ارتباط بین خشم و اعتیاد

خشم و اعتیاد چه ارتباطی باهم دارند و چگونه می توان آن را کنترل کرد؟

یکی از موضوعات مهم در رابطه با افرادی که اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارند رابطه میان خشم و اعتیاد است. متاسفانه چنین کسانی بیشتر از فردی که شرایط جسمی و روحی عادی دارد خشمگین شده و در عین حال توانایی کنترل آن را نیز ندارند. بهتر است بدانیم عوامل و دلایل مختلفی سبب بروز خشم در افراد معتاد می شوند که می توان با به کارگیری مهارت ها و روش های اصولی بروز خشم در چنین افرادی را کنترل کرد.

متاسفانه اعتیاد بر تمامی جوانب زندگی معتادان تاثیر گذار است و در تمامی موارد سبب ایجاد اختلافات جدی می شود. بنابراین بهتر است کسانی که دچار اعتیاد هستند با به کارگیری راهکارهای اصولی از شدت بروز خشم خود کاسته تا از این طریق شرایط زندگی را برای اطرافیان خود دشوارتر نکنند.

به همین علت ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم ارتباط خشم و اعتیاد می پردازیم، علل بروز بیش از حد خشم و راهکارهای کنترل آن را نیز بیان می کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

علل بروز خشم در افراد معتاد

علل بروز خشم در معتادان

قبل از اینکه علل بروز خشم را در کسانی که اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارند بیان کنیم بهتر است ارتباط میان خشم و اعتیاد را توضیح دهیم. طبق تحقیقات انجام شده و بررسی زندگی چنین افرادی مشخص گردیده که رابطه مستقیمی بین خشم و اعتیاد وجود دارد، چنین افرادی در اغلب مواقع توانایی کنترل خشم خود را ندارند، بنا به دلایل مختلف آستانه تحمل آنان کاهش یافته و با کوچک ترین عاملی خشمگین می شوند.

همانطور که می دانیم خشم یکی از احساسات ذاتی انسان است و در مواقعی که شرایط بر خلاف میل افراد باشد خشم با شدت متفاوت بروز می کند، حال نکته مهم این است که برخی می توانند به موقع و به درستی خشم را کنترل کرده و با به کارگیری روش های اصولی آرامش خود را تا حدی حفظ کنند.

برخی دیگر نیز در لحظه بدون فکر کردن به عواقب کار خود خشم را بروز می دهند، پرخاشگری می کنند و دیگران را آزرده خاطر خواهند کرد. بنابراین آنچه درمورد این احساس ذاتی اهمیت دارد به کارگیری راهکار در جهت برطرف کردن دلایل تشدید بروز خشم و یادگیری روش های اصولی برای کنترل آن می باشد.

بهتر است بدانیم اغلب افرادی که به اصطلاح معتاد هستند و هنوز هم به ارتباط با دیگران اهمیت می دهند بعد از بروز خشم و عصبانیت، پشیمان شده و از رفتار خود ناراحت می شوند. در نتیجه ممکن است به سرزنش کردن خودشان پرداخته و حال روحی نامساعدی به آنان دست دهد.

لازم به ذکر است دلایل و عوامل مختلفی سبب شدت یافتن خشم در معتادان می شوند که برای کنترل عصبانیت باید در ابتدا تا حد امکان دلایل برطرف گردند، به همین علت آشنایی با عوامل بروز خشم از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه مطلب به برخی از این عوامل اشاره می کنیم:

عدم مصرف به موقع مواد مخدر

لازم به ذکر است که اعتیاد سبب ایجاد وابستگی جسمی و روحی افراد خواهد شد، به تدریج با طولانی شدن مدت زمان و افزایش میزان مصرف وابستگی نیز شدت یافته و اگر مواد مخدر به موقع استفاده نشود این افراد دچار تغییرات منفی جسمی و در نهایت روحی می شوند.

در اغلب موارد استرس و اضطراب شده حال روحی معتادان را تحت تاثیر قرار داده و دردهای جسمی سبب تشدید شرایط نامساعد می شوند. تمامی این عوامل در کنار یکدیگر آستانه تحمل چنین افرادی را کاهش داده و بروز خشم شدت می یابد، به نحوی که اطرافیان تا حد امکان از آنان دور شده و تمایلی به ارتباط با چنین افرادی ندارند.

ایجاد مشکلات مالی

علل بروز ارتباط خشم و اعتیاد

در اغلب موارد افرادی که دچار اعتیاد هستند به تدریج با تغییر شرایط دچار مشکلات مالی می شوند، برای تامین مایحتاج زندگی و حتی تهیه مواد مخدر به بُن بست می رسند و در نتیجه حتی در مقابل صحبت های عادی دیگران نیز خشمگین خواهند شد. بنابراین ارتباط مستقیمی بین خشم و اعتیاد وجود داشته و سبب ایجاد اختلافات جدی در زندگی خواهد شد.

رفتار نامناسب اطرافیان

یکی دیگر از دلایل بروز خشم و شدت یافتن آن در معتادان می تواند مربوط به رفتار نامناسب اطرافیان باشد. در اغلب موارد با افزایش میزان مصرف و طولانی شدن دوره اعتیاد نحوه رفتار اعضای خانواده، دوستان و اطرافیان نیز با چنین افرادی تغییر می کند، با کنایه صحبت کردن آغاز می شود و رفتارهای اشتباه سبب بروز خشم و شدت یافتن آن در افراد معتاد خواهد شد.

بنابراین توصیه می کنیم به جای رفتار نامناسب با چنین کسانی به آنان کمک کنید تا نسبت به ترک اعتیاد اقدام کنند. به این منظور می توانید بدون از دست دادن وقت با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

از دست دادن جایگاه شغلی

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که با شروع اعتیاد و شدت یافتن میزان مصرف مواد مخدر، موقعیت شغلی آنان متزلزل شده و ممکن است شغل خود را از دست دهند. در نتیجه این افراد با مشکلات جدی مواجه خواهند شد که آستانه تحمل آنان را کاهش داده و در نتیجه توانای کنترل خشم خود را از دست می دهند.

ایجاد اختلاف در زندگی

بدون شک افرادی که اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارند در زندگی با همسر یا والدین خود دچار اختلافات جدی و مشکلات متعدد می شوند، میزان دعوا و بحث های طولانی افزایش می یابد و در نهایت خشم و عصبانیت بروز می کند. بهتر است بدانیم گاهی اوقات افرادی که اعتیاد دارند برای دور شدن از بحث و اتمام اختلاف و دعوا خشم خود را ابراز می کنند، توصیه می کنیم در چنین مواقعی اطرافیان به دعوا و بحث ادامه ندهند و به فکر پیدا کردن راه حل برای مشکلات باشند.

طَرد شدن توسط اعضای خانواده و دوستان

زمینه ایجاد ارتباط خشم و اعتیاد

بدون شک هیچ کسی تمایل ندارد با افراد معتاد معاشرت داشته باشد، به خصوص کسانی که نسبت به ترک اعتیاد اقدام نمی کنند و به زندگی خود و اعضای خانواده اهمیتی نمی دهند، در نتیجه معتادان به تدریج از جانب اعضای خانواده، دوستان و اطرافیان طَرد می شوند، ارتباط اجتماعی آنان محدود می شود و به دلیل فشارهای روحی و روانی که تنهایی به آنان وارد می کند کنترل خشم از دستشان خارج گشته و با ایجاد هرگونه تلنگر، عصبانیت خود را بروز می دهند. بنابراین چنین افرادی باید به ارتباط خشم و اعتیاد توجه نمایند و برای بهبود روابط اجتماعی و زندگی شخصی نسبت به ترک اعتیاد اقدام کنند.

خسته شدن از شرایط فعلی

بهتر است بدانیم اغلب افرادی که اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارند بعد از گذشت مدتی از شروع چنین وابستگی روحی و جسمی، ایجاد اختلافات و مشکلات خسته می شوند، دچار زود رنجی شده و خشم و عصبانیت آنان شدت می یابد. بهتر است بدانیم افرادی که به این مرحله می رسند نیازمند حمایت دیگران هستند تا بتوانند به کمک آنان از وابستگی که اعتیاد ایجاد کرده رها شوند.

بنابراین بهتر است بعد از ایجاد تلنگری که نتیجه تنهایی است و مشاهده پشیمانی و خستگی به آنان کمک کرده و راه را برای ترک اعتیاد هموار کنید، به این منظور می توانید بدون از دست دادن وقت با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

سپری کردن دوران ترک

بهتر است بدانیم به دلیل فشارهای جسمی و روحی که در دوران ترک به چنین کسانی وارد می شود ممکن است خشم آنان از کنترل خارج شده و این احساس را با شدت بیشتری بروز دهند، بنابراین یکی دیگر از دلایل خشم در معتادان می تواند فشارهای دوران ترک اعتیاد باشد. بهتر است بدانیم در تمامی مراکز ترک اعتیاد مشاورینی حضور دارند که با بیان راهکارهای اصولی، به این افراد کمک می کنند تا شرایط روحی مساعدی داشته و خشم خود را تحت کنترل قرار دهند.

مهارت کنترل خشم در افراد معتاد

مهارت کنترل خشم در معتادان

به دلیل اینکه معتادان نیز به حفظ ارتباط با دیگران نیاز دارند و نباید تنها گذاشته شوند بهتر است راهکارهایی در جهت کنترل خشم و کاهش ارتباط میان خشم و اعتیاد را یاد گرفته، تمرین کرده و به کار بگیرند. همچنین از این طریق می توانند از اطرافیان خود برای ترک اعتیاد کمک بگیرند و هر چه زودتر به زندگی عادی برگردند. از این رو در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین راهکارها و اصول کنترل خشم در افراد معتاد اشاره می کنیم:

دوری از افرادی که تنش ایجاد می کنند

متاسفانه کسانی هستند که با افراد معتادی که می شناسند به طور نامناسب برخورد می کنند، آنان را تحقیر کرده و در نهایت سبب بروز خشم در این افراد می شوند، توصیه می کنیم افرادی که اعتیاد دارند از چنین کسانی دوری کرده و در عین حال از رفتارهای آنان درس گرفته و نسبت به ترک اعتیاد اقدام نمایند.

نفس عمیق و نوشیدن آب

بدون شک همه افراد چه کسانی که اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارند و چه کسانی که با این مشکل مواجه نیستند، به هنگام خشمگین شدن می توانند با کشیدن چند نفس عمیق و نوشیدن یک لیوان آب به کنترل خشم خود کمک نمایند. بهتر است بدانیم همین چند لحظه صبوری قطعا سبب فروکش کردن شدت خشم شده و از ایجاد عواقب و پیامدهای منفی جلوگیری می کند.

خارج شدن از محل مورد نظر

همه ما در مواقعی که از موضوعی خاص ناراحت و در نهایت خشمگین می شویم اگر مسبب این موضوع در مقابل چشمان ما باشد خشم و عصبانیت نیز شدت خواهد یافت، مگر در مواردی که برای کنترل این احساس تمرین کرده باشیم.

بنابراین ترک چنین محلی و خارج شدن از آن سبب دور شدن از مسبب ایجاد خشم شده و به بهبود حال روحی کمک می کند. پس افرادی که اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارند نیز می توانند از این روش استفاده کنند و برای کمک به حفظ آرامش خود و عدم شکل گیری مشکلات جدی تر از محل مورد نظر خارج شوند.

ایجاد تلنگر و تفکر

توصیه می کنیم برای کاهش ارتباط مستقیم خشم و اعتیاد و جلوگیری از شدت یافتن مشکلات، معتادان به هنگام مواجه شدن با موضوعاتی که خشم آنان را برانگیخته می کنند به مدت چند لحظه کوتاه به عاقبت بروز خشم و عصبانیت فکر کرده و شرایط احتمالی که ایجاد می شود را تصور کنند. قطعا هیچ فردی تمایل ندارد خود را درگیر مشکلات کند، بنابراین از این طریق می توان خشم را کنترل کرد.

مراجعه به مشاور

کنترل بروز خشم

توصیه می کنیم چنین افرادی برای کمک به خود و اعضای خانواده به مشاور مراجعه کرده، شرایط خود را توضیح دهند و با یادگیری راهکارهای متناسب با وضعیتی که دارند خشم و عصبانیت را کنترل نمایند. بدون شک افرادی که اعتیاد دارند ولی رفتار نامناسبی با دیگران نخواهند داشت کمتر طَرد شده و می توانند با کمک عزیزان خود نسبت به ترک اعتیاد اقدام نمایند.

ترک اعتیاد

اصلی ترین راه کنترل خشم، بازگشت به زندگی عادی و پیشرفت در زمینه های مختلف اقدام به ترک اعتیاد است. تا زمانی که چنین وابستگی جسمی و روحی وجود داشته باشد مشکلات افزایش می یابند، بنابراین اگر شما نیز از این مشکل رنج می برید و یا یکی از اطرافیان شما اعتیاد دارد بهتر است در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم ارتباط میان خشم و اعتیاد پرداختیم، تعدادی از علل شدت یافتن خشم در معتادان را بیان کردیم و همچنین راهکارهایی اصولی در جهت کنترل عصبانیت را نیز توضیح دادیم. با توجه به تاثیرات منفی که اعتیاد بر زندگی دارد اگر دچار این مشکل هستید بهتر است برای دریافت مشاوره تخصصی با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا خشم افراد معتاد می تواند ناشی از عدم مصرف مواد مخدر باشد؟

بله، یکی از دلایل اصلی بروز خشم در این افراد عدم مصرف به موقع مواد مخدر است.

آیا با مراجعه به مشاور می توان راه های کنترل خشم را یاد گرفت؟

بله، مراجعه به مشاور به تسریع روند کنترل خشم کمک می کند.

آیا بین خشم و اعتیاد رابطه ای مستقیم وجود دارد؟

بله، افرادی که اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارند بیشتر از قبل خشم خود را بروز می دهند.

آیا راهکارهای کنترل خشم برای معتادان نیز مناسب است؟

بله، اکثر اصول کنترل خشم به معتادان کمک می کنند مگر در مواردی که شرایط جسمی خوبی نداشته باشند، به همین علت می توانند به مشاور مراجعه نمایند.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور