ترس کودکان از تاریکی
ترس کودکان از تاریکی

ترس کودکان از تاریکی

ترس کودکان از تاریکی چیز چندان عجیب و غربی نیست و شاید همه ما در سنین کودکی چنین ترسی را تجربه کرده باشیم. اما این موضوع زمانی نگران کننده می شود که به یک وحشت و ترس مزمن تبدیل گردد، بطوری که مانع همیشگی حضور کودک در محیط های تاریک باشد. در چنین صورتی، این احساس حتی می تواند به آینده و دوران بزرگسالی بسط داده شود و مشکلات متعدبی را به وجود آورد. به همین دلیل لازم است برای این منظور، حتما مناسبترین راه های درمان ترس کودکان از تاریکی اتخاذ شود.

در این مقاله خواهیم دید که نشانه های ترس کودکان از تاریکی کدام است و چگونه می توان این مشکل را مرتفع نمود. همچنین، اگر علاوه بر این موضوع، در مورد هر کدام از جنبه های تربیتی فرزندنتان با سوال یا مشکلی مواجه شدید، می توانید با کارشناسان و مشاوره حوزه کودک دکتر فکر تماس حاصل نمائید.

بررسی دلایل ترس کودکان از تاریکی

بررسی دلایل ترس کودکان از تاریکی

ترس از تاریکی شکایتی بسیار رایج در بین کودکان خردسال است. گاهی نیز این ترس آنقدر شدید می شود که به یکی از انواع فوبیا یعنی نیکتوفوبیا تبدیل می گردد. کمک به کودک برای غلبه بر این احساس به او اطمینان را خواهد داد که در آینده می تواند با ترس های دیگری هم روبرو شده و بر آن ها غلبه کند.

در مورد دلایل ترس کودکان از تاریکی باید گفت در حالی که بعضی از آن ها بدون دلیل دچار چنین احساسی می شوند، برخی دیگر به علت یک اتفاق خاص، مانند شنیدن یک داستان ترسناک در شب، تماشای یک چیز وحشت ناک در تلویزیون، گذراندن یک تجربه تلخ یا ترساندن ناگهانی کودکان در هنگام تاریکی نمی توانند هرگز به تنهایی یا حتی با وجود بزرگترها در جاهای تاریک حضور یابند.

حقیقت این است که نمی توان دلایل این امر را به صورت کلی در انی مقاله عنوان کرد و بهتر است که اگر خانواده ها نشانه های ترس کودکان از تاریکی را در فرزند خود مشاهده نمودند، با مشاوره فوبیا ما در ارتباط باشند تا این کارشناسان ضمن ریشه یابی، به شما روش های درمانی مناسب را پیشنهاد دهند.

با این حال، یک سری مراحل و معیارها از دیدگاه روانشناسان وجود دارد که می تواند به شما در درمان این مسئله کمک کند که ما در ادامه به آن ها اشاره نموده ایم.

درمان ترس کودکان از تاریکی

درمان ترس کودکان از تاریکی

در این قسمت قصد داریم درمان هایی که برای ترس کودکان از تاریکی وجود دارد را بررسی نماییم. این راهکارها از نظر مشاوره کودک و نوجوان بسیار کارساز می باشند.

درمان از طریق مواجهه

این روش درمانی ترس کودکان از تاریکی به این صورت است که او بتدریج در معرض ترس قرار می گیرد تا این شرایط به مرور برای وی عادی شده و متوجه شود که دلیل برای ترس و نگرانی بیش از حد وجود ندارد.

دو روش برای در معرض ترس قرار گرافتن وجود دارد، از جمله تجسم ترس و تجربه ترس در زندگی واقعی. بسیاری از برنامه های درمانی این دو روش را با هم مخلوط می کنند.

درمان شناختی برای غلبه ترس کودک از تاریکی

این روش برای بدین جهت برای درمان ترس کودکان از تاریکی مفید است که به آن ها کمک می کند تا احساس علل اضطراب خود را شناسایی کرده و افکار مثبت یا واقع بینانه تری را جایگزین آنها نماید.

همچنین، ممکن است اطلاعاتی به کودک ارائه شود تا نشان دهد که تاریکی لزوماً به عواقب منفی منجر نمی شود. این نوع درمان معمولاً به تنهایی برای درمان فوبیا استفاده نمی شود.

درمان از طریق تکنیک های آرامش بخش

تکنیک های آرامش بخش، شامل مواردی مانند تنفس عمیق و ورزش است. البته این مورد ممکن است برای درمان ترس کودکان از تاریکی به دلیل سن کم آن ها کمتر به کار گرفته شود، اما اگر مشاوره کودک آن را موثر ببیند، می تواند کاهش استرس در کودکان و کنترل علائم جسمی مربوط به هراس کمک کند.

دارو درمانی

دارو همیشه برای افراد مبتلا به فوبیای خاص یک درمان مناسب نیست. برخلاف داروها برای سایر اختلالات اضطرابی، تحقیقات کمی تاثیرات مثبت دارو درمانی برای درمان ترس های کودکان را تائید کرده است. چرا که عوارض زیادی را به خود به همراه دارند.

نکاتی که در حین درمان ترس کودکان از تاریکی باید بدانید؟

نکاتی که در حین درمان ترس کودکان از تاریکی باید بدانید؟

در این قسمت قصد داریم نکاتی را که به شما در مراحل درمانی ترس کودکان از تاریکی کمک نماید، بررسی کنیم.

به حرف فرزند خود گوش فرا دهید

اولین قدم مهم در درمان ترس کودکان از تاریکی، گوش دادن فعالانه به آن ها است. اجازه ندهید در او احساس تحقیر شدن به وجود آید، حتی وقتی می خواهید راه حلی مفید را ارائه دهید. به راحتی می توانید بگویید: ” آنجا چیزی وجود ندارد، نگران نباش و به رختخواب برو “.

این جمله ممکن است باعث شود کودک شما احساس کند که او را درک نمی کنید و یا احساس همدردی با او ندارید. بهتر است از کودک بخواهید تا علت های ترسش را به شما بگوید. با او همدردی کنید و بگوئید که تاریکی می تواند ترسناک باشد. به کودک خود اجازه دهید در مورد تجربه صحبت کند و گوش دهد و آنچه را می شنود بازتاب دهد.

به عنوان مثال، با آرامش به صحبت های کودک خود گوش داده و یک سری جملات مفید به او بگویید. به طور مثال، وقتی چیزی را در اتاق نمی بینی، چرا می ترسی؟

سعی نکنید ترس های کودک خود را به سادگی با نگاه کردن به زیر تخت، کمد و غیره توضیح دهید. این روش ها برای کاهش اضطراب در کودکان کاربردی نداشته و حتی ممکن است مشکل را بدتر کند. توجه داشته باشید که خوابیدن با چراغ روشن، یا خوابیدن با تلوزیون روشن، کمکی به فرزند شما نخواهد کرد و با این روش‌ها ترس او از بین نخواهد رفت. این همچنین به کودکان می آموزد که اجتناب راهی ارزشمند برای مقابله با ترس است، که چنین نیست.

برای کاهش ترس از تاریکی کودکتان داستان بخوانید

یک راه  آسان دیگر که می توانید آن را برای درمان ترس کودکان از تاریکی، امتحان کنید، شروع خواندن یک داستان یا تماشای یک فیلم در مورد ترس از تاریکی است. از آنجا که این یک مشکل معمول است، داستان های زیادی در مورد آن وجود دارد.

به عنوان مثال، یک قسمت خوب از “همسایه Daniel Tiger’s Neighborhood” در PBS وجود دارد که در آن از شخصیت داستان یاد می گیرد از تاریکی نترسد. این روش به فرزندنتان می فهماند که چیزهایی که فکر می کنید ترسناکند، ممکن است آنقدرها هم ترسناک نباشد.

آموزش مهارت های حل مسئله

مرحله بعدی فرصتی عالی برای آموزش مهارت های حل مسئله و راههای کنار آمدن با ترس به کودک است. یک نقطه شروع خوب این است که از کودک خود بپرسید چه چیزی ممکن است به او کمک کند تا از تاریکی ترس کمتری داشته باشد.

یک چراغ شب کوچک (نه خیلی روشن)، داشتن یک حیوان، یک روال آرامش بخش قبل از خواب یا شیئی که به آنها قدرت می بخشد (به عنوان مثال، بعضی از بچه ها یک عصای جادویی دوست دارند)، همه اینها مثالهای مفیدی به نظر می رسند. ممکن است از پاسخ های خلاقانه فرزندتان تعجب کنید! او را به خاطر ایده های خوبش تحسین نمایید. هرگز تاثیر تشویق بر کودکان را دست کم نگیرید.

همچنین، یادتان باشد که او تخیل و خلاقیت فوق العاده ایی دارد که به او کمک می کند بازی کند، نقاشی بکشد و داستان تعریف کند. اگر می خواهد در این زمینه به فرزند خود بیشتر کمک کنید، پیشنهاد می کنیم که 10 روش جهت خلاقیت کودکان را مطالعه فرمائید.

کودک خود را ستایش کنید

کودکانتان را بخاطر تلاش را بخاطر فعالیت ها یا کارهای مفیدی که انجام می دهند، مورد تحسین قرار دهید، حتی اگر موردی کوچک و پیش پا افتاده باشد. به او بگویید که به خاطر مواجه شدن با ترس هایش به او افتخار می کنید. گاهی بی توجهی به این موضوع، از مهم ترین علل کمبود اعتماد بنفس در کودکان به شمار می آید.

همچنین، از خود به دلیل اینکه به کودک تان یاد داده اید تا وقتی که از چیزی می ترسد، احساس بدی نداشته باشد قدردانی کنید. شما با این روش ها به رشد عاطفی کودک کمک کرده مهارت های لازم برای مواجهه با مسائل ناخوشایند را فرا بگیرد. فرضیات خود را به چالش بکشد و راه حل هایی برای حل مشکل ارائه دهد. اگر کودک بتواند این کار را انجام دهد، او به خوبی توانایی اداره بسیاری از امور زندگی را خواهد داشت!

ترس کودکان را جدی بگیرید

گاهی اوقات کودکان از موقعیت ها یا اشیایی که بزرگسالان تهدیدآمیز نمی دانند، می ترسند. مسخره کردن کودک یا مجبور کردن او برای مقابله با ترس فقط باعث عدم اعتماد بنفس اوضاع را بدتر می کند. با جدی گرفتن ترس کودک و تشویق او به صحبت در مورد احساسات خود می توانید به او کمک کنید.

والدین به فرزندان خود باید بیاموزند که نسبت به خطرات خاص مانند آتش سوزی یا عبور از جاده نگران و محتاط باشند. داشتن اضطراب در چنین مواردی نه تنها مضر نیست، بلکه مفید هم می باشد، زیرا به محافظت از کودک در برابر آسیب کمک می کند. با این حال، کودکان می توانند از موقعیت ها یا اشیایی که بزرگسالان آنها را تهدیدآمیز می دانند، نمی ترسند.

به مرور زمان و در طول رشد، منابع ترس تغییر می کند. به عنوان نمونه، ترس از تاریکی یا هیولاهای زیر تخت ممکن است جای خود را به ترس از سرقت یا انواع خشونت بدهد.

با جدی گرفتن احساسات، ترغیب به گفتگو در مورد اضطراب، بازگویی واقعیت ها و فرصت دادن به کودک برای مقابله با ترس به فرزندتان کمک کنید تا ترس پنهان شده را بروز داده و با آن کنار بیایند.

دلایل ترس کودکان از تاریکی

دلایل ترس کودکان از تاریکی

ترس بعضی از کودکان بیشتر از بقیه است. بسیاری از کودکان از تاریکی می ترسند. زیرا احساس مس کنند که در چنین محیط هایی، چیزهایی وجود دارد که از کنترل آن ها خارج شود. تخیلات فعال آنها و ناتوانی در تشخیص بین واقعیت و خیال، به این معنی است که آنها ممکن است باور کنند که هیولاها زیر تخت یا کمد لباس منتظرند تا با خاموش شدن چراغ، ظاهر شوند.

در ابتدا این ترس ممکن است موقتی باشد؛ اما با ادامه پیدا کرده حتی فرایند خواب کودک را مختل خواهد کرد.

عواملی که می تواند جزء دلایل ترس کودکان از تاریکی به حساب بیاید، شامل موارد زیر می شود.

حساسیت ژنتیکی : بعضی از کودکان به طور کلی از نظر خلقی حساس بوده و احساسات بیشتری دارند.

حداقل یک والد مضطرب : کودکان با مشاهده والدین خود یاد می گیرند که چگونه رفتار کنند.

والدین بیش از حد محافظ : کودکانی که بیش از حد کنترل می شوند، احساس ترس بیشتری دارند

کودک وابسته : به دلیلی وابستگی عاطفی شدید احتمالاً احساس ناتوانی می کند و این می تواند منجر به اضطراب عمومی و ترس شود.

وقایع استرس زا : مانند جدایی و دعوای والدین، ​​آسیب دیدگی یا ماندن در بیمارستان نیز می تواند از دلایل ترس کودکان از تاریکی باشد.

ترس مشترک برای نوزادان

کودک پس از رسیدن به شش یا هفت ماهگی، وابستگی شدیدی به والدین یا مراقبان خود پیدا می کنند. جدا شدن از “افراد خاص”، حتی برای مدت زمان کوتاه، می تواند باعث اضطراب قابل توجه و گریه فراوان شود. البته نوزادان با گذشت زمان از این مرحله خارج می شوند.

پیشنهاداتی برای کمک به کودک در کنار آمدن با اضطراب جدایی و ترس از غریبه ها عبارتند از:

اگر کودک هنگام ترک شما ناراحت می شود، در صورت امکان او را از یک اتاق به اتاق دیگر با خود ببرید یا وقتی دور از دید هستید با او صحبت کنید.

هنگام خارج شدن از اتاق (یا بیرون رفتن)، کودک را مطلع کنید و هنگام بازگشت، آمدن خود را اعلام نمائید. این به آنها کمک می کند تا به شما اعتماد کنند.

به کودک خود اجازه دهید افراد جدید بیشتری را بشناسد.

اگر کودک شما مضطرب است، با عبارتی آرام و با صلابت به او آرامش دهید.

ترس های رایج برای کودکان در سنین دبستان

ترس های رایج برای کودکان در سنین دبستان

هنگامی که کودک بیشتر درباره جهان می آموزد، فهرست چیزهایی که از آنها می ترسند نیز افزایش پیدا خواهد کرد. برخی ترس ها واقعی و برخی دیگر خیالی هستند. ترس های رایج شامل ترس از تاریکی، سرقت، جنگ، مرگ عزیزان، جدایی یا طلاق والدین و موجودات ماورا طبیعی (مانند اشباح و هیولاها) است.

پیشنهادات برای کمک به کودک شما شامل موارد زیر است:

به کودک خود بگویید که ترس او را جدی می گیرید.

در مورد موضوعاتی مانند مرگ یا جنگ اطلاعات صحیحی به فرزند خود بدهید و به او بگویید که مایل هستید به هر سوالی را پاسخ دهید.

به کودک خود راه های غلبه بر ترس را آموزش دهید

به فرزندتان اجازه دهید برخی از کنترل ها را انجام دهد. به عنوان مثال، اگر آنها از متجاوزان می ترسند، بستن و قفل كردن پنجره اتاق خواب را به آن ها محول نمائید.

کارهای روزمره و تشریفات به کودک احساس ثبات و امنیت می دهد و ممکن است اضطراب عمومی را کاهش دهد.

چند نکته مهم در مورد رفع ترس کودکان از تاریکی

مانند سایر ترس ها، مهم است که ترس کودک از تاریکی را همدردی و درک کنید. احساسات کودک خود را مسخره یا رد نکنید، یا ناامید و عصبانی نشوید. اولین قدم برای کمک به فرزندتان برای غلبه بر ترس غیر منطقی اش، پذیرفتن احساسات آنها به عنوان یک واقعیت و پاسخگویی به او می باشد.

پیشنهادات عبارتند از:

از آنها بخواهید تا درباره ترسهایشان و اینکه دقیقاً چه چیزهایی باعث ترس آنها می شود با شما صحبت کنند.

به فرزندتان نشان دهید که ترس او را درک می کنید، اما لزوماً آنها با او شریک نشوید.

به آنها اطمینان دهید که در امان هستند. توضیح دهید هیچ چیزی تحت عنوان هیولا وجود دارد.

سعی نکنید با بازرسی در کمد یا زیر تخت به کودک خود اطمینان دهید؛ زیرا این امر ممکن است به کودک پیشنهاد دهد که فکر می کنید هیولاها می توانند آنجا باشند.

اگر کودک شما به دلیل احتمال وجود مزاحمان از تاریکی می ترسد، ممکن است به شما کمک کند اقدامات امنیتی اطراف خانه مانند قفل ها را نشان دهید.

از فرزندتان درمورد اینکه چه چیزی احساس امنیت بیشتری در او ایجاد می کند نظرخواهی کنید یا خودتان پیشنهاد دهید.

دریابید که ترس آنها از تاریکی ناشی از نگرانی های دیگر است. به عنوان مثال، برخی از کودکان ممکن است از جدایی یا مرگ والدین خود هراس داشته باشند و این اضطراب هنگامی که در تاریکی تنها هستند، بدتر می شود. در مورد چنین مسائلی صادقانه با کودک خود صحبت کنید.

پیشنهادات کلی دیگر برای درمان ترس از تاریکی

روش های عملی دیگر برای مقابله با ترس کودکان از تاریکی عبارتند از:

برای خواب یک برنامه مشخص تنظیم کنید، زیرا منجر به آرامش بیشتر او خواهد شد. روال پیش بینی شده برای خواب می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

یک چراغ شب در اتاق فرزند خود قرار دهید، یا اجازه دهید مقداری نور از راهرو یا سایر منابع مجاور به داخل اتاق او هدایت شود.

مطمئن شوید که عادات تماشای تلویزیون و کتاب خواندن آنها متناسب با سن شان است. اخبار، فیلم ها یا کتاب های ترسناک می توانند کودک را به راحتی بترسانند.

شب ها به اتاق آنها نگاه کنید و سعی کنید همه چیز را از دید آنها ببینید. آیا تصویری یا اسباب بازی وجود دارد که در نیمه نور ممکن است سایه ایجاد کند یا وحشتناک به نظر برسد؟

ورزش منظم به کاهش سطح استرس کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که کودک شما در طول روز فعالیت بدنی زیادی دارد.

در مورد ترس فرزندتان در مقابل او یا افراد دیگر چیزی نگویید.

ترس آنها را مسخره نکنید و آنها را کوچک نکنید.

کتابهای زیادی در زمینه کنترل ترس در دوران کودکی وجود دارد که هم برای والدین و هم برای کودک بسیار مفید می باشند.

رفتار مثبت را تقویت کنید. به فرزندتان اجازه دهید گام های کوچکی در جهت غلبه بر ترس خود بردارد و از هر موفقیتش تعریف نماید. هر زمان که کودک تان حتی یک قدم مثبت برداشت، به او پاداش دهید. کودکان نوپا به خوبی به سیستم های پاداش ساده مانند برچسب ها یا مهرهای موجود در نمودار دیواری پاسخ می دهند. این کارها برای جلوگیری از کمبود محبت در کودکان و همچنین تقویت عزت نفس آن ها نیز بسیار کارساز می باشند.

کمک حرفه ای برای ترس و اضطراب در کودکان

کمک حرفه ای برای ترس و اضطراب در کودکان

بعضی اوقات کودک چنان می ترسد که زندگی روزمره و حتی بازی های وی مختل خواهد شد. اگر فکر می کنید کودک شما ترس زیادی دارد، از یک متخصص کمک بگیرید.

علائم فوبیا تاریکی

علائم کلی نیکتوفوبیا می تواند با علائم سایر فوبیاها اعم از فوبیای پرواز، انتوموفوبیا، آگورا فوبیا، و … مشابه باشد. نکته منفی است در مورد این ترس ها آن است که ممکن است در فعالیت های روزمره و عملکرد در مدرسه یا کار آن ها تداخل ایجاد نماید.

ترس کودکان از تاریکی گاهی به حدی است که حتی از تصور کردن آن هم دچار اضطراب شدید می شوند. رایج ترین علائمی که در فوبیاهای این چنینی رخ می دهد، عبارتند از:

علائم جسمی شامل موارد زیر است:

  • مشکل تنفسی
  • ضربان قلب شدید
  • تنگی قفسه سینه یا درد
  • احساس لرزش، لرزیدن یا سوزن سوزن شدن
  • سرگیجه
  • ناراحتی معده
  • گرگرفتگی
  • تعریق زیاد

علائم احساسی عبارتند از:

  • احساس اضطراب یا وحشت طاقت فرسا
  • یک نیاز شدید برای فرار از وضعیت
  • جدا شدن از خود یا احساس “غیر واقعی”
  • از دست دادن کنترل یا احساس دیوانگی
  • احساس می کنید ممکن است بمیرید یا از هوش بروید
  • احساس ناتوانی نسبت به ترس شما
  • ترس طبیعی در مقابل هراس

10 عبارت آرامبخش برای کودکان برای کمک به حذف ترس از تاریکی

10 عبارت آرامبخش برای کودکان برای کمک به حذف ترس از تاریکی

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که ترس از تاریکی تنها مختص به کودکان نیست و حتی بسیاری از بزرگسالان نیز ممکن است از تاریکی ترس داشته باشند. در ادامه قصد داریم عبارت هایی را بررسی کنیم که به شما و کودکتان کمک می کند تا حال بهتری داشته باشد.

این تاریکی نیست که من را می ترساند، بلکه ناشناخته ایی است که در تاریکی کمین کرده است.

خوشبختانه، ما به عنوان بزرگسالان در رمزگشایی این ناشناخته مهارت داریم. این بدان معنی است که ما می توانیم خیال را از واقعیت تشخیص دهیم. ما می توانیم یک فیلم ترسناک تماشا کنیم و با اطمینان بدانیم که چیزی به اسم زامبی وجود ندارد.

با این حال، مغز یک کودک خردسال کاملاً رشد نکرده است و این مهارتی است که با گذشت زمان همراه است. در سالهای اولیه زندگی، مرز بین خیال و واقعیت مبهم است. بنابراین وقتی به آنها بگویید چیزی به نام هیولا در زیر تخت زندگی نمی کنند، آنها کاملاً شما را باور نخواهند کرد.

همه ما خاطراتی از فیلم های ترسناک داریم که هنوز برخی از صحنه های آن در اعماق ناخودآگاه مان نفوذ کرده است.

کتاب ها و فیلم های به ظاهر بی خطر می توانند منبع ترس باشند؛ زیرا آنها بیش از این خط مبهم شناور هستند: واقعیت در مقابل خیال چیست؟

کودکان هر چه بزرگتر می شوند، چیزهای ترسناک را مشاهده می کنند. آنها همچنین متوجه می شوند که جهان مکانی ترسناک است.

با این اوصاف در ادامه 10 عبارت موثر برای از بین بردن ترس در کودکان را بررسی خواهیم کرد.

تو شجاع هستی

تحقیقات نشان می دهد که تأییدهای مثبت، مغز ما را تحت تاثیر قرار می دهد. این بدان معناست که وقتی چیز مثبتی به خودمان می گوییم، شروع به باور کردن آن خواهیم کرد. وقتی صحبت از ترس می شود، باید فرزندان خود را دوباره برنامه ریزی کنید تا آن ها باور کنند که می توانند در مقابل ترس مقاومت نمایند.

من قول می دهم از تو محافظت کنم

به عنوان والدین، ​​ما یک لیستی از وظایف داریم. محافظت از کودکان جزء مهم ترین وظایف ما است. اگرچه ممکن است این وظیفه را مسلم بدانیم، اما نمی توانیم تصور کنیم که فرزندان ما می دانند این مسئله چقدر برای ما مهم است. بنابراین اغلب به آنها اطمینان دهید که وظیفه شماست که آنها را ایمن نگه دارید و کار خود را بسیار جدی می گیرید.

چگونه می توانم به تو کمک کنم که احساس امنیت کنی؟

گاهی با پرسیدن همین سوال ساده از کودک خود، می توانید ریشه های ترس را در او از بین ببرید. به طور مثال شاید برخی از ما این تجربه را داشته باشیم که به دلیل قفل نشدن درهای منزل توسط والدین، احساس ناامنی داشته ایم. قطعاً با پرسیدن از کودک تان، شما هم می توانید سرنخ هایی را در رابطه با این موضوع بدست آورید. پس توصیه ما به شما این است که تا می توانید احساس امنیت را در کودک تان بالا ببرید.

نفس عمیق بکش

یکی از راه های ساده دیگری که می توانید برای افزایش احساس امنیت به فرزند خود آموزش دهید، تنفس عمیق است. به او یاد دهید که در هنگام ترس، تنفس عمیق داشته باشد.

بیا با هم تحقیق کنیم

کودکان در سن های پایین تر، عمدتاً ترس از هیولاهای خیالی دارند. در این موارد، می توانید به کودک خود بگویید که بیا با هم تحقیق کنیم. به طور مثال، اگر از داخل کمد می ترسد، با هم کمد را بیرون ریخته و به او نشان دهید که هیچ چیزی در آن نیست.

این خیلی ترسناک به نظر می رسد، می توانی بیشتر به من بگویی؟

این مورد نیز شامل تایید احساسات کودکان می شود. با گفتن این عبارت به فرزند خود نشان می دهید که نسبت به ترس او دغدغه دارید و دوست دارید از احساسات او بیشتر بدانید. با این کار نه تنها وی را تایید خواهید کرد، حتی می توانید از افکار و دلایل ترس وی نیز پرده برداری کنید.

حق با توست، تاریکی کمی ترسناک است

اگرچه این ترسها واقعاً احمقانه به نظر می رسند، اما برای کودکان ما بسیار واقعی هستند. با گفتن این جمله که، حق با توست، تاریکی کمی ترسناک است، او دیگر احساس ناتوانی نخواهد کرد.

ارتباط بدنی می تواند کودک تان را آرام کرده و به آرامش او و حتی شما کمک کند. برای غلبه بر ترس از تنهایی کودک، سعی کنید آن را در آغوش بگیرید و خود و فرزندتان را آرام کنید.

من همه چیز را می شنوم

گاهی فرزندان از آمدن صداهای عجیب و غریب شکایت می کنند یا به عبارتی بهتر است بگوییم، از صداها می ترسند. در این حالت به عنوان یک مادر یا پدر به او بگویید که شما دارای قدرتی ویژه هستید و می توانید همه چیز را بشنوید. حتی زمانی که در خواب هستید.

به برنامه های فردا فکر کن

یکی از راه های ساده دیگری که می توانید از آن برای از بین بردن ترس فرزندتان استفاده کنید، این است که به او بگویید، به برنامه های فردا فکر کن. مثلا بگویید، اگر موقع خواب ترسیدی، به این فکر کن که فردا در کارگاه یا اردو چه اتفاقات خوشایندی را قرار است تجربه کنی. با این کار تمرکز وی از ترس روی به فعالیت های لذت بخش منتقل می شود.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب به بررسی دلایل ترس کودکان از تاریکی و عوامل آن پرداختیم. اینکه نشانه های ترس کودکان از تاریکی چیست و برای درمان ترسیدن کودک از تاریکی چه راه هایی وجود دارد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص، درمان ترسیدن کودک از تاریکی داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مهم ترین دلیل از دلایل ترس کودکان از تاریکی چیست؟

نمی توان مهم ترین دلیل را برای آن تعیین کرد، زیرا موارد مختلفی در آن تاثیر دارند.

آیا ژنتیک نیز از جمله دلایل ترس کودکان از تاریکی محسوب می شود؟

بله ژنتیک نیز می تواند تاثیر داشته باشد.

برای اطلاع از تمام دلایل ترس کودکان از تاریکی چه راهی وجود دارد؟

برای اطلاع از تمام دلایل ترس کودکان از تاریکی، می توانید با دکتر فک تماس بگیرید.

برای درمان ترس کودکان از تاریکی چه راهی وجود دارد؟

برای درمان ترس کودکان از تاریکی باید وضعیت فرزند شما به درستی بررسی شود.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

سنجش هورمون hCG

هورمون hCG چیست و چه زمانی ترشح می شود؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور