علت عدم اعتماد به نفس-
علت عدم اعتماد به نفس-

علت عدم اعتماد به نفس به لحاظ روانشناسی

علت عدم اعتماد به نفس موضوع بسیار مهمی است که اگر از عدم آن رنج می برید، باید حتماً از علت کمبود آن نیز اطلاعات کافی را بدست آورید. به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی علت عدم اعتماد به نفس در جوانان و همچنین علت عدم اعتماد به نفس در کودکان بپردازیم.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس نظر شما نسبت به خودتان است.

همه گاهی اوقات اعتماد به نفس ندارند، اما افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند اغلب اوقات از خود ناراضی هستند.

شما برای تقویت اعتماد به نفس پایین نیاز به توجه و تمرین روزانه دارید.

اعتماد به نفس نظر شما نسبت به خودتان است. افراد با اعتماد به نفس بالا خود را دوست دارند و برای دستاوردهایشان ارزش قائل هستند.

ویژگی های اعتماد به نفس پایین

به طور معمول، فردی با اعتماد به نفس پایین:

به شدت از خودشان انتقاد می کنند.

ویژگی های مثبت خود را نادیده می گیرند.

خود را قضاوت می کنند.

از کلمات منفی برای توصیف خود استفاده می کند مانند احمق، چاق، زشت یا دوست نداشتنی.

با خود بحث های منفی و انتقادشونده دارند.

همیشه خودشان را سرزنش می کنند

کسی را که از آنها تعریف می کند باور نمی کنند.

علت عدم اعتماد به نفس در نوجوانان-

اعتماد به نفس پایین و کیفیت زندگی

اعتماد به نفس پایین می تواند کیفیت زندگی افراد را به طرق مختلف کاهش دهد، از جمله:

احساسات منفی – انتقاد مداوم از خود می تواند منجر به احساس مداوم غم، افسردگی، اضطراب، خشم، شرم یا گناه شود.

مشکلات رابطه – به عنوان مثال، آنها ممکن است انواع رفتارهای نامعقول از طرف شرکا را تحمل کنند، زیرا معتقدند دوست داشتنی نیستند. از طرف دیگر، فردی با اعتماد به نفس پایین ممکن است احساس عصبانیت کند و دیگران را مورد آزار و اذیت قرار دهد.

ترس از تلاش – فرد ممکن است به توانایی ها یا ارزش خود شک کند و از چالش ها اجتناب نماید.

کمال گرایی – یک فرد ممکن است خود را تحت فشار قرار دهد و به یک فرد بیش از حد موفق تبدیل شود.

ترس از قضاوت – ممکن است از فعالیت هایی که افراد دیگر را درگیر می کند، مانند رویدادهای ورزشی یا اجتماعی اجتناب کنند، زیرا می ترسند مورد قضاوت منفی قرار بگیرند.

تاب‌آوری پایین – فردی که اعتماد به نفس پایینی دارد نمی تواند با رویدادهای چالش برانگیز کنار بیاید.

عدم مراقبت از خود – ممکن است فرد به خودش اهمیت کمی داده و به انجام کارهایی مانند استفاده از مواد مخدر یا سیگار کشیدن روی بیاورد.

رفتارهای آسیب زننده به خود – اعتماد به نفس پایین فرد را در معرض خطر و آسیب به خود قرار می دهد، به عنوان مثال، اختلال خوردن، سوء مصرف مواد مخدر یا خودکشی.

علت عدم اعتماد به نفس در نوجوانان-

علت عدم اعتماد به نفس چیست؟

برخی از دلایل متعدد اعتماد به نفس پایین ممکن است عبارتند از:

دوران کودکی ناخوشایند که در آن والدین (یا سایر افراد مهم مانند معلمان) رفتار مناسبی با فرد نداشته اند. یا عملکرد ضعیف تحصیلی در مدرسه منجر به عدم اعتماد به نفس فرد شده است.

به علاوه وجود رویداد استرس‌زای مداوم زندگی مانند فروپاشی روابط یا مشکلات مالی نیز در این مورد موثر است.

رفتار نامناسب شریک، والدین یا مراقب، به عنوان مثال، در یک رابطه توهین آمیز و مشکل پزشکی مداوم مانند درد مزمن، بیماری جدی یا ناتوانی جسمی می تواند در این مشکل موثر باشد.

بیماری روانی مانند اختلال اضطراب یا افسردگی نیز در این مورد تاثیرگذار هستند.

راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به شدت با نحوه نگرش و واکنش شما نسبت به چیزهایی که در زندگی شما اتفاق می افتد مرتبط است. پیشنهادات برای ایجاد اعتماد به نفس عبارتند از:

با خودتان مثبت صحبت کنید – با خودتان همانطور رفتار کنید که بهترین دوستتان رفتار می کند. حامی، مهربان و فهمیده باشید. وقتی اشتباه می کنید به خودتان سخت نگیرید.

«خودگویی» منفی را به چالش بکشید – هر بار که از خود انتقاد می کنید، توقف کنید و به دنبال شواهد عینی مبنی بر درست نبودن انتقاد بگردید. متوجه خواهید شد که بیشتر خودگویی های منفی شما بی اساس است.

خود را با دیگران مقایسه نکنید – بدانید که هر کس متفاوت است و زندگی هر انسانی به تنهایی دارای ارزش است.

تصدیق مثبت – تعریف و تمجیدها را نادیده نگیرید، دستاوردهای خود را به عنوان “خوش شانسی” نادیده نگیرید.

قدر ویژگی های خاص خود را بدانید – هر روز نکات خوب خود را به خود یادآوری کنید. فهرستی بنویسید و اغلب به آن مراجعه کنید. (اگر احساس می کنید نمی توانید چیز خوبی در مورد خود فکر کنید، از یک دوست مورد اعتماد بخواهید که در نوشتن لیست به شما کمک کند.)

گذشته را فراموش کنید – به جای اینکه دردها و ناامیدی های قدیمی را مرور کنید، روی زندگی در اینجا و اکنون تمرکز کنید.

هر روز یک پیام مثبت به خود بگویید – مجموعه ای از «کارت های الهام بخش» بخرید و هر روز را با خواندن یک کارت جدید و حمل پیام کارت با خود در تمام روز شروع کنید.

ورزش – ورزش روحیه شما را تقویت کرده و به بهبود وضعیت بدنی تان نیز کمک خواهد کرد.

قاطع باشید – نیازها، خواسته ها، احساسات، باورها و نظرات خود را به شیوه ای مستقیم و صادقانه با دیگران در میان بگذارید.

توصیه‌های بالا را هر روز تمرین کنید – برای جایگزینی افکار و رفتارهای غیر مفید با نسخه‌های سالم‌تر، به تلاش و هوشیاری نیاز است. برای ایجاد عادت های جدید به خودتان زمان بدهید. برای ترسیم پیشرفت خود یک دفتر خاطرات یا دفترچه یادداشت داشته باشید.

علت عدم اعتماد به نفس در جوانان

ما در موارد فوق سعی کردیم به بررسی کلی دلایل عدم اعتماد به نفس بپردازیم. حال در این قسمت قصد داریم علت عدم اعتماد به نفس در جوانان را بررسی کنیم.

ژن ها و خلق و خو

برخی از چیزهایی که اعتماد به نفس ما را شکل می دهد، در هنگام تولد در مغز ما ساخته می شود.

مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب ژنتیکی ما بر مقدار برخی از مواد شیمیایی تقویت‌کننده اعتماد به نفس مغزمان تأثیر می‌گذارد. سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی مرتبط با شادی و اکسی توسین، “هورمون نوازش”، هر دو می توانند توسط تغییرات ژنتیکی خاصی مهار شوند. بین 25 تا 50 درصد از ویژگی های شخصیتی مرتبط با اعتماد به نفس ممکن است ارثی باشد.

تجارب زندگی

تعدادی از تجربیات فردی می تواند منجر به احساس عدم اطمینان کامل از خود یا حتی بی ارزشی شود.

ضربه، سوء استفاده فیزیکی، جنسی و عاطفی می تواند به طور قابل توجهی بر احساس ارزشمندی ما تأثیر بگذارد.

قلدری، آزار و تحقیر

قلدری در دوران کودکی می تواند در مورد ظاهر، توانایی های فکری و ورزشی و سایر زمینه های زندگی شما اثری بر اعتماد به نفس تان بگذارد. تجارب تحقیر آمیز در بزرگسالی، از جمله آزار و اذیت در محل کار یا گروه همسالان که به شما بی احترامی می کنند یا شما را تحقیر می کنند، در این مورد تاثیرگذار خواهد بود.

چگونه اعتماد به نفس پایین بر ما تأثیر می گذارد؟

اگر اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، ممکن است خود را به دور از موقعیت های اجتماعی پنهان کنید، دست از تلاش برای چیزهای جدید بردارید و از چیزهایی که برایتان چالش برانگیز است اجتناب کنید.

در کوتاه مدت، اجتناب از موقعیت های چالش برانگیز و دشوار ممکن است به شما احساس امنیت بدهد.

در درازمدت، این می تواند نتیجه معکوس داشته باشد زیرا شک و ترس های اساسی شما را تقویت می کند. این قانون بی فایده را به شما می آموزد که تنها راه مقابله، اجتناب از هر تجربه جدید است.

زندگی با اعتماد به نفس پایین می تواند به سلامت روان شما آسیب برساند و منجر به مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب شود.

همچنین ممکن است عادت‌های غیر مفیدی مانند سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از حد الکل را به عنوان راهی برای مقابله ایجاد کنید.

علت عدم اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس قوی می تواند به بچه ها انرژی و شهامت لازم برای رسیدن به اهداف شان را بدهد و برعکس کمبود اعتماد به نفس در کودکان این انرژی را از آن ها می گیرد. کودکی که اعتماد به نفس ندارد ممکن است در نتیجه چندین موقعیت مختلف به این مبارزه ناخوشایند برسد. هنگامی که ریشه مشکلات فرزندتان را درک کردید، اطلاعات لازم را برای تقویت اعتماد به نفس او در اختیار خواهید داشت.

کمبود تشویق

برای اینکه کودک این باور را درونی کند که استعدادها و توانایی های واقعی دارد، نیاز به تشویق از سوی بزرگسالان خواهد داشت. روانشناسان بروس نارامور و کلاید نارامور در مقاله ای برای “مجله روانشناسی برای زندگی” هشدار می دهند که اگر نوجوانی در طول دوران کودکی تشویق کافی دریافت نکند، ممکن است این پیام مداوم را درونی کند و با کمبود اعتماد به نفس دست و پنجه نرم نماید.

نقد مداوم

یک خودپنداره مثبت رابطه مستقیمی با اعتماد به نفس دارد. مرکز مشاوره دانشگاه ایلینویز هشدار می دهد که اگر والدین کودکی را با انتقادهای بی حد و حصر بزرگ کنند، ممکن است کودک پیام منفی در مورد خودش دریافت کند.

محافظت بیش از حد یا اضطراب والدین

برخی از والدین به طور ناخواسته اعتماد به نفس کودک را با محافظت بیش از حد یا دور کردن او از استقلال خفه می کنند. این کودک ممکن است به این باور برسد که افکار و توانایی های او دارای نقص هستند و برای تصمیم گیری و امتحان کردن چیزهای جدید به کمک نیاز دارد. والدین همچنین می‌توانند اضطراب‌های خود را به کودک القا کنند، که ممکن است کودک در طول زمان آن را تصور کند. در نهایت، کودک ممکن است به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض اضطراب والدین ترسو شود.

مقایسه های منفی

مورین هیلی، نویسنده و سخنران، که برای “روانشناسی امروز” می نویسد، هشدار می دهد که اگرچه مقایسه کودکان می تواند وسوسه انگیز باشد، مقایسه می تواند پیامی منفی داشته باشد. مقایسه ها باعث از بین رفتن حس اعتماد به نفس و ارزشمندی کودک می شود، زیرا او این پیام را دریافت نمی کند که توانمند و باهوش است. هنگامی که دو کودک را در کنار یکدیگر قرار می دهید و نقاط قوت یک کودک را در مقابل ضعف های کودک دیگر برجسته می کنید، کودکی که مقایسه شده است، معمولا احساس بی ارزشی و آسیب می کند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی علت عدم اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان و همچنین علت این مشکل در بزرگسالان بپردازیم. در هر سنی که هستید، مهم است که در رابطه با این مشکل اطلاعات کافی را بدست آورید؛ زیرا این ویژگی می تواند بر کلیه روند زندگی شما تاثیر گذار باشد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با علت عدم اعتماد به نفس داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا عدم اعتماد به نفس می تواند از ویژگی های ژنتیکی سرچشمه بگیرد؟

بله یافته ها نشان می دهد که از ویژگی های ژنتیکی سرچشمه می گیرد.

برای درمان عدم اعتماد به نفس بهترین راه حل چیست؟

بهترین راه حل مشورت با یک درمانگر و یا کارشناس در این زمینه است.

علت عدم اعتماد به نفس در کودکان چیست؟

کودکان به دلیل رفتارهای والدین و یا محیط زندگی ممکن است این ویژگی را پیدا کنند.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

اختلال انطباقی

اختلال انطباقی چیست؟ + علائم، نحوه تشخیص و درمان آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور