راه های درمان افسردگی
راه های درمان افسردگی

راه های درمان افسردگی

راه های درمان افسردگی موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. از آنجایی که افسردگی در دنیای امروز، مشکلی جدی و به وجود آورنده، مسائل بسیاری است. به همین دلیل ضروری است که در رابطه با روش های درمان افسردگی، اطلاعات لازم را بدست آورید. ما انواع مختلف افسردگی را بررسی کرده و بهترین روش را برای درمان به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

راه های درمان افسردگی

برای اطلاع از راه های درمان افسردگی در این قسمت همراه ما باشید.

در راه های درمان افسردگی، دارو بهتر است خودیاری؟ اگر همه گزینه های مختلف درمان افسردگی را می دانید و کمی گیج شده اید، در اینجا نحوه تصمیم گیری در مورد بهترین روش برای شما آورده شده است.

یافتن بهترین درمان از بین راه های درمان افسردگی

افراد افسرده گاهی تصور می کنند که بیماری آن ها درمان نخواهد شد، اما اینطور نیست و حتی شدیدترین افسردگی نیز قابل درمان است. بنابراین، اگر افسردگی شما را از زندگی عادی باز می دارد، از جستجوی کمک دریغ نکنید. از درمان گرفته تا دارو و تغییر سبک زندگی سالم، گزینه های مختلف درمانی در دسترس هستند.

همانطور که دو نفر دقیقاً به یک شکل تحت تأثیر افسردگی قرار نمی گیرند، همچنین درمانی واحد نیز برای درمان افسردگی نیز وجود ندارد. آنچه برای یک شخص مفید است ممکن است برای شخص دیگری مفید نباشد.

راه های درمان افسردگی

نکات مرتبط با راه های درمان افسردگی

در این قسمت نکات مرتبط با راه های درمان افسردگی را بررسی خواهیم کرد.

تا آنجا که می توانید در مورد افسردگی خود بیاموزید. تعیین اینکه آیا علائم افسردگی شما به دلیل یک بیماری زمینه ای است، مهم است. در این صورت، ابتدا باید این بیماری درمان شود. شدت افسردگی شما نیز یک عامل است. هرچه افسردگی شدیدتر باشد، احتمالاً به درمان شدیدتری احتیاج دارید.

برای یافتن بهترین روش  از بین راه های درمان افسردگی مناسب به کمی زمان احتیاج خواهید داشت. یافتن روش درمانی و پشتیبانی مناسب برای شما ممکن است به آزمایش و خطا نیاز داشته باشد. یا ممکن است داروی ضد افسردگی را امتحان کنید، فقط اگر نیم ساعت پیاده روی روزانه انجام دهید متوجه می شوید که به آن نیازی ندارید.

برای یافتن بهترین راه های درمان افسردگی، فقط به داروها اعتماد نکنید. اگرچه دارو می تواند علائم افسردگی را برطرف کند، اما معمولاً برای استفاده طولانی مدت مناسب نیست. سایر درمان ها، از جمله ورزش و درمان، می توانند مانند دارو موثر باشند، اما تفاوت آن ها با دارو این سات ک، عوارض جانبی ندارند. اگر تصمیم دارید دارو را امتحان کنید، به یاد داشته باشید که هنگامی که تغییراتی در سبک زندگی سالم نیز ایجاد می کنید، دارو بهترین نتیجه را خواهد داشت.

در شناخت بهترین راه های درمان افسردگی، حمایت اجتماعی دریافت کنید. هرچه ارتباطات اجتماعی خود را بیشتر پرورش دهید، در برابر افسردگی مقاوم تر خواهید بود. اگر احساس گیر افتادن دارید، دریغ نکنید با اعضای معتمد خانواده یا دوستانتان صحبت کنید یا به عنوان مثال در یک گروه پشتیبانی از افسردگی به دنبال ارتباطات جدید باشید. درخواست کمک نشانه ضعف نیست.

هنگام کسب اطلاع از بهترین راه های درمان افسردگی، توجه داشته باشید که درمان به زمان و تعهد نیاز دارد. تمام این روش های درمانی افسردگی زمان بر است و گاهی ممکن است احساس ناامیدکننده ای داشته باشید. این طبیعی است. زیرا ریکاوری معمولاً فراز و نشیب هایی دارد.

برای چت با روانشناس بر روی لینک کلیک کنید.

تغییر سبک زندگی یکی از راه های درمان افسردگی

تغییر سبک زندگی، یک قسمت اساسی در درمان افسردگی است.

تغییر سبک زندگی ابزاری ساده اما قدرتمند در درمان افسردگی است. بعضی اوقات ممکن است تمام نیازهای شما باشد. حتی اگر به درمان دیگری نیز نیاز دارید، ایجاد تغییرات صحیح در زندگی می تواند به رفع سریعتر افسردگی کمک کند و از بازگشت آن جلوگیری نماید.

ورزش. ورزش منظم می تواند به اندازه دارو در درمان افسردگی موثر باشد. نه تنها ورزش باعث افزایش سروتونین، اندورفین و سایر مواد شیمیایی خوب مغز می شود ، بلکه باعث رشد سلول های جدید مغزی و اتصالات خواهد شد.

 دقیقاً مانند داروهای ضد افسردگی. از همه بهتر ، لازم نیست برای یک ماراتن آموزش ببینید تا از مزایای آن بهره مند شوید. حتی یک پیاده روی روزانه نیم ساعته نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. برای حداکثر نتیجه، 30 تا 60 دقیقه فعالیت هوازی را در بیشتر روزها هدف قرار دهید.

حمایت اجتماعی. شبکه های اجتماعی قوی انزوا را کاهش می دهد. انزوا یک عامل اصلی در ابتلا به افسردگی است. با دوستان و خانواده خود مرتباً در تماس باشید، یا پیوستن به یک کلاس یا گروه را در نظر بگیرید. داوطلب کردن راهی عالی برای جلب حمایت اجتماعی و کمک به دیگران است و در عین حال با این کار به خودتان کمک خواهید کرد.

تغذیه. خوب غذا خوردن هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روانی شما مهم است. خوردن وعده های غذایی کوچک و متعادل در طول روز به شما کمک می کند انرژی خود را بالا نگه دارید و تغییرات خلقی را به حداقل برسانید. گرچه ممکن است غذاهای شیرین بخاطر افزایش سریعی که به بدنشان می رسد، شما را مجذوب خود کنند، اما کربوهیدرات های پیچیده انتخاب بهتری هستند. آنها به شما کمک خواهند کرد بدون افت قند، به درمان افسردگی کمک نمایید.

خواب. خواب تأثیر زیادی بر روحیه دارد. وقتی خواب کافی ندارید، علائم افسردگی شما بدتر خواهد شد. کمبود خواب تحریک پذیری، بدخلقی، غم و خستگی را تشدید می کند. اطمینان حاصل کنید که هر شب به اندازه کافی می خوابید. تعداد بسیار کمی از افراد در کمتر از هفت ساعت شبانه عملکرد خوبی دارند. هر شب بین هفت تا نه ساعت بخوابید.

چرا برای شناخت بهترین راه های درمان افسردگی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر شک دارید که ممکن است افسرده باشید و تغییر در سبک زندگی نتیجه نداده است، برای معاینه دقیق قرار ملاقات با پزشک مراقبت های اولیه خود بگذارید. اگر افسردگی شما در نتیجه دلایل پزشکی باشد، درمان و داروهای ضد افسردگی کمکی به شما نمی کنند. تا زمانی که مشکل اساسی سلامتی شناسایی و درمان نشود، افسردگی برطرف نخواهد شد.

پزشک شما شرایط پزشکی را که از افسردگی تقلید می کند بررسی می کند و همچنین مطمئن می شود که از داروهایی که می توانند به عنوان عارضه جانبی باعث افسردگی شوند استفاده نمی کنید. بسیاری از شرایط پزشکی و داروها می توانند علائم افسردگی را ایجاد کنند، از جمله غم، خستگی و از دست دادن لذت. کم کاری تیروئید یا تیروئید کم کار، به خصوص در خانم ها، یک خصوصیت شایع خلقی است. افراد مسن یا هر کسی که روزانه داروهای مختلفی مصرف می کند، در معرض تداخلات دارویی است که باعث علائم افسردگی می شود. هرچه بیشتر دارو مصرف کنید، خطر تداخل دارویی بیشتر خواهد بود.

روان درمانی یکی از راه های درمان افسردگی

اگر دلیل اصلی پزشکی برای علائم افسردگی شما وجود نداشته باشد، گفتگو درمانی می تواند یک درمان بسیار موثر در نظر گرفته شود. آنچه در درمان می آموزید به شما مهارت و بینشی می دهد تا احساس بهتری داشته باشید و به جلوگیری از بازگشت افسردگی کمک کنید.

انواع مختلفی از درمان در دسترس است. سه روش رایج که در درمان افسردگی استفاده می شود شامل درمان شناختی رفتاری، درمان بین فردی و روان درمانی می باشد و غالباً از رویکرد ترکیبی استفاده می شود.

برخی از انواع روش های درمانی در مورد چگونگی تغییر ساختار تفکر منفی و به کارگیری مهارت های رفتاری در مقابله با افسردگی، روش های عملی را به شما می آموزند. درمان همچنین می تواند به شما کمک کند تا ریشه افسردگی خود را برطرف کنید  ویا به شما کمک می کند تا درک کنید چرا احساس خاصی دارید، عوامل محرک شما برای افسردگی چیست و برای سالم ماندن می توانید چه کاری انجام دهید.

یکی از ویژگی های بارز افسردگی احساس خستگی زیاد و مشکل در تمرکز است. درمان به شما کمک می کند عقب بروید و ببینید چه عواملی در افسردگی شما موثر است و چگونه می توانید تغییراتی ایجاد کنید.

درک الگوهای روابط خود، ایجاد روابط بهتر و بهبود روابط فعلی به کاهش انزوا و ایجاد حمایت اجتماعی کمک می کند، که در پیشگیری از افسردگی مهم است.

تعیین مرزهای سالم. اگر استرس و خستگی بیش از حد دارید و احساس می کنید نمی توانید نه بگویید، بیشتر در معرض خطر افسردگی هستید. تعیین مرزهای سالم در روابط و محل کار می تواند به کاهش استرس کمک کند و درمان باعث می شود، مرزهای مناسب شما را شناسایی و تأیید کند.

رسیدگی به مشکلات زندگی گفتگو با یک درمانگر معتمد می تواند بازخورد خوبی در مورد راه های مثبت تر برای کنترل چالش ها و مشکلات زندگی ارائه دهد.

درمان فردی یا گروهی؟

یکی از سوالاتی که در رابطه با شناخت بهترین راه های درمان افسردگی پیش می آید، انتخاب بین درمان فردی یا گروهی است.

با شنیدن کلمه “درمان” ممکن است به طور خودکار به فکر جلسات یک به یک با یک درمانگر باشید. با این حال، گروه درمانی می تواند در درمان افسردگی نیز بسیار مفید باشد. جلسات درمانی گروهی و انفرادی معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد. فواید هر کدام چیست؟ در درمان فردی، شما در حال ایجاد یک رابطه قوی با یک شخص هستید ، و ممکن است راحت تر از به اشتراک گذاشتن برخی اطلاعات حساس با یک نفر نسبت به یک گروه، راحت تر باشید. همچنین توجه فردی پیدا می کنید.

در گروه درمانی، گوش دادن به همسالانی که همان مبارزات را پشت سر می گذارند، می تواند تجربیات شما را تأیید کرده و به ایجاد عزت نفس کمک کند. اغلب اعضای گروه در مقاطع مختلف افسردگی خود هستند، بنابراین ممکن است نکاتی را از کسی که در سنگر است و یا کسی که یک مشکل چالش برانگیز را حل کرده است دریافت کنید. شرکت در گروه درمانی علاوه بر ارائه الهام و ایده، می تواند به افزایش فعالیت ها و شبکه های اجتماعی شما نیز کمک کند.

درمان های سخت

مانند بازسازی یک خانه، وقتی چیزهایی را که در زندگی شما خوب کار نکرده اند از هم جدا کنید، اغلب قبل از بهتر شدن آنها بدتر به نظر می رسند. وقتی درمان دشوار یا دردناک به نظر می رسد، تسلیم نشوید. اگر احساسات و واکنش های خود را صادقانه با درمانگر خود در میان بگذارید، این به شما کمک می کند تا به جای اینکه عقب نشینی کنید و به روش های قدیمی و کم اثر خود برگردید، به جلو بروید. با این حال، اگر ارتباط با درمانگر شما بطور مداوم احساس اجبار یا ناراحتی می کند، از بررسی سایر گزینه های درمانی نیز نترسید. یک رابطه اعتماد قوی پایه و اساس درمان خوب است.

یافتن یک درمانگر

یکی از مهمترین مواردی که هنگام انتخاب درمانگر باید به آن توجه کنید، ارتباط شما با این شخص است. درمانگر مناسب یک شریک مراقب و پشتیبانی در درمان و بهبود افسردگی شما خواهد بود.

روش های زیادی برای یافتن یک درمانگر وجود دارد:

یافتن درمانگر با توجه به تجربیات افراد قبلی، یکی از روش ها است.

ممکن است دوستان و خانواده شما ایده هایی داشته باشند، یا پزشک مراقبت های اولیه شما بتواند ارجاع اولیه را ارائه دهد.

کمک گرفتن از سازمان های ملی نیز می تواند در این مورد موثر باشد.

سازمان های بهداشت روان همچنین می توانند در لیست های ارجاع ارائه دهندگان معتبر کمک کنند.

اگر هزینه ای مهم است، مراکز محلی ارشد، سازمان های مذهبی و کلینیک های بهداشت روان جامعه را بررسی کنید. چنین مکان هایی غالباً در مقیاس کشویی برای پرداخت هزینه های درمانی را ارائه می دهند.

دارو برای افسردگی

داروهای افسردگی ممکن است تبلیغاتی ترین روش درمانی برای افسردگی باشد، اما این بدان معنی نیست که موثرترین روش دارو است. افسردگی فقط مربوط به عدم تعادل شیمیایی در مغز نیست. دارو ممکن است به تسکین برخی از علائم افسردگی متوسط ​​و شدید کمک کند، اما مشکل اساسی را درمان نمی کند و معمولاً یک راه حل طولانی مدت نیست. داروهای ضد افسردگی همچنین با عوارض جانبی و نگرانی های ایمنی همراه هستند و ترک آن بسیار دشوار است.

حتی اگر تصمیم دارید برای افسردگی دارو مصرف کنید، سایر درمان ها را نادیده نگیرید. تغییر شیوه زندگی و درمان نه تنها به سرعت بهبودی از افسردگی کمک می کند، بلکه مهارت هایی را برای جلوگیری از عود نیز فراهم خواهد کرد.

TMS درمانی برای افسردگی

اگر از افسردگی اساسی رنج می برید که در برابر درمان، دارو و کمک به خود مقاوم است، درمان TMS ممکن است یک گزینه باشد. درمان تحریک مغناطیسی Transcranial (TMS) یک درمان غیر تهاجمی است که پالس های انرژی مغناطیسی را به طور مکرر در مناطقی از مغز که درگیر خلق و خو هستند، هدایت می کند. این پالس های مغناطیسی بدون درد از جمجمه عبور می کنند و سلول های مغزی را تحریک می کنند که می تواند ارتباط بین قسمت های مختلف مغز را بهبود بخشد و علائم افسردگی را تسکین دهد.

اگرچه TMS می تواند افسردگی مقاوم در برابر درمان را بهبود بخشد، اما این بدان معنا نیست که درمانی صد درصد برای افسردگی است و یا علائم شما برطرف نمی شوند. با این حال، این می تواند باعث بهبود کافی در انرژی و انگیزه شما شود تا شما را قادر به شروع درمان درمانی یا ایجاد تغییر در شیوه زندگی – مانند بهبود رژیم غذایی، ورزش و ایجاد شبکه پشتیبانی – کند که می تواند به بهبود افسردگی شما در طولانی مدت کمک نماید

درمان های جایگزین و مکمل

درمان های جایگزین و مکمل افسردگی ممکن است شامل مکمل های ویتامینی و گیاهی، طب سوزنی و روش های آرام سازی، مانند مراقبه ذهن آگاهی، یوگا یا تای چی باشد.

راه های درمان افسردگی

ویتامین ها و مکمل های افسردگی

محققان هنوز در مورد چگونگی عملکرد داروهای گیاهی، ویتامین ها یا مکمل ها در درمان افسردگی اظهارنظر نمی کنند. در حالی که بسیاری از مکمل ها بدون نسخه در دسترس هستند، اما در بسیاری از موارد، اثر آنها از نظر علمی اثبات نشده است. اگر علائم افسردگی شما تا حدی به دلیل کمبود تغذیه باشد، ممکن است از مکمل های ویتامین بهره مند شوید، اما این باید به توصیه متخصص بهداشت و درمان شما باشد.

اگر تصمیم دارید مکمل های طبیعی و گیاهی را امتحان کنید، به یاد داشته باشید که آنها می توانند عوارض جانبی و تداخلات دارویی یا غذایی داشته باشند. به عنوان مثال، گیاه سنت جان نوعی گیاه امیدوار کننده که برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​است که، می تواند با داروهای تجویز شده مانند داروهای رقیق کننده خون، قرص های ضد بارداری و داروهای ضد افسردگی تجویز شود.

سایر روش های درمانی جایگزین

تکنیک های آرامش. تکنیک های آرام سازی و همچنین کمک به تسکین علائم افسردگی، ممکن است استرس را کاهش داده و احساس شادی و رفاه را تقویت کنند. یوگا، تنفس عمیق، آرامش عضلانی پیش رونده یا مدیتیشن را امتحان کنید.

طب سوزنی، روش استفاده از سوزن های ظریف در نقاط خاصی از بدن برای اهداف درمانی، به طور فزاینده ای به عنوان درمانی برای افسردگی مورد بررسی قرار میدهد، برخی از مطالعات تحقیقاتی نتایج امیدوار کننده ای را نشان می دهد. اگر تصمیم دارید طب سوزنی را امتحان کنید، مطمئن شوید که یک متخصص واجد شرایط و مجوز را پیدا کرده اید.

افسردگی چیست؟

افسردگی به عنوان یک اختلال خلقی طبقه بندی می شود. این ممکن است به عنوان احساس غم و اندوه، از دست دادن یا عصبانیت توصیف شود که در فعالیتهای روزمره فرد اختلال ایجاد می کند.

منبع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می زند که 8.1 درصد بزرگسالان آمریکایی 20 سال به بالا در هر دوره 2 هفته ای از 2013 تا 2016 افسردگی داشته اند.

افراد افسردگی را به طرق مختلف تجربه می کنند. این ممکن است در کار روزانه شما تداخل داشته باشد، در نتیجه زمان از دست رفته و بهره وری کمتری ایجاد می شود. همچنین می تواند بر روابط و برخی شرایط مزمن سلامتی تأثیر بگذارد.

شرایطی که به دلیل افسردگی می توانند بدتر شوند عبارتند از:

  • آرتروز
  • آسم
  • بیماری قلب و عروقی
  • سرطان
  • دیابت
  • چاقی

مهم است که درک کنیم گاهی اوقات احساس ضعف جزئی طبیعی از زندگی است. حوادث غم انگیز و ناراحت کننده برای همه اتفاق می افتد. اما، اگر به طور منظم احساس ضعف و ناامیدی می کنید، یعنی احتمالاً افسردگی دارید.

افسردگی یک بیماری جدی قلمداد می شود که می تواند بدون درمان مناسب بدتر شود. کسانی که به دنبال درمان هستند، فقط در طی چند هفته بهبود علائم را مشاهده می کنند.

علائم افسردگی

افسردگی می تواند چیزی بیش از یک حالت ثابت ناراحتی یا احساس باشد. برای اطلاع از راه های درمان افسردگی، شناخت علائم خالی از لطف نخواهد بود.

افسردگی شدید می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. برخی بر روحیه شما تأثیر می گذارند و برخی دیگر بر بدن شما. علائم نیز ممکن است ادامه داشته باشد، یا بیایند و بروند.

علائم افسردگی را می توان در مردان، زنان و کودکان به طور متفاوتی دسته بندی کرد.

علائم افسردگی در مردان

علائم افسردگی در مردان بیشتر در موارد زیر خلاصه خواهد شد.

خلق و خوی، مانند عصبانیت، پرخاشگری، تحریک پذیری، اضطراب، بی قراری

بهزیستی عاطفی، مانند احساس پوچی، غم، ناامیدی

رفتارهایی مانند از دست دادن علاقه، لذت نبردن از فعالیتهای مورد علاقه، احساس خستگی، فکر خودکشی، نوشیدن بیش از حد، استفاده از مواد مخدر، انجام فعالیتهای پر خطر جنسی، کاهش میل جنسی، عدم عملکرد جنسی

توانایی های شناختی، مانند عدم توانایی در تمرکز، دشواری در انجام کارها، تأخیر در پاسخ ها در هنگام مکالمات

الگوهای خواب، مانند بی خوابی، خواب ناآرام، خواب آلودگی بیش از حد، نخوابیدن در طول شب

بهزیستی جسمی، مانند خستگی، درد، سردرد، مشکلات گوارشی

زنان ممکن است علائم زیر را تجربه کنند.

علائم افسردگی درزنان، شامل موارد زیر می شود که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

خلق و خوی، مانند تحریک پذیری

بهزیستی عاطفی، مانند احساس غم یا پوچی، اضطراب یا ناامیدی

رفتارهایی مانند از دست دادن علاقه به فعالیت ها، کناره گیری از مشارکت های اجتماعی، افکار خودکشی

توانایی های شناختی، مانند تفکر یا آهسته صحبت کردن

الگوهای خواب، مانند مشکل خوابیدن در طول شب، بیدار شدن زود هنگام، خواب زیاد

بهزیستی جسمی، مانند کاهش انرژی، خستگی بیشتر، تغییر در اشتها، تغییر وزن، درد، سردرد، افزایش گرفتگی عضلات

علائم افسردگی در کودکان

علائم افسردگی در کودکان نیز شامل موارد زیر خواهد شد.

خلق و خوی، مانند تحریک پذیری، عصبانیت، نوسانات خلقی، گریه کردن

بهزیستی عاطفی، مانند احساس بی لیاقتی (به عنوان مثال “من نمی توانم کاری درست انجام دهم”) یا ناامیدی، گریه، غم شدید

رفتاری از قبیل مشکل در مدرسه یا امتناع از رفتن به مدرسه، اجتناب از دوستان و خواهران و برادران، افکار مرگ یا خودکشی

توانایی های شناختی، مانند مشکل در تمرکز، کاهش عملکرد مدرسه، تغییر در نمرات

الگوهای خواب، مانند مشکل خوابیدن یا خواب زیاد

بهزیستی جسمی، مانند از دست دادن انرژی، مشکلات گوارشی، تغییر در اشتها، کاهش یا افزایش وزن

برای اطلاع از دلایل ترس از کودکان در تاریکی وارد شوید.

علائم افسردگی در دانشجویان

زمان تحصیل در دانشگاه می تواند استرس زا باشد و فرد ممکن است برای اولین بار با سبک زندگی، فرهنگ و تجربیات دیگری روبرو باشد.

برخی از دانش آموزان برای کنار آمدن با این تغییرات مشکل دارند و ممکن است در نتیجه دچار افسردگی، اضطراب یا هر دو شوند.

علائم افسردگی در دانشجویان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در تمرکز بر کار مدرسه
  • بیخوابی
  • زیاد خوابیدن
  • کاهش یا افزایش اشتها

اجتناب از موقعیتها و فعالیتهای اجتماعی که قبلاً از آنها لذت می بردند.

در نوجوانان تغییرات جسمی، فشار همسالان و سایر عوامل می توانند در  افسردگی در نوجوانان نقش داشته باشند.

آنها ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کنند:

  • کناره گیری از دوستان و خانواده
  • مشکل در تمرکز بر کار مدرسه
  • احساس گناه ، درماندگی، یا بی ارزشی
  • بی قراری، مانند عدم توانایی در آرام نشستن

علل افسردگی

افسردگی از آن دسته بیماری هایی است که نمی توان برای آن علتی صد درصد را در نظر گرفت. ما در این قسمت قصد داریم، شایع ترین علت های بروز این بیماری را بررسی کنیم.

سابقه خانوادگی

 اگر سابقه خانوادگی افسردگی یا اختلال خلقی دیگری داشته باشید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی قرار خواهید داشت.

ضربه اولیه کودکی

 برخی از رویدادها بر نحوه واکنش بدن شما در برابر ترس و موقعیت های استرس زا تأثیر می گذارند.

ساختار مغز

 اگر لوب پیشانی مغز شما فعالیت کمتری داشته باشد، خطر افسردگی بیشتر است. با این حال، دانشمندان نمی دانند این اتفاق قبل یا بعد از شروع علائم افسردگی رخ می دهد.

شرایط پزشکی

برخی شرایط ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد، مانند بیماری های مزمن، بی خوابی، درد مزمن یا اختلال بیش فعالی با کمبود توجه .

استفاده مواد مخدر

 سابقه سو مصرف مواد مخدر یا الکل می تواند خطر شما را تحت تأثیر قرار دهد.

حدود 21 درصد افرادی که مشکل مصرف مواد دارند نیز افسردگی را تجربه می کنند.

علاوه بر این علل، سایر عوامل خطر افسردگی عبارتند از:

  • عزت نفس پایین یا انتقاد از خود
  • سابقه شخصی بیماری روانی
  • داروهای خاص
  • وقایع استرس زا مانند از دست دادن عزیزان، مشکلات اقتصادی یا طلاق

عوامل زیادی می توانند بر احساس افسردگی و همچنین در ایجاد بیماری تأثیر بگذارند.

دلایل افسردگی اغلب با سایر عناصر سلامتی شما مرتبط است.

با این حال، در بسیاری از موارد، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی قادر به تعیین علت افسردگی نیستند.

راه های درمان افسردگی

تست افسردگی

یک آزمایش واحد برای تشخیص افسردگی وجود ندارد. اما ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند براساس علائم و ارزیابی روانشناختی شما تشخیص دهند که به این مشکل دچار هستید یا خیر.

در بیشتر موارد، آنها یک سری سوال در مورد شما خواهند پرسید:

  • حالات
  • اشتها، میل
  • الگوی خواب
  • سطح فعالیت
  • اندیشه ها

از آنجا که افسردگی می تواند با سایر مشکلات سلامتی مرتبط باشد، ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما همچنین ممکن است یک معاینه بدنی انجام دهد و یا یک آزمایش خود بنویسند. گاهی اوقات مشکلات تیروئید یا کمبود ویتامین D می تواند علائم افسردگی را تحریک کند.

علائم افسردگی را نادیده نگیرید. اگر روحیه شما بهبود نیافت یا بدتر شد، به دنبال کمک پزشکی باشید. افسردگی یک بیماری جدی روانی است که احتمال عوارض آن وجود دارد.

در صورت عدم درمان، عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش یا کاهش وزن
  • درد جسمی
  • مشکلات مصرف مواد
  • موارد وحشت زدگی
  • مشکلات رابطه
  • ایزوله سازی اجتماعی
  • افکار خودکشی
  • خودزنی

شناخت انواع مختلف افسردگی

بسته به شدت علائم، افسردگی را می توان به دسته هایی تقسیم کرد. برخی از افراد دوره های خفیف و موقتی را تجربه می کنند، در حالی که دیگران با افسردگی شدید و مداوم روبرو می شوند.

دو نوع اصلی وجود دارد: اختلال افسردگی اساسی و اختلال افسردگی مداوم.

اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی نوع شدیدتر افسردگی است. این ویژگی با احساس مداوم غم، ناامیدی و بی ارزشی است که به خودی خود از بین نمی رود.

برای تشخیص افسردگی بالینی، باید 5 یا بیشتر از علائم زیر را در طی 2 هفته تجربه کنید:

  • بیشتر روز احساس افسردگی می کنید
  • از دست دادن علاقه به بیشتر فعالیتهای منظم
  • کاهش یا افزایش وزن قابل توجه
  • زیاد بخوابید یا توانایی خوابیدن ندارید
  • سرعت تفکر یا حرکت
  • خستگی یا کمبود انرژی در بیشتر روزها
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • از دست دادن تمرکز یا بلاتکلیفی
  • افکار مکرر مرگ یا خودکشی

انواع مختلفی از اختلال افسردگی اساسی وجود دارد که انجمن روانپزشکی آمریکا از آنها به عنوان “مشخص کننده” یاد می کند.

این شامل:

  • ویژگی های غیر معمول
  • پریشانی مضطرب
  • ویژگی های مختلط
  • شروع پریود ، در دوران بارداری یا درست بعد از زایمان
  • الگوهای فصلی
  • ویژگی های مالیخولیایی
  • ویژگی های روان پریشی
  • کاتاتونیا

اختلال افسردگی مداوم

قبلاً به اختلال افسردگی مداوم (دیستیمیا) گفته می شد. که این یک نوع افسردگی خفیف، اما مزمن است.

برای اینکه تشخیص داده شود، علائم باید حداقل 2 سال طول بکشد. PDD می تواند بیش از افسردگی اساسی در زندگی شما تأثیر بگذارد زیرا برای مدت طولانی تری ادامه دارد.

برای افراد مبتلا به PDD معمول است که:

  • علاقه خود را به فعالیتهای عادی روزمره از دست دهید
  • احساس ناامیدی
  • فاقد بهره وری
  • عزت نفس پایینی دارند

افسردگی با موفقیت قابل درمان است، اما مهم است که به برنامه درمانی خود پایبند باشید.

علائم ناشی از افسردگی اساسی در افراد مختلف متفاوت است. برای روشن کردن نوع افسردگی شما، پزشک ممکن است یک یا چند مشخص کننده اضافه کند. مشخص کننده به این معنی است که شما چه ویژگی های خاص افسردگی را دارید که شامل موارد زیر می شود:

پریشانی اضطراب آور – افسردگی همراه با بی قراری غیرمعمول یا نگرانی در مورد وقایع احتمالی یا از دست دادن کنترل.

ویژگی های مخلوط – افسردگی و شیدایی همزمان، که شامل عزت نفس بالا، صحبت زیاد و افزایش انرژی است.

ویژگی های مالیخولیایی – افسردگی شدید همراه با عدم پاسخ به چیزی که قبلاً موجب لذت می شد و همراه با بیدار شدن صبح زود، بدتر شدن روحیه صبح ، تغییرات عمده در اشتها و احساس گناه، تحریک یا کندی است.

ویژگی های غیرمعمول – افسردگی شامل توانایی تشویق موقت در حوادث شاد، افزایش اشتها، نیاز بیش از حد به خواب، حساسیت به پس زدن و احساس سنگینی در بازوها و پاها می شود.

ویژگی های روان پریشی – افسردگی همراه با توهم ، که ممکن است شامل عدم کفایت شخصی یا سایر موضوعات منفی باشد.

کاتاتونیا – افسردگی شامل فعالیت حرکتی است که شامل حرکات غیرقابل کنترل و بی هدف یا حالت ثابت و غیر قابل انعطاف است.

شروع پری زایمان – افسردگی که در دوران بارداری یا در هفته ها یا ماه های بعد از زایمان اتفاق می افتد (پس از زایمان).

الگوی فصلی – افسردگی مربوط به تغییر فصول و کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

سایر اختلالات که باعث علائم افسردگی می شوند شامل موارد زیر خواهند بود:

چندین اختلال دیگر مانند موارد زیر می تواند در تشخیص نوع افسردگی نقش داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

اختلالات دو قطبی -این اختلالات خلقی شامل نوسانات خلقی است که از اوج (شیدایی) تا پایین (افسردگی) متغیر است. تشخیص بین اختلال دو قطبی و افسردگی گاهی دشوار است.

اختلال سیکلوتایمیک- اختلال سیکلوتایمیک شامل پستی و بلندی هایی است که نسبت به اختلال دو قطبی ملایم تر هستند.

اختلال بی نظمی در خلق و خوی- این اختلال خلقی در کودکان شامل تحریک پذیری و عصبانیت مزمن و شدید همراه با طغیان های شدید مزاجی است. این اختلال به طور معمول در سالهای نوجوانی یا بزرگسالی به اختلال افسردگی یا اضطراب تبدیل می شود.

اختلال افسردگی مداوم- گاهی اوقات دیستیمیا  نامیده می شود، این یک نوع افسردگی شدیدتر اما مزمن است. گرچه معمولاً ناتوان کننده نیست، اما اختلال افسردگی مداوم می تواند مانع از عملکرد طبیعی در زندگی روزمره و زندگی کامل شود.

اختلال ناخوشی پیشقاعدگی- این شامل علائم افسردگی همراه با تغییرات هورمونی است که از یک هفته قبل شروع می شود و طی چند روز پس از شروع پریود بهبود می یابد و پس از اتمام پریود کمترین یا از بین می رود.

سایر اختلالات افسردگی- این شامل افسردگی ناشی از استفاده از داروهای تفریحی، برخی از داروهای تجویز شده یا بیماری پزشکی دیگر است.

راه های درمان انواع مختلف افسردگی

زندگی با افسردگی ممکن است دشوار باشد ، اما درمان می تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. در مورد گزینه های احتمالی با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

شما ممکن است با یک شکل از درمان علائم را با موفقیت مدیریت کنید، یا ممکن است متوجه شوید که ترکیبی از روش های درمانی بهترین نتیجه را دارد.

ترکیبی از درمان های پزشکی و شیوه های زندگی، از جمله موارد زیر معمول است:

دارو یکی از راه های درمان افسردگی

ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

  • داروهای ضد افسردگی
  • ضد اضطراب
  • داروهای ضد روان پریشی

هر نوع دارویی که برای درمان افسردگی استفاده می شود دارای مزایا و خطرات بالقوه ای است.

روان درمانی یکی از راه های درمان افسردگی

صحبت با یک درمانگر می تواند به شما در یادگیری مهارت های کنار آمدن با احساسات منفی کمک کند. همچنین ممکن است از جلسات خانوادگی یا گروه درمانی استفاده کنید.

روان درمانی یک اصطلاح عمومی برای درمان افسردگی است که با صحبت در مورد شرایط خود و مسائل مربوط به آن با یک متخصص بهداشت روان صحبت می کنید. روان درمانی به عنوان گفتاردرمانی یا روان درمانی نیز شناخته می شود.

انواع مختلف روان درمانی می تواند برای افسردگی موثر باشد، مانند درمان شناختی رفتاری یا درمان بین فردی. متخصص بهداشت روان شما ممکن است انواع دیگری از روش های درمانی را نیز توصیه کند. روان درمانی می تواند به شما کمک کند:

خود را با یک بحران یا مشکل دیگر منطبق کنید.

باورها و رفتارهای منفی را شناسایی کرده و باورهای سالم و مثبت را جایگزین آنها کنید.

روابط و تجربیات را کاوش کنید و تعاملات مثبت با دیگران برقرار کنید.

راه های بهتری برای کنار آمدن و حل مشکلات پیدا کنید.

مواردی را که به افسردگی شما کمک می کنند شناسایی کنید و رفتارهایی را که باعث بدتر شدن آن می شوند تغییر دهید.

احساس رضایت و کنترل را در زندگی خود به دست آورید و به کاهش علائم افسردگی، مانند موارد دیگر کمک کنید.

بیاموزید که برای زندگی خود اهداف واقع بینانه تعیین کنید.

توانایی تحمل و پذیرش پریشانی را با استفاده از رفتارهای سالم تر ایجاد کنید.

قالب های افسردگی درمانی به عنوان جایگزینی برای جلسات حضوری مطب موجود است و ممکن است برای برخی افراد گزینه موثری باشد. درمان می تواند به عنوان مثال ، به عنوان یک برنامه رایانه ای، با جلسات آنلاین یا استفاده از فیلم یا کتاب کار ارائه شود. برنامه ها می توانند توسط یک درمانگر هدایت شوند یا به طور جزئی یا کاملاً مستقل باشند.

قبل از انتخاب یکی از این گزینه ها، این قالب ها را با درمانگر خود در میان بگذارید تا مشخص شود که آیا ممکن است برای شما مفید باشند یا خیر. همچنین، از درمانگر خود سوال کنید که آیا می تواند منبع یا برنامه معتبری را توصیه کند. ممکن است برخی از آنها تحت پوشش بیمه شما نباشند و همه توسعه دهندگان و درمانگران آنلاین از اعتبار و یا آموزش مناسب برخوردار نباشند.

تلفن های هوشمند و تبلت هایی که برنامه های بهداشتی موبایل مانند پشتیبانی و آموزش عمومی در مورد افسردگی را ارائه می دهند، جایگزین مراجعه به پزشک یا درمانگر شما نیستند.

گزینه های آنلاین درمانی یکی از راه های درمان افسردگی

بررسی بهترین گزینه های آنلاین درمانی را بخوانید تا مناسب شما را پیدا کند.

نور درمانی یکی از راه های درمان افسردگی

قرار گرفتن در معرض دوزهای نور سفید می تواند به تنظیم خلق و خوی شما و بهبود علائم افسردگی کمک کند. نور درمانی معمولاً در اختلال عاطفی فصلی به کار می رود، که اکنون اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی نامیده می شود.

درمان های جایگزین یکی از راه های درمان افسردگی

در مورد طب سوزنی یا مدیتیشن از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود سوال کنید. برخی از مکمل های گیاهی نیز برای درمان افسردگی استفاده می شوند، مانند گیاه خار مریم ، SAMe و روغن ماهی.

قبل از مصرف مکمل یا ترکیب مکمل با داروهای تجویز شده با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید زیرا برخی مکمل ها می توانند با داروهای خاص واکنش نشان دهند. برخی از مکمل ها نیز ممکن است افسردگی را بدتر کرده و یا اثربخشی دارو را کاهش دهند.

ورزش یکی از راه های درمان افسردگی

3 تا 5 روز در هفته به مدت 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش می تواند تولید اندورفین و هورمون هایی که باعث بهبود روحیه شما می شوند.

 در بدن را افزایش دهد.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید.

با نوشیدن یا سو استفاده از مواد مخدر ممکن است کمی حال شما بهتر شود. اما در دراز مدت =، این مواد می توانند افسردگی و اضطراب را بدتر نماید.

احساس خستگی مفرط می تواند علائم اضطراب و افسردگی را بدتر کند. تعیین مرزهایی در زندگی شغلی و شخصی می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

افسردگی به طور کلی اختلالی نیست که بتوانید خود به خود آن را درمان کنید. اما علاوه بر درمان حرفه ای ، این مراحل مراقبت از خود می تواند به موارد زیر کمک کند:

به برنامه درمانی خود پایبند باشید. از جلسات روانشناختی یا قرارها خودداری کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید ، از داروهای خود صرف نظر نکنید. اگر متوقف شوید ، علائم افسردگی ممکن است دوباره برگردد و همچنین می توانید علائمی مانند ترک را تجربه کنید. تشخیص دهید که بهتر شدن زمان می برد.

درباره افسردگی بیاموزید. آموزش در مورد وضعیت شما می تواند شما را توانمند کند و به شما انگیزه دهد تا به برنامه درمانی خود پایبند باشید. خانواده خود را برای یادگیری افسردگی تشویق کنید تا به آنها کمک کند شما را درک کنند و از شما پشتیبانی کنند.

به علائم هشدار دهنده توجه کنید. با پزشک یا درمانگر خود کار کنید تا بدانید چه چیزی ممکن است علائم افسردگی شما را تحریک کند. برنامه ای تنظیم کنید تا بدانید در صورت بدتر شدن علائم چه باید بکنید. در صورت مشاهده تغییر در علائم یا احساس خود با پزشک یا درمانگر خود تماس بگیرید. از بستگان یا دوستان خود بخواهید تا مراقب علائم هشدار دهنده باشند.

از مصرف الکل و داروهای تفریحی خودداری کنید. ممکن است به نظر برسد که الکل یا داروها علائم افسردگی را کاهش می دهند ، اما در طولانی مدت به طور کلی علائم را بدتر می کنند و درمان افسردگی را دشوار می کنند. در صورت نیاز به استفاده از الکل یا مواد با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید.

مراقب خودت باش. سالم بخورید ، از نظر جسمی تحرک داشته باشید و به مقدار کافی بخوابید. پیاده روی ، آهسته دویدن ، شنا کردن ، باغبانی یا فعالیت دیگری را که از آن لذت می برید ، در نظر بگیرید. خوب خوابیدن هم برای سلامت جسمی و هم برای روحی شما مهم است. اگر در خواب مشکل دارید ، با پزشک خود در مورد آنچه می توانید انجام دهید صحبت کنید.

پزشکی جایگزین یکی از راه های درمان افسردگی

طب جایگزین استفاده از رویکرد غیر متعارف به جای داروی معمولی است. طب مکمل یک رویکرد غیر متعارف است که همراه با داروهای معمولی مورد استفاده قرار می گیرد – که گاهی اوقات آن را پزشکی تلفیقی نیز می نامند.

اگر دنبال درمان جایگزین یا مکمل هستید ، اطمینان حاصل کنید که خطرات و همچنین مزایای احتمالی آن را درک می کنید. درمان معمول پزشکی یا روان درمانی را جایگزین داروی جایگزین نکنید. وقتی نوبت به افسردگی می رسد ، درمان های جایگزین جایگزین مراقبت های پزشکی نیستند.

مراقبت از خود یکی از راه های درمان افسردگی

با مراقبت از خود می توانید علائم افسردگی را نیز بهبود ببخشید. این شامل خواب زیاد، داشتن رژیم غذایی سالم، پرهیز از افراد منفی و شرکت در فعالیت های لذت بخش است.

گاهی افسردگی به دارو پاسخ نمی دهد. در صورت عدم بهبود علائم، ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما ممکن است گزینه های درمانی دیگری را نیز توصیه کند.

این موارد شامل الکتروشوک درمانی  یا تحریک مغناطیسی کراس جمال تکراری برای درمان افسردگی و بهبود روحیه شما است.

درمان طبیعی یکی از راه های درمان افسردگی

در درمان افسردگی سنتی از ترکیبی از داروهای تجویز شده و مشاوره استفاده می شود. اما درمان های جایگزین یا مکمل نیز وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

مکمل یکی از راه های درمان افسردگی

تصور می شود چندین نوع مکمل تأثیر مثبتی بر علائم افسردگی دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

مخمر سنت جان

مطالعات مختلف تاثیر این ماده را تایید کرده است، این درمان طبیعی در اروپا به عنوان داروی ضد افسردگی استفاده می شود.

S-adenosyl-L-methionine (SAMe)

این ترکیب در مطالعات محدود نشان داده است که احتمالاً علائم افسردگی را تسکین می دهد. این تأثیرات در افرادی که از مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سرتونین استفاده می‌ کنند، دیده شده است.

هیدروکسی تریپتوفان

5-HTP ممکن است سطح سروتونین را در مغز افزایش داده و علائم را کاهش دهد. بدن شما این ماده شیمیایی را هنگام مصرف تریپتوفان، ماده سازنده پروتئین، تولید می کند.

اسیدهای چرب امگا 3

این چربی های اساسی برای رشد عصبی و سلامت مغز مهم هستند. افزودن مکمل های امگا 3 به رژیم غذایی ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

روغن ضروری یکی از راه های درمان افسردگی

روغنهای اساسی برای بسیاری از بیماریها یک درمان طبیعی محبوب هستند، اما تحقیقات در مورد تأثیر آنها بر افسردگی محدود است.

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است علائم را با روغن های اساسی زیر کاهش دهند:

زنجبیل وحشی: استنشاق این رایحه قوی ممکن است گیرنده های سروتونین را در مغز شما فعال کند. این ممکن است باعث ترشح هورمون های استرس زا شود.

ترنج: نشان داده شده است که این روغن ضروری مرکبات باعث کاهش اضطراب در بیماران منتظر جراحی می شود. همین سود ممکن است به افرادی که در نتیجه افسردگی دچار اضطراب می شوند کمک کند، اما هیچ تحقیقی برای حمایت از این ادعا انجام نشده است.

روغن های دیگر مانند روغن بابونه یا گل رز، ممکن است هنگام استنشاق اثر آرام بخشی داشته باشند. این روغن ها ممکن است در طول استفاده کوتاه مدت مفید باشند.

ویتامین ها یکی از راه های درمان افسردگی

ویتامین ها برای بسیاری از عملکردهای بدن مهم هستند. تحقیقات نشان می دهد دو ویتامین به ویژه برای کاهش علائم افسردگی مفید است:

ویتامین B-12 و B-6 برای سلامت مغز حیاتی است. وقتی سطح ویتامین B شما پایین باشد، خطر ابتلا به افسردگی بیشتر است.

ویتامین D  که گاهی ویتامین آفتاب خوانده می شود، برای افسردگی مفید خواهد بود؛ زیرا قرار گرفتن در معرض آفتاب آن را به بدن شما می رساند، ویتامین D برای سلامت مغز، قلب و استخوان مهم است. افرادی که افسرده هستند احتمالاً مقادیر کمی از این ویتامین دارند. بسیاری از گیاهان، مکمل ها و ویتامین ها ادعا می کنند که می توانند علائم افسردگی را تسکین دهند، اما بیشتر آنها در تحقیقات بالینی موثر نبوده اند.

قبل از تجویز روش درمان افسردگی، چه کارهایی انجام می شود؟

قبل از اینکه روشی برای درمان افسردگی مطرح شود، ابتدا باید نوع این بیماری در افراد و درجه آن تشخیص داده شود. بدین منظور فعالیت های زیر توسط پزشکان انجام خواهد شد.

معاینه بدنی

 پزشک شما ممکن است یک معاینه بدنی انجام دهد و درباره سلامتی شما سوال کند. در برخی موارد، افسردگی ممکن است با یک مشکل اساسی سلامت جسمی مرتبط باشد.

تست های آزمایشگاهی

 به عنوان مثال، پزشک شما ممکن است آزمایش خون به نام شمارش کامل خون یا آزمایش تیروئید برای اطمینان از عملکرد صحیح آن انجام دهد.

ارزیابی روانپزشکی

 متخصص بهداشت روان در مورد علائم ، افکار، احساسات و الگوهای رفتاری شما سوال می کند. ممکن است از شما خواسته شود برای کمک به پاسخگویی به این سوالات، پرسشنامه ای را پر کنید.

داروهای ضد افسردگی و بارداری

اگر باردار هستید یا از کودک شیرخوار دارید، برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است خطر سلامتی را برای کودک متولد نشده یا کودک شیرده شما ایجاد کنند. اگر باردار شدید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید.

داروهای ضد افسردگی و افزایش خطر خودکشی

بیشتر داروهای ضد افسردگی به طور کلی بی خطر هستند، اما سازمان غذا و داروبرای همه داروهای ضد افسردگی یک سری هشدارها را تعیین کرده است. در بعضی موارد، کودکان، نوجوانان و جوانان زیر 25 سال ممکن است در هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی، افکار یا رفتار خودکشی را افزایش دهند، به خصوص در چند هفته اول پس از شروع یا تغییر دوز.

هرکسی که داروی ضد افسردگی مصرف می کند باید از نزدیک برای بدتر شدن افسردگی یا رفتار غیرمعمول تحت نظر باشد، به خصوص هنگام شروع داروی جدید یا تغییر در دوز مصرفی.

به خاطر داشته باشید که داروهای ضد افسردگی با بهبود خلق و خو در طولانی مدت احتمال خودکشی را کاهش می دهند.

افسردگی چیست؟

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که شامل احساس غم و اندوه مداوم و از بین رفتن علاقه می شود و با نوسانات خلقی که افراد مرتباً به عنوان بخشی از زندگی تجربه می کنند متفاوت است.

وقایع مهم زندگی، مانند سوگواری یا از دست دادن شغل، می تواند منجر به افسردگی منبع معتبر شود. با این حال، پزشکان تنها در صورت ادامه احساس غم و اندوه را بخشی از افسردگی می دانند.

افسردگی یک مشکل مداوم است، نه یک مشکل گذرا. این شامل اپیزودهایی است که طی آن علائم حداقل 2 هفته طول می کشد. افسردگی می تواند چندین هفته، ماه یا سال ادامه داشته باشد.

جامعه پزشکی به طور کامل دلایل افسردگی را درک نمی کند. دلایل زیادی وجود دارد و گاهی اوقات عوامل مختلفی برای ایجاد علائم ترکیب می شوند.

عواملی که احتمالاً نقش دارند عبارتند از:

  • ویژگی های ژنتیکی
  • تغییر در سطح انتقال دهنده عصبی مغز
  • فاکتورهای محیطی
  • عوامل روانی و اجتماعی
  • شرایط اضافی مانند اختلال دو قطبی
  • طراحی شده توسط پروژه Rubicon
  • رفتار

روان درمانی ممکن است به فرد کمک کند علائم افسردگی خود را مدیریت کند.

افسردگی قابل درمان است و مدیریت علائم معمولاً شامل سه مولفه خواهد بود:

حمایت: این می تواند از بحث در مورد راه حل های عملی و علل احتمالی تا آموزش اعضای خانواده باشد.

روان درمانی: برخی از گزینه ها شامل گفتگوی درمانی نیز می شود.

درمان دارویی: پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی تجویز کند.

داروهای ضد افسردگی می توانند به درمان افسردگی متوسط ​​تا شدید کمک کنند.

فرد فقط باید طبق تجویز پزشک از این داروها استفاده کند. برخی از داروها ممکن است مدتی طول بکشد و تأثیر خود را بگذارد. با قطع دارو ، فرد ممکن است مزایایی را که ممکن است به همراه داشته باشد تجربه نکند.

برخی از افراد پس از بهبود علائم ، مصرف دارو را متوقف می کنند، اما این می تواند منجر به عود شود.

هر گونه نگرانی در مورد داروهای ضد افسردگی را با پزشک مطرح کنید، از جمله قصد قطع مصرف دارو.

داروهای گیاهی برای درمان افسردگی شامل چه مواردی می شود؟

برخی از افراد برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​از داروهای طبیعی مانند داروهای گیاهی استفاده می کنند.

در ادامه برخی از محبوب ترین گیاهان برای درمان افسردگی را معرفی خواهیم کرد.

خار مریم: این برای افرادی که اختلال دو قطبی دارند یا ممکن است داشته باشند مناسب نیست.

جینسینگ: پزشکان طب سنتی ممکن است از این روش برای بهبود وضوح ذهنی و کاهش استرس استفاده کنند.

بابونه: این شامل فلاونوئیدها است که ممکن است اثر ضد افسردگی داشته باشد.

اسطوخودوس: این ممکن است به کاهش اضطراب و بی خوابی کمک کند.

قبل از استفاده از هر نوع داروی گیاهی یا مکمل برای درمان افسردگی صحبت با پزشک ضروری است. بعضی از گیاهان می توانند در عملکرد داروها تداخل ایجاد کنند یا در غیر این صورت علائم را بدتر نمایند.

استفاده از چه غذاهایی برای درمان افسردگی مناسب است؟

خوردن مقدار زیادی غذای شیرین یا فرآوری شده می تواند منجر به مشکلات مختلف جسمی شود. نتایج یک مطالعه معتبر در سال 2019 نشان می دهد که یک رژیم غذایی شامل بسیاری از این نوع مواد غذایی می تواند بر سلامت روان بزرگسالان تأثیر بگذارد.

این مطالعه همچنین نشان داد که خوردن بیشتر غذاهای زیر به کاهش علائم افسردگی کمک می کند:

  • میوه
  • سبزیجات
  • ماهی
  • روغن زیتون

افسردگی پس از زایمان چیست؟

افسردگی پس از زایمان، همانطور که از نام آن پیداست، در زنانی که زایمان می کنند، دیده خواهد شد.

افسردگی پس از زایمان، می تواند از افسردگی معمولی شدیدتر باشد.

این نوع افسردگی دلیل خاصی ندارد و می تواند برای ماهها یا سالها ادامه یابد. هر کسی که پس از زایمان افسردگی مداوم را تجربه می کند، باید به دنبال مراقبت های پزشکی بگردد.

تولد نوزاد می تواند احساسات قدرتمندی را از هیجان و شادی گرفته تا ترس و اضطراب تحریک کند. اما همچنین می تواند منجر به چیزی شود که ممکن است انتظار نداشته باشید، بله درست است، افسردگی.

بیشتر مادران جدید پس از زایمان، افسردگی را تجربه می کنند که معمولاً شامل تغییرات خلقی، طلسم گریه، اضطراب و مشکل خواب است. این پدیده به طور معمول در دو تا سه روز اول پس از زایمان شروع می شود و ممکن است تا دو هفته ادامه یابد.

اما برخی از مادران جدید نوع شدیدتر و طولانی مدت افسردگی را تجربه می کنند که به افسردگی پس از زایمان معروف است. به ندرت، یک اختلال شدید خلقی به نام روان پریشی پس از زایمان که درست پس از به دنیا آوردن یک بچه به وجود می آید.

افسردگی پس از زایمان یک نقص شخصیت یا ضعف نیست. گاهی اوقات به سادگی عارضه زایمان است. اگر افسردگی پس از زایمان دارید، درمان سریع به شما کمک می کند علائم خود را کنترل کنید و به شما کمک می کند تا با کودک خود ارتباط برقرار نمایید.

علائم افسردگی پس از زایمان

علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان متفاوت است و ممکن است از خفیف تا شدید باشد.

  • نوسانات خلقی
  • اضطراب
  • غمگینی
  • تحریک پذیری
  • احساس غرق شدن
  • گریان
  • کاهش تمرکز
  • مشکلات اشتها
  • مشکل خواب
  • خلق افسرده یا تغییرات شدید خلقی
  • گریه زیاد
  • مشکل در پیوند با کودک خود
  • انصراف از خانواده و دوستان
  • از دست دادن اشتها یا خوردن خیلی بیشتر از حد معمول
  • ناتوانی در خواب (بی خوابی) یا خواب زیاد
  • خستگی طاقت فرسا یا از دست دادن انرژی
  • کاهش علاقه و لذت به فعالیتهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید
  • تحریک پذیری و عصبانیت شدید
  • ترس از اینکه مادر خوبی نیستی
  • ناامیدی
  • احساس بی ارزشی، شرم، گناه یا عدم کفایت
  • کاهش توانایی تفکر واضح، تمرکز یا تصمیم گیری
  • بی قراری
  • اضطراب شدید و حملات وحشت
  • افکار آسیب رساندن به خود یا کودک
  • افکار مکرر مرگ یا خودکشی

افسردگی درمان نشده پس از زایمان ممکن است ماهها یا بیشتر ادامه داشته باشد.

روان پریشی پس از زایمان

با روان پریشی پس از زایمان  یک بیماری نادر که به طور معمول در هفته اول پس از زایمان ایجاد می شود  علائم و نشانه ها شدید است. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گیجی و گمراهی
  • افکار وسواسی درباره کودک خود
  • توهم و هذیان
  • اختلالات خواب
  • انرژی و تحریک بیش از حد
  • پارانویا
  • تلاش برای صدمه زدن به خود یا کودک شما

روان پریشی پس از زایمان ممکن است منجر به افکار یا رفتارهای تهدید کننده زندگی شود و نیاز به درمان فوری دارد.

افسردگی پس از زایمان در پدران

پدران جدید نیز می توانند افسردگی پس از زایمان را تجربه کنند. آنها ممکن است احساس غم یا خستگی کنند، بیش از حد احساس اضطراب کنند، یا تغییراتی در الگوی غذایی و خواب معمول خود داشته باشند، دقیقاً همان علائمی که مادران با افسردگی پس از زایمان تجربه می کنند.

پدرانی که جوان هستند، سابقه افسردگی دارند، مشکلات مربوط به رابطه را تجربه می کنند یا از نظر اقتصادی با مشکل روبرو هستند بیشتر در معرض خطر افسردگی پس از زایمان قرار خواهند گرفت. افسردگی پس از زایمان در پدران – که گاهی اوقات افسردگی پس از زایمان پدرانه نامیده می شود – همان تأثیر منفی افسردگی پس از زایمان در مادران را می تواند در روابط شریک زندگی و رشد کودک داشته باشد.

اگر پدر جدیدی هستید و علائم افسردگی یا اضطراب را در دوران بارداری همسرتان یا در اولین سال پس از تولد فرزند خود تجربه می کنید، با متخصص بهداشت خود صحبت کنید. درمان های مشابه و حمایت های ارائه شده از مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان می تواند در درمان افسردگی پس از زایمان در پدران مفید باشد.

برای درمان افسردگی پس از زایمان چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم و نشانه های افسردگی دارای هر یک از این ویژگی ها است، مهم است که هرچه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • بعد از دو هفته علائم شما خفیف می شود.
  • علائم شما بدتر می شوند.
  • مراقبت از کودک را برای شما سخت می شود.
  • انجام کارهای روزمره برای شما دشوار شده است.
  • افکار صدمه زدن به خود یا کودک را دارید.
  • افکار خودکشی

اگر در هر لحظه فکر آسیب رساندن به خود یا کودک خود را دارید، بلافاصله در مراقبت از کودک خود از شریک زندگی یا عزیزان خود کمک بگیرید.

علل افسردگی پس از زایمان چیست؟

افسردگی پس از زایمان هیچ دلیل خاصی ندارد ، اما ممکن است مسائل جسمی و عاطفی در این امر نقش داشته باشند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

تغییرات فیزیکی

 پس از زایمان، افت چشمگیر هورمون ها (استروژن و پروژسترون) در بدن ممکن است به افسردگی پس از زایمان کمک کند. سایر هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید نیز ممکن است به شدت افت کنند  که می تواند احساس خستگی، سستی و افسردگی را در شما ایجاد نماید.

مسائل احساسی. هنگامی که کم خواب و غرق در خواب هستید ممکن است در رسیدگی به مشکلات جزئی نیز مشکل داشته و یا ممکن است نگران توانایی خود در مراقبت از نوزاد باشید. ممکن است احساس جذابیت کمتری داشته، با احساس هویت خود دست و پنجه نرم کنید یا احساس کنید کنترل زندگی خود را از دست داده اید. هر یک از این مسائل می تواند به افسردگی پس از زایمان کمک کند.

عوامل خطر

هر مادر جدیدی می تواند افسردگی پس از زایمان را تجربه کند و می تواند پس از تولد هر کودک، نه فقط اولین کودک، ایجاد شود. در ادامه مواردی را که به عنوان عوامل خطرساز تلقی می گردد، بررسی خواهیم کرد.

  • سابقه افسردگی
  • اختلال دو قطبی
  • افسردگی قبل از زایمان
  • اختلالات خلقی
  • حوادث استرس زا در طول زندگی
  • مشکل در شیردهی
  • مشکل در روابط
  • مشکلات مالی
  • بارداری برنامه ریزی نشده

عوارض افسردگی پس از زایمان

اگر افسردگی پس از زایمان درمان نشود، می تواند در پیوند مادر و کودک اختلال ایجاد کند و همچنین مشکلات خانوادگی نیز ایجاد نماید.

برای مادران افسردگی پس از زایمان درمان نشده می تواند ماه ها یا بیشتر طول بکشد، گاهی اوقات به یک اختلال افسردگی مزمن تبدیل می شود. حتی در صورت درمان، افسردگی پس از زایمان خطر ابتلا به دوره های بعدی افسردگی اساسی در زن را افزایش می دهد.

برای پدران افسردگی پس از زایمان می تواند اثر موجی داشته باشد و باعث فشارهای عاطفی برای همه افراد نزدیک به یک نوزاد جدید شود. وقتی مادر افسرده می شود، احتمال ابتلا به افسردگی در پدر کودک نیز افزایش می یابد.

کودکان مادرانی که دچار افسردگی پس از زایمان شده اند بیشتر دچار مشکلات عاطفی و رفتاری مانند مشکلات خواب و غذا خوردن، گریه بیش از حد و تأخیر در رشد زبان می شوند.

پیشگیری از افسردگی پس از زایمان

اگر سابقه افسردگی دارید، به محض اطلاع از بارداری یا اینکه قصد بارداری دارید، به پزشک خود بگویید.

در دوران بارداری. پزشک می تواند علائم شما را کنترل کند. شما می توانید علائم افسردگی خفیف را با گروه های پشتیبانی، مشاوره یا سایر روش های درمانی کنترل کنید. پزشک ممکن است حتی در دوران بارداری داروهایی را برای شما تجویز کند.

بعد از تولد کودک. پزشک شما ممکن است معاینه زودرس پس از زایمان را برای یافتن علائم افسردگی توصیه کند. هرچه زودتر تشخیص داده شوید، زودتر می توانید درمان را شروع کنید. اگر سابقه افسردگی پس از زایمان دارید، ممکن است پزشک به محض تولد کودک، درمان آن را توصیه کند.

در درجه اول به شما توصیه می کنیم اگر سابقه افسردگی دارید، حتماً قبل از بارداری با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید.

در دوران بارداری، پزشک می تواند شما را از نظر علائم و نشانه های افسردگی از نزدیک تحت نظر داشته باشد. وی ممکن است در طول بارداری و پس از زایمان یک پرسشنامه غربالگری افسردگی برای شما داشته باشد. بعضی اوقات می توان افسردگی خفیف را با گروههای پشتیبانی، مشاوره یا سایر روشهای درمانی کنترل کرد. در موارد دیگر ، حتی در دوران بارداری نیز ممکن است داروهای ضد افسردگی توصیه شود.

پس از تولد کودک، ممکن است پزشک برای معاینه علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان، معاینه زودرس پس از زایمان را توصیه کند. هرچه زودتر تشخیص داده شود، درمان زودتر می تواند آغاز گردد. اگر سابقه افسردگی پس از زایمان دارید، ممکن است پزشک بلافاصله پس از زایمان درمان ضد افسردگی یا روان درمانی را توصیه کند.

انواع افسردگی پس از زایمان

سه اصطلاح برای توصیف تغییرات خلقی زنان پس از زایمان وجود دارد:

سندرو”کودک آبی” برای تقریباً 70٪ از زنان در روزهای بعد از زایمان اتفاق می افتد. ممکن است دچار تغییرات ناگهانی خلق و خوی شوید، مانند اینکه بسیار احساس خوشبختی کنید و سپس بسیار غمگین شوید. ممکن است شما بی دلیل گریه کنید و احساس بی حوصلگی، دمدمی مزاجی، بی قراری، اضطراب، تنهایی و ناراحتی کنید. این سندروم ممکن است فقط چند ساعت یا تا 1 تا 2 هفته پس از زایمان دوام داشته باشد. معمولاً نیازی به درمان از طرف مراقبت های بهداشتی ندارید. اغلب، پیوستن به یک گروه پشتیبانی از مادران جدید یا صحبت با مادران دیگر کمک می کند.

افسردگی پس از زایمان می تواند چند روز یا حتی چند ماه پس از زایمان اتفاق بیفتد. PPD می تواند پس از تولد هر کودک رخ دهد، نه فقط بچه اول. شما می توانید احساساتی شبیه به کودک آبی داشته باشید. غم، ناامیدی، اضطراب، عصبانیت- اما آنها را بسیار شدیدتر احساس می کنید. PPD معمولاً شما را از انجام کارهایی که باید هر روز انجام دهید باز می دارد. هنگامی که توانایی عملکرد شما تحت تأثیر قرار می گیرد، باید به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مانند OB / GYN یا پزشک مراقبت های اولیه مراجعه کنید. این پزشک می تواند علائم افسردگی شما را غربال کند و یک برنامه درمانی ارائه دهد. اگر برای PPD درمان نشدید، علائم می توانند بدتر شوند. در حالی که PPD یک بیماری جدی است، اما با دارو و مشاوره قابل درمان است.

روان پریشی پس از زایمان یک بیماری روانی بسیار جدی است که می تواند مادران تازه متولد شده را درگیر کند. این بیماری می تواند به سرعت اتفاق بیفتد، اغلب در 3 ماه اول پس از زایمان. زنان می توانند ارتباط خود را با واقعیت از دست دهند، دچار توهم شنوایی (شنیدن چیزهایی که در واقع اتفاق نمی افتند، مانند شخصی که صحبت می کند) و توهم (به شدت باور داشتن چیزهایی که کاملاً غیر منطقی هستند). توهمات بینایی (دیدن چیزهایی که در آنجا نیستند) کمتر دیده می شوند. از دیگر  علائم می توان به بی خوابی (عدم توانایی خواب)، احساس تحریک و عصبانیت، قدم زدن، بی قراری و احساسات و رفتارهای عجیب و غریب اشاره کرد. زنانی که روان پریشی پس از زایمان دارند بلافاصله به درمان نیاز دارند و تقریباً همیشه به دارو نیاز دارند. گاهی اوقات زنان به دلیل اینکه در معرض آسیب رساندن به خود یا شخص دیگری قرار دارند، به بیمارستان منتقل می شوند.

راه های درمان افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان بسته به نوع علائم و شدت آن متفاوت درمان می شود. گزینه های درمانی شامل داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی، روان درمانی و شرکت در یک گروه پشتیبانی برای حمایت عاطفی و آموزش است. برای موارد شدید، ممکن است یک داروی جدید به نام برکسانولون (زولرسو) تجویز شود.

در مورد روان پریشی پس از زایمان، معمولاً داروهایی که برای درمان روان پریشی استفاده می شوند، اضافه می شوند. پذیرش در بیمارستان نیز غالباً ضروری است.

اگر شیرده هستید، تصور نکنید که نمی توانید برای افسردگی، اضطراب یا حتی روان پریشی دارو مصرف کنید. با دکتر خود صحبت کنید تحت نظر پزشک، بسیاری از خانمها هنگام شیردهی از دارو استفاده می کنند. این تصمیمی است که باید بین شما و پزشک اتخاذ شود.

آیا افسردگی ژنتیکی است؟

فرد مبتلا به والدین یا خواهر و برادر مبتلا به افسردگی، دو تا سه برابر بیشتر از عموم مردم در معرض ابتلا به این بیماری است.

با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی هیچ سابقه خانوادگی در مورد آن ندارند.

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که حساسیت به افسردگی ممکن است ناشی از تنوع ژنتیکی نباشد. محققان اذعان می کنند که گرچه افسردگی می تواند ارثی باشد، اما بسیاری از مسائل دیگر نیز در پیشرفت آن تأثیر دارند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی انواع مختلف افسردگی و راه های درمان افسردگی بپردازیم. از آنجایی که راه های درمان افسردگی برای هر می تواند متمایز باشد، لازم بود در رابطه با ویژگی ها و علائم هر یک از انواع افسردگی نیز صحبت کنیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص انواعافسردگی و راه های درمان افسردگی داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بهترین راه از راه های درمان افسردگی چیست؟

بهترین راه از راه های درمان افسردگی، بستگی به نوع بیماری شما دارد.

آیا دکتر فکر در خصوص راه های درمان افسردگی، مشاوره ارائه می دهد؟

بله در خصوص اطلاع از راه های درمان افسردگی، می توانید از دکتر فکر کمک بگیرید.

آیا افسردگی در خانواده هایی که سابقه آن را دارند، شدیدتر است؟

این موضوع کاملاً نسبی است و دربرخی موارد مثبت و در برخی منفی است.

در جلسات مشاوره افسردگی چه مواردی ارائه می شود؟

در جلسات، مشاوره افسردگی در مورد انواع راه های درمان افسردگی، علائم و نشانه ها صحبت می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

اختلال انطباقی

اختلال انطباقی چیست؟ + علائم، نحوه تشخیص و درمان آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور