علائم کودک بیش فعال و نحوه برخورد با او
علائم کودک بیش فعال و نحوه برخورد با او

علائم کودک بیش فعال و نحوه برخورد با او

برچسب کودک بیش فعال به یک کودک عادی می تواند موجب ایجاد مشکلاتی برای او شود. اگر علائم کودک بیش فعال را بدانید، بهتر می توانید به او کمک کنید. درمان کودک بیش فعال حتما باید توسط روانشناس بالینی صورت گیرد. مطابق با تحقیقات انجام شده، فرق کودک باهوش با کودک بیش فعال بسیار زیاد است. علاوه بر مطالعه این مقاله، برای دریافت مشاوره در این زمینه، می توانید با مشاوران ما که شماره های آنان در جدول زیر موجود است، تماس حاصل نمایید.

کودک بیش فعال

بیش فعالی یکی از مشکلاتی است که در برخی از کودکان وجود دارد. دلایلی که موجب بروز این مشکل می شود، موضوعی است که ما قصد داریم در این مقاله بدان بپردازیم. اما جالب است بدانید که این بیش‌فعالی به غلط، توسط برخی از والدین و نسبت داده می‌شود بدین معنا که گاهی یک والد، بدون اینکه از علامت ها و علائم آن با خبر باشد به راحتی به فرزند خود یا دیگران این برچسب را بزند.

ADHD در واقع مخفف اختلال نقص توجه به زبان فارسی است که همان بیش فعالی می باشد. در واقع این اختلال برای توصیف کودکانی که با سه دسته از حیطه های اصلی درگیر می باشند به کار می رود. بدین معنا که این کودکان یا رفتار بیش از حد فعال را تجربه می کنند که ما به آن بیش فعالی می‌گوییم، یا رفتار تکانشی دارند و یا در توجه آنها نقص وجود دارد.

با توجه به اینکه اغلب کودک بیش فعال ، در مدرسه دچار آسیب ها و مشکلاتی می‌شوند و در سازگاری آنها مشکلاتی به وجود می آید، کودکان و خانواده های آنها اغلب به دنبال راه چاره‌ای برای حل این مشکلات خواهند بود و تلاش در بهبود عملکرد آنان می شود و به اشتباه ممکن است علت ترس از مدرسه چیست و چگونه می توان آن را در کودکان برطرف کرد؟ شناخته شود.

مشکلات مربوط به کودکان بیش فعال

مشکلات مربوط به کودکان بیش فعال
مشکلات مربوط به کودکان بیش فعال

همانطور که ذکر شد، انواع مختلفی از بیش فعالی را می‌توان عنوان نمود که کودکان دارای نقص توجه در واقع تنها می توانند برای مدت کوتاهی بر روی یک موضوع خاص تمرکز داشته باشند و تمرکز کردن بر روی یک مشکل یا مورد طولانی‌مدت برایشان دشوار است. به همین دلیل در مدرسه با مشکلاتی مواجه می شوند در واقع 90 درصد کودکان دارای این اختلال موفقیت های تحصیلی بسیار کمی دارند و ۲۰ درصد آنها مشکلات یادگیری خواهند داشت.

در رابطه با رفتارهای تکانشی نیز منظور این است که عمل کردن بدون در نظر گرفتن پیامدهای ناشی از آن برای این دسته از کودکان می‌باشد که به شیوه های مختلفی می تواند صورت پذیرد و توجه آنها ممکن است به چیزهای نامربوط به راحتی پخش شود و از آنجایی که برای آنها بسیار مشکل است که جلوی خود را در دادن واکنش های بلافاصله و فوری بگیرند، انجام دادن تکالیف وقت گیر برای آن ها بسیار دشوار خواهد بود.

در حقیقت لازم است که کودک بیش فعال قبل از اینکه با این مشکلات دست و پنجه نرم کنند و همچنین وارد مدرسه شوند، تمامی این موارد شناسایی شود تا از بروز اتفاقات بعدی جلوگیری به عمل آورند و کمک های لازم به این دسته از کودکان قبل از اینکه درگیر مسائل و مشکلات اجتماعی شوند با کمک مشاوره فرزندپروری اطلاعات لازم ارائه گردد.

علائم کودک بیش فعال

شناخت علائم کودک بیش فعال قطعاً باید توسط یک متخصص و روانشناس کودک و نوجوان صورت پذیرد، زیرا در غیر اینصورت نمی تواند موجب کمک به این دسته از کودکان شود و حتماً لازم است مشکلات بالینی آنها برطرف شود و در رابطه با انواع علائم نیز آنچه در ادامه خواهد آمد باید توسط یک متخصص و پس از مصاحبه بالینی و انجام پرسشنامه ها از اولیا مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

  • در رابطه با دنبال کردن آموزش هایی که به آنها ارائه می شود مشکل دارند و نمی توانند به راحتی آنها را پیگیری نمایند.
  •  در زمینه تمرکز کردن و توانایی حل مسائل درسی مشکلاتی دارند و نمی توانند تنها به یک مورد خاص تمرکز داشته باشند.
  • غالباً هنگامی که در حال صحبت کردن می باشند، نمی توانند به صحبت های دیگران گوش بدهند.
  •  دائماً حس بی قراری دارند و نمی توانند سر کلاس به راحتی در جای خود بنشیند.
  •  بی وقفه و بدون اینکه بر روی صحبت های دیگران تمرکز کنند، دائماً در حال صحبت کردن می باشند و توجه به دیگران را از دستمی دهند.
  •  در موقعیت هایی که قابل قبول نیست جست و خیز می کنند.
  •  بدون اینکه صبر کنند تا سوالی به طور کامل و کافی از آنها پرسیده شود، عموماًبه سرعت پاسخ می‌دهند و منتظر صحبت‌های دیگران نمی مانند.
  •  کودک بیش فعال در صبر کردن و مواردی که باید نوبت دیگران را رعایت نمایند دچار مشکل هستند.

لازم به ذکر است که برای تشخیص این اختلال لازم است در صورتی که برخی از مشکلاتی و یا علائمی که در این مقاله ذکر شد، در کودک شما مشاهده گردد با یک متخصص مشورت نمایید و این زمان بهتر است قبل از سن ۶ یا ۷ سالگی باشد. زیرا در این زمان این مشکل خود را بروز می دهد و یک مشاوره کودک و نوجوان بهتر می تواند به شما کمک کند.

درمان کودک بیش فعال

درمان کودک بیش فعال
درمان کودک بیش فعال

باز هم تاکید می‌کنیم که هرگونه درمان و اقدامی بهتر است توسط یک متخصص صورت پذیرد اما دارو درمانی یکی از روش هایی است که برای این دسته از کودکان ممکن است توسط یک روانپزشک توصیه شود که در این صورت بر روی بخشی از مغز آنها کار شده تا توانایی عکس العمل های کمتری را داشته باشند. اما با توجه به خطرات و عوارض این داروها مطابق با تحقیقات انجام شده این روش توصیه نمی گردد.

جالب است بدانید یکی از موارد بسیار مهمی که ما در درمان بیش فعالی بدان توصیه و توجه ویژه ای داریم، این است که والدین و همچنین معلمین و مدیران مدارس اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب نمایند تا بتوانند به دانش‌آموزان کمک بیشتری داشته باشند. زیرا گاهی بر اثر عدم اطلاعات کافی در رابطه با این نوع اختلال ممکن است کودک کاستی‌هایی دیگری را متحمل شوند.

روان درمانی یکی از راهکار هایی است که توسط مشاوره کودک برای درمان کودک بیش فعال مطرح می‌شود و در واقع متناسب با نوع مشکلات کودک ممکن است علاوه بر بیش فعالی لازم باشد تا در موارد دیگری نیز درمان صورت پذیرد. به عنوان مثال : برخی از مشکلات روانی موجب بروز بیش فعالی می‌شود و به همین دلیل است که ما توصیه می کنیم تمامی موارد مورد سنجش توسط یک مشاور و روانشناس بالینی صورت پذیرد.

فرق کودک باهوش با کودک بیش فعال

در رابطه با فرق کودک باهوش با کودک بیش فعال و همچنین هوش کودکان ، باید گفت بیش فعالی گاهاً مربوط به هوش کودکان نمی شود در برخی از موارد، به دلیل هوش بالا کودکان، ممکن است مطالب درسی را به سرعت یاد بگیرند و به همین دلیل می توانند پس از یادگیری مباحث، مجدداً در کلاس باقی بمانند و تمایل دارند که زودتر از محیط کلاس خارج شوند به همین دلیل گاهی این برچسب بیش‌فعالی به آنها زده خواهد شد

سنجش هوش کودکان از طریق آزمون های مختلفی می توانند صورت پذیرد گاهی ممکن است این هم زمانی برای کودکان وجود داشته باشد بدین معنا که شاید کودکی که دچار نقص توجه است  فرد باهوشی نیز باشد اما نمی توان همیشه این نظریه را داد که رابطه قطعی بین این دو وجود خواهد داشت حتی در برخی از موارد ممکن است مشکلات مغزی موجب این مسئله شده باشد

هر خوشگلی و افسردگی کودکان از دیگر عواملی است که با هم می تواند برچسب بیش فعالی را به کودکان بزند و اینگونه تصور شود که حتماً کودکان دچار نقص توجه می باشند و توانایی تمرکز کردن را نخواهند داشت توسعه مهم ما این است که در رابطه با بررسی عوامل و برچسب زدن به کودکان هیچ گاه عجله نکنید زیرا ممکن است تنها یک یا دو در مورد آن به کودک شما مربوط شود و نتواند به طور کلی به این نتیجه گیری رسید.

کمک به  والدین کودکان دارای فرزند بیش فعال در سن پیش دبستانی

کمک به  والدین کودکان دارای فرزند بیش فعال در سن پیش دبستانی
کمک به  والدین کودکان دارای فرزند بیش فعال در سن پیش دبستانی

چنانچه والدین از همان اوایل کودکی کمک ها لازم را دریافت نمایند، می توانند در آینده به فرزندشان برای پیشگیری از احتمالات و موارد دیگر کمک کنند و در غیر این صورت همین بیش فعالی می تواند موجب ایجاد معضلاتی برای این والدین، علاوه بر فرزندانشان شود. روش هایی که برای آموزش والدین و مراقبین دارای کودک بیش فعال در این زمینه صورت می‌پذیرد؛ شامل مراحل زیر می باشد که به شرح آن بدین صورت خواهد بود :

  1. شناسایی نمودن رویداد ها و یا شرایطی که موجب بروز مشکلاتی رفتاری و یا آغاز مشکلات ویژه در کودکان می شود و این رویداد ها را می توان به عنوان پیش آمد در نظر گرفت.
  2.  توضیح کامل و دقیق از رفتار واقعی کودک اینکه چه کاری انجام می دهد و چه کاری را به هیچ عنوان نباید انجام دهد و تلاش در شناخت کامل والدین در رابطه با فرزند بیش فعال خود و کسب اطلاعات لازم در این زمینه.
  3. قبل از اینکه سعی کنید تا با کودکان تان در این زمینه صحبت کنید، بهتر است ابتدا ارتباط چشمی خوبی را با او برقرار نمایید. در صورتی که او را در اتاق دیگری صدا بزنید و مورد ملاحظه قرار ندهید، نمی توانید به خوبی آنچه را که می خواهید کودکتان انجام دهد.
  4. دستوراتی که به کودکتان می دهید تا حد امکان ساده باشد. زیرا کودکان نمی توانند دستورات پیچیده شما را متوجه شوند. هر چیزی را در قالب بیش از یک جمله اگر به آنها بگویید فراموش خواهند کرد.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه علائم کودک بیش فعال و نحوه برخورد با او و همچنین درمان کودک بیش فعال و فرق کودک باهوش با کودک بیش فعال مطالب مفیدی را به شما ارائه نماییم. در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه می باشید و یا اینکه مایل به دریافت مشاوره برای شناخت علائم و همچنین درمان بیش فعالی با مشاوران ما که شماره های ان ها در جدول زیر موجود است تماس حاصل نمایید.

چگونه می توانم علائم کودک بیش فعال و نحوه برخورد با او را بشناسم؟

برای اطلاع از کلیه جزئیات و همچنین کسب اطلاعات کامل، این مقاله را مطالعه نمایید.

از چه سنی می توان علائم کودک بیش فعال را شناسایی نمود؟

از سن 3 تا 7 سالگی کودک بیش فعال را می توان شناسایی نمود. ولی شناخت دقیق آن، می توان با یک مشاور مشورت نمود.

درمان کودک بیش فعال چگونه صورت می پذیرد؟

در موارد حاد، با تجویز روانپزشک، دارو درمانی ممکن است به عنوان یکی از راه حل ها ارائه شود. اما به طور کلی روان درمانی پاسخ موثری برای این موضوع خواهد بود.

فرق کودک باهوش با کودک بیش فعال چیست؟

نمی توان رابطه مستقیم و یا عکسی در رابطه با هوش و بیش فعالی ارائه نمود. اما کودکان بیش فعال عموما نمی توانند بر روی یک موضوع متمرکز شوند.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور