آیا ناس باعث لاغری می شود؟

آیا ناس باعث لاغری می شود؟

آیا ناس باعث لاغری می شود؟ سوالی که برخی از جوانان با اتکا به پاسخ های اشتباهی که از جانب افراد غیر متخصص دریافت می کنند نسبت به مصرف آن ترغیب شده و متاسفانه ناخواسته درگیر اعتیاد به ناس می شوند.

بله درست است که ناس باعث لاغری می شود ولی آیا لاغر شدن و کاهش وزن بدون عوارض برای سلامتی بدن یا اینکه لاغری کاذب و آسیب رسان به سیستم گوارش؟ به دلیل تصورات اشتباه و همچنین عدم آگاهی بخشی مناسب در این زمینه جوانانی که برای لاغری نسبت به مصرف ناس اقدام می کنند درگیر موضوع جدی اعتیاد می شوند.

به همین علت ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم آیا ناس باعث لاغری می شود؟ می پردازیم، همچنین عوارض مصرف این ماده را توضیح می دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا ناس باعث لاغری می شود؟ پاسخ فیزیولوژیک

پاسخ آیا ناس باعث لاغری می شود؟

در ابتدا قبل توضیح درمورد آیا ناس باعث لاغری می شود؟ بهتر است با ترکیب کلی ناس بیشتر آشنا شویم. ناس یک ماده مخدر گیاهی سبز رنگ است که از برگ تنباکو ساخته می‌شود. ناس طعم و بوی تندی دارد به همین دلیل از افزودنی های با طعم و بوی ملایم و خوش در تهیه آن استفاده می کنند که افراد به خصوص جوانان به مصرف ناس ترغیب شوند.

بنابراین چون از تنباکو تهیه می شود حاوی مقادیر زیادی از نیکوتین می باشد و مانند سایر مواد مخدر، اعتیاد آور است ولی نکته مهم و خطرناک ناس این است که در تهیه آن علاوه بر تنباکو از آهک هم استفاده می شود که عوارضی بیشتر از تنباکو به همراه دارد.

بهتر است بدانیم دلیلی که افراد را ترغیب به ادامه مصرف ناس می کند به وجود آمدن حس نشاط و انرژی گرفتن کاذب است که در واقع فرد را در مرحله اول از لحاظ روحی و روانی و در مرحله دوم از لحاظ جسمی( به دلیل وجود نیکوتین) به خود وابسته می کند. لازم به ذکر است طریقه مصرف ناس به صورت جویدنی یا مکیدنی است که افراد بعد از حس نشاطی که از جویدن ناس می گیرند آن را از دهان خود خارج می کنند.

همانطور که گفتیم ناس حاوی مقادیری از آهک می باشد، پس خطرات جدی و بیشتری نسبت به مصرف سیگار دارد، به دلیلی اینکه آهک از طریق دهان مستقیم وارد معده می شود و معده هم توانایی دفع و هضم آهک را ندارد مشکل گوارشی از همینجا آغاز می گردد. 

از طرفی کلیه که وظیفه دفع مواد را در بدن بر عهده دارد ولی برای دفع ماده ای مانند آهک توانایی کافی ندارد در دفع آن ناتوان شده و در نهایت دستگاه گوارش در بلند مدت دچار مشکل می شود که در مرحله اول از دست دادن اشتها، کاهش وزن اجباری و بدون خواست و اراده افراد و سپس ایجاد انواع سرطان های گوارشی و نارسایی های کلیوی از مشکلات جدی و عمده مصرف ناس به شمار می آیند.

برای اطلاع از اینکه آیا گل اعتیاد آور است؟ بر روی لینک کلیک کنید.

آیا ناس باعث لاغری می شود؟ عوارض آن را بشناسید

عوارض اتکا به آیا ناس باعث لاغری می شود؟

همانطور که گفتیم به دلیل وجود نیکوتین در ترکیب ناس، مصرف این ماده اعتیاد آور می باشد بنابراین همانند دیگر مواد اعتیاد آور دارای عوارض مختلفی است که شدت ناشنه ها و عوارض به میزان و مدت زمان مصرف ناس بستگی دارد. جواب سوال آیا ناس باعث لاغری می شود نیز وابسته به همین نکته است. با توجه به عوارض جدی و گاه جبران ناپذیر مصرف این ماده بهتر است در ادامه مطلب به بررسی برخی از عارضه های مصرف ناس بپردازیم:

  • به دلیل وجود پودر آهک در ترکیب ناس به تدریج با مصرف این ماده اعتیاد آور خوردگی شدید لثه ها و بافت دهان آغاز می گردد و همین مسئله باعث به وجود آمدن سرطان دهان و لثه در طولانی مدت می شود.
  • ناس موجب ترشح زیاد بزاق دهان می‌شود، به همین دلیل مصرف کننده مجبور است به طور مداوم آب دهان خود را تخلیه کند.
  • ماده مخدر ناس به دلیل ایجاد حس نشاط و انرژی کاذب موجب بالا رفتن توان کاری فرد می شود. این ماده  توهم زا نیست و فرد مصرف کننده هذیان گویی ندارد و در ابتدا فقط تحرک و سرخوشی را به همراه خواهد داشت ولی در مواردی هم ممکن است مصرف طولانی مدت آن ایجاد توهم کند.

  • همانطور که در پاسخ به سوال آیا ناس باعث لاغری می شود؟ ذکر شد، یکی از عوارض بسیار مهمی که این ماده مخدر بر دهان افراد بر جای می گذارد تاثیرات آن بر دندان ها می باشد. در واقع دندان های مصرف کنندگان ناس به رنگ نارنجی و یا قرمز در می آیند که به هیچ عنوان با مسواک زدن به حالت اولیه باز نخواهند گشت.

برای اطلاع از اثر مخدر گل روی مغز بر روی لینک کلیک کنید

اثر ناس بر اسپرم و بارداری

مشکل اسپرم با اتکا به آیا ناس باعث لاغری می شود؟

 بهتر است بدانیم ماده مخدر ناس را می توان از جمله مواد دخانی بدون دود دانست زیرا مصرف کنندگان آن را می جوند یا می مکند. در ادامه مطلب آیا ناس باعث لاغری می شود ذکر این نکته ضروری است که یکی از عوارض مصرف طولانی مدت آن برای آقایان، ناباروری و مشکلات مربوط به اسپرم می باشد.

 تحقیقات انجام شده در مورد مردانی که ناس مصرف می کنند نشان داده می دهند که  قدرت باروری آنها دچار تغییراتی می شود که در برخی از موارد در صورت استفاده طولانی مدت و مصرف زیاد، این مسئله موجب عقیم شدن فرد و یا ایجاد مشکلاتی جدی در زمینه قدرت باروری که نیاز به درمان های طولانی مدت دارند خواهد شد، مانند تاثیر بر غلظت اسپرم و سالم بودن این سلول های جنسی.

برای اطلاع از عوارض مصرف شیشه بر روی لینک کلیک کنید.

تاثیر ناس روی اسپرم

 در مورد توضیح تاثیر ناس بر اسپرم در ابتدا بهتر است بدانیم که اسپرم چگونه تولید می شود. اسپرم تحت یک فرآیند مغزی تولید خواهد شد، به این ترتیب که غده هیپوفیز(در مغز) با تاثیر بر ترشح گنادوتروپین بر بیضه ها اثر گذاشته و بیضه ها در ابتدا هورمون های جنسی مردانه مانند تستسترون را تولید و ترشح می کنند. هورمون های جنسی باعث ایجاد صفات ثانویه جنسی با شروع دوره بلوغ پسران می شوند، از جمله این صفات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رویش موی صورت
  • رویش موی زیر بغل و ناحیه تناسلی
  • افزایش تراکم موی بدن به ویژه قفسه سینه 
  • جوش صورت
  • بم شدن صدا
  • تولید مایع منی و اسپرم

سپس این هورمون های جنسی بر لوله های اسپرم ساز بیضه ها تاثیر گذاشته و تولید اسپرم آغاز می گردد. به این ترتیب مصرف طولانی مدت ناس با تاثیر بر این فرآیند مغزی و همچنین تاثیرات منفی بر لوله های اسپرم ساز بیضه ها تولید سلول های جنسی را مختل می کنند. همچنین بهتر است بدانیم مصرف ناس باعث کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ و حتی انجام پوزیشن های خطرات در رابطه جنسی به دلیل تاثرات روانی می شود.

مصرف هر یک از مواد تاثیرات مختلفی در بدن خواهد داشت. اگر بخواهیم به عوارض مختلف مواد مخدر اشاره نماییم باید دسته بندی های متفاوتی برای این مشکلات قائل باشیم. به عنوان مثال : عوارض جسمانی ، عوارض روان شناختی و همچنین عوارض خانوادگی و عوارض شغلی، اجتماعی و قانونی از جمله آن می باشد.

برای اطلاع از اثر تریاک بر مغز بر روی لینک کلیک کنید.

عوارض جسمانی مصرف ناس

عوارض جسمی آیا ناس باعث لاغری می شود؟

در ادامه مطلب آیا ناس باعث لاغری می شود بهتر است بدانیم تاثیر این ماده تنها مربوط به عوارض ناس بر اسپرم نخواهد بود و عوارض جسمانی مختلفی را برای بدن به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال به دلیل وجود نیکوتین در ترکیب ناس، مصرف این ماده اعتیاد آور سبب وابستگی جسمی به آن می شود.

یعنی در صورتی که فرد به موقع اقدام به مصرف مجدد این مانده نکند بدن درد، ضعف عضلانی، کوفتگی و ناتوانی در انجام امرور روزمره به سراغ او خواهند آمد. همچنی همانطور که گفتیم تاثیر بر سلامت دهان و دندان، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و کلیه ها و در نهایت ایجاد سرطان های گوارشی و دهان از جمله دیگر عوارض جسمانی مصرف ناس می باشند.

تا به اینجا شاید به نتیجه مناسبی برای این سوال که آیا ناس باعث لاغری می شود؟ دریافت نموده اید. گاهی مصرف مواد محرکی مانند ناس باعث انجام رفتارهای پرخطر جنسی و ابتلا به بیماری های مقاربتی خواهد شد و گاهی این مسئله موجب می شود که افراد دچار عفونت ناشی از اچ آی وی و سوزاک شوند.

برای اطلاع از آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی بر روی لیک کلیک کنید.

عوارض روان شناختی مصرف ناس

 مصرف مواد مخدر با توجه به تاثیرات روان شناختی که بر جای می گذارد، موجب ایجاد احساس ولع مصرف و ناتوانی جهت کنترل آن می شود. از جمله مشکلات به وجود آمده ناشی از این مشکل، می توان به ناتوانی در کنترل مصرف مواد، اجبار به مصرف و همچنین اختلالات در کارکردهای شناختی و تصمیم گیری خواهد بود.

یکی دیگر از تاثیراتی که مصرف مواد از نظر روانشناختی بر روی افراد می گذارد این است که موجب اختلال خواب، ایجاد افسردگی، مشکل در تصمیم گیری و همچنین اختلالات روانی خفیف و شدید اشاره نمود. در صورت استفاده طولانی مدت از ناس عوارضی همچون افسردگی بسیار عمومی و شایع می باشد.

در صورتی که افراد در معرض بیش از حد مصرف مواد محرک باشند، احتمال ابتلای خطر به جنون ناشی از مصرف مواد زیاد می باشد. گاهی مصرف ناس موجب می شود تا خطراتی همچون پرخاشگری و تهاجم را در پی داشته باشد.

برای اطلاع از تاثیر متادون در شیردهی بر روی لینک کلیک کنید.

عوارض خانوادگی مصرف ماده مخدر ناس

عوارض خانوادگی آیا ناس باعث لاغری می شود؟

حال که با برخی از عوارض این سوال که آیا ناس باعث لاغری می شود؟ آشنا شدید بهتر است بدانید یکی از تاثیرات بسیار مهمی که مصرف ناس بر افراد خواهد گذاشت این است که اولویت های اصلی زندگی افراد را جابه جا و دچار تغییر خواهد نمود. همین مسئله موجب می شود تا افراد خانواده را در درجه های اولویت پایین تر قرار دهند و اهمیت و ارزش کمتری برای خانواده خود قائل باشند که به موجب آن، خانواده ارزش واقعی خود را از دست خواهد داد.

یکی از دلایلی که روان شناسان و پزشکان در رابطه با کاهش عوارض اعتیاد برای افراد خواهد داشت این است که مصرف این مواد، تنها منجر به بروز مشکلاتی همچون مشکلات اقتصادی و مشکلات اجتماعی، کاهش درآمد خانواده، افزایش هزینه ها، نابسامانی و ازهم پاشیدگی خانواده، طلاق، خشونت خانگی (خشونت نسبت به همسر و آزار کودکان) و همچنین محدود شدن معاشرت و مشکلاتی در تربیت کودکان می گردد.

برای اطلاع از اینکه نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟ بر روی لینک کلیک کنید.

عوارض شغلی، اجتماعی و قانونی

مشکلات اعتیاد تنها گریبان گیر یک فرد و یا یک خانواده نخواهد بود. مشکلاتی که در پی این مشکلات به وجود می آید موجب می شود تا عملکرد شغلی افراد دچار مشکل شود و همچنین این طرد شدن باعث می شود تا مشکلاتی همچون بی کاری، غیبت از کار، کاهش میزان کارآیی، اخراج از کار و بروز حوادث حین کار و رانندگی را در پی داشته باشد.

افزایش این مشکلات موجب می شود تا فقر، بیکاری و جرم و جنایت در جامعه همانند دزدی، فحشا و قتل از جمله و قتل از جمله عارضه های دیگر را در پی داشته باشد. تاثیر این مسائل بستگی به نوع مواد مصرفی و همچنین سن مصرف آن نیز بستگی خواهد داشت.

برای اطلاع از تاثیر مواد مخدر بر خانواده بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع آیا ناس باعث لاغری می شود؟ پرداختیم، ترکیب این ماده را بیان کرده و همچنین تعدادی از عوارض جدی و مهم آن برای مصرف کنندگان را بیان کردیم. با توجه به اهمیت این موضوع و عدم اتکا به باورهای اشتباه درمورد لاغر شدن با مصرف ناس، چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا ناس باعث لاغری می شود؟

بله، ولی نه لاغر شدن اصولی بلکه کاهش وزن ناشی از ایجاد مشکلات جدی گوارشی

آیا می توان مصرف ناس را ترک کرد؟

بله، با مراجعه به متخصص این امر و فراهم شدن شرایط درمان های جسمی و روحی

آیا ناس مخدر است؟

بله، ناسی ماده مخدری است که از ترکیب تنباکو با آهک تهیه می شود

آیا مصرف ناس باعث ایجاد ناباروری می گردد؟

بله، یکی از عوارض طولانی مدت مصرف این ماده ایجاد مشکلات باروری می باشد

4.3/5 - (12 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور