تاثیر دعوای والدین بر جوانان و کودکان

تاثیر دعوای والدین بر جوانان و کودکان + راه های پیشگیری از آن

با افزایش صعودی آمار اختلافات میان زوجین و گسترش تاثیر دعوای والدین بر جوانان و کودکان بهتر است بدانیم که در زندگی مشترک هر زن و شوهری بحث و دعوا رخ می دهد، گاهی این اتفاقات طولانی مدت شده و زوجین بر سر هر موضوع کوچک و بزرگی که اختلاف نظر داشته باشند با یکدیگر دعوا می کنند، گویی بحث کردن تبدیل به قسمت مهمی از زندگی آن ها شده است. برخی از زوجین هم گاهی اوقات بر سر موضوعات جدی با هم به اختلاف می رسند و به دعوا و بحث کردن می پردازند.

تا زمانی که زن و شوهر فرزندی ندارند چنین اتفاقاتی فقط بر زندگی خودشان تاثیر گذار است، گاه به جدایی می رسند، گاه با چنین دعواهایی زندگی می کنند و گاهی هم بالاخره به تفاهم خواهند رسید. ولی زمانی که فرزندان وارد زندگی آن ها می شوند شرایط تغییر می کند. فرزندان تحت تاثیر رفتار و اعمال والدین خود هستند، از کارهای آن ها می ترسند، شاد می شوند، تجربه کسب می کنند و الگو پذیری مثبت و منفی دارند. تفکر اینکه دعوای والدین به فرزندان ارتباطی ندارد کاملا اشتباه است زیرا همه آن ها در یک خانه زندگی می کنند و شاهد رفتار والدین هستند.

کودکی که دعوا و بحث والدین خود را می بیند ممکن است تا دوران جوانی هم شاهد چنین رفتارهایی باشد و به طور کلی زندگی اش تحت تاثیر سبک زندگی والدینش خواهد بود. بحث، درگیری، دعوا و فحاشی والدین در اختلافاتی که دارند به طور مستقیم بر روحیه و شخصیت کودکان و جوانان آن ها تاثیر می گذارد و آینده ای نامعلوم را برایشان رقم می زند. به دلیل اهمیت شرایط روحی کودکان و جوانان، در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر دعوای والدین بر جوانان و کودکان بپردازیم و راهکارهای مفیدی را برای پیشگیری از این اختلافات میان والدین بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

تاثیر دعوای والدین بر جوانان

تاثیر دعوای والدین بر جوانان

شاید برخی از افراد تصور کنند زمانی که فرزندان یک خانواده بزرگ می شوند و به سن جوانی می رسند دیگر اختلافات میان والدین تاثیری بر آن ها ندارد، جوانان به کار و زندگی خود مشغول هستند و به هر حال شرایط والدین خود را درک می کنند. این تصور کاملا اشتباه است، جوانی که از دوران کودکی شاهد درگیری میان والدین خود بوده است قطعا با بسیاری از بیماری های روحی بزرگ شده و در دوران جوانی هم از دعوای والدین خود رنج می برد.

شرایطی هم وجود دارد که افراد در سنین جوانی شاهد دعوای میان والدین هستند و با دیدن چنین اتفاقاتی ضربه روحی بدتری می خورند که چرا باید والدین آن ها در این سن باهم اختلاف داشته باشند و به جای اینکه به فکر آینده جوانان خود باشند در حال دعوا و درگیری هستند. بنابراین تاثیر دعوای والدین بر جوانان هم وجود دارد و موضوع قابل چشم پوشی نیست. به همین علت در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین تاثیرات دعوای والدین بر جوانان اشاره می کنیم:

غرق شدن در فضای مجازی

جوانان که دسترسی بیشتری به فضاهای مجازی دارند، با وجود اختلاف میان والدین خود و دوری از آن ها چاره ای جز صرف وقت بیشتر برای جستجو در فضاهای مجازی ندارند. این کار اغلب اوقات در ساعاتی از شب تا صبح انجام می شود که اکثر جوانان امکان بیرون ماندن از خانه را ندارند.

برخی از این افراد با درگیر شدن به فضای مجازی گاهی دچار اعتیاد در این زمینه می شوند و مشکلی به مشکلات آن ها افزوده خواهد شد. جستجوی بیش از حد و بی دلیل در فضاهای مجازی موجب آشنایی با سایت های قمار و شرط بندی، پورنوگرافی و… می شود.

تمایل به ارتباط های گاه و بی گاه با جنس مخالف

یکی از موارد تاثیر دعوای والدین بر جوانان این است که چون جوانان که امیدی به ارتباط صمیمانه با والدین خود ندارد برای برطرف کردن نیاز های عاطفی، صحبت کردن و اجتماعی شدن به آشنایی با جنس مخالف می پردازند. برخی از جوانان در این زمینه به فرد مقابل وابستگی ندارند و مکرر در حال تغییر روابط خود هستند.

برخی از افراد هم به دلیل خلاء های عاطفی و مشکلات روحی به معشوقه خود وابسته شده و جدایی از او برایشان غیر ممکن می شود. در این مواقع اگر فرد مقابل بنا به دلایلی به ادامه رابطه تمایلی نداشته باشد جوان ما با مشکلات روحی و عوارض شکست عشقی مواجه شده و گاه دست به خودکشی می زند.

برای اطلاع از راه های درمان شکست عشقی بر روی لینک کلیک کنید.

روی آوردن به اعتیاد

یکی از بدترین شکل های تاثیر دعوای والدین بر جوانان، روی آوردن آن ها به مصرف الکل، مواد مخدر و سیگار است. معمولا چنین افرادی برای رسیدن به آرامش و فراموش کردن اختلافات والدین خود برای چند ساعت به مصرف مواد مخدر روی می آورند ولی متاسفانه با طولانی شدن این کار دچار اعتیاد می شوند.

ارتباط با دوستان ناباب

تاثیر دعوای والدین بر جوانان و ارتباط با دوستان

همانطور که گفتیم جوانانی که در خانواده های خود به صورت مداوم شاهد دعوا، درگیری و بحث هستند دچار مشکلات روحی شده، تنها می شوند و برای بهتر شدن حال خود ممکن است با افرادی ناشایست و به اصطلاح ناباب وارد رابطه شوند. با این افراد مهمانی، سفر، تفریح و گردش بروند، خیابان گردی کنند و حتی به انجام کارهای هنجار شکن و خطرناک بپردازند. پس تاثیر دعوای والدین بر جوانان می تواند بسیار خطرناک بوده و عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد.

درگیری های فیزیکی

جوانان از والدین خود الگو برداری می کنند، از رفتار آن ها عصبانی می شوند و با کوچکترین رفتار، حرف و یا کاری خشم خود را با درگیری های فیزیکی بروز می دهند. چنین درگیری هایی می تواند با دوستان، همکاران، هم کلاسی ها، فامیل، غریبه و هر فرد دیگری رخ دهد.

پرخاشگری و رفتار نامناسب با والدین

قطعا جوانان مانند کودکان از صحبت کردن با والدین خود نمی ترسند بلکه با رسیدن به جایی در زندگی که امیدی به آینده ندارند و از شرایط فعلی خسته می باشند در ارتباط با والدین خود پرخاشگر شده، گاه بد رفتاری می کنند و در نهایت حد و مرز و احترام میان آن ها از بین می رود.

افسردگی

از دیگر موارد ناشی از تاثیر دعوای والدین بر جوانان که به واسطه مشکلات روحی پیاپی و ادامه دار به وجود می آید، افسردگی است. در این مواقع جوانان تمایلی به ارتباط با دیگران ندارند، از زندگی حقیقی دور می شوند، امید خود را از دست داده و گاهی برای تسکین دردهای روحی خود به صورت خودسرانه اقدام به مصرف داروهای ضد افسردگی می کنند.

فرار از خانه

یکی دیگر از مشکلات جبران ناپذیر ناشی از تاثیر دعوای والدین بر جوانان، فرار از خانه می باشد. ترک خانه و خانواده برای دختران و پسران ناامن بوده و تفاوتی میان آن ها وجود ندارد. بحث و اختلاف میان والدین زندگی را به حدی برای جوانان سخت می کند که ماندن در خیابان و بی پناهی را به ماندن در خانه خود ترجیح می دهند.

ترک تحصیل

از مواردی که موقعیت اجتماعی جوانان را به خطر می اندازد و می تواند ناشی از تاثیر دعوای والدین بر جوانان باشد، ترک تحصیل است. برخی از جوانان یا به واسطه فرار از خانه ترک تحصیل می کنند و یا پنهانی حتی در زمانی که با والدین در یک خانه هستند از ادامه تحصیل منصرف می شوند. به هر حال ممکن است دوری از درس اتفاق بیفتد، مسیر آینده و زندگی این جوانان عوض شده و به اشتباه وارد مسیری بدون مقصد شوند.

تاثیر دعوای والدین بر کودکان

همانطور که گفتیم دعوای والدین بر تمامی فرزندان در هر سنی که باشند تاثیر گذار است، فقط نوع و شدت عوارض و مشکلات ممکن است متفاوت باشد. در ادامه مطلب به بررسی برخی از عوارض ناشی از دعوای والدین در کودکان می پردازیم:

ترس و اضطراب

تاثیر دعوای والدین بر جوانان و ترس کودکان

کودکان به واسطه سنی که دارند از درگیری و دعوا میان والدین بیشتر می ترسند و دچار اضطراب شده، ریتم تنفسشان غیر طبیعی می شود و ضربان قلب آن ها افزایش می یابد. در اکثر مواقع که اختلاف میان والدین تا چندین سال ادامه دار می شود، ترس کودکان هم وارد بزرگسالی شده و عوارض جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

کابوس های شبانه

همه افراد در هر سنی ممکن است در هنگام خواب شبانه در رابطه با اتفاقات همان روز، کابوس یا رویا ببینند. این اتفاق در کودکان رایج تر می باشد و یکی از موارد تاثیر دعوای والدین بر کودکان دیدن کابوس های شبانه است. در اکثر مواقع این کودکان با ترس و استرس از خواب بیدار شده، می لرزند و یا اینکه دچار شب اداری می شوند.

بیماری های روحی ادامه دار تا بزرگسالی

قطعا کودکانی که به صورت مداوم در خانواده خود شاهد مشکلات، اختلاف، بحث و درگیری میان والدین هستند دچار انواع مختلف بیماری های روحی می شوند و در صورتی که مورد درمان قرار نگیرند و اصل موضوع یعنی دعوای والدین برطرف نشود این بیماری های روحی تا بزرگسالی هم ادامه دار شده و آینده این افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

افت تحصیلی

بدون شک یکی از موارد تاثیر دعوای والدین بر کودکان افت تحصیلی و به هم ریختن نظم شرایط درسی آن ها می باشد. کودکان در محیطی که آرامش نداشته باشند، تمرکز کافی برای مطالعه نخواهند داشت و گاهی افت تحصیلی به واسطه بی انگیزه بودن کودکان نسبت به آینده و زندگی رخ می دهد.

برای اطلاع از دلایل ترس کودکان از مدرسه بر روی لینک کلیک کنید.

کمبود عاطفه و خلاء روحی

تاثیر دعوای والدین بر جوانان و ایجاد کمبود عاطفی

کودکان نیازمند محبت و ابراز علاقه والدین خود می باشند، دوست دارند والدین آن ها را در آغوش بگیرند، نوازش کنند و آن ها را مورد توجه قرار دهند. ولی متاسفانه در خانواده هایی که میان والدین اختلافات همیشگی وجود دارد ابراز محبت به کودکان یا انجام نمی شود و یا در حد رفع نیاز آن ها نیست، در نتیجه چنین کودکانی با خلاء های روحی و عاطفی مواجه شده و با این مشکل بزرگ می شوند.

حسادت به دیگران

کودکان قدرت درک کردن زندگی بزرگسالان را ندارند و با دیدن ارتباط خوبِ دیگر کودکان با والدین خود حسرت می خورند و گاهی حسادت می کنند. آن ها دلیلی برای داشتن زندگی پر از دغدغه و اختلاف خود پیدا نمی کنند، سوالات زیادی در ذهنشان ایجاد شده و بدون جواب می ماند.

پرخاشگری

کودکان تمامی رفتارهای خوب و بد والدین خود را می بینند و یاد می گیرند، کودکان در سنین کم توانایی تشخیص رفتار و اعمال ناشایست و پسندیده را از یکدیگر ندارند. بنابراین والدینی که به طور مداوم در حال دعوا و درگیری هستند بعد از مدتی مشاهده می کنند که کودک آن ها در برخورد با دیگران پرخاشگر شده، فریاد می زند و برای انجام کوچک ترین کاری دعوای فیزیکی را شروع می کند.

اگر در چنین مواقعی از کودک پرسیده شود که چرا عصبانی است و فریاد می زند قطعا خواهد گفت که پدر و مادرم هم زمانی که باهم صحبت می کنند صدایشان بلند است، باهم دعوا می کنند و گاهی فحاشی. پس تاثیر دعوای والدین بر جوانان و کودکان موجب تخریب روابط اجتماعی آن ها خواهد شد.

دور شدن از پدر و مادر

همانطور که گفتیم کودکان بیشتر از جوانان از دعوا کردن والدین خود می ترسند، دچار اضطراب می شوند و تصور می کنند که اخلاق و رفتار همیشگی والدین آن ها پرخاشگرانه است و محبتی از جانب پدر و مادر نسیب این کودکان نخواهد شد.

در نتیجه به تدریج از ارتباط گیری با والدین خود دور می شوند و می ترسند از اینکه با آن ها صحبت کنند، درخواستی داشته باشند و یا حتی اگر بخواهند به پدر و مادر خود ابراز علاقه کنند. این کودکان اگر با مشکلی مواجه شوند از والدین خود در خواست کمک نمی کند، مرتکب دروغگویی و پنهان کاری شده و حتی ممکن است عوارض خطرناکی در انتظار آن ها باشد.

برای اطلاع از تاثیر مشکلات خانوادگی بر فرزندان بر وری لینک کلیک کنید.

راه های پیشگیری از دعوای والدین

در زندگی مشترک اختلاف وجود دارد ولی نباید اجازه دهیم اختلافات موجب دعوا و درگیری شود، بر آینده فرزندان تاثیر بگذارد و باعث دوری زن و شوهر از یکدیگر شود. به همین علت در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین راه های پیشگیری از دعوای والدین اشاره می کنیم:

مراجعه به مشاور

مراجعه به مشاور برای تاثیر دعوای والدین بر جوانان

شاید برخی از افراد هنوز هم تصور می کنند برای مراجعه به مشاور باید مشکلی غیر قابل تحمل داشته باشند ولی بهتر است بدانیم که اگر زن و شوهر در همان ابتدای زمان شروع اختلافات و مشکلات خانوادگی به مشاور مراجعه کنند، نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و دلیل اصلی اختلافات را پیدا کنند زندگی برایشان سخت نمی شود، احترام بین آن ها از بین نرفته و از تاثیر دعوای والدین بر جوانان و کودکان خود پیشگیری می کنند.

مراجعه به مشاور می تواند موجب رسیدن به آرامش و چشم پوشی کردن از موضوعات بی اهمیت می شود. بنابراین بهتر است با شروع اختلافات خود با همسرتان در اسرع وقت به مشاور مراجعه کرده و از ایجاد تنش در خانواده پیشگیری کنید.

انتقاد پذیر بودن

گاهی اوقات مشکلات میان زن و شوهر از یک موضوع کوچک شروع می شود که اگر هر یک از طرفین انتقاد پذیر بودند، بلافاصله نسبت به صحبت همسر خود واکنش نشان نمی دادند و جبهه نمی گرفتند اختلافات میان آن ها بیشتر و طولانی تر نمی شد. بنابراین یکی از راه های پیشگیری از دعوای میان والدین انتقاد پذیر بودن آن ها می باشد.

منطقی صحبت کردن

در برخی از موارد افراد به دلیل لجبازی و مغرور بودن از پذیرش واقعیت خودداری کرده، غیر منطقی صحبت می کنند و به این ترتیب موجب به وجود آمدن اختلافات می شوند. زن و مردی که وارد زندگی مشترک می شوند باید برای دوام زندگی خود غرورهای بی جا را کنار گذاشته، درست فکر کنند و منطقی حرف بزنند.

همانطور که گفتیم دعوای میان زن و شوهر گریبان گیر فرزندان هم خواهد شد، پس بهتر است والدین در مواقع دعوا و بحث به کودکان و جوانان خود فکر کنند تا لحظه ای آرام شده و به دعوا خاتمه دهند.

دوری از فریاد زدن و پرخاشگری

فریاد زدن والدین و تاثیر بر فرزندان

اشتباه ترین کار ممکن این است که والدین در مقابل چشمان فرزندان خود بحث و دعوا داشته باشند، فریاد بزنند و پرخاشگری کنند زیرا کودکان در این مواقع می ترسند و مضطرب می شوند، جوانان هم ممکن است خانه را به مقصد نامعلومی ترک کرده و یا با پدر و مادر خود بد رفتاری کنند.

بنابراین بهتر است زن و شوهر یاد بگیرند که اختلافات میان خود را به دور از حضور فرزندان حل کنند و از طولانی شدن بحث و جدال ها خودداری کرده تا با این کار از تاثیر دعوای والدین بر جوانان و کودکان پیشگیری نمایند.

توجه به روحیه و شخصیت فرزندان

اگر پدر و مادر از فرزندان خود شناخت کافی داشته و با سبک روحیه آن ها آشنا باشند، می توانند درک کنند که در مواقع دعوای میان آن ها فرزندانشان چه لحظاتی را سپری می کنند، چطور لطمه می خورند و تا چه اندازه از بحث و دعوا می ترسند. فکر کردن به این موضوعات برای والدینی هنوز هم به فرزندان خود توجه می کنند و آن ها برایشان مهم هستند می تواند راهی برای پیشگیری از تاثیر دعوای والدین بر جوانان و کودکان باشد.

برای اطلاع از کاربرد روانشناسی رنگ ها بر روی لینک کلیک کنید.

توجه به آینده و سرنوشت فرزندان

توصیه می کنیم والدینی که اغلب اوقات با یکدیگر در حال بحث کردن و دعوا هستند در خلوت خود به آینده فرزندانشان فکر کنند. به آینده ای که ممکن است تحت تاثیر همین دعواها تخریب شود و فرزندان از مسیر درست زندگی خارج شوند.

فرزندانی که با دیدن دعواهای مکرر والدین خود دچار مشکلات روحی مختلفی شده و معلوم نیست بتوانند ادامه تحصیل دهند، ارتباط اجتماعی خوبی داشته باشند و یا اینکه توانایی شکوفا کردن استعدادهای خود و رسیدن به خودباوری را داشته باشند یا نه. بدون شک تاثیر دعوای والدین بر جوانان و کودکان موجب دور شدن از اهداف زندگی فرزندان خواهد شد.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی انواع مختلف تاثیر دعوای والدین بر جوانان و کودکان پرداختیم، نحوه آسیب دیدن روحیه فرزندان را بیان کردیم و راه هایی برای پیشگیری از دعوای میان والدین را توضیح دادیم. اهمیت این موضوع دو جانبه می باشد، از یک طرف بر زندگی فرزندان تاثیر دارد و از طرفی بر زندگی والدین که ممکن است موجب جدایی و دور شدن آن ها از یکدیگر شود. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع چنانچه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا دعوای میان والدین موجب اعتیاد جوانان می شود؟

بله، یکی از اثرات خطرناک دعوای والدین، روی آوردن جوانان آن ها به اعتیاد است

آیا اختلافات میان والدین قابل حل است؟

بله، بهترین راهکار برای حل اختلافات مراجعه به مشاور می باشد

آیا دعوای میان والدین موجب شب اداری کودکان می شود؟

بله، کودکان از اختلافات و بحث های والدین خود می ترسند و شب ادراری یکی از عوارض ترس می باشد

آیا دعوای میان والدین موجب تغییر آینده فرزندان می شود؟

بله، زیرا زمانی که فرزندان شرایط روحی مناسبی برای رسیدن به اهداف خود نداشته باشند، آینده آنان تغییر خواهد کرد

4/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

ترس کودکان از تاریکی

ترس کودکان از تاریکی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور