ سوالی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

عوارضی که در رابطه با سقط جنین وجود دارد، ممکن است در شرایط بدنی مختلف برای هر فرد، عوارض متفاوتی در پی داشته باشد که به موجب آن مشکلات متعددی را برای فرد به وجود آورد. برخی از قرص های مورد استفاده جهت سقط جنین، می‌تواند با عوارضی همراه باشد که برای بارداری های بعدی فرد را دچار مشکل نماید.

عوارض سقط جنین با قرص میزوپروستول (سایتوتک)

در صورتی که به تشخیص پزشک علائم بارداری خارج از رحم وجود داشته باشد، برای سقط جنین اقدام می شود. از جمله عوارض سقط جنین با قرص میزوپروستول (سایتوتک) این است که موجب سقط  و تولد زود هنگام خواهد شد. از عوارض آن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • در صورتی که مصرف این دارو در سه ماه اول صورت پذیرد ، عوارض سقط بسته به نوع روش انتخاب شده می تواند متفاوت باشد اما کمترین عوارض را در پی خواهد داشت
  •  یکی از شایع ترین عوارض مصرف این دارو اسهال خواهد بود.
  •  تهوع ، استفراغ، دل پیچه، تب از دیگر عوارض مصرف این دارو محسوب می‌شود.
  •  در برخی از زنانی که از داروی خاصی استفاده می‌کنند. گاهی سقط کامل صورت نمی پذیرد و در بیشتر موارد ناقص خواهد بود. بنابراین نیاز به استفاده از روش های دیگر هم مانند کوتاژ می باشد.
  •  عفونت، خونریزی شدید، سقط ناقص و آسیب به رحم یا دهانه آن و همچنین ادامه بارداری از دیگر عوارض سقط جنین با استفاده از مصرف این قرص خواهد بود.
  •  خونریزی و انقباضات رحمی از دیگر اثرات موردنظر و عوارض استفاده از این دارو می باشد که از یک دوره قاعدگی عادی خواهد بود و گاهی می تواند دردناک باشد.
  •  احتمال وجود یک هفته لکه بینی در اغلب موارد وجود خواهد داشت
  •  داروهای  ضد درد و ضد التهابی ممکن است برای تسکین دل درد موثر واقع شود.
  •   تب و لرز از دیگر عوارض جانبی شایع برای مصرف این نوع دارو شناخته می شود.
  •  تهوع استفراغ و اسهال ممکن است پس از مصرف سقط جنین با قرص با توجه به سیستم بدن فرد تجربه شود.
  •  برای برخی از خانم ها مصرف این دارو با خونریزی خیلی زیاد در حد استفاده از دو پد بهداشتی با ضخامت بسیار بزرگ همراه خواهد بود.
  •  برای برخی از خانم ها ممکن است خونریزی شدید و همچنین ایجاد سرگیجه برای چند روز از دیگر عوارض مصرف این دارو محصول شود.
  •  گاه ممکن است خونریزی متوقف شود. اما بعد از یک یا دو هفته مجدداً این خونریزی وجود داشته باشد و نیازمند کوتاژ باشد.
  •  در برخی موارد، این خونریزی بسیار اندک بوده و یا هیچ گونه خونریزی وجود نداشته باشد.
  • مصرف این قرص در داروخانه های نامعتبر و یا بازار سیاه یا منابع اینترنتی ناشناخته به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  •  تب و لرز برای برخی از افراد و بیش از ۲۴ ساعت ممکن است وجود داشته باشد که یکی از علت‌های آن ممکن است وجود عفونت در بدن فرد باشد که در این صورت نیازمند مصرف دارو خواهد بود.

خطرات سقط جنین با قرص میزوپروستول (سایتوتک)

احتمال زنده ماندن جنین بعد از مصرف قرص سایتوتک
احتمال زنده ماندن جنین بعد از مصرف قرص سایتوتک

در ادامه به خطرات سقط جنین با قرص میزوپروستول (سایتوتک) خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که مصرف این دارو بدون تجویز پزشک نباید صورت پذیرد و در صورت استفاده از این دارو، به دلایل دیگر حتماً باید با یک یک پزشک در این زمینه مشورت نمایید. و اگر از راه های جلوگیری و درمان حالت تهوع در بارداری حتما با پزشک در رابطه با مصرف این داروها مشورت نمایید.

  1. جهت استفاده از قرص ۲۰۰ میکروگرم ابتدا آن را میل کنید پس از آن ممکن است کمی خونریزی خفیفی داشته باشید که کاملاً شایع و عادی خواهد بود.
  2. پس از مصرف این قرص، به مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت لازم است منتظر بمانید. قبل از استفاده از از این دارو باید ۲۴ ساعت صبر کنید اما مطمئن شوید که قبل از ۴۸ ساعت آن را مصرف کنید.
  3. پس از گذشتن از این مراحل ها لازم است از این دارو ۴ قرص هرکدام ۲۰۰ میکروگرم استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که نحوه مصرف این قرص به دو صورت قرار دادن در واژن یا در دهان بین گونه ها و فک امکان پذیر خواهد بود.

نکته مهم :  بهتر است برای ما در زمانی که لازم است منتظر بمانید خود را به کارهای معمول و عادی همانند مراقبت از خانواده آشپزی کردن و یا سایر امور عادی خانه  خود را مشغول نمایید.

مدت زمان تاثیر قرص میزوپروستول (سایتوتک)

در رابطه با مدت زمان تاثیر قرص میزوپروستول (سایتوتک) پس از مصرف این دارو  لازم است مراحل را پشت سر بگذارید تا گذشتن از این مراحل موجب بهبود اوضاع شما شود.

  • یکی از عوارض مصرف آن، درد شکمی که معمولاً از دو ساعت بعد از مصرف قرص آغاز می شود.
  •  در صورتی که دل‌درد شدید دارید می‌توانید از قرص های ژلوفن جهت تسکین درد خود استفاده نمایید.
  •  اسهال و استفراغ که البته با شدت کمتری ممکن است به وجود آید از دیگر مراحل است که ممکن است پشت سر بگذارید و به سرعت قطع می‌شود تب و لرز آن نیز همانند هنگام سرماخوردگی به مرور کمتر خواهد شد.
  •  خونریزی پس از مصرف این دارو به شکل دفع لخته خون به صورت ناگهانی و یا ذره ذره صورت می پذیرد و با کنده شدن جفت افت فشار خون ممکن است به وجود آید. در این رابطه مراقب علائم بارداری پنهان و نحوه تشخیص آن نیز باشید.
  •  در واقع سقط جنین با قرص و خونریزی پس از مصرف آن، نباید بیش از یک هفته به طول بیانجامد و بعد از آن باید بررسی شود که علت این موضوع چیست؟
  •  آن دسته از خانم هایی که در گذشته سابقه و تجربه سزارین داشته اند، به هیچ عنوان نباید خودسرانه از این نوع دارو استفاده کنند چون احتمال پارگی رحم وجود دارد و حتماً لازم است تحت نظر یک پزشک از این قرص‌ها استفاده نمایند.
  •  به طور معمول ۸ تا ۱۲ سال پس از مصرف قرص ها سقط جنین صورت می پذیرد.
  •  گاهی پس از مصرف یک دوره از قرص های سایپا تک خونریزی آغاز نمی‌شود و مجدداً باید پس از سه روز دارو را تکرار نمایید.
  •  به هیچ عنوان خودسرانه شیاف و یا آمپول استفاده نکنید چون ممکن است عوارض ناشناخته ای برای شما در پی داشته باشد.
  •  در برخی موارد ممکن است خانم ها دچار خونریزی کاذب شوند درصورتی که هنوز ساک حاملگی در رحم آنها وجود دارد.
  •  برای اطمینان از موارد گفته شده تا یک هفته بعد لازم است مجدداً دستور خود را تکرار نمایید.
  •  بقایای جفت می تواند موجب عفونت رحمی و یا خونریزی منجر به مرگ گردد.
  •  گاهی ممکن است حاملگی شما خارج از رحم باشد بنابراین تا زمانی که جواب آزمایش شما مثبت است سریع اقدام به تهیه دارو نکنید زیرا استفاده از این داروها ممکن است موجب پارگی لوله رحمی یا دهانه رحم که نسبت به آن چسبیده است شود و از خطرات مهمی که برای مادر دارد موجب مرگ می شود.

احتمال زنده ماندن جنین بعد از مصرف قرص سایتوتک

احتمال زنده ماندن جنین بعد از مصرف قرص سایتوتک
احتمال زنده ماندن جنین بعد از مصرف قرص سایتوتک

در رابطه با احتمال زنده ماندن جنین بعد از مصرف قرص سایتوتک و مصرف این دارو، جهت پایان دادن به دوره بارداری کاملاً موثر است خصوصاً اگر با میفه‌پریستون هم مورد استفاده قرار گیرد. زیرا در این صورت اثر بخشی آن به بالاترین میزان در واقع ۹۸ درصد خواهد رسید. اما عوامل دیگری نیز می تواند برای این دارو موثر واقع شود. در واقع این عوامل موجب اثربخشی بیشتر این دارو در بدن فرد خواهد شد.

از جمله مواردی که موجب اثربخشی زیاد می شود سن بارداری و دوز دارو و همچنین اینکه آیا اولین بارداری بعد از تاخیر می‌تواند میزان اثر بخشی سقط جنین با قرص را به ازای هر هفته کاهش دهد. در صورت استفاده از قرص، ابتدا آن را مصرف کنید. مصرف آن مانع از ترشح هورمون پروژسترون خواهد شد و باعث ریزش لایه های رحم می شود و حاملگی را خاتمه می‌دهد.

در رابطه با اینکه احتمال زنده ماندن وجود دارد یاخیر؟ لازم است سونوگرافی صورت پذیرد تا باقی مانده ای در آن نباشد و یا در صورتی که بافتی در رحم وجود داشته باشد، حتماً با استفاده از انجام سونو مشخص شود و از بین برود و به صورت کامل تخلیه شود.

بعد از مصرف قرص سایتوتک چی بخوری

یکی از سوالات دیگری که ممکن است برای خانم های باردار به وجود می آید، این است که بعد از مصرف قرص سایتوتک چی بخوریم ؟ در واقع باید گفت پس از مصرف این دارو حتما لازم است استراحت کنید و فعالیتی نداشته باشید. در صورتی که پس از گذشت دو ساعت نوار بهداشتی شما آغشته به خون شد و این موضوع بیش از دو ساعت ادامه پیدا کرد، حتماً لازم است به پزشک مراجعه نمود.

در صورتی که خونریزی شما سبک باشد ممکن است تا دو هفته پس از سقط جنین با قرص ادامه پیدا کند و همچنین علائمی مانند خونریزی و درد را به مدت ۲ تا ۴ هفته تجربه نمایید اگر در هاش خون شما منفی است باید ۷۲ ساعت پس از  مصرف اولین دارو یک آنتی بادی به نام این ایمنو گلوبین دریافت نمایید.

طی ۴ تا ۱۷ روز پس از از مصرف دارو سونوگرافی صورت می گیرد. سونوگرافی برای اطمینان از اینکه آیا بافت جنین به طور کامل از رحم خارج شده باشد یا خیر ضروری می باشد. در صورتی که بافت در داخل رحم باقی مانده باشد دو راه وجود خواهد داشت که می توانید مجدداً آن را تکرار کنید.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با سقط جنین با قرص ، زمان مصرف قرص جهت سقط جنین ، عوارض سقط جنین با قرص میزوپروستول (سایتوتک) ، خطرات سقط جنین با قرص میزوپروستول (سایتوتک) ، مدت زمان تاثیر قرص میزوپروستول (سایتوتک) ، احتمال زنده ماندن جنین بعد از مصرف قرص سایتوتک و اینکه بعد از مصرف قرص سایتوتک چی بخوریم ؛ اطلاعات جامعی را به شما ارائه نماییم. در صورتی که مایل به دریافت مشاوره در این زمینه می باشید، می توانید با مشاوران ما که شماره های آنان در وب سایت موجود است تماس حاصل نمایید.

سقط جنین با قرص چه عوارضی دارد و در چه مدت تاثیرگذار است؟

در صورتی که بدون تجویز پزشک باشد، ممکن است عوارضی را برای جنین به همراه داشته باشد. اما به طور معمول با تجویز پزشک احتمال به وجود آمدن مشکل بسیار ضعیف است.

زمان مصرف قرص جهت سقط جنین چه مدت پس از بارداری خواهد بود؟

برای دوری از عوارض سقط جنین با قرص میزوپروستول (سایتوتک) بهتر است در ماه های اولیه با مشورت پزشک صورت پذیرد.

خطرات سقط جنین با قرص میزوپروستول (سایتوتک) چیست؟

پس از مدت زمان تاثیر قرص میزوپروستول (سایتوتک) احتمال خونریزی، حالت تهوع و اسهال وجود خواهد داشت.

آیا احتمال زنده ماندن جنین بعد از مصرف قرص سایتوتک وجود دارد؟

این احتمال بسیار ضعیف است اما ممکن است وجود داشته باشد. حتما در رابطه با اینکه بعد از مصرف قرص سایتوتک چی بخوریم اطلاعات لازم را کسب نمایید.

4.6/5 - (5 امتیاز)

همچنین ببینید

ترس کودکان از تاریکی

ترس کودکان از تاریکی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور