ترس از شکست در رابطه چگونه است

ترس از شکست در رابطه و راه های غلبه بر آن

ترس از شکست می تواند در تمامی زمینه های زندگی هر فردی رخ دهد و او را از انجام کار مورد نظر منصرف کند، یکی از مهم ترین ترس های انسان که او را از برقراری روابط عاطفی و تشکیل زندگی مشترک دور می کند، ترسیدن از شکست در رابطه است. لازم به ذکر است چنین افرادی بنا به دلایل گوناگون که می توانند ریشه ای و مربوط به سالیان گذشته باشند از شکست در رابطه می ترسند.

در اکثر موارد افرادی که از شکست در رابطه می ترسند این مشکل را به طور مستقیم بیان نمی کنند و با بهانه جویی های مختلف و توضیح اینکه رابطه عاطفی پوچ است، ذهن انسان را بیهوده درگیر می کند، به نتیجه نمی رسد و… خود را از شروع روابط عاشقانه و عاطفی دور نگه می دارند.

ذکر این نکته ضروری است ترس هایی که بر انسان غلبه می کنند نیاز به درمان تخصصی دارند، در غیر این صورت امکان غلبه بر تمامی زمینه های زندگی و ایجاد عوارض منفی را خواهند داشت.

به همین علت ما در این مقاله به بررسی موضوع ترس از شکست در رابطه می پردازیم، تعدادی از علل ایجاد چنین ترسی و راه های کنترل آن را نیز توضیح می دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

ترس از شکست در رابطه

مفهوم ترس از شکست در رابطه

بهتر است قبل از بیان هر توضیح دیگری بدانیم که ترس یکی از انواع حس های ذاتی انسان می باشد، یعنی به طور ذاتی و بدون نیاز به یادگیری، تجربه و آموزش در وجود همه ما نهادینه شده است. ترس به طور کلی عاملی مشکل ساز برای انسان ها نیست زیرا در بسیاری از موارد اگر ترس درمورد موضوعی خاص وجود نداشته باشد دست به انجام کارهایی می زنیم که برای ما خطرناک بوده و با ایجاد آسیب های جدی و گاه جبران ناپذیر همراه است.

از این رو نباید تصور کنیم هر فردی که در مواجه شدن با موضوعات حساس، احتیاط می کند ترسو است، بلکه او به فکر حفظ جان و یا مال خود می باشد. اگر ترس از موضوعات مختلف در حد حفظ جان، مال، موقعیت و… باشد مشکلی ایجاد نمی کند ولی گاهی ترس، حالت افراطی پیدا کرده و فراتر از ایجاد احتیاط شدت می یابد.

در حوره علم روانشناسی به چنین مواردی ترس افراطی گفته می شود که دلایل منطقی و معقولی برای ایجاد و شدت یافتن آن ها وجود ندارد ولی در عین حال بر زندگی افراد تاثیر گذاشته و عوارض منفی به همراه دارند. ترس از شکست نیز یکی از انواع ترس های افراطی است که امکان ایجاد آن در تمامی زمینه ها وجود دارد، ولی موضوع مورد بحث ما در این مقاله ترس از شکست در رابطه عاطفی و عاشقانه می باشد.

متاسفانه برخی از افراد بنا به دلایلی که قابل درمان و کنترل هستند از شروع و شکل گیری رابطه عاشقانه می ترسند، خود را از کسب تجربه درمورد عشق محروم می کنند و تمایلی به تشکیل زندگی مشترک نیز ندارند. همانطور که گفتیم این نوع از ترس بدون دلیل ایجاد نمی شود و عوامل مختلفی در شکل گیری و شدت یافتن آن تاثیر گذار هستند.

بهتر است بدانیم تا زمانی که دلایل ایجاد چنین ترسی مشخص و برطرف نشوند ترس از شکست در رابطه نیز به طور کلی درمان نمی شود، از این رو بهتر است در ادامه مطلب به بررسی مهم ترین عوامل و دلایل ایجاد این نوع از ترس افراطی بپردازیم:

شکست عشقی

یکی از مهم ترین علل ایجاد ترس از شکست در رابطه مربوط به شکست در رابطه عاطفی قبلی می باشد. برخی از افرادی که شکست عشقی را تجربه کرده و متاسفانه نسبت به درمان آن اقدام نمی کنند، برای شروع رابطه عاشقانه جدید دچار ترس شده و با بهانه جویی های مختلف از اقدام به انجام چنین کاری خودداری می کنند.

توصیه می کنیم اگر بعد از به پایان رسیدن رابطه عاطفی دچار تغییرات جدی و ثابت در روحیه، سبک زندگی، ارتباط با دیگران و… شده اید در اسرع وقت به مشاور مراجعه کرده و از طولانی شدن بروز چنین شرایطی جلوگیری کنید. برای این کار می توانید بدون از دست دادن وقت با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

جدایی والدین

دلیل ترس از شکست در رابطه

برخی از افراد به دلیل تجربه تلخی که درمورد رابطه والدین خود دارند از شکست در رابطه می ترسند، این افراد به دنبال جدایی و طلاق پدر و مادر خود به طور جدی تحت تاثیر قرار گرفته و تصور می کنند اگر وارد رابطه عاشقانه و یا زندگی مشترک شوند دچار شکست شده و عواقب بدتری برای آنان به همراه خواهد داشت، در نتیجه از شروع یک رابطه خودداری می کنند.

همچنین بهتر است بدانیم برخی از این افراد اگر در رابطه باشند با دچار شدن به نشانه ها و درگیری های ذهنی از لذت بردن و رسیدن به آرامش محروم شده و ترس تمام جوانب رابطه را در برمی گیرد.

ترس از تنهایی

متاسفانه یکی از مشکلات ریشه ای که سبب می شود برخی افراد از شکست در رابطه بترسند و از این رو رابطه ای جدی را شروع نکرده و یا در رابطه شکل گرفته نشانه هایی عجیب را بروز دهند، ترس از تنهایی می باشد.

چنین افرادی به واسطه مشکلاتی که در زندگی داشته اند از تنها ماندن، از دست دادن شریک عاطفی و معشوق خود می ترسند. به دلیل اینکه شکست در رابطه عاطفی نیز باعث تنها ماندن می شود بنابراین ترس از تنهایی می تواند یکی از علل ترسیدن از شکست در رابطه باشد.

عدم اعتماد به نفس

عزت نفس یکی از عوامل پیشرفت در تمامی زمینه های زندگی می باشد، حال اگر فردی به اندازه کافی اعتماد به نفس نداشته باشد امکان شکست آن در بسیاری از جوانب زندگی به خصوص روابط عاطفی وجود دارد.

افرادی که دچار کمبود و یا عدم اعتماد به نفس هستند تصور می کنند شخصیت، تحصیلات، شغل، موقعیت خانواده و… آنان در حدی نیست که طرف مقابل ماندن در رابطه را ترجیح دهد، در نتیجه از شکست خوردن در رابطه می ترسند. همانطور که گفتیم این نوع از ترس می تواند بر شروع و شکل گیری یک رابطه و یا ادامه پیدا کردن آن تاثیر گذار باشد.

مقایسه شدن با دیگران

متاسفانه برخی از افراد که در رابطه عاشقانه هستند به طور مکرر فرد مقابل خود را با دیگران مقایسه می کنند و اعتماد به نفس او را از بین می برند. کسی که در مقابل چنین افرادی در رابطه می باشد به تدریج این تصور در ذهن او جای می گیرد که در حدی نیست که معشوق رابطه با او را ادامه دهد، در نتیجه دچار ترس از شکست در رابطه می شوند. موقعیت بدتر این است که اگر به فرد مورد نظر وابستگی داشته باشند وضعیت وخیم تر شده و عوارض بیشتری نمایان خواهند شد.

عدم دست یابی به خودباوری

علل ترس از شکست

بهتر است بدانیم خودباوری به معنای شناسایی و پذیرفتن توانایی ها و استعدادهای فردی می باشد، یعنی هر کسی باید نسبت به توانایی های خود به یقین رسیده و در مرحله اول خودش باور کند که توانایی انجام کارهایی خاص را دارد.

وقتی که فرد به خودباوری می رسد مقایسه شدن با دیگران، حرف های اطرافیان و تخریب شخصیت بر او تاثیر نداشته و به فکر پیشرفت در زندگی می باشد. حال اگر خودباوری وجود نداشته باشد چنین افرادی تصور می کنند در رابطه عاطفی خود بالاخره دچار شکست شده و معشوق ماندن در رابطه را به جدایی ترجیح نمی دهد.

تجربه شکست در زمینه های غیر عاطفی

بهتر است بدانیم برخی از افراد که در زمینه هایی به غیر از روابط عاطفی و عاشقانه خود دچار شکست می شوند تصور می کنند توانایی حفظ هیچ موقعیتی را نداشته و نمی توانند در زندگی پیشرفت کنند. در نتیجه ترس از شکست در رابطه بر آنان غلبه می کند و با بروز نشانه های مختلف ممکن است فرد مقابل را از ادامه دادن به رابطه عاطفی منصرف کنند.

عدم توانایی برقراری روابط اجتماعی مناسب

همانطور که می دانیم شروع، شکل گیری و همچنین ادامه یافتن یک رابطه در اغلب موارد وابسته به توانایی برقراری روابط اجتماعی می باشد. کسی که نمی تواند به خوبی با فرد مقابل خود ارتباط برقرار کند در ذهن خود تصور می کند معشوق او دلیلی برای ماندن در رابطه ندارد و در نهایت دچار ترس افراطی از شکست می شود.

ترس از تعهد در رابطه

ریشه ترس از شکست

یکی دیگر از دلایلی که سبب ترسیدن از شکست در رابطه می شود، ترس از تعهد می باشد. متاسفانه برخی از افراد بنا به دلایل گوناگون از اینکه نسبت به فرد مقابل خود متعهد شوند می ترسند. ممکن است از شکل گیری رابطه هراس داشته باشند ولی در عین حال تمایل به شروع یک رابطه عاطفی را نیز داشته باشند ولی چون می دانند در نهایت دچار شکست می شوند، رابطه ای را آغاز نخواهند کرد.

با توجه به توضیحات گفته شده بهتر است بدانیم این نوع از ترس با بروز نشانه هایی همراه است که اگر آشنایی با آن ها و آگاهی یابی در این زمینه بیشتر باشد، تشخیص و شناسایی چنین مشکلی سریع تر انجام شده و درمان تخصصی به موقع آغاز می شود، از این رو در ادامه مطلب به بررسی برخی از مهم ترین نشانه های ترس از شکست در رابطه می پردازیم:

  • دوری از شکل گیری روابط عاطفی جدید
  • تمایل به تنهایی و عدم ارتباط با دیگران
  • بهانه جویی غیر منطقی برای خودداری از شروع رابطه
  • پرداختن بیش از حد به شغل و یا تحصیل
  • صحبت درمورد بی فایده و پوچ بودن روابط عاطفی
  • بدبینی نسبت به تشکیل زندگی مشترک و ایجاد دغدغه های جدی
  • وابستگی بیش از حد به فرد مقابل در یک رابطه عاطفی
  • متوسل شدن به راه های مختلف برای حفظ رابطه شکل گرفته

راهکارهایی جهت غلبه بر ترس از شکست

در حوزه روانشناسی و مشاوره راهکارهای بسیار زیادی برای غلبه بر این مشکل وجود دارد ولی قطعا به نتیجه رسیدن در این زمینه نیازمند همکاری بیمار با مشاور و همچنین اعضای خانواده و دوستان او می باشد. بهتر است بدانیم تمرین و تکرار موارد و راه هایی که مشاور برای درمان این نوع از ترس بیان می کند ضروری بوده و بدون تمرین نمی توان بر این مشکل غلبه کرد. در ادامه مطلب به برخی از راهکارهای درمان ترس از شکست در رابطه اشاره می کنیم:

مراجعه به مشاور

درمان ترس از شکست در رابطه

اولین اقدامی که برای درمان این موضوع باید انجام شود مراجعه به مشاور است. تشکیل جلسات مشاوره ای به افراد کمک می کند تا دلایل ایجاد مشکل به صورت تخصصی و ریشه ای شناسایی شده، برطرف شوند و سپس نشانه های بروز یافته درمان گردند.

بهتر است بدانیم مراجعه به مشاور به شما کمک می کند تا با توجه به شخصیت و شرایطی که دارید راهکارهای مفید را به کار بگیرید، از این رو می توانید بدون از دست دادن وقت برای دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

درمان ترس های ریشه ای

اگر مشکل اصلی فرد و علت ترسیدن از شکست مربوط به ترس از تنهایی و یا ترس از تعهد در رابطه باشد، باید در قدم اول با کمک مشاور این نوع از دلایل زمینه ای برطرف شده و سپس با بهبود وضعیت بیمار، نسبت به درمان ترس از شکست اقدام شود.

تقویت اعتماد به نفس

غلبه بر ترس از شکست

همانطور که گفتیم اعتماد به نفس عاملی مهم برای پیشرفت در تمامی زمینه های زندگی است، بنابراین افرادی که دچار کمبود عزت نفس هستند باید برای بهبود شرایط زندگی خود باید نسبت به تقویت این مورد اقدام نمایند.

خودداری از بدبینی

اگر فردی به واسطه جدایی والدین، شکست عشقی در رابطه عاطفی قبلی، شکست در زمینه های دیگر زندگی و… از شکست در رابطه جدید می ترسد باید به این حد از درک برسد که تمام جوانب و رویدادهای زندگی منفی نیستند، بالاخره رابطه ای هم شکل می گیرد که برای فرد از همه نظر ایده آل بوده و به شکست و جدایی ختم نمی شود. بنابراین بهتر است بدبینی را کنار گذاشته و با دیدگاهی جدید به زندگی نگاه کنند.

مواجه شدن

یکی از راه های درمانی که مشاور برای درمان این نوع از ترس به بیمار توصیه می کند مواجه شدن می باشد، زیرا تا زمانی که فرد با ترس خود مواجه نشود نمی تواند آن را برطرف کند. اگر بیمار وارد رابطه عاطفی شود، اعتماد به نفس خود را تقویت کرده و نسبت به زندگی بدبین نباشد، متوجه خواهد شد که رابطه ای بدون دلیل واقعی به پایان نمی رسد.

بررسی دلایل شکست در رابطه قبلی

همانطور که گفتیم یکی از دلایل ایجاد ترس از شکست، پایان رابطه عاشقانه قبلی بر خلاف میل چنین افرادی می باشد. بهتر است بدانیم ممکن است دلیل پایان رابطه قبلی مربوط به این بیماران نباشد و فرد مقابل مقصر اتمام رابطه بوده، از این رو توصیه می شود چنین افرادی به طور واقع بینانه دلایل اتمام رابطه قبلی خود را بررسی کنند تا متوجه شوند مشکلی از جانب آنان دلیل به پایان رسیدن و شکست در رابطه نبوده است.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده توصیه می شود آگاهی خود را نسبت به نشانه های این نوع از ترس افزایش داده تا بتوانید در مواقع لزوم به هنگام مواجه شدن خود و یا یکی از اطرافیان با این مشکل، نسبت به درمان به موقع آن اقدام کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم ترس از شکست در رابطه پرداختیم، همچنین تعدادی از نشانه های بروز این نوع از ترس، دلایل شکل گیری آن و راه های غلبه بر این مشکل را نیز توضیح دادیم. با توجه به اهمیت دوری از تنهایی، شکل گیری روابط عاطفی جدی و تشکیل زندگی مشترک، می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا ترس از شکست در رابطه را می توان درمان کرد؟

بله، برای درمان این نوع از ترس بهتر است به مشاور مراجعه کرده و راه های درمان تخصصی را با توجه به شرایط خود به کار بگیرید.

آیا مشکلات مالی نیز می تواند دلیل ترس از شکست در رابطه باشد؟

بله، فردی که با مشکلات مالی جدی رو به رو است و از طرفی اعتماد به نفس خوبی نیز ندارد ممکن است دچار ترس از شکست در رابطه شده و از شکل گیری رابطه جدی خودداری کند.

آیا می توان از ایجاد و بروز ترس از شکست در رابطه پیش گیری کنیم؟

بله، با تقویت اعتماد به نفس، رسیدن به خودباوری، مواجه شدن با مشکلات و برطرف کردن آن ها و همچنین مراجعه به مشاور بعد از ایجاد شکست عشقی می توان تا حدود بسیار زیادی از شکل گیری ترس از رابطه جلوگیری به عمل آورد.

آیا جدایی و طلاق والدین بر فرزندان برای ایجاد ترس از شکست در رابطه تاثیر گذار است؟

بله، یکی از دلایل مهم و جدی برای شکل گیری چنین ترسی مربوط به طلاق والدین است. از این رو توصیه می شود افرادی که تصمیم به جدایی می گیرند همراه با فرزندان خود در جهت جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی به مشاور مراجعه نمایند.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

انواع روش های سخنرانی

انواع روش های سخنرانی با 10 نکته جذاب و مهم

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور